Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Centerleje!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 29 September 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg har arvet en Sony pladespiller, direkte drevet selvfølgelig, fra min morfar. Har set den i et Sony katalog fra 1978-79 så den er noget gammel!. På et andet emne herinde var der en der havde en Kenwood KD-990, hvor der blev skrevet at han skulle give centerlejet noget fedt i stedet for olie. Gælder det sammen for min pladespiller, skal der også bruges fedt til at smøre centerlejet???? Den har ikke været brugt i noget tid, men trænger alligevel nok til noget smørelse!!

Venlig Hilsen Henrik

Til top Vis ypke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ypke

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 September 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Ja, det var moi...

Altid fedt i lejer, aldrig olie...det er ikke stærkt nok. Kuglen der sidder i lejet knuser olien for hurtigt og derved får du unødigt slid og støj.

Jeg har selv en ClearAudio grammofon og der fulgte en lille fedtsprøjte med der skulle trykkes ind i lejebrønden inden lejet blev trykket sammen. Det kan være svært at trykket det sammen igen, da der er så små tolerancer mellem lejebrønd og  spindel. Den resterende luft ud skal nemlig presses ud.

Ca. 0 - 0,5 ml fedt skal du bruge. Brug en 2 ml engangssprøjte, der er noget af det mindste du kan få (apoteket), fyld fedt i den, træk lejet fra hinanden og fyld den angivet mængden i og pres lejet forsigtigt sammen. Der skal fedt ned i bunden af lejebrønden og lidt på siderne af spindlen.

Hvis du passer lejet, holder det evigt.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

270961 skrev:

Ja, det var moi...

Altid fedt i lejer, aldrig olie...det er ikke stærkt nok. Kuglen der sidder i lejet knuser olien for hurtigt og derved får du unødigt slid og støj.

Er jeg virkelig den eneste som IKKE er enig i ovenstående? Min opfattelse er, at langt de fleste centerlejer bør smøres med olie, og ikke med fedt.  

Gammelt tørt fedt i et centerleje, bare tanken

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Teflonfedt, så kører det for dig.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Molybdæn fedt eller specialolie.  Fx. leverede Thorens i sin tid en speciel olie til smøring af centerlejet (bronzeleje). Jeg vil mene at god olie eller lejefedt fra en cykelhandler kan gøre det. Fedt eller olie kan bruges, sålænge der ikke er tale om kuglelejer som der jo næppe er i et centerleje  (Olie fordamper nemmere end fedt og et åbent leje skal have fedt. Et lukket leje - eller meget tæt leje kan benytte begge dele).

Sørg dog for at det er svovlfattig olie. Svovlen kan ødelægge bronzen i lejet.  

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Fedt er åbenbart mere udbredt en jeg troede. Jeg har lært noget

Jeg ville forvente at brug af fedt i et center leje alt andet lige ville give en øget leje friktion?

Tak for info

Tossekurt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

det er intet problem at finde en fedt-type til lejer,,, for der findes special-fedt til den slags,,,

når vi skiller støbemaskiner ad (sjovt at sammenligne støbemaskine med pladspiller) så skal lejerne,og lejehuset fyldes med fedt!!!

hvis det skal virke optimalt, er det nødvendigt for lejerne at have fedtet, olien vil sagtens kunne smøre ligesågodt som fedtet, men så skal man bare hele tiden smøre sine lejer!

gammelt indtørret fedt i et leje, som "PINK" frygter forefindes ganske simpelt ikke, hvis den rigtige fedttype anvendes.

husk endeligt også, at hvis du prøver med olie, så brug en slags som IKKE skader bronze, hvis der vel at mærke er bronze i dit leje. spørg hellere en gang for meget end for lidt!

men for lige at give "GORM" helt vildt ret, så er teflonfedt nok noget af det bedste du overhovedet kan smide efter dit leje. så er der i hvert fald ingen tvivl længere,,,,, lejet kører fint til evig tid!!! he he

men vi eksperimenterer også med olie, med teflon til vores støbemaskiner, så det er klart værd at overveje!

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Hej...

Mange tak for de gode svar :-) , så ved jeg ihvertfald sådan et leje skal have fedt!

Men hvor kan man skaffe sig sådan noget teflon fedt henne??? Nå må hellere se om jeg overhovedet kan finde ud af at skille det af så det kan lade sig gøre at smøre det!!!

Hilsen Ypke

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Super Lube fedt med teflon, som jeg selv benytter til pladespillere, købes hos cykelhandleren. Det koster ca. 30 kr. for en "tube", den indeholder 7 gr.!

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Hej igen..

Kunne ikke lige finde noget fedt ved cykelforhandleren, men har set noget Molybdændisulfidfedt MoS2 fedt, som skulle være godt til kugle, rulle og glidelejer. Det er lithiumbaseret.

Kan det bruges i stedet for fedt med teflon???

Hilsen ypke

beta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Brug nu hovedet unge mand - du skal jo ikke ud og køre på cykel, smøre en gammel plæneklipper e.l., en pladespiller er et præcisions instrument og skal behandles derefter. Det kan godt være, at alle "eksperterne" herinde siger du skal bruge fedt eller cykelolie. Du kan sikkert også få en spand spildolie gratis på det nærmeste autoværksted. Det er muligt man kan bruge fedt til et centerleje, jeg har aldrig hørt om det, men en ting er ihvertfald sikkert, du skal kun bruge olie eller fedt som er specialfremstillet til centerlejer og der skal ikke bare pøses på - olien skal kun danne en tynd film mellem centertap og leje - det hele skal ikke sejle i olie.

Med venlig hilsen

Til top Vis beta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af beta

ypke
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej

Det gør jeg skam også!! Ved godt der kun skal meget lidt smørelse i et centerleje! Det er ikke det jeg spørger om vel! Det er om man kun må bruge fedt med teflon, eller man også må bruge lithium baseret fedt. Kunne du ikke komme med et forslag i stedet for at gå udfra at folk herinde er dumme!!!!! Eller tag og læs alle indlæg!!

Hilsen ypke

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

beta skrev:

Brug nu hovedet unge mand - du skal jo ikke ud og køre på cykel, smøre en gammel plæneklipper e.l., en pladespiller er et præcisions instrument og skal behandles derefter. Det kan godt være, at alle "eksperterne" herinde siger du skal bruge fedt eller cykelolie. Du kan sikkert også få en spand spildolie gratis på det nærmeste autoværksted. Det er muligt man kan bruge fedt til et centerleje, jeg har aldrig hørt om det, men en ting er ihvertfald sikkert, du skal kun bruge olie eller fedt som er specialfremstillet til centerlejer og der skal ikke bare pøses på - olien skal kun danne en tynd film mellem centertap og leje - det hele skal ikke sejle i olie.

Med venlig hilsen

Et leje er altså et leje. Der er forskelle på type, dimension og materialevalg, men når det er taget i betragtning er det fuldstændig ligemeget om det sidder på en rumfærge, en cykel eller en pladespiller. Det der er godt for det ene er også godt for det andet! Derfor, hvis man kan finde lejefedt hos en cykelhandler som egner sig til den lejetype der er brugt i den aktuelle spille er der ingen grund til at tro at det ikke skulle være akkurat lige så godt som det du køber i meget små beholdere med en pladespiller på til svimlende summer!

Når vi nu er ved det, er der sku nok ikke nogen lejer i hele verden der har et lettere job end dem i en pladespiller  Ingen skidt, ingen temperatursvingninger, ingen vibrationer, ingen belastninger der er værd at snakke om og så drejer de jo næsten ikke rundt (det bliver ikke til mange omdrejninger på en pladespillerlevetid).

Forresten: fordelen ved fedt er at det holder skidt og snavs ude, hvormod olie tiltrækker samme. Derfor bruger man næsten altid fedt i lejer der ikke sidder i et 100% lukket system!

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Helt helt enig med Frede1977.  Det fedt der fulgte med min Clearaudio pladspiller både lugtede og havde samme konsistens som den dåse fedt jeg købte for 10 år siden til at smøre hjullejerne med på min bil. Og kan det holde til det kan det ederm.....også bruges til lejet i en pladespiller. En dåse fedt på 1-2 kg koster altså ikke så meget....og så har du til resten at livet X 10

Mvh

270961
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 10 November 2004 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=PINK]

Fedt er åbenbart mere udbredt en jeg troede. Jeg har lært noget

Jeg ville forvente at brug af fedt i et center leje alt andet lige ville give en øget leje friktion?

Tak for info

--------------------------------

Hej igen

Der er ikke øget lejefriktion i lejet pga fedtet. Jeg har selv prøvet at dreje pladetallerken rundt på min Clearaudio uden drivremmen påmonteret og jeg skal love for det gliiiiider. Perfekt

mvh 

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 11 November 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Alle lejer er smurt med fedt fra fabrikken. Det giver ikke øget friktion - tvært i mod.

Det der skaber friktionen i de fleste lejer er pakninger og lignende som har til formål at tætne for støv, skidt og vand.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 14 November 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da sagtens mærke at siden jeg kom fedt i, på denne tråds anbefalinger, skiftede fra Linn smøreolie til centerleje, går pladetallerkenen meget mere trægt. Den går hurtigere i stå end før, så det fedt skal ud igen!
Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 November 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Alt andet lige så har olie jo en anden viskositet end fedt. Så hvis du er ude efter at pladetellerkenen skal trille rundt i timevis efter at du har stoppet motoren, så er det nok olie du skal bruge. men hvis du vil være sikker på at lejet er velsmurt i Laaaaang tid, så er det fedt du skal bruge. 

Det væsentlige grunde til at ville smøre må være:

1 bevare lejet længst muligt ( lav slidtage)

2 forhindre lejestøj

Og så er det så heldigt at ved at sikre sig at lejet dele IKKE rører hinanden, men glider på en smørefilm - så nedsætter man slidtagen og samtidig støjen. Herligt!  

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 November 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det er jeg helt med på, den med filmen. Kender godt til olies formål, sådan basalt set.

Nu synes jeg bare at bundlejet i en pladespiller er forskellig fra et normalt leje, som man der det i biler og andre mekaniske ting. Der tænker vi på lejer med flere kugler eller ruller, eller glidelejer helt uden kugler. Men fælles for dem er at der er flere kugler involveret.

I min LP12 er der en tyk centertap der i bunden er udformet som en kugles halvdel. Denne halvkugle hviler/står på en bundplade i grammofonens ophæng. Al vægt centreres altså i en kugle, et sted og derfor er det særlig vigtigt der er film imellem. MEn hvilken fil mer den stærkeste? Og hvordan fornyer jeg filmen, udover at hive centertappen op en gang imellem og sætte en klat ny fedt på spidsen og dumpe den ned igen?

Den olie Linn sælger til LP12´eren har en slags grafit i sig og er ret tynd i viskositet. Den har det iøvrigt med langsomt at løbe ud af bundkarret i centertaphylsteret, det gør fedtet da idet mindste ikke.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 15 November 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

dige skrev:
Jeg kan da sagtens mærke at siden jeg kom fedt i, på denne tråds anbefalinger, skiftede fra Linn smøreolie til centerleje, går pladetallerkenen meget mere trægt. Den går hurtigere i stå end før, så det fedt skal ud igen!

Hvilken type fedt smurte du med ? Vel ikke en type med molybdændisulfid i ? Denne type bør kun anvendes til meget tungt belastede lejer idet den under svær belastning virker friktionsnedsættende. Fedt med molybdændisulfid er mest brugt ved spindler, snekker samt tandhjul generelt hvor der forekommer store kontakttryk. En ulempe ved den type er, at den henover tid oplagrer snavs og skidt og den bør derfor, afhængig af applikationen, udvaskes med jævne mellemrum og gensmøres. Til let og normaltbelastede lejer smøres der med Lithium-fedt eller Lithium sæbe som det også kaldes. Olie har ikke noget at gøre i lejer undtagen hvis de løber ekstremt stærkt, dvs. over 20.000 o/min. og så skal der smøres kontinuert ! Ellers tømmes lejet for olie med det samme.        

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes