| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
Hm, nu har jeg godt nok ikke den store erfaring med det her marked, men Hifi må vel retfærdigvist være der hvor man kan høre, at der faktisk er tale om et bækken, og HighEnd må vel så være der, hvor man kan høre lyden fra bækkenets bevægelser mod ophænget, kan fornemme hvor meget skruen er strammet, og kan fornemme hvad stikken er lavet af; ellers giver det vel ikke nogen mening - så kunne man jo, for at opnå HighEnd, ligesågodt købe den aller-billigste forstærker man kan finde (det er jo ikke sikkert, den lyder særligt godt), og så købe et par guldbarrer, og lægge dem ovenpå.
von dem Vergaser |
|
|
von DER Vergaser - tak! Men hvad nu hvis det slet ikke bliver et dyrt produkt der kører klatten?
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, hvis det billigste grej er det bedste, så er vi jo rigtigt heldige - hvis vi ellers kan finde det...
von der Vergasser __________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
Tjah, hvis det billigste grej er det bedste, så er vi jo rigtigt heldige - hvis vi ellers kan finde det...
von der Vergasser  |
|
|
Det er jo lige det! Hvorfor er du tonedøv, har du leget med kinesere?
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt. Hvad er det så der gør AGI 511A så speciel, i forhold til andre i prisklassen. Ellers har jeg en tendens til at give dig ret. Mange apperater - skal vi sige, i den billige high end ende? - har rigtig meget at byde på. Men jeg synes nu nok at forskellen på "nær high end" og det helt tunge udstyr, rummer ting, som de "små" og "billige" ting, må kigge i en tyk vejviser efter. Om det kan retfærdiggøre de, til tider, meget høje priser på toppen af poppen udstyr, er vel et spørgsmål om vores personlige indkomst, og lyst til at bytte penge ud med elektronik.
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]Hvorfor er du tonedøv, har du leget med kinesere?  [/QUOTE]
Alt for lidt, ihvertfald
Men nu er jeg godt nok heller ikke helt tonedøv - kun meget... __________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
| Hej Kurt. Hvad er det så der gør AGI 511A så speciel, i forhold til andre i prisklassen. Ellers har jeg en tendens til at give dig ret. Mange apperater - skal vi sige, i den billige high end ende? - har rigtig meget at byde på. Men jeg synes nu nok at forskellen på "nær high end" og det helt tunge udstyr, rummer ting, som de "små" og "billige" ting, må kigge i en tyk vejviser efter. Om det kan retfærdiggøre de, til tider, meget høje priser på toppen af poppen udstyr, er vel et spørgsmål om vores personlige indkomst, og lyst til at bytte penge ud med elektronik. |
|
|
Nu må du forstå mig ret, jeg mener ikke der automatisk er indbygget omvendt proportionalitet mellem pris og kvali. Det jeg siger er - og nu nævner jeg blot et eksempel: dCs det dyre sæt. Fortæl mig lige, hvad de sidste 100K gjorde ved lyden. Jeg er af den klare overbevisning, at med lidt fantasi og anstrengelse, så kunne det samme produkt - set fra en elektrisk synsvinkel - været bygget til en meget meget lavere pris. Mht. AGI forstærkeren, så indledte den en helt ny ære for konstruktion af amps. Den udfordrede måleudstyrets grænser for støj og forvrængning, den var ultra bredbåndet og udviklet ved hjælp af masser af blindtests. Power ampen kom aldrig, idet Spiegel ikke mente der var et marked. Idet 511 ikke solgte imponerende, idet designet var kedeligt. I øvrigt eksisterer firmaet endnu, de laver proff lyd til konferencer m.m.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er du tonedøv, har du leget med kinesere?  [/QUOTE] Alt for lidt, ihvertfald Men nu er jeg godt nok heller ikke helt tonedøv - kun meget...[/QUOTE] Har du prøvet at vaske ørerne? Der kan være utrolige mængder møg derinde  . PS! Hvis det der kommer ud, begynder at have en bleg og fedtet konsistens, så hold hellere inde  Det kan være noget du får brug for senere
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
erindre en tråd hvor det blev insinueret at visse highend ht'ere fra dk kostede 16xkostprisen.... så prisparameteret er desværre ikke altid en garanti for kvalitet. det er helt i orden at tingenge koster, men så skal man da også have valuta for hver en krone?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
|
Nu er det så jeg kommer til min pointe:
Hvad nu hvis de havde arbejdet endnu videre med deres teorier og komponentudvælgelse og på den måde var endt med et apparat til 3 gange prisen i stedet?
Her er det jeg mener, at det ville der være kommet 0 og en dutskid ud af.
Det vil simpelthen ikke være til nogen som helst nytte, at hælde flere penge efter den. Når man ikke kan få bedre komponenter og man ikke kan lave layoutet mere snedigt og man ikke kan lave en strømforsyning der er mere støjsvag, så er grænsen ligesom nået. Penge kan ganske enkelt ikke gøre nogen forskel for produktet kun for producenten.
|
|
|
Det er den slags nysgerighed der medfører nye ideer og koncepter, ønsket om at presse en lille bitte smule mere ud af produktet det er det som driver det hele fremad.
Det er vel derfor at sidste nye skrig altid koster en halv arm, men langsomt smitter den ny teknologi af på de øvrige modeller og teknologien bliver gængs, hvilket kommer fattigrøve som mig til gode .
Hvis ingen vil proppe nogle ingeniør-timer i produkterne flytter vi os ikke.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-fi = høj troværdighed
High-End = Den høje ende = Toppen = Det bedste der findes.
Altså det grej der der lyder/yder/måler bedst.
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med risiko for at få ørerne i maskinen, kommer her mit bud på high-end vs. hi-fi ud fra en producent-synsvinkel.
Hi-Fi = høj troværdighed. Producenten har lavet et "lyd-produkt"
High end er når producenten har intentioner om at lave det bedst mulige (eller 95% optimale) ud fra egne evner etc., uagtet fremstillingspris.
Dette er ikke ensbetydende med at jeg synes at high-end nødvendigvis er bedre end hi-fi - det illustrerer blot producentens vilje til enten "blot" at lave et produkt, eller forsøge at lave det bedst mulige - "no matter what", inden for egne rammer.
Hvorfor er high-end produkter så ikke nødvendigvis bedre end hi-fi produkter?
Mit bud er, at akustik/hvordan vi fornemmer lyd stadigvæk i stor udstrækning er en hvid plet på landkortet. God lyd kan man ikke bare måle sig til (ellers ville et dataark være nok for at købe det bedstlydende) - der skal også lyttes.
Desuden er der matchningen med øvrige komponenter i "den store hi-fi gryderet", hvis smag tillige vurderes forskelligt af forskellige personer (det er ikke nemt at være kok nu om dage).
Så kort sagt - intentionerne er forskellen mellem hifi og highend - Prisforskellen kan være stor, lydforskellen kan sagtens være lille.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
He Kurt, har du nu været for meget sammen med JoBo igen
High End kan jo være mange ting da der ikke er tilknyttet nogen norm for begrebet.
Vi kan jo sige at det der banker 3020 er high-end
Man skal passe på ikke at blive så teknik fikseret at man glemmer det det burde dreje sig om, nemlig at få en god oplevelse ved at lytte til musik man kan lide.
For mit eget vedkommende er high-end jagten på den ultimative lydoplevelse. Om så grejet koster lidt eller meget betyder mindre i den sammenhæng, så længe der er "value for money"
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju skrev: Og når vi er oppe over 25 - 30000 kr. pr apperat så begynder de kvalitative forskelle på dette og endnu dyre grej at blive forsvindende små og endda sikkert i de fleste tilfælde psykoakustiske! ( det er dyre og endda MEGET! dyre ergo så er det også tilsvarende bedre bilder man sig ind rent subjektivt!)
Ja det troede jeg egentligt også, lige indtil vi/jeg lavede en blindtest med min egen Accuphase DC-91 og ML No. 36 og No. 36S, der var uhyggelig stor forskel på Accuen og 36'eren, og temmelig stor forskel på Accuen og 36S'eren. Det var meget tydeligt at høre forskel på dem, ingen som helst problemer. Specielt i bassen var der meeeget stor forskel. Så det med at når man når op i hvis prisklasse så er der ikke den store forskel, det holder ikke. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Evolator Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 30 September 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes Noget af det mest spændende og sjoveste er blindtest. Og det er lytte til noget man ikke kender og har fordomme overfor på forhånd.
Hvis der kunne blive enighed, og tilslutning om at lytte til noget der siges at være High-end. Og lyt på noget der siges at være Hifi. Kunne man vel finde ud af hvad der lød for en bedst. Bagefter må man jo så forholde sig til det hørte. Og overfor sig selv absetere udfaldet. __________________ Mvh. Evolator. Må lyden være med jer. Så kan i lære det.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begrebet High end bliver jo udvandet når alle kalder deres grej for high ned.Det er ikke alt.
Jeg mener high end er når udstyret evner at byde på lyd, så det gengiver mest naturligt. Og der er jo meget individuelt hvad naturligt er = ørene der høre. Alle hifi apparater gengiver efter deres filosofi Krell, Mark L, AR, LAMM, Pass har hver deres måde at spille på, og lyder forskellige, men hvilken er mest naturlig? Det er vel de høre der høre med den reference DU har.
Man kan være heldig at finde high end til 2000 kr. men det er meget sjældent. 3020 kan være et sådan tilfælde (jeg har ikke hørt den, så jeg er undskyldt)
Priser på hifi udstyr er ikke produktionspris + en fortjeneste kunden bestemmer. Det er den pris produktet KAN sælges for. Forveksel det ikke med, at vi alle kan banke 6 plader sammen og skære 2 huller og lodde lidt komponenter og ledninger sammen til en højttaler. det er der nogen som er tilfreds med, og det er OK, men at firma xx ikke kan sælge de sammen komponenter til 16x den pris er ikke et udtryk for åger, men at de kan få den pris (og måske vil de gerne have betalt for deres udviklings omkostninger også, + kabinet finish). Det er lettest at forholde sig til HT, da vi er mange som har prøvet at banke de 6 plader sammen, ikk'.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
he he, tror du rammer hovedet på sømmet med den pointe... men det gør sig vel gældende i næsten alle brancher?
vi ved jo godt at det ikke koster 14 at fremstille/sælge den halve liter cola på tanken, men de kan stadigt sælge skidtet alligevel. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 02:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
|
Hi-fi = høj troværdighed
High-End = Den høje ende = Toppen = Det bedste der findes.
Altså det grej der der lyder/yder/måler bedst.
|
|
|
Ja, muligvis - men high-end er en definition producenterne ynder at smide på deres egne produkter, uden den objektivitet som folk udefra besidder. Ofte er nogle af de såkaldte high-end produkter nogle af dem der er længst væk fra noget der minder om rigtigt. Derfor kan man godt finde et high-end surroundsystem til 6000,00 kr. __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
BeoFan Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 405
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit indlæg har ligget et stykke tid og samlet støv, da lejligheden til at indrykke det ikke har være det rigtige, men da Kurt von Kubik har været så venlig at kaste den første sten, bidrager jeg da gerne med en mere til bunken.
Lydkvalitet og hvad som kan kaldes Hi-fi er i dag kun et spørgsmål om nuancer. De fleste anlæg i dag som samlet har kostet mellem 20-30.000 kr. er da fantastisk god Hi-fi, og ingen som lytter på disse anlæg kan være i tvivl om at pengene er godt givet ud.
Alt derover er faktisk at skyde gråspurve med kanoner. Selvfølgelig kan man opnå en relativt minimal lyd forbedringer ved at købe dyrere og forhåbentligt bedre udstyr. Det store spørgsmål er vel om denne type anlæg så stadig kan kaldes Hi-fi.
Den rigtige betegnelse må efter min mening være Hi-End, da ejerne af disse anlæg konstant og ved alle lejligheder forsøger at distancere sig til almindelige brugere af Hi-fi udstyr. De har udviklet en udpræget kritisk sans over for alt som ikke lever op til deres egne uskrevne regler for hvordan Hi-fi skal opfattes, og nogle har ligefrem kun foragt tilovers for dem som ikke ejer eller har ejet et produkt med et eksotisk navn. Sig B&O,NAD,JBL, Dali eller værst et japansk navn og disse selvudråbte fanatiske orakler slår 7 kors for sig mens de jagter den skyldige som kom til at nævne en af disse ukristelige navne i deres nærhed uden at forstå, at de dermed korsfæster hovedparten af andre Hi-Fi entusiaster, som har et afbalanceret og normalt forhold til hvad god lyd er.
Kun meget få synes f.eks. at det er morsomt eller underholdende at eje eller køre en formel 1 racer, hvor udgangspunktet alene er topfart, på bekostning af alt andet. En bil kan være mange ting og diskutere hvorvidt den kan køre 350 km/t eller 250 Km/t bliver hurtigt en debat uden indhold fordi forudsætningerne for at føre debatten ikke er rigtige
. For at blive i bilernes sprog, vil jeg mene at langt de fleste i dette forum kører biler i luksusklassen, gode stabile vogne med masser af komfort, motoren hører ikke til de mindste, og på motorvejen løber den snildt 230 km/t hvis den får lov til det. Men en formel1 racer bliver det aldrig, og det har heller aldrig været meningen!
Jeg synes at ejere af det jeg kalder High-End, skulle erkende at de er et mindretal, og deres definition af god lyd måske ikke er foreneligt med flertallets, og at stolte ejer af et 20.000 kr. anlæg godt kan tillade sig at være glade over sin erhvervelse, som formentlig giver mange gode timer sammen med musikken, det det i virkeligheden handler om. 
At bruge timer og dage på at lytte efter ikke eksisterende fejl på sit anlæg, mens de sidder fastspændt i deres egoist stol midt på stuegulvet er bestemt ikke musikalsk befordrende, og er vel rent ud sagt en sygelig mani, som man bør forsøge at undertrykke.
Iøvrigt rigtig mange tak til MIJU, for et sobert og efter min mening helt korrekt analyse.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 02:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
det bringer mig frem til det de fleste leder efter.
for at blive i bilernes univers, en Audi rs4.
en rs4 er en stationcar, men med firhjulstræk, bitrbo og en heftig motor. den slår næsten alle andre serieproducerede biler i acceleration og tophastighed, samt mange håndbyggede special biler, samtidig med at den har et stort bagagerum, plads til børn og kone, og eftersigne verdens mest effektive civile bremsesystem (se topgear for en "live" demonstration). prisen. det samme som en mellemstor mercedes.
og hvad vil jeg sige med det?
at man istedet for at fokuseer på prisen som værende lig med kvalitet, bør vende øjnene mod de produkter der forener de fleste af high-end udstyrets lydmæssige kvaliteter med de bekvemmeligheder som normalt udstyr tilbyder, i form af en overkommelig pris på trods af nemme tilslutnigsmuligheder, et atraktivt design og et nemt "brugerinterface" (i mangel af et bedre ord).
hvad det så er, ja, der er jo så op til den enkelte. lydidealer er da heldigvis meget individuelle. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal passe på ikke at blive så teknik fikseret at man glemmer det det burde dreje sig om, nemlig at få en god oplevelse ved at lytte til musik man kan lide. Mvh,
Karsten
[/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |