Forfatter |
|
Multi-egern Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Herlig diskution, men er nok lidt svært at generaliserer hvad der er hvad, og hvorfor!
__________________ alt under 150db er tøset!:D
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7537
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, herlig debat med masser af gode inputs - glimrende indlæg fra Beofan, som netop illustrerer hvordan en del af de ultra-audiofile har det med hobbyen! Det tragiske heri ligger nemlig at langt de fleste er startet på samme måde - nedefra, men så snart nogle fok er kravlet op på det de mener er toppen, så levnes der ingen plads til de små der færdes nede på jorden blandt "mainstream-grejet" - sådan har jeg desværre oplevet en del folk praktisere hobbyen. Er det ikke fint nok, snakker vi ikke om det........  __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Jesper Juul]
Miju skrev: Og når vi er oppe over 25 - 30000 kr. pr apperat så begynder de kvalitative forskelle på dette og endnu dyre grej at blive forsvindende små og endda sikkert i de fleste tilfælde psykoakustiske! ( det er dyre og endda MEGET! dyre ergo så er det også tilsvarende bedre bilder man sig ind rent subjektivt!)
Ja det troede jeg egentligt også, lige indtil vi/jeg lavede en blindtest med min egen Accuphase DC-91 og ML No. 36 og No. 36S, der var uhyggelig stor forskel på Accuen og 36'eren, og temmelig stor forskel på Accuen og 36S'eren. Det var meget tydeligt at høre forskel på dem, ingen som helst problemer. Specielt i bassen var der meeeget stor forskel. Så det med at når man når op i hvis prisklasse så er der ikke den store forskel, det holder ikke.
Så er spørgsmålet om hvilke forskelle du oplevede??
Selvfølgelig er der forskelle i klang og måde at formidle på! og endda STORE! forskelle..
MEN! er det kvalitative forskelle??... mere / højre / flere osv...??
For er der ikke STORE! forskelle her er forskellene subjektive, og mere smag & behag artet...
Og selv opfattelsen af hvad der spiller mest / højst og flest af et og andet er ganske subjektiv... for hver mening / opfattelse er der en modsat at finde...
Derfor har alle mærker deres tilhængere i de respektive prisklasser.
Så når du høre forskelle på AP & ML. så er det da objektivt og reelt nok! for DET! er der da.. MEN! hvad der har mest og flest og højst Dit og dat og hvad der lyder bedst / mest troværdigt?? DET! er ganske subjektivt.
Og selv om der skulle være kvalitative forskelle mellem div highend apperater, altså en har mere eller højre eller flere et og andet parameter, så har den garantaret mangler i forhold til det andet den sammenlignes med på andre områder..
Jeg mangler stadig at finde det fejlfrie der er overlegent på alle punkter!.. det bliver altdi uanset pris en afvejning mellem hvad man finder vigtigst og mest troværdigt og et kompromis i en og anden grad på et og andet område.
At høre kvalitative forskelle på noget til 10000 og noget til 100000 kr. er som regel ganske enkelt..
Kommer vi op over 50000 kr. bliver det vanskligere for langt de fleste, og at sammenligne i en prisklasse ens apperater helt her oppe i highend klassen mellem de lige over 50000 til 100000 kr. (og her over) rent kvalitativt altså at sige med sikkerhed at DEN "der" !! er bedre på alle punkter end den anden, vil jeg sige er næsten umuligt helt objektivt og reelt!...
Den subjektive smag og opfattelse af hvad der for den enkelte er og lyder bedst er så noget helt andet, og det de mangfoldige firmaer lever højt på!
( Dette uanset om vi snakker "alm." hifi eller highend!)
mvh.
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja ... der er heldigvis mange måder hvorpå man kan dyrke denne hobby - det er derfor det er sjovt.
For mig at se så er det præcist lige slemt at grine af folk med udstyr til 500 kr, som det er at gøre nar af folk, der har brugt 5.000.000 på deres anlæg - og begge dele ser man desværre ofte her på siten.
Afhængig af hvordan man definerer high-end, så er der få eller næsten ingen i dette forum, der har decideret high-end udstyr. Derfor er high-end for de fleste noget man læser om (ligesom det er for mig i øvrigt).
Jeg har været langt væk fra hifi-miljøet i en periode fra ca. 1994 til 2002, hvor jeg bare spillede på det jeg havde .. ingen opgraderinger ... en Pioneer CD til 1000 kr. og en gammel plov (som ganske vidst er ok). Årsagen var at jeg ganske enkelt synes det var gået amok med priserne på det udstyr jeg slæbte hjem i stuen ... og at teknikken tog overhånden.
Nu har jeg så været på banen igen i ca. 2 år, hvor jeg har skiftet det meste ud - bl.a. efter krav fra fruen om at få noget pænere til stuen. Mine hjemmebyg var af noget tvivlsomt design!!!
Idag har jeg langt større fokus på musik, og det er det der er drivkraften bag min interesse, og så er det nydelse frem for at hænge sig i deltaljer i musikken. Derfor ser jeg meget på sammenhængen i lyden, og mindre på om jeg får de enkelte mikro detaljer smidt op i sylten. Målet er ganske enkelt at få lyst til at høre mere musik, og se flere film over anlægget. Det andet mål er at anlægget skal være rimeligt pænt at kigge på, idet jeg ellers får mislyde fra fruen.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle vinde milioner i lotto... og have råd til at investere i det dyreste grej.. så ville det primært blive ene og alen fordi det er p***e lækkert!..
Eks. jeg ville kaste mig over den nue Bladelius cd ( samt div. andre formater ) maskine, en Tact 2,2 pre amp. ( da den kan gøre mere for lyden end noget andet produkt UANSET PRIS!.. altså ingen andre pre. amps uanset hvor godt lavet og dyre de må være samt hvor lækre de må være kan på den måde kompencere eller konkurere med hvad denne kan!.. så selv om den koster "sølle" 30000 kr! er den THE! pre amp. i min "bog" ) og så et par Jeff Rovland effekttrin ( fordi de er p***e lækre, store og flotte samt lyder rigtig godt!)
Højtalere.. tjaaa... vil stadig rode med mine egne! ( fordi det er sjovt!) men måske et par JMLab Grande Utopia BE. som referancer??...
Er det det bedste jeg har hørt? og hvorfor nu det valg??
Fordi det er lækkert, og jeg ved det er state of the art og det langt overgår mine lytte evner til at høre KVALITATIVE og relle forskelle, samt klangen i mine øre er helt ok!..
Og hvad angår klang? vs. min opfattelse af hvad der er den rigtige klang?? tjaa.. så kan den jo tilpasses med kabler og Tact 2,2`s muligheder..
Så det valg er baseret på at det lyder fint! og det er LÆKKERT! og det kan lyde helt som jeg skulle kunne ønske det på et hver givent tidspunkt...
Men gav nogen mig nogle ML effekttrin eller Accuphase eller eller... so what!! tak som byder!... og jeg vil leve lykeligt med disse...
Eneste kritiske og absolutte must er Tact pre ampen!!.. resten er for mig et "fedt"!... jeg kan ikke høre nogen kvalitative forskelle i denne prisklasse!...
Klangen??.. tjaa.. som sagt kabler og Tact!!
|
Til top |
|
|
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man vil have "high end lyd" så er det jo bare med at bruge sine ører objektivt, samt sætte nogle realistiske mål. Man kommer et pænt stykke ad vejen ved at vælge komponenter selektivt samt tænke på at komponenterne gerne skulle fungere som et system. Det vil sige at der skal lyttes til så meget som muligt indenfor de prisrammer der er sat, og det skal helst lyttes til i den sammenhæng som det skal bruges.
Hvis high end skal defineres som udstyr i referanceklasse, så kommer det dog typisk til at koste i retning af en mindre familiebil og opefter.... Well jeg kører selv i en bil af årgang 89 og bytter ikke mit udstyr for en nyere
Mvh,
Karsten
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 04 Oktober 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Miju: Jep, det var helt sikkert kvalitative forskelle og ikke bare et spørgsmål om smag, medmindre vi alle fire havde nøjagtig samme smag. Accuen var klart bedre på specielt bassen, og så spiller den mere frigjort og lader instrumenterne klinge helt ud, hvor specielt 36'eren havde en tendens til at cutte dem af for tidligt.
Så jo, jeg vil mene at der kan være temmelig stor forskel selv, når man kommer over 50K. __________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul,
Jeg må desværre give dig ret et stykke hen ad vejen, idet man i den rette kombination og i det rette rum kan identificere kvalitative forskelle ret så langt op i prisklasserne.
For at blive på sporet så er high-end, særligt højttalere også typisk meget kritiske med rummet. Derfor er det også kendetegnende for meget high-end udstyr, at de skal have et både meget stort, men måske især akustisk velkontrolleret rum, for at man får fuldt udbytte af det potentiale udstyret i virkeligheden har. Hvis man kigger lidt til Sverige, så har flere og flere seriøse entusiaster gjort et virkeligt stort arbejde for at forbedre akustikken i deres rum.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Jesper Juul]
Miju: Jep, det var helt sikkert kvalitative forskelle og ikke bare et spørgsmål om smag, medmindre vi alle fire havde nøjagtig samme smag. Accuen var klart bedre på specielt bassen, og så spiller den mere frigjort og lader instrumenterne klinge helt ud, hvor specielt 36'eren havde en tendens til at cutte dem af for tidligt.
Så jo, jeg vil mene at der kan være temmelig stor forskel selv, når man kommer over 50K.
Jeg kan sgu ikke høre nogle kvalitative forskelle... har hørt masser at AP & ML. og for mig vil det kvaltiativt være bedøvende ligemeget hvad jeg havde!... dog finder jeg selve klangen i AP. mere i min "smag" men det er en ganske subjektiv betragtning!!!
Om der er mere eller mindre, flere, højre, bedre ditten eller datten i grejet er jeg overhoved ikke i stand til at høre!.. det må jeg ærligt indrømme!!!..
Dog kan jeg høre enkelte stærke sider og svage sider, eks i bas, eller mid eller diskant, eller perspektivsk, ( hvad angår opløsning og detaljer kan jeg slet ikke høre forskelle!!) MEN! her vil jeg så sige at jeg ikke endnu har kunne høre noget der PÅ ALLE! områder var overlegent et andet.. hvis bassen er bedre på det ene, er diskanten eller noget andet som regel bedre på det andet!.. osv. osv..
Og så taler vi endda om "hårs" brede forskelle!! som JEG! ikke ville bemærke noget særligt til i daglig brug!..
Og iøvrigt er jeg på dette stadige ret ligeglad! for formidles musikken godt, troværdigt og rigtigt i følge hvordan jeg nu opfatter det skal lyde? så er en enkelt lille detalje her eller der og en mikro forskel her og der evigt ligegyldigt!.. ( og ISÆR!! når det er sådanne marginaler der her er tale om!... ) jeg vil mere vælge udstyr udfra musikalitet ( efter min opfattelse ) samt udseende og grund klang, end hvad der har mest, flest , højset, størst og bedst!... for som sagt for mig er forskellene så små at de drunkner i andre vigtigere faktore..
Sådan har jeg det med det!...
Måske har du mere "gyldende" øre end jeg?????? hvem ved??
|
Til top |
|
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Miju skrev: Og når vi er oppe over 25 - 30000 kr. pr apperat så begynder de kvalitative forskelle på dette og endnu dyre grej at blive forsvindende små og endda sikkert i de fleste tilfælde psykoakustiske! ( det er dyre og endda MEGET! dyre ergo så er det også tilsvarende bedre bilder man sig ind rent subjektivt!)
Ja det troede jeg egentligt også, lige indtil vi/jeg lavede en blindtest med min egen Accuphase DC-91 og ML No. 36 og No. 36S, der var uhyggelig stor forskel på Accuen og 36'eren, og temmelig stor forskel på Accuen og 36S'eren. Det var meget tydeligt at høre forskel på dem, ingen som helst problemer. Specielt i bassen var der meeeget stor forskel. Så det med at når man når op i hvis prisklasse så er der ikke den store forskel, det holder ikke.
|
|
|
det skyldes du køber en lydfilosofi.
|
Til top |
|
|
SATMIT Lukket konto

|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Antisilver,
Jeg tror du har fat i noget ... lydfilosofi
Mange af dem der laver såkaldt high-end har en bestemt filosofi ... som de forfølger ... og dette kommer oftest særligt til udtryk i deres top-modeller. Derfor er der en oftest ret så meget "lyd-filosofi" over high-end.
|
Til top |
|
|
proac D15 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej .
nbu må jeg komme med min mening om dette emne.
for mig er HIGH END noget med lydkvaliteten at gøre-
det er når det er et stort og DYBT perspektiv med tydelig definition af optagelsen alle parametre taget i betragtning.
akustiske forhold og en gengivelse som er langt over gennemsnittet.
det er sjældne begreber som ikke mange har oplevet
for det er en oplevelse som er MEGET svær at få uanset om det koster mange penge og har kæmpe strømforsyninger.og andet glimmer.
jeg har oplevet disse ting som jeg kalder HIGH END lyd med de underligste kombinationer
som ikke behøver at være særlig dyr.
at der så på noget udstyr er HIGH END konstruktioner er en helt anden ting som godt kan kombineres.
fra visse fabrikanter.hvor design og materialevalg går op i en højere enhed.
men det er jo også afgørende at det er stabilt og det er ingen garanti selv om det koster rigtig mange penge.og samtidig har en solidt forhandlernet med en god garanti og service.
men derfor er jeg selv endt med at overveje om ACCUPHASE er noget for mig hvis det skal være high end.hvor design stabilitet og konstruktion går op i en højere enhed.
mvh kenn
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Juul skrev:
Så jo, jeg vil mene at der kan være temmelig stor forskel selv, når man kommer over 50K.
|
|
|
Der kan sagtens være en klar forskel og den forskel kan måles på et ord - filosofi!
Det er ganske enkelt en kamp på filosofier, og hvilken falder i køberens smag? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, det var dejligt nemt. Så fra nu af er der ikke noget der er bedre end andet, fabrikanten har bare valgt en anden lydfilosofi, smart.
__________________ Jesper Juul
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Jesper Juul skrev:
|
|
|
Der kan sagtens være en klar forskel og den forskel kan måles på et ord - filosofi!
Det er ganske enkelt en kamp på filosofier, og hvilken falder i køberens smag? |
|
|
Kære Ronin! Hvad kan være værre end det! Hvilken ketchup er den mest ketchuppede?? Umiddelbart ser det ud som om, at du har taget medaljer ved DM i fordrukkent sludder  . Det SKAL være en kamp om reproduktion - længere er den bare ikke.
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære kubiq
Rekorden i fordrukkent sludder og volapyk ligger hos dig - det kan intet ændre på! 
Reproduktion er ganske rigtigt det, det skal være en kamp om, men bag hvert produkt er der stadig en filosofi - disse filosofier er forskellige og derfor spiller det hele også forskelligt. Ellers var det hele jo såre simpelt - bland det hele og lav massevis af forskellige designs som alle spiller ens!
Og hvis reproduktionen var godt på alt, havde du jo heller ikke noget du kunne true med skærebrændere, tændvæske og pigdæk, vel?
Og jo, Jesper - det er da i aller højeste grad konstruktørens filosofi (idéer) bag, der gør at tingene er forskellige! Hvis det hele var ens var de ihvertfald gode til at ramme samme ideal! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Kære kubiq
Rekorden i fordrukkent sludder og volapyk ligger hos dig - det kan intet ændre på! 
Reproduktion er ganske rigtigt det, det skal være en kamp om, men bag hvert produkt er der stadig en filosofi - disse filosofier er forskellige og derfor spiller det hele også forskelligt. Ellers var det hele jo såre simpelt - bland det hele og lav massevis af forskellige designs som alle spiller ens!
Og hvis reproduktionen var godt på alt, havde du jo heller ikke noget du kunne true med skærebrændere, tændvæske og pigdæk, vel?
Og jo, Jesper - det er da i aller højeste grad konstruktørens filosofi (idéer) bag, der gør at tingene er forskellige! Hvis det hele var ens var de ihvertfald gode til at ramme samme ideal!
|
|
|
Filosofier er ikke nok, det skal også kunne lade sig gøre i praksis. Deri et langt større problem end antaget,
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Multi-egern skrev:
Herlig diskution, men er nok lidt svært at generaliserer hvad der er hvad, og hvorfor! |
|
|
Du har helt ret. High End går ikke på kvaliteten egentlig, men på evnen som "Det bedste vi formår"
Der er ingen fælles norm og derfor heller ingen krav at opfylde.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
men hvis man ikke starter med en filosofi, så kommer man vel aldrig videre?
man kan altid diskutere det endelige produkt, men hvis det er high-end skal filosofien så ikke også være det? (retorisk spm. kan ikke selv svarer)
du havde jo nok heller ikke startet/begyndt uden en filosofi? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

|
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
men hvis man ikke starter med en filosofi, så kommer man vel aldrig videre?
man kan altid diskutere det endelige produkt, men hvis det er high-end skal filosofien så ikke også være det? (retorisk spm. kan ikke selv svarer)
du havde jo nok heller ikke startet/begyndt uden en filosofi?
|
|
|
Filosofien byggedes op efterhånden som erfaringer indhøstedes. Der må netop ikke være konflikt imellem teori og praksis, Ellers er der noget galt med den ene eller den anden - måske begge,
Jeg startede med at vide, hvordan musik kunne lyde. Næppe en filosofisk retning.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|