Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 01:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stejl digitalt FIR filter dur det ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:
LGrau skrev:
LarsChristensen skrev:

En ting man skal være opmærksom på er at jo stejlere ens filter bliver des mere tids-smearing (ripple på ens impuls respons)

Hvad med et IIR filter, slipper man bedre fra et stejl filter her ?

For IIR filter gælder at når amplitude forløbet(afskæringen) er fastlagt så følger fasen af denne direkte. For FIR Filtre kan amplitude og fase response fastlægges uafhængigt af hverandre ( det kan blive nødvendigt at gå op i filterlængde for at gøre det med ønsket præcision)

Dvs. Et FIR filter kan emulere et hvilket som helst IIR filter men det omvendte gælder altså ikke.

Når der tales om tids-smearing så kan det vises at faselinære FIR filtre har mere og mere tids-smearing jo skarpere afskæring er. Dette giver problemer ifht flervejs systemer - som jo kun summere perfekt on-axsis. dvs off-axsis får vi ringning.

Kunsten er nu så at vælge FIR filtre med en skarp afskæring som ikke er faselinærer ( og dermed mindre tids-smearing) - hvordan dette gøres ja det er nøglen til at få sådanne systemer til at lyde godt. Det er her firmaer som TACT har deres expertise.

Den bedste kilde til at forklare dette nærmere jeg har fundet er ifm programmet DRC

http://unix.freshmeat.net/projects/drc/

Download og tyg dig igennem "read me " filen - det er ganske tung læsning

Takker igen for hjælpen..

Jeg vil prøve at tygge mig gennem readme filen.. Altid dejligt med lidt godnat læsning .

Kan du evt. anbefale nogle gode bøger om digital signalbehandling/filtrering.?

Jeg har snuset lidt til det under uddannelsen(Diplom ingeniør) men har ikke brugt det siden, så jeg skal nok starte mere eller mindre fra bunden af..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

lidt basis dsp stuff

http://home.pacbell.net/pmennen/Sigknowledge_files/sittler.p df

hvad synes du om sværheden af dette. Gør det lidt nemmere at komme med yderligere forslag.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

LarsChristensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

MHenckel skrev:

For IIR filter gælder at når amplitude forløbet(afskæringen) er fastlagt så følger fasen af denne direkte. For FIR Filtre kan amplitude og fase response fastlægges uafhængigt af hverandre ( det kan blive nødvendigt at gå op i filterlængde for at gøre det med ønsket præcision)

Nu er et et fir filter principielt bare et iir filter uden feedback. Når pas filteret er designet kan man bare tilføje allpass filtre for at tilpasse fasen.

MHenckel skrev:

Kunsten er nu så at vælge FIR filtre med en skarp afskæring som ikke er faselinærer ( og dermed mindre tids-smearing) - hvordan dette gøres ja det er nøglen til at få sådanne systemer til at lyde godt. Det er her firmaer som TACT har deres expertise.

Ja når alt kommer til alt er det et kompromis mellem forskellige fordele og ulemper.

Til top Vis LarsChristensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsChristensen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

LarsChristensen skrev:

lidt basis dsp stuff

http://home.pacbell.net/pmennen/Sigknowledge_files/sittler.p df

hvad synes du om sværheden af dette. Gør det lidt nemmere at komme med yderligere forslag.

Tak for linket.

Ved et kort øjekast ser det ud til at være på et passende niveau. Jeg vender lige tilbage når jeg har haft tid til at læse lidt idet..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes