| Forfatter |
|
Bent Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen!
Der er så meget snak i dette forum om subwoofere og det undrer mig at ingen har nævnt PMC's subwoofere. Jeg har netop oplevet sådan en krabat i dag og er ikke et øjeblik i tvivl om, at det er den bedste sub jeg nogen sinde har hørt. Jeg har ellers hørt en del, inkl. alle de bulderbasser, som hyppigt bliver anbefalet. Enhver freak skylder sig selv at opleve basdrønet fra en PMC sub!

__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen frem med link og dansk forhandler...
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hit mæ' no'en informationer... hvor hørte du den henne...? hva hva hva...?  Hvad med priserne...?
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hørte den i KF scanAudio - www.kf-scanaudio.dk. På hjemmesiden er der også en link til PMC's side.
Den jeg hørte koster vist 21000,-, men er ikke at finde på hjemmesiden. Den har 2 stk 6 1/2 basenheder og et transmissionlinje-kabinet. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
Hej alle sammen!
Der er så meget snak i dette forum om subwoofere og det undrer mig at ingen har nævnt PMC's subwoofere.

|
|
|
Hej Bent
Det er nok fordi folk ikke kender dem. Faktisk troede jeg slet ikke, at PMC kunne købes i Danmark. Ifølge deres websted er der ingen dansk distributør, og jeg har aldrig set dem i nogen dansk butik. Jeg vidste ikke, at de kunne købes i KF-Scanaudio, men der er jo også lidt langt fra Aalborg hvor jeg bor
Jeg har iøvrigt selv PMC transmissionslinie højttalere, som jeg har købt i UK. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej perejvind,
Godt at høre at jeg ikke er den eneste, der har fået øjnene op for PMC. Hvilken model har du? __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent skrev:
Hej perejvind,
Godt at høre at jeg ikke er den eneste, der har fået øjnene op for PMC. Hvilken model har du? |
|
|
Jeg har et par FB1, som jeg er meget glad for. De spiller simpelthen fantastisk
Hvad spiller du selv på? __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 02:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Bent skrev:
|
Hej perejvind,
Godt at høre at jeg ikke er den eneste, der har fået øjnene op for PMC. Hvilken model har du?
|
|
|
Jeg har et par FB1, som jeg er meget glad for. De spiller simpelthen fantastisk
Hvad spiller du selv på? |
|
|
Ja, de er lidt af et fund til prisen. Jeg har netop hørt OB1 (også i KF scanAudio), dem skal du altså give et prøvelyt, hvis du kommer til djævleøen på et tidspunkt. Jeg spiller på et par Artcoustic højttalere, de er pæne og lyder efter min mening ganske godt - dog ikke så godt som et par PMC højttalere. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Ivan Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bent: Er ikke guru inden for feltet, men for mig er det et spøjst princip XB1-A fungerer efter.
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ivan skrev:
| Bent: Er ikke guru inden for feltet, men for mig er det et spøjst princip XB1-A fungerer efter. |
|
|
Tænker du på transmissionslinjen?
Alle PMC's højttalere er bygget efter transmissionslinje princippet. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
Ivan Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - synes som en lang vej.
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den lange tunnelgang, gør at den rækker langt dybere i basen end f.eks. en højttaler med basrefleks port. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
CarstenScan Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg hørte 2 af PMC's højttalere hos KF-Scanaudio for 2 år siden, hvor jeg blev ret imponeret over hvor dyb/ren bas man kunne få ud af nogle relativt små højttalere.
Jeg synes dog at de var lidt dyre, så jeg brugte PMC-højttalerne til inspiration til nogle selvbygger-HT. Der blev valgt nogle Scanspeak enheder (18W/8531 + 2905/9700) og jeg må nok sige at jeg er meget tilfreds med resultatet: Dyb, stram bas (kan tilskrives TL-princippet) og mellemtone + diskant (gode enheder + et OK delefilter). Højttalerne er 110*22*30 cm og altså en høj slank HT. Kanalen er ca. 210 cm lang og altså afstemt til ca. 40 Hz. Der er dog et fornuftigt output ned til under 35 Hz.
Dette skal blot ses som inspiration til andre, der tør bygge selv.
Hvis man ikke tør/vil bygge selv kan jeg også anbefale PMC'erne.
MVH
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten,
Spændende projekt, men det må da være lidt af en opgave at bygge en højttaler med et transmissionslinje-kabinet. Her tænker jeg især på selve kabinettet og afstemningen af transmissionslinjen. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
CarstenScan Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent
Jeg kan lige skrive et par råd i morgen, men jeg skal ud af døren nu....
MVH
Carsten
|
| Til top |
|
| |
CarstenScan Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent
Lige til inspiration: http://www.madisound.com/thor.html.
Og selve kabinettet: http://www.madisound.com/Thor%20cab.pdf
De HT jeg har lavet har et kabinet, der minder meget om Thor-HT'erne. Dvs. et ret simpelt kabinet, der ikke tager ret meget længere tid at lave end et normalt trykkammer- eller basrefleks-kabinet.
Mht. tommelfingerregler for TL: Længden af kanalen skal være 1/4 af den bølgelængde, som TL'en er afstemt til. Ønskes f.eks. en frekvens på 40 Hz er bølgelængden (340m/s)/40Hz = 8,50 m. En fjerdedel er 2,125 m (dvs. længden på kanalen).
Selve kanalen skal have starte med at have et tværsnitsareal på 1,5 - 2 gange enhedens effektive areal og ende med at have samme areal som enheden. Det er derfor at brættet inden i Thor-HT'en "sidder skævt".
Alle sider skal beklædes med skumgummi der ligner æggebakker og den tilbageværende frie del af kanalen skal dæmpes med uld el.lign. (jeg bruger selv fåreuld). Dæmpningen er ret vigtig: Er der for lidt uld er der for meget "runger/buldren" og er der for meget uld svarer det nærmest til at have en trykkammer-HT. Så det skal der eksperimenteres lidt med.
Se også: http://www.aos-lautsprecher.de/. De HT der hedder TL42 benytter samme bas som der sidder i mine HT. På denne side kan du også se tegninger af TL'er: De er lidt sværere at samle end Thor HT'erne.
En god bi-ting ved TL-kabinetter: De bliver automatisk godt afstivet!!!!
Håber du kan bruge noget af ovenstående.
MVH
Carsten
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Carsten,
Interessant læsning.
Jeg tror at transmissionslinjen slår et ekstra knæk i PMC's modeller, hvilket betyder at den er noget længere, mon ikke det giver en endnu dybere bas. Jeg har hørt PMC FB1 op mod den nye FB1+ - den nye model lyder klart bedst. FB1+ har vist nok bl.a. fået en ny diskant, men man har også brugt en ny type dæmpemateriale i transmissionslinjen. Jeg kan godt forestille mig at den nye måde at dæmpe højttaleren på, er den primære årsag til at den lyder så meget bedre. Har du prøvet med andet end skumgummi i dine højttalere?
__________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent
Transmissionslinien i FB1 er 3 meter lang.
Det er forøvrigt muligt at opgradere FB1 til FB1+ modellen, og det har jeg overvejet at gøre. Opgraderingen består af ny diskant, ændret delefilter, og ændret dæmpning af transmissionslinien. Jeg har dog aldrig hørt FB1+. Kan du beskrive forskellen på FB1 og FB1+ modellen?
Og hvordan lyder OB1 i forhold til de andre?
Og ja, jeg skal bestemt besøge KF-Scanaudio, næste gang jeg er på Djævleøen __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Bent Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej perejvind,
Jeg synes som sagt at FB1 lyder fremragende, men +'eren er efter min mening en klar forbedring på næsten alle punkter. Bassen er endnu mere fast og nuanceret, mellemtonen lyder mindre "boxet" og er mere åben. Det samme gør sig gældende med diskanten, som også er en tand mere luftig, men også mindre prikkende i det end metal-domen.
OB1'eren er et kapitel for sig! 
Det er simpelthen noget af det absolut bedste jeg har hørt, men langt fra det dyreste. Det virker som om, at det sidste slør er blevet fjernet. Lydbilledet åbner sig nærmest mere op for lytteren, det virker som om at de udøvende i orkestret, har fået mere plads at boltre sig på. Til trods for at højttaleren er en tre-vejs konstruktion, lyder det utroligt sammenhængende. Det lyder faktisk så godt, at man glemmer alt om højttaleren når musikken strømmer ud af dem. __________________ Mvh
Bent
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent
Tusind tak for info´en.
Der er vist ingen vej uden om et prøvelyt af FB1+ og OB1 __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |