Emne: alle ens ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 05:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget der har undret mig.
F. eks, hvor forskelligt vi opfatter den samme ting. I dette tilfælde musik gengivelser.
En der er til rør.
En lille 8W rørslæde med et par fuldtone horn efter sig.
Han beskriver lyden som musikalsk, og med sjæl.
En transistor ”mand” beskriver den som mudret og uden detaljer.
En der er til transistorer.
En 500W med en 4 vejs konstruktion efter sig.
Han beskriver den som dynamisk og detaljeret.
Rør ”manden” beskriver den som kold og klinisk
En der er til store ELS’er.
Han beskriver den som stor og gennemsigtig, luftig og involverende.
En der er til små dynamiske 2 vejs højttaler, beskriver den som storladen og uden nerve.
Osv. osv.
Det er alle entusiaster, der har lyttet til musik i årevis. De har alle prøvet meget udstyr, og de er endt med det udstyr de finder mest rigtigt.
De høre de samme plader, de kan lide de samme ting i musikken og alligevel beskrive de det så forskelligt.
Alligevel er der så stor forskel på, hvad de mener der skal til for at musikken lyder som den skal = lyder så den gør det den skal.
Hvem har ret ? Hvem kan ikke hører rigtigt ? osv.
Ingen af delen selvfølgelig, vi er bare (heldigvis) forskellige. Og derfor er der ikke én løsning, og et facit. Men en vifte af løsninger og en mænge facitter. Der alle ER løsningen for de enkelte.
Tænk, hvor fattig hi-fi verden ville være, hvis vi alle var ens
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er en løsning.... Den er måske vanskelig at opnå.... Personlig opfattelse er smag og har ikke noget med virkeligheden at gøre.. At reproducere et signal perfekt er ikke subjektivt.. det er ikke opnået endnu selvfølgeligt men det gør vel bare jagten på sandheden endnu vigtigere.. Jeg er selv tilhænger af rørslæder men er udemærket klar over at de intet med rigtig og neutral gengivelse at gøre.... Jeg har også hørt masser af højjtalere der spiller med masser af indlevelse og "sjæl" men de har intet med korrekt gengivelse at gøre.. JEG finder dem underholdende og tilfredstillende alligevel.
Vi er ikke alle ens men det er stadig fysikken der kontrolere vores miljø og lyd er 100% miljø. At have til mål at gengive perfekt er ikke en skam. Det er masser (læs. Alt for mange) der kun er interesseret i at underholde og gøre tilpas. Så lad da dem der søger sandheden gøre det og lad os andre leve med vores illusioner...... __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 06:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaa, det er bår dæjlig. I
Ikke altid har denne HIFIquest (for mig) været lige sjov. Jeg har været en del apperater igennem, dog ikke det helt dyre udstyr, som ML, Krell, Gryphon, mm. Jeg har også været på rør og hvem ved, måske en skønne dag, kommer jeg måske til rør guf igen. Men det man for ud af ved at skifte lyd fra tid til anden, er jo ganske enkelt erfaring med lyd. Måske er man ikke blevet bedre til at definere den øvre, eller nedre mellemtone, men man kan fornemme en helhed, og ikke mindst de klanglige egenskaber. Nogen mener de kan vurdere en given lyd, fra et givet anlæg, på et minut eller to. Det er ikke altid jeg kan det, og det har været grund til meget fustration. Men det er svært ikke at lade sig rive med, hvis der bare er et eller andet fedt/skidt ved ens nye hardware. Hvem kender ikke det at have været ude og købe noget nyt, og straks efter man har fået sat det til i privaten, sætter sig ned og lytter....... DET LYDER AF BÆ!!! Her skal man passe på.
Forsættes...
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så er der endelig den mest subjektive betragtning over dem alle:
En selv !!!
Ens anlæg kan lyde vidunderligt om mandagen, men skrækkeligt om tirsdagen, selv om alle andre fysiske parametre er de samme..... ligesom en pilsner på det forkerte tidspunkt smager sur og bitter, men på det rette tidspunkt er en det en ren gave !
Psyken er en ufattelig stærk medspiller på oplevelser
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|

og hvordan denne "en selv" variable, dem der mener der er en endelig løsning, har tænkt sig at tage højde for. mangler vi svar på.
vedr. pilsner jeg mener nu ikke at kunne huske den nogen sinde har smagt grimt. men blot bedre nogen gange end andre 
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Redaktøren skrev:
|
En selv !!!
Ens anlæg kan lyde vidunderligt om mandagen, men skrækkeligt om tirsdagen, selv om alle andre fysiske parametre er de samme..... ligesom en pilsner på det forkerte tidspunkt smager sur og bitter, men på det rette tidspunkt er en det en ren gave !
|
|
|
Jeg det er ikke småting hvad hjernen kan gøre! Jeg synes mange gange ikke mit anlæg levere det smovs det kan, når der er andre på besøg. Men det er kun nogen gange forstås.. 
Nu vil jeg bare håbe at mit nye hardware bliver ved med at være godt... 
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
|
Jaa, det er bår dæjlig. I
Ikke altid har denne HIFIquest (for mig) været lige sjov. Jeg har været en del apperater igennem, dog ikke det helt dyre udstyr, som ML, Krell, Gryphon, mm. Jeg har også været på rør og hvem ved, måske en skønne dag, kommer jeg måske til rør guf igen. Men det man for ud af ved at skifte lyd fra tid til anden, er jo ganske enkelt erfaring med lyd. Måske er man ikke blevet bedre til at definere den øvre, eller nedre mellemtone, men man kan fornemme en helhed, og ikke mindst de klanglige egenskaber. Nogen mener de kan vurdere en given lyd, fra et givet anlæg, på et minut eller to. Det er ikke altid jeg kan det, og det har været grund til meget fustration. Men det er svært ikke at lade sig rive med, hvis der bare er et eller andet fedt/skidt ved ens nye hardware. Hvem kender ikke det at have været ude og købe noget nyt, og straks efter man har fået sat det til i privaten, sætter sig ned og lytter....... DET LYDER AF BÆ!!! Her skal man passe på.
Forsættes...
|
|
|
Den "rigtige" lyd for mig, er et flydende begreb. Hele tiden ville man nok kunne lægge til og trække fra. Men hvad JEG bedst kan lide af lydreproduktionsudstyr, og den lyd det giver, er jeg klart blevet klogere på, eller er jeg? Jo, det mener jeg. Nummer 1. Jeg er ikke vild med "for meget" monitorlyd. 2. Jeg skal have en fornemmelse for, at de små lydpartikler, nærmest står i kø, for at komme ud af HTerne. 3. Nærværd, detaljer, dynamik og 3D fornemmelsen skal også klart være i orden, ellers er der vel ikke meget HIFI over det, vel?? Og så kan man slutte af med at finde ud af, om nu den generelle klang, også tiltaler en?
Når man har fundet ud af hvad der er vigtigt for en (og det kan tage mange år) så er man rykket nærmere en (måske) roligere tilværelse....
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy, hvorfor er du ikke opført som branche medlem ?
dit link er jo direkte til noget salg !
eller er det bare fordi du er Bertram fan ?
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
Redaktøren skrev:
|
En selv !!!
|
|
|
Jeg det er ikke småting hvad hjernen kan gøre! Jeg synes mange gange ikke mit anlæg levere det smovs det kan, når der er andre på besøg. Men det er kun nogen gange forstås.. 
og hvis så det er os selv der er den endelige reference, om en løsning er rigtig eller forkert. hvordan ved vi så om den er det. for måle instrumentet er variabelt, og derfor en løsningen det også.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Nej det kan faktisk ikke siges bedre end du beskriver det sam 25, det er sku det samme som og sidde og diskuterer om man kan lide Frikadeller med eller uden løg, ( jeg kan nu bedst lide dem med, MEN det skal vi ikke begynde og diskuterre)
Jeg kan godt undre mig over, at folk kan blive ved med og fyre l**t i hovedet af hinanden, og blive ved med postulater om, hvor rigtig eller forkert den ene lyd er frem for den anden. Det ER og bliver et spørgsmål om smag og temperment (svært ord, ved sku ikke lige om det er stavet rigtig), og ikke mindst hvad økonomien har lyst til at spæde i hifi!!!!!!!! Det er vel noget vi allesammen kan blive enige om, at det er en fandens dyr hobby, hvis man skal have noget der sparker nummer, men det er der vel også nogle der kan finde på at diskuterer, hvor vidt det behøver at være dyrt eller ej. Min Mening er at du får hvad du betaler for, for det MESTE, ikke altid selvfølgelig, (ikke skrevet for at begynde noget negativt, men en konstatering af egne erfaringer)
Mvh Guffi_________________
Alt under 100 kg er ikke kønsbestemt endnu. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
|

hvis vi er enige om at det mere er person relateret, end udstyrs, da dette jo også bestemmes af personen. hvorfor så tale om rigtig og forkert ?
det ville jo betyde at nogen lytter rigtigt og andre forkert og det er da noget arrogant vås af værste smagsdommer skuffe. 
|
|
|
Nu håber jeg ikke at jeg har udtrykt mig forkert på nogen måde. Bare lige for at få det på det rene. Det med linket, er KUN fordi jeg er meget begejstret med de ting Søren laver. Jeg kan da godt fjerne det, hvis det skulle være til gene?
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
Mr. High Fy skrev:
Redaktøren skrev:
|
En selv !!!
|
|
|
og hvis så det er os selv der er den endelige reference, om en løsning er rigtig eller forkert. hvordan ved vi så om den er det. for måle instrumentet er variabelt, og derfor en løsningen det også.
Jeg er bange for min lille hjerne ikke helt forstår ovenstående.
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
sam25 skrev:
|

hvis vi er enige om at det mere er person relateret, end udstyrs, da dette jo også bestemmes af personen. hvorfor så tale om rigtig og forkert ?
det ville jo betyde at nogen lytter rigtigt og andre forkert og det er da noget arrogant vås af værste smagsdommer skuffe. 
|
|
|
Nu håber jeg ikke at jeg har udtrykt mig forkert på nogen måde. Bare lige for at få det på det rene. Det med linket, er KUN fordi jeg er meget begejstret med de ting Søren laver. Jeg kan da godt fjerne det, hvis det skulle være til gene?
|
|
|
ok 
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
sam25 skrev:
Mr. High Fy skrev:
Redaktøren skrev:
|
En selv !!!
|
|
|
hvis man mener der er et endeligt. En rigtig gengivelse. så må der jo være en måde at bevise/ verificere det på. da dette instrument er OS, og vi variere. Så er det jo umuligt at afgøre dette rigtige, da måle instrumentet langt fra er stabilt.
derfor er det jo noget vås (sludder er forbudt ) at sige at det og det lyder rigtigt, og det og det lydder rigtigt. det er jo kun os om "måle instrument" der kan afgører det
ikke nok så mange formler, og teorier, kan ændre på det. de kan hjælpe, men heller ikke mere end det.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
Mr. High Fy skrev:
sam25 skrev:
Mr. High Fy skrev:
Redaktøren skrev:
|
En selv !!!
|
|
|
hvis man mener der er et endeligt. En rigtig gengivelse. så må der jo være en måde at bevise/ verificere det på. da dette instrument er OS, og vi variere. Så er det jo umuligt at afgøre dette rigtige, da måle instrumentet langt fra er stabilt.
Hvor meget giver du for det LSD du har der? Jeg tror jeg forstår. Puuha.
derfor er det jo noget vås (sludder er forbudt ) at sige at det og det lyder rigtigt, og det og det lydder rigtigt. det er jo kun os om "måle instrument" der kan afgører det
Jepper!!
ikke nok så mange formler, og teorier, kan ændre på det. de kan hjælpe, men heller ikke mere end det.
Hifi og musik er stor kunst! Det er fanme smukt! 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sam25.
Jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt som du giver udtryk for.
De fleste anlæg ligger jo langt fra en korrekt gengivelse, og derfor bliver det selvfølgelig en smagssag hvilken man synes spiller mest korrekt.
Men hvis man nu spiller på et anlæg som ligger meget tæt på virkeligheden(anlæg1), og sammenligener med et anlæg som ligger længere fra(anlæg2), så tror jeg alle vil kunne genkende anlæg1 som det mest korrekte..
Det betyder ikke at alle ønsker anlæg1, som Kimhvid også skriver, og heldigvis for det... __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror egentligt at der ville være en rimelig statistisk generel enighed om hvilket udstyr der lyder bedst eller mest rigtigt, såfremt det blev testet på lige vilkår. Det vil sige samme rum, øvrig opsætning etc.
Bare det at man flytter sit udstyr til et andet, større eller mindre rum, ændrer ht. placering eller lytteposition, møblering mv. betyder utroligt meget for den resulterende lyd.
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hej Sam25.
Jeg tror ikke at vi opfatter så forskelligt som du giver udtryk for.
De fleste anlæg ligger jo langt fra en korrekt gengivelse, og derfor bliver det selvfølgelig en smagssag hvilken man synes spiller mest korrekt.
Men hvis man nu spiller på et anlæg som ligger meget tæt på virkeligheden(anlæg1), og sammenligener med et anlæg som ligger længere fra(anlæg2), så tror jeg alle vil kunne genkende anlæg1 som det mest korrekte..
Det betyder ikke at alle ønsker anlæg1, som Kimhvid også skriver, og heldigvis for det...
|
|
|
Nu skal vi for alt i verdenen, ikke begynde en langhårdet tråd om "rigtig" og "forkert" lyd. Selv er jeg vokset op med musik som Depeche Mode og Metallica, bare lige for at nævne nogle ydrekanter. Jeg kan ikke se hvordan man nogensinde skulle bestemme, hvad der er "rigtigt" og "forkert" når vi snakker elektrisk musik, med mange mere eller mindre, kunstige effekter.
Nu håber jeg ikke jeg sætter noget stort og langhårdet igang, jeg ville bare ud med min betragtning.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor skulle nogen ikke ønske sig det der er tætteste på virkeligheden ?
problemet er at denne virkelighed ikke er den samme. ved indtryk sortere vi i, hvad der er væsentligt for at vi som individer opfatter den, eller husker den. derfor er der ikke nogen fælles reference.
hvis to personer oplever (ser, hører, føler, lugter osv.) det samme. vil de beskriver det meget forskelligt. det er fordi de ikke mener de samme ting er vigtige for opfattelsen af det.
det næste: hvad er formålet med at sætte et mål. hvis man ikke ved om man kan måle det, eller om man er der ? det er det man kalder verificering. Hvis det ikke kan måles, bevises, verificeres. Så er det ikke til en meter. For hvordan vil man kontrollere det. Det er noget af det vigtigste inden for ingeniør faget. Hvis man ikke kan eftervise at stål”wiren” på broen holder med de og de dim. Så skal man nok ikke lave den
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|