Emne: alle ens ? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Jeg tror egentligt at der ville være en rimelig statistisk generel enighed om hvilket udstyr der lyder bedst eller mest rigtigt, såfremt det blev testet på lige vilkår. Det vil sige samme rum, øvrig opsætning etc.
hvorfor forhandler du så mere end en højtaler ?
Bare det at man flytter sit udstyr til et andet, større eller mindre rum, ændrer ht. placering eller lytteposition, møblering mv. betyder utroligt meget for den resulterende lyd.
hvorfor flytte dem væk fra den position der er mest rigtigt ?
Mvh,
Karsten |
|
|
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 266
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
|
hvorfor skulle nogen ikke ønske sig det der er tætteste på virkeligheden ?
problemet er at denne virkelighed ikke er den samme. ved indtryk sortere vi i, hvad der er væsentligt for at vi som individer opfatter den, eller husker den. derfor er der ikke nogen fælles reference.
hvis to personer oplever (ser, hører, føler, lugter osv.) det samme. vil de beskriver det meget forskelligt. det er fordi de ikke mener de samme ting er vigtige for opfattelsen af det.
|
|
|
Virkeligheden er virkeligheden... Det er ikke et smags kriterie vi snakker om, det er spørgsmålet om at genskabe lydbølger. Thats it .. Det er rent objektivt og at du syntes at noget andet end virkeligheden lyder bedre eller at du bliver provokeret af folk der søger at formidle virkeligheden, det må jo så være dit individuelle subjektive problem. Jagten på ægte Hi Fi er jagten på sandheden der bekendt ikke er subjektiv.... __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimhvid skrev:
sam25 skrev:
|
problemet er at denne virkelighed ikke er den samme. ved indtryk sortere vi i, hvad der er væsentligt for at vi som individer opfatter den, eller husker den. derfor er der ikke nogen fælles reference.
hvis to personer oplever (ser, hører, føler, lugter osv.) det samme. vil de beskriver det meget forskelligt. det er fordi de ikke mener de samme ting er vigtige for opfattelsen af det.
|
|
|
Virkeligheden er virkeligheden... Det er ikke et smags kriterie vi snakker om, det er spørgsmålet om at genskabe lydbølger. Thats it .. Det er rent objektivt og at du syntes at noget andet end virkeligheden lyder bedre eller at du bliver provokeret af folk der søger at formidle virkeligheden, det må jo så være dit individuelle subjektive problem. Jagten på ægte Hi Fi er jagten på sandheden der bekendt ikke er subjektiv....
|
|
|
kan du "måle" det ?
hvordan ved du hvad sandheden er ?
hvordan skal et 100% elektrisk instrument lyde ?
hvad er den objektive måle enhed ?
osv.
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
kimhvid skrev:
sam25 skrev:
|
|
|
|
Virkeligheden er virkeligheden... Det er ikke et smags kriterie vi snakker om, det er spørgsmålet om at genskabe lydbølger. Thats it .. Det er rent objektivt og at du syntes at noget andet end virkeligheden lyder bedre eller at du bliver provokeret af folk der søger at formidle virkeligheden, det må jo så være dit individuelle subjektive problem. Jagten på ægte Hi Fi er jagten på sandheden der bekendt ikke er subjektiv....
|
|
|
kan du "måle" det ?
osv.
|
|
|
Nu forholder jeg mig af den side af kæden jeg har indflydelse på.... Studiet er irrelevant... Jeg ved íkke hvad sandheden er men ved den er der... Det er jo det du betvivler... Jeg er desuden sikker på at nogle i denne verden er kommer nærmere visse sandheder end andre, også i HiFi verdenen. Et 100% elektrisk instrument... Jeg gård ud fra at du mener synth og den slags tjaa... Igen ligegyldigt... Har du en live begivenhed og kan danne 100% end lydbølger i et andet lokale ja så er din højjtaler og resten af udstyret perfekt.... Det du altid sætter spørgsmålstegn ved, er folk der er mener at være nærmere sandheden end du. Jeg syntes personligt at det er en smålig tilgang til emnet. hvis du er glad for din lyd kan du så ikke være ligeglad med at andre mener at nå nærmere korrekt lyd (hvilket de muligvis er eller muligvis ikke er).... Jeg tænker altid på kære Jonas Bojer når jeg læser din argumentation og retorik... __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vist et gammelt ordsprog, jeg kan desværre ikke huske det helt, men det er noget med en eller anden type person der kan spørge om mere end 100 vise mænd kan svare på.....
Mvh,
Karsten
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimhvid skrev:
sam25 skrev:
kimhvid skrev:
sam25 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
kan du "måle" det ?
osv.
|
|
|
Nu forholder jeg mig af den side af kæden jeg har indflydelse på.... Studiet er irrelevant... Jeg ved íkke hvad sandheden er men ved den er der... Det er jo det du betvivler...
nej, det har jeg aldrig sagt, jeg betivler bare dem der mener de ved hvad den er
Jeg er desuden sikker på at nogle i denne verden er kommer nærmere visse sandheder end andre, også i HiFi verdenen.
jep, men er det f.eks dig, eller DueL. eller X
Et 100% elektrisk instrument... Jeg gård ud fra at du mener synth og den slags tjaa... Igen ligegyldigt... Har du en live begivenhed og kan danne 100% end lydbølger i et andet lokale ja så er din højjtaler og resten af udstyret perfekt....
= den højtaler som gengav den i koncerten er perfekt. eller er den først perfekt efter PA højtalere.
Det du altid sætter spørgsmålstegn ved, er folk der er mener at være nærmere sandheden end du.
nej, jeg vil bare gerne vide hvordan de afgøre det ?
Jeg syntes personligt at det er en smålig tilgang til emnet. hvis du er glad for din lyd kan du så ikke være ligeglad med at andre mener at nå nærmere korrekt lyd (hvilket de muligvis er eller muligvis ikke er).... Jeg tænker altid på kære Jonas Bojer når jeg læser din argumentation og retorik...
ja, jo.... han mente jo også at der var noget der var mere rigtigt end andet. så det er nok mest dig der minder om ham. sorry ! |
|
|
|
| Til top |
|
| |
jamhvasåda? Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode indlæg, synes jeg. Jeg vil især tilslutte mig det med mandagen og tirsdagen etc.
Ja, det kan vi da! Der er endda en hel videnskab (fysikken) der ikke beskæftiger sig med andet. Faktisk er det jo sådan, at vi ikke objektivt (og strengt taget heller ikke intersubjektivt) kan konstatere noget, vi ikke kan måle.
sam25 skrev:
| hvordan ved du hvad sandheden er ? |
|
|
Nu vil jeg nødig lægge ord i munden på KimHvid eller andre, men måske mente han hermed virkeligheden - originalen til reproduktionen - som vi jo kan måle på...
sam25 skrev:
| hvordan skal et 100% elektrisk instrument lyde ? |
|
|
Rigtig god pointe!  Men et spørgsmål er så, om vi på denne baggrund skal resignere, eller om vi på trods skal insistere på, at kunne nyde lyden af stemmer, violiner, highhatter og stortrommer hjemme i stuen.?.
sam25 skrev:
| hvad er den objektive måle enhed ? |
|
|
Nu er selve enheden jo kun interessant, når vi skal regne på tingene; men størrelserne, begreberne eller parametrene, om man vil, er bl.a. dem du kunne læse om i din fysikbog, da du gik i skole. Igen: der er en hel videnskab, der beskæftiger sig med disse ting... __________________ Og så ovenikøbet tonedøv...
|
| Til top |
|
| |
kimhvid Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEg syntes egentligt at Sam25 største problem er at han ikke er interesseret i at diskutere men nærmere kværulere.... og ja Sam25 jeg mener at der er nogle her i verden der ved mere om rigtig lyd end du og jeg.... Bla andre Duen, men der er givetvis også folk der er dygtigere end han, de figurer måske ikke så offentligt som han gør det her på foraet. Min hørelse snyder mig hele tiden... Jeg falder tit for båttende højttalere og deslige ved første ørekast...JEG lytter mig tit døv.... Der er for mange mærker derude der mener at en salgbar højttalerer er en højt Q'et højttaler..... (og ja det var en påstand... Jeg mener nu den er sand)
@jamen
Og ja selvfølgeligt mente jeg at virkeligheden er reference . Hvilket jeg er sikker på at sam25 også udemærket forstod. Han er dog ikke interesseret i en ordentlig diskution, og valgte derfor at ignorer det.... __________________ MVH Mr White Der lige nu desværre ikke længere befinder sig i Ho Chi Mihn City i selskab med en kølig White Russian og savner tilstedeværelsen af en smule HiFi ----------------------------
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Der er vist et gammelt ordsprog, jeg kan desværre ikke huske det helt, men det er noget med en eller anden type person der kan spørge om mere end 100 vise mænd kan svare på.....
Mvh,
Karsten
|
|
|
den kom du flot ud af 
med et citat du ikke kan huske 
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimhvid skrev:
|
JEg syntes egentligt at Sam25 største problem er at han ikke er interesseret i at diskutere men nærmere kværulere.... og ja Sam25 jeg mener at der er nogle her i verden der ved mere om rigtig lyd end du og jeg....

Bla andre Duen,
måske
men der er givetvis også folk der er dygtigere end han,
meget
de figurer måske ikke så offentligt som han gør det her på foraet.
nej, tomme tønder buldre mest
Min hørelse snyder mig hele tiden...
men ikke Duens eller hvad ? hans ører er usnydelige eller hvad ? kan du ikke selv se komikken 
Jeg falder tit for båttende højttalere og deslige ved første ørekast...JEG lytter mig tit døv.... Der er for mange mærker derude der mener at en salgbar højttalerer er en højt Q'et højttaler..... (og ja det var en påstand... Jeg mener nu den er sand)
@jamen
Og ja selvfølgeligt mente jeg at virkeligheden er reference
men hvilkens (hvems) virkelighed. fat det dog det sgu da ikke ens for alle
. Hvilket jeg er sikker på at sam25 også udemærket forstod. Han er dog ikke interesseret i en ordentlig diskution, og valgte derfor at ignorer det....
hvem er det der ikke svare på spørgsmålene ?
hold dig dog væk, hvis jeg er så dum. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamhvasåda? skrev:
Gode indlæg, synes jeg. Jeg vil især tilslutte mig det med mandagen og tirsdagen etc. Ja, det kan vi da! Der er endda en hel videnskab (fysikken) der ikke beskæftiger sig med andet. Faktisk er det jo sådan, at vi ikke objektivt (og strengt taget heller ikke intersubjektivt) kan konstatere noget, vi ikke kan måle.
sam25 skrev:
|
|
Nu vil jeg nødig lægge ord i munden på KimHvid eller andre, men måske mente han hermed virkeligheden - originalen til reproduktionen - som vi jo kan måle på...
sam25 skrev:
|
|
Rigtig god pointe! Men et spørgsmål er så, om vi på denne baggrund skal resignere, eller om vi på trods skal insistere på, at kunne nyde lyden af stemmer, violiner, highhatter og stortrommer hjemme i stuen.?.
sam25 skrev:
|
|
Nu er selve enheden jo kun interessant, når vi skal regne på tingene; men størrelserne, begreberne eller parametrene, om man vil, er bl.a. dem du kunne læse om i din fysikbog, da du gik i skole. Igen: der er en hel videnskab, der beskæftiger sig med disse ting... |
|
|
hvis musik er reduceret til kun målbar størrelser. så ville det anlæg med mindst forvrængning, størst S/N osv osv være bedst. men sådan er det jo ikke.
det er meget mere komplekst. og der er alt for meget vi ikke kan måle 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
den kom du flot ud af 
|
|
|
Hold dig nu til sagens kerne!
Det burde ikke være anledning til ballade hver gang du er indblandet i en tråd - den startede ud fornuftigt, så hold lige den stil, ik´? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
|
Jeg tror egentligt at der ville være en rimelig statistisk generel enighed om hvilket udstyr der lyder bedst eller mest rigtigt, såfremt det blev testet på lige vilkår. Det vil sige samme rum, øvrig opsætning etc.
Fordi markedet rummer mere end mærke, og fordi du ikke kan danne dig et "sandhedsindtryk" hvis ikke der er et sammenligningsgrundlag. Produkter for enhver smag 
Bare det at man flytter sit udstyr til et andet, større eller mindre rum, ændrer ht. placering eller lytteposition, møblering mv. betyder utroligt meget for den resulterende lyd.
Fordi, for at tage et nærmest utænkeligt eksempel, hvis man nu flyttede - ville du lade dit grej blive stående og så regne med at husets nye ejere accepterer dette og indvilger i at lade dig komme 3 gange om ugen og lytte - fordi det her står optimalt?? Nej vel - flytning er bare et eksempel på en ny problemstilling!
Mvh,
Karsten |
|
|
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
|
|
|
|
er det ikke netop det der gør hifi vidunderligt? at det netop ikke nødvendigvis er en videnskab? __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
jamhvasåda? skrev:
Gode indlæg, synes jeg. Jeg vil især tilslutte mig det med mandagen og tirsdagen etc. Ja, det kan vi da! Der er endda en hel videnskab (fysikken) der ikke beskæftiger sig med andet. Faktisk er det jo sådan, at vi ikke objektivt (og strengt taget heller ikke intersubjektivt) kan konstatere noget, vi ikke kan måle.
sam25 skrev:
|
|
sam25 skrev:
|
|
Rigtig god pointe! Men et spørgsmål er så, om vi på denne baggrund skal resignere, eller om vi på trods skal insistere på, at kunne nyde lyden af stemmer, violiner, highhatter og stortrommer hjemme i stuen.?.
sam25 skrev:
|
|
Nu er selve enheden jo kun interessant, når vi skal regne på tingene; men størrelserne, begreberne eller parametrene, om man vil, er bl.a. dem du kunne læse om i din fysikbog, da du gik i skole. Igen: der er en hel videnskab, der beskæftiger sig med disse ting... |
|
|
hvis musik er reduceret til kun målbar størrelser. så ville det anlæg med mindst forvrængning, størst S/N osv osv være bedst. men sådan er det jo ikke.
|
|
|
Det har du ret i - ikke alt kan eller skal baseres på målinger! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
den kom du flot ud af 
|
|
|
Hold dig nu til sagens kerne!
Det burde ikke være anledning til ballade hver gang du er indblandet i en tråd - den startede ud fornuftigt, så hold lige den stil, ik´?
|
|
|
Yes.... sorry.
men hvorfor lave et indlæg hvis man ikke svare på det der bliver spurgt om. men prøver at klare den på "bedste" due vis, med et citat. som Karsten oven i købet ikke kan huske 
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
sam25 skrev:
|
|
|
|
er det ikke netop det der gør hifi vidunderligt? at det netop ikke nødvendigvis er en videnskab?
|
|
|
jo, netop. men der er jo nogen der gør det til en videnskab, ved at prøve at overbevise nogen om at der er en endelige sandhed.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
sam25 skrev:
jamhvasåda? skrev:
sam25 skrev:
|
|
sam25 skrev:
|
|
sam25 skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Det har du ret i - ikke alt kan eller skal baseres på målinger!
|
|
|
og hvis der bare er 1% overladt til individet, så vil der ikke være et facit, men blot en lede tråd.
det SKAL ikke, og KAN ikke gøres op i tal og målbar størrelser.
|
| Til top |
|
| |
sam25 Lukket konto

|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
|
Fordi markedet rummer mere end mærke, og fordi du ikke kan danne dig et "sandhedsindtryk" hvis ikke der er et sammenligningsgrundlag. Produkter for enhver smag 
fair nok. men så må Karsten jo vide hvilken en der er mest rigtigt. og så anbefale den. så vil jeg bare gerne vide hvilken en jeg ikke behøver at lytte til. for smag findes jo "ikke" der er kun en sandhed.
Fordi, for at tage et nærmest utænkeligt eksempel, hvis man nu flyttede - ville du lade dit grej blive stående og så regne med at husets nye ejere accepterer dette og indvilger i at lade dig komme 3 gange om ugen og lytte - fordi det her står optimalt?? Nej vel - flytning er bare et eksempel på en ny problemstilling!

ja, det er nok rigtigt. den tager jeg i mig igen.
Mvh,
Karsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
|
| Sendt: 08 Oktober 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sam25 skrev:
Ronin skrev:
sam25 skrev:
StudioSound skrev:
|
fair nok. men så må Karsten jo vide hvilken en der er mest rigtigt. og så anbefale den. så vil jeg bare gerne vide hvilken en jeg ikke behøver at lytte til. for smag findes jo "ikke" der er kun en sandhed.
Ronin: Karsten ved jo kun hvilken der er mest rigtig ud fra hans overbevisning - din er temmeligt sikkert en helt anden, og det beviser i de fleste tilfælde hvor langt fra "sandheden" vi er. Men aflæg ham da et besøg og find ud af det....

ja, det er nok rigtigt. den tager jeg i mig igen.
Mvh,
Karsten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
__________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|