Så har den dælme spillet længe og må erklæres for tilspillet, hvadenten man tror på den slags eller ej. Jeg har også sat Siemens rør i og givet dem et små hundrede timer, så nu må jeg vel kunne sige noget om lyden...
Min tidligere spille var en Primare D20, som jeg foretrak, frem for Rega planet og en Arcam i lignende prisklasse. Jeg faldt oprindeligt for Primaren, da jeg syntes den virkede mindre forceret end de andre. Den processerede og afleverede ikke lyden på samme måde som de to andre. Primaren slog mig som mere usynlig og neutral. Dengang bestod mit anlæg en Audiolab 8000S, 8000P bi-ampet til et par Audiovector M2.
Nu har jeg en rør-forstærker på 12W og et par Audio Note AN-E. Jeg har ikke hørt andre afspillere i dette anlæg end Primaren og Tjoeb'en, så mit erfaringsgrundlag er meget begrænset.
Den mest umiddelbare forskel er tonen. Primaren virker hård og skarp, mens Tjoeb'en virker mere blød. Jeg har tænkt lidt over denne forskel og jeg tror det skyldes at Tjoeb'en er langt bedre til at afslutte tonerne. I alle fald er det meget nemmere, at følge stemmer og instrumenter helt til deres slutning, hvor primaren går direkte på den næste transietnt uden afslutte den den var igang med.
Derudover er Tjoeb'en langt mere detaljeret - ikke den typiske "den lyd har jeg aldrig hørt før", men mere, at alle detaljerne i stemmer/instrumenter kommer med. De står med finere penselsstrøg om man vil. Men den bliver aldrig bliver overdetaljeret, så man mister overblikket - det er den samme helhed som før, den står bare bedre.
Den opleves mere musikalsk og indfølende end primaren, bedre defineret, mere krop, men god sjat grimmere at kigge på 
Mht. til rørene, så ved jeg ikke om de er pengene værd, da må man nok skifte lidt mere frem og tilbage end jeg gider. Der var dog en umiddelbar forbedring, da jeg skiftede på trods af, de ikke var spillet til. Min kæreste og jeg hørte Morning Glory med Cohen og med Siemens rørene, var bassen strammere og mere veldefineret, men kvindestemmen havde mere krop og fylde. Og så blev nummeret 'lettere', som min kæreste kaldte. Knapt så slæbende og lidt mere æterisk.
Alt i alt, så er jeg overordentligt glad for min Tjoeb, hvilket vist også fremgår, og jeg kan kun anbefale at prøve den. Herman van den dungen er en meget flink mand. Derudover har AH! mange andre spændende ting - kabler, rørforstærkere (positivt testet for nylig i hifi+) og strømtilbehør.