Emne: Den anden halvdel a hifianlægget-Lytteren ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kajkagen: min mening om B&W setuppet er jeg vist kommet med et par gange.. og nej det gav mig virkelig lyst til at skyde mig en kugle for panden, den mellemtone var ulidelig på det classe setup.. men det havde da bestemt nogle kvaliteter.. som perspektiv feks.. men det ku ik spille musik og var anstrengende at høre på
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 753
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er iøvrigt et meget interessant indlæg, KajKagen.
Jeg sidder i øjeblikket og mindes tilbage til mit allerførste Yamaha CX/MX-50 forstærkersæt på fede Cerwin Vega A504R. Der lyttede jeg til musik for at lytte til musikken, ikke så meget rum, detaljer, perspektiv, dynamik, nuancer osv. Da jeg fik øje på denne side af hifi-verdenen gik lytningen ud på at lytte til anlægget og, som du skriver, ikke musikken. I gennem tiden har jeg oplevet en, hvad skal man sige, polarisering i hifi-miljøet; De som investerer i hundedyrt Mark Levinson og metal-diskanter for dernæst at rakke samtlige plader i pladesamlingen ned, fordi guitaren er for "bred", "orkestret står på en lige linje mellem højtalerne", "trommen er mikset for svagt", "hun lyder forkølet" og 117 andre fejl og mangler. På den anden side sidder ejerne af ligeså dyrt rørgrej og soft-dome, men her er utrykket bare det modsatte. Mange anlæg senere har jeg genfundet glæden ved lytning til musikken, der lydmæssigt - ikke udstyrsmæssigt - er en blanding af ovenstående. Et ydmygt anlæg bestående af Gryphon Tabu Century, AudioVector 6X og en modificeret Yamaha CDX-1060 - og det gengiver nu musikken som jeg i øjeblikket kan lide at høre den. Mange vil være enige, mindst ligeså mange uenige.
Min teori er, at de parametre, du nævner med lydideal, mental tilstand osv., er af individuel karakter og dermed subjektivt... __________________ Mvh. MGP
www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 22 Februar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21... du vil ikke komme med en mening om lytteren kontra anlæg? 
MGP: "Min teori er, at de parametre, du nævner med lydideal, mental tilstand osv., er af individuel karakter og dermed subjektivt..." --- hmmm... prøv at læs mit startindlæg igen...jeg forsøger at bevæge mig over det subjektive plan og finde det der gør at man ikke bare kan finde et "verdens bedste anlæg"...nemlig at lytterne som individer i al almindelighed har forskellige forhold til hvad der for dem er hifi og hvad der ikke er...hvad der kan være hifi for den ene er måske ikke hifi for den anden.
Derudover prøver jeg også at finde en forklaring på hvornår man lytter til musik og hører på musik og hvorfor mange ikke kan koncentrere sig om musikken i længere tidsrum selvom de har et anlæg til mange penge men ikke et hifi-anlæg for dem som individ... måske lidt svært at forstå ...men kan du se hvor jeg vil hen ? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen helst ikke.. mener ik lyd er så individuelt.. ens musiksmag er meget, men feks når vi er til koncert er oplevelsen af lyden meget ofte den samme (selvfølgelig afhængigt af hvor man er placeret) men dem der bor i køln vil altid mene kølner arena har den bedste lyd, hvorimod dem der bor i kjellerup på lars t´s marker synes det lokale medborgerhus har en uovertruffen akustik.. og et glimrende pa anlæg.. hvorimod sandheden nok nærmere er at ingen af dem har ret.. men man bruger jo altid sine referencer til at bedømme med, og der er det i høj grad individuelt, og meget bestemmene for hvilken lyd man vil have og mener er den ultimative..
eftersom der ik er to der har hørt præcist det samme udstyr i samme rum osv vil vi ik komme ret langt, den eneste måde at afgøre det, er at tage rundt og høre de forskellige setups vi har rundt omkring (og det er sku da en fed mulighed ) men det korte af det lange er at jeg mener neutral lyd, ikke er klinisk eller analytisk på nogen somhelst måde og lyttetræthed må aldrig forekomme
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et ydmygt anlæg bestående af Gryphon Tabu Century, AudioVector 6X og en modificeret Yamaha CDX-1060 - og det gengiver nu musikken som jeg i øjeblikket kan lide at høre den.
Mange vil være enige, mindst ligeså mange uenige.
Se! det her markerede er en meget ærlig udmælding!! og nok noget de fleste gå efter hvad enten de vil være ved det eller ej!!...
Det er så ganske subjektivt!... og om det så er en tilnærmelse hvordan det egentlig skal lyde eller en afvigelse??? det er ikke lige til at vide!?.. og kan for øvrigt være ret ligemeget for den enkelte! så længe det lyder på en måde der giver den bedste og mest troværdige gengivelse i vedkommenes øre!..
Så respekt for det!..
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju: hehe lyder som en diplomatisk omskrivning af det jeg skrev.. selvfølgelig er det op til den enkelte at bestemme sig for han har det bedste man kan få.. sådan er der vel os en del der har det med deres børn, men så kommer man aldrig rigtig langt, selv kunne jeg da godt stille mig tilfreds med det jeg har, det er relativt tæt på mit ideal (med ideal menes ik lyden, men måden den bliver præsenteret på), men det kan komme langt tættere på.. og som jeg skrev er ens reference selvfølgelig bestemt af hvad man har hørt før..
men vil stadig ik mene den personlige smag spiller ind når det kommer til den lyd vi alle stræber efter.. der er dog mange som kajkagen der ik mener den korrekte lyd kan laves musikalsk nok og derfor vælger at gå den vej hvor de får lyden farvet til sin personlige smag..

|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21... Du læser ikke hvad jeg skriver ... eller også vil du bare ikke forstå mig... den korrekte lyd ... hvad er det ? Når jeg er til livemusik, så går jeg helt levende i hele kroppen...og hvis mit anlæg kan få mig til det, så må det jo være den mest korrekte lyd for mig ?
Læs hvad jeg skriver Live21 ... ikke hvad du tror jeg skriver ...
Miju: vi er enige kan jeg se... __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
kajkagen.. sjovt.. miju skrev det samme som jeg, bare lidt mere diplomatisk..
i kort, det man har hørt sætter grænsen for ens reference.. man er glad for det man har til man har hørt noget bedre osv..
ved godt hvad du mener, men kan ik bruge det til noget.. korrekt lyd er IKKE individuelt !! ligemeget hvor mange gange man siger det..
det er da en meget god tanke at alle har et setup der spiller præcist som de vil have det til og ligemeget hvordan det lyder er det korrekt for dem osv..
men så er det en konstatering af et for mig underligt synspunkt og ikke et oplæg til en debat..
kan ik se hvad smag/humør og korrekt har med hinanden at gøre..
eksempler på udstyr der for mig gør man aldrig kan have et setup der spiller bare nogenlunde korrekt: (skal siges noget af det spiller fedt, men på sin egen måde)
en del producenter går netop efter en lyd der kendetegner deres produkter, og håber der er nogen der kan lide det
System Audio: dette er smags højttalere !
dine strauss: på en anden måde en SA, de kan give et lydtryk og perspektiv der er en fornøjelse, men de har os en del egenlyd
Rotel (det jeg har hørt) fy for h.. (det nye og meget dyre sku være bedre ? )
Dali: det billige har en underlig bund, det dyre har en egenlyd (som strauss) de der så lyder korrekt (diva serien) kan ik spille musik, og midt imellem det hele ligger evidence..
Rega: i høj grad smags grej, lige fra deres cd, forstærkere til højttalere.
Sonus Faber: meget kan man sige om dem, men bestemt ik korrekte, eller i stand til at gengive den fulde dynamik.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen skrev:
|
den korrekte lyd ... hvad er det ? Når jeg er til livemusik, så går jeg helt levende i hele kroppen...og hvis mit anlæg kan få mig til det, så må det jo være den mest korrekte lyd for mig ? |
|
|
Objektivt? Det er vel hvis du sætter bigband, jazzband, bluesband, orkester eller hvad det nu måtte være, ud midt på en vindstille græsmark uden støjende aktiviteter i miles omkreds. Alle instrumenter er akustiske, så der ikke er elektriske instrumenter, der kan farve lyden. Her hører du lyden uforvrænget, ufarvet og tilnærmelsesvis uden reflektioner. Det er vel den mest "korrekte" lyd?
At du har en hårrejsende oplevelse når du er til live-koncert, er vel ikke ensbetydende med, at det er korrekt objektivt, men derimod helt korrekt subjektivt, nemlig den mest korrekte lyd for dig! Live-koncerter gør jo også flittig brug af mikrofonforstærkere, bas- og guitarforstærkere osv., som alle potientielt farver lyden. Jeg vil give dig ret i, at kan du genskabe den følelse og fornemmelse via dit anlæg, så er dét den korrekte lyd for dig, men det gør vel ikke lyden korrekt objektivt? __________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Live21]
Men vil stadig ik mene den personlige smag spiller ind når det kommer til den lyd vi alle stræber efter..
Jo med mindre man udelukkende går efter data og målinger altså konkrete beviselige tekniske fakta på hvad der spiller mest forvrængnings & tabsfrit samt liniert! og selv her vil der være store forskelle i lyden på de produkter der slipper gennem dette "nåleøje" så valget hvilket er "bedst" / mest rigtigt eller troværdigt, er stadig ganske individuelt og subjektivt!
Hvis ikke personlig smag / opfattelse spillede ind? hvorfor har vi så ikke alle det samme udstyr??
For selv at prøve at svare på det! så... er det fordi vi netop har forskellig opfattelse af hvad og hvornår noget er troværdigt og "rigtigt" og at vi alle vælger udfra vores opfattelse, der igen er baseret på enten ren fornæmmelse / gætværk eller en og enden eller flere referencer, der igen er dannet gennem nogle indtryk som vi så har opfattet med den måde vi nu opfatter ting på!.. (vi ville faktisk hver i ser også vil opfatte de / den referencer en smule divergerende, hvis vi alle havde oplevet samme referance!..)
Alle valg og bedømmelser af hifi gengivelse vil være subjektive i det øjeblik vi bevæger os væk fra hvad vi kan måle og teknisk bevise og fastsætte er det mest rigtige!.. og selv inden for de snæverste tollerancer vi kan måle og bevise pt. er der forskelle der gør valget subjektivt!..
I det øjeblik vi lader ørene bestemme og her igennem hjernen ( hukommelsen ) vil det blive subjektivt! og dette er faktisk det eneste relle og vigtigste redskab i valg ef hvad der for den enkelte er god og troværdig og her igennem rigtigst lyd.. så alle vælger subjektivt og derfor bliver det et smag & behag valg!..
Der er dog mange som kajkagen der ik mener den korrekte lyd kan laves musikalsk nok og derfor vælger at gå den vej hvor de får lyden farvet til sin personlige smag..
Det mest musikalske må alt andet lige være det der ligger på mediet som det er lagt ned på mediet! og ønsker man dette som det er er der nogle ting man må indordne sig under!...
Vil man noget der nærmer sig det "korekte" skal man se på lavest forvrængning, mest liniaritet, og den type date først!.. og her efter vælge med det subjektive øre det mest troværdige og bedst lydende af de der her har de bedste data og parametre!.. ( udstyr = tabs frihed, lavest forvrængning mm. og for højtalere mest liniære og fase korekte mm.) men selv her bliver det endlige valg subjektivt!..
Fordi det absolut tabsfrie og forvrænings frie og derved ufarvende udstyr findes ikke! og de absolut liniære og fasekorekte højtalere findes heller ikke!..
Kun en så stor tilnærmelse teknisk muligt pt. og her indenfor bliver valget igen subjektivt!..
Hvis man ikke mener at det kan blive musikalsk nok!? og at det der nu ER! på mediet skal hjælpes på vej ved at tilføje et og andet der IKKE! er gennem optagelsen i sig selv lagt på mediet, så er det en ren smags opfattelse og en divergering fra det teoretiske korekte!.. som jo er en gengivelse af det der er på mediet SOM DET ER!. det hvad enten det er musikalsk eller ej!!
Vil man have noget musikalsk må man vælge noget musikalsk musik!.. der ligger på en musikalsk måde på mediet!.. altså en god optagelse!! dette altså igen hvis man ønsker tingene som de er! eller rettere en tilnærmelse dette der er så stor som muligt!..
Men igen nogle ønsker at ALT lyder godt og musikalsk!.. og frem elsker man dette i udstyret får man en farvet gengievlse!.. men det er så en ærlig sag hvis det er DET! man finder det mest rigtige! og troværdige!.. ( men man må være ærlig at indrømme at en hver afvigelse fra det bedste data og parametre og for højtalere liniaritet er en afvigelse fra hvad der ER! på mediet og det rigtige!! / den mest korrekte gengivelse, hvad enten man så kan lide dette eller ej!)
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ikke mener at det kan blive musikalsk nok!? og at det der nu ER! på mediet skal hjælpes på vej ved at tilføje et og andet der IKKE! er gennem optagelsen i sig selv lagt på mediet, så er det en ren smags opfattelse og en divergering fra det teoretiske korekte!.. som jo er en gengivelse af det der er på mediet SOM DET ER!. det hvad enten det er musikalsk eller ej!!

Men igen nogle ønsker at ALT lyder godt og musikalsk!.. og fremelsker man dette i udstyret får man en farvet gengievlse!..

Hvis ikke personlig smag / opfattelse spillede ind? hvorfor har vi så ikke alle det samme udstyr??
Det vi alle stræber efter er vel den korrekte lyd med undtagelse af dem der har givet op og går efter at farve lyden til en personlig men IKKE korrekt gengivelse..
og som jeg har skrevet, så er grunden til forskellige anlæg at alle har forskellig referencer. dvs at vi ik har hørt det samme udstyr i samme rum, opsætninger osv, og derfor er gået forskellige veje.. og iøvrigt aldrig vil indrømme hvis vi er endt med noget uheldigt, nej så kalder vi det smag og så er der alt for mange der holder sig til det de kender, lad os alle købe dali og B&W og ellers kun se hvad klubben har, sådan er der mange der har det, ik kun med klubbens grej, men man får åbenbart et tilhørsforhold med sit grej, og er sjællent villig til at give alternativer et seriøst lyt.. meget sjovere at blive hjemme i egen stue og overbevise sig selv om det man har er det eneste rigtige
men fremover tror jeg at, jeg vil udtykke mig i punktform, det du skriver er jeg rørende enig i, hvis du ser mine indlæg igennem vil du os kunne se det
sjovt, kajkagen og jeg er dybt uenige, men begge enige med dig... hmmm..
sidste gang meget forenklet..
Korrekt lyd er IKKE en personlig smag ! og kan ALDRIG være subjektiv..
det der ligger på skiven er ikke komprimeret !! hvis det lyder sådan er det dit anlæg !!! at det kan lyde klemt kan godt være optagelsen, men kan stadig nemt være ens setup !! hvis det lyder analytisk er det dit anlæg der spiller sådan.. analytisk og korrekt har intet med hinanden at gøre, når det kommer til måden musik bliver præsenteret på
al farvning i et anlæg går igen på alt musik, hele tiden. det er ødelæggene for meget musik, at man så vælger at kalde det smag er mig en gåde.
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
det der ligger på skiven er ikke komprimeret !! hvis det lyder sådan er det dit anlæg !!! at det kan lyde klemt kan godt være optagelsen, men kan stadig nemt være ens setup !! hvis det lyder analytisk er det dit anlæg der spiller sådan.. analytisk og korrekt har intet med hinanden at gøre, når det kommer til måden musik bliver præsenteret på
al farvning i et anlæg går igen på alt musik, hele tiden. det er ødelæggene for meget musik, at man så vælger at kalde det smag er mig en gåde.
|
|
|
...og hvordan kommer den ukomprimerede lyd ned på skiven? __________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen skrev:
|
Den korrekte lyd ... hvad er det ? Når jeg er til livemusik, så går jeg helt levende i hele kroppen...og hvis mit anlæg kan få mig til det, så må det jo være den mest korrekte lyd for mig ? |
|
|
Den korekte lyd fra et anlæg må alt andet lige være det der kommer nærmest det der ER! på det afspillede medie!
Alt andet er smag & behag!...
Kan dit udstyr gengive så du får samme fornæmmelse som da du var til live koncerten er du da nået langt med troværdigheds gengivelse i henhold til din opfattelse af dette!.. men der er og bliver en subjektiv bedømmelse der ikke siger meget om evnen til at gengive korekt det der er på mediet som det nu er og skal være!..
Det bliver en subjektibv bedømmelse fra din side baseret på din opfattelse af hvad og hvornår noget lyder mest rigtigt for dig!..
Om man er til dette eller en tilnærmelse den sandhed der er på mediet er et spørgsmål om personlig opfattelse og smag!
Hifi betyder høj troværdighed!... men så er spørgsmålet hvilken gruppe man falder i!.. er man den der mener at det skal være høj troværdighed overfor MEDIET! og det der ER! på dette medie, hvad dette så end er!??
her er der en smule at holde sig til! så som gode data og liniaritet samt en masse andre faktore og tekniske parametre der skal være inden for så snævre rammer som muligt!.. men selv her bliver det en smule subjektivt alligevel!..
Så er der de der mener at det skal være høj troværdighed i henhold til en referance de selv har! baseret på en og anden oplevelse af noget IRL.
Dette bliver meget hurtigt ganske meget subjektivt!.. da det her hurtigt og uundgåligt bliver den enkeltes opfattelse og hukommelse af en referance der styre valget, og dette uden nogen konkret rettesnor.
Opfattelse er meget subjektivt! ( både den hørte og den sete!)
[QUOTE=MGPProjectS]
Objektivt? Det er vel hvis du sætter bigband, jazzband, bluesband, orkester eller hvad det nu måtte være, ud midt på en vindstille græsmark uden støjende aktiviteter i miles omkreds. Alle instrumenter er akustiske, så der ikke er elektriske instrumenter, der kan farve lyden. Her hører du lyden uforvrænget, ufarvet og tilnærmelsesvis uden reflektioner. Det er vel den mest "korrekte" lyd?
I teorien ( fantasien ) jo måske?? men reelt !? Nej! det eneste sted du høre et instrument rent som det er! er faktisk i et relativ dødt rum så som i nogle studier.
Alle andre steder spiller rummets indvirken ( akustik) ind og farver lyden så et givent instrument vil lyde vidt forskelligt alt efter hvor det spilles, dette selv om det rent subjektivt kan opleves ganske ens, så er dette hjernen der genkender lyden og får det til at hænge sammen.. og man kan alligevel genkende instrumentet.. og de der er rigtige gode og inde i det kan endda genkende det enkelte instrument fra et tilsvarende!.. men helt rigtigt og høre man rigtigt efter på en given optagelse vil det klinge og lyde lidt anderledes!..
Skal man have indstrumentet helt rent igennem skal rummets akustik / indvirken fjernes!...
At du har en hårrejsende oplevelse når du er til live-koncert, er vel ikke ensbetydende med, at det er korrekt objektivt, men derimod helt korrekt subjektivt, nemlig den mest korrekte lyd for dig! Live-koncerter gør jo også flittig brug af mikrofonforstærkere, bas- og guitarforstærkere osv., som alle potientielt farver lyden. Jeg vil give dig ret i, at kan du genskabe den følelse og fornemmelse via dit anlæg, så er dét den korrekte lyd for dig, men det gør vel ikke lyden korrekt objektivt?
Man kan ikke bruge live oplevelser til meget andet end en bred og megst uprecis og subjektiv bedømmelse om et givent anlæg magter at spille overbevisende!..
Bemærk jeg her siger overbevisende! for andet kan det ikke blive! for jorekt kan det aldrig gengive det og korekt kan man slet ikke bedømme på det grundlag!
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
MGPProjectS skrev:
Live21 skrev:
|
|
|
|
...og hvordan kommer den ukomprimerede lyd ned på skiven?
|
|
|
det er der flere tråde om, som jeg ik deltager i, og det interessere mig heller ik.. men har på fornemmelsen du vil fortælle det ? det der ligger på skiven har vi ingen indflydelse på.. men på de indspilninger som folk siger er dårlige er ik mere komprimerede end de såkaldte audiofile cdér
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Live21]

Men igen nogle ønsker at ALT lyder godt og musikalsk!.. og fremelsker man dette i udstyret får man en farvet gengievlse!..

Det vi alle stræber efter er vel den korrekte lyd med undtagelse af dem der har givet op og går efter at farve lyden til en personlig men IKKE korrekt gengivelse..
Dem er der mange af og som endda tror / hævder at det er rigtigt det de nu har! mange har eks. højtalere der har en frekvensgang som alpelandskab!! og alligevel hævder at dette er det mest rigtige!.. og mest musikalske!..
Men det kan det jo aldrig blive! for med de betoninger dette giver, er musikken jo IKKE! indspillet!.. derfor er deres bedømmelse af rigtigheden ren subjektiv og understøttes IKKE af noget konkret og mere teknisk / videnskabligt bevisbart og håndgribeligt!..
og som jeg har skrevet, så er grunden til forskellige anlæg at alle har forskellig referencer. dvs at vi ik har hørt det samme udstyr i samme rum, opsætninger osv, og derfor er gået forskellige veje.. og iøvrigt aldrig vil indrømme hvis vi er endt med noget uheldigt, nej så kalder vi det smag og så er der alt for mange der holder sig til det de kender, lad os alle købe dali og B&W og ellers kun se hvad klubben har, sådan er der mange der har det, ik kun med klubbens grej, men man får åbenbart et tilhørsforhold med sit grej, og er sjællent villig til at give alternativer et seriøst lyt.. meget sjovere at blive hjemme i egen stue og overbevise sig selv om det man har er det eneste rigtige
Hummm... nu nævner du en masse produkter som værende ukorekte og farvende og urigtig gengivende!??? hvad basere du dette på!?? din egen opfattelse??????? og udfra hvilke forudsætninger?? og hvilke referancer!.. og hvilke håndgribelige konkrete beviser!??
Hvilket udstyr er så det mest rigtige?? kan du som du nu sætter navne på det efter DIN opfattelse ukorekte udstyr også sætte nogle navne på det??
( ikke fordi jeg føler mig ramt! jeg har ikke nogen af de omtalte produkter!!)
men fremover tror jeg at, jeg vil udtykke mig i punktform, det du skriver er jeg rørende enig i, hvis du ser mine indlæg igennem vil du os kunne se det
sjovt, kajkagen og jeg er dybt uenige, men begge enige med dig... hmmm..
sidste gang meget forenklet..
DET! har du ret i! men opfattelsen af hvornår noget er korekt er subjektiv!.. og kan man ikke konkret og målbart vise andet eller modbevise det!?? så har man et problem!!.. så er alt subjektivt!... og det er lidt DET! dilemma vi lider under her i hifi verden!..
De non subjektive ting så som data og målinger viser kun vej mod en tilnærmelse det korekte!... men hvad der inden for de snæverste og bedste data og tollerancer nu så ender med at være det mest korekte er og bliver en subjektiv bedømmelse!.. ( her er vi alle i samme båd og godt ude at skide!!)
Nogle bevæger sig dog bevisligt i en retning væk fra det mest rigtige eller tilnærmelsen dette!.. dette udstyr er relativ nemt at spotte! se på data og frekvensgang!..
Der hvor man ikke lengere med dette i hånden kan bevise at det er på rette vej!.. og inden for det udstyr der havner inden for de idag opnålige bedste tollerancer ryger vi lige direkte ud i det subjektive valg igen!...
Det der ligger på skiven er ikke komprimeret !! hvis det lyder sådan er det dit anlæg !!!
JO! mange gange er optagelsen begrænset dynamisk i forhold til IRL. for at overhoved kune optages og eller afspilles!!
at det kan lyde klemt kan godt være optagelsen,
nemlig!!
Men her udover så findes INGEN! anlæg du kan have hjemme i stuen der kan gengive ukomprimeret og IRL. dynamik!..
men kan stadig nemt være ens setup !!
Det er det for 99,9999 % af os alle der har hifi!.. måske 100% men ok! man ved jo aldrig?? JEG! har dog aldrig hørt noget HIFI! der kan gengive IRL dynamik!! det udstyr der nærmer sig! hverken kan eller ville jeg have stående!.. ( så lyder der ik så godt på en del andre områder og afviger voldsomt fra tilnærmelsen det rigtige på andre væsentlige punkter!!)
hvis det lyder analytisk er det dit anlæg der spiller sådan.. analytisk og korrekt har intet med hinanden at gøre, når det kommer til måden musik bliver præsenteret på..
Helt korekt!! begræbet analytisk er lidt spøjst! for det der gengiver korekt er faktisk analytisk men på den "fede" og rigtige måde! man får meget klart og tydeligt det der er på den måde det er og skal være på og med den tydlighed det nu er lagt på mediet!..
Men noget decideret analytisk behøver ikke at være korekt gengivende, langt fra!! det der af mange opfattes som analytisk og analytiisk på den ufede og ukorekte måde er det der fokucere på bestemte ting for at klargøre dette i lydbilledet!.. hvilket betyder afvigelser og fremhævelser på frekvensgangen på højtalere eks. hvor det jo ses tydeligst!..
Al farvning i et anlæg går igen på alt musik, hele tiden.
Nemlig!!... eks. en højtaler med et eks 2 - 3 db. hæv eller et dip for den sags skyld!! et og andet sted på frekvenskurven vil gengive ALT! musik med dette hæv / dip (der er lig med en betoning)
(Jeg bruger meget højtalere her! da dette er det jeg har mest erfaring med og hvor det er mest synligt og konkret at se hvad der sker og hvad der er ret og forkert!)
Det er ødelæggene for meget musik, at man så vælger at kalde det smag er mig en gåde.
Det er entop smag! og ikke andet! ( om man så vil mene at det er forkert eller dårlig samg kan så diskuteres!) alt der er subjektivt valgt er smag & behag! og for retrfærdighedens skyl skal siges at INGEN AF OS KOMMER UDEN OM DET SUBJEKTIVE SMAGS VALG NÅR VI SKAL VÆLGE DET FOR OS MEST RIGTIGE!.. men noget er bevisligt mere tilnærmende det korekte i henhold til mediet end andet!.. men selv som sagt før blandt det bedste og mest tilnærmende det rigtige.. er der et subjektivt valg!..
De det 100% korekte ikke findes!!!!!!
Vi skal vælge mellem det der har de snæverste tollerancer og tilnærmer sig mest! hvis vi er blandt de der ønsker sandheden om hvad der er på mediet!?.. men vi kan ikke måle og data kikke os 100% i mål! i sidste ende skal ørene og vores hjerne udfra nogle subjektive referancer danne et valg!..
Og her stropper al enighed! da det er op til den enkeltes opfattelse om hvad der er mest troværdigt!.. og det er subjektivt!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
QUOTE=MGPProjectS
/QUOTE
Det gør den heller ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 ... du læser ikke hvad jeg skriver ... jeg er enig med hvad miju skriver...og hvis du læser vores indlæg kan du også se det...
du er ikke enig med miju, da du ikke mener at lyd er smag og behag og hvad der kan lyde rigtig for den ene ikke nødvendigvis lyder rigtig for den anden...der er vi ikke enige... miju og jeg står på den ene side, du på den anden...
Men med din holdning der kan jeg ikke forstå at alle der går op i hifi ikke bare har...som før skrevet... "verdens bedste anlæg" (tror det var i den sidste tråd vi diskuterede i)...for med din overbevisning, så må dette anlæg jo findes, og når det er sammensat, så må det jo være verdens bedste anlæg i alles ører, og så kan alle de andre "hifi"-producenter godt dreje nøglen om...
vi er enige på nogle punkter, men ikke "dybt uenige" som du skriver på netop dette punkt... jeg kan bare ikke forstå at du ikke kan læse hvad jeg eller miju skriver mht. anlægget kontra lytteren... men det er ikke sikkert du kan se den dimension i det...så lad det ligge... jeg forsøger skam ikke at beskytte mit anlæg...det farver...ja, men til min smag
du forsøger at finde den "korrekte" lydgengivelse... men det er dog endnu, i miju og mine øjne, i forhold til din personlige smag...altså igen den måde du kan lide farvningen fra dit anlæg og på den måde du opfatter rigtig lyd...
tager en tur til london i weekenden, så kan ikke svare før på mandag... god weekend
__________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen : Du forsøger at finde den "korrekte" lydgengivelse... men det er dog endnu, i miju og mine øjne, i forhold til din personlige smag... altså igen den måde du kan lide farvningen fra dit anlæg og på den måde du opfatter rigtig lyd...
Det er helt korekt! det helt korekte anlæg FINDES! ikke!.. derfor bliver det valg vi alle i sidste ende mere eller mindre subjektivt! og et valg mellem det vi selv opfatter som kommende nærmest det rigtige! og det i henhold til de subjektive referancer vi hver især her! ( for alle erferencer er ganske subjektive når vi bevæger os væk fra det målbare og rent teknisk / videnskablige og bevislige! og det gør vi alle mere eller mindre i en og anden grad på et og andet tidspunkt i sidste ende! når netop det målbare ikke længere slår til...)
For jeg kan give et eks. jeg har hørt nogle af de bedst målende og forstærkere, kabler og højtalere samt cd. sammen! noget der gav det MEST! liniære jeg har set! og faktisk lød det ikke godt! eller rigtigt / troværdigt.. dette selv om teknikken og data sage at man kom så tæt på det der lå på mediet som muligt og opnåligt med dagens teknik!..
Derfor så er det kun en rette snor! der skulle nogle helt andre ( lige så gode og velmålende ) komponenter ind før det faldt på plads! ( subjektivt i mine øre!) og her var udskiftningerne ikke målbare! men MEGET hørbare!...
Så inden for de snæverste tekniske rammer er der plads til en del subjektivitet!
Alles valg indeholder en grad af subjektivitet! som sagt da det 100% korekt gengivende anlæg ikke findes!.. for hvor det målbare slutte starter det subjektive! ( og ørene eller rettere hvad de munder ind i ( hjernen) er ganske subjektiv og det er de der tager over hvor teknikken ikke længere viser 100% vej!... )
|
| Til top |
|
| |
MGPProjectS Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
MGPProjectS skrev:
Live21 skrev:
|
|
|
|
|
|
det er der flere tråde om, som jeg ik deltager i, og det interessere mig heller ik.. men har på fornemmelsen du vil fortælle det ? det der ligger på skiven har vi ingen indflydelse på.. men på de indspilninger som folk siger er dårlige er ik mere komprimerede end de såkaldte audiofile cdér
|
|
|
Nej, jeg er slet ike ude på at belære dig om, hvordan lyden kommer ned på skiven. Faktum er dog, at når lyden ligger på skiven er den ikke længere korrekt i forhold til kildematerialet (Dét jeg kalder "korrekt lyd"), for undervejs sker en signalbehandling i både analoge og digitale kredsløb. Den bliver forstærket, filtreret, konverteret til bitstrøm, filtreret igen, trykt på alu-folien osv. På en standard CD repræsenteres det analoge signal af 65535 niveauer for hver gang der er gået den tid, der svarer til 1 divideret med samplingfrekvensen. Det omvendte sker, når CD'en aflæses i din CD afspiller (Dét du kalder "korrekt lyd"). Den information, der ligger på CD'en er måske en værdig repræsentant eller reproduktion af det, optageudstyret så og hørte, men ikke korrekt efter min mening. Vores definition af "Korrekt lyd" er altså forskellig...
miju skrev:
QUOTE=MGPProjectS ...og hvordan kommer den ukomprimerede lyd ned på skiven?
/QUOTE
Det gør den heller ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mvh.
|
|
|
Exactly...!
Kajkagen skrev:
|
tager en tur til london i weekenden, så kan ikke svare før på mandag... god weekend
|
|
|
God tur!
__________________ Mvh. MGP
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Februar 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi må jo hellere få styr på lidt grundlæggene ting.. gør det kort
Korrekt lyd: der mener jeg ik ned til et k.... hår men alt for mange setups har nogle graverende mislyde.. stemmer der lyder forkert, trommer der lyder af alt andet end trommer.. blæseinstrumenter der lyder af plastik osv osv. dette er nogle fejl man ik bør leve med, og alligevel er der rigtig mange der gør det.. og så bliver det møjet sammen i en sødsuppe blanding der dræber alt dynamik.. dette er ik nogle man skal sidde og nærlytte på for at høre, og et minimum man burde kunne forvente var at de grundlæggende ting lyder som de skal.. men det gør det desværre langt fra på en pæn stor del af det udstyr der findes, og endnu sjældnere på de forskellige sammensætninger
Dette er alle sammen ting der ikke kan være subjektive.. man kan ik synes sting hellere skal synge som master fatman og farve lyden mørkere..
det jeg er enig med miju i og har skrevet mange gange er at ens preferencer er bestemt af hvad man har hørt
netop det at det ik lyder korrekt på en masse grundlæggene punkter og opsætningen og lydbilledet ofte er af helvede til, alt er udglattet så joe cocker lyder som en pigespejder med en mandestemme, klangen ofte er for mørk eller lys samt dynamikken ofte har fået et boost..
dette gør at jeg ik kan se meningen i at bruge så mange penge på et anlæg, for man ville kunne klare at få det samme resultat på brugtmarkedet for meget få penge og kun med en meget lille forskel (men det er jo smag )
uden disse ting og et ordenligt lydbillede kunne man ligesågodt købe et sæt podspeakers og smide dem et eller andet tilfældigt sted.. for en oplevelse bliver det aldrig..
den fejl mange gør er at de hører et eller andet tilfældigt i en butik, synes det er ok, smider det lidt tilfældigt op og så spiller det ellers bare.. når de så vil have nyt går de ned i den samme butik. lytter på noget der er lidt dyrere, tænker nøøj det lyder godt, så smider de den på og er tilfredese indtil næste gang..
grundlæggene er vi alle enige om hvornår noget er korrekt eller ej..
udfra mit kendskab til kajkagens setup, ved jeg os han har et setup med dynamisk formåen, der gør det engagerende at lytte på, det er en af de grundlæggende ting og absolut den vigtigste for at man får en oplevelse når man hører musik, og endnu en ting der ofte mangler på de setups jeg har hørt..
og hvis de grundlæggene ting er iorden vil det ik være en smagssag så meget som at udvælge ordentlige komponenter, der giver den oplevelse hifi er i stand til
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|