Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Den anden halvdel a hifianlægget-Lytteren (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21]

vi må jo hellere få styr på lidt grundlæggene ting.. gør det kort

Korrekt lyd: der mener jeg ik ned til et k.... hår  

Godt! for det KAN man ikke få!!!

men alt for mange setups har nogle graverende mislyde.. stemmer der lyder forkert, trommer der lyder af alt andet end trommer.. blæseinstrumenter der lyder af plastik osv osv.

Det er nu lidt overdrevent!!...    men det opleves da!!

dette er nogle fejl man ik bør leve med, og alligevel er der rigtig mange der gør det.. og så bliver det møjet sammen i en sødsuppe blanding der dræber alt dynamik.. dette er ik nogle man skal sidde og nærlytte på for at høre, og et minimum man burde kunne forvente var at de grundlæggende ting lyder som de skal.. men det gør det desværre langt fra på en pæn stor del af det udstyr der findes, og endnu sjældnere på de forskellige sammensætninger

Det er så DIN opfattelse!!...  jeg ser mange set up her inde hvor der er stor tilfredshed og glæde hos de der har det!...  og jeg tro nu ikke at de alle har så dårlig og ukorekt lyd som du hævder her!?..   ( selv om det jo i mange tilfælde er en del afvigende fra det helt korekte! for en tilnærmelse her til har kun meget få!..)

Dette er alle sammen ting der ikke kan være subjektive.. man kan ik synes sting hellere skal synge som master fatman og farve lyden mørkere..

Det har jeg godtnok aldrig hørt på noget! ??...   sku da lige væer en dårlig instillet clok radio!?..

det jeg er enig med miju i og har skrevet mange gange er at ens preferencer er bestemt af hvad man har hørt..

Det er rigtigt! men så divergerende opfattelser at man kan have noget hvorpå Sting kan lyde som Master Fatman vil jeg nu nok mene at der trods alt ikke er!..

Det vi snakker om her med afvigelser fra det helt korekte mm. er i mange ikke hifi menneskeres øre ren og skær flue knæpperi!...  og objektivt set så er det det rigtignok også for det meste!!  især oppe i de mere dyre kvalitets setup!!

Her kan de flsete høre hvad der sker og at tingene lyder som de nu god og kan genkende stemmer og instrumenter helt fint!.. og få en god oplevelse ud af det!!...  at det så ikke er total korekt er noget andet!...  ( men den utopiske søgen er vi jo kun få der beskeftiger os med!!)

mvh

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

tjek lige det her:

Many years ago I did a round robin listening experiment with a couple of friends. I had them over to my place wherein I had selected 6 recordings that I considered absolutely spectacular relative to miking, tonal color, etc. We played these recordings and indeed they sounded tremendous on my system.

We then went over to the first friend’s house and my six records sounded absolutely LOUSY. He then pulled out six of his favorite records which indeed sounded glorious on his system.

We  then went to the third friend’s house and lo and behold, both my six and my first friend’s six recordings sounded just terrible at our third friend’s house. But then he pulled out HIS six favorite records which sounded incredible on his system.

We then came back to my place and wouldn’t you know it, both of my two friend’s six recordings (each) sounded like absolute crap on my system whereas my original 6 sounded great. 

taget fra

http://www.ampzilla2000.com/thequest2.html

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

lidt en skam man ik får at vide hvilke systemer de har, men hvis man skal se nøgternt på det må sådan en situation aldrig forekomme og lyder komplet latterligt at 3x6 såkaldte audiofile inspilninger skulle kunne blive afspillet så forskelligt på 3 setups, dette kan man ikke tilskrive til smag..

ellers en lidt spændende artikel, især med optagelse af hans steinway.. men at mene svaret på perfekt lyd er et slags 5 kanals "stereo" setup, kan jeg ik forlige mig med, selvom det vil løse en del opstillings problemer, især i de hjem hvor den bedre (?) halvdel ik vil have ens speakers står mere end 30 cm ude fra væggen

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

NriK skrev:

tjek lige det her:

Many years ago I did a round robin listening experiment with a couple of friends. I had them over to my place wherein I had selected 6 recordings that I considered absolutely spectacular relative to miking, tonal color, etc. We played these recordings and indeed they sounded tremendous on my system.

We then went over to the first friend’s house and my six records sounded absolutely LOUSY. He then pulled out six of his favorite records which indeed sounded glorious on his system.

We  then went to the third friend’s house and lo and behold, both my six and my first friend’s six recordings sounded just terrible at our third friend’s house. But then he pulled out HIS six favorite records which sounded incredible on his system.

We then came back to my place and wouldn’t you know it, both of my two friend’s six recordings (each) sounded like absolute crap on my system whereas my original 6 sounded great. 

taget fra

http://www.ampzilla2000.com/thequest2.html

Her har vi se et eks. på 3 personer og 3 anlæg med hver sin SMAG!

Hvis udstyret de 3 steder havde været tilnærmelselsvis en tilnærmelse det korekte, men med 3 forskellige løsninger alle inden for de snæverste tekniske rammer idag opnåligt samt højtalere der var så liniære som muligt! ville det lyde godt og troværdigt alle steder, om end dog stadig forskelligt!

Altså tre personer med tre farvende anlæg der farver i hver sin retning og fokucere på forskellige ting, hvorved div. optagelser lyder vidt forskelligt, og nogle bliver over fokucerende på noget andre under fokucerende mm..

Altså total subjektive smag & behag valg, hvor der ved valg IKKE! kan være nogen forankring i noget konkret bevisligt og målbart der viser om man er på rette vej!

Lad mig her lufte min måske lidt kontroversielle holdning!.. 99% af resultatet ligger i HØJTALERENE!

Langt det meste gode hifi og high end udstyr kan spille ganske korekt og vellydende for de fleste med de rette højtalere!

Valget af højtalere viser tydligst hvad vej folk vil med deres lyd! ( om de vil en tilnærmelse sandheden = det der nu er på mediet som dette nu er! på godt og ondt! eller om de vil deres egen subjektive vej og lyd efter deres smag og opfattelse af hvorden det skal lyde)

Det meste elekktronik idag ( cd. forstærkere mm.) har så gode data hvad angår minimal tab, minimal forvrængning og liniaritet at målingerne faktisk slet ikke som med de fleste højtalere viser noget om hvordan det i realiteten lyder!..

Og langt det meste gode udstyr spiller de fleste parametre så godt at det bliver lidt et spørgsmål om en mellem hifi folk "p***e" konkurance, hvem har mest, flest, højst, størst bla bla bla!!...   det bliver flue knæpperi!..

De relle forskelle er mere i klang balance og klang områder der fokuceres på, og hvilken af disse der nu ef de enkelte opfattes som mest rigtig og troværdig ud fra dres subjektive opfattelse og referancer.

Der er klare forskelle på udstyr! men i forhold til højtalerne er disse flue knæpperi! langt det meste gode udstyr idag kan give en perspektiv mæssig og generel oplevelse der er ganske overbevisende og troværdig, ( dette så lige pånær de forskelle der er rent klangligt på den ene eller anden måde og i det ene eller andet område eller generelt!)

Mange ved ikke engeng rigtig hvordan deres udstyr reelt klinger! hvilken klanglig flade og balance det besider, da det er deres højtalere der bestemmer i en sådan grad at der skal endda meget store afvigelser til før det reelt bliver hørbart!

For at høre hvordan klang balancen vitterlig er i ens udstyr skal højtalerne være så pinlig liniære som nu teknisk muligt! ellers er det DEM! man primert høre og ikke hverken udstyr eller kabler!

Mange gange kan man få et helt modsat resultat lydmæssigt ved at skifte højtalere!..

Få højtalere er neutrale og rigtige!.. det er relativ nemt at finde de der er! se på frekvensgangen først!.. er den liniær..  er de på ret vej.. men der er andre faktore der dog spiller ind! så som fase liniaritet og dynamisk formåen mm.

Men uden liniaritet kan de være så gode som nu muligt på alle andre områder men rigtigt spiller de ikke! og med rigtigt mener jeg en tilnærmelse i så stort omfang som teknisk muligt det de får ind over terminalerne!

Hvis en liniær højtaler (der på andre væsentlige områder for lettere omtalt er i orden) ikke lyder godt på dit anlæg er det DET! & kabler mm. du skal se nærmere på og hvor fejlen ligger for at det ikke lyder godt!..( muligvis også dit lytterum! og tjaa.. faktisk i mange tilfelde netop dette!)

Jeg ville næsten være ligeglad om jeg fik foræret ( hvis det skulle ske) noget grej fra Marklevinson, eller om det var fra Gryphon, Lamm, Linn, Densen, jeff Rowland, AR, Primare, Accuphase, Parasound, Electrocompaniet, Classe eller andet rigtigt godt hifi / highend! 

Jeg skulle nok få en så stor tilnærmelse det korekte og det der er på pladen via matching med de rette højtalere & kabler ( eller højtaler enheder / komponenter) at jeg kunne leve lykkeligt med dett grej!..

Giv mig et på højtalere der er ukorrekte ( uliniære ) og det er praktisktaget umuligt at rette op på! det vil altid være ukorekt, uanset hvad udstyr du "spænder" for...  det kan kun blibe enten mere ukorrekt eller en bitte smule mindre ukorekt! men altid kun ukorrekt!... ( og her ved utorværdigt)

Spørgsmålet er hvad der så er korekt nok på en højtaler??  hvor liniær er liniær nok..

Tjaa... før i tiden har det altid været +/-3 db. fra 40 til 20000 Hz..  MEN! dette lader alt for stor spillerum for ukorrektheder! et hæv et og andet sted på 3 db. er VIRKELIG! hørbart og en voldsom farvning!..

1,5 db. er noget vanskligere at høre men alligevel ganske fint!

Under 1,5 db. har øret generelt noget svært ved at høre reelt set!..

Så frekvensgangen bør ligge under +/-1,5 db. gerne så lavt som 1 db. som er svær at høre..  ( når jeg siger svær at høre betyder dette dog ikke at det ikke er hørbart!! der vil stadig være godt med plads for forskelligheder og afvigelser!)

I området 300 - 400 Hz. til 10000 Hz. bør man ligge så liniært som muligt gerne under 1 db. og bestemt ikke over 1,5!!  under 400 og over 10000 Hz. har vi noget svære ved at høre det! her skal vi op på de +/-3 og under 150 til 100 Hz. er det meget vanskeligt at høre1 derfor kan det lyde godt selv om en måling viser nogle ganske voldsomme udsving i bassen og DET ER DET ALTID! med mindre man har optimeret rummet totalt eller har en Tact eller lignende!

I området 500 Hz. til 5000 - 6000 Hz. er det ufatteligt kritisk og en hver højtaler der har udsving over 1,5 bd. må betegnes som stærkt farvende og ukorekt gengivende!..

Det er det der gør det så forbandet svært at lave en god deling! da denne som regel ligger i området 2 til 5 Khz. lige hvor øret er aller mest kritisk!!

Og for 3 vejs systemer er området fra 300 til 5 - 600 hz- meget kritisk! og det er som regel også lige her den 3 deling ligger!!..  er der frekvens uliniariteter der eller fase uliniariteter som følge af delingen går det galt!!

Så jeg personligt finder at en god og tilnærmelselsvis rigtig højtaler må være så liniær som muligt fra 30 til 30000 Hz. og hvad er så liniær som muligt??

Det må være det bedste teknisk muligt og opnåligt med dagens enheder og teknik!.

For mine egne højtalere gælder det : 20 til 30000 Hz. +/- 3 db. og  40 til 20000 Hz. +/- 1,5 db. samt området 500 til 10000 Hz. under 1,2 db. ( i støre og krittiske afsnit under +/- 1 db. )

Bedre er det ganske enkelt ikke muligt med de enheder jeg har kunne få fat i og måden jeg har kunne modeficere dem på mm.

( Samtidigt er der lagt stort arbejde i at fasen er tilsvarende liniær og korrekt! samt en hel del andre4e ganske afgørende og vigtiga faktore! men INGEN! som er noget værd hvis frekvensgangen ikke er tilsvarende optimal!)

Jeg har heller ikke set det meget bedre på langt de fleste andre højtalere uanset pris!... ( og de der er tilsvarende er få MEGET! få!)

Så det er den bedste tilnærmelse det optimale det nu er muligt! og det må være det man bør tilstræbe hvis man ønsker at høre hvad der FAKTISK! er på mediet og hvordan dette faktisk skal lyde!??

Ved at lave mindre justeringer selv her indenfor disse nævnte tollerancer, kan man faktisk få højtaleren til at matche hvad som helst udstyr, så det giver en troværdig og rigtig klang balance samt der af oplevelse og ! ( i mine øre!)

mvh.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

"Altså tre personer med tre farvende anlæg der farver i hver sin retning og fokucere på forskellige ting, hvorved div. optagelser lyder vidt forskelligt, og nogle bliver over fokucerende på noget andre under fokucerende mm.."

igen noget af det jeg har prøvet at sige..

med tre anlæg der stræber efter det korrekte, vil optagelserne lyde godt alle tre steder..

og som jeg tidligere har sagt så vil enhver farvning gå igennem på alt musik, og derved lyder det forskelligt..

miju: hmm du kan altså ik løbe fra du ik kan være ret uenig med det jeg tidligere har skrevet, selvom du skriver det på en noget anden måde..

at speakerne viser ens retning, er jeg enig i, men har hørt rigtig mange forstærkere, og de har næsten alle en egenlyd, og vidt forskellige måder at spille på..

jeg har stadig tilgode at finde en forstærker jeg ubetinget kan lide.. tror heller ik den findes desværre.. det samme med cd spiller.. de to steder har jeg været nødt til at gå lidt på kompromis.. mine amps spiller ik helt korrekt bund.. den er lidt for udglattet desværre (lidt for pæn) (dvs jeg aldrig bliver helt tilfreds med lyden fra blæseinstrumenter bla), men stadig langt det bedste kompromis af alle dem jeg har hørt

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hvilke højtalere er blandt de mest liniære og korekt gengivende!..

Lad mig nævne nogle enkelte jeg har stiftet bekendskab med.

AudioData - Echelle.

Wilson Benesch - ACT Two.

Wilson Benesch - Bischop.

Thiel - CS 7,3 & CS2,4.

Klein & Hummel 0-500C.

Isophon - Europa mk2.  &  Cortina.

JMLab - Utopia.

B&W 800 Nautilus.

Dynaudio - Evidence Temtation.

Dynaudio  - Contour - S3,4  &  S1,4  &  1,3 SE samt 1,3 mk.2.

Burmester 995 mk.2.

Vienna Acustic - Bach.

Usher - Compass 708.

Bare for at give nogle få eks.

Og selv her imellem er der jo temmelig store klangmæssige forskelle!..  men alle kommer nærmere det der kommer ind over terminalerne end langt de fleste andre der er på markhedet!..

( Det skal siges at jeg personligt da ikke finder dem alle lige vellykkede trods dette! men mange af dem kan bringes til at lyde godt og rigtigt med det rette udstyrs match!)

Prøvogså at gå tilbage i HighFidelity gennem tiderne og se alle deres test målere på alle de højtalere de har testet!... de der er mest liniære kommer nærmest det der kommer ind i dem!..

Der er dog nogle der har fejl andre steder der gør at de trods den fine frekvensgang falder igennem!..  men igen ligemeget hvor gode alle andre parametre er! så falder de også igennem hvis frekvens gangen ikke er så liniær som muligt!..

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

med tre anlæg der stræber efter det korrekte, vil optagelserne lyde godt alle tre steder..

Ja men måske alligevel vidt forskelligt!!

Så hvad der så var mest rigtigt ville blive en subjektivt afgørelse.

miju: hmm du kan altså ik løbe fra du ik kan være ret uenig med det jeg tidligere har skrevet, selvom du skriver det på en noget anden måde..

at speakerne viser ens retning, er jeg enig i, men har hørt rigtig mange forstærkere, og de har næsten alle en egenlyd, og vidt forskellige måder at spille på..

Det har alt!!

jeg har stadig tilgode at finde en forstærker jeg ubetinget kan lide.. tror heller ik den findes desværre.. det samme med cd spiller.. de to steder har jeg været nødt til at gå lidt på kompromis.. mine amps spiller ik helt korrekt bund.. den er lidt for udglattet desværre (lidt for pæn) (dvs jeg aldrig bliver helt tilfreds med lyden fra blæseinstrumenter bla), men stadig langt det bedste kompromis af alle dem jeg har hørt

Jeg er så heldig at mine LcAudio kl.A trin der er lavet med udvalgte komponenter samt tweaket og specielt sammensat,  faktisk lyder næsten helt som jeg ønsker det!..

Der er klippe fast og afgrunds dyb, super neuanceret bund! og formidabel kontrol og overblik samt en autoritet som kun kl.A. giver!! 

Der er en renhed og klarhed, gennemsigtighed og opløsning i lyden der ikke høres meget bedre.

Klangen er meget velafbalanceret!... der er ikke noget der i mine øre stikker frem ej helre mangler!.. alt er i balance, og rent som det reneste klare kildevand! og dejligt naturligt og letflydende.

Men alt sammen med stor autoritet og kontrol samt fornemmelse af bundløs reserve og krafter bag.. ( hvilket der næsten også er : 200W. kl.A (brokoblede 50W kl.A trin. ) super hurtige lytter 240000 uF. pr. side og traffoer på over 1kw.)

Så her er jeg faktisk ganske tilfreds!!

mvh.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

selv venter jeg på min anden monoblok.. de kommer så til at køre med 1000 watt i 8 ohm.. lyden vil jeg hoppe pænt over, den er som jeg mener den skal være.. med undtagelse af at bunden bliver for pæn.. den er ik helt grumset nok.. men de spiller dybt som få andre..

jeg vil hoppe på århus vognen på dette punkt og tilskrive den lidt for pæne lyd til mosfets.. input er bipolart, men output er desværre mosfets  hvis jeg ku ændre en ting i mit setup var det det eneste.. alle andre punkter er jeg enten lykkelig for eller giver mit rum skylden for..

mvh jyden der pt er på jagt efter en lp der lyder ringe.. har pt fundet to i min samling der lyder lidt skidt.. men sådan lyder de os på cd.. undrer mig dog over at metallica S&M på vinyl har en del s lyde der slet ik er så meget tilstede på dvd udgave.. hmmm nope fatter jeg virkelig ikke 

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21]

selv venter jeg på min anden monoblok.. de kommer så til at køre med 1000 watt i 8 ohm.. lyden vil jeg hoppe pænt over, den er som jeg mener den skal være.. med undtagelse af at bunden bliver for pæn.. den er ik helt grumset nok.. men de spiller dybt som få andre..

Hvilke????

jeg vil hoppe på århus vognen på dette punkt og tilskrive den lidt for pæne lyd til mosfets.. input er bipolart, men output er desværre mosfets  hvis jeg ku ændre en ting i mit setup var det det eneste.. alle andre punkter er jeg enten lykkelig for eller giver mit rum skylden for..

hvad andet har du??

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Newer mind! fandt dig lige inde på "Mit udstyr"...

Men hvilke mono trin er det du får?? på 1000w (!!!)??

Gad iøvrigt godt se frekvensgang på dine ht.?? ( så jeg ved hvad lyd du er til!! så´n i store træk...)  ...

mvh

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Blokkene er de nye Belles 350A reference..

af andet udstyr er der audience kabler, er blevet glad for kabler med lille diameter

timepice 2.0 målinger kan ses på www.4sptech.com dog er der kommet en ny model jeg venter på..

en thorens 126 mkIIplov med mørch up4 arm og goldring pu.. cd bruger jeg ikke

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Fandt dine ht. lige her!!   tjaaa.....   stort bedre gøres det næsten ik!..

IMPONERENDE!!  du er en af de der vil ha det der er på mediet som det er! og det dit anlæg giverfra sig ( deres behandling af dette) som det nu er!..  der er liiiige lidt mellem 300 og ca. 50 Hz. hvor de hæver godt 2 db.  det er dog så dybt at det blot giver subjektivt mere pondus i bassen, og ikke farver katastrofatl!

Omkring de 500 til 800Hz. har du lige et par db. men ikke over 2.. sååå... ok! lige på grænsen..  lidt farve har du da!  men det aller krittiske 8 - 900 og op til 10000 Hz. ligger de UNDER +/- 2 og ganske meget af tiden under 1,5!  hvilket er fornemt!  og må siges at være et rigtigt godt og ærligt forsøg på en udpræget tilnærmelse det "rigtige"   

Der er faktisk ikke undode der kommer over +/- 2 db!!..  hvilket er en ganske aceprtabel tollerance!

Her med disse ht. har du fat i den lange ende!!!!!!!!!

har ik hørt dit grej.. så jeg ved ik om det yder dette retfærdighed??  men en ting er sikkert! du høre hvad du har af grej!  ikke så meget dine ht. SÅDAN! skal det være  

Se SÅDAN foks!! sådan skal det se ud! (eller bedre!) så nærmer man sig den sandhed der ligger på mediet så meget man nu kan!

Ikke mange ht. har en så fin frekvensgang!..  dette er faktisk forbilledligt!.. ( man skal næsten DIY. for at kunne finde bedre  )

Continuum er også ganske fornem og forebilledelig!! de ligner faktisk hinanden!
begge har 100% styr over området 1 til 5 kHz.!  der er super krittisk!! det er her de mest graverende fejl og farvninger ofte opstår!

Den er faktisk næsten endnu mere liniær og snæver i tollerancerne! her ligger det jo faktisk reelt indenfor de 1,5!! IMPONERENDE!!

De skriver jo også meget ærligt : 30-18,000 Hz. +/- 2dB (typically +/- 1dB).
-3dB @ 29 Hz. & 20kHz.

Typical +/-1 db.!!..... precis som jeg dikterede her andet steds!  stort bedre gøres det pt. ik!.. 

f-3 ved 29!  sikre man får det meste med!...  og er bestemt til at leve med!!

Fase = Less than 360° from 100 - 18,000Hz.

Group delay : Less than 1mS DELAY SHIFT from 100 - 18,000 Hz. 

90° Horizontal x 30° Vertical from 900 - 10,000 Hz.

Ganske pent!! 

Disse ht. står som nr. 1 på min liste over hvad jeg skal ligge øre til snarligt!!
Her kan man lære noget for engang skyld!........
mvh

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

miju: hvis du ik har hørt hverken timepiece eller continuum har du en overraskelse tilgode.. jeg ledte efter den lyd de giver (eller ik giver) men fandt den aldrig lige indtil jeg besøgte studiosound..

ved ik om herlevhifiklub har skrevet det endnu, men de plejer at lave en besøgsrapport når de har været ude.. sidste gang var de netop oppe og høre på continuum..

min erfaring med belles er at de er neutrale på samme måde som mine speakers.. og hvis man ser bort fra mosfets i udgangen er der ik noget jeg vil ændre på dem.. at der er et meget lille løft i bassen er hørbart, men det er meget meget lidt og giver en smule kunstig fylde.. men meget lidt.. der vil selv jeg kalde det flue humping

der kommer et par gæve fynboer på besøg på onsdag.. måske de kan lokkes til at smide en kommentar om lyden.. ku være sjovt at høre to SA ejeres mening om det

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2005 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

jeg glæder mig meget, især til at høre den dynamiske formåen i forhold til de forbudte og bandlyste forstærkere fra guds eget land.

som sagt medbringer jeg noget tmc, jeg forventer det farver en del, men også at det lukker godt op for den dynamiske godtepose

(hvis det ikke er gået op for folk endnu mener jeg at en god dynamiske formåen kan løse mange problemer.. dog ikke alle)

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Her er et citat fra SP technologys hjemme side :

It is a common observation that many consumers and apparently designers, believe that a flat frequency response on-axis is all that matters, overlooking the effects of dramatic frequency response variations off-axis. We do suppose that this might not bother some listeners who seemingly don't mind sitting in the "sweet spot," with their head in a vise. Objectionably, we can scarcely imagine paying good money for a loudspeaker that demands such a committed audience.

But even if this wasn't an issue, then an even greater problem occurs when the drivers are not in-phase. Whatever the entire radiated spectrum of sound may be, you can be sure that the surfaces of the room will be reflecting it. That energy ultimately returns to the listener in the form of a reverberant field. If the reflected energy of the reverberant field does not have a similar spectrum or "signature" as that of the direct energy from on-axis, a very artificial soundstage will be the result.

En jævn og liniær frekvensgang skal opnås ikke bare on axis men også off axis.. gerne helt ud til 45 grader men mindst 30 grader!! 

Derfor er der en del meget on axis liniere højtalere der alligevel falder i!!...

Man skal se både på 0 - 15 - 30 og 45 grader, og ud til 30 grader må frekvensgangen faktisk ikke afvige, men skal ligge lige ovnen i hinanden! 

Over 30 grader kan dog ses en svag afruldning op efter men fra 10 til 15 kHz. og ned efter skal frekvensgangene være identiske!..

OG DET! er ikke nemt! at opnå.

Filter theory has been researched extensively over many years and is now, for the most part, a complete science. It has been shown that each alignment has its own individual advantages and disadvantages. Our position is to use what ever works the best in a given application. While it is true that we prefer to use the Linkwitz-Riley alignments due to their superior phase properties, we will not be restricted by academics in our quest for excellence. From time to time we may choose to use other alignments as well -- form always follows function. Natural Law will not permit any other approach and we ARE bound by it both philosophically and practically. Filter theory has been researched extensively over many years and is now, for the most part, a complete science. It has been shown that each alignment has its own individual advantages and disadvantages. Our position is to use what ever works the best in a given application. While it is true that we prefer to use the Linkwitz-Riley alignments due to their superior phase properties, we will not be restricted by academics in our quest for excellence. From time to time we may choose to use other alignments as well -- form always follows function. Natural Law will not permit any other approach and we ARE bound by it both philosophically and practically.

Fornuftig holdning!!

Horns, horns, who wants horns? Certainly not anyone concerned with high fidelity, right? They're fine in your PA if you're in a rock band but otherwise - Forget It!!! If that's what you believe then you should read on.

To be specific, SP Technology Loudspeakers Precision Monitoring Products do not use traditional horns associated with high power sound reinforcement applications. Rather, we employ and take advantage of "Waveguide" technology to achieve the high degree of accuracy and performance of our products. The difference between the two is considerable and is outlined in depth in the following text. Never-the-less, a waveguide is more like a horn than not. So what is(was) the problem with horns and why has the majority of the high fidelity community so overwhelmingly rejected them?

To begin, in 1967 pioneer Gerald R. Stanely of Crown international, Inc., designed the first commercially available high power, solid-state amplifier (the DC-300). This made it possible for speaker designers to abandon the use of horn technology in favor of direct radiator types. It was perceived that a horn's only major advantage was that of high efficiency. Prior to the DC-300, such efficiency was vital for achieving reasonably high sound pressure levels from the low powered vacuum tube amplifiers available at that time.

Horns had been (and still are) associated with a "honky" type of distortion that many find objectionable. This observation is accurate but misleading. Horn Theory suggested other advantages as well, but they were mostly overlooked due to the focus on efficiency. Once having abandoned horns, the "Hi-Fi" industry never really looked back (save a VERY small minority).

Conversely, an astute observer would have realized that horns are not inherently a source of distortion but rather a fundamental means of avoiding it. The "honk" associated with them is a by-product of over-zealous engineers attempting to squeeze out every last percent of efficiency. To be fair, we can understand their motivation. When a 10 watt amplifier is all you have, you do what you have to do.

Without getting too technical, we will attempt to explain why horns got their bad "rep." The efficiency of a horn is directly proportional to its "compression ratio." This is the ratio of the impedance (resistance) of the air load at the mouth (outlet) to the air load at the throat (inlet) where the driver is mounted. The higher the ratio (to a point), the greater the efficiency. A highly efficient horn can approach a 50% (the theoretical maximum) transfer of electrical input energy to acoustical output energy. A highly efficient horn will play quite loud while being driven with only 1 watt of electrical power. This also greatly reduces the demand on the driver, which is the "motor" of the horn. When being "pushed" hard by the amplifier, the driver is far less likely to reach its mechanical "excursion limits" and produce any abrupt increase in distortion.

So this is good right? You don't need a big amplifier and the driver doesn't distort. What a deal! Well…sort of. There's "no free lunch" as the saying goes and that truth applies here as well. Although the amplifier needed is not large and the driver is not driven to distortion, something else is…the very AIR itself! You see, air has a limit to which it can be "compressed." The absolute limit is when it is compressed from a gas into a liquid. That point is obviously well beyond the compression levels developed in the throat of a horn but the idea does serve to prove a point -- and the point being is that even the air has its limits.

Long before the air is ever compressed to the point of turning into a liquid it becomes what is called in engineering terms "non-linear." All that really means is that "for the amount of compressive force applied to the air by the motion of the driver diaphragm, the corresponding amount of actual compression that takes place is not equal to the amount that occurs when the applied compressive force is at a lower absolute level." Whew! Below is a simple graph showing a Non-Linear relationship (not to any scale).

The upshot is that the air itself "distorts" and in fact, produces "Harmonic Distortion" in the throat area of a conventional, high compression / high efficiency horn. This happens even when it is driven to low output levels. High drive levels are not required to produce this distortion as "transient" (short duration) signals are often 10 dB (10 times the acoustic power) or more louder than the average power. Such transients drive the air into its non-linear region quite often throughout the music. The problem is aggravated even further by the fact that the distortion percentage increases as the operating frequency increases. This occurs even though the volume level has not changed with respect to the volume at lower tones. The overall phenomenon is a function of the rate of change of molecular velocity or "acceleration" and beyond the scope of this text.

So…that's where the irritating "honk" and harshness comes from. The higher the efficiency and consequently the compression ratio, the sooner the onset of air non-linearity and distortion. Often the chosen compression ratio is high enough that even quite low drive levels produce distortion. That's why many horns produce that familiar, irritating "horn sound" at just about any level. That is also why audiophiles often shun any use of them.

ACOUSTIC WAVEGUIDE TECHNOLOGY
Waveguides are similar to horns in that they change the air load that the driver "sees". The difference lies in the extremes. Our waveguides are characterized by the fact that they utilize relatively low compression ratios. At higher frequencies the air load is virtually the same as a standard "baffle" mounted driver. This eliminates the associated distortion that is common at high frequencies with traditional horns. The relatively shallow design does not provide the higher loading characteristics of traditional horns and hence, none of the distortion either. Acoustic loading is only increased at the lower frequency end of the drivers operating range. This provides added efficiency where it is needed most. The low frequency range of any dynamic driver is where its mechanical limits dominate and ultimately degrade its performance.

Our waveguides should be considered as a hybrid union of technologies, bridging the gap between high efficiency and high linearity. Compression ratios are high enough to greatly extend the low frequency performance of the driver as well as ensure that its mechanical system remains within linear operational limits under all conditions and drive levels. At the same time, the decreasing compression ratio with increasing frequency characteristic guarantees avoidance of the non-linear regions of the air medium. Sort of the "best of both worlds" -- if you will.

The effect on Dynamic Linearity (transient response) is nothing short of incredible. Reproduction of percussive instruments is truly life-like -- almost unnerving. Critical midrange frequencies of the human voice are reproduced with virtually no distortion, imparting a captivating immediacy seldom experienced in recorded music. The masking effects of Time Domain errors are minimized -- thus permitting the natural localization of instruments and performers in 3-dimensional space. Upon scientific analysis it will be found that our waveguide technology is truly an optimized design that leaves very little room for improvement. Continue reading and see why.

Den favorit diskant jeg har er ScanSpeaks D2905/9900 Revelator, den har netop en type waweguide eller lettere hornladning.

Dette uden at lyde af horn! ( selv om mange har haft den mening! men det er fordi de ikke har forstået at "tæmme" den og bruge den rigtigt!!) men den har lidt af Waweguidens posetive karakteristika!..  så ScanSpesk har allerede for lengst været inde på dette spor!..  og det er et rigtigt spor!!..

SP Technologys waweguide løsning er blot noget mere udpræget og helt gennemført!..

Dette er noget jeg vil se nærmere på hvad angår min egen konstruktion der jo saom sagt allerede anvender 9900 og en mild form for dette!... ( og med rigtigt godt resultat!!!!!)

mvh

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2005 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

miju: hehe synes stadig ik det lyder til du synes der er mange speakers der er bare nogenlunde korrekte..

iøvrigt kan jeg varmt anbefale at læse mere fra 4sptech.. os de manualer de sender med grej.. det er nørdernes svar på takt og tone..

faldt lige over en lidt sjov brugeranmeldelse fra en der lånte et sæt af de første tp hjem, uden tanke for at købe dem.. beskriver meget godt den personlige smag.. (det var et af de første sæt de kom med, og der er lavet mange ting anderledes siden)

The Timepiece does all these things better, So would you be surprised to hear that I am going to stick with my Special 25's? My Danes don't play as loudly, don't go as deep in the bass, don't image as well, etc, etc, etc. So why would I favor them? Believe me it was not an easy decision, but several factors help to explain it. I have grown very accustomed to the sound of my Dyn's. Compared to the Timepiece my Dyn's are colored, but they are colored in a way that is pleasing to me. By comparison, they are mellow, sweet, airy, and creamy smooth. The leading edges are softer, and seem to be more in synch with with why I prefer tube amplification. The Timepiece is crystalline, clear, punchy, and unwaveringly truthful. I guess I like my speakers to lie to me a little

kan heller ik forestille mig at dem der kan lide rørgrej vil kunne lide tp, og slet ik hvis man sætter rør foran dem.. (hvilket de 85 db os burde afholde en fra)

lige en sidste gang  smag spiller ik ind i korrekt gengivelse. smag er subjektiv og kan ik diskuteres.. men derfor skal en solsort stadig lyde som en solsort, og ik som en gråspurv, heller ik selvom man måske foretrækker dem, og hvis man vælger at farve til en side, får man den lyd på alt (og for at blive i fugleverdenen) så når der endelig kommer en gråspurv, så lyder den som noget helt tredje..

at noget er korrekt betyder ik det er analytisk eller ik musikalsk.. når noget spiller korrekt er det på alle punkter. både den måde musikken bliver præsenteret på og at det der bliver afspillet, er det der ligger på mediet

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21]

miju: hehe synes stadig ik det lyder til du synes der er mange speakers der er bare nogenlunde korrekte..

Jo da! der er en del!.. men i forhold til det totale udbud så er det relativ få!

Alle konstruktøre der her en decideret lyd filosofi ( der IKKE er baseret på at prøve at komme kilde materialet så nært som muligt og ikke andet! ) er da på afveje!..  ( hvilket er ok! for de der ønsker en subjektiv lyd, altså noget de bare syntes lyder rigtigt, dette uden hold i nogen konkret referance og videnskablig fakta!)

Mange udtaler at de ligger vægt på nogle bestemte parametre eller en bestemt klang og måde at spille på!.. dette er efter min PERSONLIGE holdning ikke vejen frem!..

Men igen opfattelse, smag & behag og hvad der er troværdigt mm. er subjektivt!..

Men igen! DET DER LIGGER PÅ MEDIET! ER IKKE! og vil man høre dette som det er er der kun EN! vej.. og det er at teknisk set tilnærme sig det mest liniere og tabsfrie samt forvrængnings frie som muligt!

Teg eks. rør grej! INTET! af dette lever op til det!..  det kan lyde godt og endda tilnærme sig noget relativ rigtigt, men "moderne" teknologi kommer altså bevisligt og målbart nærmere! men ok kan man lide det der grums og farve der ligger over selv det bedste! er det smag & behag!..

OG! (her er en RIGTIG! "hals" vovende udtalelse!) det samme gælder for Vinyl!

Vinyl kan aldrig nogensinde komme til at gengive andet end godt og til at holde ud!.. korekt er en umulighed! og en tilnærmelse det korekte er MEGET! støre med de nye medier ( cd. baserede) tænk lige over det!! man "trækker"et stykke mineral hend over noget "plast" og skal ud af de svingninger genskabe et musik signal!!!  det vil ligemeget hvad altid give et spild signal fra den friktion der her opstår! altså uønsket bidrag ( hvor lille det så end kan bringes til at blive) og mediet vil altid slides og faktisk forringes allerede efter første afspilning!..

( mis forstå mig nu ikke! jeg har da også selv et stor blødt sted i mit hjerte for vinyl og den der specielle lyd! jeg er trodsalt opvokset med dette og har tilegnet halvdelsen af mit "hifi liv" til dette medie! men optimalt og korrekt er det langt fra!)

The Timepiece does all these things better, So would you be surprised to hear that I am going to stick with my Special 25's? My Danes don't play as loudly, don't go as deep in the bass, don't image as well, etc, etc, etc. So why would I favor them? Believe me it was not an easy decision, but several factors help to explain it. I have grown very accustomed to the sound of my Dyn's. Compared to the Timepiece my Dyn's are colored, but they are colored in a way that is pleasing to me. By comparison, they are mellow, sweet, airy, and creamy smooth. The leading edges are softer, and seem to be more in synch with with why I prefer tube amplification. The Timepiece is crystalline, clear, punchy, and unwaveringly truthful. I guess I like my speakers to lie to me a little

Det er jo subjektiv musik nydelse og opfattelse i en nødeskal!!..

Husker du sætningen fra en film med Jack Nockolson som en gammel garvet og hærdet officer?

You want the truth!!!????........    YOU CAN`T HANDLE THE TRUTH!!!!

Sådan er der nok mange hifi folk der faktisk har det!..

Hvis man nu har en bestemt opfattelse af hvordan det skal lyde for at være korekt, og troværdigt og her igennem musikalsk!  og denne opfattelse faktisk ikke har hold i virkligheden.. så vil det korekt gengivende ikke lyde korekt i vedkommenes øre!  og derfor ikke troværdigt eller godt!.......

Sådanne folk vil være MEGET! svære at overbevise! ( jeg kender flere!!)

De har en og anden kæphest, opfattelse, eller parameter de går efter og er 100% overbevist at der denne i orden!? så er det rigtigt og korekt!.. ( og dette endda uden at have nogen viden om dette forankret i det rent tekniske og konkrete for nogens vedkommende!)

Folk der lever i overbevisningen at en forkert gengivelse er den rigtige og det er den de kan lide! kan ikke lide sandheden når de høre den! og vil afvise denne!!

Nogle vil stålsat holde på deres overbevisning om at det forkerte er rigtigt! andre vil indrømme at de bare kan lide den gengivelse! og så stå pokker i om det er korekt i henhold til kildematerialet eller ej!!.. ( hvem har brug for sandheden hvis denne ikke lyder godt i ens øre!??)

Ny er jeg så "heldig" at noget af det bedst målende, og teknisk optimale samt liniære også i mine øre har et samfald med hvad jeg finder godt og troværdigt!.. derfor går jeg efter dette og har fundet den vej efter langtids søgen og eksperimenteren.

men derfor skal en solsort stadig lyde som en solsort, og ik som en gråspurv, heller ik selvom man måske foretrækker dem, og hvis man vælger at farve til en side, får man den lyd på alt (og for at blive i fugleverdenen) så når der endelig kommer en gråspurv, så lyder den som noget helt tredje..

Her kan vi kun blive enige!

MEN! der findes dem der ikke kan høre forskel på en solsort og en gråspurv!!

at noget er korrekt betyder ik det er analytisk eller ik musikalsk.. når noget spiller korrekt er det på alle punkter. både den måde musikken bliver præsenteret på og at det der bliver afspillet, er det der ligger på mediet

Helt enig!

mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes