Emne: Er pladespillere blevet bedre? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja-ja i gamle nostalgiker (er selv 57'er ikke år), men hvis man nu kunne selv vælge sin rem, og glem nu alle disse elektroniske styringer. DC motor om jeg må be'. Vælger man en uelastisk rem = tråd, så spiller det jo.
Igen, hvis mellemhjul var det bedste, så var der flere producenter
Mellemhjul er ikke high tech, vel, i disse CNC maskine dage, kun en specifikation til CNC og gummi blandingen. Høj præsision er ikke forbehold de få, men et krav fra de fleste. 
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Ja-ja i gamle nostalgiker (er selv 57'er ikke år), men hvis man nu kunne selv vælge sin rem, og glem nu alle disse elektroniske styringer. DC motor om jeg må be'. Vælger man en uelastisk rem = tråd, så spiller det jo.
Igen, hvis mellemhjul var det bedste, så var der flere producenter
Mellemhjul er ikke high tech, vel, i disse CNC maskine dage, kun en specifikation til CNC og gummi blandingen. Høj præsision er ikke forbehold de få, men et krav fra de fleste. 
|
|
|
har du hørt en toptrimmet garrard 301/401, eller en voyd pladespiller ? 
nu er det jo ikke alt der måler godt, eller har den sidste nye cuting-edge teknologi, eller hvor der er ofret formuer på extravagante matrialer der lyder godt. 
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu startede jeg med at skrive at jeg ikke har hørt en Garrard - men jeg har hørt Voyd + mange andre.
Jeg er sk*** ligeglad med målinger. Jeg bruger de 2 anordninger yderst på hver side af hovedet.
Jeg vil gerne høre en Garrard i toptrim, men helst hjemme i mit eget rum, ellers er det jo intet værd, det kan vi godt blive enige om.
Hvad jeg har hørt eller mangel på samme er jo ikke så interessant, men er det kun Garrard, og gamle Lenco'er, der bruger mellemhjul, var spørgsmålet. Det er sansynligvis kun Garrard der er interessant i vores verden, men hvorfor er et mellemhjul kilden til bedre lyd??? Er det i virkelighed ikke et sammentræf af gode egenskaber i værk, arm og pick-up + måske RIAA, så hvis vi nu tænker os at samme anlæg = arm, pick-up, RIAA osv, så vi kun byttede værket. Mellemhjulsværk kontra rem værk - det kunne blive ganske interessant. 
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
Nu startede jeg med at skrive at jeg ikke har hørt en Garrard - men jeg har hørt Voyd + mange andre.
Jeg er sk*** ligeglad med målinger. Jeg bruger de 2 anordninger yderst på hver side af hovedet.
Jeg vil gerne høre en Garrard i toptrim, men helst hjemme i mit eget rum, ellers er det jo intet værd, det kan vi godt blive enige om.
Hvad jeg har hørt eller mangel på samme er jo ikke så interessant, men er det kun Garrard, og gamle Lenco'er, der bruger mellemhjul, var spørgsmålet. Det er sansynligvis kun Garrard der er interessant i vores verden, men hvorfor er et mellemhjul kilden til bedre lyd??? Er det i virkelighed ikke et sammentræf af gode egenskaber i værk, arm og pick-up + måske RIAA, så hvis vi nu tænker os at samme anlæg = arm, pick-up, RIAA osv, så vi kun byttede værket. Mellemhjulsværk kontra rem værk - det kunne blive ganske interessant. 
|
|
|
du har ret i at det kun er garrard der er interessant i denne sammenhæng, og det er sikkert også kun heldige omstændigheder, der har frembragt de kvaliteter som garrard besidder.
den blev i sin tid udviklet til bbc i london til radiofonibrug, og var egentlig ikke tænkt til privatbrug i starten.
det der er den egentlige styrke ved 301/401, er at man kan får fantastisk lyd for en forholdsvis billig pris, hvis man selv er i stand til at bygge og trimme de ting der er nødvendige for at opnå den høje lydkvalitet.skal man derimod købe dem hos loricraft, er der mange gode alternativer til prisen.
lige en sidste bemærkning, vedr. min kommentar til vedr.målinger,etc. har jeg hørt meget såkaldt high end udstyr til astronomiske summer, som lød forfærdeligt, muligvis fordi det var sat forkert sammen eller bare ikke kunne levere varen, jeg bruger selv udelukkende de 2 anordninger på siden af hovedet, og her er det ikke prisen eller udseendet der bestemmer, hvilket man sikkert kan se ved studere hvad jeg har af udstyr derhjemme.
du har da iøvrigt en masse fint udstyr på din hjemmeside, har du noget ekstraudstyr der kan opgraduere en rega rb 300 ?  __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
PINK Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 354
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Værker med mellemhjul.... . Tænk sig i kunne glemme Mørch GS 6 A værket, fy skamme skamme .
Rummelafstanden blev målt til omkring 80 dB på dette værk i sin tid, smukt mekanisk arbejde.... .
__________________ Venlig hilsen Pink
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 07:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det en skam at Hans Henrik Mørch ikke læser disse foras (forum i flertal??), han ville blive glas, men du har ret. Desværre har han den ikke på prislisten mere. Men Mørch er fremragende kvalitet.
Ramma sender lige en pb, ellers får vi jo remainders fra diverse Moderatorer. 
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hovsa ja mørch havde jeg helt glemt, jeg har faktisk hørt den, for 4 år siden, den har også et mægtigt drive, men var også en lille smule urolig i lyden, men det var nok fordi der sad en up 4 på værket, de er ikke helt i samme liga som up 6.
den er iøvrigt sværere at få fat i end en gammel garrard, da folk ikke vil sælge dem igen.  __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Jeg synes spørgsmålet fra begyndelsen er 'uheldigt' formuleret. Man kan vel ikke ikke udnævne et bestemt drivsystem til det 'bedste'? Der er gode og dårlige pladespillere inden for alle kategorier.
Som jeg ser det, var der dog en markant "Kejserens nye klæder-effekt" med introduktionen af de direkte drevne pladespillere i 70'erne. Det kan vist kun være et spørgsmål om maksimering af profitten der fik flere mærker til at hoppe på dén vogn. Men det det gav marketingsafdelingerne nogle flere dejlige data-tal at jonglere med. Hvor mange fabrikanter af kvalitetspladespillere holdt fast ved det 'direkte drev'? På stående fod, kan jeg kun lige komme i tanker om Goldmund. Men G. har sandsynligvis forfinet teknikken en del, hvilket også kunne ses på priserne.
Jeg tror på, at det er flintrende ligegyldigt hvilket drivsystem der benyttes, bare projektet er realiseret på en ordentlig og gennemtænkt måde.
For mit eget vedkommende bruger jeg hverken rem eller mellemhjul, men tråd til at drive pladetallerkenen rundt med (Micro Seiki). Og det er jeg godt tilfreds med.
Med venlig hilsen
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har skimmet det meste af denne tråd og kan blot konstatere, at fornuften forsvindet i takt med at noget bliver kult. At nævnte "oldies" engang lød godt tvivler jeg ikke på, men om de kan leve op til dagens standard, ja, det er en helt anden snak.
Har man først forelsket sig i en kult (læs: gammel) pladespiller er der ikke andet der dur og så skal den jo lyde godt og det gør den så.
Læser man test af nye pladespillere i 10 - 20.000 kr. klassen, ja, så får man det indtryk, at der virkeligt er sket noget på den front og jeg tvivler på, at en gammel Thorens, Garrard eller Lenco med en gammel SME 3009/12 arm kan være med her. De gamle drenge farver da helt sikkert lyden af "noget-der-var- noget-engang", men er det korrekt, næppe.
Hvor mange kombinerer deres 30 - 40 gamle pladespiller med lige så gamle forstærkere og højtalere? Vel ikke nogen.
Som altid i dette forum: Smag og behag er forskellig.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 12 September 2005 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
|
Har skimmet det meste af denne tråd og kan blot konstatere, at fornuften forsvindet i takt med at noget bliver kult. At nævnte "oldies" engang lød godt tvivler jeg ikke på, men om de kan leve op til dagens standard, ja, det er en helt anden snak.
Har man først forelsket sig i en kult (læs: gammel) pladespiller er der ikke andet der dur og så skal den jo lyde godt og det gør den så.
Læser man test af nye pladespillere i 10 - 20.000 kr. klassen, ja, så får man det indtryk, at der virkeligt er sket noget på den front og jeg tvivler på, at en gammel Thorens, Garrard eller Lenco med en gammel SME 3009/12 arm kan være med her. De gamle drenge farver da helt sikkert lyden af "noget-der-var- noget-engang", men er det korrekt, næppe.
Hvor mange kombinerer deres 30 - 40 gamle pladespiller med lige så gamle forstærkere og højtalere? Vel ikke nogen.
Med venlig hilsen
|
|
|
Diskussionen er egentlig ikke, om de gamle pladeafspillere er bedre eller ej.
Den går mere på de anvendte principper; kunne man lave en moderne pladeafspiller med mellemhjul eller direkte drev, der var bedre end en tilsvarende remdrevet?
Det foresvæver mig, at Rockport Sirius III er direkte drevet, men jeg kunne huske fejl.
Til Nilau skal jeg gerne beklage min inadækvate formulering af spørgsmålet, men en gang i mellem indblandes der nu diverse alkoholiske drikke i processen 
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
TubeJ Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 01 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 13 September 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Med venlig hilsen |
|
|
Tja, den bedste lyd jeg erinder var en 78'er med Armstrong / Fitzgerald spillet via en Lenco via noget rørforstærker, via et par Lowther TP1 hjørnehorn fra dengang i 50'erne. Det var noget Audio Consult i tidernes morgen kørte med i en weekend hvor der var HI-FI messe på et eller andet hotel. Det var helt dejligt efter messen lige at cykle forbi og hører noget musik.............
GLI - Ville nogle af dine acryl pladetallerkner kunne drives af et mellemhjul. Altså jeg spørger her efter vægt og om de er jævne nok på siden eller underneden til at blive drevet af et gummihjul?
Ikke at det lige er det næste projekt, men det kunne være interesant at have det i baghovedet til fremtiden.
Årsag: Jeg mener stadig at drivprincippet har nogle specielle kvaliteter som jeg ikke har hørt med remdrift.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 14 September 2005 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
TubeJ
Ja de kan godt bruges, men kun på ydersiden, da de ikke er udhulede. De er CNC fremstillet med meget små tolerancer.
Du kan jo lave en plint til motoren og mellemhjulet, samt hovedplinten, så tallerkenen stikker lidt ud. Du kan jo altid skifte til DC motor + tråd, når du har forsøgt med mellemhjul (ikke undskabsfuldt ment).
Jeg tror Svalander har løsdele til mellemhjul, han har jo så meget. Måske kunne mellemhjulet passe på DC motoren, så du kun skal skifte drivhjulet til den tid??
|
| Til top |
|
| |
TubeJ Lukket konto

|
| Sendt: 15 September 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
TubeJ
Ja de kan godt bruges, men kun på ydersiden, da de ikke er udhulede. De er CNC fremstillet med meget små tolerancer.
Du kan jo lave en plint til motoren og mellemhjulet, samt hovedplinten, så tallerkenen stikker lidt ud. Du kan jo altid skifte til DC motor + tråd, når du har forsøgt med mellemhjul (ikke undskabsfuldt ment).
|
|
|
Tak for info. Det betyder nu mindre de ikke er udhulet, jeg kan godt hænge en motor op under. Jeg kan hive motorer ud fra nogle af mine 5 mellemhjulsdrevne pladespillere, så det er ikke noget problem.
Det mest seriøse ville jo være at tallerknen både kunne drives via motor med mellemhjul og motor med rem i samme plinth og med samme arm uden der skulles ændres i andet end hvilken motor man tændte.. Så kunne man da høre om der var forskel. Det tror jeg stadig ville falde ud til mellemhjulets fordel
Men det bliver ikke foreløbig, selvom jeg tiltalt af ideen. En rør riaa står øverst, dernæst en Ladegaard arm.
Iøvrigt har vi vistnok glemt EMT 927 og 930, samt den direkte drevne EMT 950
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
beta skrev:
|
Med venlig hilsen
|
|
|
Den går mere på de anvendte principper; kunne man lave en moderne pladeafspiller med mellemhjul eller direkte drev, der var bedre end en tilsvarende remdrevet?
Det foresvæver mig, at Rockport Sirius III er direkte drevet, men jeg kunne huske fejl.
Til Nilau skal jeg gerne beklage min inadækvate formulering af spørgsmålet, men en gang i mellem indblandes der nu diverse alkoholiske drikke i processen 
|
|
|
Datidens superpladespillere med mellemhjul er fra en tid hvor rørforstærkere og de tilhørende højttalere filtrerede al den dejlige rummel fra, og det gælder også Mørch der jo blot er en omhyggeligt nusset Delphon fra yngre røralder.
Gamle pladespillere skal selvfølgelig bruges sammen med forstærkere/højttalere af samme skuffe, der skal med andre ord ikke ske ret meget under 100Hz.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Frederik Carøe skrev:
beta skrev:
|
Med venlig hilsen
|
|
|
|
|
|
Datidens superpladespillere med mellemhjul er fra en tid hvor rørforstærkere og de tilhørende højttalere filtrerede al den dejlige rummel fra, og det gælder også Mørch der jo blot er en omhyggeligt nusset Delphon fra yngre røralder.
Gamle pladespillere skal selvfølgelig bruges sammen med forstærkere/højttalere af samme skuffe, der skal med andre ord ikke ske ret meget under 100Hz.
|
|
|
Hmm !! 
du har vist ikke hørt ret mange af de gamle superpladespillere, havde du det , så ville du være klar over at de absolut også kan spille meget dybt, og uden rummel, også på nye forstærkere og højtalere, i mit tilfælde spiller min antikke men toptrimmede Garrard 301, på et sæt Dynaudio Audience 82 ht, som går ned til 30 hz ved fuldt niveu, endvidere med en dali S 1.5 sub resten af vejen til 20 hz, jeg hører ikke noget rummel fra denne " antikke pladespiller med mellemhjul " og jeg spiller ikke på rør, men derimod på en fuldblods surroundforstærker HK avr 7300, med rigelig kraft, saft og letflydende lyd.  __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
TubeJ Lukket konto

|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
|
|
Jo, det skal der. Selvom jeg "kun" har en Garrard 401 i modsætning til rammas 301, er det også i bassen at disse oldfund er rigtig gode.
Læs f.eks. følgende stump fra anden del af 6moons artiklen: "Paul Chamber's bass playing on "Alone Together" has a sense of tautness, propulsion & rhythmic nuance that completely escapes my very fine $8000 Meridian 508.20/Audio Logic 2400 transport/DAC combination"
De mennesker der ombygger mellemhjulsdrevne pladespillere med ny plinth etc. prøver jo også at indbygge noget af den udvikling der har fundet sted.
At mellemhjulet er en god ide betyder åbenbart ikke altid at den er kommercielt anvendelig. Der findes jo f.eks. stadig ikke mange højttalerfabrikanter der anvender Leaks sandfyldte sandwichkabinetter. Den ide er ellers fra 50'erne...., og sikkert før hos diy folket.
Mht. rørforstærkere og bas. Der er fin bas hvis de laves ordentlig.
Citat igen: " Then, my Plinius SA-50 stereo amplifiers came back from their update and I had them running the woofers in Class A one channel per woofer, and the Wright units the mid-tweeters. Believe it or not, my first impression, after balancing the system, was a loss of bass slam. The Wright push-pull two-tube amplifier putting out 18 watts had actually done tighter and deeper bass than four channels of 100 watts of "Class A" solid-state power. This amazed me"
Sakset fra denne side:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/viewpoint/0104/aachapt er52.htm
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 21 September 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle I vinyl entusiaster
Lige et lille pip med hensyn til mellemhjuls slæderne som rigtig nok er lavet til radiostationerne da de der stiller krav om ultra hurtig opstart af tallerkenen. I ved det sikkert godt men lige for god ordens skyld, når man spiller plader i radioen placeres pickuppen i rillen lige før nummeret begynder, motoren kører og rent elektronisk kan man så fra mixerpulten koble mellemhjulet ind og vupti straks har tallerkenen den rette hastighed. Det kan man lige godt ikke med en rem trukket spille men om det lyder bedre skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg vil da tro at disse pladespillere er meget stabile og robuste da de netop er fremstillet til prof. brug.
MVH
Lasse
|
| Til top |
|
| |
ypke Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg må sige gli, det passer simpelthen ikke, at direkte drev skulle påvirke en mc-pickup, det er ikke sandt!! Det er aldrig blevet bevist, er du virkelig branche medlem???? Prøv også lihe at tænke på der er et kabinet mellem drevet og selv pladen/pick-uppen!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|