| Forfatter |
|
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
Her er svaret fra DR: ------------------------------------------------------------ ----- Lydkvaliteten på DAB er tilsyneladende et tilbagevendende diskussionsobjekt men oftest fra dem som endnu ikke har en DAB radio. |
|
|
Det er det mest lamme argument jeg nogensinde har hørt - har han ikke overvejet _hvorfor_ dem der klager ikke har en DAB radio? __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Dyllen Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Lars37!
Det eneste jeg har prøvet er 1-elements antenneren. Så jeg ved desværre ikke noget om stueantenneren!
Mvh. Jesper Boel!!
|
| Til top |
|
| |
DannyCool Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 100
|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Sjovt nok er FM også MPEG enkodet frem til senderne i formatet MPEG layer 2 320Kbit. Ikke så komprimeret som DAB meen stadig komprimeret 
MVH
Daniel
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
DannyCool skrev:
Sjovt nok er FM også MPEG enkodet frem til senderne i formatet MPEG layer 2 320Kbit. Ikke så komprimeret som DAB meen stadig komprimeret  |
|
|
Og oftest dynamikkomprimeret oveni. Det ene er ikke indiskutabelt bedre end det andet. Men forskellen på 128 og 192 kbit er _meget_ stor, og langt større/vigtigere end forskellen på 192 og 320. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 02 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
PSSO Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 286
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
Frede1977 skrev:
|
Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere
De har nogle rimelige priser på DAB-radioer i Hifi-klubben!
|
|
|
Hej
Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?
mvh PSSO
|
|
|
Jeg har nu haft en Thule TU150 på prøve et par dage. Det er da en "fed" tuner, men DAB lydkvaliteten er noget af en "tynd kop te", så derfor bliver tuneren returneret.
Da DAB udmærket kan bruges som baggrunds "støj", køber jeg nok en DAB tuner på et tidspunkt, men det bliver til en pris omkring 1000,- kr. __________________ mvh PSSO
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan kun give psso ret, jeg har en cambridge 640t, altså en af den slags med begge dele, således er der mulighed for at teste eks. p3 som både dab og fm.
ingen tvivl om at dab er en tynd kop te sammenlignet med alm fm, der er absolut ingen dynamik...
endnu værre bliver det dog når jeg slutter min gamle fm med en "rigtig" antenne til. så ser det skidt ud.....
men ok, jeg bruger det mest til div "talk shows" med musik på p3, og lidt dr rock/klassisk når der skal nyt i musik samlingen..... så det er fint til mig...
men ellers er dr's genhør og Jazz ikke så ringe, især jazz spiller meget af det gamel fra 30'erne og 40'erne der forlængst er blevet glemt.. bare ærgeligt det ikke fåes som alm fm.... __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
tbbv Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis DAB skal udbredes, skal det jo ikke appelere til os, der har denne lydhobby og kan finde på at diskutere lyd på et internetforum.
De skal selvfølgelig satte på de resterende 99,9 % af befolkningen der fint kan leve med lydkvaliteten og heller vil have det støjfrit, nemt og stort udvalg.
Det er jo heller ikke os der skamroser mp3-afspillere(det er vel også politisk ukorrekt herinde), det vigtigste er at sikrer udbredelsen af teknologien ikke tilfredstille nogle få. Hånden på hjerte mon ikke dab bliver stort!
Der bliver trods også solgt en del mp3-afspillere, pga de nemme og støjfrie.
Vi kan lige så godt se det i øjnene DAB-strategien i det lange løb højst sandsynlig er den rigtige.
Derfor kan vi jo godt mene, at det er et dårlig lyd det har og brokke os over det.
mvh
og god bagjul __________________ Thomas
Mit link
QLN, HTPC, PS3, Onkyo TX-SR805og Panasonic TH-42PX70E
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tbbv skrev:
|
Det er jo heller ikke os der skamroser mp3-afspillere(det er vel også politisk ukorrekt herinde) nej da, det har vi sælgerne i merlin og "piratgruppen" til at gøre
det vigtigste er at sikrer udbredelsen af teknologien ikke tilfredstille nogle få. helt enig, vi må desværre accepterer at vi er i kraftigt mindretal og lever i et samfund hvor det er noget snavs at tvinge andre til at mene det samme ved brug af våbenmagt
Hånden på hjerte mon ikke dab bliver stort! jo, ingen tvivl om det... men eftersom det kun er i sin "vugge/baby stadie er der stadigt rum til forbedringer
Derfor kan vi jo godt mene, at det er et dårlig lyd det har og brokke os over det. naturligvis, man er vel dansker, "kom lad os brokke os"
jeg håber dog at lyden, ved et eller andet voodoo trick vil få en forbedret dynamik når sendestyrken bliver skruet op om et par år.... naiv utopi, men jeg håber...
|
|
|
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
PSSO skrev:
PSSO skrev:
Frede1977 skrev:
|
Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere
De har nogle rimelige priser på DAB-radioer i Hifi-klubben!
|
|
|
Hej
Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?
mvh PSSO
|
|
|
Jeg har nu haft en Thule TU150 på prøve et par dage. Det er da en "fed" tuner, men DAB lydkvaliteten er noget af en "tynd kop te", så derfor bliver tuneren returneret.
Da DAB udmærket kan bruges som baggrunds "støj", køber jeg nok en DAB tuner på et tidspunkt, men det bliver til en pris omkring 1000,- kr.
|
|
|
Jeg havde ellers håbet på, at netop Thules DAB tuner ville have en suveræn DAB-modtager, der ville kunne trække vanskelige signaler bedre ind end andre tunere. Hvad med dens normale FM-modtager - den skulle også være usædvanlig god. Holder det ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med den dårlige DAB lydkvalitet ligger hos DR...
En 128 Kbps Mp3 fil lyder langt bedre end 192 Kbps DAB.. Det mest irriterende ved DAB er diskanten.. Som Otto skriver, så bliver især bækner smadret til ukendelighed.. Helt udtværret med vibrato effekt..
Det mærkelige er, at FM lyder langt bedre, på trods af, at det også er en Mp3 fil man lytter på.. DR må lige ta´ sig sammen!
Det kan med lidt god vilje bruges til baggrunds musik, hvis volumenen holdes på et moderat niveau.. Og her er det jo interassant.. For der er jo meget musik at vælge i mellem..
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |