Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAB radio?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 December 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:

Her er svaret fra DR:
------------------------------------------------------------ -----
Lydkvaliteten på DAB er tilsyneladende et tilbagevendende diskussionsobjekt men oftest fra dem som endnu ikke har en DAB radio.

Det er det mest lamme argument jeg nogensinde har hørt - har han ikke overvejet _hvorfor_ dem der klager ikke har en DAB radio?

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Dyllen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 December 2004 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa Lars37!

Det eneste jeg har prøvet er 1-elements antenneren. Så jeg ved desværre ikke noget om stueantenneren!

Mvh. Jesper Boel!!

Til top Vis Dyllen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dyllen Besøg Dyllen's Websted

DannyCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 December 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Sjovt nok er FM også MPEG enkodet frem til senderne i formatet MPEG layer 2 320Kbit. Ikke så komprimeret som DAB meen stadig komprimeret

MVH

Daniel

Til top Vis DannyCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DannyCool Besøg DannyCool's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 02 December 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

DannyCool skrev:
Sjovt nok er FM også MPEG enkodet frem til senderne i formatet MPEG layer 2 320Kbit. Ikke så komprimeret som DAB meen stadig komprimeret

Og oftest dynamikkomprimeret oveni. Det ene er ikke indiskutabelt bedre end det andet. Men forskellen på 128 og 192 kbit er _meget_ stor, og langt større/vigtigere end forskellen på 192 og 320.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det køre virkelig for DAB http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=347650

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 December 2004 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:
Frede1977 skrev:

Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere

De har nogle rimelige priser på DAB-radioer i Hifi-klubben!

Hej

Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?

mvh PSSO

Jeg har nu haft en Thule TU150 på prøve et par dage. Det er da en "fed" tuner, men DAB lydkvaliteten er noget af en "tynd kop te", så derfor bliver tuneren returneret.

Da DAB udmærket kan bruges som baggrunds "støj", køber jeg nok en DAB tuner på et tidspunkt, men det bliver til en pris omkring 1000,- kr.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 December 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

jeg kan kun give psso ret, jeg har en cambridge 640t, altså en af den slags med begge dele, således er der mulighed for at teste eks. p3 som både dab og fm.

ingen tvivl om at dab er en tynd kop te sammenlignet med alm fm, der er absolut ingen dynamik...

endnu værre bliver det dog når jeg slutter min gamle fm med en "rigtig" antenne til. så ser det skidt ud.....

men ok, jeg bruger det mest til div "talk shows" med musik på p3, og lidt dr rock/klassisk når der skal nyt i musik samlingen..... så det er fint til mig...

men ellers er dr's genhør og Jazz ikke så ringe, især jazz spiller meget af det gamel fra 30'erne og 40'erne der forlængst er blevet glemt.. bare ærgeligt det ikke fåes som alm fm....

tbbv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2004
Sendt: 26 December 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hvis DAB skal udbredes, skal det jo ikke appelere til os, der har denne lydhobby og kan finde på at diskutere lyd på et internetforum.

De skal selvfølgelig satte på de resterende 99,9 % af befolkningen der fint kan leve med lydkvaliteten og heller vil have det støjfrit, nemt og stort udvalg.

Det er jo heller ikke os der skamroser mp3-afspillere(det er vel også politisk ukorrekt herinde), det vigtigste er at sikrer udbredelsen af teknologien ikke tilfredstille nogle få. Hånden på hjerte mon ikke dab bliver stort!

Der bliver trods også solgt en del mp3-afspillere, pga de nemme og støjfrie.

Vi kan lige så godt se det i øjnene DAB-strategien i det lange løb højst sandsynlig er den rigtige.

Derfor kan vi jo godt mene, at det er et dårlig lyd det har og brokke os over det.

mvh

og god bagjul

Til top Vis tbbv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tbbv Besøg tbbv's Websted

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 December 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

tbbv skrev:

Det er jo heller ikke os der skamroser mp3-afspillere(det er vel også politisk ukorrekt herinde) nej da, det har vi sælgerne i merlin og "piratgruppen" til at gøre

det vigtigste er at sikrer udbredelsen af teknologien ikke tilfredstille nogle få. helt enig, vi må desværre accepterer at vi er i kraftigt mindretal og lever i et samfund hvor det er noget snavs at tvinge andre til at mene det samme ved brug af våbenmagt 

Hånden på hjerte mon ikke dab bliver stort! jo, ingen tvivl om det... men eftersom det kun er i sin "vugge/baby stadie er der stadigt rum til forbedringer

Derfor kan vi jo godt mene, at det er et dårlig lyd det har og brokke os over det. naturligvis, man er vel dansker, "kom lad os brokke os"

jeg håber dog at lyden, ved et eller andet voodoo trick vil få en forbedret dynamik når sendestyrken bliver skruet op om et par år.... naiv utopi, men jeg håber...

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 26 December 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

PSSO skrev:
PSSO skrev:
Frede1977 skrev:

Lydkvaliteten på DAB er ikke noget at råbe hurra for. Kan bedst sammenlignes med fesne mp3'ere

De har nogle rimelige priser på DAB-radioer i Hifi-klubben!

Hej

Hvis lydkvaliteten virkelig er så "dårlig" vil det jo være penge ud af vinduet, hvis man f.eks. køber den nye Thule TU150 DAB/FM tuner til ca. 5K eller hvad ?

mvh PSSO

Jeg har nu haft en Thule TU150 på prøve et par dage. Det er da en "fed" tuner, men DAB lydkvaliteten er noget af en "tynd kop te", så derfor bliver tuneren returneret.

Da DAB udmærket kan bruges som baggrunds "støj", køber jeg nok en DAB tuner på et tidspunkt, men det bliver til en pris omkring 1000,- kr.

Jeg havde ellers håbet på, at netop Thules DAB tuner ville have en suveræn DAB-modtager, der ville kunne trække vanskelige signaler bedre ind end andre tunere. Hvad med dens normale FM-modtager - den skulle også være usædvanlig god. Holder det ?

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 26 December 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Problemet med den dårlige DAB lydkvalitet ligger hos DR...

En 128 Kbps Mp3 fil lyder langt bedre end 192 Kbps DAB.. Det mest irriterende ved DAB er diskanten.. Som Otto skriver, så bliver især bækner smadret til ukendelighed.. Helt udtværret med vibrato effekt..

Det mærkelige er, at FM lyder langt bedre, på trods af, at det også er en Mp3 fil man lytter på.. DR må lige ta´ sig sammen!

Det kan med lidt god vilje bruges til baggrunds musik, hvis volumenen holdes på et moderat niveau.. Og her er det jo interassant.. For der er jo meget musik at vælge i mellem..

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes