Emne: Effektforstærker til Dali Grand Diva ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa! En Diva er relativt en meget tilforladelig belastning for effektforstærkeren. agen er blot den, at ingen højttaler er særlig nem at drive. Divaerne klarer sig vældig fint med en amp på 70-80 watt. Det er ikke effekten, der er problemet. Man skal i stedet være opmærksom på, at Divaerne er helt ekstremt kræsne. Hvis du ukritisk smider en metervare forstærker på, så ender du som svend Palvig. En sammenrullet vintersok op bagi og så et stykke toiletpapir ned foran øjnene (forhåbentligt et nyt og ubrugt stykke).  Her hos mig kan Divaerne sågar med NAD3020 på sige SMAK helt uden sokker. Begynder du at bremse luftstrømmen bag enheden, så får du noget helt andet end det du betalte for, nemlig en stormumlende HT uden dynamik. Den er født som refleks og virker bedst sådan. En effektbørge til den er lige så nem at finde, som en nål i en høstak. Jeg har ikke andre forslag end 3020 og den er ikke helt stor nok. Måske en lidt ældre Ampliwire fra Electrocompaniet eller en af de lidt tidligere Thule amps kan gøre jobbet. Prøv!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 20 Oktober 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Jeg syntes ikke, at Dali Grand Diva kræver specielt meget effekt. Jeg har haft sådan en højttaler sammen med en Marants PM 17 K. I. Sign. Den har 60 watt i 8 ohm og 100 watt i 4 ohm.
Lyden blev en del bedre, da jeg skiftede til en Marantz PM 14 K. I. Sign. som har 100 - 110 watt i 8 ohm, men der er andet en effekten der gør forskellen.
En modifikation der er vigtig at gøre med Dali Grand Diva er at sænke diskanten en lille anelse. Det gøres med et eller to lag toiletpapir foran diskanten.
En anden ting er at komme sammenrullede vintersokker i basrefleks porten. Det giver en mere præcis bas.
Og en tredie ting er at løfte forenden lidt, så de står lidt skråt hældende bagud.
|
|
|
Sokker i basrefleksen? lyder som om forstærkeren ikke kan kontrolere basserne ordenligt. Ville mene der skulle en anden forstærker til så, for at få det fulde ud af ht'erne.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ascari
Jeg kan ikke lide lyden af basrefleks. Når først man har lyden i hovedet, hører man den hvergang. Om det er Dali Grand Diva eller B&W 802 så er det tydeligt, at det er basrefleks. Systemet dur bare ikke.
Men Dali Grand Diva er en god højttaler til prisen. Ingen tvivl om det. Og det er jo sådan, at moden siger basrefleks, så det er det der produceres. Folk får hvad der er nok. Flade forplader f.eks. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
En Diva er relativt en meget tilforladelig belastning for effektforstærkeren. agen er blot den, at ingen højttaler er særlig nem at drive. Divaerne klarer sig vældig fint med en amp på 70-80 watt. Det er ikke effekten, der er problemet. Man skal i stedet være opmærksom på, at Divaerne er helt ekstremt kræsne. Hvis du ukritisk smider en metervare forstærker på, så ender du som svend Palvig. En sammenrullet vintersok op bagi og så et stykke toiletpapir ned foran øjnene (forhåbentligt et nyt og ubrugt stykke).
Her hos mig kan Divaerne sågar med NAD3020 på sige SMAK helt uden sokker. Begynder du at bremse luftstrømmen bag enheden, så får du noget helt andet end det du betalte for, nemlig en stormumlende HT uden dynamik. Den er født som refleks og virker bedst sådan. En effektbørge til den er lige så nem at finde, som en nål i en høstak. Jeg har ikke andre forslag end 3020 og den er ikke helt stor nok. Måske en lidt ældre Ampliwire fra Electrocompaniet eller en af de lidt tidligere Thule amps kan gøre jobbet. Prøv!
|
|
|
En Duelund højttaler er særdeles nem at drive. Imperidansen er næsten slået med en linial. Så de findes dog. Men basrefleks med sine pukler kræver mere. Men jeg har dog ikke haft problemer med at drive Divaerne. Iøvrigt en flot højttaler.
Man kan nu nok ikke kalde min forstærker for metervarer. Der findes næppe en forstærker som er så meget modificeret som min Marantz.
Et toilet papir foran diskanten harde fleste diskantenheder nu gavn af; fordi højttaler konstrueres som hifi højttaler og ikke som gengiver af noget virkelighed. En diskant enhed produceres til at være liniær til 20 khz., men sådan er virkeligheden ikke. Ofte får den et løft med en resonans. Når man hører lyd på afstand, er diskanten dæmpet en anelse grundet luftens filtrering. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
En Duelund højttaler er særdeles nem at drive. Imperidansen er næsten slået med en linial. Så de findes dog. Men basrefleks med sine pukler kræver mere. Men jeg har dog ikke haft problemer med at drive Divaerne. Iøvrigt en flot højttaler. Alle højttalere kræver langt mere energi at drive end de fleste går og tror. Så principielt er ingen højttalere en nem belastning. Divaernes impedanskurve er fornem, men impedansen er lavere end for typiske 2 vejs systemer. Anyway! så er det de svingende masser, der kræver de helt store kræfter. Der skal bruges langt mere strøm til at holde fast end de fleste regner med. Summa sumarum: De fleste driver deres HTér med forstærkere, som slet ikke har fat i højttaleren. En lav udgangsimpedans opnået uden snyd - altså vha "brutal force" metoden.
Man kan nu nok ikke kalde min forstærker for metervarer. Der findes næppe en forstærker som er så meget modificeret som min Marantz. Al ære og respekt for Marantz, men jeg tror toiletpapiret gør mere gavn her.
Et toilet papir foran diskanten harde fleste diskantenheder nu gavn af; fordi højttaler konstrueres som hifi højttaler og ikke som gengiver af noget virkelighed. En diskant enhed produceres til at være liniær til 20 khz., men sådan er virkeligheden ikke. Ofte får den et løft med en resonans. Når man hører lyd på afstand, er diskanten dæmpet en anelse grundet luftens filtrering. Divaerne er lavet til at give ret frekvensgang off axis, og med et i øvrigt kontrolleret forløb resten af vejen rundt om HTén. Poweresponse som er betegnelsen for dette, er der arbejdet meget med på den speaker. Det er gjort for at sætte den op til reproduktion af input og ikke ret meget mere. Det er både den højttalers force og achilleshæl om du vil. Mange signalkilder/forstærkere kommer til at lyde som det de er. Og det besværliggør anvendelsen af den. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Sven Palvig skrev:
|
Man kan nu nok ikke kalde min forstærker for metervarer. Der findes næppe en forstærker som er så meget modificeret som min Marantz. Al ære og respekt for Marantz, men jeg tror toiletpapiret gør mere gavn her.
|
|
|
|
|
|
Jeg kan vist godt tillade mig at kommentere min Marantz her.
Effektdelen er sammenlignet med Gamut D200, som overhovedet ikke kunne være med. Gamuten havde flere kræfter, men den var skinger i forhold. Marantzen var meget tættere på virkeligheden og selve musikkens sjæl.
Forforstærkerdelen er sammenlignet med Mark Levinson No. 38 S. Modifix og jeg foretrak Marantzen her, og ejeren af Marken foretrak sin. Der var dog kun en mindre forskel. Naturlighed, samlet lydbillede var Marantzens fordel; hvorimod Mark Levinson havde det jeg kalder 2 x mono. Det kan dog klares med et ballanceret Duelund kabel, der samler musikkerne og giver bedre dybde. Og giver mere magi og naturlighed.
Derimod var vi hurtige til at kassere Gamuten. Den vil kunne vinde meget ved en modifikation; men desværre er den temmelig farlig at modificere. Man skal ikke skifte kablerne til mosfeaten, da der kan ske en eksplosion. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Sven Palvig skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg kan vist godt tillade mig at kommentere min Marantz her. Det har man altid lov til 
Effektdelen er sammenlignet med Gamut D200, som overhovedet ikke kunne være med. Gamuten havde flere kræfter, men den var skinger i forhold. Marantzen var meget tættere på virkeligheden og selve musikkens sjæl. Hvordan klarer den sig mod en 3020 monstro?
Forforstærkerdelen er sammenlignet med Mark Levinson No. 38 S. Modifix og jeg foretrak Marantzen her, og ejeren af Marken foretrak sin. Der var dog kun en mindre forskel. Naturlighed, samlet lydbillede var Marantzens fordel; hvorimod Mark Levinson havde det jeg kalder 2 x mono. Det kan dog klares med et ballanceret Duelund kabel, der samler musikkerne og giver bedre dybde. Og giver mere magi og naturlighed.
Derimod var vi hurtige til at kassere Gamuten. Den vil kunne vinde meget ved en modifikation; men desværre er den temmelig farlig at modificere. Man skal ikke skifte kablerne til mosfeaten, da der kan ske en eksplosion. Uhadada! lad hellere være med det så.
Hvad er der i øvrigt gjort ved den Marantz? |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Hej Ascari
Jeg kan ikke lide lyden af basrefleks. Når først man har lyden i hovedet, hører man den hvergang. Om det er Dali Grand Diva eller B&W 802 så er det tydeligt, at det er basrefleks. Systemet dur bare ikke. Basrefleks har slet ikke nogen lyd, så det er noget ganske andet du hører. En refleksafstemning er ligesom ethvert andet kabinet, et spørgsmål om belastning af membranen, ikke om en bestemt lyd. Hvis du mener du får et hooooonk ud af en basrefleksafstemning, så kan du sagtens have ret, mange højttalere siger for meget eller ingenting dernede i dybet. Rigtigt gjort har det dog intet med refleksprincippet at gøre. Tingene skal blot passe rigtigt sammen, ligesom et frit svingende system i langt højere grad transducerer elektrisk input til akustisk output. Det bringer ind imellem vanskeligheder med sig, idet det er meget svært at finde velegnede udgangstrin
Men Dali Grand Diva er en god højttaler til prisen. Ingen tvivl om det. Og det er jo sådan, at moden siger basrefleks, så det er det der produceres. Folk får hvad der er nok. Flade forplader f.eks. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt Kubik
Alle kabler skiftet til Duelund kabler. Signalkabler 0,75 kvt. Højttalerkabler 1,6 kvt. og strømkabler 1,6 kvt.
RCA bøsninger skiftet til Duelunds, hvor plastiken er udskiftet med keramik. Monteret i træplade.
Plastikken taget af alle kondensatorer og der er smurt lindolie på.
Fjernet diverse metalplader i kabinetet.
Netbrønd skiftet til en i bakelit.
Afbryder knap frakoblet. Den var fyldt med plastik.
Sikringsholder i pertinaks.
Alle forbindelser til print er loddet på, så disse små plastik stik er undgået.
Kabel vej forbedret. Lidt fjollet at et kabel bare er ført til print ved udgangen for derefter at fortsætte til højttalerbøsninger,
Lindolie på indvendige kabinetsdele og trafoen. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Hej Kurt Kubik
Alle kabler skiftet til Duelund kabler. Signalkabler 0,75 kvt. Højttalerkabler 1,6 kvt. og strømkabler 1,6 kvt.
RCA bøsninger skiftet til Duelunds, hvor plastiken er udskiftet med keramik. Monteret i træplade.
Kabel vej forbedret. Lidt fjollet at et kabel bare er ført til print ved udgangen for derefter at fortsætte til højttalerbøsninger,
Lindolie på indvendige kabinetsdele og trafoen. |
|
|
Uden at der ligger andet end spørgsmålet i det, har I så prøvet at lytte op mod én der ikke er modificeret?
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Hej Kurt Kubik
Lindolie på indvendige kabinetsdele og trafoen.
|
|
|
Undskyld - jeg kan ikke lade være, men den her må da være guf i tråden om "dumme studiefolk". Det skal nok få dem op fra knapperne.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim Therkelsen. Jeg håber at du bærer over med os. Men jeg syntes at du skal prøve de modifikationer, som jeg har foreslået. Og de koster jo ikke noget. Jeg havde i sin tid Dali Grand Diva og Dali Grand hjemme i en uge og lytte på dem. Og jeg foretrak Divaen. Men det var en højttaler jeg var glad for.
Men mit nye sæt højttalere er selvfølgelig bedre. Det er også derfor jeg har skiftet. Det er et par ombyggede KEF 105,4 højttaler, derer blevet til en Duelund højttaler, med lukket kabinet, modificerede enheder, håndbyggede kondensatorer, kabler osv.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt von Kubik
Jeg har ikke prøvet at lytte op imod en standard PM 14 K.I.Signature, men jeg har løbende under de forskellige modifikationer noteret ned, hvad der sker med lyden; og iøvrigt omtalt det på norske hifisider. Hvis du har en umodificeret, er du velkommen til en lytter.
Med hensyn til basrefleks, som vi er uenige om at det er hørbart eller ej; så er det sådan at basrefleksporten ikke er i fase med elementet og stort set uden for kontrol med mindre denne port har et lavt Q. Desuden kommer lydtrykket fra basporten ikke samtidig med membranen. Det giver ekstra træghed. Porten vil også lække andre og højere frekvenser, end det den er afstemt til, i mer eller mindre grad.
I naturen er der ikke fasefejl, og det er vigtigt, at en højttaler heller ikke har det. Fordi musikken bliver nemmere at forstå. Man slapper mere af og nyder musikken. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Hej Kurt von Kubik
Jeg har ikke prøvet at lytte op imod en standard PM 14 K.I.Signature, men jeg har løbende under de forskellige modifikationer noteret ned, hvad der sker med lyden; og iøvrigt omtalt det på norske hifisider. Hvis du har en umodificeret, er du velkommen til en lytter. Har desværre ingen Marantz på lager. Men jeg ville aldrig modificere på den led. Enten skal man bruge 2 ens amps, eller også skal det kunne fjernes igen (retrofikation). Ellers kører man med "næsten" statsgaranti til h...... på 1. klasse, som Heinesen engang udtrykte det. I øvrigt vil jeg da foreslå, at du forsøger dig ad elektrisk vej i stedet. Prøv evt. at ombygge den til en FET fri konstruktion, prøv evt. også med lavere modkobling og måske du kan sænke værdien i emittermodstandene (bør beregnes grundigt). Måske bias kan øges og hvem ved, måske kan den arbejde uden kondensator i indgangen (med lidt forsigtighed) Jeg vil tro det får dig til at glemme flere olieskift i fremtiden. 
Med hensyn til basrefleks, som vi er uenige om at det er hørbart eller ej; så er det sådan at basrefleksporten ikke er i fase med elementet og stort set uden for kontrol med mindre denne port har et lavt Q. Desuden kommer lydtrykket fra basporten ikke samtidig med membranen. Det giver ekstra træghed. Porten vil også lække andre og højere frekvenser, end det den er afstemt til, i mer eller mindre grad. Tjah det er vi uenige om. Fasen i den ende af spektret vil jeg blæse højt og flot på. Men det er rigtigt, at en refleksport ofte lækker højere frekvenser. Dem bør man tage sig af på behørig vis. At bassystemet skulle komme ud af kontrol, er et forstærker spørgsmål. Det høres desværre ofte lidt for tydeligt, derfor vil mange foretrække, at højttaleren ikke gik så dybt. I rette sammenhæng er der styr på sagerne. Alternativet er altid at lukke kabinettet, så går den ikke længere dybt, men kabinettet kvæler så i stedet dynamikken, og tilbage står man med noget klemt mumleri. Men det er der jo så åbenbart nogen der godt kan lide - peace on that!
I naturen er der ikke fasefejl, og det er vigtigt, at en højttaler heller ikke har det. Fordi musikken bliver nemmere at forstå. Man slapper mere af og nyder musikken. Tjah! Fasefejlen mellem port og membran mener jeg måske er ét af de mindre problemer, ved de bølgelængder anser jeg det for helt og aldeles ukritisk, men hvad så f.eks. med alle 1. reflektionerne.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kim2004 Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 229
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Det er desværre endnu ikke lykkedes mig at finde en af de forstærkere, jeg leder efter - med mindre jeg altså vil bruge en hel dag på at køre hen og se på en 
Umiddelbart har jeg kigget mest efter en Nad 218THX indtil videre. Jeg er dog begyndt at hælde stærkt til at købe to effektforstærkere og så køre bi-amping. Jeg havde så tænkt på at købe 2xNad C270/272 eller måske 2xNad 216THX. Jeg er dog meget i tvivl om det er en bedre løsning end bare at købe en?
Det jeg spekulerer lidt på er, om den effektforstærker, der skal tage sig af de laveste frekvenser kommer på hårdere arbejde en den forstærker der tager sig af de øvre frekvenser? Dvs. jeg måske ville få svært ved at "styre" bassen ordentligt alligevel fordi de to effektforstærkere ikke er nær så store som den Nad 218THX jeg ville købe?
Mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|