Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 03:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler skal da ikke spilles til - vel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 05:26 | IP-adresse registreret  

Der er sikkert en forskel,  men jeg tror ikke på den kan høres!

Forskellen må være noget i stil med at se et stykke papir med og uden en prik på 2 Km afstand..  

Det med at vende kablerne "forkert",  og bagefter være 100% sikker på at det lyder bedre,  er hjernen der snyder en..   Idet man ser at kablet vender forkert,  modificerer hjernen lige den gamle lyd,  så den nye lyder bedre..   sådan er jeg meget sikker på at det er,   for jeg har tit taget mig selv i at tro at et kabel vendte forkert,  og ved at vende det om,  så det med pilene pegede forkert,  så lød det bedre,  indtil jeg opdagede at det faktisk sad rigtigt fra starten..

Men det er da nemt,  lån en god microfon og 24bit harddiskrecorder..  programmere den til at optage 1 min hver time,  og sæt så en tonegenerator til at lave en lyd..   efter x antal timer,  sammenligner man de optaget bidder.  Er der ingen forskel ved 24 bit,   kan det ikke høres..   så er det overtro!

Cyanide55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Med al den ekspertise der findes herinde undrer det mig at det endnu ikke er blevet nævnt at det måske allervigtigste når man tilspiller sit kabel er arten af elektroner man hælder igennem kablet. Min egen erfaring er at rock-elektroner og sydvest kabler virker godt sammen, forudsat dog at højttalerne står tilstrækkeligt højt placeret hvilket jo som bekendt medfører at slappe og umotiverede elektroner løber tilbage til fabrikken så at sige....

Det var vist det.

Åhhh jo, og glem så ikke at flade og ensfarvede kabler lyder klasser bedre på rørgrej.

Bender
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 14 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår simpelthen ikke den useriøsitet sådanne indlæg fremkalder, hvorfor er det svært at acceptere at der er nogle der kan høre forskel ??

Er det noget Jantelov der kommer ind her... (ved godt at dette nok fremkalder en storm Smile)

Janteloven
1
Du skal ikke tro, du er noget

2
Du skal ikke tro, du er lige så meget som os

3
Du skal ikke tro, du er klogere end os

4
Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os

5
Du skal ikke tro, du ved mere end os

6
Du skal ikke tro, du er mere end os

7
Du skal ikke tro, du dur til noget

8
Du skal ikke le ad os

9
Du skal ikke tro, nogen bryder sig om dig

10
Du skal ikke tro, du kan lære os noget

Ivan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

Det er bestemt ikke for at være useriøs, men jeg ville forbløffes, hvis nogen i en blindtest kan høre forskel på et 2,5 kvadrat Jem & Fix HT kabel og et Super Duper High Grade kostbart HT kabel 2,5 kvadrat.
Til top Vis Ivan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivan

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ivan skrev:
Det er bestemt ikke for at være useriøs, men jeg ville forbløffes, hvis nogen i en blindtest kan høre forskel på et 2,5 kvadrat Jem & Fix HT kabel og et Super Duper High Grade kostbart HT kabel 2,5 kvadrat.

det viser jo netop at blindtest er spild af tid...

men ikke at der ikke er forskel

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hvis I søger SVAR, og ikke bare at latterliggøre noget nogle af jer bare ikke ved hvad er, så søg ind på Van den Huls hjemmeside. Der under Questions and anwers on cables, vil I få den fysiologiske forklaring på forskelle på til- og ikke tilspillede kabler.

Iøvrigt siger selvsamme VDH, at hvis man flytter/bøjer/roder med et tilspillet kabel, kan man starte forfra! Det kan ikke tåle at blive rørt, da krystallerne flytter sig af den grund. Læs selv mere.

Kulkabler er anderledes en metalkabler. Atomerne tillader en bedre gennemstrømning(!) og derfor lyder de en del anderledes.

Jeg siger læs og bliv klogere. Istedet for at lyde gammelklog og afvisende overfor noget man ikke engang har idet sætte sig ind i.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

glejbol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Nu må I sgu holde op !

For det første: Det der løber i kablerne er vekselstrøm. Derfor er det fløjtende ligegyldigt hvilken retning de vender.

For det andet: Der er elektroner i kablerne hele tiden ellers ville de forsvinde i en gigantisk Coloumb eksplosion. Sagt med andre ord: antallet af elektroner i kablerne er konstant

For det tredie: Fordi det er vekselstrøm der løber i kablerne er det genbrugselektroner man lytter på.

NB alle bemærkninger om vekselstrøm gælder kun hvis man er så heldig at have en velkonstrueret forstærker uden dc-offset.

mvh

Kristian

Til top Vis glejbol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af glejbol

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Her er vist rigtig mange medlemmer af "Jorden er flad" klubben i denne tråd.

Derfor behøver man jo ikke håne dem der kan høre..

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

glejbol skrev:

Nu må I sgu holde op !

For det første: Det der løber i kablerne er vekselstrøm. Derfor er det fløjtende ligegyldigt hvilken retning de vender.

Hold selv op, selvom det er vekselstrøm løber strømmen i kablet konstant den enevej, over tid vil det ændre på den orientering polerne i metallet har, dette kan høres.

glejbol skrev:

For det andet: Der er elektroner i kablerne hele tiden ellers ville de forsvinde i en gigantisk Coloumb eksplosion. Sagt med andre ord: antallet af elektroner i kablerne er konstant

Her er vi mere enige bortset fra den ophobning der kan være af eletroner i mellem ledere der virker kapacitative.

glejbol skrev:

NB alle bemærkninger om vekselstrøm gælder kun hvis man er så heldig at have en velkonstrueret forstærker uden dc-offset.

Det er meget få, eller ingen helt fri for. Både udgangstrin i cdafspillere, riaa forstærkere osv osv.

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hold selv op, selvom det er vekselstrøm løber strømmen i kablet konstant den enevej, over tid vil det ændre på den orientering polerne i metallet har, dette kan høres.

[

Den skal jeg vist lige ha' igen??? Løber vekselstrømmen konstant den ene vej? Det er et kredsløb (LUKKET!) - strømmen i den ene leder modsvares til ethvert tidspunkt af en ligeså stor - og modsat rettet - strøm i den anden leder. Hvor skulle strømmen (elektronerne) blive af? "Løbe ud" i højttalerne??

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Ok Det var ikke klart nok, det er DC offset på det meste udstyr. Det er denne der beskrives.

glejbol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Spiller man så bedre til på udstyr der har stort dc-of-set  ?

Undskyld - driller bare

mvh

Kristian

Til top Vis glejbol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af glejbol

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Ivan skrev:

Med fare for at få ørene i maskinen, overværede jeg en repræsentant tale seriøst om at spille kabler til. Skulle helst have spillet flere hundrede timer, før kablet var værd at høre på. Bl.a. kunne man kke have et nyt kabel sammen med de indspillede kabler, uden det lød forfærdeligt. Jeg må sige jeg var lidt forbavset over påstandene.

Hvis det skulle have sin rigtighed, skal kablet ligesom køres til. I mit univers ville det også betyde, at kablet ville blive slidt op på et tidspunkt!

WALIN: Jo når alle elektronerne er vandret ud af kablet - så er det slidt op

- men heldigvis er der tale om vekselstrøm, så de vandrer frem og tilbage

Ifølge andre tråde om ikke-logiske forhold kan man måske hævde at isolationen af kablet skal "elektrificeres" eller "tilspilles" eller noget lignende. Men jeg har endog meget svært ved at forstå at dette skulle have nogen hørbar effekt.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Fint at det er svært at forstå, der er linket til en forklaring på VdH's hjemmeside.

Jeg kan anbefale et forsøg:

Tag et stykke 2x1½ installations kabel del det i fire lige store stykker, gem det ene par væk, brug det andet som HT kabel i 1 måned.

Om 1 måned, så sæt det det blev lagt væk på, og lyt, skift så tilbage igen.

Jeg sætter en ramme øller på højkant på at der er forskel.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Metallerne i kablerne er simpelt hen tappet for elektroner - der er kun atomkernerne tilbage når man køber et kabel. Det er derfor nødvendigt at tilspille kablerne i længere tid for at undgå ioniserede atomer.

Det er godtnok lidt gustent at prøve at skelne mellem ironi, sarkasme og seriøsitet i denne tråd - men jeg HÅBER ikke ovenstående citat er alvorligt ment. Var det rigtigt, ville kablerne såvidt jeg husker mine fysiktimer ikke alene være radioaktive, de ville også give stød hvis man rørte ved dem.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Ivan skrev:

Jeg stiller gerne op........ Men i en blindtest skal det være et super duper kabel, ellers er der ikke nok forskel 

Ang. tilspilning af kablerne så er jeg efterhånden overbevist om de skal tilspilles før de åbner helt op. Men er man grundlæggende utilfreds med sit utilspillede kabel når man får det bliver man aldrig helt tilfreds med det !! Bevares det åbner da mere op, men manglerne er der stadig - de "glattes blot lidt ud" henover tid

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Ang. tilspilning af kablerne så er jeg efterhånden overbevist om de skal tilspilles før de åbner helt op. Men er man grundlæggende utilfreds med sit utilspillede kabel når man får det bliver man aldrig helt tilfreds med det !! Bevares det åbner da mere op, men manglerne er der stadig - de "glattes blot lidt ud" henover tid

dejligt at se et indlæg i denne tråd, som bygger på egen erfaring

i stedet for at sige "det dur ikke, væk...."

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Det sjove ved sådan et emne er at der altid er lige så mange forskellige meninger og teorier om hvad der er bedst, som der er debatører.

Jeg selv er ikke i tvivl. Jeg lånte et sæt Tara Labs prism biwire med hejm fra hifiklubben som de havde brugt i butikken i lang tid. Altså et tilspillet sæt kabler. De lød så godt i forhold til dem jeg havde, at jeg overhovedet ikke var i tvivl om, at dem måtte jeg eje. Så efter nogle timer seriøs lytning ræsede jeg ned i den lokale HFK og sagde tak for lån og købte et sæt magen til dem jeg havde haft lånt og i samme længde.

Da jeg havde fået afisoleret og og monteret kablerne, satte jeg mig godt tilrette i sweetspottet og trykkede play  Fortvivlelsen ramte mig med et brag. Jeg var sikker på at det ikke var det samme kabel jeg havde lånt med hjem 3 timer forinden. Men det var det selvfølgelig. Musikken lød helt "tam", ingen sjæl eller nerve som ved "referencen". Jeg ringede til HFK og talte med den sælger jeg havde handlet med, og han forklarede at det nok skulle have lov til at spille et par uger inden det var spillet til. endnu engang. Det havde jeg sgu aldrig hørt om, så jeg ræsede ned og lånte "lånesættet" med hjem så jeg kunne lave en A/B test på kablerne. Og ganske rigtig var der forskel.

Så jeg er ikke i tvivl om at der er forskel på nye og tilspillede kabler. Men forskellen er jo nok lige så forskellig fra kabel til kabel som fra anlæg til anlæg. Hos mig mig var der  forskel.

MVH WRONG

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det sjove er bare at de i klubberne jeg kommer i siger at der ikke er hørbar forskel,  uanset kabel/anlæg..   At en kabel-producent og klubben til nogle folk siger noget andet,  er så hvad det er,  klubben laver ikke andet end at snakke kunden efter munden...

Det er utroligt hvad folk kan bildes ind..   Jeg tør vædde på at man ikke kan kende forskel på et 3 ugers brugt kabel og et 3 timers brugt kabel,   der sker nada målbar forskel,  og hvis i tror i kan høre mere end der kan måles,  så værsgo,   jeg er ikke så dum!

Og mener i hifi4all der er forskel,  så kan hifi4all vel lave en måling,  eller er det i strid mod reglerne,  altså vennerne = branchemedlemmerne ?

tilspilling er forbeholdt højttaler,  og ellers er ordet brugt i stedet for tilvænning!!

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Måske kan man argumentere for spille højttalere til. Hvis ophængene bliver bevæget meget, kan de – måske – blive blødere. Men om virkningen holder sig efter afkøling er nok tvivlsomt.

Men at elektronik eller kabler skal spilles til er det rene vås.

Det der i virkeligheden sker er, at hjernen bliver omprogrammeret til den nye lyd. Man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede, måske hjulpet af ønsketænkning, da man gerne vil have at de nye – ofte dyre – komponenter spiller bedre. Det er hjernen der bliver spillet til, ikke komponenterne.

I nogle år udviklede jeg højttalere i mellemklassen, samtidig med, at jeg havde et topklasseanlæg derhjemme. De første gange jeg forsøgte at afstemme delefiltre lød det simpelthen rædselsfuldt, uanset hvad jeg gjorde og hvilke komponenter jeg brugte, både højttalerenheder og delefilterkomponenter.

Løsningen var, at undlade at spille på anlægget derhjemme, og omprogrammere hjernen på er nyt – lavere – niveau, altså ”spille de nye højttalere til”. Efter en passende tid begyndte jeg at kunne vurdere bedre og afstemme lyden efter kundens ønsker.

Husk – at lyden bliver ganske vist opfanget af ørerne, men derefter bliver de behandlet i hjernen, der sammenligner med tidligere erfaringer. Hvis man er tunghør vil en violin stadig lyde som en violin, selvom signalerne fra det defekte øre er anderledes. Der er ikke nogen absolut reference i hjernen.

Det er ikke ensbetydende med at man ikke kan høre forskel på forskellige komponenter, men at der – desværre – ikke er nogen absolut sandhed i Hi-Fi verdenen.

Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes