Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 15:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler skal da ikke spilles til - vel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Det der i virkeligheden sker er, at hjernen bliver omprogrammeret til den nye lyd. Man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede, måske hjulpet af ønsketænkning, da man gerne vil have at de nye – ofte dyre – komponenter spiller bedre. Det er hjernen der bliver spillet til, ikke komponenterne.

Dette forklarer vel ikke de direkte A/B-tests imellem tilspillede og utilspillede (men ellers ens) kabler, eller argumenterer du for ren placebo?

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Sikke dog en masse ord!

Erfaringen med mine egne soelvkabler (The Equilibrium Cable interconnects) er, at der kommer lidt mere "hul igennem" efter en uges tilspilning.

Denne erfaring stammer ikke kun fra mine egne, men ogsaa fra andre, som har koebt dem.

Jeg vil ikke komme med nogen som helst pseudovidenskabelige forklaringer, men kan blot konstatere, at det er saadan. For mit eget vedkommende var det ret overraskende, for det var slet ikke noget, jeg havde taenkt paa, da jeg lavede de foerste kabler, og det var foerst, da jeg skiftede det kabel, jeg hidtil havde brugt, til et nyt, utilspillet kabel i fuldstaendig samme konfiguration, at det gik op for mig, at der var sket noget.

Nogen vil sikkert sige at troen kan flytte bjerge, men ved skift tilbage til det gamle, tilspillede kabel var der ingen tvivl.

(Beklager manglende danske karakterer, men denne computer kan dem ikke)

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har siddet i timevis og lavet A/B test mellem kabler og andre komponenter.

Hver gang jeg kunne høre en forskel, prøvede jeg gentage det, og når det drejede sig om forskellige gode højttalerkabler, kunne jeg ikke reproducere resultatet. Hvis man fx. fokuserer på et anslag eller lignende, er de ikke, på de cd'er jeg benytter, helt ens hver gang. Det er altså forskelle på cd'en man lytter til.

Jeg tror ikke, at man i dobbelt blindtest, kan høre forskel på gode højttalerkabler, eller for den sags skyld, på nye kabler eller tilspillede. Medmindre man har en ustabil forstærker, der reagerer forskelligt på forskellige kabler.

Derimod kan der være klar forskel på næsten alle andre komponenter, men da de alle "farver" lyden på deres egen måde, er det mere et spørgsmål om smag/referencer, end den absolutte sandhed.   

Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg tror ikke, at man i dobbelt blindtest, kan høre forskel på gode højttalerkabler, eller for den sags skyld, på nye kabler eller tilspillede. Medmindre man har en ustabil forstærker, der reagerer forskelligt på forskellige kabler.

Netop den problemstilling er svær, men man kan godt høre forskel på lampeledning og et godt ht-kabel, og tilspillede og ej tilsplillede identiske kabler - men ikke i samme test ! Det tror jeg er umuligt idet man her får blandet for mange forskellige lytteindtryk ind i det og så løber det ud i sandet.... 

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Men til tvivlerne.....prøv at vende jeres tilspillede kabler (gerne noget der har fået + 200 timer eller mere) om......så skulle effekten vist være der . Ellers anbefaler jeg en øreskylning hos den praktiserende doktor   

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Netop den problemstilling er svær, men man kan godt høre forskel på lampeledning og et godt ht-kabel, og tilspillede og ej tilsplillede identiske kabler - men ikke i samme test ! Det tror jeg er umuligt idet man her får blandet for mange forskellige lytteindtryk ind i det og så løber det ud i sandet.... 

Modsiger du ikke dig selv dér..? "Der ER en forskel - man kan bare ikke høre den hvis man sammenligner direkte?"

Hvis forskellen er så lille at man ikke kan høre forskellen i en a/b test, har Boman så ikke ret i at "forskellen" primært foregår mellem ørerne og ikke i kablet?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Acer skrev:

Modsiger du ikke dig selv dér..? "Der ER en forskel - man kan bare ikke høre den hvis man sammenligner direkte?"

Hvis forskellen er så lille at man ikke kan høre forskellen i en a/b test, har Boman så ikke ret i at "forskellen" primært foregår mellem ørerne og ikke i kablet?

Nope, det mener jeg ikke . Det jeg siger er, at man for det første sagtens kan høre forskel på lampeledning og super duper ht-kabel i en A/B-test. Det er vel ikke noget problem, vel ??

Men jeg tror ikke min hørelse er trænet nok til at kunne udpege det utilspillede super duper ht-kabel i samme test. Som jeg skriver tidligere i denne tråd så vokser træerne ikke ind i himlen ved tilspilningen, dvs. de fejl/mangler eller herligheder der er i kablet fra starten er der også senere hen i dets "liv", men jeg syntes blot der bliver glattet ud på de fleste mangler henad vejen   

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

både kabler og elektronik skal tilspilles!   Helt nye kabler og nyt elektronik er meget skarpere (i diskanten) og lysere i lyden end tilspillede...i hvert fald i mit setup. Det er også ret let at høre forskel på forskellige kabelmærker, både højttalerkabel og Interconnects!

Det er i hvert fald mine erfaringer på mit setup...har ikke en teknisk forklaring på dette, men det at man kan høre en forskel er godt nok til mig...

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Ivan skrev:
Det er bestemt ikke for at være useriøs, men jeg ville forbløffes, hvis nogen i en blindtest kan høre forskel på et 2,5 kvadrat Jem & Fix HT kabel og et Super Duper High Grade kostbart HT kabel 2,5 kvadrat.

Så burde du nok læse nyeste nummer af HIFI+

/vilmann

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Det er vel meget enkelt...

Hvis flere forlod NATO strategien "NoActionTalkOnly", og gik over til at prøve at eksperimentere lidt hjemme på anlægget, så ville denne slags diskussioner blive meget sjovere.

Jeg har sku prøvet meget som jeg på forhånd havde afskrevet som det rene vås, men nogen gange så er der faktisk en forskel at hente. Og her siger jeg bevidst forskel, for der er jo ingen der siger at det er en forbedring i netop dit setup!.

Nu er jeg så heldig at min kone arbejder aften og nat ind imellem, så kan jeg i ly af mørket prøve de mest tåbelige ting, uden at blive til grin i hele familien. Problemet er så når det faktisk virker, og man skal forklare hvorfor der står nogle mærkelige fødder under CD'en eller andet!  

Mit gode råd er prøv det ... det er ret sjovt ... gerne sammen med nogle ligesindede .... så man er flere om at bedømme lyden. God fornøjelse.

SATMIT

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Fair nok, Acer - var heller ikke "ment så hårdt", var bare ikke helt sikker på hvad du mente.

Selv stiller jeg mig nok lidt skeptisk til trådens emne, men indrømmer blankt at jeg ikke har noget håndfast/konkret at have min skepsis i - jeg har eksperimenteret med en del hifi-ting i tidens løb, men direkte sammenligning af tilspillede og utilspillede kabler er jeg ikke liiiiige kommet til endnu..! 

Og når DET er sagt vil jeg gerne tilslutte mig SATMIT´s kommentar - at man bør prøve tingene af selv før man 100% afviser noget som ævl. Det kan godt være man stadig synes det er det, men så har man i det mindste førstehåndsindtryk at bygge sin holdning på, fremfor at gentage hvad man har hørt fra andre der måske heller ikke selv har prøvet tingene af.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Det er utroligt hvad der er af ting inden for hifi..

Hvis der skulle være en hørbar forskel på brugte/ikke brugte kabler,  ville det gælde alle steder hvor der bruges kabler..  Har i nogen sinde hørt om et multemeter eller et oscilloskop,  hvor de i brugsanvisningen skriver at den ikke viser rigtigt før den er brugt 200+ timer..   come on,   dette med tilspilning af kabler er opstået fordi mange køber et nyt kabel i håb om en vild forbedring.. 

Men der er aldrig så meget forbedring som folk håber,   derfor kommer folk igen og siger at kablet ikke lever op til forventningen,  og de vil ha' pengene tilbage..  Hvad gør sælgeren?,  siger at det skal tilspilles,  og at det tager mere end 200 timer = "returret_perioden",  så er sælger fri for at midste penge der..  Og køber vænner sig til kablet på den tid det tager at "tilspille" kablet..   Så er alle glade..  men det ændre ikke det faktum at der ikke er en dyt forskel,  ikke hørbart,  hvis i selv tror på det,  så okay med mig,  men prøv at brug aften/natte-timerne på at optage på nyt/brugt kabel,  og zoom så ned i sinusbølgerne,  i vil ikke kunne se den forskel i tror er der!

AndersH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Hvis I søger SVAR, og ikke bare at latterliggøre noget nogle af jer bare ikke ved hvad er, så søg ind på Van den Huls hjemmeside. Der under Questions and anwers on cables, vil I få den fysiologiske forklaring på forskelle på til- og ikke tilspillede kabler.

Iøvrigt siger selvsamme VDH, at hvis man flytter/bøjer/roder med et tilspillet kabel, kan man starte forfra! Det kan ikke tåle at blive rørt, da krystallerne flytter sig af den grund. Læs selv mere.

Så nu er det pludselig korrekt fordi det står på en hjemmeside? Skal "VDH" ikke også leve af, at folk køber deres kabler? De er nok ikke helt upartiske...
Jeg kan også lave en hjemmeside som påstår det modsatte og så er vi ligevidt...

Og så må jeg le.. At "krystallerne" flytter sig når man rører kablet er noget vås. Der er ingen krystaller i et kabel og de vil heller ikke komme.
Det næste vi skal til at tale om er vel rosenkvarts' gode egenskaber som gør stenen i stand til, at opsamle negative energier udsendt af vores skærme og lign. :-(

Og til alle jer som siger kablet skal tilspilles og påstår at i kan høre det, så vil jeg tro i har det på samme måde som hvis man får et nyt anlæg.. Man skal selv vende sig til lyden i anlægget og når man er blevet vant til den, så kan man bedre lide det. Det kan sammenlignes med en ghettoblaster i har på værkstedet.. I starten kan i ikke holde ud at høre på den dårlige kvalitet den spiller musik i, men det er da faktisk rart nok at have musik når man arbejder, og efter et stykke tid generer den dårlige kvalitet jer ikke mere.

tilvænning er kodeordet!

Til top Vis AndersH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AndersH Besøg AndersH's Websted

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

AndersH skrev:

Og så må jeg le.. At "krystallerne" flytter sig når man rører kablet er noget vås. Der er ingen krystaller i et kabel og de vil heller ikke komme.
Det næste vi skal til at tale om er vel rosenkvarts' gode egenskaber som gør stenen i stand til, at opsamle negative energier udsendt af vores skærme og lign. :-(

Jeg er ked af at måtte skuffe dig men du er ude på et overdrev dér. Alle metaller er opbygget af krystaller, der består af afgrænsede regioner hvor atomerne sidder nogenlunde regulært i et metalgitter. Om disse flytter sig ved almindelig berøring eller ved brug i hifi kan jeg ikke udtale mig om. Krystalgrænserne samt fejl i metalgitteret (bla dislokationer) kan ændres ved mekanisk bearbejdning eller udglødning... Disse egenskaber har været kendt i århundreder og er bla ansvarlig for mekanisk hærdning.

Og for lige at slå fast en gang for alle: metaller indeholder elektroner! Faktisk er det de såkaldte frie elektroner, dvs elektroner der IKKE er bundet til atomkernerne der gør at metaller er glimrende elektriske ledere. Det betyder ikke at de "falder ud" af metallet, blot at de ikke er bundet til et bestemt sted i metallet.

Stoffer der ikke har "frie" elektroner er straks sværere at få til at lede strøm.

\bitnissen

Til top Vis bitnissen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bitnissen

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

De egenskaber det spiller ind på kablets lyd et meget mere subtile end at konstatere om en sinusbølge bliver forvrænget af kablet. Transport af lydsignaler er noget komplekst stads.

Jeg synes i skal undersøge emnet noget grundigere inden i bare afskriver det fordi: "Det lyder tosset".

Jeg har stadig en kasse bajere på højkant på at der er forskel, selv på 2x1,5mm installations kabel som skitseret ovenfor. Det værste bliver at indrømme at rent faktisk er forskel......... Så come on prøv det, hvis i tør.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

AndersH skrev:

tilvænning er kodeordet!

Bingo! Jeg er helt enig med dig her.

På et tidspunkt arbejdede jeg som sælger i hvidevare-branchen. Det skete ofte at en kunde, dagen efter han havde købt et køleskab, kom ind i butikken og brokkede sig over, at det larmede for meget. Så fik han den besked at kompressoren i køleskabet skulle "køres til" ligesom en bil, og at han i løbet af en til to uger, ville opleve at køleskabet blev mere støjsvagt. Vi lovede også kunden, at han kunne levere skabet retur efter de 2 uger, hvis han stadig syntes, at det larmede for meget. Men vi fik aldrig nogen skabe retur, for i løbet af de to uger, vænnede kunden sig til lyden fra køleskabet. Det var med andre ord ikke køleskabet der blev kørt til, men derimod kundens hjerne.

Et andet eksempel: I har sikkert besøgt nogen med et Bornholmer-ur, og I har sikkert også bemærket, at det er møj irriterende med den konstante TIK-TOK TIK-TOK hele tiden. Men prøv så at flytte ind hos Bornholmer uret. Efter en uge bemærker man ikke længere TIK-TOK lyden, fordi hjernen har vænnet sig til lyden.

Nu hører jeg faktisk til dem, der har prøvet om jeg kan høre forskel på et tilspillet og et nyt kabel, og det kan jeg ikke. Jeg kan heller ikke høre forskel på, om et højttalerkabel vender den ene eller den anden vej. Jeg er udlært i radiobranchen, og der hvor jeg var ansat, eksperimenterede vi hver onsdag aften med den slags "tweaks". Sjovt - og vi fik drukket en masse cola

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

KRIKSTAR skrev:

Ja men hvad så når man slukker for anlæget - løber resten af elektronerne så ud i højttalerne, så kablet er helt tomt?

Nej  De bliver der. Det er faktisk helt seriøst. Jeg siger ikke at dette har en skid med tilspilning af kabler at gøre, det er bare helt almindelig ellære...

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

For lige at give en tilføjelse til hvad jeg skrev ...

Der er to ting man skal følge ...

Ørerne og sin kritiske sans

Hvis det ikke lyder godt når man køber det, så skal man som et minimum have hørt et tilspillet eksemplar i hjemlige omgivelser. Under alle omstændigheder bør man helst have hørt et tilspillet eksemplar ... sæt nu man forelsker sig i lyden fra det utilspillede eksemplar!!!

Man skal med andre ord ikke købe argumentet om at det bare skal tilspilles i 6769 timer og 16 minutter ... så bliver alt godt og du kommer i hifi-himlen.

Nu er det ikke altid muligt at høre alt tilspillet ... men personligt ville jeg aldrig køber noget som lyder tvivlsomt fordi det ikke er tilspillet uden at jeg har hørt noget tilspillet som lyder rigtigt godt, og uden at jeg har en rigtig god fornemmelse af at det er korrekt at tilspilningen vil have en så stor effekt. Det er bl.a. her et forum som dette har sin berettigelse ... her kan man hører om erfaringer med tilspiling af de forskellige produkter!

Der er for mig ingen tvivl om at tilspilning kan have en effekt, jeg har hen over sommeren oplevet at en meget heftig benyttelse af mine speakers har givet en mere åben lyd - og det er vel og mærke 6 måneder efter jeg har købt dem. De ahr nu hele tiden lydt godt ... men tortur med diverse DVD film hvor basserne vrikelig har fået lov at bevæge sig har altså haft en effekt.

SATMIT

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

MuttleyDK skrev:

Og mener i hifi4all der er forskel,  så kan hifi4all vel lave en måling,  eller er det i strid mod reglerne,  altså vennerne = branchemedlemmerne ?

Er der et eller andet du ikke forstår og som du gerne vil have gentaget for 117. gang?

Jesperthomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Ja, uuuuuuhhh, hvor er I kloge med jeres 'elektroner' og 'fotoner' og andre pseudovidenskabelige forklaringer.

Enhver, der har studeret den slags bare en lille smule, ved jo godt at strøm i virkeligheden er nogen bittesmå, semiintelligente væsener, forniter, løber gennem kablerne og skaber energien ved en slags centrifugalkraft. Hvis der ikke er pile på højttalerkabel kommer nogen af forniterne til at løbe den forkerte vej og laver så at sige minus-lyd og så forsvinder noget af lyden. Det er bas-forniterne der er dummest, så det er mest bas der forsvinder. Efter lidt tid finder de dog ud af at løbe den rigtige vej igen og så lyder alt som det skal.

Til top Vis Jesperthomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesperthomsen

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes