Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 02:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabler skal da ikke spilles til - vel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Måske kan man argumentere for spille højttalere til. Hvis ophængene bliver bevæget meget, kan de – måske – blive blødere. Men om virkningen holder sig efter afkøling er nok tvivlsomt.

Men at elektronik eller kabler skal spilles til er det rene vås.

Det der i virkeligheden sker er, at hjernen bliver omprogrammeret til den nye lyd. Man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede, måske hjulpet af ønsketænkning, da man gerne vil have at de nye – ofte dyre – komponenter spiller bedre. Det er hjernen der bliver spillet til, ikke komponenterne.

I nogle år udviklede jeg højttalere i mellemklassen, samtidig med, at jeg havde et topklasseanlæg derhjemme. De første gange jeg forsøgte at afstemme delefiltre lød det simpelthen rædselsfuldt, uanset hvad jeg gjorde og hvilke komponenter jeg brugte, både højttalerenheder og delefilterkomponenter.

Løsningen var, at undlade at spille på anlægget derhjemme, og omprogrammere hjernen på er nyt – lavere – niveau, altså ”spille de nye højttalere til”. Efter en passende tid begyndte jeg at kunne vurdere bedre og afstemme lyden efter kundens ønsker.

Husk – at lyden bliver ganske vist opfanget af ørerne, men derefter bliver de behandlet i hjernen, der sammenligner med tidligere erfaringer. Hvis man er tunghør vil en violin stadig lyde som en violin, selvom signalerne fra det defekte øre er anderledes. Der er ikke nogen absolut reference i hjernen.

Det er ikke ensbetydende med at man ikke kan høre forskel på forskellige komponenter, men at der – desværre – ikke er nogen absolut sandhed i Hi-Fi verdenen.

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jesperthomsen skrev:

Ja, uuuuuuhhh, hvor er I kloge med jeres 'elektroner' og 'fotoner' og andre pseudovidenskabelige forklaringer.

Enhver, der har studeret den slags bare en lille smule, ved jo godt at strøm i virkeligheden er nogen bittesmå, semiintelligente væsener, forniter, løber gennem kablerne og skaber energien ved en slags centrifugalkraft. Hvis der ikke er pile på højttalerkabel kommer nogen af forniterne til at løbe den forkerte vej og laver så at sige minus-lyd og så forsvinder noget af lyden. Det er bas-forniterne der er dummest, så det er mest bas der forsvinder. Efter lidt tid finder de dog ud af at løbe den rigtige vej igen og så lyder alt som det skal.

Nææ.. jeg er ikke klog. Ikke på dette område i hvert fald. Og det strider mod enhver logik ider måtte være tilbage i min hjerne.

De gode forklaringer lader en del tilbage at ønske. Ofte har det mest karakter af salgsgas.

Men desværre kan jeg altså høre forskel på Das HIFI Kabel og Tekni-Fi E-100. Og før nogen råber højt om at dyre kabler lyder bedst: De koster vist nogenlunde det samme.

Men igen, til tvivlerne: Læs om blindtesten i HIFI+.
Der er ingen gode forklaringer, blot konstateringer.

/vilmann

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Følgende er IKKE for at provokere!! Så er det sagt...

Men er der nogen der har tænkt over, at vi hører forskelligt? (Jaja alle hører med ørerne...)

Dvs. nogle kan muligvis ikke fysisk høre at der er en forskel, mens andre kan?

Der kan da i teorien være forskel på den der har tilbragt hele weekenden på disko, festival eller walkman, modsat den der ikke har?

Så må vi vist have en læge på bordet...!

Mvh

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Bent L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

både kabler og elektronik skal tilspilles!   Helt nye kabler og nyt elektronik er meget skarpere (i diskanten) og lysere i lyden end tilspillede...i hvert fald i mit setup. Det er også ret let at høre forskel på forskellige kabelmærker, både højttalerkabel og Interconnects!

Det er i hvert fald mine erfaringer på mit setup...har ikke en teknisk forklaring på dette, men det at man kan høre en forskel er godt nok til mig...

så er det sagt

Til top Vis Bent L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bent L

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Rapper skrev:
KRIKSTAR skrev:

Ja men hvad så når man slukker for anlæget - løber resten af elektronerne så ud i højttalerne, så kablet er helt tomt?

Nej  De bliver der. Det er faktisk helt seriøst. Jeg siger ikke at dette har en skid med tilspilning af kabler at gøre, det er bare helt almindelig ellære...

Helt afgjort 03......jeg vil ha' mine skattekroner tilbage!

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Kajkagen skrev:

både kabler og elektronik skal tilspilles!   Helt nye kabler og nyt elektronik er meget skarpere (i diskanten) og lysere i lyden end tilspillede...i hvert fald i mit setup. Det er også ret let at høre forskel på forskellige kabelmærker, både højttalerkabel og Interconnects!

Det er i hvert fald mine erfaringer på mit setup...har ikke en teknisk forklaring på dette, men det at man kan høre en forskel er godt nok til mig...

Godeftermiddag i forvirringen!

Det er såmænd ikke så svært. Kajkagen har fuldstændig ret, og der er egentlig ikke så meget at rafle om ;-)

Og det er sq da både useriøst og for letkøbt at kalde dette for "mystisk" eller "pseudovidenskab", blot fordi man ikke selv umiddelbart forstår hvorfor...

Den *rent videnskabelige forklaring* er, at strøm påvirker krystalstrukturen i ledermaterialet.

Idet en leder ikke tidligere har fået tilført strøm, ligger krystallerne hulter til bulter; man kan sige "uordnet".

Når der således tilføres strøm, vil krystallerne i lederen "ordne" sig (eller rettere "lægge sig ned"), og dermed tillade et bedre "flow" for elektronerne.

Dette vil i hifi sammenhænge med tiden (og i det rigtige ledermateriale, at bemærke) medføre en ændret og oftest bedre lyd. Altså en proces strækkende sig fra "rå" til "tilspillet".

Det er trods alt grundigt dokumenteret, hvis blot man gider lette "båtnakken" og selv gøre noget for at opsøge den relevante information - vi har trods alt et særdeles veludviklet biblioteksvæsen herhjemme, hvor der oven i købet er fri adgang til Indernettet ;-)

Og hvis man så hører til dem, der bare ikke KAN høre forskel på nogetsomhelst, så var det måske tiden med en øreskylning...? ;-)

Eller måske en korrekt udført rituel afbrænding af anlægget kunne friste...? ;-)

En særdeles velvoksen ukrudtsbrænder kan hos undertegnede lånes til formålet.

Med tirsdagshilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Så kan man jo osse spare penge på nye briller. Strømkablet skal bare slides til, så bliver belysningen bedre.LOLWink

Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne. Og hvis man virkelig mener at denne lile forskel er til, så er spørgssmålet jo bare : Hvor meget NYDER man egentlig så musikken, hvis man skal sidde og anstrenge sig for at høre en forskel på 0.00001 % eller hvad det måtte være?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Halløjsa hr. Ostefis!

Nu er det jo ikke belysning, det handler om i denne tråd - medmindre man altså hører med øjnenene? Gør du det? ;-)

Det er sådan set lige meget, hvad du "tror".

Videnskabelige facts er facts. Uanset, hvad du end måtte "tro".

Og når du nu har Indernet, så prøv at søg lidt - det kan ikke andet end udvide horisonten.

Som du selv så smukt postulerer: "Don´t just stand there and shout it. Do something about it."

Eller det er måske kun et postulat...? ;-)

Med høflig hilsen
G&S

Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

"Nu er det jo ikke belysning, det handler om i denne tråd - medmindre man altså hører med øjnenene? Gør du det? ;-) "

Ærgeligt der ikke er plads til lidt humor, men det er OK.

Jeg har ikke ligefrem påstået der IKKE er forskel, men jeg mener bare ikke man kan HØRE forskel.

Okay ?????

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen hr. Ostefis!

Det-kan-du-sq-da-ikke-mene! :-D

Lige under en ellers humoristisk formuleret sætning (er der nogen, der er i tvivl?) føler du dig angrebet, og at der ikke er plads til humor.

Sikke dog noget BAWL at komme med. Lighten up, hr. Ostefis! :-) <- dette er en original smiley ;-)

Lad os i stedet se på, hvad du tidligere skrev:

"Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne."

Altså "tror" du, at det er hjernen, der fordrejer kendsgerningerne. Er det specielt seriøst, eller hva'??? ;-)

Vel kan der høres forskel - og det vil jeg endda gerne demonstrere for dig (og andre tvivlere, for den sags skyld) her på residensen.

Vi kan jo ikke have sådan en flok "uoplyste" rendende frit omkring i befolkningen ;-)

Men på den anden side kunne det jo også være, at dette blot er en Hat & Briller tråd, hvori der ikke må forekomme noget seriøst...?

Med høflig hilsen
G&S

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Det er vel lidt ligesom den gamle historie om humlebien, den burde ikke kunne flyve ifølge de lærdes beregninger/teorier....men selv ubegavede kan jeg konstatere det ved selvsyn.

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

>>Ghammel & Suhr 

Kan du ikke komme med nogle kilder,  i stedet for bare at sige at det kan findes på biblioteket!   Internet kilder godkendes,  med mindre det er kabel producenters hjemmeside..

Og du vil gerne give en demo,  fair nok,  hvad så hvis man stadig ikke kan høre forskel ?  Så må der måles. og hvis der ingen målbar forskel er,  så er der ingen forskel..

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg TROR det er hjernen. Og hvis du ikke kan finde dét seriøst at vi alle har forskellige opfattelser af tingene, så har jeg svært ved at fortsætte denne diskussion.

Og grunden til jeg TROR, er ganske enkelt fordi jeg ikke føler mig sikker på det, kan kun gætte mig frem til hvordan folk kan høre forskel på "slidte kabler" eller hvad vi nu skal kalde det. Sagt med et enkelt ord, kunne man være fræk at sige det er INDBILDNING..... Eller er det osse for useriøst at sige det ? :-)

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

WhoCutTheCheese skrev:

Ja, jeg TROR det er hjernen. Og hvis du ikke kan finde dét seriøst at vi alle har forskellige opfattelser af tingene, så har jeg svært ved at fortsætte denne diskussion.

Og grunden til jeg TROR, er ganske enkelt fordi jeg ikke føler mig sikker på det, kan kun gætte mig frem til hvordan folk kan høre forskel på "slidte kabler" eller hvad vi nu skal kalde det. Sagt med et enkelt ord, kunne man være fræk at sige det er INDBILDNING..... Eller er det osse for useriøst at sige det ? :-)

Det kniber da vidst lidt med både at høre - læse og forstå hva?, læser du overhovedet hvad de andre og især gammel shurensen skriver eller vil du bare være på tværs?. Ja undskyld jeg lige blanede mig, men det er altså noget frygtelig vrøvl du skriver.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Hej igen hr. Ostefis!

Det-kan-du-sq-da-ikke-mene! :-D

Lige under en ellers humoristisk formuleret sætning (er der nogen, der er i tvivl?) føler du dig angrebet, og at der ikke er plads til humor.

Sikke dog noget BAWL at komme med. Lighten up, hr. Ostefis! :-) <- dette er en original smiley ;-)

Lad os i stedet se på, hvad du tidligere skrev:

"Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne."

Altså "tror" du, at det er hjernen, der fordrejer kendsgerningerne. Er det specielt seriøst, eller hva'??? ;-)

Vel kan der høres forskel - og det vil jeg endda gerne demonstrere for dig (og andre tvivlere, for den sags skyld) her på residensen.

Vi kan jo ikke have sådan en flok "uoplyste" rendende frit omkring i befolkningen ;-)

Men på den anden side kunne det jo også være, at dette blot er en Hat & Briller tråd, hvori der ikke må forekomme noget seriøst...?

Med høflig hilsen
G&S

Aftenhilsen i hifi-vognen.

Megafonen er til dagens emne blevet flot poleret, og G&S har igen fundet de vise ord Tilspilning af HT-kabler(og andre kabler), er bestemt ikke uden betydning. Der er naturligvis "reaktionsforskel" på de enkelte setup`s, men kan man ikke høre forskel på sprit nyt og et tilspillet kabel, kan det ikke kun skyldes elektronikken

G&S: Medbring gerne lidt saft fra testvinderen

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Følgende er IKKE for at provokere!! Så er det sagt...

Men er der nogen der har tænkt over, at vi hører forskelligt? (Jaja alle hører med ørerne...)

Dvs. nogle kan muligvis ikke fysisk høre at der er en forskel, mens andre kan?

Der kan da i teorien være forskel på den der har tilbragt hele weekenden på disko, festival eller walkman, modsat den der ikke har?

Så må vi vist have en læge på bordet...!

Mvh

Heller ikke for at provokere ret meget, men kunne det ikke også tænkes at mange folk herinde ikke har et anlæg der er i stand til at gengive musik i en lydkvalitet så man kan høre forskel?

Det er nok de færreste der vil påstå at de kan høre forskel på kabler på en transistor radio?

Derudover begriber jeg ikke hvordan der kan ævles så meget om kabler. Vi er allesammen udstyret med 2 fine måleapperater, et på hver side af hovedet, tag lige og brug dem inden i ævler løs, tak.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Tjah.. Jeg bruger skam ørene til at høre musik, ikke til at lytte efter om et kabel er slidt eller andet.

Mht. mine uoverensstemmelser med andre personer herinde :

Siden vi ikke engang kan enes om hvad der egentlig bliver diskuteret, er det vel bedst at sige at vi lukker for denne diskussion (andre må self. gerne fortsætte). Men jeg gider ikke bruge kræfter på sådanne småting. Vi prøver igen en anden gang når der dukker et nyt emne op.

Håber ikke dét kan tolkes forkert ? :-)

Ivan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Puha - det var noget af en omgang

Jeg vil sætte 100 kr. på højkant, hvis nogen på mit anlæg ville kunne høre forskel på ens størrelse (længde/kvadrat/materiale/stik) kabler og materiale i 100 forsøg. Jeg får selvfølgelig 1000 kr, hver gang der "lyttes" forkert.

Jeg vil selv financere det, men "investorer" er velkomne.

Og det er seriøst ment!

Til top Vis Ivan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ivan

Rapper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hehe, sikke en diskussion

Jeg er også lidt skeptisk med at gå ud og bruge 1000-1500 kr på kabel til mine B&W 603 S3'ere. Er ikke sikker på at jeg vil kunne høre forskel i forhold til mit nuværende Dali Blue til 79 kr meteren. Eller jo, kan måske nok høre forskel, men om jeg vil synes at det lyder bedre er jo heller ikke sikkert...

Hvorfor laver folk aldrig blindtests?

Det minder mig lidt om at ALLE foretrækker Tuborg når det kommer til juleøl. Men så et tv-program hvor nogen lavede en test på strøget med juleøl fra otte andre bryggerier. Tuborg tabte suverænt, næsten alle sagde at det var den absolut dårligste af de øl de smagte (i blinde). Og de fleste indrømmede bagefter at de normalt købte Tuborgs og mente også normalt at den var bedst (fordi det siger folk at den er).

Til top Vis Rapper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rapper Besøg Rapper's Websted

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes