Forfatter |
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2056
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Adam Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Måske
kan man argumentere for spille højttalere til. Hvis ophængene bliver
bevæget meget, kan de – måske – blive blødere. Men om virkningen holder
sig efter afkøling er nok tvivlsomt.
Men at elektronik eller kabler skal spilles til er det rene vås.
Det
der i virkeligheden sker er, at hjernen bliver omprogrammeret til den
nye lyd. Man vænner sig simpelthen til det nye lydbillede, måske
hjulpet af ønsketænkning, da man gerne vil have at de nye – ofte dyre –
komponenter spiller bedre. Det er hjernen der bliver spillet til, ikke
komponenterne.
I
nogle år udviklede jeg højttalere i mellemklassen, samtidig med, at jeg
havde et topklasseanlæg derhjemme. De første gange jeg forsøgte at
afstemme delefiltre lød det simpelthen rædselsfuldt, uanset hvad jeg
gjorde og hvilke komponenter jeg brugte, både højttalerenheder og
delefilterkomponenter.
Løsningen
var, at undlade at spille på anlægget derhjemme, og omprogrammere
hjernen på er nyt – lavere – niveau, altså ”spille de nye højttalere
til”. Efter en passende tid begyndte jeg at kunne vurdere bedre og
afstemme lyden efter kundens ønsker.
Husk
– at lyden bliver ganske vist opfanget af ørerne, men derefter bliver
de behandlet i hjernen, der sammenligner med tidligere erfaringer. Hvis
man er tunghør vil en violin stadig lyde som en violin, selvom
signalerne fra det defekte øre er anderledes. Der er ikke nogen absolut
reference i hjernen.
Det
er ikke ensbetydende med at man ikke kan høre forskel på forskellige
komponenter, men at der – desværre – ikke er nogen absolut sandhed i
Hi-Fi verdenen.
|
|
|

|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesperthomsen skrev:
Ja, uuuuuuhhh, hvor er I kloge med jeres 'elektroner' og 'fotoner' og andre pseudovidenskabelige forklaringer.
Enhver, der har studeret den slags bare en lille smule, ved jo godt at strøm i virkeligheden er nogen bittesmå, semiintelligente væsener, forniter, løber gennem kablerne og skaber energien ved en slags centrifugalkraft. Hvis der ikke er pile på højttalerkabel kommer nogen af forniterne til at løbe den forkerte vej og laver så at sige minus-lyd og så forsvinder noget af lyden. Det er bas-forniterne der er dummest, så det er mest bas der forsvinder. Efter lidt tid finder de dog ud af at løbe den rigtige vej igen og så lyder alt som det skal. |
|
|
Nææ.. jeg er ikke klog. Ikke på dette område i hvert fald. Og det strider mod enhver logik ider måtte være tilbage i min hjerne.
De gode forklaringer lader en del tilbage at ønske. Ofte har det mest karakter af salgsgas.
Men desværre kan jeg altså høre forskel på Das HIFI Kabel og Tekni-Fi E-100. Og før nogen råber højt om at dyre kabler lyder bedst: De koster vist nogenlunde det samme.
Men igen, til tvivlerne: Læs om blindtesten i HIFI+.
Der er ingen gode forklaringer, blot konstateringer.
/vilmann __________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Følgende er IKKE for at provokere!! Så er det sagt...
Men er der nogen der har tænkt over, at vi hører forskelligt? (Jaja alle hører med ørerne... )
Dvs. nogle kan muligvis ikke fysisk høre at der er en forskel, mens andre kan?
Der kan da i teorien være forskel på den der har tilbragt hele weekenden på disko, festival eller walkman, modsat den der ikke har?
Så må vi vist have en læge på bordet...!
Mvh
|
Til top |
|
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen skrev:
både kabler og elektronik skal
tilspilles! Helt nye kabler og nyt elektronik er meget
skarpere (i diskanten) og lysere i lyden end tilspillede...i
hvert fald i mit setup. Det er også ret let at høre forskel
på forskellige kabelmærker, både højttalerkabel og Interconnects!
Det er i hvert fald mine erfaringer på mit setup...har ikke en
teknisk forklaring på dette, men det at man kan høre en forskel er godt
nok til mig... |
|
|
     så er det sagt
__________________ Hilsen Bent
|
Til top |
|
|
jdg1 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3792
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rapper skrev:
KRIKSTAR skrev:
Ja men hvad så når man slukker for anlæget - løber resten af elektronerne så ud i højttalerne, så kablet er helt tomt?
|
|
|
Nej De bliver der. Det er faktisk helt seriøst. Jeg siger ikke at dette har en skid med tilspilning af kabler at gøre, det er bare helt almindelig ellære...
|
|
|
Helt afgjort 03......jeg vil ha' mine skattekroner tilbage!
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen skrev:
både kabler og elektronik skal tilspilles! Helt nye kabler og nyt elektronik er meget skarpere (i diskanten) og lysere i lyden end tilspillede...i hvert fald i mit setup. Det er også ret let at høre forskel på forskellige kabelmærker, både højttalerkabel og Interconnects!
Det er i hvert fald mine erfaringer på mit setup...har ikke en teknisk forklaring på dette, men det at man kan høre en forskel er godt nok til mig... |
|
|
Godeftermiddag i forvirringen!
Det er såmænd ikke så svært. Kajkagen har fuldstændig ret, og der er egentlig ikke så meget at rafle om ;-)
Og det er sq da både useriøst og for letkøbt at kalde dette for "mystisk" eller "pseudovidenskab", blot fordi man ikke selv umiddelbart forstår hvorfor...
Den *rent videnskabelige forklaring* er, at strøm påvirker krystalstrukturen i ledermaterialet.
Idet en leder ikke tidligere har fået tilført strøm, ligger krystallerne hulter til bulter; man kan sige "uordnet".
Når der således tilføres strøm, vil krystallerne i lederen "ordne" sig (eller rettere "lægge sig ned"), og dermed tillade et bedre "flow" for elektronerne.
Dette vil i hifi sammenhænge med tiden (og i det rigtige ledermateriale, at bemærke) medføre en ændret og oftest bedre lyd. Altså en proces strækkende sig fra "rå" til "tilspillet".
Det er trods alt grundigt dokumenteret, hvis blot man gider lette "båtnakken" og selv gøre noget for at opsøge den relevante information - vi har trods alt et særdeles veludviklet biblioteksvæsen herhjemme, hvor der oven i købet er fri adgang til Indernettet ;-)
Og hvis man så hører til dem, der bare ikke KAN høre forskel på nogetsomhelst, så var det måske tiden med en øreskylning...? ;-)
Eller måske en korrekt udført rituel afbrænding af anlægget kunne friste...? ;-)
En særdeles velvoksen ukrudtsbrænder kan hos undertegnede lånes til formålet.
Med tirsdagshilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
WhoCutTheCheese Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 188
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kan man jo osse spare penge på nye briller. Strømkablet skal bare slides til, så bliver belysningen bedre. 
Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne. Og hvis man virkelig mener at denne lile forskel er til, så er spørgssmålet jo bare : Hvor meget NYDER man egentlig så musikken, hvis man skal sidde og anstrenge sig for at høre en forskel på 0.00001 % eller hvad det måtte være?
__________________ Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa hr. Ostefis!
Nu er det jo ikke belysning, det handler om i denne tråd - medmindre man altså hører med øjnenene? Gør du det? ;-)
Det er sådan set lige meget, hvad du "tror".
Videnskabelige facts er facts. Uanset, hvad du end måtte "tro".
Og når du nu har Indernet, så prøv at søg lidt - det kan ikke andet end udvide horisonten.
Som du selv så smukt postulerer: "Don´t just stand there and shout it. Do something about it."
Eller det er måske kun et postulat...? ;-)
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Nu er det jo ikke belysning, det handler om i denne tråd - medmindre man altså hører med øjnenene? Gør du det? ;-) "
Ærgeligt der ikke er plads til lidt humor, men det er OK.
Jeg har ikke ligefrem påstået der IKKE er forskel, men jeg mener bare ikke man kan HØRE forskel.
Okay ?????
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen hr. Ostefis!
Det-kan-du-sq-da-ikke-mene! :-D
Lige under en ellers humoristisk formuleret sætning (er der nogen, der er i tvivl?) føler du dig angrebet, og at der ikke er plads til humor.
Sikke dog noget BAWL at komme med. Lighten up, hr. Ostefis! :-) <- dette er en original smiley ;-)
Lad os i stedet se på, hvad du tidligere skrev:
"Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne."
Altså "tror" du, at det er hjernen, der fordrejer kendsgerningerne. Er det specielt seriøst, eller hva'??? ;-)
Vel kan der høres forskel - og det vil jeg endda gerne demonstrere for dig (og andre tvivlere, for den sags skyld) her på residensen.
Vi kan jo ikke have sådan en flok "uoplyste" rendende frit omkring i befolkningen ;-)
Men på den anden side kunne det jo også være, at dette blot er en Hat & Briller tråd, hvori der ikke må forekomme noget seriøst...?
Med høflig hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
|
Til top |
|
|
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel lidt ligesom den gamle historie om humlebien, den burde ikke kunne flyve ifølge de lærdes beregninger/teorier....men selv ubegavede kan jeg konstatere det ved selvsyn.

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
>>Ghammel & Suhr
Kan du ikke komme med nogle kilder, i stedet for bare at sige at det kan findes på biblioteket! Internet kilder godkendes, med mindre det er kabel producenters hjemmeside..
Og du vil gerne give en demo, fair nok, hvad så hvis man stadig ikke kan høre forskel ? Så må der måles. og hvis der ingen målbar forskel er, så er der ingen forskel.. __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg TROR det er hjernen. Og hvis du ikke kan finde dét seriøst at vi alle har forskellige opfattelser af tingene, så har jeg svært ved at fortsætte denne diskussion.
Og grunden til jeg TROR, er ganske enkelt fordi jeg ikke føler mig sikker på det, kan kun gætte mig frem til hvordan folk kan høre forskel på "slidte kabler" eller hvad vi nu skal kalde det. Sagt med et enkelt ord, kunne man være fræk at sige det er INDBILDNING..... Eller er det osse for useriøst at sige det ? :-)
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
WhoCutTheCheese skrev:
Ja, jeg TROR det er hjernen. Og hvis du ikke kan finde dét seriøst at vi alle har forskellige opfattelser af tingene, så har jeg svært ved at fortsætte denne diskussion.
Og grunden til jeg TROR, er ganske enkelt fordi jeg ikke føler mig sikker på det, kan kun gætte mig frem til hvordan folk kan høre forskel på "slidte kabler" eller hvad vi nu skal kalde det. Sagt med et enkelt ord, kunne man være fræk at sige det er INDBILDNING..... Eller er det osse for useriøst at sige det ? :-)
|
|
|
Det kniber da vidst lidt med både at høre - læse og forstå hva?, læser du overhovedet hvad de andre og især gammel shurensen skriver eller vil du bare være på tværs?. Ja undskyld jeg lige blanede mig, men det er altså noget frygtelig vrøvl du skriver.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Hej igen hr. Ostefis!
Det-kan-du-sq-da-ikke-mene! :-D
Lige under en ellers humoristisk formuleret sætning (er der nogen, der er i tvivl?) føler du dig angrebet, og at der ikke er plads til humor.
Sikke dog noget BAWL at komme med. Lighten up, hr. Ostefis! :-) <- dette er en original smiley ;-)
Lad os i stedet se på, hvad du tidligere skrev:
"Jeg respekterer da hvis folk hævder de kan høre forskel, men helt ærligt, så tror jeg altså at det er hjernen der fordrejer kendsgerningerne."
Altså "tror" du, at det er hjernen, der fordrejer kendsgerningerne. Er det specielt seriøst, eller hva'??? ;-)
Vel kan der høres forskel - og det vil jeg endda gerne demonstrere for dig (og andre tvivlere, for den sags skyld) her på residensen.
Vi kan jo ikke have sådan en flok "uoplyste" rendende frit omkring i befolkningen ;-)
Men på den anden side kunne det jo også være, at dette blot er en Hat & Briller tråd, hvori der ikke må forekomme noget seriøst...?
Med høflig hilsen G&S |
|
|
Aftenhilsen i hifi-vognen.
Megafonen er til dagens emne blevet flot poleret, og G&S har igen fundet de vise ord Tilspilning af HT-kabler(og andre kabler), er bestemt ikke uden betydning. Der er naturligvis "reaktionsforskel" på de enkelte setup`s, men kan man ikke høre forskel på sprit nyt og et tilspillet kabel, kan det ikke kun skyldes elektronikken
G&S: Medbring gerne lidt saft fra testvinderen __________________ My other toy has tits.
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Følgende er IKKE for at provokere!! Så er det sagt...
Men er der nogen der har tænkt over, at vi hører forskelligt? (Jaja alle hører med ørerne... )
Dvs. nogle kan muligvis ikke fysisk høre at der er en forskel, mens andre kan?
Der kan da i teorien være forskel på den der har tilbragt hele weekenden på disko, festival eller walkman, modsat den der ikke har?
Så må vi vist have en læge på bordet...!
Mvh
|
|
|
Heller ikke for at provokere ret meget, men kunne det ikke også tænkes at mange folk herinde ikke har et anlæg der er i stand til at gengive musik i en lydkvalitet så man kan høre forskel?
Det er nok de færreste der vil påstå at de kan høre forskel på kabler på en transistor radio?
Derudover begriber jeg ikke hvordan der kan ævles så meget om kabler. Vi er allesammen udstyret med 2 fine måleapperater, et på hver side af hovedet, tag lige og brug dem inden i ævler løs, tak.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah.. Jeg bruger skam ørene til at høre musik, ikke til at lytte efter om et kabel er slidt eller andet.
Mht. mine uoverensstemmelser med andre personer herinde :
Siden vi ikke engang kan enes om hvad der egentlig bliver diskuteret, er det vel bedst at sige at vi lukker for denne diskussion (andre må self. gerne fortsætte). Men jeg gider ikke bruge kræfter på sådanne småting. Vi prøver igen en anden gang når der dukker et nyt emne op.
Håber ikke dét kan tolkes forkert ? :-)
|
Til top |
|
|
Ivan Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2004 Lokalitet: Fyn Nord
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puha - det var noget af en omgang
Jeg vil sætte 100 kr. på højkant, hvis nogen på mit anlæg ville kunne høre forskel på ens størrelse (længde/kvadrat/materiale/stik) kabler og materiale i 100 forsøg. Jeg får selvfølgelig 1000 kr, hver gang der "lyttes" forkert.
Jeg vil selv financere det, men "investorer" er velkomne.
Og det er seriøst ment!
|
Til top |
|
|
Rapper Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 706
|
Sendt: 19 Oktober 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe, sikke en diskussion 
Jeg er også lidt skeptisk med at gå ud og bruge 1000-1500 kr på kabel til mine B&W 603 S3'ere. Er ikke sikker på at jeg vil kunne høre forskel i forhold til mit nuværende Dali Blue til 79 kr meteren. Eller jo, kan måske nok høre forskel, men om jeg vil synes at det lyder bedre er jo heller ikke sikkert...
Hvorfor laver folk aldrig blindtests?
Det minder mig lidt om at ALLE foretrækker Tuborg når det kommer til juleøl. Men så et tv-program hvor nogen lavede en test på strøget med juleøl fra otte andre bryggerier. Tuborg tabte suverænt, næsten alle sagde at det var den absolut dårligste af de øl de smagte (i blinde). Og de fleste indrømmede bagefter at de normalt købte Tuborgs og mente også normalt at den var bedst (fordi det siger folk at den er). __________________ Mvh Rasmus
www.therasmus.dk
Friends are the family we choose for ourselves.
|
Til top |
|
|