| Forfatter |
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
At gå fra VGA(RGB) til SCART bliver et stort problem.
Ud fra PC kommer der som standart et progressivt signal på min. 31.5KHz.
SCART (både RGB og composite og Y/C) klarer kun et 15KHz signal.
ATI all-in-wonder serie har en break-out box med udtag til både component, Y/C og composite.
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
Daddy-o Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanonen skrev:
Hvis du kigger lidt nærmere er det rent faktisk et Scart -> VGA kabel...
|
|
|
Har talt med mm-visiom og dette kabel kan kun bruges til Kiss afspillerer. __________________ Med venlig hilsen
Daddy-o
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
ATI all-in-wonder serie har en break-out box med udtag til både component, Y/C og composite.
|
|
|
Du har nemlig fuldstændig ret! VGA-kort syncer ofte kun ned i 31,5KHz, men det har vi været inde på i mange andre tråde.
Matrox kan også føjes til listen over chipsæt D/A konverter-delen der håndterer 15KHz out-of-the-box.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
|
|
|
der var vist en, der viste lidt mere om det  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Webmonkey skrev:
|
|
|
Som jeg skrev i mit første indlæg: VGA -> RGB-scart er ikke ukompliceret, men jeg vil altså ikke ligefrem kalde det et stort problem 
Som det fremgår af det link jeg inkluderede i min post, skal man sammen med special-kablet bruge et stykke software, der hedder "Powerstrip". Med dette program, kan man skrue på samtlige video-parametre. Hermed kan man uden problemer få et Radeon-kort til at udsende et 25hz interlaced signal, som et PAL-fjernsyn kan forstå.
Jeg har det selv kørende, og det fungerer udemærket Jeg har også en Kiss-DP500 stående, som er opkoblet med RGB til mit Sony 32" trinitron TV. Billedkvaliteten ved film og video er helt på linje med Kiss'en (som er virkelig god). Mht. grafik, menu'er etc. er mit VGA -> RGB kablet lidt dårligere p.t. grundet lidt forstyrrelser/flimmer omkring fine detaljer. Dette mener jeg dog primært finder sin årsag i, at kablet er hjemmeloddet af billige skod-komponenter. Når jeg får fremstillet et gedigent kabel af ordentlige materialer, forventer jeg dette problem også er løst.
Dog skal til slut nævnes, at det fungerer bedst på de nye 100hz fjernsyn. Film & video ser super godt ud på både 50hz og 100hz TV, men menu'er & windows grafik kan godt flimre lidt på 50hz fjernsyn.
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket grafikkort skal man så vælge hvis man vil have det bedste billede fra sin HTPC (Skal ikke bruges til spil)?
Jeg overvejer følgende:
Matrox ATI Realmagic
Er der nogen der kan kommenter disse 3 kort?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå kunne ikke holde mig væk alligevel 
Min erfaring er at Matrox kortene er de andre overlegne til dette brug, dog ved jeg at andre har en anden erfaring.
Selv bruger jeg G400 og G550. begge med godt resultat
Jeg har set Parhelia-512, hvilket giver det bedste billede jeg har set til dato, men prisen...
I øvrigt er det simplet at bygge kablet til dette brug, beskrivelsen findes på Matrox hjemmeside.
Matrox kortene er også fuldt supportet i Power Strip, hvilket jeg mener er væsentligt.
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
Nå kunne ikke holde mig væk alligevel 
Min erfaring er at Matrox kortene er de andre overlegne til dette brug, dog ved jeg at andre har en anden erfaring.
Jeg har set Parhelia-512, hvilket giver det bedste billede jeg har set til dato, men prisen...
I øvrigt er det simplet at bygge kablet til dette brug, beskrivelsen findes på Matrox hjemmeside.
Matrox kortene er også fuldt supportet i Power Strip, hvilket jeg mener er væsentligt.
|
|
|
Jeg har læst flere steder at man skal købe G400 da den skulle være bedre til tv-out end G450 og G550, er det korekt, og kan man stadig købe G400?
Er der nogen problemer ved at bruge Matrox kort, her tænker jeg på kompatibiliteten med WinXP, og diverse HTPC applikationer?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja ved at Brian Binnerup har oplevet problemer, det har jeg ikke og de par stykker jeg kender der kører med disse kort ikke.
fordelen ved G550 er DVI og jeg syntes ikke at det er ringere end G400 via RGB. Skulle jeg vælge rent ud fra proformance, ville jeg uden tvivl vælge Parhelia-512.
Men de andre er ikke så langt bag efter at jeg kan retfærdiggøre prisen.
se evt lidt her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8723&PN =4
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
|
|
|
|
Kyhn, lige et afklarende spørgsmål: Snakker du om "brug" i forbindelse med et VGA -> RGB scart kabel ?
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men i mit tilfælde hvor jeg ingen monitor har tilsluttet, kun et TV har jeg vel ikke noget at bruge DVI til? Ved du evt. hvor jeg kan købe et G400?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
basse_j skrev:
| Kyhn, lige et afklarende spørgsmål: Snakker du om "brug" i forbindelse med et VGA -> RGB scart kabel ? |
|
|
Ja der var det jeg mente specifikt der, dog også med DVI VGA adaptor+ VGA -> RGB scart kabel.
Men generelt set er Matrox kortene blandt de bedste til at gengive 2D grafik.
det er jo helt andre ting der er vigtig når vi taler om 2D end ved 3D derfor er de generelle dyder et gfx kort skal have ikke væsentlige her
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn,
Ahhh endelig en anden bruger som har lidt erfaring med dette VGA -> RGB scart trick 
Jeg har endnu ikke købt grafikkortet til min fremtidige HTPC (kører kun test pt). Jeg forstår på dig, at Matrox G400/G550 understøtter et direkte VGA HD15 -> RGB Scart kabel ! Jeg forstår også, at din holdning omkring Matrox 2d kvalitet, som jeg ved mange vil give dig ret i.
Jeg forstår dog ikke helt hvad du mener med native powerstrip-support, og hvad det giver af fordele. Kan du øse lidt af din erfaring mht. hvordan Matrox-kort er bedre en Radeon til dette RGB TV trick (altså ud over 2 billed kvalitet) ?
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
som Webmonkey skrev kommer der fra en PC et progressivt signal på min. 31.5KHz. dette kan man dog nemt sætte ned i Powerstrip, Hvis ens grafikkort kan acceptere dette. defor min kommentar om PS.
dette er dog ikke nødvendigt ved Matrox VGA -> RGB, da grafikkortet selv ændre instillinger til noget dit TV kan bruge, hvis man bruger det rigtige kabel.
http://forum.matrox.com/mga/viewforum.php?f=52&sid=856c8 b4164621c4d9a0dbd8f2eee910d
en anden ting jeg har savnet ved andre gfx kort er muligheden for i PS at vælge sync on green / comp sync
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
beol Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.eksperten.dk/artikler/482
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kyhn: Lige et spørgsmål til Matrox G550
Jeg har læst at man med Matrox G550 ikke kan se dos når man bruger vga --> scart, er dette korrekt? Det skulle i øvrigt være muligt med G400.
|
| Til top |
|
| |
Fluii Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 02 November 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
beol skrev:
| http://www.eksperten.dk/artikler/482 |
|
|
Jeg har et GeForceFX 5700 Ultra kort, som jeg i øjeblikket har koblet til mit Philips 9509 med et billigt s-video-kabel fra et Netto-dvd-kit-sæt.
Det fungere okay, men kvaliteten er ikke i top - Billedet hakker også ved hurtige bevægelser (som jeg ikke kan lade være med at blive iriteret over hele tiden)...
Mit spørgsmål er så:
1: Kan det betale sig at købe et dyrt s-video kabel? Vil det give nogen forskel?
2: Er der nogen med lignende konfiguration som har prøvet VGA->Scart tricket?
|
| Til top |
|
| |