| Forfatter |
|
beol Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 75
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fluii skrev:
beol skrev:
| http://www.eksperten.dk/artikler/482 |
|
|
Jeg har et GeForceFX 5700 Ultra kort, som jeg i øjeblikket har
koblet til mit Philips 9509 med et billigt s-video-kabel fra et
Netto-dvd-kit-sæt.
Det fungere okay, men kvaliteten er ikke i top - Billedet
hakker også ved hurtige bevægelser (som jeg ikke kan lade være med at
blive iriteret over hele tiden)...
Mit spørgsmål er så:
1: Kan det betale sig at købe et dyrt s-video kabel? Vil det give nogen forskel?
2: Er der nogen med lignende konfiguration som har prøvet VGA->Scart tricket? |
|
|
Hvis du ikke har diffineret på din computer at det er et tv der er i den anden ende så er det rigtit det ser l**t ud...
|
| Til top |
|
| |
Ronni Branchemedlem

AV Connection
Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kablet fungerer modsat (DVD->Monitor), som der også bliver nævnt i en anden kommentar. Men kablet passer altså kun til KiSS afspillerer der har muligheden for at sende de korrekte sync signaler ud til monitoren. Det kan altså ikke bruges til andre DVD afspillerer. Det samme gælder de kabler som kan findes rundt om på nettet (component - vga), det kræver at projektoren/monitoren understøtter Component gennem VGA indgangen, da de normalt ikke inderholder nogen sync separator. Det er det de færreste der gør, nogle Infocus projektorer kan dog.
Det der kendetegner kabler der kan bruges til dette formål, er at de er lavet specifikt til visse grafikkort, som f.eks. Matrox G400 eller nogle Radeon kort (->7500). Det kræver ud over kablet også en del indstillinger på PC'en. Nu da jeg kan se der har været link til vores webside, så kan jeg lige komme med et her også som er lidt mere specifikt til disse kort, forhåbentlig uden at få en på snuden for at reklamere. Beskrivelsen til kablerne mangler, men det kommer snart.
Jeg kan dog afsløre at der er også nogle aktive kabler på vej som går fra VGA -> Scart (RGB) med inbygget et print til at få sync'en konverteret. De passer således til alle alm. grafikkort og standard TV med scart indgang. Det vil nok være den perfekte løsning til en HTPC på et alm. TV.
Jeg er naturligvis ening i at et RGB signal giver et synligt noget flottere billede end et S-Video signal, primært i flere farver men også højere kontrast og skarphed. Jeg ved godt at et S-Video signal kan se godt ud hvis man ser det for første gang, men så vent til du ser et godt RGB signal. 
Håber det fik rettet nogle tråde ud. __________________ Mvh. Ronni Søby
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronni skrev:
| er også nogle aktive kabler på vej som går fra VGA -> Scart (RGB) med inbygget et print til at få sync'en konverteret. De passer således til alle alm. grafikkort og standard TV med scart indgang. Det vil nok være den perfekte løsning til en HTPC på et alm. TV.
|
|
|
Har du en tidshorisont på disse kabler?
|
| Til top |
|
| |
kirneh Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 07 November 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har jeg så ret i at det optimale for os med almindelig tv vil være et
vga-> scart kabel, og et grafikkort som kan klare dette ?
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem der rent faktisk har prøvet dette (altså VGA til SCART - RGB)?
Og til er der har, hvilken løsning har i brugt? Jeg efterhånden set en del, nogle bare med ledninger fra pins i VGA stikket til pins i scart stikket, andre med en enkelt modstand (selvfølgelig flere eksempler med forskellige modstande forskellige steder) og endda et med et print som skal kunne sørge for at sync er korrekt.
Er dette print nødvendigt, eller kan Powerstrip klare det i alle tilfælde (forudsat man har RGB indgang på sit scart stik)?
Hvilken metode er den mest "rigtige" (tænker på de forskellige med/uden print, forskellige modstande, Powerstrip osv.).
Åh ja, jeg har et af de billlige Philips 100Hz 32" Widescreen TV, nogen der ved hvordan powerstrip indstillingerne skal være for 100Hz PAL hvis jeg laver et kabel? __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
aikon Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 31
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S skrev:
|
Jeg efterhånden set en del, nogle bare med ledninger fra pins i VGA stikket til pins i scart stikket, andre med en enkelt modstand (selvfølgelig flere eksempler med forskellige modstande forskellige steder) og endda et med et print som skal kunne sørge for at sync er korrekt.
|
|
|
Hej - har du et link til ovennævnte eksempler ?
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
aikon skrev:
S.R.S skrev:
|
Jeg efterhånden set en del, nogle bare med ledninger fra pins i VGA stikket til pins i scart stikket, andre med en enkelt modstand (selvfølgelig flere eksempler med forskellige modstande forskellige steder) og endda et med et print som skal kunne sørge for at sync er korrekt.
|
|
|
Hej - har du et link til ovennævnte eksempler ?
|
|
|
Hvilket et refererer du præcist til? Der er jo mange flere eksempler end 1 i den her tråd og der er ikke nogen der er fremhævet som bedre end andre... __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S skrev:
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvem der rent faktisk har prøvet dette (altså VGA til SCART - RGB)?
Og til er der har, hvilken løsning har i brugt? Jeg efterhånden set en del, nogle bare med ledninger fra pins i VGA stikket til pins i scart stikket, andre med en enkelt modstand (selvfølgelig flere eksempler med forskellige modstande forskellige steder) og endda et med et print som skal kunne sørge for at sync er korrekt.
Er dette print nødvendigt, eller kan Powerstrip klare det i alle tilfælde (forudsat man har RGB indgang på sit scart stik)?
Hvilken metode er den mest "rigtige" (tænker på de forskellige med/uden print, forskellige modstande, Powerstrip osv.).
Åh ja, jeg har et af de billlige Philips 100Hz 32" Widescreen TV, nogen der ved hvordan powerstrip indstillingerne skal være for 100Hz PAL hvis jeg laver et kabel?
|
|
|
Det var jo mange spørgsmål på én gang. Jeg skal forsøge at svare på nogle af dem.
Jeg har prøvet det med et hjemmeloddet kabel incl. en 75 ohm's modstand. Det fungerer udemærket. Har dog en minimal mængde støj i billedet, som formodentlig er en direkte konsekvens af mine ikke særligt gode lodde-evner 
Jeg har endnu ikke set disse ledninger incl. print. Jeg kunne dog tænke mig, at fordelen ved sådan en hardware løsning er, at man også under boot-up kan få et billede på TV'et. Det kan man ikke med powerstrip, da den jo først loader efter windows.
Der er ingen rigtig løsning. Men jeg kunne da forestille mig, at print-løsningen ville vinde indpas, hvis den ellers fungerer og er til at betale. Den præcise-konfiguration af din ledning afhænger af, hvilken type grafikkort du benytter.
Radeon-kort og matrox-kort er forskellige. Mht. de præcise powerstrip indstillinger til netop dit TV må du prøve dig frem. Se eventuelt www.avforums.com, hvor der har været en masse diskussion omkring dette.
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 30
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 09:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige modtaget et VGA --> SCART kabel til mit Matrox grafikkort, kablet har jeg købt hos AV-Connection og skal have det afprøvet i week-enden. Jeg skal nok melde tilbage når jeg har fået testet kablet.
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2tv/cindex.ht ml
Et stk. kabel med print, ekstern strømforsyning, så man har sq ikke lyst til at lave det forkert...
Kræver dog stadig nogle specielle drivere, så ved ikke om det er lettere bare at fuske med Powerstrip og så 75Ohm udgaven. __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har nu fået mit scart kabel til Matrox G-550 og det har været en KÆMPE skuffelse indtil videre! Billedet står ikke særlig godt i forhold til mit Gforce 2 der brugte SVHS. Når jeg skal se film viser den bare sort skærm, men logger jeg så ind på maskinen via remote software kommer der billede på fjernsynet.
Jeg håber godt nok at der er en forklaring på det dårlige billede, for ellers har jeg lige smidt 1600,- ud af vinduet 
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Surt :( Er der ikke returret? Hvad har du forresten forbundet det med og er der RGB på dit TV?
Tror jeg prøver at købe et par kabler i dag og så gå i gang med loddekolben og så ellers udgaven med 75ohm modstanden og PowerStrip.
Grafikkortet er et Sapphire 9800SE hvis nogen ville vide det. __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu rodet frem og tilbage med det grafikkort og kan nu konkludere følgende:
Matrox G550 med Scart kabel viser ikke dos startup, dvs. der er sort skærm indtil Windows startes. Det er lidt træls når ingen monitor man har tilsluttet, men jeg kan vel læreat leve med det.
Når jeg afspiller video (DivX) står det HAMMER godt! Jeg har aldrig et noget lignende!
Når jeg afspiller tv signalet fra min Hauppauge PVR-250 står det ok, det står ikke helt så godt som mit tv, men jeg ved ikke om det er et spørgsmål om indstillinger. Det står ihvertifald noget bedre end mit Geforce2 (Som jeg efterhånden har fået til at står rigtig godt!).
Mit desktop, billeder (.jpg 5 Mpixel), menuer osv. står ikke så godt som mit Geforce2, billedet er meget mere uldent. MEN der er en funktion på grafikkortet som hedder ”overlay” Når jeg aktiver denne står mit desktop faktisk ret godt, problemet er så bare at hele mit desktop ikke bliver vist. Det har jeg så ikke helt fundet en løsning på endnu.
Når man viser video ved hjælp af DVDMax (En special indstilling på Matrox kortet til video, det er i øvrigt kun ved brug af denne funktion at billedet er bedre en mit gamle Geforce2) kan man ikke få vist menuer eller andet info oven på video billedet. Dvs. Epg, tider osv. kan ikke ses nogle steder. Dette er jeg lidt i tvivl om jeg kan undvære.
PÅ mit gamle Geforce2 videokort havde jeg problemer med at billedet hakkede lidt, og når jeg på mit Hauppauge PVR-250 så tv hvor der var meget bevægelse blev billedet sløret, dette problem har jeg ikke med Matrox!
Så indtil videre roder jeg videre med kortet, og kan jeg få det overlay til at virker optimalt beholder jeg det måske også.
S.R.S: Hvordan gik det med dit kabel?
|
| Til top |
|
| |
S.R.S Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
pnr.dk skrev:
|
|
|
|
Jeg købt et billigt VGA kabel i Biltema uden at have set hvilke pins der skulle bruges, der mangler selvfølgelig en pin i de åndssvage kabler, så det går faktisk ikke særlig meget og har ikke lyst til at klippe kablet fra min skærm :/ __________________ - Den lille HiFi Gnom
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 18 November 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S skrev:
pnr.dk skrev:
|
|
|
|
Jeg købt et billigt VGA kabel i Biltema uden at have set hvilke pins der skulle bruges, der mangler selvfølgelig en pin i de åndssvage kabler, så det går faktisk ikke særlig meget og har ikke lyst til at klippe kablet fra min skærm :/
|
|
|
Kør ned på din lokale genbrugsplads, de klipper kablerne af alle de monitors de får ind, så med lidt søgning i bunken finder du nok noget.
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hov! kyhn du har erfaringer med Matrox kort. Hvordan kan jeg tilpasse mit billede når jeg bruger Overlay?
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt info herfra:
Jeg har skrottet mit eget hjemmelodede HD15 -> RGB Scart kabel og smidt 550,- kr efter et kvalitetskabel fra av-connection.dk.
Det ser rigtigt godt ud. Der er stadig en anelse flimmer omkring fine grafiske detaljer når f.eks. windows desktopen vises på TV'et. Men det er klart bedre end mit eget skod-kabel. Så absolut godtkendt herfra 
Eneste problem er nu, at det pludselig bliver tydeligt hvor ringe geometri og fokus i kanterne et 32" widescreen Trinitron egentlig har (Et Sony TV som kostede over 10.000 for 2 år siden). Men det er som sagt jo ikke noget, man kan se ved normal brug - dvs. DVD, TV, etc.
|
| Til top |
|
| |
pnr.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basse_J: Hvilket grafikkort har du?
|
| Til top |
|
| |
basse_j Forum Bruger

|
| Sendt: 19 November 2004 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
pnr.dk: Jeg kører med et Radeon kort og benytter powerstrip til at sende et korrekt synkroniseret 50hz interlaced signal til TV'et.
Princippet er fuldstændig det samme som med dit Matrox-kort, bortset fra at Matrox angiveligt direkte skullle kunne sende et signal, som fjernsynet kan "forstå". Det er dog ikke noget jeg har personlig erfaring med - jeg mener det var Kyhn, som ved noget om dette.
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 20 November 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skulle der være nogen forskel på et geforce og et radeon kort mht den 75 ohms løsning der er omtalt til radeon kortene?? En VGA-port er vel en VGA-port??På nær de matrox kort som luser hen over et par pins for at fortælle kortet at der er et tv sat på(ret smart faktisk....)
|
| Til top |
|
| |