| Forfatter |
|
cJoey Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
S.R.S skrev:
| Jeg købt et billigt VGA kabel i Biltema uden at have set hvilke pins der skulle bruges, der mangler selvfølgelig en pin i de åndssvage kabler, så det går faktisk ikke særlig meget og har ikke lyst til at klippe kablet fra min skærm :/ |
|
|
Jeg går ud fra at det er pin 9 der mangler i dit kabel? Dette trick kræver ikke pin 9 i brug: http://www.eksperten.dk/artikler/482 __________________ Alt om HTPC på minHTPC.dk
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 15 December 2004 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den går ikke.......
Den måde der er omtalt i eksperten er en måde der skulle virke på alle typer vga porte???, men man opnår ikke de fremragende default indstillinger som er lagt ind i matrox softwaren. Disse indstillinger aktiveres ved at 2 af pins'ne sluttes og her anvendes ben 9 med 75 ohms modstand.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 16 December 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svarer lige på det oprindelige spørgsmål:
Jeg bruger en ekstern boks der konvertere VGA signalet til SVHS/RCA-Video. Det virker upåklageligt, og så slipper jeg for at rode med grafikkort med TV-udgang.
Trust Televiewer er et eksempel på en af disse.
|
| Til top |
|
| |
cJoey Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 20 December 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klabo skrev:
|
Den går ikke.......
Den måde der er omtalt i eksperten er en måde der skulle virke på alle typer vga porte???, men man opnår ikke de fremragende default indstillinger som er lagt ind i matrox softwaren. Disse indstillinger aktiveres ved at 2 af pins'ne sluttes og her anvendes ben 9 med 75 ohms modstand.
|
|
|
Det er meget muligt, men han skriver at han bruger et ATI kort og ikke matrox...
Hvad mener du med "Den går ikke"? virker det ikke? __________________ Alt om HTPC på minHTPC.dk
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups af en eller anden grund havde jeg fået overbevidst mig selv om at det var et matrox kort vi snakkede om. Nu når det er ATI er der en anden måde at gøre det på som skulle give det bedste billed, det virker KUN med ATI's kort og er den måde jeg anvender se hele historien her:
http://ryoandr.free.fr/english.html
Jeg har selv fremstillet et kabel ved at hugge et scart kabel over og loddet det til et 15 polet sub-d stik+ 3,5mm jack(kræver lidt små fingre)kablet kan købes her hvis man vil smide en plov afsted
www.av-connection.dk under pc-kabler>pc-tv>nederst
Har dog ikke sat det til endnu,,,men er lige på trapperne
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 246
|
| Sendt: 21 December 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klabo
Jeg har også i gang med denne øvelse. Har købt det omtalte kabel hos av-connection (fremragende service og hurtig levering) men i små stumper, da jeg selv samler (kablet skal igennem en mur). Stumperne ekskl. kabler koster kun ca. 200... det der koster er hvis man køber et fuldt samlet kabel, hvor de har samlet det. Og så koster selve kablet... jeg har købt 15m lyd og video til 750 kr.
Nu har jeg så loddet (hvilket ikke var helt nemt... vga stikke var virkelig en lille sag, for en utrænet person som jeg)... det vil jeg gerne give et par hundrede for.
Men men... når jeg kobler kablet til mit B&0 MX7000, så får jeg bare en sort vandret streg på 3cm, som løber langsom op af en helt hvid skærm.
Har prøvet på både mit nye ATI Readon X700 og mit gamle ATI 9600TX... med stort set samme resultat. Jeg har fulgt anvisningerne på http://ryoandr.free.fr/english.html punkt for punkt. Har prøvet primært med 720x576 50hz (PAL) men også 720x480 60hz (NTSC).
Er der nogen der har et forslag til hvad det kan være? Det kan være software, lodningen eller at mit fjernsyn ikke supportere RBG over Scart (hvilket jeg dog har læst at det burde gøre).
Anyway... jeg brugte først et 1m langt SVHS kabel, som kom med mit X700 kort, og jeg må indrømme at signalet var noget nær det bedste jeg har set. Faktisk var det bedre at køre antenne signalet gennem mit Hauppauge 350 (med Media Center Edition 2005 og PowerDvd 6) og derfra vidre til SVHS input på mit B&O end at køre antenne signalet direkte gennem fjernsynet!!!! Og folk plejer at sige at wow, når de ser billedet på mit fjernsyn.
Så hvis jeg kan få samme resultat med et 15m SVHS kabel, overvejer jeg at bruge det hvis jeg ikke får VGA->SCART til at virke. Men det er bare surt at have brugt 1000 kr. kabel og stik, hvis det ikke virker (ikke at forglemme de mange mange timer jeg har brugt på at lodde, researche og debugge).
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thomas, det er jeg da lidt ked af at hører det ikke kører jeg havde ellers mine forventninger i sky!!!
Det med opløsnigen skulle ikke have noget at sige det er et eu fjernsyn så de 576 er perfekt. Man skal være opmærksom på at det KUN virker med RGB scart, er du 100 på at du har aktiveret RGB for den indgang du bruger?+at det er den rigtige indgang, da fjernsyn med 2 scart stik meget ofte kun understøtter RGB på det ene stik (stik 1)
Men 15m er godt nok også noget og jeg tror sagtens at det har noget af skylden, jeg har prøvet at presse signaler 15m og det så bestemt ikke godt ud. Men ok det er ihvertfald ikke kablet for det tror jeg ikke kan gøres bedre end det fra av-connec. Jeg tror alligevel nok jeg ville tage fat i kablet endnu engang og gå igang med at bibbe det. Først mellem de ledere der nu engang skal forbindes dernest mellem alle ledere der IKKE skal forbindes!! Det kan jo tænkes at nogle af de uisolerede skærme rammer hinanden i sådan et "lille" stikhus. Godt jeg kun har 2 m mellem pc og tv (pc'en på den anden siden af en mur!!)
Jeg kører desuden beyondtv med dansk EPG...perfekt program med egen webserver hvor jeg kan se dansk tv i fx thailand....steamet fra egen server....lækkert
Klaus
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2004 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klaus
I følge av-connection, kan dette kabel trækkes 20-30 meter, med godt signal, så der burde i hvert fald komme signal igennem. Forstår ikke hvordan nogen kan leve med at have en støjende PC i stuen... om den så er vandkølet, larmer den for meget.
Jeg er med på at det kun er RGB Scart stik der virker, og jeg har læst at mit tv bude supportere det (fra en som har haft talt direkte med B&O)... men sikker, det er jeg ikke. Er der nogen der ved hvilke symptomer man får hvis RGB ikke er understøttet af fjernsynet? Eller hvordan jeg kan tjekke det (har en XBOX... men den bruger vidst composite).
Det er muligt at det er kablet der er problemer med. Jeg har tjekker for om der er korsslutninger... men jeg har endnu ikke tjekket at signalet kommer rigtig igennem (det er lidt svært, da der jo er er langt mellem stikkende i mit tilfælde). Nogen der ved hvilke symptomer man får hvis signalet ikke kommer rigtig igennem, eller hvis der er kortslutninger?
Hvis der er nogen der har en ide om hvor jeg kan debugge dette problem er i velkommen til at sige til. Jeg kan sige så meget at hvis jeg skifter opløsning/frekvens får jeg alle mulige forskellige sorte og hvide streger, som løber både op/ned samt diagonalt, men jeg har aldrig set noget som bare lignede et billede af min desktop.
FYI: I første forsøg var jeg kommet til at lodde et af kablerne forkert, hvilket resulterede i at grafikkortet slog fra. Jeg fik intet signal til TV'et og jeg fik en fuldstændig sort skærm når jeg brugte VNC.
Men Klaus... jeg tror sagtens du kan have høje forventninger. I følge det jeg har læst skulle denne løsning give et klart bedre signal end SVHS (selv om jeg gerne vil se det signal der er bedre end det jeg oplevede med mit X700... det kan højst blive til nogle bedre farver).
Thomas
Kører i øvrigt med Media Center 2005 med dansk EGP. Ultimativ program, hvor jeg kan surfe hen og schedulere en optagelse via webserver ;-)
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 179
|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke nogle på siden der har set et sted man kan købe de
færdiglavet kabler VGA - RGB så jeg ikke selv skal til at pille med
det?  Eller om der er nogle der vil lave et til mig for lidt håndøre
__________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
XENTiNEL skrev:
| VGA til scart er jo kun smart hvis man ikke skal bruge
HTPCen til andet end film. Der er jo kun en VGA udgang og det er jo
lidt træls at skife fra Monitor til TV hver gang. Hvad med et DVI til
scart? findes det? De fleste nyere grafikkort har jo en vga, dvi og
svhs udgang. |
|
|
Det fungere hvis kun hvis du bruger plasma eller LCD da det er digital
(mener jeg) men hvis det er muligt så vil jeg sku også have det  for det giver bedre kvalitet!
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kabel fra AV-connection er det klar til brug? for jeg har nemlig et
ATI X800 pro vivo! Og det er jo langt nyere end det R9800 de
bruger, men kan mit bruge det kabel uden at jeg skal lave noget? og så
opnå meget bedre billed end mit S-video --> scart ??
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
XENTiNEL skrev:
| VGA til scart er jo kun smart hvis man ikke skal bruge HTPCen til andet end film. Der er jo kun en VGA udgang og det er jo lidt træls at skife fra Monitor til TV hver gang. Hvad med et DVI til scart? findes det? De fleste nyere grafikkort har jo en vga, dvi og svhs udgang. |
|
|
Det fungere hvis kun hvis du bruger plasma eller LCD da det er digital (mener jeg) men hvis det er muligt så vil jeg sku også have det for det giver bedre kvalitet!
|
|
|
Nej... det fungere kun hvis ens fjensyn har RGB over Scart. Det har de fleste fjernsyn som har 2 eller flere Scart Stik (incl. mit 10 år gamle B&O MX7000).
Men læse lige min konklusion i det første link, før i bruger for mange kræfter på at få dette til at kører på et 50Hz 4:3 fjernsyn.
Thomas
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
Det kabel fra AV-connection er det klar til brug? for jeg har nemlig et ATI X800 pro vivo! Og det er jo langt nyere end det R9800 de bruger, men kan mit bruge det kabel uden at jeg skal lave noget? og så opnå meget bedre billed end mit S-video --> scart ??
|
|
|
Ja... det er fint. Jeg har et ATI X700, og det virkede (læs: der kom billede igennem). Men jeg har droppet projektet og bruger nu bare S-Video (igen... set mit første link ovenfor).
Thomas
|
| Til top |
|
| |
Mech0z Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjementum skrev:
Mech0z skrev:
Det kabel fra AV-connection er det
klar til brug? for jeg har nemlig et ATI X800 pro vivo! Og det er jo
langt nyere end det R9800 de bruger, men kan mit bruge det kabel
uden at jeg skal lave noget? og så opnå meget bedre billed end mit
S-video --> scart ??
|
|
|
Ja... det er fint. Jeg har et ATI X700, og det virkede (læs: der kom
billede igennem). Men jeg har droppet projektet og bruger nu bare
S-Video (igen... set mit første link ovenfor).
Thomas |
|
|
Kan det så betale sig at købe et highgrade S-VHS kabel istedet for det
jeg bruger nu? (10meter svhs+minijack -> scart til 350kr fra expert)
|
| Til top |
|
| |
tjementum Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mech0z skrev:
Kan det så betale sig at købe et highgrade S-VHS kabel istedet for det jeg bruger nu? (10meter svhs+minijack -> scart til 350kr fra expert)
|
|
|
Det vil jeg mene... men hvor meget det giver ved jeg ikke. Jeg har ikke prøvet med med dårligt vs. godt kabel og så lang afstand.
Thomas
|
| Til top |
|
| |