Forfatter |
|
bpep Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 507
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 236
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bpep skrev:
hvad har du gjort af dine mange kabler.
|
|
|
Der fik du mig! Ej, fik jeg ikke skrevet at det var et midlertidigt setup til ære for kameraet? Men det er det. Der er lavet meget om siden det billed blev taget. Du kan lige få et par af de nyeste billeder:

Bemærk kablerne. 105 meter supra højtalerkabel (Ply 3.4/S) blev det til...Selvfølgelig skærmet, ellers ville der blive gigantiske problemer med støj (Der ligger 20-30 meter bag anlægget)
Den anden front højtaler...

Mit hjemmelavede projektorophæng, som jeg er lidt stolt af. Syntes det er noget kønnere end de alm. med en aluarm på kugleled...

Bag stoffet over lærredet hænger den anden centerhøjtaler...

En del af indretningen. Jeg forsøger at skabe et afslppende miljø...

...hvor man kan slappe af til et parti skak. Vinderen bestemmer aftenens film.

Til sidst lidt nostalgi...
Beklager de dårlige billeder. De vil alle meget snart blive udskiftet med nogle bedre (Når jeg får fat i et prof. kamera). __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Rotel 7.1 Bi-Amp m/ Tannoy højtalere
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mads
Det ser sku bedre og bedre ud
Rigtig dejligt at se at du prøver at skabe lidt hygge stemning i lokalet for så er der også hyggeligt at være når man ikke ser film.
Mht. til din loft og vægbeklædning skaber det problemer?. Rummet virker meget lyddødt med al den velur __________________ Hilsen Henrik
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
det ser kanon ud.
var ellers igang med at hugge dit anlægdesign. men har ikke noget til at skærme for det kabel rod man altid har. så venter lige lidt endtil jeg finder ud af det problem......  __________________ brian pedersen
7,1 Onkyo, Tannoy, REL BIOstue med 42" plasma
Film skal se i BIO eller HjemmeBIO.
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
bpep skrev:
hej igen.
har tænkt en del over havd betyder pre-amp.
er jo lidt ny med de mange navne og forskellige kabler i bruger.
ang nyt kommer min nye bas i morgen en q201e en 10" med 200 W forstærker og min nye eyris center skulle også komme i morgen. |
|
|
Lyder godt  . Er spændt på at høre hvad du syntes om den center. Det er et år siden jeg sidst har hørt den model, men jeg mindes bestemt ikke noget dårligt... __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej mads.
laver en ny billede serie med det nye udstyr i morgen og en 6 højtaler. skal lige ind og handle om et sæt eyris 1`er mere....
ellers har jeg et sæt mercry mx-r der kan sættes op i stedet for. ser nok ikke så godt ud men lad os nu se. __________________ brian pedersen
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen Mads Doss, en center bag stoffet over lærredet? Bliver lyden ikke påvirket af lærredet og stoffet
Du skrev: "hvor man kan slappe af til et parti skak. Vinderen bestemmer aftenens film"
Du skrev i en af de forrige tråde, at vi godt måtte besøge dig for at se din hjemme bio.... ja ... så må det jo være gæsterne, som bør få lov til at bestemme filmen og ikke vinderen ved skak spillet.
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik300 skrev:
Hej Mads
Det ser sku bedre og bedre ud
Rigtig dejligt at se at du prøver at skabe lidt hygge stemning i lokalet for så er der også hyggeligt at være når man ikke ser film.
Mht. til din loft og vægbeklædning skaber det problemer?. Rummet virker meget lyddødt med al den velur
|
|
|
Rumakustik har været den helt store akilleuzhæl i dette projekt. Jeg har brugt meget, meget lang tid på at korrigere så godt som muligt, med blandt andet skum og som du selv nævner: Gardiner. Velur tager godt nok ikke ret meget af lyden men bliver mere brugt til at skjule alt det som sidder på væggene. Jeg startede med at beklæde det meste af væggene med skum og skar derefter stykker ud, på krydt og tværs (for at bryde lydbølger etc.) Jeg målte løbende frekvens karakteristikken i lokalet, og resultatet er blevet at jeg har fået indsnævret de største frekvens svingninger med omkring 5 dB. Der er dog stadig omkring 15 dB udsving på skalaen primært under 80 Hz, der er et voldsomt peak ved omkring 45 Hz som primært skyldes rummets længde.
Omvendt er det også en fordel med en relativ stor dæmpning, da lokalet trods alt kun er 36 kvm. 8 højtalere med 2520 Watt (8 Ohm) spændt for i et så lille lokale giver en alt for forvirrende lyd. En stor del af lyden man hører er resonanser og ekkoer. Jeg mener jeg har fundet et acceptabelt kompromis med hensyn til dæmpningen.
Den sidste korrektion vil blive rettet med en Tact 10 kanals rumkorrektion (forstærker), men det bliver først længere ude i fremtiden. I første omgang er jeg nødt til at vente til Tact lancerer deres nye produkter en gang til december. __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
burte jeg sætte en effekt forforstærker til mine front eyris.
kan ikke helt finde ud af det.
har du sat " stel " på dine eyris. jeg har aldrig brugt den 5`th kabelskrue bag på højtalerne. __________________ brian pedersen
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Jamen Mads Doss, en center bag stoffet over lærredet? Bliver lyden ikke påvirket af lærredet og stoffet
Du skrev: "hvor man kan slappe af til et parti skak. Vinderen bestemmer aftenens film"
Du skrev i en af de forrige tråde, at vi godt måtte besøge dig for at se din hjemme bio.... ja ... så må det jo være gæsterne, som bør få lov til at bestemme filmen og ikke vinderen ved skak spillet.
|
|
|
Til dit første spørgsmål: Jo. Lyden bliver påvirket. Jeg har forsøgt at lave så få kompromisser i dette setup, men ét af dem er med hensyn til det æstetiske i lokalets indretning. Dette er ikke en hjemmebiograf i sig selv, men et lokale hvor man kan koble af. Et varmt og hyggeligt miljø hvor man blandt andet kan se film, spille skak eller hvad man nu vil og føle sig godt tilpas. For at kunne gøre det mener jeg at indretningen skal være i orden, derfor blev jeg "nødt" til at gemme den ene centerhøjtaler. Forvrængningen er meget, meget lav (velur er tyndt) men bliver tilgengæld kompenseret af at jeg tager frontstoffet af højtalerne. Desuden er der jo også en anden centerhøjtaler som dækker de tab jeg måtte lide pga. veluren.
Mine krav til indretningen er desuden også årsag til at man ikke kan finde Dolby, DTS, THX skilte og lignende gimic i dette lokale. Nogle folk kan bare ikke forstå at man kan have en hjemmebiograf uden at reklamere med de meget omtalte skilte. (Jeg HAR skiltene men de er placeret andetsteds).
Til det andet spørgsmål: Selvfølgelig er det gæsterne som bestemmer hvilken film der skal ses, HVIS de altså vinder over mig i skak . Ej, det kan selvfølgelig diskuteres. __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
keyvan Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1513
|
Sendt: 12 April 2005 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at placere enten surround-processor'en eller effekt forstærkeren (lige under procesoor'en) et andet sted. På den måde kan du gøre plads til nederste front i reolen i stedet for oven på den. Derefter kan du evt. sænke lærredet og gøre mere plads til den anden center.
Fornuftig beslutning med de skilte især THX skiltet.
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
bpep skrev:
burte jeg sætte en effekt forforstærker til mine front eyris. Der skal vist ikke stå effekt for-forstærker, men effekt forstærker. Du spurgte tidligere hvad en pre-amp er. En forforstærker "administrere" lyden, decoder surroundsignalet, kontur-regulere (bas & diskant justering), vælger indgangskilde osv. Den sender bagefter signalet videre til effekt forstærkeren som forstærker signalet videre til højtalerne.
Med hensyn til spørgsmålet er det svært at svare på. Det er til enhver tid godt med masser af effekt, men hvis man kun sætter mere effekt på nogle af højtalerne forskubber man lidt i lydbilledet. Så vil nogle af højtalerne spille højere. Man kan dog til en hvis grad korrigere for det i forstærkerens indstillinger (de fleste forstærkere) Det rigtigst ville være at sætte kraftige effektblokke på samtlige højtalere, altså samme forstærkning hele vejen rundt, men det kan godt blive en bekostelig afære. Du overvejer en effektblok på dine fronter. Så vil dine front højtalere spille højere, du kan evt. skrue ned for dem, men i det lange løb kan det ikke rigtig betale sig med mindre det selvfølgelig er en af de bedre effektblokke så du måske ville få en forbedring med hensyn til lydkvaliteten, men igen ville det ikke hjælpe ret meget da kæden som bekendt ikke er stærkere end det svageste led. Har du en billig DVD hjælper en dyr forstærker ikke ret meget. Du kunne evt. bi-ampe (samme teknik som jeg bruger). Du kunne sætte en kraftigere effekt forstærker på bassen men så bliver den dominerende i forhold til resten. Eller du kunne sætte en effekt forstærker på diskanten, så den måske ville blive en anelse "renere" og detaljeret. Under alle omstændigheder skal det næsten være en effekt forstærker som matcher din nuværende forstærker, altså samme mærke og helst samme serie, for at der ikke skal opstå klang forskelle. Hvis du vinder i lotto kan du gøre det hele vejen rundt, men jeg tror ikke at det ville blive en "stor" forbedring at sætte en effekt forstærker kun på fronten. Men det er bare min vurdering. Du kan jo selvfølgelig se om du kunne låne en og bare prøve... Det er jo trods alt dine egne ører som bestemmer.
kan ikke helt finde ud af det.
har du sat " stel " på dine eyris. jeg har aldrig brugt den 5`th kabelskrue bag på højtalerne.
Ja, jeg bruger stelforbindelsen. Det kan lade sig gøre da mine højtaler kabler er skærmet. Stel på højtaler er altså forbundet med stel på forstærkerne via skærmen i kablet. Alle stelforbindelserne på forstærkerne er så forbundet til samme punkt, så der ikke opstår "ground loop" |
|
|
__________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
keyvan skrev:
Hvad med at placere enten surround-processor'en eller effekt forstærkeren (lige under procesoor'en) et andet sted. På den måde kan du gøre plads til nederste front i reolen i stedet for oven på den. Derefter kan du evt. sænke lærredet og gøre mere plads til den ande center.
Fornuftig beslutning med de skilte især THX skiltet.
|
|
|
Bare rolig. Jeg arbejder på sagen. Jeg kan virkelig ikke fordrage de nuværende rack, men hvis jeg skulle ud og købe nogle nye som ikke ville skæmme lokalet løber det hurtigt op i 15-20.000,- hvilket jeg ikke vil give på nuværende tidspunkt.
Når der lige bliver tid og lejlighed til det vil jeg få special-lavet et rack af mine håndværker kammerater. Så bliver center højtaleren rykket længere ned. Der er på nuværende tidspunkt alt for meget spildplads i det rack. Der skal desuden være flere hylder til bl.a. Videoscaler og Blue Ray når det kommer. __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak for hjælpen nu blev jeg lidt klogere. kan ikke finde en effekt forstærker i onkyo der er sølv farvet som min forstærker.
min dvd koster 4500 kr. kodefri så billig er den ikke
det er ikke der problemet ligger.
tænkte bare på om det ville give mere effekt. men kan da stille anlæget til at give mere effekt uden at lyden bliver for lys.
P-388F fra onkyo kan jeg finde til ca. 3000 kr. og har fundet 2 stk men de er sorte. og vil helst have dem i sølv som resten af anlæget.
har også afskærmning på mine kabler og har tænkt på hvad det giver at sætte stell på. ved du hvad det giver __________________ brian pedersen
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2005 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bpep skrev:
tak for hjælpen nu blev jeg lidt klogere. kan ikke finde en effekt forstærker i onkyo der er sølv farvet som min forstærker.
min dvd koster 4500 kr. kodefri så billig er den ikke
det er ikke der problemet ligger. Jeg hentyede bestemt heller ikke til det Jeg prøvede bare at forklare hvor vigtigt det er at det hele passer til hinanden. En billig DVD købt i Aldi til 250,- kan man ikke bruge i et anlæg hvor resten koster, ja, 50.000 - 100.000 - 200.000,- eller mere... Som sagt: kæden er ikke stærkere end det svageste led.
tænkte bare på om det ville give mere effekt. men kan da stille anlæget til at give mere effekt uden at lyden bliver for lys. Det vil give mere effekt, ja. Man kan stille på bas/diskant indstillingerne eller equalizerne, men det er stadig vigtigt at forstærkerne matcher hinanden, da man ikke kan indstille klangen.
P-388F fra onkyo kan jeg finde til ca. 3000 kr. og har fundet 2 stk men de er sorte. og vil helst have dem i sølv som resten af anlæget. (skrab malingen af)
har også afskærmning på mine kabler og har tænkt på hvad det giver at sætte stell på. ved du hvad det giver Teknisk set giver det et referencepunkt. Hvis anlægget vel og mærket er jordet. Det betyder ikke det helt store i praksis med hensyn til lyden osv. Måske lidt mere ro i lydbilledet. Det betyder bare at alle de dele som der ikke skal være spænding på (forstærker-kabinet, skærmen i kablet, højtaler kabinettet eller hvor stel nu sidder på højtalere) er "grounded" Men man skal lige vide hvad man har med at gøre når man laver sådan noget. Jorden må nemlig kun forbindes ét sted i anlægget. Hvis man jorder flere forskellige steder (både forstærker og DVD eller lign.) kan der opstå "ground loop" som resulterer i brummen i højtalerne. I et anlæg som mit, med så mange forstærkere som oven i købet sender signalet videre til forstærkere i andre rum, og med HTPC og computere, DVD og subwoofere, parabol, vhs, TV, projektor osv. skal man være opmærksom. Der skal ikke meget til før man kommer til at sætte et apparatstik i computeren som er med jord. Der findes folk som hævder at de kan høre om et anlæg er jordet (det er high end anlæg vi snakker om), men jeg kan ikke. Bortset fra at jeg selvfølgelig ikke kan høre noget brummen, men det kunne jeg heller ikke før... Men om dine højtalere er jordet? Så er det virkelig bagateller vi snakker om... |
|
|
__________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2005 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
så igen blev jeg klogre tusinde tak for de hurtige svar.
skal nu ikke misforståes mit anlæg spiller kanon efter min mening og et par andres. for en meget større bas i morgen og skal nok lige bruge noget tid på at justere.
det eneste problem er at mit køleskab og min kontakt i stuen er monteret sammen eller sådan noget for man kan høre på bassen når køleskabet starter.
fornøjelsen ved at bo i et gammelt hus 
fik ikke så meget fra skatte far som jeg kunne have håbet så højtalere og subben bliver vist det eneste jeg får råd til.
ang møbel må man da hellere banke hovedet sammen med den lokale tømmere for få lavet en uniket møbel som ingen andre har. " også ham der skal lave en for til mine bio stole ".
ses ved i morgen. __________________ brian pedersen
|
Til top |
|
|
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
Sendt: 15 April 2005 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor er det bare lækkert  det ser helt klart ud til at være et prima sted at se film og høre musik  tillykke med det __________________ Hilsen Pihl
|
Til top |
|
|
Harbo Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 17 April 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow.... imponerende!
Som studerende bliver man jo grøn af misundelse. Jeg forestiller mig at
min su for alle fem år, inklusiv studielån, ikke ville være nok til at
erhverve mig den opsætning.
Jeg tænker... har du solgt bilen, konen og hunden for at få det, -
eller er penge bare ikke et problem for dig? Eller er det fordi jeg
handler det forkerte sted? 
- Harbo
|
Til top |
|
|
Mads Doss Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2005 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Solg bilen? Nej - Jeg byttede den for et badeværelse.
Dit sidste spørgsmål er nok også det mest korrekte svar. Hvis man køber i store partier og holder sig gode venner med sælgeren er der meget at hente. Hvis du kendte den pris jeg har givet for det ville du nok blive overrasket... __________________ Nil satis nisi optimum - Kun det bedste er godt nok.
Se min hjemmebio her
|
Til top |
|
|
bpep Forum Bruger

|
Sendt: 17 April 2005 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads Doss skrev:
Dit sidste spørgsmål er nok også det mest korrekte svar. Hvis man køber i store partier og holder sig gode venner med sælgeren er der meget at hente. Hvis du kendte den pris jeg har givet for det ville du nok blive overrasket...
|
|
|
som jyde kan jeg kun give mads ret der er ca. 25 - 50 % at hente hvis man er god venner med sælgeren og køber for en god del af gangen.
eller bare vente til det rette tidspunkt og lidt tilbuds jagt kan hjælpe en del.
har testet centeren og den er      
troede ikke der var så meget af hente da den center jeg havde før også var rigtig god men den er      
sad og så the fast ande furiouse og skruede en del of for lyden og fjernsynet begyndet at flimre helt vildt. """ skulle noget op i lyden før """"
som du skrev helt kanon center. __________________ brian pedersen
|
Til top |
|
|