Emne: pa lyd mand er dummer end... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sims skrev:
Prøve at læse denne tråd.. og se hvad de siger om os HIFI drenge. |
|
|
Sims: kunne du ikke finde en bedre overskrift?
denne er en anelse negativ
|
| Til top |
|
| |
Kole Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 54
|
| Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
sims skrev:
Prøve at læse denne tråd.. og se hvad de siger om os HIFI drenge. |
|
|
Sims: kunne du ikke finde en bedre overskrift?
|
|
|
Ja, ikke nok med at han staver dårligt, han mener også at "pa lyd mand" er det samme som studieteknikere. Eller også ved han bare ikke hvad PA står for.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der vel nogle Hifinødder fra kbh der møder op ?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 November 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt et brændt optagelse fra et master bånd, hvor der ikke var nogen form for komprimering eller andet vederstyggeligt.
Musikanlægget var topklasse, og den brændte cd var optaget direkte fra masterbåndet. Det var simpelthen som at være til stede i koncertsalen under den optagne begivenhed.
Så cd mediet er faktisk et perfekt medie, hvis optagelsen er lavet godt og der ikke bliver manipoleret med lyden.
Desværre skal teknikerne lige sætte deres fingre på lyden, for at vise "deres berettelse". __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
Jeg har hørt et brændt optagelse fra et master bånd, hvor der ikke var nogen form for komprimering eller andet vederstyggeligt.
Musikanlægget var topklasse, og den brændte cd var optaget direkte fra masterbåndet. Det var simpelthen som at være til stede i koncertsalen under den optagne begivenhed.
Så cd mediet er faktisk et perfekt medie, hvis optagelsen er lavet godt og der ikke bliver manipoleret med lyden.
Desværre skal teknikerne lige sætte deres fingre på lyden, for at vise "deres berettelse".
|
|
|

Ovenstående indlæg er simpelthen indbegrebet af hifi-ignorance og nok det tåbeligste jeg har set i denne tråd.
I din verden er den ideélle lydtekniker altså en zombie der bare skal trykke Record og så lave en så "naturlig" optagelse som muligt?
Du glemmer at nævne hvilken musikstil du snakker om, hvilket igen vidner om en ignorantisk og egocentreret tilgang til diskussionen. Det er tydeligvis kun dig der ved hvad der er rigtigt og forkert og skal fortælle os hvordan det bør være - derfor er det selvfølgelig ligegyldigt hvilken type musik det var, for dit indlæg var jo ikke et oplæg til diskussion, men kun envejs-kommunikation og vi burde faktisk betale dig for at lære fra dig af din visdom, right?
Hør nu her: Hvis vi taler om rytmisk musik, så er kompression jeres ven! Det er hvad der får hele l**tet til at hænge sammen og det former transienter og dynamik så det lyder så godt som det kan. Det er det der kan give musikken saft og kraft! Men som alt andet kan det også misbruges, og det er da helt rigtigt at de seneste års "loud-wars" har bragt nogle ganske ubehageligt lydende produktioner med sig.
Men den generelle indstilling til kompression (dynamisk kompression - ikke data kompression) der hersker herinde, om at det er noget Fanden har skabt i sin vrede - det er ganske enkelt topmålet af uvidenhed! Alle de rytmiske lydbilleder I har i jeres musiksamling og som I elsker højt - alle er de skabt med kompression i mange forskellige afskygninger og mange forskellige steder. De ville ganske enkelt ikke have hængt sammen ellers. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må give Stemer ret. Alle de forskellige "vintage" indspilninger foretaget af George Martin, Glyn Johns, Tom Dowd, Joe Meeek, Les Paul ,Puttnam og Szymcyk, oser jo af kreativ brug af kompression. 
Og så skal man læse sådan noget sludder i et dårligt stavet indlæg....
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné,
jeg er lidt nysgerrig - kom der egentlig noget ud af dit arrangement på kongekons i går..? 
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, for da det kom til stykket var der kun 1 hifi mand der var interesseret, hvorimod op mod 10 lydfolk omgående meldte tilbage, og meningen var jo at det skulle være et "kulturmøde". 
Tilbagemeldinger fra hifi kredse var mere: "gearet er for dårligt", "man kan ikke bruge dobbelt blindtest til noget" o.s.v. . Tudefjæs, og meget lidt konstruktivt. Nu overvejer jeg simpelthen at lave en åben lytteaften, hvor nogle professionelle lydfolk kan lave nogle oplæg om nogle af de områder hvor HIFI entusiaster er håbløst uvidende/misinformerede.
Samtidigt kunne HIFi siden lave nogle oplæg om hvordan vi igen kunne gøre kvalitet til et kommercielt parameter. I 80'erne var hifi jo næsten et massefænomen. Idag hører uhyggeligt mange folk musik i mp3 kvalitet...
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 04 November 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at tage fat i kompressionen igen, tror jeg hele forvirringen skyldes den kopmression, der påføres på det endelige stereo signal, bliver sammenlignet med den kompression der bliver påført de enkelte spor. Den første kan nemt hive livet ud af en indspilning, mens den sidste i mange tilfælde er nødtvendig for at kontrollere og afstemme dynamikken i musikken.
Hvis man lytter til f.eks en indspillning af et trommesæt uden behandling, er dynammiken simpelthen for stor til at blive gengivet i fornuftigt niveau på et par stuehøjttalere - det kniber også for nogle studiemonitorer!
Det er så beklageligt at nogle musikere/producere komprimerer det endelige mix til et firkant signal. Men denne process må ikke sammenlignes med mix kompression - selvom dette selvfølgelig også kan overgøres. Jeg håber at (mode)fænomenet forsvinder af sig selv - ligesom gated reverbs i 80'erne :)
ovenstående er selvfølgelig afhængig af musik stil.
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter 12! siders læsning står ét spørgsmål tilbage i mit hoved og runger: Er I her for at lære - og i bedste fald udveksle lærdom - eller er I her for at belære andre?
Jeg ved godt at sitet her ikke hedder 'åbentuniversitet4all.dk', men jeg er overrasket over hvor lidt det virker som om folk har lyst til at blive klogere - eller at hjælpe andre til at blive det!
Men det er måske mere maskulint at fortælle andre tingenes rette sammenhæng, end det er at komme frem til et bredere fælles forståelsesgrundlag - til glæde for ALLE!?
Nogle gange skammer jeg squ på mit køns vegne - skyttegravskrigen er en forældet metode drenge!!
Tænk hvilken 'impact' det kunne få hvis prof. lydfolk og hi-fi interesserede gik sammen, for at finde de bedste betingelser for den fællesnævner, som ingen vel kan være i tvivl om - formidling/gengivelse/oplevelse af musik!!!
Men nu er jeg jo nok ALT for langt ude i de 'bløde værdier', og så har vi jo 'mande-balladen'  Vi skulle jo nødig ryge ud i gensidige indrømmelser af egne fejl og respektfulde formuleringer uden formodninger om hvad den anden egentlig mente, og uden personlige og nedladende udtalelser - det er jo ikke sjovt vel!?
Det ville måske være hensigtsmæssigt at holde sig til formuleringer som: 'Jeg mener at vide...', 'Det jeg hører du siger er.....er det korrekt?' (Dette er selvfølgelig kun relevant, i den situation hvor formålet med at diskutere er at blive klogere!), men det kan være svært når det handler om noget som ligger ens hjerte - og måske personlige stolthed - meget nært!
Nogle gange tror jeg det ville være sundt at gå skridtet videre end de moderatorer vi har her (Jeg har stor respekt for jeres arbejde herinde - tag ikke fejl af det!!!) - nemlig til at udnævne en ordstyrer til tråde, som udvikler sig som denne. Der er for mange tråde til at moderatorerne kan nå at følge med i det hele.
Desuden ville det være rart med en person, som ind imellem kunne opsummere og prøve at bringe diskussionen tilbage på et spor igen, istedet for at den bare får lov til at 'flyde' med flere og flere personlige angreb, og andre ligegyldigheder, til følge!
Hvor meget synes I selv at I hver især har lært af denne tråd? Og hvor meget synes I I har givet til andres lærdom? Eller har I slet ikke haft det formål med jeres indlæg - at lære eller udveksle lærdom?
Stort  til alle fra en 'gammel' terapibefængt hippierøv - som er meget bevidst om, og tager ansvar for, de fordomme han her har lagt for dagen i ironiske/sakastiske vendinger (Og som håber på at få dem modbevist i det efterfølgende!) __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo også let at kritisere men skal det være konstruktiv må man forstå tingene og det kunne se ud som folk fra begge verdener ikke lige kan forstå den anden part.Økonomi og andre hensyn spiller også ind i det her for produktionen af musik.
Mange kunstnere gør sig da store anstrengelser for at lave noget ordentlig og så ville det da være ærgeligt at alt for meget går tabt i det færdige produkt inden for rimelighedens grænser naturligvis.
Jeg vil da gerne støtte gode kunstnere ved at købe deres ting og brændte ting.... __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
Attermann Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fed tråd, meget lærerig!
__________________ noob in training
|
| Til top |
|
| |
JulianF Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 01:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først skrev jeg dette :
"hey...
det blir aldrig bedre end dem der spiller! ergo det er musikeren der bestemmer!
I kan ha nok så tykke kabler på lysnettet og mellem forstærker og højtaler, den bliver ikke tykkere end spolen
og i får aldrig mere frem end hvad de får på det de mixer på. (hvis der er mere er det nok ikke meningen!)
I ved ikke end skid om hvad der forgår herude-
så lad nu være med at spille smarte og nyd det vi laver!
hilsen Julian.
musikcaféen i huset på magstrædet harverdens dårligste mixer...bøvs...hik..."
Og så læste jeg det og opdagede at jeg er en total idiot når jeg poster det her.
Hvis sandheden skal frem så er alle bare nogen idioter der ikke helt forstår meningen bag hinandens arbejde.
godnat!
|
| Til top |
|
| |
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen Julian, du har fuldstændig ret, der står virkelig en af verdens mest elendige mixere i betonhelvedet Vognporten i magstræde.., men det var jo nok ikke den du mente.. (og få så lige tjekket forbindelsen igennem til højre EV-skodhøjttaler, set fra publikumssiden!)
Mvh. Jens/Modifix von Duelund Coherent Audio. -og hvor ved han så det fra __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
| Til top |
|
| |
Vitus Branchemedlem

Vitus Audio
Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Efter min mening er udfordringen for hvert led i kæden fra levende musik til lytterens øre at få mest muligt ud af det led man nu engang har indflydelse på.
Det bliver nævnt flere gange på "begge sider" at kæden aldrig bliver stærkere end det svageste led - men går så videre til at bruge det som argument for at diverse tweaks ikke skulle hjælpe, fordi der findes lydforringende elementer andre steder i kæden.
Hvad er det for noget vås?
Jeg har ikke selv prøvet ALLE tweaks, så ved ikke på første hånd hvor mange af de mere eller mindre eksotiske ting der bliver nævnt i forskellige sammenhænge der virker.
Men for mig at se må det være klart at der findes rigtig mange forkskellige led - dvs. instrumenter (elektroniske som akustiske), mikrofoner, kabler, a/d convertere, processorer (effektmaskiner, compressorer, limitere, you name it), mixere, mastermaskiner, cd-replikeringsmaskine, cd-drev, d/a convertere (eller evt. digitalkabel til d/a converter i forstærkeren - coax eller toslink..? ), forforstærker, effektforstærker, højttalerkabel, delefilter, højttalerenhed, rumakustik for tilsidst at nå frem til øret.
Og et hvilket som helst af disse led kan i princippet være det svageste - men medmindre lytteren også er den der har indspillet musikken - og har været med i hele signalkæden - så vil de færreste nogensinde vide præcis hvad der er det svageste led. (Der er selvfølgelig nogen af ledene der åbenlyst er mere følsomme for forringelse end andre)
Men skulle det så fratage nogen af de involverede et medansvar for at lige præcis DERES led er så godt som det kan blive med de forudsætninger der måtte være til stede?
Der er da ingen tvivl om at musikken går gruelig meget igennem inden den overhovedet når frem til forbrugerens anlæg. Men at sige at det derfor er totalt uden betydning at forsøge at få det bedste ud af sit anlæg er noget pjat. Hvis det var rigtigt ville det være totalt underordnet om ens stereoanlæg var en ghettoblaster til 299 fra Aldi eller et 300K anlæg af mere eksotisk tilsnit - "For musikken kan jo ikke tage mere skade alligevel".
Det er da muligt at det for nogen kan virke hysterisk f.eks. at bruge signal- eller højttaler kabler i et hifi-anlæg der har kostet det 5- eller 10-dobbelte af dem der blev brugt da musikken blev indspillet - men jeg har svært ved at se at musikken ikke vinder ved det. Det lyder måske ikke bedre end det stærkt bearbejdede (i nogens mening lydforringede) produkt man sætter i afspilleren, men så bliver det i hvertfald ikke forringet YDERLIGERE.
Denne sammenligning er måske lidt langt ude - men forestil jer en mand der har brækket begge ben. Han har nu valget mellem at få et par krykker, en manuel kørestol, en elektrisk kørestol eller en privatchauffør der kører ham rundt hvor han vil. Efter den samme tankegang som er blevet lagt for dagen et par gange i denne tråd (og i "søstertråden" på Aage Jensen) så burde det være ligegyldigt hvad han vælger, for skaden er allerede sket - benene er brækket, og det kan ikke blive værre. Det er muligvis rigtigt - men man er da et fæ hvis man ikke gør sit bedste for at få så meget som muligt ud af situationen.
|
|
|

|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Sven Palvig skrev:
|
Desværre skal teknikerne lige sætte deres fingre på lyden, for at vise "deres berettelse".
|
|
|

Ovenstående indlæg er simpelthen indbegrebet af hifi-ignorance og nok det tåbeligste jeg har set i denne tråd. Det var ikke meningen!
I din verden er den ideélle lydtekniker altså en zombie der bare skal trykke Record og så lave en så "naturlig" optagelse som muligt? Helst! Jeg syntes ikke at lydteknikeren skal sætte sit fingeraftryk på optagelsen. Han skal gøre det så autentisk som muligt. Det kan godt være, at man er nødt til at komprimere lidt for at få det frem. Jeg ved det ikke, da det ikke er noget jeg har kendskab til.
Du glemmer at nævne hvilken musikstil du snakker om, hvilket igen vidner om en ignorantisk og egocentreret tilgang til diskussionen. Det er tydeligvis kun dig der ved hvad der er rigtigt og forkert og skal fortælle os hvordan det bør være - derfor er det selvfølgelig ligegyldigt hvilken type musik det var, for dit indlæg var jo ikke et oplæg til diskussion, men kun envejs-kommunikation og vi burde faktisk betale dig for at lære fra dig af din visdom, right?
Hør nu her: Hvis vi taler om rytmisk musik, så er kompression jeres ven! Det er hvad der får hele l**tet til at hænge sammen og det former transienter og dynamik så det lyder så godt som det kan. Det er det der kan give musikken saft og kraft! Men som alt andet kan det også misbruges, og det er da helt rigtigt at de seneste års "loud-wars" har bragt nogle ganske ubehageligt lydende produktioner med sig.
Men den generelle indstilling til kompression (dynamisk kompression - ikke data kompression) der hersker herinde, om at det er noget Fanden har skabt i sin vrede - det er ganske enkelt topmålet af uvidenhed! Alle de rytmiske lydbilleder I har i jeres musiksamling og som I elsker højt - alle er de skabt med kompression i mange forskellige afskygninger og mange forskellige steder. De ville ganske enkelt ikke have hængt sammen ellers.
|
|
|
Jeg ved ikke hvor vigtigt det er at komprimere musikken noget. Det jeg ved er, at det ofte er gjort for meget. Jeg nyder at få en cd med hvad jeg tror er ukomprimeret musik. Den nævnte opera var særdeles god.
En cd med god dynamik på er: Ein Straussfest fra Telarc med Cincinnati Pops Orchestra og Eric Kunzel. En herkig plade.
Diskusitionen er lidt mærkelig. Vi som kunder står med en cd (evt. LP), og ønsker så meget ud af jeres arbejde som muligt. Det er det færdige produkt vi kan forholde os til.
Vi interesere os for musik, og det må da være dejligt, at der er kunder der ønsker kvalitet. Vi bruger en formue på, at få det sidste op af pladerne. Og ja, der er forskel på kabler, også strømkabler.
Jeg har prøvet at sidde ved en mikser i en lille forsamling, og med mange meter skrækkeligt kabel, højttaler osv. og hørt en sanger hvor det godt kunne skære i ørene. Ved anden lejlighed har vedkomne sanger sunger meget rent, så forvrængningen kom så i udstyret.
Jeg syntes at i lydtekniker skulle være glade for os hi-fi nørder. I må have en faglig stolthed med at gøre et godt stykke arbejde. Vi er interesseret i, at kvaliteten er så god som muligt. Vi lytter til musikken og nyder de øjeblikke, hvor vi får fat på en rigtig god cd', hvor det er lykkedes. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
|
For lige at tage fat i kompressionen igen, tror jeg hele forvirringen skyldes den kopmression, der påføres på det endelige stereo signal, bliver sammenlignet med den kompression der bliver påført de enkelte spor. Den første kan nemt hive livet ud af en indspilning, mens den sidste i mange tilfælde er nødtvendig for at kontrollere og afstemme dynamikken i musikken.
Hvis man lytter til f.eks en indspillning af et trommesæt uden behandling, er dynammiken simpelthen for stor til at blive gengivet i fornuftigt niveau på et par stuehøjttalere - det kniber også for nogle studiemonitorer!
Det er så beklageligt at nogle musikere/producere komprimerer det endelige mix til et firkant signal. Men denne process må ikke sammenlignes med mix kompression - selvom dette selvfølgelig også kan overgøres. Jeg håber at (mode)fænomenet forsvinder af sig selv - ligesom gated reverbs i 80'erne :)
ovenstående er selvfølgelig afhængig af musik stil. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Stemer skrev:
Sven Palvig skrev:
|
|
|
|

Ovenstående indlæg er simpelthen indbegrebet af hifi-ignorance og nok det tåbeligste jeg har set i denne tråd. Det var ikke meningen!
I din verden er den ideélle lydtekniker altså en zombie der bare skal trykke Record og så lave en så "naturlig" optagelse som muligt? Helst! Jeg syntes ikke at lydteknikeren skal sætte sit fingeraftryk på optagelsen. Han skal gøre det så autentisk som muligt. Det kan godt være, at man er nødt til at komprimere lidt for at få det frem. Jeg ved det ikke, da det ikke er noget jeg har kendskab til.
Men den generelle indstilling til kompression (dynamisk kompression - ikke data kompression) der hersker herinde, om at det er noget Fanden har skabt i sin vrede - det er ganske enkelt topmålet af uvidenhed! Alle de rytmiske lydbilleder I har i jeres musiksamling og som I elsker højt - alle er de skabt med kompression i mange forskellige afskygninger og mange forskellige steder. De ville ganske enkelt ikke have hængt sammen ellers.
|
|
|
Jeg ved ikke hvor vigtigt det er at komprimere musikken noget. Det jeg ved er, at det ofte er gjort for meget. Jeg nyder at få en cd med hvad jeg tror er ukomprimeret musik. Den nævnte opera var særdeles god.
En cd med god dynamik på er: Ein Straussfest fra Telarc med Cincinnati Pops Orchestra og Eric Kunzel. En herkig plade.
Diskusitionen er lidt mærkelig. Vi som kunder står med en cd (evt. LP), og ønsker så meget ud af jeres arbejde som muligt. Det er det færdige produkt vi kan forholde os til.
Vi interesere os for musik, og det må da være dejligt, at der er kunder der ønsker kvalitet. Vi bruger en formue på, at få det sidste op af pladerne. Og ja, der er forskel på kabler, også strømkabler.
Jeg har prøvet at sidde ved en mikser i en lille forsamling, og med mange meter skrækkeligt kabel, højttaler osv. og hørt en sanger hvor det godt kunne skære i ørene. Ved anden lejlighed har vedkomne sanger sunger meget rent, så forvrængningen kom så i udstyret.
Jeg syntes at i lydtekniker skulle være glade for os hi-fi nørder. I må have en faglig stolthed med at gøre et godt stykke arbejde. Vi er interesseret i, at kvaliteten er så god som muligt. Vi lytter til musikken og nyder de øjeblikke, hvor vi får fat på en rigtig god cd', hvor det er lykkedes.
|
|
|
Det du nu OGSÅ beder om når du beder om ukomprimeret musik, det er musik med lavere bits.
Komprimeret musik udnytter alle 16 bit, og ligger genemsnitlig på ca 13-14 bits (2-3 bits tilbage til peaks)
Ukomprimeret musik udnytter også alle 16 bit, men ligger gennemsnitligt på 8-9 bits (med 7-8 bits tilbage til peaks)
Tro mig. i vil ku høre forskel på lydkvaliteten
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
|
|
|
|
og du tror ikke der er forskel på den der billige mixer, og de billige højtalere som sammenlagt har kostet ca 5000 kroner (sanganlæg fås i dag ned til ca 3000 kroner) som du sad bag.
Dygtige lydfolk får opimod 3000 kroner for en koncert, og medbringer udstyr for flere hundrede tusinde kroner. Det er nok bedre kvalitet, og en person som kan finde ud af at betjæne udstyret der udgjore forskellen.
Kæresten (der er live lydmand) har på selv de små jobs (sanganlægsjobs) en lille 10 kanals mixer til 18.000. 4 højtalere til ca 8.000 stykket, vokalmikrofoner til mellem 2 og 4.000 stykket og amps, kabler osv.
Alt sammen kvalitet. Når et band selv køber sanganlæg, så går de ned til musiksnedkeren (Åge jensen eller lignende) og køber en samlet pakke til ganske få kroner og får en eller anden ven som er hifitåbe til at skrue på knapper i den tro at det kan han da sagtens finde ud af.
her er et link til disse samlede anlæg så kan i jo se hvad for noget billigt l**t mange ender med. Jeg tror at flere af jer har en enkelt enhed i jeres hifiopsæt som er dyrere end sådan et helt anlæg.
http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/produkte r.asp?search1=pa-anlæg%20+på
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 April 2005 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
LarsChristensen skrev:
|
Det er ganske uproblematisk at optage levende musik med 2 mikrofoner uden nogen form for mellem/efterbehandling
Det er ikke en brugbar undskyldning for aktivt at ødelægge optagelsen, så er vi tilbage hvor alt skal kunne gengives på en ghetto-blaster med pedalen i bund.
ovenstående er selvfølgelig afhængig af musik stil.
Jeg lagde engang i 70'erne højttalere til en ukomprimeret optagelse af tattoo'et på Rosenborg (Svend Erik Nielsen). Det var en både rystende og befriende oplevelse - og højttalerne overlevede. Senere har jeg haft mulighed for at nyde rå masterkopier hjemme i privaten, alt andet lyder som en sæk vådt haveaffald i varierende grader af forfald. Det er i sidste ende et spørgsmål om indstilling |
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|