Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 03:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: pa lyd mand er dummer end... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 April 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:
Sven Palvig skrev:

Jeg har prøvet at sidde ved en mikser i en lille forsamling, og med mange meter skrækkeligt kabel, højttaler osv. og hørt en sanger hvor det godt kunne skære i ørene. Ved anden lejlighed har vedkomne sanger sunger meget rent, så forvrængningen kom så i udstyret.

og du tror ikke der er forskel på den der billige mixer, og de billige højtalere som sammenlagt har kostet ca 5000 kroner (sanganlæg fås i dag ned til ca 3000 kroner) som du sad bag.

Dygtige lydfolk får opimod 3000 kroner for en koncert, og medbringer udstyr for flere hundrede tusinde kroner. Det er nok bedre kvalitet, og en person som kan finde ud af at betjæne udstyret der udgjore forskellen.

Kæresten (der er live lydmand) har på selv de små jobs (sanganlægsjobs) en lille 10 kanals mixer til 18.000. 4 højtalere til ca 8.000 stykket, vokalmikrofoner til mellem 2 og 4.000 stykket og amps, kabler osv.

Alt sammen kvalitet. Når et band selv køber sanganlæg, så går de ned til musiksnedkeren (Åge jensen eller lignende) og køber en samlet pakke til ganske få kroner og får en eller anden ven som er hifitåbe til at skrue på knapper i den tro at det kan han da sagtens finde ud af.

her er et link til disse samlede anlæg så kan i jo se hvad for noget billigt l**t mange ender med. Jeg tror at flere af jer har en enkelt enhed i jeres hifiopsæt som er dyrere end sådan et helt anlæg.

http://www.aage.dk/default.asp?page=/shoppingsystem/produkte r.asp?search1=pa-anlæg%20+på

OK, forsamlingen er en 50 - 100 mennesker.

Mikseren er en Beheringer 10 kanals.

Forstærkeren er i øvrigt anbefalet af Bjørn. Jeg har ikke lige navnet her. Den har kobber køleplader.

Microfoner er i den prisklasse. 2500 - 4000 kr.

Kabler og stik er balancerede og er noget skod.

Højttalerne er nogle store kasser med diskant horn og plastik kabinetter. Skrækkeligt.

Jeg kunne fint betjene det og bruge mine øre.

Idag er der andre der gør det og de sidder med computer og regulere og regulere og hører ikke en sk...

Men for at vende lidt tilbage til trådens start, så er vi nogle stykker, der er utilfredse med de optagelser idag. Vi leder med lys og lygte efter kvalitetsindspildninger. Og venter i månedsvis på at de kommer til landet. Vi vil også gerne betale mere for kvalitet, hvis det er det der er problemet.

Men der blev gjort grin med vores interesse med at bruge penge til bedre strømkabler, signalkabler osv. Jamen vi prøver jo bare at hive så meget ud af jeres arbejde som muligt! Og det syntes i ikke er værd? At der i studierne bliver brugt metervis af skod kabler, stik osv. er sørgeligt, og vi kan desværre ikke gøre noget ved det. Vi har en cd som udgangspunkt for vores lyd. Jeg håber at vi engang i vores klub kan genoptage gamle ideer med selv at optage musik.

Audioquist havde engang deres eget studie, hvor de brugte deres egne kabler. De cd'er derfra er også bedre end mange andre.

Jeg havde på et tidspunkt aftale med nogle tekniker at de skulle bruge balancerede Duelund kabler i deres studier som forsøg, men det glippede, da DCA tog over.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

En ting der undrer mig, er at i er for hurtige til at skrue ned for lyden i studierne. Musikstykker er ved at være forbi. Musikken bliver lavere og lavere for pludselig at blive CUT.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 April 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Men der blev gjort grin med vores interesse med at bruge penge til bedre strømkabler, signalkabler osv. Jamen vi prøver jo bare at hive så meget ud af jeres arbejde som muligt! Og det syntes i ikke er værd?

Ligesom der er forskel på hifi-entusiaster, viser denne tråd vel at der er forskel på lydmænd. Der er heldigvis en del der virkeligt går op i deres arbejde (flere af dem tak), men desværre er der også en masse der har haft skruet lidt for langt op for volumenknappen i lidt for mange år (eller bare glemmer at rense ører). Mon ikke det er de sidste du henviser til?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Nu du siger skodkabler.

Jeg køber (og bruger) eurocable til 375 kroner rullen (100 meter) I en periode havde de det samme kabel i den lokale hifibutik til 43,95 meteren. Det er det samme kabel, men jeg handler hos en musikforretning(eller dennes importør) og hifibutikken handler hos en eller anden hifiimportør hvor der er X led som alle skal tjene penge.

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:
Nu du siger skodkabler.

Jeg køber (og bruger) eurocable til 375 kroner rullen (100 meter) I en periode havde de det samme kabel i den lokale hifibutik til 43,95 meteren. Det er det samme kabel, men jeg handler hos en musikforretning(eller dennes importør) og hifibutikken handler hos en eller anden hifiimportør hvor der er X led som alle skal tjene penge.

Lidt nysgerrighed: Har du nogensinde eksperimenteret med kablerne, og derigennem verificeret om du kan høre forskel?

Edit: Mener selvfølgelig generelt.  Jeg er godt klar over at kablerne du omtaler er de samme...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Sven Palvig skrev:
Men der blev gjort grin med vores interesse med at bruge penge til bedre strømkabler, signalkabler osv. Jamen vi prøver jo bare at hive så meget ud af jeres arbejde som muligt! Og det syntes i ikke er værd?

Ligesom der er forskel på hifi-entusiaster, viser denne tråd vel at der er forskel på lydmænd. Der er heldigvis en del der virkeligt går op i deres arbejde (flere af dem tak), men desværre er der også en masse der har haft skruet lidt for langt op for volumenknappen i lidt for mange år (eller bare glemmer at rense ører). Mon ikke det er de sidste du henviser til?

Jo det er det! Rart at der stadig er folk og plader at købe, hvor kvaliteten også er god.

Det er fint med en kontakt til den anden side af cd'en. Jeg kan forstå at de også der bliver mere eller mindre tvunget til at gøre tingene for hurtigt og ikke godt nok. Og at udstyret bliver ringere, da der også der skal spares.

Det ville være skønt med et selskab der gik for kvalitet sammen med at det musikalsk også var godt. Og vi så kunne slutte op om det.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Sven Palvig skrev:

For ikke så længe siden var jeg til koncert med Radio BigBand'et under ledelse af Jens Winter og den medrejsende, af Danmarks Radio lønnede, "lydmand" var i stand til at få orkesteret til at lyde som kold havregrød klasket op på bagvæggen, i sandhed en sørgelig oplevelse der ikke havde fået lov til at passere i de gode gamle dage. Koncertsalen er iøvrigt af en sådan beskaffenhed at elektrisk forstærkning er fuldstændig overflødig. Det var alene et forsøg på "bessermachen" - jeg har korresponderet med DR.

Sandheden er vel at "lydmænd" lærer unoderne de samme få steder hvis de da ikke lærer dem af hinanden, og i løbet af en ganske kort årrække er der kun unoderne tilbage. Vis mig den "lydmand" under 40 der idag tør gå mod strømmen, højlydt og åbenlyst demonstrere at det hans kolleger laver er noget skammeligt bras

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Det ville være skønt med et selskab der gik for kvalitet sammen med at det musikalsk også var godt. Og vi så kunne slutte op om det.

Enig . Personligt må jeg sige at dette forum har bidraget til at højne kvaliteten (inklusive indspilningskvaliteten) af min CD-samling. De fleste skiver i min samling bliver efterhånden indkøbt på anbefaling af andre på dette forum, så jeg mener faktisk at undertegnede netop forsøger at slutte op om disse udgivelser...

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
For ikke så længe siden var jeg til koncert med Radio BigBand'et under ledelse af Jens Winter og den medrejsende, af Danmarks Radio lønnede, "lydmand" var i stand til at få orkesteret til at lyde som kold havregrød klasket op på bagvæggen, i sandhed en sørgelig oplevelse der ikke havde fået lov til at passere i de gode gamle dage. Koncertsalen er iøvrigt af en sådan beskaffenhed at elektrisk forstærkning er fuldstændig overflødig. Det var alene et forsøg på "bessermachen" - jeg har korresponderet med DR.

Sandheden er vel at "lydmænd" lærer unoderne de samme få steder hvis de da ikke lærer dem af hinanden, og i løbet af en ganske kort årrække er der kun unoderne tilbage. Vis mig den "lydmand" under 40 der idag tør gå mod strømmen, højlydt og åbenlyst demonstrere at det hans kolleger laver er noget skammeligt bras

Ja, det er temmeligt ærgeligt at en potentiel god oplevelse spoleres af en inkompetent lydmand. Omvendt forstår jeg også de forhold som lydmænd en gang imellem må arbejde under. -Det er bestemt ikke alle lokaler som benyttes til live-optræden som er lige velegnede til formålet...

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Gode kabler, lækkert udstyr og dygtige lydfolk er dog heller ikke altid en garant for at tingene lykkes. Jeg læste engang en spændende artikel i hifi+, som netop handlede om de udøvende musikeres evne til at "spille til mirkofonen" Lidt i samme stil som i filmens verden - Nogle skuespillere befinder sig bedre foran kameraet end på teater scenen. det handler om udtrykket.

Forestil jer en optagelse af en stor flygel-koncert. Skal pianisten her spille en stor sal op, hvor det måske sidder 3000 mennesker, eller skal han spille til mikrofonen, der er placeret tæt på flyglet? Dette gør en forskel.

Ligeledes med kor musik. Et kor, der synger ff på cd (kraftigt forte) lyder som regel ikke særlig lækkert, men meget skingert. men det lyder til gengæld fedt hvis man fysisk sidder foran koret og kan mærke lydtrykket vokse. En godt optaget mezzo forte (lidt svagere forte) kan derimod virke meget mere virkningsfuldt på en optagelse! det handler om at formidle musikken til mikrofonen / optageudstyret og ikke til dem, der fysisk er til stede... Dette sker desværre meget sjældent.

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

de eksisterer skam, Hercules Sound er et glimrende eksempel herpå.

skal dog siges at jeg er bias'ed da jeg har arbejdet sammen med dem ved en enkelt lejlighed.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
bjørn skrev:

Ja, det er temmeligt ærgeligt at en potentiel god oplevelse spoleres af en inkompetent lydmand. Omvendt forstår jeg også de forhold som lydmænd en gang imellem må arbejde under. -Det er bestemt ikke alle lokaler som benyttes til live-optræden som er lige velegnede til formålet...

Lokalet er som det er, i dette tilfælle over middel og ganske velegnet til blæsermusik. Lydmanden placeres i baren iført trøje med bindeærmer, en stor fadbamse og et sugerør.

Hvad bliver det næste ? Et PA anlæg i orkestergraven til Kapellet ?

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Gode kabler, lækkert udstyr og dygtige lydfolk er dog heller ikke altid en garant for at tingene lykkes. Jeg læste engang en spændende artikel i hifi+, som netop handlede om de udøvende musikeres evne til at "spille til mirkofonen" Lidt i samme stil som i filmens verden - Nogle skuespillere befinder sig bedre foran kameraet end på teater scenen. det handler om udtrykket.

Forestil jer en optagelse af en stor flygel-koncert. Skal pianisten her spille en stor sal op, hvor det måske sidder 3000 mennesker, eller skal han spille til mikrofonen, der er placeret tæt på flyglet? Dette gør en forskel.

Ligeledes med kor musik. Et kor, der synger ff på cd (kraftigt forte) lyder som regel ikke særlig lækkert, men meget skingert. men det lyder til gengæld fedt hvis man fysisk sidder foran koret og kan mærke lydtrykket vokse. En godt optaget mezzo forte (lidt svagere forte) kan derimod virke meget mere virkningsfuldt på en optagelse! det handler om at formidle musikken til mikrofonen / optageudstyret og ikke til dem, der fysisk er til stede... Dette sker desværre meget sjældent.

Som du skriver er det faktisk temmeligt interessant hvorledes vi opfatter musikken. At give en optagelse 'nerve' og derved fange lytteren har ikke nødvendigvis noget med kvaliteten af optagelsen at gøre.

Andet eksempel: Jeg sad i weekenden og lyttede til en gammel indspilning med Ella Fitzgerald og Louis Amstrong. Optagelsen var som gamle optagelser nu er, men der var bare et eller andet der fængede! Stemningen blev hyggelig lounge-agtig, og rødvinen blev pludselig en tand bedre...

Jeg synes dog ikke at ovenstående undskylder for de alt for mange elendige optagelser og koncerter der laves rundt omkring... Man stræber vel altid efter det bedste???

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Lokalet er som det er, i dette tilfælle over middel og ganske velegnet til blæsermusik. Lydmanden placeres i baren iført trøje med bindeærmer, en stor fadbamse og et sugerør.

Hvad bliver det næste ? Et PA anlæg i orkestergraven til Kapellet ?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
bjørn skrev:

de eksisterer skam, Hercules Sound er et glimrende eksempel herpå.

skal dog siges at jeg er bias'ed da jeg har arbejdet sammen med dem ved en enkelt lejlighed.

Og Hercules Sound er i besiddelse af 2/3 mikrofoner, tilhørende forstærker, en optagemaskine og nicht weider ? eller går vi (igen) fejl af hinanden

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

vi går vist fejl af hinanden bjørn....

Hercules er i besiddelse af kompetente lydfolk under 40 der ikke fordummer lyden, hverken med overdrevet forstærkning eller på anden måde, var det ikke det du efterlyste?

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
MaltheK skrev:

Musikerne skal altid spille til/for publikum (og hinanden). De skal slet ikke beskæftige sig med / spekulere på mikrofoner. Mikrofonens opgave er "fluen på væggen" og den skal ikke stille sig an som en anden lårsvinger

Som du skriver er det faktisk temmeligt interessant hvorledes vi opfatter musikken. At give en optagelse 'nerve' og derved fange lytteren har ikke nødvendigvis noget med kvaliteten af optagelsen at gøre.

Det er den gode gamle dårlige undskyldning. Hvis musikke er go' så sk... være med resten

Andet eksempel: Jeg sad i weekenden og lyttede til en gammel indspilning med Ella Fitzgerald og Louis Amstrong. Optagelsen var som gamle optagelser nu er, men der var bare et eller andet der fængede! Stemningen blev hyggelig lounge-agtig, og rødvinen blev pludselig en tand bedre...

Og blodtrykke flyttede sig ikke én mm

Jeg synes dog ikke at ovenstående undskylder for de alt for mange elendige optagelser og optrædender der laves rundt omkring... Man stræber vel altid efter det bedste???

Meget få stræber efter noget der skiller sig ud ved at være bedre, det er ikke in

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Det er den gode gamle dårlige undskyldning. Hvis musikke er go' så sk... være med resten

Jeg synes nærmere at denne udtalelse er et udtryk for hifi-nørdens indgang til musikken: Der lyttes på grej og indspilninger frem for musikken. Bevares, jeg synes også det er fedest når musikken og lydkvaliteten går op i en højere enhed, men det hindrer ikke min indlevelse i musikken på trods...

bjørn skrev:

Jo, men en nærmere beskrivelse af dette hører ikke til på dette forum...

bjørn skrev:
Meget få stræber efter noget der skiller sig ud ved at være bedre, det er ikke in

Jeg håber bestemt ikke du har ret...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

vi går vist fejl af hinanden bjørn....

Hercules er i besiddelse af kompetente lydfolk under 40 der ikke fordummer lyden, hverken med overdrevet forstærkning eller på anden måde, var det ikke det du efterlyste?

Derfor mit inkvisitoriske spørgsmål og nej, det var ikke "det" jeg efterlyste. Jeg efterlyste kommercielt fungerende med samme brutale indstilling som folkene bag det der engang startede som "Københavns båndamatørklub" og som råder over en sand guldgrube af fremragende indspilninger, der desværre kun i sparsomt omfang er tilgængelige. 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

bjørn skrev:

Jeg synes nærmere at denne udtalelse er et udtryk for hifi-nørdens indgang til musikken: Der lyttes på grej og indspilninger frem for musikken. Bevares, jeg synes også det er fedest når musikken og lydkvaliteten går op i en højere enhed, men det hindrer ikke min indlevelse i musikken på trods...

Du kan ikke tage mere fejl, jeg bruger flere penge på billetter til levende (uforstærket) musik end jeg bruger på "grej". De færreste "nørder" på disse sider ville røre mit anlæg med en ildtang, det besidder simpelt hen ikke den fornødne signalværdi. Jeg har mere end én gang forladt en koncert p.g.a. dårlig lyd. Sidste gang Modifix inviterede mig med i Vega hentede han mig i baren efter koncerten (jeg var ikke den eneste der sneg mig ud af lydhelvedet) Jeg er vokset op i et hjem med levende musik, det er måske dér skoen trykker. Og så går jeg "sukkerkold" når jeg udsættes for hvad der kun kan betegnes som dårligt håndværk, sjusk og ligegyldighed.

bjørn skrev:

Jo, men en nærmere beskrivelse af dette hører ikke til på dette forum...

bjørn skrev:

Jeg håber bestemt ikke du har ret...

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum