Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: pa lyd mand er dummer end... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Sandheden er vel at "lydmænd" lærer unoderne de samme få steder hvis de da ikke lærer dem af hinanden, og i løbet af en ganske kort årrække er der kun unoderne tilbage. Vis mig den "lydmand" under 40 der idag tør gå mod strømmen, højlydt og åbenlyst demonstrere at det hans kolleger laver er noget skammeligt bras

Jeg må sige at min kæreste MÅ være en af dem. Dels bliver han påvirket en del fra min side. Og han har mange meget tilfredse kunder af netop den årsag.

Han har (som den eneste jeg har hørt om) lavet lyd til uddelingen af ben websterprisen, og har fået ros for hans transperente og naturlige lyd. Jassfolk er ellers ret kræsne.

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Lidt pral fra min side:

Jeg har engang lavet lyd på et ungarsk kirkekor (ca. 50 mand) i en forholdsvist stor sal. Efterfølgende fik jeg stor ros for lyden af orkesterlederen (den bedste de havde haft på turen).

Mit trick var at jeg ikke gjorde noget. Det var absolut ikke nødvendigt med forstærkning, så det eneste jeg gjorde var at sørge for at dem der sad helt ydert også var i stand til at høre hele koret.

Bare lidt inde i salen kunne man overhovedet ikke høre PA anlægget. 

Tilgengæld vil jeg være slemt ked af at høre Rammstein på denne måde.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Der er så meget indenfor HIFI verdenen der er utroligt overdrevet. Deriblandt kabel hysteriet!

Selvfølgelig er der forskel på om man bruger el kabler eller deciderede højttaler kabler til sine højttalere. Men går man over de 100-150kr/meteren, så er der efter min mening ikke tale om forskel, men hysteri!

Man kan bilde sig meget ind, hvilket RIGTIG mange herinde også gør....

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Tjah...

Som livelydmand er jeg mere interesseret i den mekaniske kvalitet og gode lodninger.

Som hifi-nørd mener jeg dog der er meget at hente i kabler.

Forskellen fra en billigt ti let dyrt kabel er ikke altid stor. Derimod er forskellen mellem et godt kabel og et dårligt kabel kæmpe. Det jeg mener er at den oplevede forskel er forskellig, alt efter rækkefølgen af test.

Prøv at tage den billige/dårlige kabel og lyt, tag herefter det gode/dyre og lyt forskellen er vel ikke stor. Gå så tilbage til det billige kabel, nu opleves forskellen pludselig større.

Det er lidt det samme med Whisky. En gang syntes jeg en Glenfidich var god, og kunne sagten drikke en bedre whisky men så stor synes jeg alligevel ikke forskellen var. Idag kan jeg godt drikke en Glenfiddich men jeg synes ikke den er god. Efter at have vænnet mig til den bedre kvalitet, opleves forskellen som værende større. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2005 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Clapton]

Der er så meget indenfor HIFI verdenen der er utroligt overdrevet. Kan du ikke nævne alt det der "meget"...............? ( blot 10 ex. fra listen ).

Deriblandt kabel hysteriet! 

Hysteriet kommer i lige så høj grad fra dem som ikke kan eller ikke vil høre forskel..............

Selvfølgelig er der forskel på om man bruger el kabler eller deciderede højttaler kabler til sine højttalere. Men går man over de 100-150kr/meteren, så er der efter min mening ikke tale om forskel, men hysteri! Og efter min mening er der mindst lige så megen hysteri fra dem der ikke går over 100-150kr./m....

Man kan bilde sig meget ind, hvilket RIGTIG mange herinde også gør....Det må man sige JA til......der er mange hysteriske herinde, men vi andre er såmænd blot tilfredse med vores kabler og andet grej...........

/QUOTE]
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Lidt pral fra min side:

Jeg har engang lavet lyd på et ungarsk kirkekor (ca. 50 mand) i en forholdsvist stor sal. Efterfølgende fik jeg stor ros for lyden af orkesterlederen (den bedste de havde haft på turen).

Mit trick var at jeg ikke gjorde noget. Det var absolut ikke nødvendigt med forstærkning, så det eneste jeg gjorde var at sørge for at dem der sad helt ydert også var i stand til at høre hele koret.

Bare lidt inde i salen kunne man overhovedet ikke høre PA anlægget. 

Tilgengæld vil jeg være slemt ked af at høre Rammstein på denne måde.

"lave lyd på et kor" alene udtrykket !! Og hvor befandt orkesterlederen sig ? næppe med roen inde i en højttaler

Hvem f. er Rammstein ?

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

www.rammstein.de

et heavy rock orkester fra det tyske, med tekster fra menneskets mere dystre sider.

jeg var selv til koncerten, men grundet den ekstreme brug af pyroteknik og sprængstof, samt det faktum at det var en ret "fed" (er det politisk korrekt?) koncert, ja så var lydforholdende ikke lige det jeg lagde mest mærke til.

andet end at opvarmningsbandet forhåbentlig var dybt påvirket af hårde narkotiske stoffer, for ellers er det den mest ringe optræden jeg har hørt siden folkeskolen.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:
bjørn skrev:

Sandheden er vel at "lydmænd" lærer unoderne de samme få steder hvis de da ikke lærer dem af hinanden, og i løbet af en ganske kort årrække er der kun unoderne tilbage. Vis mig den "lydmand" under 40 der idag tør gå mod strømmen, højlydt og åbenlyst demonstrere at det hans kolleger laver er noget skammeligt bras

Jeg må sige at min kæreste MÅ være en af dem. Dels bliver han påvirket en del fra min side. Og han har mange meget tilfredse kunder af netop den årsag.

Han har (som den eneste jeg har hørt om) lavet lyd til uddelingen af ben websterprisen, og har fået ros for hans transperente og naturlige lyd. Jassfolk er ellers ret kræsne.

Jeg kender "jazzfolk" der er meget lidt kræsne og i år var uddeleren iført en højst unaturlig men gennemført kæp i øret (han gav s'gu en omgang til huset). Prismodtagerne var svært tilfredse og publikum mere end rigeligt i antal.

Clapton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
[QUOTE=Clapton]

Der er så meget indenfor HIFI verdenen der er utroligt overdrevet. Kan du ikke nævne alt det der "meget"...............? ( blot 10 ex. fra listen ).

Hysteriet kommer i lige så høj grad fra dem som ikke kan eller ikke vil høre forskel..............

Selvfølgelig er der forskel på om man bruger el kabler eller deciderede højttaler kabler til sine højttalere. Men går man over de 100-150kr/meteren, så er der efter min mening ikke tale om forskel, men hysteri! Og efter min mening er der mindst lige så megen hysteri fra dem der ikke går over 100-150kr./m....

Man kan bilde sig meget ind, hvilket RIGTIG mange herinde også gør....Det må man sige JA til......der er mange hysteriske herinde, men vi andre er såmænd blot tilfredse med vores kabler og andet grej...........

/QUOTE]

Det er ganske nemt at finde ting fra listen, der ofte er utrolig overdrevet. Du kan næsten tage samtlige komponenter i et setup! - HIFI nørder har ofte en idé om at det blir bedre, des dyere deres komponenter har været. Jeg vil vove den påstand at der ikke er stor forskel på en receiver til 10k og et til 50k - det er marginaler vi taler om og dermed er det hysterisk. Dumt at betale 40k for marginaler.

Jeg er ligeglad med om folk bruger alle deres penge på HIFI, men jeg syntes det er spild af penge og noget hysteri! - Det er min personlige mening, som jeg af gode grunde må have lov til at ytre mig om.

Hot air for a cool breeze
Cold comfort for change
And did you exchange
A walk on part in the war
For a lead role in a cage
Til top Vis Clapton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clapton

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

tjah, man skal vel altid betaler 100% mere for de sidste 10%, det gælder også ved biler.

men vi kan vel godt være enie om at det er sjovere at køre Audi s3 end Ford Sierra?

det er det samme med hifi----

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

www.rammstein.de

et heavy rock orkester fra det tyske, med tekster fra menneskets mere dystre sider.

jeg var selv til koncerten, men grundet den ekstreme brug af pyroteknik og sprængstof, samt det faktum at det var en ret "fed" (er det politisk korrekt?) koncert, ja så var lydforholdende ikke lige det jeg lagde mest mærke til.

andet end at opvarmningsbandet forhåbentlig var dybt påvirket af hårde narkotiske stoffer, for ellers er det den mest ringe optræden jeg har hørt siden folkeskolen.

Jeg har engang småslumret på scenen under en Colosseumkoncert på Nørregaardsskolen i Brøndby, vågnede dog efter få minutter på grund af larmen i det jeg sad/hang op af Dave Greenslades ene kabinet - whump 

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Clapton skrev:
gl.jas skrev:
[QUOTE=Clapton]

/QUOTE]

Det er ganske nemt at finde ting fra listen, der ofte er utrolig overdrevet. Du kan næsten tage samtlige komponenter i et setup! - HIFI nørder har ofte en idé om at det blir bedre, des dyere deres komponenter har været. Jeg vil vove den påstand at der ikke er stor forskel på en receiver til 10k og et til 50k - det er marginaler vi taler om og dermed er det hysterisk. Dumt at betale 40k for marginaler.

Jeg er ligeglad med om folk bruger alle deres penge på HIFI, men jeg syntes det er spild af penge og noget hysteri! - Det er min personlige mening, som jeg af gode grunde må have lov til at ytre mig om.

Hvis du er blot tilnærmelsesvis så ligeglad som du ytrer, er det vel tæt på hysterisk, endnu engang at høre på, hvor meget vi andre spilder vores penge.................

Men når det så  er sagt, syntes jeg du skal medbringe dine kabler her til residencen. Så kan vi sq høre noget musik og lege lidt med kabler, og måske du vil forstå...?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 April 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Du kan ikke tage mere fejl, jeg bruger flere penge på billetter til levende (uforstærket) musik end jeg bruger på "grej". De færreste "nørder" på disse sider ville røre mit anlæg med en ildtang, det besidder simpelt hen ikke den fornødne signalværdi. Jeg har mere end én gang forladt en koncert p.g.a. dårlig lyd. Sidste gang Modifix inviterede mig med i Vega hentede han mig i baren efter koncerten (jeg var ikke den eneste der sneg mig ud af lydhelvedet) Jeg er vokset op i et hjem med levende musik, det er måske dér skoen trykker. Og så går jeg "sukkerkold" når jeg udsættes for hvad der kun kan betegnes som dårligt håndværk, sjusk og ligegyldighed.

Respekt for det!  Har man først oplevet det ultimative er det selvfølgelig lidt af en kold tyrker at opleve halvdårlig koncertlyd samt diverse elendige indspilninger. Samtidig synes jeg dog det må være lidt ærgeligt for dig at du ikke lever dig ind i materialet, hvis håndværket bag reproduktionen ikke er lavet til UG. -Miljøskader (i denne sammenhæng positivt ment) er dog svære at ignorere...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

shras skrev:
bjørn skrev:
Du kan ikke tage mere fejl, jeg bruger flere penge på billetter til levende (uforstærket) musik end jeg bruger på "grej". De færreste "nørder" på disse sider ville røre mit anlæg med en ildtang, det besidder simpelt hen ikke den fornødne signalværdi. Jeg har mere end én gang forladt en koncert p.g.a. dårlig lyd. Sidste gang Modifix inviterede mig med i Vega hentede han mig i baren efter koncerten (jeg var ikke den eneste der sneg mig ud af lydhelvedet) Jeg er vokset op i et hjem med levende musik, det er måske dér skoen trykker. Og så går jeg "sukkerkold" når jeg udsættes for hvad der kun kan betegnes som dårligt håndværk, sjusk og ligegyldighed.

Respekt for det!  Har man først oplevet det ultimative er det selvfølgelig lidt af en kold tyrker at opleve halvdårlig koncertlyd samt diverse elendige indspilninger. Samtidig synes jeg dog det må være lidt ærgeligt for dig at du ikke lever dig ind i materialet, hvis håndværket bag reproduktionen ikke er lavet til UG. -Miljøskader (i denne sammenhæng positivt ment) er dog svære at ignorere...

Jeg har nået en alder hvor blindgængere er spild af tid. Når man er ung er maskerne meget store, det bliver de ikke ved med at være - heldigvis

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 07 April 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Alt i alt kan man vel konkludere ud fra div. udsagn:

At være lydmand kræver talent og hårdt arbejde, at være hifi interesseret kræver penge...

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 07 April 2005 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Bonné skrev:

Alt i alt kan man vel konkudere ud fra div. udsagn:

At være lydmand kræver talent og hårdt arbejde, at være hifi interesseret kræver penge...

MVH

Bonné

Begge dele kræver ihvertfald at man bruger ørerne! Hvem der så glemmer dette kan man jo prøve at konkludere ud fra diverse indlæg...

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 14
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes