Emne: pa lyd mand er dummer end... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 04:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
Godaften i stuen!
Det var sq da også på tide, at nogle prof folk fra branchen fik bevæget sig herover ;-) Herligt-herligt!
@ hr. Stemer:
Hæ, det bliver sq kun kedeligt, når I gør jeres arbejde med hænderne i lommen ;-)
1. Det er rigtigt nok - i et studie vel at mærke. Vi bruger jo ikke phantom feed derhjemme, så kabelkvaliteten bliver sekundær - eller har line drivere til at ligge og flyde i hjørnerne ;-)
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på vi er enige om hvad Phantom Power er. I min verden (Pro Audio) er det ikke noget der har den mindste smule med lyd- eller kabelkvalitet at gøre.
Ghammel & Suhr skrev:
2. <snip>rumformidling.
<snip>
|
|
|
Vi er godt nok på forskellige planeter. Det ord findes ikke i mit ordforråd til snak om balancering og kabler.
Ghammel & Suhr skrev:
4. Yeps, igen et valg af professionelle årsager. Andet vil nok give for meget støj. Fordelen ved et upoleret signal skal man heller ikke undervurdere.
|
|
|
Her er jeg så igen heller ikke helt med. Der er ingen forskel i hverken støj eller lydkvalitet på coax og optisk. Det er muligt at der KAN være en forskel i jitter, hvilket igen KAN have indflydelse på selve afspilningen (DA-konverteringen), men dette er stadigvæk kun noget der er gældende i ekstreme tilfælde hvor jitteren er så slem at DA-konverterens PLL bliver forvirret.
Fungerer systemet som det skal og er kablet af forsvarlig længde har det ingen betydning for kvaliteten af lyden. Ingen.
Ghammel & Suhr skrev:
5. Igen forskellige krav og forudsætninger. 23K for et strømkabel forudsætter at resten af anlægget kan leve op til det - og det kan nogle faktisk. I studie sammenhænge bruges der blot så mange "industrielle tricks" for at holde støj og kvalitet i ave, at netkabler helt naturligt bliver en sekundær ting.
|
|
|
Det er ikke nogen tricks jeg kender nogen der bruger. Omvendt har jeg aldrig mødt nogen professionelle studiefolk der havde noget til overs for dyre strømkabler. Og hvis der var den forskel I (hifinørder ) påstår der er, blot ved at anvende disse kabler på apparater der behandler det samlede lydbillede - ja så ville jeg mene at der var netop langt større gevinst ved også at bruge dem i studiet, hvor signalerne passerer så uendeligt mange forskellige apparater.
Hvis et anlæg (eller et hvilket som helst lydapparat) lyder markant bedre med et strømkabel til 23.000, må det jo betyde at apparatet ikke fungerer optimalt med et strømkabel til 20 kr. Når jeg så tænker på hvor mange individuelle apparater der er involveret i en generel studieindspilning, så er der godt nok tale om et gedigent kvalitetstab alt i alt....hvis altså tsesen om de dyre kabler holder stik.....og her er det så blot at det undrer mig at det ikke er gået op for blot en eneste af verdens dygtigste studiefolk.....bortset, åbenbart, fra Hr. Ammitsbøl.
Ghammel & Suhr skrev:
6. Hæ-hæ, selv kabler i et studie skal "spilles til". Tilspilningsperioden er blot langt mindre hørbar grundet brugen af phantom feed.
|
|
|
Igen: Det undrer mig at jeg ALDRIG har hørt nogle af de garvede ProAudio-folk snakke om det. Desuden har vi også mange ledninger uden Phantom Power på. Og kablerne vendes i hvert fald ikke nogen bestemt vej - end ikke i Abbey Road eller hvad har vi...
Ghammel & Suhr skrev:
7. Dén er kun gangbar i studier og surround setups, da langt fra al bas er indspillet i mono. Bruges mig bekendt også kun de mindre steder, hvor der skal tages økonomiske hensyn (giver bl.a. en ikke helt troværdig gengivelse af rumreflektioner).
|
|
|
Mono subwoofere bruges skam uafhængigt af budget. Og når jeg skriver at det er den mest forsvarlige måde at gøre det på, er det fordi at den smule retningsvirkning man måske går glip af, hvilket ikke er meget, vil så godt som altid kunne forsvares imod den forenkling af fase-komplikationer man undgår ved kun at have én lydkilde i de lave frekvenser. Jo flere baslydkilder, jo flere problemer med udfasning og stående bølger på kryds og tværs i lokalet. __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
Til top |
|
|
JulianF Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i helt glemt hvad jeres højtalere spiller?
Når vi indspiller en, lad os sige, western guitar. Jamen, det er ikke bare guitaren, vi skal lige finde den rigtige guitar til opgaven, den rigtige tykkelse strenge på, den rigtige tykkelse plekter, eller om man skal strumme med fingrende for at få den lyd man er ude efter før mikrofon og preamp bliver valgt. Ude ved mig er en typisk mikrofon til de akkustiske instrumenter (akk guitar, mandolin, div blæs, strygere osv.) en Brüel og Kjær 4041 Valget (de hedder DPA nu) Men hvis det er en stram lille western guitar med hårde strenge - ville jeg vælge en blødere stormembran som Neumann u87, men dette er stadig et valg i forhold til musikken og produktionen. Så kommer placering af mikrofonen og akkustisk dæmpning af indspilningslokalet. Nu skal vi ha den rigtige preamp, nu har jeg personligt ude ved mig ikke meget at vælge imellem, men det er nogle gode nogen, til enkelte instrumenter eller vokal er jeg ved at blive glad for en ISA220 fra focusrite, men min klare yngling er UA 6176, og til klar hul igennem er det RME Octamic eller HA8 fra yamaha, jeg har desværre ikke erhvervet mig en HA8 endnu.
Dette er bare guitaren, så er der vokal, bas og trommer hvis det skal til, osv-
Jeg arbejder for et firma der supportere og tester de indspilnings systemer de bruger i steder som det kongelige teater, dr osv. Digidesign HD. det er her jeres musik til dels kommer fra. her bliver der ikke tænkt på kabler. der skal bare være hul igennem.
Det er også os i studierne der bestemmer hvilken farve instrumenter har og hvor de ligger henne i mixet. Det kan man ikke ændre på i mastering studiet, eller med et sæt hifi højtalere til rigtig mange penge. Som producer og tekniker i studiet som har brugt dage og nætter på at mixe og ligge tingene lige jeg vil ha' dem med den helt rigtige farve er jeg ikke intereseret at det skal smadres i masteringen. Her skal bare skrues så højt op mod 0db så muligt uden at fjerne dynamikken og dræbe mixet.
Ammitsbøl: Jeg har spurgt lidt rundt, og er blevet fortalt at du faktisk er god til lige netop det. Det glæder jeg mig til at høre.
Iøvrigt sagde jeg op i Aage til den 1/11 for at starte i Soundware som er lidt mere udfordrene arbejde.
|
Til top |
|
|
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det jeg mener er blot, at jeg synes det er lidt overdrevet at bruge så meget krudt på hifi, når den ultimative instans, indspilningsstudierne, ikke gør det. Indspilningsstudierne er det eneste led i kæden der ikke er til at komme uden om - de bestemmer og sådan er det bare (ellers er der jo ikke noget at lytte til).
Nu findes der jo heldigvis også gode indspilninger derude. Og der er faktisk nogen der bruger "meget krudt" på indspilninger. Min (omend ringe) erfaring siger mig, at jo mindre studiet har gjort ved lyden, jo bedre lyder den på et godt anlæg. Dit job er ideelt set reduceret til at købe gode mikrofoner, opstille dem ordentligt, og så trykke på "REC". 
Så jeg synes det er lidt fjollet at hifinørder (ikke noget nedladende i udtrykket "nørd"!) bruger 1000 kroner eller mere pr. meter signalkabel, når den musik de lytter til er indspillet gennem 100 meter, måske mere af billigt, tyndt multikabel.
Har du selv hørt et "rigtig" high end anlæg, med helholdsvis dårlige og gode kabler? Måske du vil blive overrasket?
Netkablets kvalitet og netkabler til 23.000 kroner giver jeg ganske enkelt ikke en skid for. Powerconditioning - jojo, men ikke et strømkabel der bruges til at forlænge de flere kilometer strømkabel og transformerviklinger der lurer lige på den anden side af stikkontakten. Den kan I glemme.
Igen; Har du hørt det selv? Jeg har endnu ikke haft mulighed for at "undersøge" det selv, og vil derfor ikke udtale mig. Men den afvisning af fænomenet baserer sig forhåbentlig på egen erfaring, og ikke bare en "forudindtaget" holdning?
Men man kan da sige, at den eneste måde at opnå den subjektive virkning det har at lytte til et anlæg som man ved har kostet 300.000 og forstærkeren er på 40 watt og vejer 80 kilo....det er selvfølgelig ved at bruge 300.000 kroner på det....og det kan pr. definition ikke købes billigere. Så på den måde; hvis man ikke kan nøjes med mindre (og objektivt set lige så godt), så er man på den, og så er man nødt til at spendere alle sine sparepenge på at få samme lytteglæde som vi andre kan nøjes med væsentligt mindre for at få....
Nu behøver et godt hifi-anlæg jo ikke koste 300.000 kr. Men hvis du ikke kan høre forskel på et anlæg til 2000 kr og et til 50.000 så vil jeg mene du er i den forkerte branche. |
|
|
|
obi jon kenobi Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1197
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det er bare lidt kedeligt at det er os prof. lydfolk der laver det I lytter til på jeres anlæg, ikke sandt?
Jo bestemt. 
Måske det var en overvejelse værd at man i professionelle lydstudier:
3. Gør meget ud af at behandle sit lyttelokale/kontrolrum akustisk, hvad jeg aldrig tror jeg har hørt nogen Hifi entusiast gøre noget ud af
Øhh, hvor har du den ide fra? Mange "hifi-nørder" gør meget ud af at trimme deres lytte rum ordentligt. Men der er da nogle naturlige grænser, da lytterummet jo ofte er en integreret del af hjemmet, og også skal kunne bruges som sådan. Kvinder du ved...
|
|
|
Desuden kan jeg godt lide at du som udgangspunkt antager at du har ret, og "vi andre" tager fejl. Men det virker lidt som om, du ikke rigtig har beskæftiget dig med hifi, eller hur? Dine lidt skråsikre udsagn virker lidt på mig som om de er baseret mere på fordomme end på indsigt? Men det er selvølfelig sket før at jeg har taget fejl... __________________
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
studie folk. PA freaks og musiknydere (dvs os ) kommer sgu sjældent godt ud af det sammen..
hvad vil man med sit anlæg ?
Lytte til musikken kan man på selv et schneider anlæg til 1500 kr, se og føle musikken som var man der selv er straks meget sværere, for mig betyder detaljer en meget lille del, nej jeg vil sgu ha formidlet musikken så virkelighedstro som muligt, ikke kunne lugte om forsangeren bruger old spice...
dynamik er nøgleordet.. at man kan høre hvordan musikken burde lyde på et bilka anlæg er en ting men man får sgu ikke nogen fornemmelse af perspektivet.. ligeom snurrerundt folkene vil kunne høre og mærke når arnold kaster svigermor 20 meter op i luften og hun lander bagved med et brag, vil jeg kunne "se" hvor trommerne står på scenen og hvor langt bagved sangeren de er !! det kan studie folkene os ødelægge, men heldigvis findes der nogle som ikke insistere på at de skal have deres personlige præg på musikken men prøver at lade signalet gå så originalt igennem som muligt.
Dette opnår man desværre ikke med lakridskabler og små monitor speakers.. og ja det koster knaster, men når man har opnået et anlæg der spiller så man næsten sidder foran bandet der kun spiller for en selv, ja så bliver prisen på cd eller pladen sku ligepludselig ik så vigtig.. kom ikke og snak om at det er os der mangler musikglæden og sku finde vores ghettoblastere frem som vil spille næsten ens med de setup vi har stående.. hæv jeres forventninger til hvad man kan opnå istedet !!
hehe.. lidt griner stemer ik har oplevet nogen hififolk der gør noget ud af deres lytterum.. måske han sku komme lidt ud af studiet engang imellem 
men velkommen til siden, og vi er jo som altid nysgerrige med hvad i har stående derhjemme selv 
|
Til top |
|
|
dr. jeep Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forholder det sig bare sådan at trommeslageren ikke befinder sig bagved sangeren i en studie optagelse. De befinder sig begge i hvert sit lille rum... Måske ikke engang på samme tid... Det du så opfatter som en trommeslager bagved en sanger, er helt og holdent noget ham der mikser bestemmer, efter de enkelte instrumenter er indspillet!
Så det er bedøvende lige meget om man bruger små lakridskabler i studiet eller ej... Der bliver alligevel rodet så meget med det oprindelige signal at det ikke betyder noget... Og heldigvis for det... For der er sgu ikke mange hjemme speakers/amps der kan gengive et trommesæt med fuld dynamik og niveau uden at gå op i røg! __________________ Of All the Things I Lost, I Miss My Mind the Most...
|
Til top |
|
|
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lige blevet gjort opmærksom på denne diskution og må blande mig...
Da jeg i efterhånden mange år har haft min vante gang i rigtig mange studier, så er det nogle ting jeg gerne lige vil slå fast.
For det første så er der jo ingen tvivl om at en indspilning på vinyl lydder bare bedre end en indspilning på cd. (er der nogen der er uenige så langt?)
Ledningen der løber i vægen (de 220 volt) ER og bliver den samme billige indstalationskabel (de kabler skifter i så vidt ikke ud eller er jeg gal på den der?)
Det signal som transporteres i et hvilket som helst kabel (signalkabel eller højtalerkabel) i såvel hifi eller studiet vil være et signal som bevæger sig over og under et nulpunkt, som (med mindre vi f.eks snakker 110volts systemer) ormalt hedder 0 volt. Tanken om at f.eks et højtalerkabel lydder bedre den ene vej eller den anden er helt hen i vejret. Da enhederne vil bevæge sig frem hvis de får en positiv spænding, og tilbage hvis de får en negativ spænding. Ved en positiv spænding vil strømmen bevæge sig fra "rød" til "sort" for at blive i et sprog alle kan forstå, og ved en negativ spænding vil strømmen bevæge sig fra "sort" til "rød" som udgangspunkt vil strømmen bevæge sig lige meget hver vej. Hvis du vender kablet om, så vil der STADIG løbe lige meget strøm den ene som den anden vej. Jeg stiller gerne op til at styre en blindtest af dette. og jeg kender allerede resultatet....
Tilbage til 220 volt kablerne som i mener at kunne høre forskel på... Vi har slået fast at kablet i vægen er det samme, stikket på vægen er det samme osv. Nu vælger vi så at bruge et andet kabel de sidste 2 meter. Hvad gør det af forskel? Opstår der på magisk vis ekstra elektroner?
Jeg har også hørt udtalt at apparatkablet skal være 2,5 kvadrat og at 0,75 kvadrat er noget l**t. Nu er det bare sådan at det liver ikke bedre end det svageste led, og da ledningen hele vejen i vægen er 0,75 kvadrat, så vil jeg sige at det kunne sammenlignes med at at købe et 10" fjernsyn og en kikkert der forstører 4:1 frem for at købe et 40" tv. Skulle det have en effekt, så burde man eventuelt skifte ledningen i vægen. det er trods alt der de 99,% af kablet ligger, se DET ville have en effekt, frem for at skifte den sidste ene procent af kablet.
dette er bare mine 5 cent.
|
Til top |
|
|
venice Branchemedlem

Calamus DK
Bruger siden: 06 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 93
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle har lige indrykket dette indlæg:
venice Ny bruger

Medlem siden: 21.October.2004 Land: Denmark Beskeder: 1 |
Sendt: 21.October.2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret |
|
| Tror I ikke I alle sammen lige skulle tage og klappe hesten ?? Der må jo være en grund til at disse såkaldte "hifi blondiner" eller hvad pokker i nu kalder dem kan høre forskel, hvis I ikke er klar over det er der faktisk mange pladeselskaber der gør meget for at lyden skal blive optaget så godt som muligt med bedre lyd til følge. Hvorfor tror i feks Audio Technica har studio mics eller Community feks har studio speakers?? For sjov måske eller?? Så tag lige slap af med at håne folk,så vidt jeg ved er I ikke blevet hånet til FØR der var en der så jeres indlæg. |
Til top |
|
| __________________ Med hifi go hilsen
|
Til top |
|
|
pbrand Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ooo ja jeg glemte jo lige den sidste del af mine argumenter... hvordan kan i få jer selv til at lytte til cd'er?
I bruger en masse penge på super godt udstyr, som så betyder at i netop kan høre at alle harmoniske overtoner forsvinder (eller en stor del af dem)
|
Til top |
|
|
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjae...det grundlæggende problem er nok at studiefolk forsøger at få den helt rette klang frem på instrumenter, sang mv, mens hifi nørder ser det som den store mission at analysere om instrumentet stod 4 eller 5 cm til venstre, istedet for at fokusere på det som studiefolkene fremelskede.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
Til top |
|
|
JulianF Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
studie folk. PA freaks og musiknydere (dvs os ) kommer sgu sjældent godt ud af det sammen..
Lytte til musikken kan man på selv et schneider anlæg til 1500 kr, se og føle musikken som var man der selv er straks meget sværere, for mig betyder detaljer en meget lille del, nej jeg vil sgu ha formidlet musikken så virkelighedstro som muligt, ikke kunne lugte om forsangeren bruger old spice...
dynamik er nøgleordet.. at man kan høre hvordan musikken burde lyde på et bilka anlæg er en ting men man får sgu ikke nogen fornemmelse af perspektivet.. ligeom snurrerundt folkene vil kunne høre og mærke når arnold kaster svigermor 20 meter op i luften og hun lander bagved med et brag, vil jeg kunne "se" hvor trommerne står på scenen og hvor langt bagved sangeren de er !! det kan studie folkene os ødelægge, men heldigvis findes der nogle som ikke insistere på at de skal have deres personlige præg på musikken men prøver at lade signalet gå så originalt igennem som muligt.
Dette opnår man desværre ikke med lakridskabler og små monitor speakers.. og ja det koster knaster, men når man har opnået et anlæg der spiller så man næsten sidder foran bandet der kun spiller for en selv, ja så bliver prisen på cd eller pladen sku ligepludselig ik så vigtig.. kom ikke og snak om at det er os der mangler musikglæden og sku finde vores ghettoblastere frem som vil spille næsten ens med de setup vi har stående.. hæv jeres forventninger til hvad man kan opnå istedet !!
hehe.. lidt griner stemer ik har oplevet nogen hififolk der gør noget ud af deres lytterum.. måske han sku komme lidt ud af studiet engang imellem 
men velkommen til siden, og vi er jo som altid nysgerrige med hvad i har stående derhjemme selv  |
|
|
Du skulle da måske tage ud og se hvad der forgår i studierne rundt omkring før du lader dine fingre danse på keyboardet.
|
Til top |
|
|
dtomsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 369
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sgu skægt det her, frontalt sammenstød mellem to verdener to forummer
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
Jeg er lige blevet gjort opmærksom på denne diskution og må blande mig...
Cool.. du er mere end velkommen 
Da jeg i efterhånden mange år har haft min vante gang i rigtig mange studier, så er det nogle ting jeg gerne lige vil slå fast.
For det første så er der jo ingen tvivl om at en indspilning på vinyl lydder bare bedre end en indspilning på cd. (er der nogen der er uenige så langt?)
JA !! indspilninger på vinyl kan lyde bedre end på cd.. langt fra altid tilfællet !!
Ledningen der løber i vægen (de 220 volt) ER og bliver den samme billige indstalationskabel (de kabler skifter i så vidt ikke ud eller er jeg gal på den der?)
Korrekt
Det signal som transporteres i et hvilket som helst kabel (signalkabel eller højtalerkabel) i såvel hifi eller studiet vil være et signal som bevæger sig over og under et nulpunkt, som (med mindre vi f.eks snakker 110volts systemer) ormalt hedder 0 volt. Tanken om at f.eks et højtalerkabel lydder bedre den ene vej eller den anden er helt hen i vejret. Da enhederne vil bevæge sig frem hvis de får en positiv spænding, og tilbage hvis de får en negativ spænding. Ved en positiv spænding vil strømmen bevæge sig fra "rød" til "sort" for at blive i et sprog alle kan forstå, og ved en negativ spænding vil strømmen bevæge sig fra "sort" til "rød" som udgangspunkt vil strømmen bevæge sig lige meget hver vej. Hvis du vender kablet om, så vil der STADIG løbe lige meget strøm den ene som den anden vej. Jeg stiller gerne op til at styre en blindtest af dette. og jeg kender allerede resultatet....
At et kabel skal tilspilles må du grine røven i laser over så må indrømme jeg aldrig selv har vendt et kabel der har spillet på samme led i længere tid om, så skal ikke kunne sige det, men har haft mange nye kabler hjemme der har skullet bruge mange timers tilspilning før de lyder optimalt.. værsgo at grine
Tilbage til 220 volt kablerne som i mener at kunne høre forskel på... Vi har slået fast at kablet i vægen er det samme, stikket på vægen er det samme osv. Nu vælger vi så at bruge et andet kabel de sidste 2 meter. Hvad gør det af forskel? Opstår der på magisk vis ekstra elektroner?
Har hørt Netkabler til 30 k og næhh der sker da ik det helt store, men forskel på lyden er der !! dog er jeg heller ikke overbevist om at forskellen er stor nok til at jeg åbner min pengepug.. de penge er langt bedre givet ud andre steder !!
Jeg har også hørt udtalt at apparatkablet skal være 2,5 kvadrat og at 0,75 kvadrat er noget l**t. Nu er det bare sådan at det liver ikke bedre end det svageste led, og da ledningen hele vejen i vægen er 0,75 kvadrat, så vil jeg sige at det kunne sammenlignes med at at købe et 10" fjernsyn og en kikkert der forstører 4:1 frem for at købe et 40" tv. Skulle det have en effekt, så burde man eventuelt skifte ledningen i vægen. det er trods alt der de 99,% af kablet ligger, se DET ville have en effekt, frem for at skifte den sidste ene procent af kablet.
dette er bare mine 5 cent.
Ja, mange med samme holdning som dig, dog har i ofte en ting tilfælles. i har ikke prøvet det.. |
|
|
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
JulianF skrev:
Live21 skrev:
men velkommen til siden, og vi er jo som altid nysgerrige med hvad i har stående derhjemme selv 
|
|
|
Du skulle da måske tage ud og se hvad der forgår i studierne rundt omkring før du lader dine fingre danse på keyboardet. |
|
|
Hvorfor ??? jeg kan ikke gøre noget ved optagelserne !!! jeg kan tilgengæld ændre på hvad jeg har herhjemme !! prøv at komme ud fra jordhulen og lyt til et ordentligt setup !! sikker på der er folk nok herinde der vil give dig en invitation.. mig selv inklusiv hvis duhar mod på det.. men er jo sjovere at udtale sig om noget man ikke har hørt
|
Til top |
|
|
sims Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 332
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må jeg så lige blande mig lidt, da det er mig der starte tråden her på HIFI4ALL.DK
Jeg er lidt ked af, den måde det er ændt ud på, for det hva nu ikke min meing at starte en lille krig...!!
Men blot vise/snakke om de to forskillige verdene der er i den musik vi alle går og lytter til.
Nu har jeg også gået og rodet en del med pa lyd samt været med til at bygge et lille studiet. "roar music" for nogen år siden.
Og der blev der gået en del op i hvilken kalber der blev brugt, for jo bedre det lød, der jo bedre måtte det også lyde på folks anlæg der hjemme.
__________________ Dit notepad-dokument er ændret. Windows vil nu genstarte.
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
Ja, mange med samme holdning som dig, dog har i ofte en ting tilfælles. i har ikke prøvet det..
|
|
|
Good point Live 21.. very good point.
Og den går begge veje. Inden man kalder netkabel freaks idioter så prøv at få en demo, og sådan er det med alt - prøv det inden i stempler folk. For at blive ved netkablerne - de argumenter med kablet i væggen osv. er relevante men hvis nu et andet netkabel hjælper så er kablet i væggen vel ligegyldig !!!
Åben øjnene (ørene) og prøv det selv inden i (begge lejre) dømmer.
Får selv en kabel demo snart og ind til da er jeg da skeptisk men jeg er også villig til at æde min skeptisme(!)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er Aage heldigvis ikke det eneste PA/prof forum. Prøv at kigge ind på soundcheck - de er lidt mere nørdede:
Her er lidt læsning fra prof-nørderne.
Forbedret strømforsyning til dine pedaler. |
(10-08-2004) | MKS, der laver nogle rigtig fede pedal kasser har lavet en ny strømforsyning. Den kan håndtere uendeligt mange pedaler og via et internt kredsløb vil der altid være nøjagtigt 9 volt til hver pedal. Strømforsyningen kan håndtere både 110 og 220 volt og den er designet således at der ikke opstår brum i det hørbare område. Check deres hjemmeside og se de ultra fede pedal kasser. Der bør være en dansk forhandler på disse kasser!! -sk
Hul igennem til strømmen |
(06-01-2004) | Der har gennem mange år været en heftig forskning i at opnå bedre lyd ved at benytte specielle kabler. Indtil nu har det mest drejet sig om signal og højtaler kabler. Producenterne er ikke blege for at tage flere tusinde kroner pr meter og folk betaler hvis det angiveligt virker. Nu er turen så kommet til de strømførende kabler.Evidence lægger for med deres Source kabel i en speciel IGL kobber legering der skulle give mere hul igennem, mindre støj(via en nyudviklet afskærmning) og både stik og kabel lever op til de strengeste hospitals krav der stilles i USA.(Så får du et job på fødegangen er det iorden at benytte dette kabel) 1,5 meter koster ca 1000kr. -sk
se mere på hjemmesiden
SabreCable Det var med en vis skepsis at jeg tilsluttede det tilsendte SabreCable, jeg har prøvet så mange 'superkabler' at jeg var holdt op med at tro på de mange løfter. Men af udseende var der ikke meget at komme efter. Det ene stik er et meget fint Neutrik vinkelstik, med en lige modpart i den anden ende. Kablet er monteret med en velcrostrip så man nemt og hurtigt kan rulle kablet op og beholde det pænt sammenrullet. Man føler at man står med et kvalitetsprodukt i hånden, men lyder det godt? Lydtest Det kan lyde skørt at man kan høre forskel på kabler. Man skal også have de store ører på, men man mærker stor forskel når man spiller. Dynamik, feedback, klarhed er alle elementer der er med til at gøre oplevelsen bedre og med et kabel der ikke sluger en del af disse er med til at løfte spilleglæden op på et højere niveau.
Og jeg kan finde mange flere. Der må også være en grund til at enkelte seriøse producere/teknikere helt dropper mixeren til indspilning af sang, klaver og andet akkustisk lyd. Man smider mic'en i en 50.000 kr. rørpreamp (ingen eq og ej heller comp) og herefter direkte i en båndmaskine til en million.
Ligesom der findes ganske få high-end mærker indenfor hifi, findes der kun meget få high-end studier - det gør jo ikke at det er mængden der bestemmer (heldigvis).
Jeg er selv både hifi-nørd og lydtekniker, det kan godt kombineres.
|
Til top |
|
|
JulianF Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
JulianF skrev:
Live21 skrev:
|
|
|
Du skulle da måske tage ud og se hvad der forgår i studierne rundt omkring før du lader dine fingre danse på keyboardet. |
|
|
Hvorfor ??? jeg kan ikke gøre noget ved optagelserne !!! jeg kan tilgengæld ændre på hvad jeg har herhjemme !! prøv at komme ud fra jordhulen og lyt til et ordentligt setup !! sikker på der er folk nok herinde der vil give dig en invitation.. mig selv inklusiv hvis duhar mod på det.. men er jo sjovere at udtale sig om noget man ikke har hørt |
|
|
Hvad for noget musik lytter du til?
Jeg arbejder for et firma der samler, tester, installere, sælger og supportere de indspilningssystemer DR, Nordisk film, Mainstream, Operahuset, det kongelige teater osv. bruger. Digidesign HD systemer. Det er normalt også det man bruger i de professionelle studier i det meste af verden. Der er normalt enten Protools, digital performer eller Logic audio som host. Hertil er det normalt en ssl pult eller en yamaha digital pult (pm1d eller pm5d som lige er released) man mixer på. Det her er altså kilden til det du høre. Monitor mæssigt er det for det meste Genelec, men Adam er ved at møve sig godt og grundigt ind på markedet. Adam er brugt i studier som Paramount studios, SAE Vienna hvis det skulle sige dig noget. Det er en anden verden det her. og lige meget hvor meget du betaler for dine signal kabler er det stadigvæk dine lakridskabler der er mellem mikrofon og preamp.
Bare lige så du ved hvad de studier her betaler for deres gear ligger et fuldt bestykket HD3 system omkring 500K og en ssl pult kan sagtens koste mere end 5 mill. en side i det største genelec system koster 194.000,- Adams mains koster pr. side omkring 160k, Disse bliver købt og installeret. Nu er der ikke engang nænvt mikrofoner og preamps, en god preamp ligger omkring 20-30k og en god vokal mikrofon som Brauner VM1 kan man erhverve sig til Ca. 40-50k, DPA 4041 som er den ultimative kugle ligger med rør omkring 30k. Stadig er det de samme mogami kabler til 12kr meteren vi bruger.
Så det er vel i virkligheden ret fedtet af dig kun at skyde et par hundrede tusinde af på det du lytter på....
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening er udfordringen for hvert led i kæden fra levende musik til lytterens øre at få mest muligt ud af det led man nu engang har indflydelse på.
Det bliver nævnt flere gange på "begge sider" at kæden aldrig bliver stærkere end det svageste led - men går så videre til at bruge det som argument for at diverse tweaks ikke skulle hjælpe, fordi der findes lydforringende elementer andre steder i kæden.
Hvad er det for noget vås?
Jeg har ikke selv prøvet ALLE tweaks, så ved ikke på første hånd hvor mange af de mere eller mindre eksotiske ting der bliver nævnt i forskellige sammenhænge der virker.
Men for mig at se må det være klart at der findes rigtig mange forkskellige led - dvs. instrumenter (elektroniske som akustiske), mikrofoner, kabler, a/d convertere, processorer (effektmaskiner, compressorer, limitere, you name it), mixere, mastermaskiner, cd-replikeringsmaskine, cd-drev, d/a convertere (eller evt. digitalkabel til d/a converter i forstærkeren - coax eller toslink..? ), forforstærker, effektforstærker, højttalerkabel, delefilter, højttalerenhed, rumakustik for tilsidst at nå frem til øret.
Og et hvilket som helst af disse led kan i princippet være det svageste - men medmindre lytteren også er den der har indspillet musikken - og har været med i hele signalkæden - så vil de færreste nogensinde vide præcis hvad der er det svageste led. (Der er selvfølgelig nogen af ledene der åbenlyst er mere følsomme for forringelse end andre)
Men skulle det så fratage nogen af de involverede et medansvar for at lige præcis DERES led er så godt som det kan blive med de forudsætninger der måtte være til stede?
Der er da ingen tvivl om at musikken går gruelig meget igennem inden den overhovedet når frem til forbrugerens anlæg. Men at sige at det derfor er totalt uden betydning at forsøge at få det bedste ud af sit anlæg er noget pjat. Hvis det var rigtigt ville det være totalt underordnet om ens stereoanlæg var en ghettoblaster til 299 fra Aldi eller et 300K anlæg af mere eksotisk tilsnit - "For musikken kan jo ikke tage mere skade alligevel".
Det er da muligt at det for nogen kan virke hysterisk f.eks. at bruge signal- eller højttaler kabler i et hifi-anlæg der har kostet det 5- eller 10-dobbelte af dem der blev brugt da musikken blev indspillet - men jeg har svært ved at se at musikken ikke vinder ved det. Det lyder måske ikke bedre end det stærkt bearbejdede (i nogens mening lydforringede) produkt man sætter i afspilleren, men så bliver det i hvertfald ikke forringet YDERLIGERE.
Denne sammenligning er måske lidt langt ude - men forestil jer en mand der har brækket begge ben. Han har nu valget mellem at få et par krykker, en manuel kørestol, en elektrisk kørestol eller en privatchauffør der kører ham rundt hvor han vil. Efter den samme tankegang som er blevet lagt for dagen et par gange i denne tråd (og i "søstertråden" på Aage Jensen) så burde det være ligegyldigt hvad han vælger, for skaden er allerede sket - benene er brækket, og det kan ikke blive værre. Det er muligvis rigtigt - men man er da et fæ hvis man ikke gør sit bedste for at få så meget som muligt ud af situationen.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyder latterligt.. de smider millioner på udstyr og 12 kr på kabler.. et eller andet er gået helt galt hvis det passer !!
men som sagt, jeg kan ikke gøre noget ved optagelserne men det der kommer bagefter kan jeg, og med det rette anlæg kan man høre stor forskel bare man skifter et komponent ud.. om det så er cd spiller pladespiller riaa, pu, kabler, rør, feets, osv. og sådan prøver alle herinde at frembringe netop den lyd de går efter-..
Min ynglingsmusik er rock.. Feks Live, couting crows, metallica, dire straits osv.. ofte mange elendige indspilninger desværre, der har jeg på et tidspunkt haft to cd spillere en til dårlig indspillet musik, og en der var mere analytisk..
Crash Test dummies er noget andet musik jeg elsker, men de indspilninger man kan få med dem er direkte elendige !! man fatter slet ik hvor dårlige de er.. så kan man høre musik som keb mo og dream theater, så lyder det sku godt !! på mit anlæg er det altid indspilningerne det kommer an på, meget tydeligt at høre forskel.. (som sagt du er velkommen) og det meste seriøse lytning kommer fra min pladespiller.. forresten et godt indlæg på aage fra dynasis
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|