Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 09:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: pa lyd mand er dummer end... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JulianF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hehe jamen det gør det.

og ja du kan høre forskel på komponenter, Rupert Neve løber da heller ikke bare ned i brincks og køber en papirs kondensator når hans skal bruge en... Men det du tilstræber er stadig enten komme så tæt på din smag så muligt. Har du nogen sinde hørt noget der ikke er mastered? Det lyder jo efter min mening bedre en det masterede. Derfor skulle du prøve et besøg i et studie en dag og høre hvor tæt en god mikrofon kommer instrumentets lyd og hvor meget monitoren betyder her.

Alison Krauss & union station, new favorite. tjek det ud, det er blue grass, og lyder rigtig rigtig godt.
Til top Vis JulianF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JulianF Besøg JulianF's Websted

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hvad f* er der nu i vejen med at man gerne vil have en god lyd hjemme i stuen.
Husk på at det er os der køber den musik i indspiller.......

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

JulianF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Største delen af købere er jo dem der afspiller på en saba blaster. Derfor den dårlige og flade dynamikpå det meste af det vi høre idag. Tænk på at fra DR's musikafvikling til den bliver til en radio bølge er der 8-9 limitere der presser det som kul til diamant.
Til top Vis JulianF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JulianF Besøg JulianF's Websted

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

JulianF skrev:
Største delen af købere er jo dem der afspiller på en saba blaster. Derfor den dårlige og flade dynamikpå det meste af det vi høre idag. Tænk på at fra DR's musikafvikling til den bliver til en radio bølge er der 8-9 limitere der presser det som kul til diamant.

"Derfor den dårlige og flade dynamik på det meste af den vi høre idag"?
Betyder det, at man indspiller efter at dem der høre det har en saba blaster?

Til top Vis Oogie Boogie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oogie Boogie Besøg Oogie Boogie's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

OB: man indspiller efter masserne.. desværre bruger de fleste maks 2 eller 3 k på deres anlæg, derfor indspiller man efter dem

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

JulianF skrev:

Du skulle da måske tage ud og se hvad der forgår i studierne rundt omkring før du lader dine fingre danse på keyboardet.

Kan man komme ud og se hvad der foregår på studierne ville jeg da meget gerne ind og se det, hvis der var nogle kvalificerede der viser rundt ville det bare være ekstra fedt.

Generelt kan jeg kan ikke forstå at man ikke interessere sig for hvordan det kan lyde udenfor studiet, jeg synes da det er enormt interessant hvad der foregår der. God indspilning og mastering skal jo netop sikre mig den store oplevelse ved musikken; Hjemme foran anlægget forstås.

Nogle af de betragtninger der gælder hjemme lyd og studie lyd er de samme, men den store forskel er at i studiet kan man kontrollere frekvens og fasegang. Noget som er meget vanskeligt når anlægget er placeret i stuen hjemme. Derfor er det ikke de samme parametre der tæller f.eks. i forhold til sub's.

Med hensyn til kabler tror jeg snart at det er på tide at de "proffe" og branchen indser at der er endda ganske stor forskel på kabler. Jeg tænker her ikke på netkabler, her snakker vi marginaler i min verden, men signal og ht kabel.

Lydsignaler er af en så kompleks karakter at almindelige elektriske betragninger ikke alene kan dække de observerede fænomener. Videnskaben inden for dette område og specielt nano metallurgi viser at signalerne simpelthen præsentere sig anderledes afhængigt af lederens beskaffenhed. Det er bevist fysisk, lidt ligesom at jorden er rund.

Der er bare ikke nogen i den etablerede branche der tør vedkende at de mener der er forskel. Der er derfor ikke nogen producenter der har slået igennem med special kabler indenfor prof. lyd.

Jeg synes det er absurt at bruge 30K på microfonen 30K på mic forstærker og derefter forbinde det med affaldskobber til 12kr/meteren. Ligesom i finder det absurd at der er forskel på netkabler.

Det kunne være fedt hvis vi kunne mødes et sted på midten og indse at der er kompetencer i begge lejre som kunne komme fællesnævneren - musikken til gode.

For lige at afslutte den med pladespilleren, jeg snakkede med en forhandler i dag, der for første gang i sin kariere har solgt flere pladespillere end cdafspillere. Det kommer igen, meget musik udkommer også på vinyl i dag.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Oogie Boogie skrev:

JulianF skrev:

"Derfor den dårlige og flade dynamik på det meste af den vi høre idag"?
Betyder det, at man indspiller efter at dem der høre det har en saba blaster?

Det gør man i allerhøjeste grad. Det er meget almindeligt at man til kommecielle pop-produktioner tager højde for, og indgår kompromiser for at lyden skal fungere på en billig l**teradio. Men det er selvfølgelig mest de radio-orienterede udgivelser....

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

JulianF skrev:

Men det du tilstræber er stadig enten komme så tæt på din smag så muligt.

Både og....

På den ene side søger man at ramme en "formidling" der matcher ens temperament. På den anden side søger man en "formidling" der er så oprigtig i forholdt til kilden (dvs cd'en eller pladen - det i har lavet til os) som overhovedet muligt. Og til sidst prøver man at opnå dette indenfor en given økonomisk ramme, som naturligvis langtfra kan matche et proff pladestudies budgett.

Men herudover, og altoverskyggende i forhold til ovennævnte, er hifi-nørdernes ønske om at bringe musikken ind i stuerne. Det er glæden ved musikken der driver værket ene og alene. Og fælles for nørderne er at de oplever en væsentlig forøgelse af glæden ved musik, når den frembringes på et ordentligt anlæg, end på et skod bilka anlæg.

At lyden i studiet er bedre end lyden der kommer ud af studiet, er jo resultatet af at musikindustrien foregår på markedspræmisser.

Og ja, jeg ved godt hvordan der er i studiet. Jeg har været der. På begge sider af pulten endda. (selvom min reelle teknikerindsigt må siges at kunne ligge på et lille sted...)

Oogie Boogie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Live21: Det har du desværre nok ret i, men masserne vil jo også gerne have god musik, det kunne man se da Norah Jones første cd kom ud. Den solgte jo godt stort set uden reklame.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

JulianF skrev:

Har du nogen sinde hørt noget der ikke er mastered? Det lyder jo efter min mening bedre en det masterede.

Der er vi så ikke enige, på det helt generelle plan. Selvfølgelig med en dårlig mastering engineer bag roret kan alt lade sig gøre, men normalt synes jeg nu folk som Jan Eliasson gør det ret fortrinligt.

Ellers ville det jo også fuldstændig ophæve al mening med mastering...

Tror du på Hifi?

JulianF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Ja.. hi hi
og nej, men for f.eks. sony musik vil udgive en pop cd skal den lyde godt på en saba.
Der forskel på produktioner. og de fleste teknikkere ligger ære i at det lyder godt. mastering derimod pumper mixet på en pop produktion så meget op at "alt er med" i en 4.5" papskive...
Derimod hvis det er en klassisk eller en jazz produktion, også mange elektroniske, instrumentale er der taget vare om masteringen så dynamikken er med, tag sådan noget som Stina Nordenstam eller van morisson, det er ikke altid du kan høre hvad de synger når du køre 160 i en gammel volvo, men det kan du når du høre Britney spears eller jokeren for den sags skyld.

For det meste i dag, JA.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

lyder latterligt.. de smider millioner på udstyr og 12 kr på kabler.. et eller andet er gået helt galt hvis det passer !!

Sådan er det. Og husk på at det er ovenikøbet bl.a. kablet mellem mikrofon og preamp (en preamp her er noget andet end hifinørdernes preamp) - der hvor signalet er mest skrøbeligt! Og ikke nok med at det er lakridskabel - det er også tit meget tyndere end det (multikabler)...og så er de LANGE!

....konklusion: Det betyder ikke en skid.

Tror du på Hifi?

JulianF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Den bedste ide man kan få om hvor instrumenter og stemmer skal ligge i mixet er før masteringen, medmindre du mixer med en L2 kværnet ned på minus 12db på mix out. Det ville da være røv sygt.

Det var iøvrigt ja til oogie boogie's sprøgsmål.

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

pbrand skrev:

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på denne diskution og må blande mig...

Gør det endelig!

pbrand skrev:

Da jeg i efterhånden mange år har haft min vante gang i rigtig mange studier, så er det nogle ting jeg gerne lige vil slå fast.

For det første så er der jo ingen tvivl om at en indspilning på vinyl lydder bare bedre end en indspilning på cd. (er der nogen der er uenige så langt?)

Ja, vi er uenige så langt. Jeg kan ikke rigtig døje lyden af vinyl. Dels kan jeg ikke klare de uundgåelige artifacts (ridser, støv og smuds...) og dels har det næsten altid en utroligt forstyrrende forvrængning på især vokaler, så snart pladen bliver bare den mindste smule slidt.

Jeg kan godt følge dig i at der er en specielt fornemmelse over især bunden som kan være meget lækker, men jeg vil til enhver tid mene at der tale om en misfarvning som man så kan holde af eller lade være. Det kan godt være meget lækkert, men det opvejer for mig ikke de negative sider.

Resten af dit indlæg er jeg tilgengæld temmelig enig med dig i.

Tror du på Hifi?

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Øhhh - fordi i bruger dårlige kabler i studiet, betyder kabler (i et hifi-anlæg) ikke en skid? Den må du vist længere ud på landet med.

JulianF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Live21 skrev:

lyder latterligt.. de smider millioner på udstyr og 12 kr på kabler.. et eller andet er gået helt galt hvis det passer !!

Sådan er det. Og husk på at det er ovenikøbet bl.a. kablet mellem mikrofon og preamp (en preamp her er noget andet end hifinørdernes preamp) - der hvor signalet er mest skrøbeligt! Og ikke nok med at det er lakridskabel - det er også tit meget tyndere end det (multikabler)...og så er de LANGE!

Nemlig, men jeg ville da elske at sælge par 32 kabler i 100 meters klassen med det dyre kobber. "fra isoboxen til kontrolrummet? 17,2meter, par 32 tja lad mig se, det bliver 892.237,52,-" hi hi...

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Den eneste begrundelse jeg kan finde på for at studier ikke bruge "ordentlige" kabler, er prisen. 1000kr meteren, også lige 500 meter af det tak. Dertil tror jeg forbedringen er for lille i forhold til prisen. Ville den halve mill ikke være brugt bedre et andet sted.

Dermed ikke sagt at der ikke er forskel på kabler, men det er trods alt mer overkommeligt at give 1000kr/m når man kun skal bruge 4 meter, end når man skal bruge 500m el 5000m eller hvor mange der nu er, når man lægger alle kablerne sammen i et modernd lydstudie.

Alene den økonomiske pukkel ved et sådant kabelskift (både internt og eksternt) er så stor at ingen studier gør det, og derfor ved ingen studiefolk hvad gode kabler kan, og derfor tror de ikke på at der er en forskel.

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Live21 skrev:

jeg synes desværre, at det er en tråd, hvor flere af indlæggende er urimeligt bedrevidende og håbløst uargumenterede, men denne såkaldte konklusion er altså et slag i ansigtet.
Blot fordi A er tilfældet kan man ikke konkludere, at A' ikke ville gøre en forskel. At der er lakridskabler betyder ikke, at andre kabler ikke kunne gøre en forskel. Medmindre man medtager en præmis, der hedder, at samtlige andre kabler er blevet testet og man har valgt det kabel, der var bedst. Hvilket næppe er tilfældet, når man nu ikke tror på, at kabler kan gøre en forskel.

"Konklusionen" svarer til at sige, at fordi jeg spiser slik, så ville jeg ikke tabe mig, hvis jeg spiste gulerøder istedet.
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Nu findes der jo heldigvis også gode indspilninger derude. Og der er faktisk nogen der bruger "meget krudt" på indspilninger. Min (omend ringe) erfaring siger mig, at jo mindre studiet har gjort ved lyden, jo bedre lyder den på et godt anlæg. Dit job er ideelt set reduceret til at købe gode mikrofoner, opstille dem ordentligt, og så trykke på "REC".

Vor Herre bevares! Så kommer musikken jo bare til at lyde lige så hæsligt som da den blev spillet i virkeligheden! Et trommesæt lyder jo ikke godt IRL i forhold til hvad det kan lyde som i studiet, hvis man giver det lov og leger lidt med det! (og jeg spiller selv trommer).

obi jon kenobi skrev:

Har du selv hørt et "rigtig" high end anlæg, med helholdsvis dårlige og gode kabler? Måske du vil blive overrasket?

Det har jeg ikke som sådan, nej (altså det I kalder hifi/highend).

Det jeg siger er blot at hvis der er den forskel i påstår, så er der godt nok et par studieejere verden over der har brugt deres millioner af kroner forkert. Vi snakker 99.99% af alle professionelle studier i alle priskategorier. Derfor tillader jeg mig at tvivle, uden rent faktisk at have hørt det.

Derudover undrer det mig umådeligt at der er så få af jer musiknydere der går op i f.eks. at have højttalerenheder der større en 6" eller muligvis 8"...det har da aldrig været meningen med de enheder at de skulle kunne gengive noget bund overhovedet!?

Jeg har altid syntes der var få ting federe end at høre musik spillet ved stille/moderat niveau på et stort PA, som f.eks. ved koncerter før eller efter bandet har spillet. Nu er der jo så ofte masser af publikumslarm i den situation, men selve lyden af et anlæg der spiller med så voldsomt et overskud har en helt særlig fornemmelse i bunden, synes jeg. Der er ikke noget bedre end bunden fra 15", 18", 21" eller større endnu, der spiller stille og roligt...

...ikke at man behøver det i stuen, men det undrer mig gang på gang at se hifinørder der har brugt en formue på anlægget og så er der ingen enheder større end en 6" eller tre. Bevares, man kan da godt få dem til at spille temmelig dybt, men her er der da virkelig intet der slår store enheder. Det er jo også rent fysisk en selvfølge. Hvor langt ned enheden går i frekvens afhænger jo direkte med størrelsen af membranen og skal man længere ned med en mindre enhed, skal man ud i forskellige tricks og snyderier...

Tror du på Hifi?

pbrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Os studiefolk bruger ikke kabler til 12 kroner stykket. I hvert fald ikke hvis vi kan blive frie for det. Vi bruger de kabler som producenten har tiltænkt at man skal bruge. De er gratis, og følger med apparatet når man køber det.

bruger i HIFI-folk så almindelige forlængerledninger, eller koster de også 25-30.000 hvis man skal have et ordentligt et? (ja de må jo være dyere end apparatkablet til 23.000) Ja jeg spørger bare

Til top Vis pbrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pbrand

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes