Emne: pa lyd mand er dummer end... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Ammitsbøl Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke dog en omgang pis!!
Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at læse alle postings
igennem... folk diskuterer am alt andet end det der har med lyd
at gøre.
Desværre syntes jeg også at dette er lidt typisk dansk, at man
kan finde interesse for at skælde hinanden ud i timevis istedet
for at komme videre!!
"Come on"!! det her er ikke sjovt at læse for mig og jeg tror
heller ikke for andre her inde. -se at komme videre!
Grunden til at diskutionen skal holde op er faktisk også at dem
der diskuterer ikke er helt "top notch" inden for det de siger og
det får diskutionen til at løbe ud på et sidespor. Jeg mener at
dem der diskuterer i bund og grund har en rigtig opfattelse,
men er bare ikke istand til at formulere sig uden en diskution
opstår... de finder det nødvendigt at diskutere for at fastlå deres
mening eller formulering . Hvilket er totalt uinteresant!!
Med venlig hilsen
Henrik
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ghammel & Suhr skrev:
|
pbrand,
Hvis du nu havde læst, hvad der er skrevet i tråden, så ville du se, at jeg i farten var kommet til at typebetegne en SM81 som SM57. Dette gjorde jeg oven i købet opmærksom på i et separat indlæg, samt rettede det. Så dit bedømmelsesgrundlag burde være taget udfra dette i stedet:
"..Hvis man f.eks. sætter en SM57 direkte i pulten (eller boxen), er der tale om "passiv signaltransmission". Tilsætter man derimod signalet fra en SM81 strøm under en eller anden form - Phantom Power - så taler man om et aktivt signal..."
Altså er fejlen rettet forlængst, så her må jeg sq stille mig lidt uforstående...
|
|
|
men det ændre intet. sådan her fungerer en condensatormikrofon
How Condenser Microphones Work
A capacitor has two plates with a voltage between them. In the condenser mic, one of these plates is made of very light material and acts as the diaphragm. The diaphragm vibrates when struck by sound waves, changing the distance between the two plates and therefore changing the capacitance. Specifically, when the plates are closer together, capacitance increases and a charge current occurs. When the plates are further apart, capacitance decreases and a discharge current occurs.
A voltage is required across the capacitor for this to work. This voltage is supplied either by a battery in the mic or by external phantom power.
Cross-Section of a Typical Condenser Microphone

batteriet kan så erstattes af prantompower, men der er stadig ikke tale om noget aktivt signal. der er max tale om et dc-ofset.
en condensatormikrofon som her på billedet har et indbygget batteri. bateriet har nul på den diaframen, og plus på bagpladen. det signal der derved kommer ud af mikrofonen er eksagt det samme som det der ville komme ud af en dynamisk mikrofon.
de fleste condensatormikrofoner kan køre både på batteri og på phantompower. men der er ikke den mindste forskel på om man gør det ene eller andet. eneste forskel er at der hvis man benytter phantompower efter p48 standarten vil vøre en 48 volt dc-ofset, som fjernes ved at smide signalet gennem en condensator.
(skal vi kort forklare at en condensator består af 2 plader der er galvanisk adskildt. derfor vil den ikke tillade at der kommer dc igennem. ac der imod påvirker magnetfeldet på den plade som det er forbundet til. når magnetfeldet om den ene plade endres, påvirker dette også magnetfeldet om den anden plade efter som de 2 plader ligger meget tæt op ad hinanden. når magnetfeldet ændres, så induceres der en spænding. kort sagt, en condensator lader ac komme igennem, men fjerner dc)
Ghammel & Suhr skrev:
Nu ved jeg ikke, hvilke stikdåser, du har haft fat i, men det lyder ikke umiddelbart som om, det har været den mere seriøse slags. Det kan såmænd godt lade sig gøre, at finde et netkabel eller en stikdåse, der ikke er et "apparat" og samtidigt performer fremragende, også i et studie.
|
|
|
ja da... de koster 12,50 i den nærmeste elektronikbutik
Ghammel & Suhr skrev:
|
Skal vi over i apparat-kategorien, vil studierne nok have mere glæde af en power regenerator, skillefiltre eller i yderste konsekvens en decideret benzin- eller dieseldrevet generator. Mange steder er der jo en stjernestelkonfiguration på udstyret, hvilket de færreste hifi-idioter har derhjemme, så det vil helt naturligt være nogle andre ting, der skal sættes ind overfor, end i hifi verdenen. Hifi er desværre sjældent bygget til at skulle leve op til de samme krav som pro grej, så dér er problemerne klart både flere og mere udtalte.
|
|
|
så vidt jeg lige har kunnet se, så har disse dyre kabler som der er blevet linket til et indbygget netfilter eller lignende. når der er elektronik indbygget af den ene eller anden slags, så er det forkert at betegne det som et kabel eller en stikdåse. så er det et apparat, eller et apparat med X strømudtag.
Ghammel & Suhr skrev:
Stemer,
Hallo, du, det er sq da ikke mig, der har opfundet begrebet eller termen "aktiv elektronik", det er faktisk pro-verdenen! At du så tydeligvis ikke er bekendt med udtrykket, gør det jo ikke automatisk ugyldigt. Det dækker i sin enkelthed over en elektronisk indretning, hvor der i dets kredsløb er indbygget én eller anden form for "feed". Det kan så være en speaker med indbygget amp, en cond. mic, en headphone preamp, osv. Længere er den såmænd ikke,
|
|
|
ganske korrekt, men dette gør ikke at der er tale om aktive signaler.
Ghammel & Suhr skrev:
|
og det kan du forvisse dig om bl.a. her:
"...The R-122 is the first in our new line of phantom powered ribbon microphones, a line that will ultimately include a variety of active ribbon microphones...": http://www.fullcompass.com/Products/pages/SKU--70499/
http://www.peavey.com/news/wnamm_millenniumacbxp.cfm
http://www.stewmac.com/wiring101/active_electronics.html
Så ting behøver altså ikke nødvendigvis at være nonsens, blot fordi det ikke er "anerkendt i pro-verdenen"...
Lad mig forsøge at omformulere det: Ja, man bruger sq da phantom feed til en cond. mic fordi den har brug for det. Ellers ville signalet jo være alt for svagt, da output fra membranen ganske enkelt er for lavt til at få et bare rimeligt S/N level.
|
|
|
ganske ukorrekt. som du kan se ovenfor så bruges det for at skabe det magnetfeldt der gør at condensatoren kan inducere en spænding. uden strøm intet signal. det er ganske rigtigt at der i nogle (bal den båndmic du refererer til) sidder en preamp, men det gør der altså ikke i alle condensatormikrofoner.
Ghammel & Suhr skrev:
|
Hvad jeg også siger er, at der OGSÅ er en mængde "bivirkninger" om du vil ved det, nemlig et mere rent signal, hvilket gør sig godt ved lange kabeltræk - netop i og med at tabet er mindre. Brugen af balanceret spiller også ind her, men det er jo implicit, da det normalt er den konfiguration, man bygger et phantom feed på. Så set i forhold til en dynamisk mic uden nogen form for step-up elektronik, så byder kombinationen af cond. mic'erne og phantom feed på nogle klare fordele. At phantom skulle gøre, at et kabel bliver hurtigere spillet til, har jeg derimod ikke på noget tidspunkt sagt noget om. Derimod har jeg sagt, at tilspilningsperioden og kabelkvaliteten er langt mindre kritiske, netop grundet den aktive elektronik og det dermed langt renere "boostede" signal fra mikrofonen. Hvis ikke det nu er krystalklart for dig, så kan jeg ligesom ikke gøre mere...
|
|
|
nu hvor vi har slået fast at der ikke er tale om et boostet signal, og har slået fast at der ikke altid er tale om indbygget elektronik til signalbehandling, så må jeg jo spørge om det er krystalklart for DIG?
Ghammel & Suhr skrev:
|
Hatten af for din digi-test! Den bekræfter med mine øjne, at der er et alvorligt performance gab imellem pro udstyr og hifi. Ikke at det er uventet, men at det skulle være SÅ stort... hæ, det gør jo mere end 95% af de hifi CD afspillere der er på markedet til rene lirekasser...
|
|
|
jep... hifi er en ilusion
|
| Til top |
|
| |
Kajkagen Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 467
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke så sært at vinyl vinder mere og mere indpas på markedet igen når dem der sidder i studierne har den holdning, at det kan være ligemeget hvilken kvalitet de laver deres produkt i, da det alligevel er nogle l**teanlæg det skal spilles på. Det er sku da det mest åndssvage og sørgelige jeg har hørt til dato...hvordan kan man så tage sit arbejde seriøst når man ved man sidder og laver noget l**t ?
Men ikke nok med det...bagefter går man ind og griner nedladende af folkene der kæmper for at få indspilningerne til at lyde godt ved at købe gode setups, og siger at de er nogle idioter at bruge så mange penge på noget som alligevel ikke kan betale sig, da det der laves i studierne er noget l**t... så kan jeg da ikke andet end at blive hamrende gal! Derudover, efter at have talt nedladende til alle der stak næsen frem, og spille bedrevidende overfor hifi-entusiasterne ved at fortælle dem at kabler og dyrt udstyr kan være ligemeget og en pladespiller skratter og forvrænger , så er det da først at man gør sig selv fuldstændig åbentlys til grin. Og endnu mere latterligt bliver det da når man i samme åndedrag fortæller at man faktisk aldrig har lyttet til et High-end-anlæg og hørt hvilke forskelle kabler og mærker gør (Hvilket også tydeligt fremgår af alle Stemers udsagn!), men stadig stivnakket påstar at vi er nogle værre tåber at tro på alt det "voodoo" og smide så mange penge i vores passion, nemlig musikken...så sidder jeg og håber at din chef læser dine indlæg hvorefter han burde fyre dig på stedet, for med sådan en holdning burde man ikke sidde og ødelægge musikken for os der har det som passion!
Når man har erkendt det for sig selv, at det musik man sidder og roder med, ødelægger man, ved at tilgodese alle l**teanlæggene, og derfor mixer det helt af helvede til, så det mister alt form for dynamik og sjæl...så forstår jeg simpelthen ikke at man kan tage på arbejde hver dag...men det er så hvad det er, der skal jo trods alt mad på bordet. MEN når man så skider dem der har musikken som passion langt op og ned af ryggen og fortæller dem at det de er nogle værre tåber at give i dyre domme for deres setups for virkelig at kunne nyde de få virkeligt gode indspilninger der udkommer...så er man blevet for kommerciel og ligeglad med den smukke kunst man arbejder med ("Så kommer musikken jo bare til at lyde lige så hæsligt som da den blev spillet i virkeligheden") og så burde man jo nok sige op...fy for fanden siger jeg bare!
Desværre har jeg på fornemmelsen at det er sådan de fleste studier har det i dag, så derfor har jeg, som utallige andre, valgt at gå tilbage til vinyl, da man dengang åbenbart lagde en ære i kvaliteten sine udgivelser...jeg synes bare at det er synd for de nye kunstnere at deres materiale skal behandles som skidt, fordi lydstudierne er p***eligeglade med musikken .
Stemer skrev:
obi jon kenobi skrev:
|
Nu findes der jo heldigvis også gode indspilninger derude. Og der er faktisk nogen der bruger "meget krudt" på indspilninger. Min (omend ringe) erfaring siger mig, at jo mindre studiet har gjort ved lyden, jo bedre lyder den på et godt anlæg. Dit job er ideelt set reduceret til at købe gode mikrofoner, opstille dem ordentligt, og så trykke på "REC". 
|
|
|
Vor Herre bevares! Så kommer musikken jo bare til at lyde lige så hæsligt som da den blev spillet i virkeligheden! Et trommesæt lyder jo ikke godt IRL i forhold til hvad det kan lyde som i studiet, hvis man giver det lov og leger lidt med det! (og jeg spiller selv trommer).
obi jon kenobi skrev:
|
Har du selv hørt et "rigtig" high end anlæg, med helholdsvis dårlige og gode kabler? Måske du vil blive overrasket?
|
|
|
Det har jeg ikke som sådan, nej (altså det I kalder hifi/highend).
Det jeg siger er blot at hvis der er den forskel i påstår, så er der godt nok et par studieejere verden over der har brugt deres millioner af kroner forkert. Vi snakker 99.99% af alle professionelle studier i alle priskategorier. Derfor tillader jeg mig at tvivle, uden rent faktisk at have hørt det.
|
|
|
Prøv at læs alle Stemers indlæg på de første 5 sider...jeg sidder og får det dårligt. Hvordan kan den mand tage sine egne udsagn og sit job seriøst ? __________________ Musik er noget af det mest vidunderlige der er til!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer er heldigvis kun repræsentant for en del af teknikerne/producerne.
Der findes skam også seriøse folk i den branche, og mærkeligt nok så er de ofte også hifi interesserede. Men det er sgu mærkeligt at mange laver lyd til ghettoblasterne o.a. makværk. De der lytter på disse anlæg er jo ligeglade med lyden. Mit forslager er: lav så god lyd som overhovedet muligt, og I lydteknikere behøver ikke frygte at dem med ghettoblaster kan høre det, det lyder sikkert stadig af l**t på deres anlæg.
Nå, nu vil hifi nørden her slippe tasterne og drage til odense for at dreje lidt i en lydpult (det er faktisk meget sjovt).
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kole skrev:
|
En levende katalysator for den skråsikkert hjemmebryggede amnestuesnak og voodoo hele hifi-verdenen, incl. dette forum, er fyldt med.
|
|
|
Når man læser det I "professionelle" skriver. Ja, så får jeg sku' mere og mere respekt for folk som Steen Duelund.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dfms:
Nu tror jeg faktisk at Kole er en af de mere fornuftige proffer (det virker sådan, kender ham ikke).
Steen Duelund er en af de få der ser lydgengivelse som en videnskab, og søger at skabe en korrekt lydgengiver der ikke baseres på smag.
Jeg vil give Kole fuldstændig ret i at hifi verdenen er fyldt med ammestursnak og folk der gør sig kloge på ting de dybest set ikke har forstand på. Det selv samme sker dog også på den anden side, prøv at læse den tilsvarende tråd hos aage.dk, og se selv at tågehorn findes både her og der.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luny Tune: På aage Der er dog 1 ting vi pure nægter at stå model til. Det er ingnoreren af det faktum at det er os og vores kollegaer som leverer det materiale som I lytter til.
Det beskriver det vist meget godt.. hvad har i lavet ? Me and My ? jeg er dybt taknemlig bukker mig i støvet for jeres viden.. hvad der kommer før mit anlæg betyder absolut intet, "I" kan lave indspilninger så dårligt i har lyst, jeg kan ikke ændre på det, derfor er det et fåtal af hifi folk der går op i det l**t (ja nu når i næsten selv kalder det) i laver
vi skal kæmpe for at finde ordentlige indspilninger, og langt de fleste af dem jeg har er på LP, for der er sgu langt imellem dem på cd.. så ja takker igen. jeg spiller serie 3 fodbold så vis lige lidt respekt for mig og mine kolleger i premier league tak !
Som vi har været inde på før og kage tog op igen så giver stemers udsagn intet indtryk af at han aner hvad han snakker om (af samme grund prøver jeg ik at gøre mig klog på studie optagelser, for aner intet om det, måske han rent faktisk skulle tage at lytte på noget før han så overlegent dømmer det)
Bregendal på aage: Men jeg er stadig MEGET forbeholden over for dine påstande... Men jeg kunne da godt tænke mig at høre foreskellen på nye og gamle kabler en dag!
ja, nu går snakken ik på nye og gamle kabler, men han var da idetmindste interesseret i at høre dem før han afskriver den sidste % tvivl han har..
Mester på aage: Tilvænning og psykologisk effekt er klart mit bud på hvorfor I synes kabler skal spilles til og mange af de andre kuriøse forslag I har...
ja ja, hvad kan man sige til det, ville tage det så meget mere seriøst hvis du selv havde hørt på det før du udtaler dig. men godt klar over det ik har interesse.. igen sjovere at fable om ting uden at have hørt det først. som feks stemers beskrivelse af en plov 
Her kommer så et guldkorn fra Mester: 3. Bare haft en bedre dag, mindre stresset måske? Musik lyder da også forskelligt fra dag til dag og humør til humør?
Det er tilgengæld en meget imponerende udtalelse, kunne ikke være mere enig !! og det vil ofte give en anden oplevelse af noget udstyr ! derfor kvinder ik kan bruges i hifi 
Bone: Men jeg vil vædde et fad budvar fadøl på at ingen vil kunne høre forskel på et netkabel
Jo tak hvor skal vi holde det henne ? igen fantastisk udtalelse uden at have hørt på det selv
Det problem jeg har med at godtage jeres holdninger er at i ikke har hørt det som i udtaler jer om, måske med en enkelt eller to undtagelser, der er somsagt en grund til vi ikke snakker studieoptagelser herovre, (igen med en enkelt eller to undtagelser) diskussionen gik på kabler og det udstyr vi køber, i mener det ik gør nogen forskel, men har aldrig hørt det i mener vel os at hifi kommer fra hifiklubben og fona ? hvordan skal vi kunne tage jer seriøst når i ik har hørt det som i udtaler jer om ?
Bonne: Kanon initiativ ONSDAG D. 3 november kl. 12.00 til 00.00
Okay alle. Jeg har nu booket studie 3 på kongekons:
ONSDAG D. 3 november kl. 12.00 til 00.00
Så må vi finde ud af et mere præcist tidspunkt senere. Foreløbigt har vi af konkrete muligheder:
Bonné: laver en god opsætning med B&W + Genelec, medbringer et smaart live system til evt. målinger
2M: Skaffer lidt schuko og LK strøm, gerne med mulighed for jordløft
Det vi så mangler er noget hifi udstyr. Kons er ikke i besiddelse af specielt gode cd makiner, men vi har nogle udmærkede Studer DAC konvertere
Og hvem kan skaffe "superkabler", både signal og strøm ?
Vi skal have lavet et test skema til dobelt blindtest, og en oversigt over hvad vi vil prøve.
Måske skulle vi krydsposte, over i HIHI4NERDS ?
MVH
Bonné
P.S. nu har i unge løver og studie folk bare at dukke op! Mine gamle trætte PA ører skal ikke bekoste fadøl til alle KBH. HIFI nødder
Blondiner som i kalder os: tænk lidt over hvad kendetegnet for en blondine er, dem der kommer frem til det blonde hår.. tillykke, men tænkte nu mere på at de ( hvis man skal tro vitserne) ik aner hvad de snakker om, men alligevel har de en mening 
|
| Til top |
|
| |
pbrand Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kvajkogeren skrev:
|
Ikke så sært at vinyl vinder mere og mere indpas på markedet igen
|
|
|
nu generaliserer du over en person. på samme vis kunne vi generalisere over hvordan nogle af jer er dummere end vådt havregrød.
personligt er jeg super vinyl fan. vinyl er analogt, der er problemer med støv osv, men det lydder sku bare bedre end en cd. på vinyl får du alle overtoner osv med, selv om det ikke er en hørbar frekvens, så påvirker der klangen i instrumentet. til gengæld, så er de dybe frekvenser mere eller mindre i mono på vinylen, hvor det er klart sepereret i et stereospor på en cd.
Kvajkogeren skrev:
|
når dem der sidder i studierne har den holdning, at det kan være ligemeget hvilken kvalitet de laver deres produkt i, da det alligevel er nogle l**teanlæg det skal spilles på. Det er sku da det mest åndssvage og sørgelige jeg har hørt til dato...hvordan kan man så tage sit arbejde seriøst når man ved man sidder og laver noget l**t ?
|
|
|
studiefolk går klart op i kvalitet. problemet er bare at pladeselskaberne tænker penge. vi kan godt bruge en måned i et studie og lave en fed produktion, men hvis pladeselskabet ikke vil betale for mere end 2 dage, så har vi intet andet valg an at få l**tet lavet på den tid der er til rådighed.
størstedelen af den danske befolkning hører musik på minianlæg fra saba, og hvis ikke produktet lydder godt på det pågældende minianlæg fra saba, så er der ikke nogen der køber musikken.
det er alle jer tekniknørder der selv er skyld i at branchen er så rådden som den er. det er jer der copierer musikken, downloader fra nettet osv.
i dagens danmark, regner man med at for hver gang der findes 7 eksemplarer af en sang, så er det kun en af dem som er købt. var der ikke nogen der kopierede, eller downloadede musik, så kunne prisen på cd'er sættes ned til halvdelen, men pladeselskaberne ville stadig have råd til at satse på nye navne, og betale for ordentligt arbejde.
Kvajkogeren skrev:
|
Men ikke nok med det...bagefter går man ind og griner nedladende af folkene der kæmper for at få indspilningerne til at lyde godt ved at købe gode setups, og siger at de er nogle idioter at bruge så mange penge på noget som alligevel ikke kan betale sig, da det der laves i studierne er noget l**t... så kan jeg da ikke andet end at blive hamrende gal! Derudover, efter at have talt nedladende til alle der stak næsen frem, og spille bedrevidende overfor hifi-entusiasterne ved at fortælle dem at kabler og dyrt udstyr kan være ligemeget
|
|
|
i vore setups har vi høltalere der koster mange gange mere end hvad mange af jer har, så vi forstår udemærket at i bruger penge på fedt gear, men der er ingen tvivl om at når i har købt et kabel til 1200 kroner, og som så iøvrigt er ulovligt i danmark, så er i sku blevet taget i røven. der sidder en eller anden smart mand som har bildt jer ind at hvis i køber det af ham, så er det bedre til hifi. det eksakt samme kabel kan vi købe en hel rulle med 100 meter på for halvdelen.
jeg vil forøvrigt gærne sælge dig hifi øl til 120 kroner flasken. så kommer den med en fin etikette hvorpå der står hifi-øl og godkendt af det tyrkiske hifilaboratorium. Du kunne også vælge at gå ned i netto og købe en kasse tuborg til samme pris, for det er sku den samme øl.
Kvajkogeren skrev:
|
Og endnu mere latterligt bliver det da når man i samme åndedrag fortæller at man faktisk aldrig har lyttet til et High-end-anlæg og hørt hvilke forskelle kabler og mærker gør (Hvilket også tydeligt fremgår af alle Stemers udsagn!), men stadig stivnakket påstar at vi er nogle værre tåber at tro på alt det "voodoo" og smide så mange penge i vores passion, nemlig musikken...så sidder jeg og håber at din chef læser dine indlæg hvorefter han burde fyre dig på stedet, for med sådan en holdning burde man ikke sidde og ødelægge musikken for os der har det som passion!
|
|
|
stemmer har garenteret hørt anlæg der virkelig lydder godt, men for en rigtig hifi-mand, så har vi jo nu fundet ud af at kabler er ensrettede, og elektronerne kan kun bevæge sig en vej i kablet, og når elektronerne er positive, så hopper de i den røde ledning, og når så de er ude i højtaleren, så er de jo brugt, og så forsvinder de pludselig. Når elektronerne så er negative, så er de i virkeligheden positive og bevæger sig i den sorte ledning, og når de så engang når ud til højtaleren, så forsvinder de også pludselig... de er jo brugt op.
vi har også fundet ud af at 220 volt ikke bare er 220 volt... det lydder nemlig bedre hvis strømmen løber i et kabel der koster 23000 kroner.
og sådan et anlæg har jeg sku ikke hørt. men til gengæld kan jeg sidde i et studie hvor der sidder højtalere for små 300.000 alene
Kvajkogeren skrev:
|
Når man har erkendt det for sig selv, at det musik man sidder og roder med, ødelægger man, ved at tilgodese alle l**teanlæggene, og derfor mixer det helt af helvede til, så det mister alt form for dynamik og sjæl...så forstår jeg simpelthen ikke at man kan tage på arbejde hver dag...men det er så hvad det er, der skal jo trods alt mad på bordet. MEN når man så skider dem der har musikken som passion langt op og ned af ryggen og fortæller dem at det de er nogle værre tåber at give i dyre domme for deres setups for virkelig at kunne nyde de få virkeligt gode indspilninger der udkommer...så er man blevet for kommerciel og ligeglad med den smukke kunst man arbejder med ("Så kommer musikken jo bare til at lyde lige så hæsligt som da den blev spillet i virkeligheden") og så burde man jo nok sige op...fy for fanden siger jeg bare!
|
|
|
det er stadig ikke os der med vilje smadre al dynamik ud af musikken, men hvis du kan garentere mig nu og her at der kan sælges bare... lad os sige 1000 eksemplarer af en speciel "hifi edition" til lad os sige 500 kroner stykket, så skal jeg garenterer dig at alle de produktioner jeg er indvolveret i vil udkomme i en sådan limited edition, og jeg vil love dig at det vil der også være andre der er med på!
Kvajkogeren skrev:
|
Desværre har jeg på fornemmelsen at det er sådan de fleste studier har det i dag, så derfor har jeg, som utallige andre, valgt at gå tilbage til vinyl, da man dengang åbenbart lagde en ære i kvaliteten sine udgivelser...jeg synes bare at det er synd for de nye kunstnere at deres materiale skal behandles som skidt, fordi lydstudierne er p***eligeglade med musikken .
|
|
|
det er ikke et spørgsmål om ære, men et spørgsmål om etik. den gang var det knap så udbredt at kopiere musik. Jo der blev da lavet kasettebånd, men det var en langvarig proces, og efter et par generationer så var kvaliteten så dårlig at det ikke var til at holde ud.
i dag smider du 2 cd'er i computeren, og 5 minutter efter har du en identisk kopi.
så længe der bliver kopieret så mange cd'er som der gør, så ser jeg 2 løsninger. enden så skal prisen sættes op på cd'er, men så vil der blive solgt endnu færre cd'er, og folk vil kopiere endnu mere. Eller også så skal folk stoppe med at kopiere cd'er og købe musikken i stedet. Sker dette vil der være økonomi til bedre produktioner, og på sigt vil prisen måske enda komme lidt ned
Kvajkogeren skrev:
|
Prøv at læs alle Stemers indlæg på de første 5 sider...jeg sidder og får det dårligt. Hvordan kan den mand tage sine egne udsagn og sit job seriøst ? |
|
|
hmm jeg vil ikke nævne navne, men der er hififolk der er lige så langt ude (og værre)
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er alle jer tekniknørder der selv er skyld i at branchen er så rådden som den er. det er jer der copierer musikken, downloader fra nettet osv.
Latterligt, dem der har anlæg hvor man netop kan høre forskel på brændt og originalt er dem du mener downloader ? vi er nogle af de få der netop ikke gør !! 
det er stadig ikke os der med vilje smadre al dynamik ud af musikken, men hvis du kan garentere mig nu og her at der kan sælges bare... lad os sige 1000 eksemplarer af en speciel "hifi edition" til lad os sige 500 kroner stykket, så skal jeg garenterer dig at alle de produktioner jeg er indvolveret i vil udkomme i en sådan limited edition, og jeg vil love dig at det vil der også være andre der er med på!
Skal jeg sende dig en liste med alle de produktioner jeg hellere end gerne vil give en plov for, hvis lyden tilgengæld blev noget der bare nærmer sig ok ? og nej snakker ikke om Me and my eller cartoons.. nej musik.. kom med Live: secret samadhi feks så kan du få en plov og et kæmpe tak for den hvis du kan forbedre den væsentligt, det samme gør sig gældende for de fleste crash test dummies albums. men somsagt gælder det ikke keld og hilda og souvenirs eller hvad i nu laver
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
|
|
|
|
Tak for beskyldningerne! Ja selvf. er det alle os teknik/hifi-nørder der kopierer og downloader musik og derfor har ødelagt hele branchen, til trods for at vi er en minoritet... Selvf. kopierer vi, fordi vi har brugt alle vore penge på hifi og derfor ikke har råd til cd'ere, og da der alligevel ikke er forskel på lydkvaliteten på cd og mp3! Helt ærlig come one mand!
Prøv hellere at tage et kig i det nærmeste teenage værelse, måske du ville blive overrasket!
Hint: Med den slags udtalelser bliver det ikke lettere at tage dine indlæg seriøst, selvom de måske indeholder nogle rigtige/gode pointer!
|
| Til top |
|
| |
mikp Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 348
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske crash test dummies bagmænd skulle bruge mark knopflers lydstudie, de beviser jo gang på gang at det godt kan lade sig gøre at lave en ordentlig indspilning og stadigvæk tjene penge på det.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
|
studiefolk går klart op i kvalitet. problemet er bare at pladeselskaberne tænker penge. vi kan godt bruge en måned i et studie og lave en fed produktion, men hvis pladeselskabet ikke vil betale for mere end 2 dage, så har vi intet andet valg an at få l**tet lavet på den tid der er til rådighed.
|
|
|
Undskyld - men der er noget jeg ikke helt forstår. Hvorfor tager det længere tid at lave en"fed" produktion. Tager det ikke længere tid at sidde og "designe" lyden end bare optage og så videre. Og jeg forstår heller ikke hvorfor lyden skal komprimeres, eller hvad i nu gør, for at få den til at lyde godt på Saba blasteren eller for at kunne høre Britney med 160 i timen (måske ukomprimeret musik vil øge trafiksikkerheden !!!). En "fed" produktion er efter min mening eksempelvis Lynard Skynard - Endangered Species (1994) og Jennifer Warnes - Shot Through The Heart (1979). Disse to lyder i mine ører "fede", eller rigtige om man vil, på mit grej, men de lyder også bedre end Me & My, både ved 160 eller på min Saba blaster. Jeg aner intet om hvad der foregår i et studio men jeg mener at vide der er lavet fremragende produktioner på minimalt (analogt?) udstyr og elendige produktioner på højteknologiske og dyrt udstyr. Jeg har lidt på fornemmelsen at jo mere grej der findes i studiet jo værre går det. Det er nok forkert, og kun en fornemmelse.
Jeg tror ikke en meter på at hvis i kun lavede fede produktioner vil Sabablaster kunderne ikke købe pladerne - de er jo ligeglade med hvordan det lyder...
|
| Til top |
|
| |
Ammitsbøl Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
""Her kommer så et guldkorn fra Mester: 3. Bare haft en bedre
dag, mindre stresset måske? Musik lyder da også forskelligt fra
dag til dag og humør til humør?
Det er tilgengæld en meget imponerende udtalelse, kunne ikke
være mere enig !! og det vil ofte give en anden oplevelse af
noget udstyr ! derfor kvinder ik kan bruges i hifi""
Sikke noget sludder!!
Ofte er kvinder meget bedre til at lytte end mænd, de vil skide
på hvad det er de lytter til og lytter kun efter helheden og hvad
der rør dem... du vil blive overrasket over at de fleste kvider er
utroligt skarbe til at høre forskelle.
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
pbrand skrev:
|
| | | Sjovt nok lyder mange indspilninger af symfonisk filmmusik rigtig godt, for når filmmusiken skal indspilles så skal det gå stærkt, der er ofte kun to til tre dage til at indspille to timers musik. Så "teknikerne" har ikke så meget tid til at "pyndte" på resultatet.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kajkagen skrev:
|
Men ikke nok med det...bagefter går man ind og griner nedladende af folkene der kæmper for at få indspilningerne til at lyde godt ved at købe gode setups, og siger at de er nogle idioter at bruge så mange penge på noget som alligevel ikke kan betale sig, da det der laves i studierne er noget l**t...
|
|
|
Det jeg "griner af" (jeg græder indvendigt, kan jeg forsikre dig!) - er at de folk bruger helt uhyrlige summer på ting som jeg nægter at tro giver nogen forskel overhovedet. At de lader sig trække rundt i manégen af deres egen indbildning om hvad der får deres anlæg til at lyde bedre. Her mener jeg blot at vi i den professionelle audio verden har et mere realistisk forhold til hvad der rent faktisk er værd at bruge penge på, men selvfølgelig - hvis man ikke har andet at bruge sine penge på, har jeg da aldrig sagt at det skader at bruge de famøse 23.000 på et strømkabel. Faktisk har jeg udtalt at hvis det er den eneste måde man kan opnå den subjektive virkning på - jamen, så er det jo den vej man må gå. For det er stadig hvad jeg mener virkningen er i det tilfælde - subjektiv.
Men det er da stadig bedre end at bruge alle sine penge på f.eks. en Brian-bil....
Kajkagen skrev:
|
...så sidder jeg og håber at din chef læser dine indlæg hvorefter han burde fyre dig på stedet, for med sådan en holdning burde man ikke sidde og ødelægge musikken for os der har det som passion!
|
|
|
Den er taget til efterretning. Jeg fyrer mig ved førstkommende lejlighed! 
Kajkagen skrev:
|
|
|
|
Nu blander du smag og behag sammen med uvidenhed! (Hvilket måske nok er et fremskridt...)
Jeg synes rytmisk musik der er indspillet i et studiet og mixet (af nogen der ved hvad de gør og har noget bare nogenlunde udstyr til rådighed) - lyder væsentligt bedre end "i virkeligheden". Klassisk musik er selvfølgelig en anden historie da den opstået og designet til at kunne spilles akustisk. Det er dens element.
Mine personlige favorit CD'er (ja, jeg er jo ikke specielt vinyl fan) er oftest nogle hvor musikken bestemt ikke lyder "naturlig". Hvorfor skulle den det, når den nu kan lyde så meget bedre? Det tror jeg også er din holdning, men du er muligvis ikke klar over det - det er her uvidenheden kommer ind i billedet.
Men det har vi jo også været igennem før....hvad er det du gerne vil have et band til at lyde som? Som om de spiller i øvelokalet? På Wembley? I din stue? På hvad gear? Hvilke forstærkere? Er trommesættet mic'et op? Og det i din stue? Unplugged? Det giver ikke rigtig nogen mening at snakke om et rockbands "naturlige" lyd....den nærmeste man kommer på denne er nok øvelokalet. Skal vi lave nogle særlige audiofil-cd'er til jer, men Steely Dan optaget på to supermikrofoner uden kompression i øvelokalet som vi kan sælge til 1000 kr.?
God fornøjelse med dem!
__________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
klc-audio skrev:
|
En "fed" produktion er efter min mening eksempelvis Lynard Skynard - Endangered Species (1994) og Jennifer Warnes - Shot Through The Heart (1979). Disse to lyder i mine ører "fede", eller rigtige om man vil, på mit grej, men de lyder også bedre end Me & My, både ved 160 eller på min Saba blaster. Jeg aner intet om hvad der foregår i et studio men jeg mener at vide der er lavet fremragende produktioner på minimalt (analogt?) udstyr og elendige produktioner på højteknologiske og dyrt udstyr. Jeg har lidt på fornemmelsen at jo mere grej der findes i studiet jo værre går det. Det er nok forkert, og kun en fornemmelse.
|
|
|
Det er tilgengæld ikke helt ude i tågerne. Det du hører er at i 70'erne og 80'erne var den eneste måde at lave en plade på den at gå i et rigtigt, dyrt studie der havde det store udstyr og lokaler der var bygget til formålet. Disse blev selvfølgelig kun betjent af lydteknikere der vidste hvad de lavede.
Problemet idag er at teknologien har gjort det muligt for folk at indspille ting derhjemme i en ligeså høj kvalitet, eller højere. Også mixningen kan man anskaffe udstyret til at gøre i utrolig høj kvalitet for ikke så vanvittigt mange penge - slet intet i forhold til dengang.
Og så er det selvfølgelig at pladeselskaber og kunstnere øjner muligheden for at gøre det selv og spare penge på studietiden. Og det er MANGE penge der er tale om her. Men det går også udover kvaliteten af flere årsager.
Folk undervurderer betydningen af indspilningslokalerne. Folk undervurderer effekten af at have en erfaren tekniker på produktionen. Folk tror at fordi deres udstyr er i stand til at lade professionelt lydende resultater - fordi det står på papkassen, så er det ensbetydende med at de selv kan få udstyret til det, sådan lige uden videre.
Iøvrigt betyder den nye struktur også at mange numre i effekt laves, altså komponeres "i studiet" (når nu studiet er blevet kunstnerens dagligstue), og dette synes jeg er en meget uheldig tendens. Det er en helt anden måde at arbejde på, som kan spille ens ører og hovede et pus. Man oplever ikke den musik man laver som en helhed på samme måde som dengang man sad og skrev det hele i øvelokalet og spillede musikken og oplevede den som den var i sin helhed - og så først når nummeret var færdigt gik man i studiet og indspillede det. Det skaber nogle helt overordnede ændringer i musikken.
Det samme gør muligheden for at se alt de man indspiller på skærmen i ProTools eller hvilken software der nu bliver brugt. Man kan se det hele på skærmen mens man kører, rykke rundt i det på kryds og tværs. Dette er i sig selv fint nok, men det tager fokus væk fra musikken. Man begynder uundgåeligt og ubevidst at klippe og klistre og komponere udfra hvordan det ser ud. Og man lader sig optage af alle de blinkende farver på skærmen istedet for at lytte.
Når man drejer på en EQ som viser en kurve på skærmen, så hører man automatisk den ændring man ser på kurven, og man begynder at indstille EQ så det ser rigtigt ud i forhold til hvad man på forhånd havde regnet med den ville komme til at se ud for at det lyder som man vil have det. I gamle dage ragede man jo i blinde på nogle knapper, og havde kun lyden at gå efter....og lyden er jo det eneste der tæller. Folk kan ikke i deres stue høre hvordan EQ'en så ud....
Aspekter som disse - det er dem du hører, når du synes at musik havde noget i gamle dage som den ikke altid har mere....måske ligefrem sjældent.
Og det med EQ'en (at man indstiller den så det SER rigtigt ud - sådan som man på forhånd havde regnet med) - det er nøjagtig hvad jeg mener I Hifi-folk lader jer bedrage mht. jeres udstyr. Det skal SE rigtigt ud på hylden, kvitteringen - så lyder det bedre....vi begår skam også den fejl, men vi er klar over det....og korrigerer så vidt muligt for det ved at være bevidste om det... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
Latterligt, dem der har anlæg hvor man netop kan høre forskel på brændt og originalt er dem du mener downloader ? vi er nogle af de få der netop ikke gør !! 
|
|
|
Hvad snakker du om her? - hvad er det du kan høre forskel på?
A. Original vs. MP3
eller
B. Original vs. brændt kopi af original. (Og A, i så fald, går jeg ud fra) __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer. bla bla bla.. (sidder og tænker på om admin os har fjernet censur på forum eller kun chat ?) men ligemeget.. at i kommer over og siger vi er blondiner der ik fatter hat af noget som helst. i ved bedre (selvom i ikke har hørt det som i udtaler jer om, at os hifi folk downloader musik og ødelægger jeres branche ( ja jeres. jeg tror stadig ik på nogen er jer har lavet noget bedre end Me and MY)
Nu ku jeg jo så sige det er ligemeget, jeg kan høre forskel på alt, men nej eftersom jeg ik har hørt alle måder at kopirere på vil jeg ikke udtale mig om det !! (måske i kunne lære noget der) men på mp3 ligemeget hvilken opløsning og program der er brugt kan jeg !! (igen med forbehold for dem jeg rent faktisk ikke har hørt) men kommer ikke og fyrer alt muligt pis af som jeg ik har forstand på.. vil du gentage hvad du synes en lp kan ? før i giver jer tid til rent faktisk at høre på ting, før i udtaler jer om dem, hvad kan vi så bruge jeres meninger til ??
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
|
før i giver jer tid til rent faktisk at høre på ting, før i udtaler jer om dem, hvad kan vi så bruge jeres meninger til ??
|
|
|
Der har jeg det lige omvendt. Jeg mener der er mere ballast i at kunne observere hvad tusindvis af professionelle proaudio folk kollektivt har taget til sig og hvad de har smidt af i svinget, i forhold til hvad enkelt personer hver for sig synes at de kan høre og ikke kan høre, når jeg personligt ved hvor meget ens ører og indbildning kan spille én et pus...
Generelt set:
Fact 1: ProAudio folk tror ikke at der er en forskel og kan heller ikke høre en. Fact 2: Hifi-nørder tror der er en forskel og kan høre en. Fact 3: Begge parter er enige om at indbildning kan være en afgørende faktor.
Prøv at sammenholde de tre facts (og sig til hvis der er nogen af dem du ikke kan tilslutte dig) og gør den mest drag den åbenlyse konklusion... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, der er rigtig mange hif entusiaster der er gode til at kæfte op! (No offense, jeg har åbenbart selv skjulte talenter)
Men nu er det jo sådan at os pro betonhoveder har taget fri fra musik ødelæggelsen ONSDAG d. 3, for rent faktisk at HØRE lidt på tingene. Jeg har bare endnu ikke hørt fra nogen hifi folk, og er jo ret afhængig af at i dukker op med kabler til en e.v.t. test.
Spøg til side, det kunne være fedt at gøre seriøst, derfor vil jeg gerne have tilbagemeldinger fra intereserede på:
henrik@bonnelyd.dk
Der er et sæt B&W matrix med onkyo mono blokke på stedet, samt nogle genelec'er. Vi mangler noget seriøst afspilningsudstyr, og et udvalg af kabler. Hvis nogle er i stand til at skaffe federe gear er de meget velkomne. Jeg er i stand til at transportere inden for rimelige grænser.
Jeg vil meget gerne have meldinger om hvordan vi skal vægte e.v.t. sammenligninger. Hvad er interessant ?
Endvidere skal vi have musikken på plads på forhånd. Der er ikke noget værre end at der går "DJ" i den, så giv din præference, så prøver jeg at midle.
MVH Bonné
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|