Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Erfaringer med Meadowlark (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marty
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 November 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Det blev ikke til så mange reelle erfaringer i denne tråd.

Men jeg er også intereseret i denne højttaler.

Er Osprey lys eller mørk i klangen?

Jeg har ikke bil så kan ikke liige tage op til Sønderborg for at høre dem :/ så ville sætte pris på hvis nogen kunne svare på det enkle spørgsmål.

Til top Vis marty's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marty

faithful
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Til Marty

Hej Marty.

Inden Du evt. hopper på et offentligt transportmiddel mod Sønderborg, skal jeg for god ordens skyld gøre opmærksom på at Karsten i Studiosound (hvis det var der, Du ville lytte)  befinder sig i en en lille by ved navn Søby lidt for syd for Gilleleje ved den sjællandske nordkyst. Hvis ikke det siger dig noget, så er det nu heller ikke så langt fra Hillerød, hvorfra der vist nok stadig går et "bette tog" kaldet "grisen" mod Gilleleje.

Et par gutter og jeg skal meget snart en tur til Odense midtby - Jagtvej - og kan tilbyde dig kørelejlighed dertil. Så kan vi få en Meadowlark snak undervejs. Nå, nok om det - jeg kender da en del til lyden af disse Meadowlark speakere, men om noget er "lys eller mørk" afhænger jo af øjnene/ørerne der ser/lytter.

Umiddelbart vil jeg betegne Meadowlark speakere som værende  midt imellem, selv om det også er et noget diffust begreb. De er lyse i de passager, hvor de skal være lyse og omvendt vedr. mørke passager. Med andre ord opfatter jeg dem som  ret neutrale speakere.

De har en temmelig flot finish med særdeles solidt træarbejde. Jeg vil - af diskretions grunde -  ikke sammenligne dem med andre mærker, men har som før nævnt i denne tråd været lykkelig ejer af et sæt Kestrel II speakere. Generelt mener jeg, at man får meget for pengene, hvis valget går på Meadowlark. Især synes jeg Kestrel II speakeren sagtens kunne koste betydelig mere, uden at den behøver få røde ører af den grund. Da jeg købte dem hos Karsten, brugte jeg en ikke ringe andel af Karstens og min tid på at A/B teste denne speaker mod netop Osprey, og syntes ikke prisforskellen var det værd. Lidt mere bas på Ospey´en naturligvis, men ikke nok til prisforskellen efter "my humble opinion".

Derimod er der en  tydelig lydmæssig forbedring op til Night Hawk, som jeg finder særdeles fremragende og i  absolut highend klasse. Her er prisen så også kommet op i ca. 3 gange Kestrel II pris. Jeg synes lidt af det samme Kestrel II ctr. Osprey forhold gør sig gældende igen, når vi når op i Night Hawk ctr. den dyreste model. Her synes jeg, at man får næsten lige så meget for pengene i den halvt så dyre Night Hawk.

Karsten har også fået SP Technology på programmet, og her får Du oceaner af ufarvet lyd - lige efter min smag. Har selv et par SP Tech. Continuum A.D., men så er prisen også røget endnu en tak i vejret.

Jeg håber dette indlæg har givet dig en lille (min subjektive mening)  idé om Meadowlark, men som før nævnt er det jo ens egne ører og øjne, der tæller i den henseende.

Mvh

Michael

NB: Jeg er branchemedlem, men fejlagtigt ikke opført som sådan endnu.

Jeg har intet samarbejde med Studiesound - synes blot om Meadowlark.

Til top Vis faithful's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af faithful Besøg faithful's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 November 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

marty skrev:

Jeg har ikke bil så kan ikke liige tage op til Sønderborg for at høre dem :/ så ville sætte pris på hvis nogen kunne svare på det enkle spørgsmål.

Ja det kan være meget farligt med de lyse højtaler , jeg har hørt om folk der er blevet blinde af det .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 November 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

faithful, tak for det fyldestgørende indlæg.

Jeg mente ikke Sønderborg, men søborg/søby i nordsjælland, ved ikke hvorfor jeg tænkte på Sønderborg, det er jo i den anden ende af landet

Hvis man kan tage toget dertil, vil jeg da gøre det en dag.

Jensen: Hehe. P.S. jeg har ikke glemt beethoven endnu, sparer stadig sammen

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 November 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

marty skrev:

faithful, tak for det fyldestgørende indlæg.

Jeg mente ikke Sønderborg, men søborg/søby i nordsjælland, ved ikke hvorfor jeg tænkte på Sønderborg, det er jo i den anden ende af landet

Hvis man kan tage toget dertil, vil jeg da gøre det en dag.

Jensen: Hehe. P.S. jeg har ikke glemt beethoven endnu, sparer stadig sammen

Ej har ikke noget med det .

Kunne bare ikke ladevær med at drille .

Kan ikke lide ordet lys eller lyse .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

faithful
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2004
Sendt: 15 November 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Hej Marty.

OK - ser først nu, at Du er lokaliseret i hovedstaden - så har Du jo ikke så langt til Karsten. Kørelejlighed til Odense, får Du vist ikke brug for i denne omgang.

mvh

Michael.

[/QUOTE]
Til top Vis faithful's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af faithful Besøg faithful's Websted

marty
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 November 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:

Ej har ikke noget med det .

Kunne bare ikke ladevær med at drille .

Kan ikke lide ordet lys eller lyse .

Måske jeg skulle have sagt diskant/mellemtone inklineret eller bas-handicappet

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 November 2004 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er en test af en lille model her http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/104meadowlark/

Testen er meget rosende - men målingerne

Hilsen

NØrd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 16 November 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Nørd skrev:

Hej

Der er en test af en lille model her http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/104meadowlark/

Hilsen

NØrd

Det er en test af den lille Swift. Pat McGinty (Designeren) har haft en længere diskusion med vedkommende der har lavet målingerne. Problemet er at den er målt på 4 fods afstand, hvilket Pat ikke mener man kan gøre med en "time coherent" højttaler. Hvis måleafstanden øges, ser målingerne helt anderledes ud.

Jeg har efterhånden henvist flere til at tale med Pat direkte om emnet, og de har alle været tilfredse med hans udredning.

Mvh,

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 16 November 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Hmmm - 4 fod er ca. 1,2 meter. Afstanden mellem enhederne er vel ca. 11 cm. Så 1,2 m burde ikke være et problem - og slet ikke på en højttaler, der er "time coherent". Den kan jo ikke være ude af fase i 1,2 m og så vupti i fase i 3 meters afstand !

Målingerne og kurverne over spredning viser en højttaler, hvor der er et voldsomt overlap mellem enhederne - uden styr på fasen.

OK - der er ikke altid sammenhæng mellem lyd og målinger - men... 

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 November 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Nørd:

OK - der er ikke altid sammenhæng mellem lyd og målinger - men... 

Lyden er vel det vigtigste ? og når testen er så positiv kunne det vel tyde på målingen måske ik er korrekt ? så store faseproblemer burde vel være nævnt i testen ellers ?

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 16 November 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Nørd:

Jeg kan anbefale at læse dette interview med Pat McGinty:

http://www.meadowlarkaudio.com/pdf/McGinty%20Interview.pdf

Desuden er Pat McGintys kommentarer til måleresultaterne her:

Dear Karsten -

Yes. The issue is microphone placement. Mr. Atkinson insists on placing his mic four feet away from the tweeter, on axis regardless of the kind of speaker he is testing.

Unfortunately, for the few of us making first order speakers - they will often fare poorly when measured that close.

If that measurement had been taken from,say, six feet away - as I do every day during product testing - it would have looked stellar.

So, the bottom line is: unless you are planning to listen with your ear four feet from the Swift, on the tweeter axis - that squiggly line on that paper means very little.

I should point out that, we do not recommend that our speakers be used in that proximity - because they will not sound very good that way.

For all of us who take these measurements every day, we realize just how useless they are as a comparison tool for consumers. If you were standing in my lab right now, I could show you how vaporous the F/A measurement is. We could set up ANY speaker, place the mic in front of it and produce an FFT frequency amplitude plot. I could then - without moving either the speaker or the mic, produce a completely different plot simply by changing the analyzer settings. We would show you pretty lines and ugly lines simply by tapping the keyboard. Next......you would be shocked by just how much very small changes in mic position change the plot on the screen. We would see a pretty plot, then move the mic by a few inches and see an ugly

one. So what is the truth? And how could plots from one fellow's lab

possibly be compared with plots from the next fellow's lab.

Speaker designers all know that looking at the other guy's plots reveals nothing at all. And, we all know that there is no such thing as a single F/A plot that represents a speaker's F/A behavior. The guys at the magazines know this stuff too.....

Frankly, the whole idea that plots have value to consumers is a fiction created by a few magazines to make themselves look more "technically oriented".

Here, to get measurements that mean something TO US, we take an average of many measurements from numerous positions that represent likely listening positions. I am not even slightly concerned about how my speakers measure at four feet, no tweeter axis. We look at them from six, seven and eight feet and from a variety of horizontal and vertical angles.

Sincerely,

Pat

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Sendt: 17 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Meget specielle højtalere af udseende må man sige

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 April 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Lidt en ærgeligt at de højtalere ikke kunne høres til udstillingen i KBH. forleden især Nighthawk kunne være spændende at høre.De højtalere stod gemt i et hjørne på udstillingen.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 24 April 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:
Lidt en ærgeligt at de højtalere ikke kunne høres til udstillingen i KBH. forleden især Nighthawk kunne være spændende at høre.De højtalere stod gemt i et hjørne på udstillingen.

Det var nu et sæt Kestrel 2 der blev fremvist på messen.

Men jo, det kunne være rart om det var praktisk muligt at demonstrere det fulde program på messerne. Problemet er desværre at det er meget svært at optimere en masse forskellige opstillinger på en messe. Så jeg foretrækker at prøve på at få en opstilling til at fungere rimeligt, og så ikke pille for meget.

Mvh,

Karsten

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 24 April 2005 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke enig i at målingerne ikke kan bruges til noget.Nærlæser du impedanskurven kan du faktisk se, hvor de to peaks under 1000 hz befinder sig.Find luppen frem.Der er et par små bølger på kurven .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 28 April 2005 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Anybody at home at Meadowlark? According to an article published in the Watertown Daily Times on April 9, Watertown, NY–based loudspeaker manufacturer Meadowlark Audio is missing in action. Reporter Brian Kelly interviewed James P. Fayle, executive director of both the Jefferson County Industrial Development Agency (JCIDA) and the Watertown Industrial Center Local Development Corporation (WICLDC), who claimed Meadowlark has not made a payment on a loan acquired through the JCIDA in three months and that it has also fallen behind in rent payments to the WICLDC and the North Country Alliance, which hold the lease on the speaker company's industrial space.

Mr. Fayle told Kelly that there has been no evidence of production at the facility for "about the past month and a half" and that the WICLDC and JCIDA have been unable to contact Meadowlark owner Patrick McGinty to discuss the company's status.

Mr. McGinty moved Meadowlark to Watertown from Vista, CA in 2001, taking over its current manufacturing facility after Von Schweikert Research defaulted on a $143,000 JCIDA loan "before leaving the Watertown Center for Business and Industry without telling the agencies," according to the Daily Times.

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 28 April 2005 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Andre,

Jo det ser desværre ud til at Meadowlark lukker, det er lidt trist. Jeg kender ikke detaljerne bag og det er der vist heller ikke mange andre der gør.

Mvh,

Karsten 

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Lidt trist for de så spændende ud syntes jeg.

Har nogle hørt topmodellen det kunne være spændende at høre om den oplevelse. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes