Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HDTV snart i DK (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 03:17 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
gichael3257 skrev:

Nu har jeg kigget lidt rundt på nettet og alle de informationer jeg har kunne finde om tv'et skriver at det er 1080i og ikke 1080p. Er det bare mig der ikke kan finde de rigtige informationer? eller er dette tv, ikke så godt som jeg havde håbet..

Mvh Michael

CRT er interlaced skærmteknologi, PDP og LCD er progressiv. Der er ikke så meget at misforstå. Det interessante angående HDTV er at over 85% af broadcast i USA er 720p/i, da den højeste opløsning endnu er "dyr" at broadcaste i båndbredde og de fleste har alligevel kun 720p/i skærme stående.

Der findes heller ingen CRT skærm der native har en opløsning og båndbredde til at håndtere 1080i. Så fin en skyggemaske kan man ikke lave på selv en 36".

CRT til computerbrug kører Progressive. 

Hvordan fungerer en skyggemaske? Er den en plade med huller i? I gymnasiet havde vi noget om spektral farver. Der brugte vi 2 gitre på henholdsvis 300 og 600 huller pr. mm2.

De to standarder i HDTV er 720p og 1080i.

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 03:35 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
ctacta skrev:
gichael3257 skrev:

Nu har jeg kigget lidt rundt på nettet og alle de informationer jeg har kunne finde om tv'et skriver at det er 1080i og ikke 1080p. Er det bare mig der ikke kan finde de rigtige informationer? eller er dette tv, ikke så godt som jeg havde håbet..

Mvh Michael

CRT er interlaced skærmteknologi, PDP og LCD er progressiv. Der er ikke så meget at misforstå. Det interessante angående HDTV er at over 85% af broadcast i USA er 720p/i, da den højeste opløsning endnu er "dyr" at broadcaste i båndbredde og de fleste har alligevel kun 720p/i skærme stående.

Der findes heller ingen CRT skærm der native har en opløsning og båndbredde til at håndtere 1080i. Så fin en skyggemaske kan man ikke lave på selv en 36".

Hvordan fungerer en skyggemaske? Er den en plade med huller i? I gymnasiet havde vi noget om spektral farver. Der brugte vi 2 gitre på henholdsvis 300 og 600 huller pr. mm2.

Jeg ved ikke hvilken planet du kommer fra, men der hvor jeg kommer fra, der er CRT interlaced teknologi, nok også derfor at 720i og 1080i er udviklet til interlaced displayprodukter.

Men lad det ligge, du har åbenbart noget på hjertet som du gerne vil lære os. Jeg venter spændt på din forklarende uddybning om at et katoderør er progressiv optegning af billedfladen på det angivede tv fra JVC. Giv dig endelig god tid

Læs evt. denne artikel som jeg skrev angående displayteknologi: http://www.itsvar.dk/articles/article.aspx?id=5498

Angående dine hullede plader, så fortæller de blot hvad man med laser eller andet kan perforerer en overflade med. Men det har intet at gøre med hvor fin en maske man kan støbe ind i glas, og samtidig sørge for at afstandsstykkerne forbliver stabile ved varmepåvirkningen. En af mange årsager til at man ikke kan lave super højtpopløslige CRT billedrør med skyggemaske.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Hmm TV'et findes ikke på jvc.com

Fandt det på jvc.dk

http://www.jvc.dk/files/techspec/04jda-farve-tv1.pdf

1080i

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Jeg ved ikke hvilken planet du kommer fra, men der hvor jeg kommer fra, der er CRT interlaced teknologi, nok også derfor at 720i og 1080i er udviklet til interlaced displayprodukter.

Say WHAT?? Altså, JEG kommer fra planetet Jorden. Her på Jorden kan CRT billedrør arbejde enten interlaced eller progressive. En CRT projektor kan arbejde interlaced eller proggressive, en CRT PC-skærm kan arbejde interlaced eller progressive, og et CRT tv kan arbejde interlaced eller progressive. Eller du mener måske at Panasonic lyver når de postulerer at PD30 kan køre progressive scan. Eller at der ikke findes CRT produkter på markedet med en scan rate på over 66 kHz?

På samme planet, Jorden, er HDTV udsendelserne også fordelt på tre standarder: 720P, 1080i og 1080p. HDTV udsendelserne sendes som 720P eller 1080i. D-VHS købefilm er også enten 720P eller 1080i. WMV-HD materiale er det eneste jeg har set i 1080P.

http://www.110220volts.com/FAG/FAQonHDTV1.htm

ctacta skrev:
Men lad det ligge, du har åbenbart noget på hjertet som du gerne vil lære os. Jeg venter spændt på din forklarende uddybning om at et katoderør er progressiv optegning af billedfladen. Giv dig endelig god tid

Det bliver ikke nødvendigt. Det er almindelig udbredt viden at et CRT-rør kan vise enhver opløsning der ligger inden for dens maksimale scan rate, hvadenten det er interlaced eller progressive. Om noget, så er det dig der skal til at give dig tid til en forklaring.

Mht. pågældende JVC: Dette er ordlyden fra Eisa panelet (ikke JVC selv):

The JVC HV-36P38 is the first consumer TV that is able to display high definition video signals with a full resolution of 1920x1080 pixels through a dedicated Component input-five times the density of standard TV and DVD Video images.

Det er jo ikke fordi denne opløsning er ret meget højere end f.eks. det Pixel Plus kører med hos Philips - jeg kan virkelig ikke se hvad problemet ved at køre 1080i på et billedrør skulle være.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Eeeh undskyld jeg lige afbryder diskusionen om hvilke TV der kan vise HD....

Men tjek lige forsiden af Aftenposten i dag:

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article900086.ece

http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article900087.ece

...bare lige for at sige at nu har avisen sørget for at i det mindste hr. og fru Fleksness har fundet ud af at det findes. Så mangler vi bare Politken, Berling'eren, Morgenfascisten Jyllandspesten, Ekstra Hadet og BT.

For vi får først et seriøst udvalg af kanaler når Hr. og Fru Hakkebøf finder ud af det.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
XENTiNEL skrev:
ctacta skrev:
perejvind skrev:
Vanderlay skrev:

Jeg synes nu nok, at titlen 'HDTV i Danmark' er en anelse overdrevet, blot fordi der kommer en skærm inden for landets grænser, der kan vise HDTV.

Det ville unægtelig være noget sjovere, hvis nogen fik den vanvittige tanke at SENDE HDTV.

Det bliver skam sendt allerede! Se denne tråd, som jeg tidligere har oprettet: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15420&K W

Tja og nogen af os beskæftigede os med det helt tilbage i 2003, der var faktisk et indlæg i feb. 2004 angående superbowl som jeg optog...

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6153&KW =ctacta

Det er lidt ærgeligt at folk ikke bruge søgefunktionen, der er SÅ mange fede informationer herinde, men det virker på mig som om at flertallet helst bare pladre flere indlæg ind i et forvejen meget stort forum.

Gentagelser kan man nok ikke undgå, men grow up kids, vi skulle jo gerne rykke os lidt og være i front ikke?

Hvis du nu læser mit indlæg, så vil du finde ud af, at det selt ikke handler om hvorvidt man kan modtage HDTV signal i DK, men derimod at man nu kan få et tv til formålet.

Så lad mig skære det ud i vådt bølgepap, der findes ikke noget CRT billedrør der har en opløsning på 1920 x 1080. Så fin en skyggemaske kan man ikke lave!

At JVC så påstår at deres model har det, er ren PR-gejl. Den kan måske vise 1080i indhold ved at nedskalere, men det kan jeg groft sagt også få min Nokia 6610 mobiltelefon til hvis jeg lavede en applikation til formålet.

Og endelig, vi har længe haft TFT og PDP skærme der kan.

1920x1080p er så sandeligt muligt på en god 9" EM CRT projektor som f.eks. Marquee 9500, Barco 120x, Cine 9, Sony VPH-G90 og deres kloner...

men ok - vi har også smidt masken....

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Houston kalder jorden. Tv er baseret på billedrør der som udgngspunkt håndtere 15KHz. Ja bevares min Barco CInema 8 kan også køre en ekstremt høj scanrate og har dermed "næsten" ikke nogen begrænsning for opløsning.
Men vi snakker altså et billedrør af de tradtionelle, en med skyggemaske venner, og den kommer ALDRIG til at vise noget der bare minder om 1080i native. End of story. Skulle nok have præciserset det bedre i første hug, men jeg havde ikke fantasi til at forestille mig at nogen ville blande små billedrør med en høj scanrate ind i denne diskution.

Endelig for en Panny PX30 whatever kan afvikle progresiv-materiale på een af indgangene, har INTET med dette at gøre. Iøvrigt går pannyen ned fra en opdatering på 100Hz til 50Hz. TJa, der er vist nogen der skal læse lidt på lektien inden de vælter frem med deres uanede viden.

notional
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004
Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

#Ctacta: Jeg ved ikke helt hvorfor et tv ikke skulle kunne klare den slags opløsninger? Tager man en af IBM's 22" CRT monitorer kan denne køre en opløsning, der hedder 2048x1536@80Hz. Og dette er endda kun 22". Hvorfor skulle en CRT skærm på 32-36" ikke kunne klare det højere.

Panasonic PD30 har en opløsning på 2376x833. I deres materiale forklarer de da også at denne opløsning skyldes en ny skyggemaske. Dette er taget fra howstuffworks.com:

• On the inside of the tube, very close to the phosphor coating, there is a thin metal screen called a shadow mask. This mask is perforated with very small holes that are aligned with the phosphor dots (or stripes) on the screen.
  • Altså er skyggemasken lavet af metal. Og som jeg skrev tidligere er det muligt at lave metal gitre med 300-600 huller pr. mm2. Så kan på ingen måde forstå hvorfor de høje opløsninger skulle være noget problem?

Igen taget fra Howstuff works:

The progressive scanning because it significantly reduces flicker. alternative to interlacing is called progressive scanning, which paints every line on the screen 60 times per second. Most computer monitors use progressive scanning because it significantly reduces flicker.

Ja, der står sort på hvidt at CRT computerskærme for det meste kører progressivt, så kan ikke se hvorfor en CRT skærm ikke skulle kunne køre progressivt?

Til top Vis notional's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af notional

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
    Tv er baseret på billedrør der håndtere 15KHz.

ALLE tv?

ctacta skrev:
    JVC'en ligeledes. Ja bevares min Barco CInema 8 kan også køre en ekstremt høj scanrate og har dermed "næsten" ikke nogen begrænsning for opløsning.
    Men vi snakker altså et billedrør af de tradtionelle, en med skyggemaske venner, og en der er baseret på 15KHz scanrate, og den kommer ALDRIG til at vise noget der bare minder om 1080i native. End of story.

Har du overvejet den komplet usandsynlige mulighed at nogen kunne finde på at opfinde et TV-billedrør med en scanrate HØJERE end 15 kHz?

ctacta skrev:
    Skulle nok have præciserset det bedre i første hug, men jeg havde ikke fantasi til at forestille mig at nogen ville blande små billedrør med en høj scanrate ind i denne diskution.

Det var faktisk dig selv der skar CRT over én kam, ved at sige at CRT er en interlace teknologi der ikke kan arbejde progressivt.

ctacta skrev:
    Endelig for en Panny PX30 whatever kan afvikle progresiv-materiale på een af indgangene, har INTET med dette at gøre.

Øh, hvorfor ikke? Pana'en er jo netop et eksempel på et CRT tv der kan køre progressive, og har en scanrate på mere end 15 kHz? Begge dele ting du siger ikke kan lade sig gøre? JVC'en bruger iøvrigt med temmelig stor sandsynlighed netop et Panasonic billedrør.

ctacta skrev:
    Iøvrigt går pannyen ned fra en opdatering på 100Hz til 50Hz.

Når du nu selv kommer ind på dét: PD30 kan arbejde i følgende modes, alene ved PAL signaler:

100 Hz: 576i med 1024 pixels per linie, 100 fields per sekund. 29,5 kHz ifølge min hovedregning.

Progressive Scan: 576P med 1024 pixels per linie, 50 frames per sekund. Samme hovedregning ender (naturligvis) på samme 29,5 kHz.

Acuity: 833i med 2376 pixels per linie, 75 fields per sekund. 74 kHz siger min matematiklærer.

1080i ved 60 Hz giver ifølge samme matematik-egenskaber 62 kHz. 720P ved 60 Hz giver 55 kHz. Ingen af disse burde altså give problemer. 1080P understøttes maksimalt op til 30 Hz, og vil kræve en fordobling af frameraten hvis det skal vises på et CRT, for ikke at flimre, og dermed kræve en scanrate på over 120 kHz. Det er nok ikke realistisk - men heller ikke relevant i diskussionen. JVC siger 1080i, men nævner hverken 1080P eller 720P. Der burde nu ikke være noget i vejen for at vise 720P også, og andet ville være dumt da de to formater eksisterer side om side.

Så tør jeg ikke udelukke at der er begrænsninger i billedrøret der gør at de 2376 linier som Acuity arbejder med ikke reelt bliver vist (det tror jeg nu ikke), men vi ligger under alle omstændigheder en hel del over de 15 kHz som du lige har sagt alle TV billedrør arbejder med.

Og hvordan hulen er det lige at følgende...

ctacta skrev:
    men der hvor jeg kommer fra, der er CRT interlaced teknologi, nok også derfor at 720i og 1080i er udviklet til interlaced displayprodukter.

...passer ind i at du nu siger at et CRT tv maksimalt kan køre 15 kHz? Og igen, er 100 Hz, som kræver 29,5 kHz, bare fup?

ctacta skrev:
    TJa, der er vist nogen der skal læse lidt på lektien inden de vælter frem med deres uanede viden.

Du går bare i gang.

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

ctacta
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

ATSC Formatter

1080p/i

1920 (horisontal opløsning) 1080 (vertikalt) kan gengives i 16:9 og ikke 4:3. 60fsp progressive er ikke muligt, men det er derimod 30 fsp Interlaced og Progressive samt 24 fps progressive.

720p

1280 (horisontal  opløsning) og 720 (vertikalt) kan gengives i 16:9 og ikke 4:3 og 60 fps progressive, ingen 30 fsp interlaced, men både 30 og 24 fsp proegressive.

Jeg tog lidt fejl, da jeg huskede det som at 720i også blev godkendt, det blev den aldrig, men den er teknisk mulig at lave/gengive)

Øvrige

480 (horisontal opløsning) og 720 (vertikalt) kan gengives i både 4:3 og 16:9, samt 60 fsp progressice, 30 fsp interlaced, 30 fsp og 24 fsp progressive.

480 (horisontal opløsning) og 640 (vertikal) kan kun gengives i 4:3 samt 60 fsp progressice, 30 fsp interlaced, 30 fsp og 24 fsp progressive.

De normale betegnelser man anvender i HDTV sammenhænge er:

i/p  Interlaced, Progressive

480i, 640 x 480 interlaced

480p, 720 x 480 progressive

720p, 1280 x 720 progressive

1080i, 1920 x 1080 interlaced

1080p, 1920 x 1080 progressive.

Og alt afhængig af indhold der skal gengives, vælger man ofte tilpassede opdateringer/opløsninger.

ctacta
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

notional skrev:
    ctacta skrev:
    gichael3257 skrev:

Mvh Michael

Forkert! Se mit indlæg med standarderne...

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

ATSC Formatter

1080p/i

1920 (horisontal opløsning) 1080 (vertikalt) kan gengives i 16:9 og ikke 4:3. 60fsp progressive er ikke muligt, men det er derimod 30 fsp Interlaced og Progressive samt 24 fps progressive.

720p

1280 (horisontal  opløsning) og 720 (vertikalt) kan gengives i 16:9 og ikke 4:3 og 60 fps progressive, ingen 30 fsp interlaced, men både 30 og 24 fsp proegressive.

Så langt er vi enige, inklusive SDTV/EDTV formaterne og betegnelserne. Ikke noget nyt i dét.

ctacta skrev:
    Jeg tog lidt fejl, da jeg huskede det som at 720i også blev godkendt, det blev den aldrig, men den er teknisk mulig at lave/gengive)

Fint nok, men det forklarer stadig ikke sammenhængen med de 15 kHz. Det forklarer faktisk ikke ret meget andet end at det indtil videre kun er dig der er kommet med fejlagtige oplysninger...

ctacta
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Otto, jeg syntes at du manipulere lidt med det der skrives og som du citere andre for at have sagt/skrevet:

Jeg skrev: Tv er baseret på billedrør der som udgngspunkt håndtere 15KHz.

Du citerer mig med: Tv er baseret på billedrør der håndtere 15KHz.

Lad os slå fast at tv kan scanne ganske højt idag, men det ændre intet ved at et CRT billedrør med en skygge/hulmaske fortsat er interlaced skærmteknologi. At skrue opdateringshastigheden op, hjælper en del, men giver også de velkendte 100Hz problemer.

Omtalte tv er angivet som det første der er istand til at gengive 1080i, alstå for at denne påstand skal være 100% sand, så skulle JVC være i stand til at fremstille eller anvende et billedrør der kan håndtere mere end 1080 vertikale linjer, og skyggemasken skal i det horisontale plan udgøre mere end 1920 (skygge- eller hulmaske) punkter hvor der kan samles 3 RGB stråler i hvert punkt.

Ikke at forveksle som mange andre producenter gør med deres vanvittige opgivelser på +2.000 ved at gange med en faktor 3 (RGB). Det er selvfølgelig snyd og humbug. Er det sådan man vil opgøre det, så skal 1920 ganges op med 3, så har du sammenligningsgrundlaget.

Spørgsmålet er derfor, har JVC'en en reel og ægte native opløsning i sin skygge/hulmaske der svarer til 1080i specifikationen? Nej siger alle dem jeg har talt med, de kalder det PR-stunt.

Men lad os få en udtalelse fra JVC, sjovt nok står der intet i deres specifikationer på den pdf. man kan hente ned.

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
    Otto, jeg syntes at du manipulere lidt med det der skrives og som du citere andre for at have sagt/skrevet:

Jeg skrev: Tv er baseret på billedrør der som udgngspunkt håndtere 15KHz.

Du citerer mig med: Tv er baseret på billedrør der håndtere 15KHz.

Nej, nu må du fan... holde! Undskyld jeg bliver aggressiv, men jeg har klippet sætningen fra dit eget indlæg og sat det ind, uden at redigere i det overhovedet. At du efterfølgende retter i indlægget kan jeg altså ikke gøre for!

ctacta skrev:
    Lad os slå fast at tv kan scanne ganske højt idag

I modsætning til hvad du sagde fra starten... Ja, det kan vi godt slå fast.

ctacta skrev:
    , men det ændre intet ved at et CRT billedrør med en skygge/hulmaske fortsat er interlaced skærmteknologi.

Når du nu er så hurtig til at konkludere hvor vidtrækkende andre folks viden er, så kan det vel ikke være for meget forlangt at du forklarer hvad du mener med dette? Hvis teknologien grundlæggende er interlaced, hvordan kan Panasonic så køre progressive på denne, grundlæggende interlaced, teknologi?

ctacta skrev:
    At skrue opdateringshastigheden op, hjælper en del, men giver også de velkendte 100Hz problemer.

Enig.

ctacta skrev:
    Omtalte tv er angivet som det første der er istand til at gengive 1080i, alstå for at denne påstand skal være 100% sand, så skulle JVC være i stand til at fremstille eller anvende et billedrør der kan håndtere mere end 1080 vertikale linjer

Horisontale, men ja. Men hvorfor skulle det være så revolutionerende, når 833 linier allerede er meget udbredt? Så stor er forskellen da heller ikke.

ctacta skrev:
    , og skyggemasken skal i det horisontale plan udgøre mere end 1920 (skygge- eller hulmaske) punkter hvor der kan samles 3 RGB stråler i hvert punkt.

Det siger producenterne, ja.

ctacta skrev:
    , Ikke at forveksle som mange andre producenter gør med deres vanvittige opgivelser på +2.000 ved at gange med en faktor 3 (RGB). Det er selvfølgelig snyd og humbug. Er det sådan man vil opgøre det, så skal 1920 ganges op med 3, så har du sammenligningsgrundlaget.

Jeg ved ikke noget om skyggemasker. Men jeg går ud fra at når du kommer med en sådan påstand, så kan du bakke den op med fakta?

ctacta skrev:
    Spørgsmålet er derfor, har JVC'en en reel og ægte native opløsning i sin skygge/hulmaske der svarer til 1080i specifikationen? Nej siger alle dem jeg har talt med, de kalder det PR-stunt.

Kunne du overtales til at dele dine kilder med os andre, så vi har noget håndfast at forholde os til, fremfor "det siger Christian"? Det er ret alvorlige anklager du kommer med, så er det vel ikke for meget forlangt at få nogle konkrete beviser?

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Og inden vi nu skal skændes for meget om hvem der manipulerer med hvem, kan jeg så ikke bede dig forklare mig præcist hvad det er du mener med nedenstående:

"Notional" skriver i sit første indlæg i denne tråd:

"CRT til computerbrug kører Progressive. "

Derudover et spørgsmål og en (fejlagtig/forenklet) oplysning om HDTV, som ikke er relevant i denne sammenhæng. Til dét svarer du (og jeg klipper med ctrl-c og indsætter med ctrl-v, uden at redigere i indholdet):

"Jeg ved ikke hvilken planet du kommer fra, men der hvor jeg kommer fra, der er CRT interlaced teknologi"

Uanset hvor meget jeg læser på dette, så kan jeg kun få det til at du mener at "Notional"'s oplysning er forkert. Så forsøger du senere at snakke PC-monitorer uden for diskussionen omkring JVC tv'et, men derfor vil jeg nu alligevel gerne dvæle lidt ved denne udtalelse. Christian, hvad ER det egentlig du mener? Hvis en PC-skærm ikke kører progressive, hvad gør den så?

ctacta
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Otto skrev:
    Nej, nu må du fan... holde! Undskyld jeg bliver aggressiv, men jeg har klippet sætningen fra dit eget indlæg og sat det ind, uden at redigere i det overhovedet. At du efterfølgende retter i indlægget kan jeg altså ikke gøre for!

Svar:
    Jeg kan ikke huske om jeg lige efter jeg trykkede indryk indlæg har rettet mit indlæg, men det sker ofte at man lige får skrevet lidt for hurtigt. Af samme grund venter jeg altid med at reagere på indlæg ( 5 min.)

Otto skrev:
    Når du nu er så hurtig til at konkludere hvor vidtrækkende andre folks viden er, så kan det vel ikke være for meget forlangt at du forklarer hvad du mener med dette? Hvis teknologien grundlæggende er interlaced, hvordan kan Panasonic så køre progressive på denne, grundlæggende interlaced, teknologi?

Svar:
    Der er ikke ret meget hokuspokus i dette, det er ikke anerledes end når en PDP eller LCD skærm skal gengive et tv-signal, der som bekendt er et interlaced signal som konverteres til et progressivt signal til panelet. Altså en konvertering, men ikke uden fordele/ulemper.

Otto skrev.
    Jeg ved ikke noget om skyggemasker. Men jeg går ud fra at når du kommer med en sådan påstand, så kan du bakke den op med fakta?

Svar:
    Tja, når Sony i deres pressemeddelelser fortsat skriver at deres nye 17/19" tftskærm har en opløsning på 3,9 megapixel fremfor den reele opløsning på 1,3, så er jeg ikke den eneste der griner højt. Hvis man tæller subpixels (RGB) med så er 3,9 korrekt, men 1,3 er den reele opløsning og dermed også det man skal angive. Alt andet er PR-hype!

Otto skrev:
    Kunne du overtales til at dele dine kilder med os andre, så vi har noget håndfast at forholde os til, fremfor "det siger Christian"? Det er ret alvorlige anklager du kommer med, så er det vel ikke for meget forlangt at få nogle konkrete beviser?

Svar: Nu er det den der fremfører en påstand der har bevisbyrden. JVC påstår sammen med nogle herinde at deres tv kan vise 1080i native. Det tror jeg og andre ikke en centimeter på. Derfor er der rettet henvendelse til JCV Danmark. Jeg tvivler dog på at de kan besvarer spørgsmålet om hvormange linjer der reelt er i deres billedrør på fronten. Omvendt er det tvivlsomt at jeg går ud og køber en skærm for at smadre den og lægge glasdele under mikroskop.

Derfor vil jeg indtil JVC fremsætter dokumentation til enhver tid sætte spørgsmålstegn ved det som de påstår.

Otto, jeg fornemmer at du er lidt morgengnaven oven på dit stunt angående HQ100 serien fra Sony, og hvor du ikke blot her, men også på et udenlandsk forum gjorde dig uheldigt bemærket. Glem det og lad os komme videre...

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
    Jeg kan ikke huske om jeg lige efter jeg trykkede indryk indlæg har rettet mig indlæg, men det sker ofte at man lige får skrevet lidt for hurtigt. Af samme grund venter jeg altid med at reagere på indlæg ( 5 min.)

Mit indlæg er skrevet 2 timer og 17 minutter efter dit.

ctacta skrev:
    Der er ikke ret meget hokuspokus i dette, det er ikke anerledes end når en PDP eller LCD skærm skal gengive et tv-signal, der som bekendt er et interlaced signal som konverteres til et progressivt signal til panelet. Altså en konvertering, men ikke uden fordele/ulemper.

Du mener altså at et CRT-tv (eller PC-skærm) altid vil konvertere et progressive signal til interlace når det vises? Og dermed at Panasonic lyver når de siger at PD30 kan køre progressive?

ctacta skrev:
    Tja, når Sony i deres pressemeddelelser fortsat skriver at deres nye 17/19" tftskærm har en opløsning på 3,9 megapixel fremfor den reele opløsning på 1,3, så er jeg ikke den eneste der griner højt. Hvis man tæller subpixels (RGB) med så er 3,9 korrekt, men 1,3 er den reele opløsning og dermed også det man skal angive. Alt andet er PR-hype!

Jeg er helt enig, men det beviser ikke at JVC gør det samme ved et CRT tv. Det kan vække mistanke, men heller ikke mere.

ctacta skrev:
    Nu er det den der fremfører en påstand der har bevisbyrden.

Lige præcis! Ergo har du bevisbyrden for påstanden: CRT er interlaced. Men:

ctacta skrev:
    JVC påstår sammen med nogle herinde at deres tv kan vise 1080i native. Det tror jeg og andre ikke en centimeter på. Derfor er der rettet henvendelse til JCV Danmark. Jeg tvivler dog på at de kan besvarer spørgsmålet om hvormange linjer der reelt er i deres billedrør på fronten. Omvendt er det tvivlsomt at jeg går ud og køber en skærm for at smadre den og lægge glasdele under mikroskop.

Det må være den mindst troværdige påstand der skal føres bevis for, det her er altså ikke en retssag.

ctacta skrev:
    Derfor vil jeg indtil JVC fremsætter dokumentation til enhver tid sætte spørgsmålstegn ved det som de påstår.

Det synes jeg er _helt_ fint, hvis deres oplysninger ikke stemmer overens med din viden, så må du jo forsøge at få forklaringen på disse oplysninger. Men når du så i mellemtiden vælger at lufte din tvivl, så står vi jo pludselig med ikke én, men to påstande.

Fint nok, nu venter vi på JVC. Skulle vi så ikke i mellemtiden få kigget på hvorvidt en PC-skærm arbejder progressivt, og om PD30 kan køre progressivt eller ej?

ctacta skrev:
    Otto, jeg fornemmer at du er lidt morgengnaven op på dit stunt angående HQ100 serien fra Sony, og hvor du ikke blot her, men også på et udenlandsk forum gjorde dig uheldigt bemærket. Glem det og lad os komme videre...

Sjovt, JEG er da kommet videre for lææænge siden, så det må da være dig selv der har et traume over den "sag". Jeg kigger på hvad folk skriver, ikke hvem de er. Vi to er ikke uvenner over den "sag" overhovedet, jeg forstår slet ikke at du har fået den oplevelse. Men samtidigt så mener jeg _absolut_ ikke jeg gjorde mig uheldigt bemærket i den sag, tværtimod. Det kan vi godt snakke videre om hvis du synes?

Dét jeg derimod bliver "morgengnaven" over har intet at gøre med forfatteren - det har noget at gøre med at en person bruger vendinger som (og jeg citerer) "Jeg ved ikke hvilken planet du kommer fra", "Jeg venter spændt på din forklarende uddybning", "der er vist nogen der skal læse lidt på lektien inden de vælter frem med deres uanede viden", og OVENI beskylder mig direkte for at manipulere med indlæggene og dermed lyve - SAMTIDIG med at selvsamme person kommer med udokumenterede påstande som jeg, uden overhovedet at skrabe _overfladen_ af min langtfra fuldendte viden, kan sige er forkerte. DET gør mig aggressiv, hvadenten personen hedder Lilleper eller Prins Henrik. Det virker som om at hvis nogen tillader sig at komme med en faktuel oplysning, så opfatter du det som om vedkommende postulerer at han ved alt, og absolut ikke kan tage fejl. Samtidig med at du så nedgør vedkommende fordi de ikke ved alt, så kommer du med en række påstande som du ikke vil underbygge ud over at sige at "jeg er klog så det er rigtigt og du er så dum at du alligevel ikke kan forstå det så det nytter alligevel ikke noget at forklare det".

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
     Jeg tvivler dog på at de kan besvarer spørgsmålet om hvormange linjer der reelt er i deres billedrør på fronten.

At de ikke kan svare betyder ikke at de ikke har ret. Men den vigtige del af diskussionen går slet ikke ud på hvorvidt JVC'en reelt kan vise 1080i eller ej, men om hvorvidt det rent fysisk er muligt.

Zanetti
    Lukket konto
    Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
    Lokalitet: Sydjylland
    Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

disconow skrev:
    Nogen der har en pris på dette?

http://www.godpris.dk/shop/default.asp?setlng=1&producti d=615

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

XENTiNEL
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
    Sendt: 28 Oktober 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Ja jeg vil give Otto ret, det er møg irriterende, at man ikke kan have en diskussion uden sådanne nedladende og bedrevidende bemærkninger.

Til top Vis XENTiNEL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XENTiNEL

<< Forrige Side af 4 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes