Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Spørgsmål til Ricky Petersen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ricky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig & Kjeldsen

Vi snakker forbi hinanden nu.

Teksten skal ikke fortolkes, som om at køling kan gøre fx. transistoren større end den er.
Det skal læses på den måde, at optimerer man varmens mulighed for at slippe væk, gøre man transistoren (og den øvrige elektronik) mere effektiv. Transistoren kan presses længere op imod sit maximum, jo bedre  varmeafledningen bliver gjort - altså den bliver mere effektiv. 

Formålet med teksten, var at beskrive den generelle forstærker i hovedtræk, for at forklarer princippet i Sunfires Tracking Conversion. Jeg undlod bevist, ikke at gøre det alt for teknisk, da det helst skulle forståes af alle.  

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 November 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Det er ikke helt ved siden af, at en almindelig forstærker kun udbytter 20 - 30 % af den tilførte effekt, mens resten brændes af som varme.

Ideen med Sunfires princip er jo bare, at bruge mindre krudt på varmen og mere krudt til højttalerne. Det fremgår ganske udmærket af historien.

At Bob Carver har valgt at bias skal ligge 6 volt over den nødvendige spænding i stedet for en konstant høj spænding er jo bare hans smarte og effektive måde at reducere varmetabet på. Det blev muligt, da HP lancerede den første Hexafet (var det ikke det, den hed ? ) for nogle år siden, som kan regulere bias i takt med indgangssignalet. Andre producenter pusler med andre principper som S-Master og klasse D varanter mv for at reducere varmetabet.

Jeg vil støtte Ricky i, at bedre køling / mindre varmeudvikling giver et større potentiale for udnyttelsen. ellers kunne man jo bare sætte en voldsom transistor på et stykke sølvpapir fra en Guldbarre og love 2,5 watt...

Bob Carvers noter ligger frit tilgængelig på nettet, men importøren har desuden været behjælpelig.

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 November 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Hej Redaktør:

Mit kendskab til elektonik er meget begrænset, og derfor har jeg lidt svært med at forstå Bob Carvers Tracking Conversion.

Du skriver "At Bob Carver har valgt at bias skal ligge 6 volt over den nødvendige spænding i stedet for en konstant høj spænding er jo bare hans smarte og effektive måde at reducere varmetabet på."

Hvad er en bias?

Hvad er den nødvendige spænding?

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 November 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Hej Redaktør:

Mit kendskab til elektonik er meget begrænset, og derfor har jeg lidt svært med at forstå Bob Carvers Tracking Conversion.

Du skriver "At Bob Carver har valgt at bias skal ligge 6 volt over den nødvendige spænding i stedet for en konstant høj spænding er jo bare hans smarte og effektive måde at reducere varmetabet på."

Hvad er en bias?

Hvad er den nødvendige spænding?

Hej keyvan.

Den nødvendige spænding er spændingen som skal leveres ud til højttalerne.

Hvis der eksempelvis skal leveres 16V til højttalerne så er forsyningespændingen til udgangen 22V ved Carver, ved en konventionel forstærker ligger den konstant på f.eks. 90V.

Ved en 8Ohms højttaler vil udgangen nu levere 2ampere (I=U/R = 16/8).

Effekten der bliver afsat i udgangstransistorerne er for carver  6v*2A=12W for en konventionel forstærker med 90V forsyning (90V-16V)*2A = 148W.

Begge forstærker leverer 2A*16V = 32Watt til højttaleren men der er stor forskel på hvor meget der bliver afsat inde i forstærkeren.

Effektiviteten for netop denne belastning kan så beregnes ved

32W*100/(32W+12W) = 67% for Carver.

32w*100/(32w+148w) = 18% for konventionel forstærker.

Jeg håber at forklaringen hjælper lidt .

De skal lige siges at effektivitets beregningen her er for en DC spænding hvilket ikke er hvad man plejer at benytte sin forstærker til. Men princippet er det samme når der regnes med AC. Effektiviteten så være forskellig på begge forstærkere alt efter hvilket spændingsniveau der skal leveres.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 November 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej Lennart:

Nu kan jeg godt tillade mig at sige, at jeg har forstået Bob Carvers Tracking Conversion princip.

Tak for en god og pædægogisk svar/forklaring på mit spørgsmål.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 November 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Og for at afslutte så måles effektivitet som udnyttelsesgrad af tilført effekt i % og har ikke noget med antal watt at gøre. Dvs. høj effektivitet lig med høj udnyttelsesgrad.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Det er meget muligt at vi snakker forbi hinanden. Men det skyldes efter min bedste overbevisning, at du Ricky bevidst eller ubevidst, beskriver de tekniske termer ret upræcist.

Effektiviteten i en forstærker, er forholdet mellem den energi den trækker fra lysnettet, og den energi den leverer til højtaleren. Altså Pin/Pud.

Det er korrekt, at man kan presse mere energi ud af transistorerne, hvis de køles bedre. Men det har INTET at gøre med, at forstærkeren bliver mere effektiv.

Det skal ikke ses som et forsøg på at svine redaktionen til. Nærmere som en let løftet pegefinger.... Som jeg tidligere har sagt, så synes jeg hifi4all er et kanon sted. På den anden side finder jeg det ikke særlig hensigtsmæssigt, at redaktionen forsøger at forklare fænomener, som de ikke selv har helt styr på. Man skal kende sine grænser!!

Det nævnte tilfælde, som jeg ynder at kalde en "hjemmefilosofi", skader pålideligheden utrolig meget... i mine øjne. Den viser jo, at hvis skribenten ikke lige kender svaret, så skriver han bare noget han selv synes lyder fornuftigt. Hvis man kan gøre det med den ene gang, så kan man vel også gøre det i en test af et andet produkt... som eks da Bruno Barcelli (som jeg tidligere har haft stor respekt for), skrev om LC Audios Predator, at den var dual mono og noget med en indgang, der ikke var det han troede den var.... Fint nok... men hvordan skal jeg så tro på, at resten og teksten ikke også er den rene påfund??

Hvad værre er, er at knap så teknisk kompetente læsere, får forklaret principper ganske forkert. De får således en helt forkert opfattelse af hvordan tingene virker.... Og det kan man få rigeligt af i Fona eller Merlin.... Lad det ikke også infiltrere hifi4all!

Såfremt i ønsker at lave dybere tekniske forklaringer her på siden, så bør I alliere jer med folk med den fornødne tekniske kompetence. I den forbindelse vil jeg gerne slå fast, at man efter min bedste overbevisning, ikke bliver i stand til at forklare Bob Carvers "Tracking Down" forsyningsprincip, bare fordi man interesserer sig for HIFI... Det kræver en dybere teknisk indsigt. Jeg skal gerne stille mig til rådighed, såfremt tekniske termer skal beskrives....

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Helt enig med Hurtig.

/Præsten

Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes