Emne: Præferencelydtrykket er udslagsgivende ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
3DX skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
JJAZ skrev:
Mr.Antisilver skrev:
| Nu har jeg set fuldstændigt bort fra elektrisk forstærket lyd. Den kan ikke bruges til nogetsomhelst alligevel |
|
|
Hvordan vil du så lytte til en god el-bas eller et guitarrif med Satriani..???
|
|
|
Elektrisk forstærket lyd er sådan set slet ikke lyd i sig selv.
|
|
|
Så længe der er lydbølger så er det vel lyd, om dette er skabt forstærket eller elektrisk.
|
|
|
Jeg er ikke sikker på at der forståes tilstrækkeligt hvad jeg taler om...et instrument, der er akustisk kan sammen med et menneske i sig selv skabe lyd og timbre. Lyd, der først skal igennem et forstærkningskredsløb, er ikke naturligt og kan følgelig ikke fortjene at finde anvendelse for nogen form for præferenceindtryk, da forstærkningen i sig selv har smadret..lyden ved at præge det idiosynkratisk
|
|
|
skulle du så ikke heller smutte over på www.koncert4all.dk 
hvordan vil undgå IKKE at blande "el" ind i billedet, hvis vi taler alt andet end en lille intim hygge koncert ?
|
|
|
mig bekendt er der ikke blandet el ind i en koncert, hvor samtlige udøvende benytter akustiske instrumenter
|
|
|
det har jeg vist svaret på!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
er du ikke lidt ud i, at en violin bygger, bygger en violin, han trimmer den selv, med egne ører. derfor er det kun udøveren der hører den rigtig 
det kan jo ikke bruges til så meget. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Jean M Jarre Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1148
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
Ingen af delene duer. Man må ud og høre det rigtioge lydtryk i koncertsalen og selv spille nøjagtigt ved det tryk, dersom en virkelig "korrekt" præference skal bygges op.
| | |
Det kan du ikke, for hvor i salen skal du sidde for at opnå din præference lyd ?
Hvordan er akustikken i den koncertsal du befinder dig i ?
Alle disse ting varierer fra sted til sted, fra koncert til koncert.
Og med henblik på præference, er det så i virkeligheden ikke dig selv der sætter din præference ? for det er jo i bund og grund DIG der skal syntes det lyder godt.
Fordi det er det rigtige lydtryk gør det på ingen måde sikkert at det lyder rigtigt, hvordan farver lyden fra dit anlæg, kabler, HT, rum m.m.
Så fordi du reproducerer lydtrykket er ikke ens betydning med rigtig lyd.
Det samme gælder optagelsen,hvordan er den farvet på sin vej i produktionen ?
|
|
|
Anlæggets egenlyd er et andet problem. Men først og fremmest må man reproducere nøjagtigt det lydtryk, der var i koncertsalen(der hvor microfonerne er!).
Det kan du ikke, for selv om mikrofonerne er placeret et eller andet sted, vil der i optagelsen blive taget højde for lydtrykket, det vil ikke blive optaget i 100% det lydtryk som musikerne afgiver, på mixeren vil man finde det niveu der passer til optagelsen.
Selve optagelsen vil jo, om den er perfekt, kunne reproducere efterklangstid etc. ved det bøjagtige lydtryk.
Hvis man optager i et lavere lydtryk end der produceres hvilket er ca. 100% af tilfældene, har man allered pillet ved lyden, at du så skruer det mere op på dit anlæg, for at kompencere hjælper ikke, fordi du allered har pillet ved det originale lydtryk.
Jeg aner, at alt for mange har et letfældig omgang med fænomenet lydtryk, når de lytter til reproduceret musik. Jeg har vist ramt..en torn i siden..på de maange
Ikke helt, jeg tror til gengæld du har svært ved kretik, og du ikke helt er klar over hvad du snakker om. |
|
|
__________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
er du ikke lidt ud i, at en violin bygger, bygger en violin, han trimmer den selv, med egne ører. derfor er det kun udøveren der hører den rigtig 
det kan jo ikke bruges til så meget.
|
|
|
Nej. Jeg er ude i mere simpelt ærinde, der åbenbart anno 2004 er sværtfatteligt : nemlig den at elektrisk forstærkede instrumenter intet siger uden strøm. Det gør derimod et akustisk instrument.
Hvorledes timbren justeres ind er jo det, der er det spændende: det kan reproduceres og derved får vi alle fornøjelse af det.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ihh, hvor gør i det altså svært at lytte til musik. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Ihh, hvor gør i det altså svært at lytte til musik. |
|
|
Jeg giver dig helt ret  __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
Ingen af delene duer. Man må ud og høre det rigtioge lydtryk i koncertsalen og selv spille nøjagtigt ved det tryk, dersom en virkelig "korrekt" præference skal bygges op.
| | |
Det kan du ikke, for hvor i salen skal du sidde for at opnå din præference lyd ?
Hvordan er akustikken i den koncertsal du befinder dig i ?
Alle disse ting varierer fra sted til sted, fra koncert til koncert.
Og med henblik på præference, er det så i virkeligheden ikke dig selv der sætter din præference ? for det er jo i bund og grund DIG der skal syntes det lyder godt.
Fordi det er det rigtige lydtryk gør det på ingen måde sikkert at det lyder rigtigt, hvordan farver lyden fra dit anlæg, kabler, HT, rum m.m.
Så fordi du reproducerer lydtrykket er ikke ens betydning med rigtig lyd.
Det samme gælder optagelsen,hvordan er den farvet på sin vej i produktionen ?
|
|
|
Anlæggets egenlyd er et andet problem. Men først og fremmest må man reproducere nøjagtigt det lydtryk, der var i koncertsalen(der hvor microfonerne er!).
Det kan du ikke, for selv om mikrofonerne er placeret et eller andet sted, vil der i optagelsen blive taget højde for lydtrykket, det vil ikke blive optaget i 100% det lydtryk som musikerne afgiver, på mixeren vil man finde det niveu der passer til optagelsen.
Selve optagelsen vil jo, om den er perfekt, kunne reproducere efterklangstid etc. ved det bøjagtige lydtryk.
Hvis man optager i et lavere lydtryk end der produceres hvilket er ca. 100% af tilfældene, har man allered pillet ved lyden, at du så skruer det mere op på dit anlæg, for at kompencere hjælper ikke, fordi du allered har pillet ved det originale lydtryk.
Jeg aner, at alt for mange har et letfældig omgang med fænomenet lydtryk, når de lytter til reproduceret musik. Jeg har vist ramt..en torn i siden..på de maange
Ikke helt, jeg tror til gengæld ikke du kan tåle kretik, og du ved klart ikke hvad du snakker om.
|
|
|
|
|
|
Lad mig starte fra bunden af : man skal passe meget på med at sige, at andre ikke ved hvad de taler om: i dette her tilfælde endog imod bedre vidende.
Når jeg sagde at man må reproducere nøjagtigt det lydtryk, der var..så mener jeg det. At optageteknikker "producerer" ændrer intet: man må stadig, når lyden reproduceres derhjemme over anlægget..have et nøjagtigt billede/opfattelse af, hvad lydtrykket var..og det er ikke så svært, thi akustiske instrumenter spiller lige "højt" hver gang...så pounten var, at for at vores indre præference kan anvendes til nogetsomhelst må den være bygget op over det korrekte lydtryk og den videre pointe er..at det kan tælles på ganske få hænder..og ikke letfældige "lyttebøffer"..at have en korrekt bedømmelse heraf.
Det er jo nemt...i en lejlighed i Kbh. vil Fru Jensen inde ved siden af slet ikke finde sig i, at der er et orkester inde ved siden af, ergo skrues der ned!! med deraffølgende fejl i forhold til at bedømme reproduktionens kvalitet. Med andre ord..folk, der bor i lejlighed i områder, hvor der ikke tolereres realistiske lydtryk..får en noget "mellemtone-snærpet" tilgang til reproduktion...en tilgang, der er fuldstændig fjernt fra virkeligheden.
Iøvrigt ser jeg kun med misfornøjelse på en hver lydteknikers manipuleren. Den er skadelig.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
Det er svært at lære at lytte...(de, der fejlagtigt tror det modsatte ved ikke en pind om hvad de går glip af- og af den grund er debatten her berettiget)
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Elektriske instrumenter har nu også en art "egenlyd" vil jeg nok sige. Forskellige el-guitarer (Gibson, Ibanez, hvad ved jeg) lyder forskelligt, så sandeligt også efter hvem der spiller på den. Lige så vel som disse fabrikanters rent akustiske produkter også har en egenlyd.
Jeg ville nødigt have byttet rundt på Stings Fender bas og Stu Hamms med argumentet "de har jo ingen egenlyd, og lyder derfor ens".
Så dit argument for, at "elektrisk forstærket lyd ikke er lyd" giver jeg ikke meget for. I øvrigt synes jeg, at dine posts her på forum emmer af en uhyggelig arrogance overfor andres meninger og holdninger. Hvis man alligevel ikke er interesseret i at lytte til andre, og eventuelt blive påvirket, hvorfor så overhovedet benytte sig af et internetforum?
/Præsten
/Præsten
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
Det er svært at lære at lytte...(de, der fejlagtigt tror det modsatte ved ikke en pind om hvad de går glip af- og af den grund er debatten her berettiget)
|
|
|
Hvor gammel er du ?
Hvis du er over 25 år kan du alligevel ikke høre over ca. 15.000 Hz, så du kan jo slet ikke høre rigtigt alligevel.
At lære at lytte rigtigt det må du gerne uddybe 
Du er en af de typer der vil have den rigtige lyd ved at måle og ikke lytte, du er åbenbart ikke selv istand til at bedømme om det lyder rigtigt, det er jo i dine øre det skal lyde rigtigt så skide da værre med hvad alle andre siger og gør, det skal jo ikke lyde godt i et eller andet måle instrument.
Jeg tror det er dig der skal lære at lytte til andres meninger.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
|
Elektriske instrumenter har nu også en art "egenlyd" vil jeg nok sige. Forskellige el-guitarer (Gibson, Ibanez, hvad ved jeg) lyder forskelligt, så sandeligt også efter hvem der spiller på den. Lige så vel som disse fabrikanters rent akustiske produkter også har en egenlyd.
Jeg ville nødigt have byttet rundt på Stings Fender bas og Stu Hamms med argumentet "de har jo ingen egenlyd, og lyder derfor ens".
Så dit argument for, at "elektrisk forstærket lyd ikke er lyd" giver jeg ikke meget for. I øvrigt synes jeg, at dine posts her på forum emmer af en uhyggelig arrogance overfor andres meninger og holdninger. Hvis man alligevel ikke er interesseret i at lytte til andre, og eventuelt blive påvirket, hvorfor så overhovedet benytte sig af et internetforum?
/Præsten
/Præsten
|
|
|
Den der med..at fordi der kommer en, der nøjagtig ved hvad han mener..idet man indser, at han ikke sådan lader sig kue..at han så skulle være arrogant...tjah..det siger vist mest om den, der fremsiger dette.
Jeg debatterer synspunkter, ikke psykologi.
Dernæst skulle det vist efterhånden være klart, at et elektrisk forstærket instrument får sin "lyd" igennem forstærkning.
Hvordan musikeren betjener instrumentet er en anden sag
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
Jamen forsæt da endelig med diskutionen,som forhenværende musiker er det meget sjov læsning, man lære at grine. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
Jamen forsæt da endelig med diskutionen,som forhenværende musiker er det meget sjov læsning, man lære at grine.
|
|
|
Jeg stor griner også jeg har helt ondt i mavemusklerne.
Dette er en af de sjoveste tråde, jeg længe har fulgt. __________________ Det første kvinder bliver døve på er øjnene.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
Jamen forsæt da endelig med diskutionen,som forhenværende musiker er det meget sjov læsning, man lære at grine.
|
|
|
Musikere ved i reglen ikke meget om den lydmæssige del af reproduktionen. Det har sin årsag i, har jeg erfaret, at musikeres hjerner generelt betragtet er bedre istand til at kompensere for fejl i reproduktionen og derved da de har talent for rytmik , harmonier etc. ikke interesserer sig synderligt for andet end netop det. Og det er faktisk fakta!. uanset det vil blive benægtet
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er lidt langt ude det her...
men:
1. hvad vil du med tråden ?
2. hører du så ikke musik der hjemme ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Musikere ved i reglen ikke meget om den lydmæssige del af reproduktionen. Det har sin årsag i, har jeg erfaret, at musikeres hjerner generelt betragtet er bedre istand til at kompensere for fejl i reproduktionen og derved da de har talent for rytmik , harmonier etc. ikke interesserer sig synderligt for andet end netop det. Og det er faktisk fakta!. uanset det vil blive benægtet
|
|
|
Musikere har slet ingen hjerne, den er drukket væk.
Den her tråd er så meget fyldt med ævl og kævl at al diskution om hvad musikere kan og ikke kan er ganske overflødig.
Hygge.
__________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
Hvor gammel er du ?
Hvis du er over 25 år kan du alligevel ikke høre over ca. 15.000 Hz, så du kan jo slet ikke høre rigtigt alligevel.
At lære at lytte rigtigt det må du gerne uddybe 
Du er en af de typer der vil have den rigtige lyd ved at måle og ikke lytte, du er åbenbart ikke selv istand til at bedømme om det lyder rigtigt, det er jo i dine øre det skal lyde rigtigt så skide da værre med hvad alle andre siger og gør, det skal jo ikke lyde godt i et eller andet måle instrument.
Jeg tror det er dig der skal lære at lytte til andres meninger.
|
|
|
så skulle der lige forsøges et art personligt angreb på mængden af hertz...jeg taler ikke om hertz..jeg taler om timbre og lydtryk og betydningen af, at den indre præference er realistisk, når vi taler lydtryk...og det er det, der er det rigtige her...at benytte sig af et korrekt lydtryk hjemme i stuen...og her er der en torn...for de fleste..har nemlig lært sig præferencer lydtryksmæssig ved forstærket hjemmelyd og ikke ved at lytte til koncerter..og det er væsentlige dele af pointen: at mængden af elektronik hjemme i stuerne desværre har bieffekter for lytteegenskaberne
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
|
|
Jeg giver dig helt ret 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Musikere har slet ingen hjerne, den er drukket væk.
Den her tråd er så meget fyldt med ævl og kævl at al diskution om hvad musikere kan og ikke kan er ganske overflødig.
Hygge.
|
|
|
forkert..musikere har en meget talentfuld hjerne..desværre...har du ret i..at meget ødelægges for talenterne, når de kommer ind i bandmiljøet
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu er kæden da hoppet helt af. slut her fra.
god weekend. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle sælge dit HiFi og bruge pengene til at gå til koncerter, for du er på ingen måde gearet til HiFi.
HiFi er ikke et spørgsmål om at du skal have det rigtige lydtryk ( du ævler ) det er et spørgsmål om at opnå den optimale lyd for en selv, man pusler justerer og leger for at frembringe den lyd man kan lide, ikke om det lyder som i en koncertsal.
Husk at leje den fede mand med slik posen, og den lille forsagte pige der tuder nede på første række, når du lytter til din musik, før er det jo ikke Rigtigt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|