Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Præferencelydtrykket er udslagsgivende (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jean M Jarre
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 03 Oktober 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ha ha, kan I så lære det. Tråde med Antisilver som ordstyrer er MONOLOGER. Plus..hans..grammatik..er..sidssygt..irriterede.

Keep up the good work!

Det kunne ikke siges bedre

Verdens bedste kabel er det der kommer ind i huset med 230 volt, uden dette var der intet grej der spillede, så hermed er kabel diskutionen slut ;-)
Til top Vis Jean M Jarre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jean M Jarre

Duelund
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Ingen af delene duer. Man må ud og høre det rigtioge lydtryk i koncertsalen og selv spille nøjagtigt ved det tryk, dersom en virkelig "korrekt" præference skal bygges op.

Det kan du ikke, for hvor i salen skal du sidde for at opnå din præference lyd ?

Hvordan er akustikken i den koncertsal du befinder dig i ?

Alle disse ting varierer fra sted til sted, fra koncert til koncert.

Og med henblik på præference, er det så i virkeligheden ikke dig selv der sætter din præference ? for det er jo i bund og grund DIG der skal syntes det lyder godt.

Fordi det er det rigtige lydtryk gør det på ingen måde sikkert at det lyder rigtigt, hvordan farver lyden fra dit anlæg, kabler, HT, rum m.m.

Så fordi du reproducerer lydtrykket er ikke ens betydning med rigtig lyd.

Det samme gælder optagelsen,hvordan er den farvet på sin vej i produktionen ?

bravo!  

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
[QUOTE=Mr.Antisilver]

Igennem lang tid har det været et tabu, men det fornægter sig ikke, at hørelsen har meget forskellig modtagelighed tonalt set ved forskellige lydtryk.Alene af denne grund mister hørelsen sin objektivitet, idet objektiviteten opfattes ved et bestemt lydtryk og ikke ved andre lydtryk.

Den må du længere ud på landet med. Det bestemte lydtryk du fremdrager er det den enkelte er vant til

ja..præcis og deri er problemet...læs senere i denne tråd!!

Derfor kan københavnere, der bor i små lejligheder med dårlig isolering(lyd) kun sjældent spille realistisk og får derved en præference for en lyd, hvor detaljering ved forsvindende lydtryk bliver præferencen.

Jyder, der bor på landet og spiller på Cw kan på den anden side opbygge en indre præference, der tager udgangspunkt i al for højt et lydtryk.

Sjovt nok så har jeg oplevet det omvendt. Hvor der er tavst kan der spilles lavere og gjort bliver det så.

Jaja..sult lærer halvnøgen københavner at rocke til Richard Clayderman

Ingen af delene duer. Man må ud og høre det rigtioge lydtryk i koncertsalen og selv spille nøjagtigt ved det tryk, dersom en virkelig "korrekt" præference skal bygges op.

110 dB i spidserne - ikke det problem du antager.

læs andetsteds. det er nøjagtigt det problem, jeg længe har antaget

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Ha ha, kan I så lære det. Tråde med Antisilver som ordstyrer er MONOLOGER. Plus..hans..grammatik..er..sidssygt..irriterede.

Keep up the good work!

det var så hvad du havde at byde på..et vanligt surt opstød..jeg er vant til det..og det siger mig intet...kom med lidt indhold..det vil du stå dig bedre ved

Til top Vis Mr.Antisilver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Antisilver

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det kan du ikke, for hvor i salen skal du sidde for at opnå din præference lyd ?

Og med henblik på præference, er det så i virkeligheden ikke dig selv der sætter din præference ? for det er jo i bund og grund DIG der skal syntes det lyder godt.

Fordi det er det rigtige lydtryk gør det på ingen måde sikkert at det lyder rigtigt, hvordan farver lyden fra dit anlæg, kabler, HT, rum m.m.

bravo!  

mvh  Steen Duelund

Duelund..du plejer ellers ikke at vrøvle og være selvmodsigende. Forleden gjorde du en dyd ud af, i en anden tråd, at optagelsesteknikken..skulle ses i forhold til dirigenten...hvilket er et udmærket udgangspunkt.

Hvor I salen du sidder..er ikke et spørgsmål om lydtryk...idet du stadig er til stede live på din plads..kan du ikke li den plads, må du tage en anden næste gang

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
[QUOTE=Mr.Antisilver]

Igennem lang tid har det været et tabu, men det fornægter sig ikke, at hørelsen har meget forskellig modtagelighed tonalt set ved forskellige lydtryk.Alene af denne grund mister hørelsen sin objektivitet, idet objektiviteten opfattes ved et bestemt lydtryk og ikke ved andre lydtryk.

Den må du længere ud på landet med. Det bestemte lydtryk du fremdrager er det den enkelte er vant til

Derfor kan københavnere, der bor i små lejligheder med dårlig isolering(lyd) kun sjældent spille realistisk og får derved en præference for en lyd, hvor detaljering ved forsvindende lydtryk bliver præferencen.

Jyder, der bor på landet og spiller på Cw kan på den anden side opbygge en indre præference, der tager udgangspunkt i al for højt et lydtryk.

Sjovt nok så har jeg oplevet det omvendt. Hvor der er tavst kan der spilles lavere og gjort bliver det så.

mvh  Steen Duelund

nærmest mærkeligt at se, at Hr. Duelund nu "læner" sig op af subjektivitet.

I andre sammenhæng plæderer selvsamme for objektivitet.

Det er svært at få til at nå sammen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Anlæggets egenlyd er et andet problem. Men først og fremmest må man reproducere nøjagtigt det lydtryk, der var i koncertsalen(der hvor microfonerne er!).

Selve optagelsen vil jo, om den er perfekt, kunne reproducere efterklangstid etc. ved det bøjagtige lydtryk.

Jeg aner, at alt for mange har et letfældig omgang med fænomenet lydtryk, når de lytter til reproduceret musik. Jeg har vist ramt..en torn i siden..på de maange

Ja for at gengive korrekt, må lydstyrken matche det optagne niveau. Det kan der vel ikke være nogen tvivl om ?

Her taler vi kun simple 2(eller1) microfons optagelser af akustisk musik. 

Jeg synes da også at det er sansynligt at vi vænner os til en forkert lyd hvis vi hører ved et forket niveau, hvorfor skulle det ikke forholde sig således ?

Jeg forstår ikke helt hvorfor så få tager Antisilver seriøst i argumentationen ?

Teoretisk set er det jo en interessant diskution. At man kan få ændret sin opfattelse af det korrekte ved at lytte ved et forkert niveau.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Anlæggets egenlyd er et andet problem. Men først og fremmest må man reproducere nøjagtigt det lydtryk, der var i koncertsalen(der hvor microfonerne er!).

Selve optagelsen vil jo, om den er perfekt, kunne reproducere efterklangstid etc. ved det bøjagtige lydtryk.

Jeg aner, at alt for mange har et letfældig omgang med fænomenet lydtryk, når de lytter til reproduceret musik. Jeg har vist ramt..en torn i siden..på de maange

Ja for at gengive korrekt, må lydstyrken matche det optagne niveau. Det kan der vel ikke være nogen tvivl om ?

Jeg synes da også at det er sansynligt at vi vænner os til en forkert lyd hvis vi hører ved et forket niveau, hvorfor skulle det ikke forholde sig således ?

Jeg forstår ikke helt hvorfor så få tager Antisilver seriøst i argumentationen ?

Det er til at leve med. Jeg er jo ny her, men alligevel gammel i gårde. Men det er pudsigt, at netop...spørgsmål til lydtryk..kan få voldsomme reaktioner frem...måske har jeg ramt en akilleshæl..her

Teoretisk set er det jo en interessant diskution. At man kan få ændret sin opfattelse af det korrekte ved at lytte ved et forkert niveau.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Jean M Jarre skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det kan du ikke, for selv om mikrofonerne er placeret et eller andet sted, vil der i optagelsen blive taget højde for lydtrykket, det vil ikke blive optaget i 100% det lydtryk som musikerne afgiver, på mixeren vil man finde det niveu der passer til optagelsen.

Hvis man optager i et lavere lydtryk end der produceres hvilket er ca. 100% af tilfældene, har man allered pillet ved lyden, at du så skruer det mere op på dit anlæg, for at kompencere hjælper ikke, fordi du allered har pillet ved det originale lydtryk.

Ikke helt, jeg tror til gengæld du har svært ved kretik, og du ikke helt er klar over hvad du snakker om.

og før Duelund klapper for meget bør han vel lige læse tråden som sådan...der er et svar her..

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
[QUOTE=Mr.Antisilver]

Netop.Det var lige præcis min ponte. Alt for lavt! med deraffølgende "nye krav" til reproduktionen, der bliver unaturlig mellemtonedominant

mvh  Steen Duelund

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Mr.Antisilver skrev:
sam25 skrev:

Det var ikke så flinkt. Undskyld,

Men du bliver da uvenner med alle, hvis du forsætter den linie.

Jeg skriver ikke for at blive uvenner med nogen. Jeg har startet denne tråd  fordi jeg har en væsentlig pointe. Om pointen er populær el. ej er jeg egentlig ikke optaget af. Jeg er alene optaget af at skabe en bevidsthed om, at Hifi i sig selv kan skabe en meget forkert præference både mht. lydkvalitet og mht. lydtryk.Sidstnævnte er væsentlig da det vel meget snart ender med at hifi entusiaster af idag, når de kommer til koncert, udbryder : det lyder forkert..: lad os få noget adderet loudness her i salen. 

Hvad er det for en omgang vås altså, godt det ikke er mandag, på en fredag kan man nemmere grine ad det hele.

Kunne du være så elskværdig at forklare hvori våset består?

Tror ikke det hjælper.

det er da for sølle. Har du noget at ha' noget i  eller er det tom buldren

Nej, jeg er ikke hjerneforsker og har nok derfor ikke noget at bidrage med i dene her sindsyge tråd. 

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Nej, jeg er ikke hjerneforsker og har nok derfor ikke noget at bidrage med i dene her sindsyge tråd. 

[/QUOTE]

Jeg er ej heller ligefrem forsker, men nok alligevel lidt indenfor området til dagligt, men jeg mener nu, at det ville være forkert at sige at lægmænd ikke skulle ytre sig. Det er tit lægfolk, der ser ting på en pudsig ny måde..hvilket jo kan være vældig inspirerende..så hold dig endelig ikke tilbage

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Kan du give mig en eneste god grund til at det ikke skulle forholde sig sådan?

På alle områder i socialsfæren indoptager vi jo de "regler og normer", der er og omformer dem som var det vores egne, umærkeligt, ikke?

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Mr.Antisilver skrev:

Det er f.eks. mere el. mindre videnskabeligt bevist at fænomenet "tunnelsyn", hvormed der menes synets omformning til at se i dybden, ikke i bredden, ikke opadtil, skyldes de moderne påvirkninger, der nu engang omgiver os.

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Måske skulle jeg lige opridse forholdet imellem præference og reference som den udspiller sig i bevidstheden.

Det er således, at der ikke kan opstå en valid præference uden en reference.For bevidstheden er lytteindtryk, dvs. hovedsagelig menneskestemmer den kilde, hvormed man danner sin præference og denne præference er endog farvet af, at visse stemmer(mor og far) har forrang følelsesmæssigt.Hvad dette betyder senerehen mht. præferencens indre liv ved videnskaben endnu ikke.

Der består forsåvidt en art udvidet dialektik imellem præference og reference, der kort fortalt er et vidnesbyrd om, at de kan påvirke hinanden gensidigt, hvilket jo umiddelbart lyder mærkeligt, da de fleste sikkert associerer reference med et objektivt vilkår. Det er det imidlertidigt ikke.Referencen er et indre forhold, en benævnelse, en sprogliggørelse af den til hver en tid gældende sum af værdibelægningen(lyst vs ulyst) af "metasummerne" af lydoplevelser, hvorefter det står klart, at forholdet imellem præference og reference er et indre anliggende, der i denne her kontekst benytter øret som "microfon". Således findes der ingen objektiv reference.Vi kan alene tale om en mere el. mindre subjektiv "objektivitet" , faktisk en art øret/lytteriets sollipsisme!!!

Det er ret væsentlig viden!! Folkens!

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Det er således i ovennævnte betydning(teori) at et forkert lydtryk skal forståes.

Hvis der f.eks. dannes en præference på baggrund af en successiv reference, der ganske enkelt spiller for lavt, vil der ske det helt selvfølgelige i hjernen(det er basalt det hjernen kan!!) at den begynder at kompensere .Kompensationen sker i dialektikken imellem reference, præference og ydre øre.

Al kompensatorisk virksomhed i hjernen, der sker ubevidst..vil reelt medføre, at hjernen snydes for altid, hvorfor det bliver  mere end almindeligt vanskeligt at gendrive en realistisk opfattelse af passende lydtryk ved musiklytning.Ja så spektakulært hænger hjernen sammen, hvis den fra srarten af var for lav el. for høj

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Halløj Hr. AS.

Jeg tror godt jeg kan følge dig, korriger mig hvis jeg tager fejl:

Jeg bor i lejlighed (dog ikke kbh.) og til daglig fyrer jeg ikke uhæmmet op. Jeg nyder dog stadig min musik, men er også godt klar over det ikke er helt korrekt opført. Dvs. ved de almindelige lave niveau'er får jeg ikke det "tju-bang" fra hi-hat, trommer etc. det lyder kun derhenad.

MEN når jeg så endelig finder ud af underboen ikke er hjemme og jeg fyrer fuldt op for de 200 watt, ja så lyder musikken naturligvis også mere ægte og man lever sig 100 % ind i den. Som det niveau som, formodentlig, var tiltænkt.

Er det derhen ad du vil?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Halløj Hr. AS.

Jeg tror godt jeg kan følge dig, korriger mig hvis jeg tager fejl:

Jeg bor i lejlighed (dog ikke kbh.) og til daglig fyrer jeg ikke uhæmmet op. Jeg nyder dog stadig min musik, men er også godt klar over det ikke er helt korrekt opført. Dvs. ved de almindelige lave niveau'er får jeg ikke det "tju-bang" fra hi-hat, trommer etc. det lyder kun derhenad.

MEN når jeg så endelig finder ud af underboen ikke er hjemme og jeg fyrer fuldt op for de 200 watt, ja så lyder musikken naturligvis også mere ægte og man lever sig 100 % ind i den. Som det niveau som, formodentlig, var tiltænkt.

Er det derhen ad du vil?

Mvh.

Milu..det er ret tæt på!..men nu ikke FOR højt...heh

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Mr.Antisilver skrev:

Jeg er alene optaget af at skabe en bevidsthed om, at Hifi i sig selv kan skabe en meget forkert præference

En "Forkert præference"!?!?!?

Hvordan kan en præference være forkert?

Hvis jeg kan lide en ualmindelig unaturlig, komprimeret, fast-i-kødet lyd, godt med loudness og rock&rul ved et behageligt lytteniveau (måske 80dB)....så er det altså ikke min egen sag, men direkte FORKERT!?!??!?

Her hvor jeg står virker det altså som om at de fleste hifinørder herinde snyder sig selv for en masse lytteglæde ved at skulle gøre det hele så besværligt for sig selv og gå efter noget der skal være så rigtigt, ægte og naturligt som overhovedet muligt..... Men det er bare min mening - fred være med det...

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

Mr.Antisilver
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:

Mr.Antisilver skrev:

Jeg er alene optaget af at skabe en bevidsthed om, at Hifi i sig selv kan skabe en meget forkert præference

En "Forkert præference"!?!?!?

Hvordan kan en præference være forkert?

Hvis jeg kan lide en ualmindelig unaturlig, komprimeret, fast-i-kødet lyd, godt med loudness og rock&rul ved et behageligt lytteniveau (måske 80dB)....så er det altså ikke min egen sag, men direkte FORKERT!?!??!?

Jamen..kommentarer er vist helt overflødige her...

Her hvor jeg står virker det altså som om at de fleste hifinørder herinde snyder sig selv for en masse lytteglæde ved at skulle gøre det hele så besværligt for sig selv og gå efter noget der skal være så rigtigt, ægte og naturligt som overhovedet muligt..... Men det er bare min mening - fred være med det...

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes