| Forfatter |
|
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så må vi jo hellere få bygget et lufttæt lytterum, så vi kan få det korrekte atmosfæriske tryk, korrekt temperatur og korrekt luftfugtighed.
Anlægget skal selvfølgelig fødes af vores eget kraftværk, der styres af en ultra low jitter clock.
Bvadr!! Mage til ævl!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Jeg kan sagtens se dit argument omkring afrulningen af de høje frekvenser som funktion af afstanden. Jeg forsøgte bare at påpege at ændringer i frekvensgangen, herunder afrulning af øvre mellemtone og diskant ikke alene vil skabe en illusion om forskellig afstand til orkestret, selv om jeg måske godt vil give dig at det kan hjælpe noget af vejen.
Mit argument er, at jo længere du sidder tilbage i salen, jo mere vil reflektionerne fra rummet (afhængigt af konstruktion og materialevalg selvfølglelig) blive dominerende i forhold til den direkte lyd, som på forreste række er altoverskyggende. Denne forskel i rumklang kan IKKE simuleres med eq. Men UDEN den forskel vil lytteren aldrig få oplevelsen af at sidde længere fremme eller tilbage i salen bare ved at dreje på en "afstandsknap".
Man kunne muligvis forestille sig at lave noget med den måde multikanals optagelser (DVD-audio/SACD) bliver kodet, sådan at man kunne vælge mellem forskellige niveauer i front og surround høttalere, kombineret med afrulning af de høje frekvenser i fronten i takt med "afstanden" - og hvor der ikke er tale om at tilføre den indspillede lyd nye signaler, blot om at afspille de eksisterende på forskellige måder.
|
|
|
Det er selvfølgelig en forenklet og tilnærmet løsning på problemet - men fremfor intet at gøre !
Den "simple" passive metode giver faktisk et forbløffende troværdigt resultat hvis den udføres med omhu.
En mere præcis variant vil nok kræve digital signalbehandling eller som minimum en aktiv korrektion
mvh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Antisilver skrev:
et ret overset fænomen i hifi regi er luftfugtigheden. Der er nemlig voldsom forskel på, hvorledes lydbølgerne reagerer i den ene el. anden luftfugtighed.
Du har 100% ret. Når jeg skal have god lyd og det ikke regner udenfor, og vil STOLE PÅ LYDEN - DET JEG HØRER, så sprøjter jeg ALTID gulvet med antistatisk spay - DET GØR JEG VIRKELIG.
Det der sker i tør luft er nemlig, at statisk elektrisitet ophober sig i kaber, forstærkere og andet. Samme stød eller virkning får man, når man træder ud af en bil i tørvejr.
Jeg er sikker på at Duelund er enig med mig i dette, så fjollede indlæg fra folk der overhovedet ikke aner hvad god lyd er, de burde faktisk ikke udtale sig, da de som sagt ikke aner hvad de udtaler sig om. Ak ja, de er også mange inginører (med manglende lytte-erfaring) her på forummet, som ikke er klar over hvad god lyd er! (Har de måske lyttet til andet end consumer-elektronik?)
|
| |
Jespertheil Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er i omsande med jeres grundvand ??
|
| Til top |
|
| |
JensH Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 09 November 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
|
Mr. Antisilver skrev:
et ret overset fænomen i hifi regi er luftfugtigheden. Der er nemlig voldsom forskel på, hvorledes lydbølgerne reagerer i den ene el. anden luftfugtighed.
Du har 100% ret. Når jeg skal have god lyd og det ikke regner udenfor, og vil STOLE PÅ LYDEN - DET JEG HØRER, så sprøjter jeg ALTID gulvet med antistatisk spay - DET GØR JEG VIRKELIG.
Det der sker i tør luft er nemlig, at statisk elektrisitet ophober sig i kaber, forstærkere og andet. Samme stød eller virkning får man, når man træder ud af en bil i tørvejr.
Jeg er sikker på at Duelund er enig med mig i dette, så fjollede indlæg fra folk der overhovedet ikke aner hvad god lyd er, de burde faktisk ikke udtale sig, da de som sagt ikke aner hvad de udtaler sig om. Ak ja, de er også mange inginører (med manglende lytte-erfaring) her på forummet, som ikke er klar over hvad god lyd er! (Har de måske lyttet til andet end consumer-elektronik?)
|
Hej Peter.
Nu handler tråden jo ikke om statisk elektricitets påvirkning af hifi udstyr, men om luftens evne til at transportere lyden optimalt.
Det er da muligt at nogle af reaktionerne virker useriøse, men jeg mener nu det er forståeligt nok.
Som forbruger er Antilsilvers oplæg efter min mening irellevant. Hvor meget svinger temperaturen og luftfugtigheden hjemme i stuen? Der er da mange andre ting som har mere relevans, f.eks det du selv nævner. Jeg accepterer i hvert fald hellere disse "fejl" end at installere aircondition, affugtere og vandforstøvningsanlæg.
Er man producent af f.eks. højtalere er det da sikkert et interessant emne, som der skal tages højde for.
Diskusionen virker meget teoretisk. At et akustisk instrument kun kan reproduceres korrekt ved den rigtige luftfugtighed? Hvad er korrekt? Der er da så mange faktorer som tilfører gengivelsen meget større fejl end luften..... Optageudstyrets egenlyd og hifi anlæggets egenlyd.
MVH Jens
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
|
Mr. Antisilver skrev:
Da kun hvis du omgiver dig med / ifører dig statisk ladbare materialer
Det interessante i denne tråd er da diskantafrulningens afstandsafhængighed og ikke at kurveformen påvirkes af temperatur/luftfugtighed.
mvh Bjørn
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 November 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
| Jeg er sikker på at Duelund er enig med mig i dette, så fjollede indlæg fra folk der overhovedet ikke aner hvad god lyd er, de burde faktisk ikke udtale sig, da de som sagt ikke aner hvad de udtaler sig om. |
|
|
Skal jeg forstå det sådan at du mener at kun medlemmer som er på samme ophøjede vidensniveau som dig - og/eller som er enige med dig - har lov at udtale sig i dette forum?
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
| Sendt: 29 November 2004 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luftfugtighed og lyd.
Jamen det er da rigtigt, luftfugtigheden har indflydelse på lyden, særdeles meget. Det er oplevet det er afhjulpet og bevist et utal af gange. Selvfølgelig afhængig af niveauet her og nu. Man meget tørt og varme er det ideelle udgangspunktfor tab af musik og dynamik.
Hvordan og hvorfor.
Luftfugtighed og statisk elektrisitet har et nøje sammenhæng. Jeres elektronik og specielt meget kabler samler en masse statisk elektrisitet. Får man afledt det, har vi fra tid til anden oplevet et voldsomt liv i musikken, på alle områder fra bund til top. Dete r derfor man ikke skal lade sine højtalerkabler ligge og flyde i en stor fuglerede på gulvet.
Det skal være indrømmet, da jeg hørte om det første gang, havde jeg samme opfattelse som jeg oplever her i forum. Men som sagt det kan have en drastisk indvirkning på lyden, og er et velkendt fænomen.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gu´ har I ret; men jeg siger: Densen Demagic og det regner næsten hele tiden!!!
Tilbage til underholdningen, vi spiller nu en plade!!!
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Gu´ har I ret; men jeg siger: Densen Demagic og det regner næsten hele tiden!!!
Tilbage til underholdningen, vi spiller nu en plade!!!
|
|
|
Jeps. Jeg har også lige erhvervet mig et eksemplar af Densens magiske cd - med positiv effekt til følge!
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 30 November 2004 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meeen bortset fra det, så er lydens udbredelsestid afhængig af luftens vandindhold, en smule da!
Med en lytteafstand til højttalerne på små 3 meter, nah så giver hverken det ene eller det andet vejrlig bedre eller dårligere lyd, så´n summa-sumarum, eller???
Hvad med den menneskelige indfølingsevne-faktor, altså evnen til at indleve sig i en uvilkårlig lytteseance, underordnet den aktuelle "dagsform". Her har vejret; højtryk, lavtryk, solindfald, stille nattetimer ja sågar månens faser en indvirkning (nej jeg er ikke den mindste smule "luna-tic", det er bare de andre)!!!
Ja og så alle de andre variabler, som stress, dårlig strøm, udenoms støj og lugten af nyt udstyr og dermed øgede forventninger (hoppe-hoppe-hoppe)!!! 
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 688
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 03:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes emnet er spændene.
Jeg har det tit sådan, at den ene dag spiller anlægget fantastisk, den næste dag, lyder det bare meget dårligere. Hvorfor har jeg længe undret mig over.
Jeg har en affugter, den vil jeg prøve mig lidt frem med, for at se om der er en sammenhæng med luftfugtigheden, og lyden.
Ellers synes jeg at det er utroligt at folk gider og bruge tid på at nedgøre folk og deres interesser med meget negative indlæg, hvor de bestemt ikke holder sig tilbage for at fortælle hvor dum man kan være, fordi man prøver at få det optimale ud af sit anlæg.
Jeg har det sådan, at efter man har brugt flere hundredetusinde kr. på sit anlæg, skal man også have det optimale ud af det. Så kan det være nogen forsøg ingen virkning har mens andre bare er noget der virker.
Orden i kabler f.eks. har jeg virkelig opnået store hørbare forbedringer.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 04:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
mhansen skrev:
|
Jeg synes emnet er spændene.
Jeg har det tit sådan, at den ene dag spiller anlægget fantastisk, den næste dag, lyder det bare meget dårligere. Hvorfor har jeg længe undret mig over.
Jeg har en affugter, den vil jeg prøve mig lidt frem med, for at se om der er en sammenhæng med luftfugtigheden, og lyden.
Ellers synes jeg at det er utroligt at folk gider og bruge tid på at nedgøre folk og deres interesser med meget negative indlæg, hvor de bestemt ikke holder sig tilbage for at fortælle hvor dum man kan være, fordi man prøver at få det optimale ud af sit anlæg.
Jeg har det sådan, at efter man har brugt flere hundredetusinde kr. på sit anlæg, skal man også have det optimale ud af det. Så kan det være nogen forsøg ingen virkning har mens andre bare er noget der virker.
Orden i kabler f.eks. har jeg virkelig opnået store hørbare forbedringer.
Mvh Michael
|
|
|
Hejsa i luftfugteren,
Altså..... jeg giver dig ret i, at et setup den ene dag spiller extremt godt.... og næste dag lyder det ad h.til.
Men lad dig ikke narre af diverse Baromete-tilstande og fugtigheds-målere!!!
Hvis der findes bare een person her i universet der kan høre forskel på 45 og 60% relativ fugtighed vil jeg meget gerne møde personen..... om ca. 40 år .
Selvfølgelig vil lyden ændre sig, hvis man står og VANDER sine højttalere....!
Næh... Det har nok mere med vores hverdag at gøre, er der til tider stress?, megen støj på arbejdspladsen, konto overtræk osv, og er der ro omkring dig nå du har en lytter?
Problematikken er ikke ukendt her! Samme CD lyder stort set forskellig 365 dage om året , fint nok - så sparer man en masse udgifter, skal blot huske hvilken dag i året det lød bedst Og om man har anlæg i million-klassen eller noget "ydmygt" til 3000kr gør ingen forskel - bortset fra ærgelserne og banken.
Mvh/Mik112
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2005 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Mik112 har nok ret i det han skriver, om at det nok er ens humør eller sindtilstand der påvirker en lyd oplevelse.
Jeg har lavet mit lille forsøg. Jeg satte luftafugteren til i rummet med anlæg, lukkede døren og lod den køre i ca. 8 timer. Lufugtighed inden var 75% og efter 56%. og et par liter vand opsamlet i vandholderen Og jeg synes stadig det lyder anderledes/dårligt idag. Men så er det prøvet.
Jeg skal nok bare lære at der gode og dårlige dage men ens anlæg.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luftfugtighedens indvirkning på lyd
Luftfugtigheden er jo nok ikke sådan noget som nat og dag her og nu, eller noget man generelt kan tage og føle på, ud over hvis man træder i spanden med vand.
Men det har nu alligevel indflydelse på hvordan elektronik opfører sig, hvilket vi har kunnet spore flere gange. Det optræder en del mere hvis man f.eks. spiller på elektrostat højtalere. I forbindelse med Martin Logan har vi kunnet høre forskel på et meget tørt miljø og et mere tilpas og fugtigere - dog må det være det samme med alt elektronik.
Efter min bedste overbevisning har det noget med statisk elektricitet at gøre, når der er meget tørt igennem længere tid optræder statisk elektricitet meget mere. Når man får det afledt, hvilket tilsyneladende bedre kan ske i et fugtigt miljø, så har der været hørbart forskel.
Men det rent tekniske omkring statisk elektricitet og hvordan - det skal jeg afholde mig fra. Men det er jo et kendt problem i mange henseender med elektronik, at det er generende og hæmmende.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
mhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror også stadig lyftfugtigheden har en betydning for statisk elektricitet.
Mit problem er at jeg nogen gange synes lyden mudret og uklar. Men andre dage er den klar og ren. Og da jeg nu så at luftfugtiheden var relativ høj(75%) så var det oplagt at prøve om det ummiedlbart forandrede lyden.
Mvh Michael
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I skulle hellere prøve at lytte før og efter en omgang god sex, det er noget der batter, og noget sjovere end en affugter
|
| Til top |
|
| |
Toftdahl Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub
Nu taler vi jo om musik og luftfugtighed, det har ikke så meget at gøre med dine sex oplevelser. Men det er med musik som med sex - erfaring og det at lære at forstå de små forskelle .
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
|
Zorglub
Nu taler vi jo om musik og luftfugtighed, det har ikke så meget at gøre med dine sex oplevelser. Men det er med musik som med sex - erfaring og det at lære at forstå de små forskelle .
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
|
|
Jep - og så lad være med at pille ved tomgangsstrømmen på apparaterne.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 06 November 2005 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luftfugtigheden HAR en indvirkning på lyden, det er logik, jo højere fugtighed jo flere vandmolekyler skal lydbølgerne fortrenge. Kunne godt tænke mig at høre om folk der bruger hørebøffer, har samme oplevelse af gode/dårlige dage med deres grej. __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |