Emne: Profeten Kurt Kubik... ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Maximusoptimus Branchemedlem

AudioConcept
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 630
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg syndes det er flot at Chord bliv nr 3
men at give 50k for 2x3 m er vanvittig, det vil jeg aldrig gvie for et No kabel
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er egentligt sjovt at tænke på at en printplade har haft det samme design igennem tiderne, det er der ikke nogen der har udviklet på, det siges jo også at hardviring er det bedste!
Så når nu signalet har løbet igennem pertinax print, dsp prosessor,opamps og andet skidt, skulle en meter forsølvet kabel til en formue være meget bedre en en meter godt antenneledning/koaksial kabel i rent kobber, med skum isolering til en makspris på 15 kr meteren?
Så hvis en gammel 3020'er faktisk formår at spille med de dyre drenge med æren i behold, så er der vel egentligt ikke sket så meget inden for transistor forstærkning, nok heller ikke med hifi kabler. __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
som jeg ofte har argumenteret for, så er forskellen ikke mellem to dyre kabler, men fra lakrids/dåelige kabler, til noget der er af en bare nogenlunde standard.. resten er op til den enkeltes pengepung.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 05 November 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
R.P. skrev:
|
Det er egentligt sjovt at tænke på at en printplade har haft det samme design igennem tiderne, det er der ikke nogen der har udviklet på, det siges jo også at hardviring er det bedste!
Så når nu signalet har løbet igennem pertinax print, dsp prosessor,opamps og andet skidt, skulle en meter forsølvet kabel til en formue være meget bedre en en meter godt antenneledning/koaksial kabel i rent kobber, med skum isolering til en makspris på 15 kr meteren?
Så hvis en gammel 3020'er faktisk formår at spille med de dyre drenge med æren i behold, så er der vel egentligt ikke sket så meget inden for transistor forstærkning, nok heller ikke med hifi kabler.
|
|
|
Ja! i sandhed underligt. Eneste mulige forklaring - at sådanne forbindelser tilfører et eller andet, vi ikke rigtig kan eller vil forklare. Det kunne blive en interesant diskussion. Der er indledt i skriveriet The Essex Echoe.
Desværre er jeg bundet af mit branchemedlemskab, så jeg kun kan komme med lidt.
mvh Steen Duelund
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjuhejsa hvor det går hva´ba´?
Har lige været optaget lidt til anden side. Men kabler og specielt NO kabler kan virkelig sætte gang i sagerne.
Men jeg forsøger mig alligevel med lidt "alm. brand - almindelig sund fornuft."
Kigger man på kabelopbygning, så er der 3 grundlæggende parametre, som der kan reguleres på. Kapacitet, Induktans og modstand. Kapaciteten bliver høj, når kablets ledere ligger tæt på hinanden, ligesom overfladernes areal også påvirker kapaciteten. Induktansen falder hvis lederne nærmer sig hinanden og den stiger igen, hvis du fjerner dem fra hinanden. Modstanden i kablet er bestemt af metallet og tværsnittet heraf. I øvrigt er min observation af metallernes påvirkning af lyden diametral modsat det jeg hører andre fortælle. Hver gang jeg hører sølv, så finder jeg det blødt og rundt - hyggekabler med andre ord. de går ellers for at være lyse, spidse og tørre opefter - det kan jeg ikke genkende.
Oven i disse grundlæggende parametre, er der så begreber som skineffekt, Eddy currents, magnetisk ind/udtsråling, dielektrisk koefficient og iflg. f.eks. MIT er der POWER COIFFICIENT m.m. Disse begreber er dog teoretiske betragtninger, som ikke videnskabeligt kan påvises. Tilsammen kan man passende kalde disse forhold for "kablets lydmæsiige profil". Her er det nemlig kablet og i noget mindre grad forstærkeren der ændrer lydmæssig karakter.
Grundegenskaberne i kablerne - altså de 3 første parametre - påvirker i mit univers allesammen i større eller mindre grad forstærkerens lyd. Dvs. at høj induktans ofte medfører en noget NordOstet lyd (ment som eksempel). Høj Kapacitet, på den anden side, giver en mere "Supraet lyd" (også blot ment som eksempel). DC modstanden er meget vigtig til et vist punkt, ellers får man ikke magt over højttaleren, hvorfor den så spiller på egen hånd, og det duer jo ikke.
Det mest lærerige man kan gøre mht. kabler er iflg. mine erfaringer, at prøve at regulere på disse parametre. Prøv med enkeltleder kabler et stykke tid. Prøv så at fjerne lederne fra hinanden og senere at sno dem sammen. Det giver en fantastisk oplevelse. Massivitet og optræk til gjalderi tiltager med induktansen og kompaktheden og udstrækningen tiltager med kapacitansen (til en vis grad forstås). Man kan også prøve at regulere tykkelsen af kablet om muligt, det er i den grad sjovt også.
Når først disse ting er efterprøvet, så ved man hvad man kan betone med geometri. Det er nøjagtigt det fif NO bruger, længere er den såmænd ikke. I tidernes morgen var der andre der forsøgte sig med flade højttalerkabler, men det var før FET tiden. Bipolar teknik kan ikke lide induktans i de mængder, og mangen en transistorforstærker brændte varm med sådanne kabler på, men indrømmet - det er mange år siden. Teknikken med monofila mig her og der, samt at teflon i et ekstremt tyndt lag etc. etc. er madding, som skal sælge varen. Gode historier om flyindustri krydret med lidt rumfærger og evt. en Mars landing (Snickers duer ikke), lidt propagationsteori m.m. giver det hele endnu et eksotisk løft.
Jeg har selv ejet et NO kabel et par dage for den sags skyld, så jeg har altså efterprøvet sagerne. Det var et kabel der ad uransagelige veje fandt vej til mit set-up igennem en byttehandel med noget hakket kanin - eller hvalpekød eller sådan noget Jeg kiggede først på stikkene - Neutriks model med fjderbelastet skærm - det stik havde jeg allerede prøvet og skoddet i anden sammenhæng, det lyder desværre ikke godt. Det gjorde NO kablet heller ikke, det er ganske enkelt ikke rent og udstrakt. Jeg mener modellen jeg testede var noget blåt noget til et par tusser. Jeg har den dag i dag ikke fantasi til at forestille mig, hvor det skulle pynte . Højttalerkablerne har jeg også prøvet, de kan enten ikke tie stille, eller også påvirker de udgangstrinnene, så de ikke kan tie stille. Det sidste er mest sandsynligt.
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu et super-interessant indlæg fra Kurt!
Men fakta er jo, at salgsgas, manipulation, teknisk fascination, 'hvad skal jeg bruge mine penge til' har skabt et marked for dyre kabler, som ikke har noget at gøre med reel kvalitet.
Tænkt sig, hvad en Hifi-dreng i butikken kan få sig selv til at sige om et kabel og sammenhængen mellem pris og kvalitet. Det værste er jo, at de selv tror på det og er blevet manipuleret til af importøren eller High Fidelitys anmeldere, som jo også er en del af branchen, der lever af, at der holdes gang i salget.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Maximusoptimus skrev:
|
jeg syndes det er flot at Chord bliv nr 3
men at give 50k for 2x3 m er vanvittig, det vil jeg aldrig gvie for et No kabel
|
|
|
Gu er det vanvittigt. Så hellere gvie 70k for et Siltech , eller 90k for et Stereovox Symmetri....... Og skal det være rigtig flot kr. 112,- for et vdh...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
|
Men fakta er jo, at salgsgas, manipulation, teknisk fascination, 'hvad skal jeg bruge mine penge til' har skabt et marked for dyre kabler, som ikke har noget at gøre med reel kvalitet. Det er der jo noget om. Men jeg mener absolut ikke man skal lade sig imponere. En nøgtern og fandenivoldsk tilgang til den slags ødelæggende vås er det eneste rigtige. Lad os få reelle produkter og opdateringer. Mange gange er nye udgaver eller opdateringeraf produkter ikke engang lige så gode som dem de afløste, men historien om dem er både lang og fantastisk.
Tænkt sig, hvad en Hifi-dreng i butikken kan få sig selv til at sige om et kabel og sammenhængen mellem pris og kvalitet. Det værste er jo, at de selv tror på det og er blevet manipuleret til af importøren eller High Fidelitys anmeldere, som jo også er en del af branchen, der lever af, at der holdes gang i salget. Ja også det såmænd. Anmelderne er medskyldige som ind i h...... De burde have lidt  Helt og aldeles ukritiske. Enten er produktet utroligt godt til prisen, eller også kan man ikke leve uden. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
lasse skrev:
|
FET'ter er yt, No er yt, stort set alle andre kabler end VdH Clear Water og SCS 12 er yt, alt anden elektronik end en gammel støvet NAD 3020 er yt - for der er jo ikke sket en skid de sidste 20 - 25 år. |
|
|
Nu ved jeg så ikke lige, hvordan man skal forstå denne del af dit indlæg. Hvis du er igang med at skyde mig nogle bestemte produkter i skoene, så må jeg lige dømme icing. Jeg har ved gud aldrig promoveret bestemte systemer eller produkter. Men jeg må åbenbart ikke eje bestemte produkter uden, at jeg samtidig gør reklame for dem. Må jeg lige oplyse, at jeg har en fuldautomatisk hamsterhakker fra Nuarb. Den er fantastisk. Den flår og hakker selv både kaniner, hamstere, marsvin og mindre hundehvalpe - og lyden - den er fantastisk! Jeg inviterer gerne på en bid absolut frisk mad ved lejlighed.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til at der er en gennerel holdning til at branchen har overnaturlige evner som kan påvirke forbruger til at købe uden at bruge deres sunde fornuft, vås, vås og atter vås - forbrugere af hifi køber det de kan lide og i bedste fald har de sikkert også lyttet til issenkrammet inden de ligger pengene på disken.
Der er en totalt misforstået holdning til køb af hifi, hvem har sagt at sandheden og kun absolut sandheden er at finde i hifibranchen - det er en branchen på lige fod med så meget andet, om det er en håndmixer, vaskemaskine eller en Dali højttaler - det er købmandskab mellem to parter, forbrugeren og sælgeren ... begge parter håber på at blive tilgodeset, alt andet vil være filantropi.
NB. jeg gad godt at se de forskellig kloge-Aager i dette fora komme med bedre alternativer end branchen, hvis man helt uden skepsis skal tro på nogle af de indlæg som kommer fra "kloge-Aagerne" så bør de mindst have kapasitet til at spalte et atom i kælderen ...
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
At problemet eksisterer i andre brancher er vel ikke noget godt argument til at undlade at diskutere det her??
Se på brugt markedet, se på alderen af produkterne og deres ny- og brugtpriser...det er ikke ejer glæde det er udtryk for...
Kablerne er nok det mest synlige tegn på denne branche skavank.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skorpio skrev:
|
At problemet eksisterer i andre brancher er vel ikke noget godt argument til at undlade at diskutere det her??
Se på brugt markedet, se på alderen af produkterne og deres ny- og brugtpriser...det er ikke ejer glæde det er udtryk for...
Kablerne er nok det mest synlige tegn på denne branche skavank.
|
|
|
Jeg ser det ikke som et problem, det er de frie markedkræfter i et demokrati, længere er den ikke .... måske et statsejet salgkammer er ønskeligt ... Sovjet-hifi 
ang. priser o.lig .. så er det vel ikke så mærkeligt ... interessen for hifi har længe været for nedadgående, dermed afspejler priserne også bare tiden.
Ang. kabler ... tja...der er jo ingen som tvinger dig til at købe "hifikabler" det er dig frit for at bruge ringeklokkeledning.
Hvis der skal være en skavank så er den nok mest hos nogle forbrugere som ikke har fået indfriet deres forventninger til et givende produkt, trods det at de har betalt mange penge for deres grej ... det er ikke let at nå hifi-nirvana bare forbi man har penge eller mangel på samme.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også markedet som vi har det er ok, men hvorfor må vi ikke diskutere det kritisk her?
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror, og kun tror, at det Alex mener er at vi ikke kan få i både pose og sæk....
du kan ikke få superkabel til 20 kr/m, og sålænge de er købere til det, ja , så vil der vøre ultra dyre superkabler.
og hvis man ikke er tilfreds med pris/ydelses forholdet, så er der jo heldigvis ingen købetvang. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil nu mene at NAD3020 er et kabel til 20kr/m, rent metaforisk....
Men ingen vil længere lave den, da den jo ville kunne indbringe det 20-dobbelte 
|
| Til top |
|
| |
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
jeg tror, og kun tror, at det Alex mener er at vi ikke kan få i både pose og sæk....
du kan ikke få superkabel til 20 kr/m, og sålænge de er købere til det, ja , så vil der vøre ultra dyre superkabler. Måske ikke en tyver/m, men det behøver ikke være vildt dyrt at lave rigtigt gode kabler. Problemet er blot, at ingen vil forvente noget specielt fra dem. Så i ægte high end sammenhæng, da SKAL der sidde ét eller andet der er fuldstændigt tåbeligt rent lydmæssigt, og som koster tilsvarende mange penge. Ellers vil ingen tage det alvorligt. Folk er frygteligt usikre og tror, at når Bilén skriver at et anlæg til nogle få tusser vil gøre dit og dat med dyre kabler på, så er det sandheden.
Min idé er at man bare tænker sig lidt om og gør lidt forsøg.
En højttaler er en modbydelig belastning for en forstærker, hvis man gør arbejdet endnu sværere vha. underlige kabelkonstruktioner, så ender man ikke med vellyd. Man må prøve at byde den forstærker man har valgt de bedst tænkelige vilkår, så den kan få grundigt fat i højttaleren.
og hvis man ikke er tilfreds med pris/ydelses forholdet, så er der jo heldigvis ingen købetvang. |
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren har en utrolig evne til at se spøgelser i bla. High Fidelity og i den grad gøre emnet så simpelt som sort og hvidt og alene prisen er den afgørende faktor for hifiinteresseret og skribenter i div. magasiner - det er i den grad en grov gennerelisering af folks evne til selv at vurdere hvad der spiller og ikke.
"Profeten Kurt Kubik" er måske meget rammende ... alt andet lige vil han gerne være en meningsdanner med licens til at "disse" div. velanmeldt/ -omtalte effekter som magasiner eller mere civile mennesker af slagsen har haft rådighed over.
|
| Til top |
|
| |
FLEX Branchemedlem

Ansat v. Nordost
Bruger siden: 19 Juli 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 06 November 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En masse small talk og varm luft, er det, der kommer fra visse profeter her på sitet....Undskylder med det samme den lidt barske tone. Men jeg er efterhånden ved at være godt træt af, at enkelte produkter (i dette tilfælde NO) skal sværtes til, gang på gang. Og, jeg vil hermed skynde mig at sige, at jeg er den lykkelige ejer af NO-kabler.
Der er intet nyt under solen fra bl.a. Hr. Kubik og andre såkaldte profeter. Det er den samme smøre som er blevet skrevet mange gange før i tidligere indlæg. Kan det skyldes, at man ikke har noget nyt på hjeret, men blot er stagneret i sin tro på at det man gisner om, er den absolutte sandhed?
At man som privat person ved hvordan de forskellige kabler fremstilles og hvad fremstillingsprisen er. Hvordan har man lige fundet frem til de oplysninger?
Der kan ikke være to meninger om, at priserne på kabler er astronomiske og måske også for dyre. Jeg har blot svært ved at forstå, hvorfor vi "nokkefår", der køber NordOst skal latterliggøres, hver gang NO nævnes her på sitet?
Kan det virkelig passe, at vi er så mange forbrugere af netop NordOst, der sidder på vores øren og ikke kan høre, at de rent faktisk lyder grusomt?
Vi diskuterer bl.a. (lyd)smag, når vi bringer kabler eller andet grej på banen, og der findes vel ikke en absolut sandhed for god lyd?
Mvh. FLEX
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 07 November 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo ingen, der antaster andres smag!
Men kabel-branchen er jo fyldt med manipulation, der er jo penge i det.
Øh, Alex, kan du ikke se det som et problem, at såkaldte rådgivere i forretningen eller i bladene bidrager til manipulationen?
Kurt har da fuldstændig ret i, at der er opstået en opfattelse af, at der skal rigtig dyre kabler til, før et dyrt anlæg kan spille godt. Når jeg siger dyrt, så mener jeg over 1000 kr. for et signal kabel, alt derover er rent fascination.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|