Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 19:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Signalkabel til B&O plov (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 04 November 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Konen () vil gerne have gang i hendes B&O 6002 tangential plov igen, men sidst jeg havde gang i uhyret drillede signalkablet lidt med udsættere i lyden og lidt Brum & Overlyd. Det er et org. men repareret kabel som er noget fusk, og derfor skal der sgu et andet på. Nu er problemet at jeg ikke ved hvad det er for en type stik der går ind i ploven, er det et XLR-stik eller et DIN-stik ? Den anden ende er jo et RCA stik. Og hvor skaffer jeg sådan et ? B&O forhandleren skal have omkring 250 kr. for et nyt, men med B&O's holdning til kabler bør jeg kunne forbinde den med noget bedre end deres eget......  

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 04 November 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sætte 2 phono-plugs på B&O'en og flytte forbindelsen til disse og så ville jeg anvende et "almindeligt" signalkabel, alt efter pengepung (konens)

Hvis der er DIN-stik på (kunne ligne B&O) så er der med garanti brum mv.

Ovenstående vil kunne laves for mindre end kr. 250 (også for meget mere) og vil være bedre end et dedikeret specialkabel med DIN eller XLR stik.

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 04 November 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det er et DIN stik der sidder i ploven

Har en kammy, der spiller på b&o, han er ved at rode med at får sat et kimber kabel på den..

Din stik burde stadig kunne købes i en elektronikbix...

held og lykke

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tænkte sgu nok det er DIN-stik der sidder i den. Men tror i ikke et godt kabel fra eks. AV connection med DIN i den ene ende og RCA i den anden er bedre end B&O'e eget ? Det der DIY-værk med at skifte om til phono-stik skal jeg nok holde mig fra da jeg nok må betegnes som både elektronik- og loddemongol

Den er iøvrigt udstyret med en MMC5 pick-up ...er der nogen gevinst ved sætte en MM1 på ? Den koster vist 1500,-  

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 November 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

En Beogram har fastmonteret signalkabel med 7-benet DIN-stik (i gamle dage 5-benet) undtaget fra dette er de 2 modeller RX og TX, disse har "rigtig" phono og stelledning.

RX og TX er egenligt bestemt til det publikum, som har andet udstyr end B&O, men gerne vil have en grammofon!!!

De "billigste" Beogram´er var med MMC4 og de dyreste, 6000 og 8000, var med MMC2!!! MMC5 er kun en kende mere detaljeret end en 5x25mm pozi-drive spånpladeskrue, så ja du kan hente noget!!!

Mongoler kan også lære at lodde, nemt!!! Du bør skille grammofonen ad og finde stedet hvor signalkablet er fastgjort, der er kun tre, til nød fire ledninger! Du kan få en god ide om farvekodningen, hvis du skiller DIN-stikket ad: De tre ledninger i "den glade mund" er forbundet, set fra mundvigen, således: Venstre plus ud af grammofon ind i forstærker. Næste er højre plus ditto. Næste og dermed den nederste er stel/minus for begge kanaler og der er samtidig forbindelse til stelkappen/yderstikket!!!

Næste punkt er så at vælge et kabel og nogle stik; kablet kan være 2-leder med fælles skærm (som hos B&O) eller med seperat skærm, eller som 4-leder med seperat skærm, ja sågar uden; mulighederne er mange!!!

Det skulle vist være umuligt at fremskaffe en MMC1 og en MMC2 koster 500USdollar, mens man må bløde 150USdollar for en MMC4 og da vist en kopi af de oprindeligt Ortofon-producerede, ak-ak!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Sendt: 05 November 2004 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Ja, jeg tænkte sgu nok det er DIN-stik der sidder i den. Men tror i ikke et godt kabel fra eks. AV connection med DIN i den ene ende og RCA i den anden er bedre end B&O'e eget ? Det der DIY-værk med at skifte om til phono-stik skal jeg nok holde mig fra da jeg nok må betegnes som både elektronik- og loddemongol

Den er iøvrigt udstyret med en MMC5 pick-up ...er der nogen gevinst ved sætte en MM1 på ? Den koster vist 1500,-  

Hej Acer
Hvis du ikke tidligere har prøvet at lodde og rode med elektronik, så skal du nok tænke dig om, inden du skiller din grammofon ad. Hvis det klør i fingrene, kan du jo selv strikke et DIN-kabel sammen. Det er ikke så farligt. Jeg har selv lavet sådan et kabel til min egen Beogram, og kan sagtens give dig de nøjagtige benforbindelser, hvis du får brug for dem. Benene i DIN-stikket er heldigvis nummererede, så det er ikke så svært at finde rundt i.

Gid det var så vel, at en MMC1 kunne fås til 1500 Kroner. Tidligere på ugen, forhørte jeg mig om priserne på MMC pick up´er, hos den lokale radioforhandler, og det viser sig, at kun MMC4 og MMC2 kan skaffes. Priserne er som følger:

MMC4: Kr. 1.995,-
MMC2: Kr. 3.495,-

MMC4 har en indfattet eliptisk nål på en alluminium nålefane.
MMC2 har en nøgen fine line nål på safir fane.

MMC2 (og naturligtvis også MMC1) er en fremragende P.U. Det er efter min mening synd at de ikke laves længere, for det har jo trykket priserne helt op i himlen. Det er rigtigt, at der er et amerikansk firma, der har startet en produktion af P.U. til Beogram. Desværre sælges disse til helt horrible priser, og inden de når til DK med told og moms, er priserne endnu højere, end dem jeg har listet ovenover

svend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 November 2004 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at gøre som du selv foreslår: Skaffe et færdigt kabel med de rigtige stik monteret. De kan fås fra meget billige til en lille smule dyrere og så virker det bare.

mvh

Til top Vis svend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svend

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Da jeg forhørte mig hos den lokale Brum & Overlyd forhandler mener jeg han sagde 1500,- for MMC1 og ca. 500,- for MM5 og at det kun er disse 2 modeller der stadig laves ...så jeg skal vist have gaflet mig et eksemplar til 1.5k hvis jeg kan. Hvad med kablet - hvad blev i enige om her ? Købe et færdigt DIN/RCA kabel eller gå igang med at skille ploven ad og gå til RCA/RCA ? Jeg ved ikke om det er en RX/TX men den har ihvertfald et løst signalkabel.....

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 November 2004 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Du kan få en god ide om farvekodningen, hvis du skiller DIN-stikket ad: De tre ledninger i "den glade mund" er forbundet, set fra mundvigen, således: Venstre plus ud af grammofon ind i forstærker. Næste er højre plus ditto. Næste og dermed den nederste er stel/minus for begge kanaler og der er samtidig forbindelse til stelkappen/yderstikket!!!

Dette er de normale farvekoder for pick-up ledninger:

Sort - stel
Rød - Højre +
Hvid - Venstre +
Blå -   Venstre  0
Grøn - Højre 0

Iøvrigt blev MMC1 og MMC5 "erstattet" af MMC2 og MMC4, så det er disse der stadig kan skaffes og priserne på ca. 1.500 og ca. 35oo hhv. stemmer vist meget godt.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Helt ærligt, hvis jeg nu må bløde ca. 3,5k for en MMC2 er den B&O plov så det værd ? Var det bedre at købe en god plov til en 6-8k incl. pick-up istedet `?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Da jeg forhørte mig hos den lokale Brum & Overlyd forhandler mener jeg han sagde 1500,- for MMC1 og ca. 500,- for MM5 og at det kun er disse 2 modeller der stadig laves [:x

Hvem er Brum og Overlyd? Jeg gætter på, at det er et øgenavn for en lokal radioforretning, i nærheden af dig

Jeg vil meget gerne have det rigtige navn og adresse på forhandleren, da jeg er meget interesseret i en P.U til den pris.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Acer skrev:
Da jeg forhørte mig hos den lokale Brum & Overlyd forhandler mener jeg han sagde 1500,- for MMC1 og ca. 500,- for MM5 og at det kun er disse 2 modeller der stadig laves [:x

Hvem er Brum og Overlyd? Jeg gætter på, at det er et øgenavn for en lokal radioforretning, i nærheden af dig

Jeg vil meget gerne have det rigtige navn og adresse på forhandleren, da jeg er meget interesseret i en P.U til den pris.

Jamen, med fare for at han sælger den sidste til dig eller han ændrer prisen  så er det B&O-forhandleren i Horsens jeg har forhørt mig ved   

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

perejvind skrev:
Acer skrev:
Hvem er Brum og Overlyd? Jeg gætter på, at det er et øgenavn for en lokal radioforretning, i nærheden af dig Jeg vil meget gerne have det rigtige navn og adresse på forhandleren, da jeg er meget interesseret i en P.U til den pris.

Jamen, med fare for at han sælger den sidste til dig eller han ændrer prisen  så er det B&O-forhandleren i Horsens jeg har forhørt mig ved   

LOL, jeg burde have gættet at Brum & Overlyd = Bang & Olufsen. Jeg må være træt - godt at det er weekend nu

PS: Jeg har dog tidligere hørt B&O omtalt som "Bøvl & Omkostninger"

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 06:54 | IP-adresse registreret  

Ingen kommentarer til mit pick-up spørgsmål ?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved "Brum & Overlyd" er tangential-armen og den nemme betjening!!!  Fordelen ved en hvilken som helst anden grammofon er vellyd!!!  Jeg ville ikke ofre 3.500kr på en P.U., så hellere købe en Pro-jekt med det hele til 5-7.500kr!!!

RX (radial-arm) og TX (tangential-arm) er modellerne med phono/RCA-stik!!! Jeg vidste ikke, at 6000 og 8000 har/havde løst signalkabel; på 3000, 3300, 3500 og 4500 er signalkablet 10hver10fald fastmonteret inde i gramsofonen!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Fordelen ved "Brum & Overlyd" er tangential-armen og den nemme betjening!!!  Fordelen ved en hvilken som helst anden grammofon er vellyd!!!  Jeg ville ikke ofre 3.500kr på en P.U., så hellere købe en Pro-jekt med det hele til 5-7.500kr!!!

RX (radial-arm) og TX (tangential-arm) er modellerne med phono/RCA-stik!!! Jeg vidste ikke, at 6000 og 8000 har/havde løst signalkabel; på 3000, 3300, 3500 og 4500 er signalkablet 10hver10fald fastmonteret inde i gramsofonen!

nå, det bliver konen sgu ked af at høre....hun har fået den i fødselsdagsgave af hendes far . Jeg ved sg ikke om det er lidt af DIY 6000'er hun har fået, men det er en TX-model (pga. tangential armen) og den har et løst forbundet DIN-stik som signalkabel 

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hvilket? Nå det Jo, jeg har prøvet at ringe land og rige rundt for at få fat i en MMC2 til menneskepenge, men der er ingen der har den. Til gengæld er der flere, der sælger MMC4 til 1495 Kroner, hvilket jo er 500 billigere, end min lokale Expert butik.

For mit vedkommende vil jeg ikke betale 3495 for en MMC2. Når den jeg har nu, er slidt op, sælger jeg min Beogram uden P.U.

Min næste pladespiller bliver nok en brugt Thorens. En af dem med subchassis. Jeg kommer til at savne tangentialarmen, betjeningen og funktionaliteten af min Beogram 8002. Til gengæld er udvalget af Pick Up´er lidt større, når man har en Thorens. . .

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Acer skrev:

Hvilket? Nå det Jo, jeg har prøvet at ringe land og rige rundt for at få fat i en MMC2 til menneskepenge, men der er ingen der har den. Til gengæld er der flere, der sælger MMC4 til 1495 Kroner, hvilket jo er 500 billigere, end min lokale Expert butik.

For mit vedkommende vil jeg ikke betale 3495 for en MMC2. Når den jeg har nu, er slidt op, sælger jeg min Beogram uden P.U.

Min næste pladespiller bliver nok en brugt Thorens. En af dem med subchassis. Jeg kommer til at savne tangentialarmen, betjeningen og funktionaliteten af min Beogram 8002. Til gengæld er udvalget af Pick Up´er lidt større, når man har en Thorens. . .

Prøvede du den lokale her i Horsens ? Hvordan vil i bedømme 6000'erens lydkvalitet....sådan halvdårlig eller ? Selvfølgelig afhængig af pick-up men alligevel ?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2004 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Prøvede du den lokale her i Horsens ? Hvordan vil i bedømme 6000'erens lydkvalitet....sådan halvdårlig eller ? Selvfølgelig afhængig af pick-up men alligevel ?

Nu ved jeg ikke med sikkerhed, hvem "Den lokale" i Horsens er. Jeg søgte på de gule sider og fandt 8 radioforretninger i Horsens. Jeg ringede til dem alle, og ingen havde den på lager. Jeg har ogå kontaktet andre B&O forhandlere over hele landet, med samme sørgelige resultat.

Jeg mener at Beogram 6002 / 8002, med enten en MMC2 eller MMC1, spiller fremragende. Jeg vil ikke kalde disse Beogram pladespillere for purist-produkter, men jeg mener absolut, at lydkvaliteten er i den høje ende.

Jeg har selv en MMC2 monteret, og den sporer selv de kraftigste passager på maxisingler, uden nogen som helst problemer. Vel og mærke med et nåletryk på kun 1 gram. Tangentialarmen sikrer optimale betingelser for P.U. - selv på de inderste riller. (hmm inderst i rillen må det vel hedde - der er jo kun en rille i en pladeside )

En anden ting jeg synes om ved min Beogram, er at den er utroligt godt affjedret. Det er en kæmpe fordel i forbindelse med rystelser fra gyngende gulve o.s.v. men det modvirker også akustisk tilbagekobling, når der spilles højt. Pladespillere, der kun er afkoblet ved hjælp af fødderne, synes jeg ikke om.

Alt i alt er jeg meget tilfreds med min Beogram 8002, og eneste grund til at, den på et tidspunkt ryger ud, er situationen omkring pick up´er til den.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Acer; RX og TX er to modeller uden nummerbetegnelse, til dem med forstærker uden DIN-stik af andet fabrikat end B&O!!! De ligner lidt de små/billige  modeller af typen Beogram 3000-4500!

Din kærestes (nå, der stod SQ kone) hedder bare Beogram 6002 og er med tangential-arm, yes! Den hører til et Beosystem med radio/forstærker og såmænd en båndoptager. Ligeledes er det med 8000-serien!!!

Hvem finder et sted i Nordeuropa, hvor de re-tipper nålefanen med en ny diamant, det må/kan da kun koste en brøkdel!!! Eller hvad???  

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes