Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Gammelt og nyt - i byt. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 18
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 Marts 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej Alex og andre interesserede.

Ja man kan godt blive forvirret over disse mange forsøg, der har været inde i stuen. Det har alt sammen været med hjertet og med interessen i forgrunden - altså en oprigtig interesse i at se, hvor langt man kan komme med højttaleren i centrum. Den bliver i alt fald en tid endnu, idet den godt kan være med.

Når snakken har været om A60 og LAMM er det for at høre hvad ultimative forstærkere - i super high end klassen kan gøre ved Sonus Faber Extrema. I de tests/læserartikler, der har været i High Fidelity hos Jaan W. fra Stockholm brugte han ML 20.6 og ML 33H som forstærkere. Tanken hos mig var nærliggende - "Der må da være andet, der gør det lige så godt"!

Og det var der 2 stk A60 og 2 Lamm monoblokke - men også den lille Sonus Faber Musica.

Det spændende var, at jeg havde mulighed for at høre A60 i to omgange - som dual mono forstærker og en gang, hvor de var brokoblede. Første gang var den mærkeligste, idet lydbilledet blev trykket, skarpt og uinteressant. Den spillede i ca. 4 timer og var ganske varm og klar, men ikke det, der skulle til for at give den musikalitet som jeg søgte. Så kom min HPA2 på igen og alt flød som før. På dette tidspunkt spillede jeg med Supra netkabler over hele linien - det var bare helt ok. Måske lidt svulstig i bassen - det syntes jeg jeg havde styr på. Om A60 ikke går sammen med Supra ved jeg ikke - måske. Anden gang blev vi ikke meget klogere.

Derpå var High End Sound på besøg med et helt opsæt af LAMM - for, monotrin og riia - se det var super highend. Og musikaliteten kom helt ind i stuen. Jeg havde aldrig hørt Extremaerne spille sådan før - mange timers lytning blev det til og jeg mente jeg vidste, hvilken vej jeg ville gå. Jeg ville have LAMM i stuen!!!

Så kom tilbudet fra Dynamax - nemlig at Henrik ville komme og sætte 2 stk A60 op i brokoblet tilstand. Spændende sagde jeg - lad os se om Accuphase er bedre end LAMM. En duel på ord - og senere en duel på "grej". Hvad med High Fidelity - det må da være noget for dem og Henrik og Jan Nielsen aftalte et tidspunkt med undertegnede. Dette tidspunkt blev fortalt til Gert fra High End Sound - og  "Giganternes kamp" blev en realitet.

Imens alt dette stod på, med datoer frem og tilbage, havde jeg købt en brugt Sonus Faber Musica. Dette lidt for sjov og fordi muligheden var til stede. Den spillede faktisk - endda rigtig godt. Som om den var lavet til højttaleren. Men, hvordan kunne det være at denne "lille" integrerede forstærker kunne spille så godt når et anlæg (A60 og ´ML 380s) til et stykke over 200.000,-  ikke var lige til højrebenet???? Ja hi fi verdenen er forunderlig. Nu var der musik i 3D - dog ikke med det samme overskud!

Så kom High Fidelity på besøg. Dynamax med 2 stk A60 og Analyse Plus netkabler. High End Sound med komplet LAMM setup, Jorma netkabler, egne sølvkabler, LP og CD plader m.m. Jan Nielsen med pen og digitalkamera, samt diverse Jorma kabler. Og jeg selv med eget anlæg, plader, rum og ikke mindst højttalerene. EXTREMA. Hvordan det gik????

Se High Fidelity nr 4 2005.

Efter dette fik jeg lov at låne Analyse Oval Plus netkablerne (se Dynamax´ hjemmeside). Først blev disse prøvet på cd kombi. og effekt - superdetaljeret og meget til det bedre - men lidt skarpt. Jeg skiftede frem og tilbage mellem Supra og Analyse - og disse Analyse måtte bare blive. Uanset hvad. Men hvad med forforstærkeren? Den har netbrønd i bunden af apparatet - irriterende - så op på 12 videobånd med den. BINGO!! Alt faldt på plads - detaljer, super mellemtone og en slank kontrolleret bas. Noget af det jeg fik med 2 stk A60 og LAMM. Så disse kabler forlod aldrig anlægget.

Så en glad mand var fundet, idet alt dette "super high end grej" gav en reference, der kunne forfølges. Super! For hvor realistisk var det?? Det var nemlig sådan, at Accuphase (2 stk) koster 260.000,- og et helt sæt LAMM koster ca. 315.000,-. Disse var selvfølgelig bedre, men de kunne ikke stå alene. Mere skaber mere - gerne fra samme firma.

Så Analyse Oval Plus blev og alt det andet måtte jeg desvære levere tilbage. SUK!

I den sidste tid har jeg fulgt debatten på andre links for at se, hvad der rør sig. Selvfølgelig er det interessant med disse Sonus Faber links og her har der været en snak om efterklangstid. Dette er et svært emne - for hvordan måler vi almindelige mennesker dette? Men prøv selv!!!

Det jeg gjorde, var at jeg fjernede det tæppe jeg havde mellem højttalerene og erstattede det med et mindre eller slet ikke noget. Her holder jeg med Malthe og Hans Faber - det virker altså med Sonus Faber. Jeg fik bare 3D og detaljer i overflod - om der mangler kontrol??? Det kikker jeg lidt på i den nærmeste tid.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 17 Marts 2005 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hej Morten,

Spændende opfølgning du laver her. Tråden kørte desværre af sporet for os på et tidspunkt, men dejligt at se du bringer det hele op på niveau igen. Det fortjener dit anlæg også!

Jeg ser meget frem til at læse i high fidelity om jeres oplevelser, og ikke mindst hvordan den lille musica tager kampen op mod "de store". Det er helt imod naturlovene

Sjovt ar du bringer rummets dæmpning og efterklangstid på banen (har du ikke et link på det?) Mit eget rum er langt fra dødt, men har vel en dæmpningsgrad fra 0 - 10 på en 5-6 stykker, hvor 0 er kirkerum og hvor 10 er æggebakke/tæppehjem. men du har ret i at det er et temperamemts-spørgsmål.

Da denne tråd har så stor interesse (omkring 7000 har været inde og se) linker jeg lige til: Sonus faber klub Danmarks første officielle hjemmeside

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=21592&P N=2

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Hej Malthe!

Om debatten gik af sporet ved jeg ikke, men når følelserne kommer over os, så bliver der ikke altid tænkt realistisk. Så kommer alle disse små fyre væltene ind over os - og dette i ikke kontrolleret form:

Cry      -

og det gerne uden at tænke over at der sidder en i den anden ende  - som også har en hobby som vores. Ord er ord, og det skrevne ord er svært at løbe fra. Det kan endda være et billede i den forkerte sammenhæng (Jvf det andet link). Her skal der tænkes før der tales/skrives.

Min indgang er Sonus Faber - Extrema. Ikke fordi er ikke er andre mærker, men fordi den passer godt til mit temperament, musiksmag, lytterum osv Jeg siger ikke at andre SF højttalere er bedre eller ringere - de er alle gode - endda rigtig gode. Om det er den ene eller den anden betyder intet, men det sjove er, at vi kan dele erfaringer, når vi har hørt hinandens opsætninger. Faktisk først der bliver det spændende, idet vi så ved , hvad vi taler om. Mange på hifi4all er gode til at give meninger til kende over alt muligt - men ............ Har de hørt det de taler om ??????

Se her begynder det sjove for klubben. Dog mener jeg, at vi skal passe på ikke at dele den over i flere dele. Øst/vest, Syd/nord, Extrema/EA2, 2vejs/3vejs osv alle er med og kan vi lave arrangementer, hvor så mange som muligt kan deltage må det være sagen.

Ellers vil jeg sige, at jeg er en glad mand, fordi jeg har hørt alle disse forstærkere og kabler - jeg er blevet klogere og idag spiller jeg musik - rigtigt som jeg kan lide det. En kamp - Jo - men er det ikke det det drejer sig om?

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hej Morten, fint indlæg

Jeg vil gerne beklage hvis mit engagement i Sonus faber trådende tager lidt overhånd. Jeg har mine principper og dem giver jeg udtryk for, i en ikke altid lige diplomatisk tone. Jeg kan ellers fortælle, at jeg til daglig er et meget ligevægtigt menneske med ren straffe-attest og det hele  Min interesse for hifi skyldes grunlæggende at jeg er meget glad for musik. Og her synes jeg, ligesom dig, at Sonus faber passer godt til mine præferencer, både visuelt og lydmæssigt. At man så må tage stilling til nogle relaterede anliggender, afskrækker mig nu ikke.

Personligt vil jeg også være modstander af at dele klubben op i enheder. Dette er jeg overbevist om, at der er stor konsensus om blandt de, der har vist interesse for projektet.

Det er dig og Hans, der skal løbe med stafetten her i starten. Jeg tror godt I kan komme sikkert i mål

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hej Malthe!

Jeg ser ikke dig som en der er gået over stregen! Det var slet ikke henvendt på dig, men bare en generel ting, som jeg tænkte på. Endvidere er al denne snak for mig ikke et spørgsmål om ret og uret, men om at være med og ikke at gå på kompromis med egen holdninger og ideer.

Her ser jeg da klart dine holdninger som gode og i den rette ånd. Dog kan man ikke altid regne med, at det man skriver bliver opfattet på den måde det er ment. Derfor også denne klub - her må vi da gå ud fra, at vi har samme ide og begrebsverden.

Dog er jeg stadigvæk i tvivl om, hvorledes vi skal mødes - her skal vi vist have fat i de personlige mails, for at lave forskellige besøg hos hinanden.

Hvor står vi for eksempel med interesserede på Sælland og Øerne??

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Marts 2005 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Nu har jeg bemærket at Extrema kom i to forskellige udgaver, den ene med en passiv slavebas KEF B-139 og den anden TDL 3021GT03.

Har i prøvet en test af de to forskellig modeller ? - det kunne ellers være et oplagt emne i jeres klub.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 19 Marts 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Skylder måske lige at sige at priserne på LAMM er:

2.1 200 w monoblok 130.000 kr/par (800 w i brokobling), samme pris for de nye effektforstærker modeller 1.2 ref 110 w kl. A og 2.2 220 w kl. A/AB. læs Stereophile Feb og March dette år for test (kan sende kopi af begge test, ved email til mig)

L2 ref forfor separat netforsyning 100.000 kr og LP2 deluxe RIAA 50.000 kr. knap 315.000 kr tilsammen, måske tættere på 280.000.

Accuphasen er 2 x 60 w kl.A til 130.000 stereoforstærker (korrekt mig hvis jeg snubler) (240 w brokoblet). Men de er flotte og rigtig gennemtænkte.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej High End Sound!

Ja det var vist ikke dig der snublede, men mig der ikke huskede helt rigtig.

Dog vil jeg sige at LAMM er alle pengene værd, hvis man altså bare havde dem - de spiller virkelig musik. Specielt vil jeg fremhæve Riia delen - den er i usædvanlig grad god. Roser i hobetal.

Vi tales ved.

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hej Alex

Jeg er ikke helt inde i slavebasernes forskelligheder, men jeg har talt med Bill McIntoch og han siger, at når produktionsnummeret er højt nok - min er en af de sidste - så er det med den bedste slave i. Hvad det betyder i praksis ved jeg ikke, men min er den uden skum og den er konisk.

For øvrigt er der skruet helt ned for den, hvilket jeg overvejer at lege med i nær fremtid. Disse Oval Plus netkabler har virkelig slanket/renset lyden! Alt er lettere at se i lydbilledet. Desuden er tæppet mellem højttalerne væk. Mere 3 D effekt.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2005 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis Bill mc siger det ! så er det vel sandt ?

Den som sidder i din model er en TDL - Sonus Faber skiftede kun til TDL af nød, KEF's produktion af B139 ophørte.

KEF B139 blev i øvrigt modificeret med et lod på membranen, dette stunt er ikke udført på TDL.

Om der er en forskel med de to lydmæssigt ville være interessant, en TDL vs. KEF test kunne belyse det mere generelt.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Tja Alex!

Du ved noget som jeg ikke ved noget om. Du har studeret Extrema´ en bedre end jeg. Nysgerrighed er en god ting!

Om en test kan lade sig gøre afhænger af om det lader sig gøre at finde et eksemplar før ca. nr. 500 ud af de 1000 der er lavet. Hvis det er muligt, så... Dog er det jo ikke nemt at finde ejere til højttaleren, samt de er jo heller ikke lige sådan  til at flytte.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke blive andet end nysgerrig ang. Extrema - det var jo et statement fra Sonus Faber om at lave den ultimative monitor.

Stor vil interessen være hvis Sonus Faber kom med en MK II udgave - Esotar diskanten er jo sidenhen vidreudviklet - Flex-Unit kan sikkert også tilvejebringe en opdatering af bas/mellemtonen og den ovale slave fra KEF er også dukket på i en forbedret udgave - eller måske TDL ?

Der kunne uden al tvivl også gøres noget ved delefilteret - der er sikkert sket en del fra Extrema til de nye topmodeller.

PS. en snak med Jan Warhnhof om hans modificeret Extrema vil sikkert også kunne tilvejebringe nogle spændende aspekter.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Extrema er jo en sjov ting ... enhederne er extreme ... den mellemtone fra Skaaning er jo et monster. Esotar er ganske rigtigt blevet videreudviklet ... men tag ikke fejl ... T330D bruges stadig i amerikanske top-konstruktioner herunder Merlin og Rockport. Den anvendes f.eks. i Rockport Hyperion, som ligger i prislejet 90.000 USD.

Det er vel i princippet også det meget specielle sine-cap filter som gør Extrema så ekstrem. Det filter anvendes mig bekendt ikke i andre kommercielle højttalere ... det er ret så ineffektivt ... men konstruktionen er fase-lineær ... hvilket er den egentlige baggrund for konstruktionen (som Sonus Faber har patent på).

Spørgsmålet er om kvailiteterne i konstruktionen ikke er kombinationen af det særlige filter og netop disse ret så ekstreme enheder. Den kan uden tvivl forbedres ... bedre komponenter og kabler ... men hvis man ændrer fundamentalt på konstruktionen ... så får man vel noget andet.

Jan Warnhoff har så vidt jeg ved bibeholdt både delefilter konstruktion (princip) og enhederne ....

SATMIT 

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Ja tiderne ændre sig - enhederne ændre sig. Ofte til det bedre, men også ofte til det ringere. Dette afhænger ikke bare af at sætte nyt ind og så tro.... Sker det ikke tit at enheder/ kostruktioner i dag bare skal gå hurtigt og give profit????

Det er jo vigtig med en nærlytning, hvis man skal dømme. Passer tingene sammen med musiksmagen og ellers giver stor glæde, så må det vel være sagen. De mange entusiaster der har Extrema - med dyrt grej på - kunne jo bare skifte dem ud hvis de ville. Der må da være en årsag til at de bliver.

Med hensyn til Jaan Warnhoff fra Sverige, så passer de måske ham idag. Måske bedre end tidligere?? Jeg ved fra folk der kender ham at lyden er en anden! Til Jaans store glæde, men andre siger at lyden bare er en anden og ikke nødvendigvis bedre.

Efter min mening bør det være musikken der afgør det. Når jeg lyttere er det musikalitet, åbenhed, detaljer, udklingning, rum m.m. der tæller -  ikke nødvendigvis at lyden skal være superdetaljeret og neutral. Der kan glæden for at lytte godt forsvinde. Der skulle jo gerne være mange timers god lytning i sigte til enhver tid.

Desuden tror jeg ikke man finder den ultimative højttaler noget sted. Dog leder vi alle.

Sluttelig vil jeg sige at disse Extrema højttalere også var extreme at lave - dyre og tidskrævende. Mon det var derfor de blev taget af programmet? Nogle af de andre modeller lever/levede længere.

Forfra - almindelig/lille, men fra siden Extrem - dyb!

19/12 fjernet

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 22 Marts 2005 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Mr. High-end.

Enig ... der er noget særligt ved Extrema ... der gør at folk holder fast ved dem.

Hvad angår lyden ... så kan den sikkert ændres med om den forbedres ved modifikation .. det er måske en smagssag... Har ikke hørt Warnhoffs speakers, men har da hørt lidt om hvad han har lavet ved dem ... så om de er bedre end før ... det kan dine bekendte nok bedre svare på.

Det er en meget dyr konstruktion ... så du har nok ret .. tiden er løbet fra den ... ikke så mange kunder til en "reolhøjttaler" til 120.000 ... eller hvad den nu ville koste idag. 

SATMIT

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt på det rene med at en højttaler ændres hvis man giver sig i kast med at modificere delefilteret eller måske enheder, om ikke andet så er der nu sket noget på front når det handler om Dynaudio's Esotar serie - om det er til det bedre er ikke op til mig at afgøre, men udvikling ses tydeligt i Dynaudio's eget program af færdig-højttalere.

Jeg vil aldrig give mig i kast med at modificere en højttaler, dertil har jeg ingen erfaring og ej heller er min interesse derfor.

Alt andet lige mener jeg stadigvæk at Sonus Faber's Extrema ville være spændende i en MK II udgave - behovet eller marked har måske ikke talt derfor ?

Ligeledes ville en renovering af ældre Extrema-sæt være på vej - det er ikke så sjældent at kantophæng kan gå hen og blive stive med tiden -og en recoating af diskanten eller måske en ombytter - jeg har før set Esotar i en sørgelig forfatning efter 10 år. - og dette høres !!

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Ja Alex!

Du har ret! 10 år er længe! Mine højttalere er ca 6 år og i orden.

Hvis de går i stykker må jeg se på det. Dog kan jeg lide lyden som den er -musikalsk og ikke metalisk. Meget er sket under himlen siden du har hørt dem.

Kantophænget i disse højttalere er ikke af den udsatte slags som feks. visse Dali af gammel konstruktion.

Desuden vil jeg tro, at Sonus Faber havde lavet en MK 2 version, hvis de ønskede det - jeg skal ikke arbejde/murer i mine højttalere.

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle der læser med!

Her en lille teaser! Prøv at se, hvor meget disse højttalere koster i andre lande, samt hvordan de falder ind i læsernes smag. Alle disse Extremaer kan da ikke være modificerede.

(Jeg er klar over alderen på indlæggene men....)

http://www.audioreview.com/PRD_120591_1594crx.aspx

Et andet sted, hvor mange interessante ting kan handles/købes - også en gang i mellem Extremaer.

http://www.audiogon.com/

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Om der er behov for at lancere Extrema i en decideret mk II udgave, skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg aldrig har hørt den. Men de gjorde det jo med Electa Amator -> II, men her var produktionen af dem jo stadig i gang.

Umiddelbart synes jeg det lyder som en RIGTIG DÅRLIG ide at lave DIY-forsøg med Sonus faber højttalere. "Hør her Franco Serblin, I skal altså lige bruge de her enheder og de her delefiltre, så lyder det meget bedre..."  

Jeg tvivler ikke på at man kan få dem til at lyde mere af hifi, men hvad med musikken og realismen?

Har Jan Warhnhof mon fået dem til at lyde mere af hifi???

mr highend
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej Igen!

Helt enig Malthe. Jeg tror man skal holde højttaleren som den er. Hos mig har det ikke været noget problem at høre forskelle og ligheder i udstyr der kobles på. Desuden mener jeg oftest at det er det tilkoblede udstyr, der har en begrænsning - og højttaleren følger fint med!

Med hensyn til ændringer i konsturktionen, så er det selvfølgelig vigtig at kende højttaleren  - altså at have hørt den indgående. Med hensyn til Extrema er der mange der har set den, men ikke ret mange der virkelig har hørt dem - specielt ikke i længere tid under kontrollerede forhold.

For øvrigt har jeg hørt fra det svenske at Jann ikke er tilfreds med sine extremaer - og gerne vil sælge. Det er bare ikke let når man har muret i dem og malet dem om.

<< Forrige Side af 18 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes