| Forfatter |
|
SATMIT Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske
Bruger siden: 22 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal man jo altid passe på med at sige at noget ikke kan blive bedre .. og konstruktionen er ved at være en del år gammel ... så det er jo muligt at der er kommet bedre komponenter på banen ... kabler, kondensatorer spoler...
Så vidt jeg ved så har ham svenskeren netop få opgraderet komponenterne til nogle svinedyre top-komponenter ... om det bliver bedre tja det ved jeg ikke ... men mon ikke han har sit gamle filter liggede i skuffen.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det interessant ved Jann's valg er at ham spiller på Mark Levinson 33H, No.32 - som i den grad koster en god håndfuld mønter - så hvorfor har han så ikke købt en anden højttaler i samme klasse ?
Han har derimod brugt tid og penge på at forfine en højttaler som han øjensynligt er meget glad, så alt andet lige kan den stå distancen også i en modificeret udgave - måske har det været i en erkendelse om at Extrema har sine svagheder samt at tiden / udviklingen er løbet i en anden retning.
Jeg er ikke et sekund i tvivl om at kan har forsøgt at beholde de dyder som kendetegner Extrema - ellers havde han søgt andetsteds.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja ... nu kender han vel selv kun grunden ... Men de er så vidt jeg kan forstå modificeret over flere gange og ikke af ham selv. De tegninger jeg har set over modifikationerne viser, at de bibeholder meget af den oprindelige ide.
Men nu er jeg ikke ekspert ... så jeg kan jo af gode grunde ikke vurdere hvordan de lyder efter de er modificeret ... ingen tvivl om at de sumper der er anvendt er af bedste skuffe ... men det alene gør jo ikke en god højttaler.
Tror mange ikke har hørt Extremas fulde potentiale ... men med en 33H så burde han da kunen sparke liv i dem.
SATMIT __________________ "My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke i tvivl om at 33H monoblokkene sparker liv i dem, men spørgsmålet er om man kan lide det der kommer udaf dem ?
Det fulde potentiale af hvilken som helst højttaler i den gode ende er ikke alle forundt, dertil er der for mange faktorere som spiller ind, bare alene rummet de spiller i trækker i mange retninger, grejet som trækker højttalerne og naturligvis signalkilden.
Jann har øjensynligt et rum til hele begivenheden, et rum som han efter forgodtbefindende kan indrette i akustikkens hellige navn, alene det kan hæve hvilken som helst seriøs højttaler i en positiv retning.
Jeg forstår godt at Morten betakker sig for at modificere sit sæt, enten kan man lide den som den er, eller også har man købt den forkerte højttaler.
|
| Til top |
|
| |
SATMIT Lukket konto

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må sige at hvis en modifikation giver en bedre lyd så hvorfor ikke. Men jeg ville nok heller ikke selv give mig i kast med det.
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alex!
Jeg har den højttaler jeg gerne vil have - meget er sket med modifikationer af anlægget (kabler, tweaks, tæpper osv). Lyden er utrolig dejlig i dag! Hvis jeg havde ønsket det, så havde jeg skiftet. Jeg havde jo muligheden da jeg hørte Revel (F50 og Gem) - dem valgte jeg fra, idet jeg ikke brød mig om lyden på længere sigt. Musikaliteten var ikke mig! Slet ikke til den musiksmag jeg har.
Dog vil jeg sige, at da vi hørte LAMM og A60 på Extremaen - så skete der ting og sager - referancen flyttede sig. Idag er det det jeg arbejder efter.
Om det bliver Extrema hele livet er jo svært at svare på, men de spiller i øjeblikket - rigtig godt (umodificeret).
Jeg tror man ved modifikationer kan gøre meget gavn, men sandelig også skade. Hvordan var det nu det var før man modificerede?? Hvad med gensalgs-værdien. Her tror jeg man skal passe på, med mindre man ønsker at beholde højttaleren for evigt.
Til Satmit
Jeg tror du skal komme forbi en dag og høre højttaleren - det kunne være skægt om du synes om dem som de er? __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mr. High End
Jeg har læst tråden (spændende) og vil gerne stille et enkelt spørgsmål. Det er måske lidt uden for tråden da den handler om SF, men håber det går.
SF som du har er en 2 vejs konstruktion (eller er det en 3 vejs grundet bassen bagpå?)
Hvordan skiller denne konstruktions sig ud fra f.eks. en 3 eller 4 vejs konstruktion.
Spørgsmålet kommer da jeg i morgen fredag får et sæt Wilson kloner på besøg som efter sigende skulle være kompromiløst lavet med de bedste enheder, delfilter osv. (billeder findes på mit site).
pft. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik!
Godt spørgsmål. Jeg er ikke teknikker ud i SF, men min højttalere er med slavebas. Hvordan det rent teknisk virker kommer der en længere forklaring i High Fidelity nr 4 2005 om - her fortæller Jan Nielsen nærmere om det.
Set med mine øjne er det en 2 vejs højttaler med slave - hvilket ikke er som en basrefleks eller som et lukket system - men formentlig som et system midt imellem. Om det giver dybere bas er jeg usikker på, men mon ikke.
Den eneste sammenligning jeg rigtig kan give er, da jeg havde et sæt SOTA panorama højttalere. Disse havde basrefleks og nogenlunde samme bas/mellemtone størrelse. Her syntes jeg at Extremaerne gik dybere. Men det er ved at være et stykke tid siden, så ....
Ellers synes jeg det lyder spændende med dit forsøg. Det vil jeg følge!
Højttaleren set bag fra - med slavebasregulering!
19/12 fjernet
Højttaleren set forfra - "motor til slavebas"!
19/12 fjernet __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
SATMIT skrev:
|
Nu skal man jo altid passe på med at sige at noget ikke kan blive bedre .. og konstruktionen er ved at være en del år gammel ... så det er jo muligt at der er kommet bedre komponenter på banen ... kabler, kondensatorer spoler...
|
|
|
Omvendt er der ofte i hifibranchen en ukritisk tiltro til at nyt = bedre
Det er forholdsvist begrænset, hvor stor banebrydende innovation der finder sted inden for højttalerteknologien i dag, selv om mange forsøger at tegne et andet billede. Sonus faber har tilbage i 90'erne med blandt andet Extrema og Electa Amator II opstillet de absolutte referencer for hvad der kan presses ud af en tovejs - Referecer, der den dag idag stadig er gældende!
Så den der snak med at konstruktionen er forældet osv, holder vist ikke helt i retten... 
|
| Til top |
|
| |
donkeyshark Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, men til gengæld er priserne hos mange fabrikanter nærmest eksploderet i forhold til dengang. Det skal jo forsvares med et eller andet.
Siger én, som spiller på sin Musica på sjette år.  __________________ Beware the lollipop of mediocrity - one lick, and you suck forever..
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
SATMIT skrev:
|
|
|
|
Omvendt er der ofte i hifibranchen en ukritisk tiltro til at nyt = bedre
Desværre, ja...
Det er forholdsvist begrænset, hvor stor banebrydende innovation der finder sted inden for højttalerteknologien i dag, selv om mange forsøger at tegne et andet billede. Sonus faber har tilbage i 90'erne med blandt andet Extrema og Electa Amator II opstillet de absolutte referencer for hvad der kan presses ud af en tovejs - Referecer, der den dag idag stadig er gældende!
Njaarrhhh
Så den der snak med at konstruktionen er forældet osv, holder vist ikke helt i retten... 
Sikkert ikke |
|
|
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 24 Marts 2005 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis jeg lige må blande mig lidt. Jeg har hørt Mr. highends højtalere....de er udpræget neutrale udviket og reagerer fuldstændigt på det udstyr der bliver tilsluttet....herfra må det være et personligt spørgsmål om hvor meget farvelade der skal være på lyden. Jeg har altid været meget imponeret af den udstrækning diskanten har...den er i hvertfald ikke umoderne....og det tror jeg heller ikke resten af højtaleren er. En rigtig highend højtaler....omend lidt vanskelig med forstærkervalg.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 270961
Tak for støtten! Du har om nogen været med hele vejen!
Vi spiller næsten på samme elektronik og med samme kabler. Vi har hørt hinandens anlæg mange gange. Været med til diverse udskiftninger og set/hørt meget udstyr på vores forskellige anlæg. Virkelig spændende og en super proces. Det ville jeg ikke være foruden. Man er jo nødt til selv at have hørt tingene for at kunne "bedømme" kvaliteten.
Det ene sæt højttalere er en "lille" 2 vejs og det andet et sæt "bånd" - meget forskellige konstruktioner. Begge højttalersæt unike på deres måde. Spiller utrolig godt og med de kvaliteter, der skal til for at vi er glade. Vi lytter til forskellig musik med nogle undtagelser - men er begge i stand til at lytte igennem til kvaliteterne på hinandens anlæg.
Det sjove er at grundfilosofien er den samme, men vi når til målet på forskellig måde - se det er "sport". Vi træner forskelligt, men opnår stort set det samme resultat. Musikalitet, detaljer, hurtighed, dynamik, 3D og meget mere - og der er udsigt til masser af god musik i øret i fremtiden.
For mig med en dymamisk og for 270961/dr. Lyd med et "bånd" som lydkilde. Tankevækkende! Og husk - det er en personlig hobby!
Og for at tale nyt kontra gammelt: Hvad med den gamle Quad ELS63 - fra 1963 - den kan altså være med endnu. __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye tiltag inden for udvikling af komponenter er naturligvis ikke altid lig med en forbedring - et udemærket eksempel er Quad ELS63 som den dag idag er at finde med en særdelse vellyd og natuligvis også med begrænsninger - dennes efterkommere har end ikke kunnet vippe den ukronede konge af pinden.
Et andet eksempel som går den anden vej er Martin Logan, deres hybrid med ELS og konventionel basmembran - var i "gamle dage" en besynderlig højttaler hvor sammenhængen mellem ELS og bassen stort set ikke var til stede - dette er de kommet en hel del efter - bedre, nyudviklet ELS materiale og en langt bedre sammenhæng mellem de to komponenter og afligevel er det efter nogens mening ikke helt lykkes endnu.
Extrema er og bliver et statement fra 90'ernes - et bud på hvorledes man kan bygge en kompromiløs standerhøjttaler med de fordele og ulemper som den fysike størrelse nu engang råder over.
- og afligevel er tiden ikke stået stille - heller ikke hos Sonus Faber, de må naturligvis være på vej hele tiden, dette se også med deres forholdsvis nye Cremona serie - hvor der ikke er blevet plads til Dynaudio enheder - men derimod Scan Speak - Audio Technology - o.lig
Er Sonus Faber så blevet en anden eksponent for lyd !? eller er tiden stået stille !?
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alex!
Ja man kan ikke vide alt her i verden ved at læse sig til det. Noget af det er man nødt til at prøve som A - B sammenligning. Jeg har ikke hørt forskellen mellem min Extrema og de nye Cremona højttalere. Nogen "siger" det er blevet bedre og andre det modsatte - at det mere handler om profit. Sandt eller falskt??
Om det er hønen eller ægget? Er det Dynaudio der blevet fyret eller Scan Speak der har givet et tilbud eller hvorledes det hænger sammen? Måske er der andre der i dette forum ved det. Idag bruger Dynaudio en del energi på deres egne højttalere og Scan Speak sælger til højre og venstre. Dyrt/billigt godt/dårligt ????Alt dette bliver vel fabrikshemligheder, som vi måske ikke får at høre.
Forøvrigt har jeg hørt at Cremonaen bliver skiftet ud i forhold til EA2 hos visse SF folk - årsag?? Jeg ved det ikke - måske kan de selv svare.
Jeg er glad for mine "Dynaudio" enheder - de spiller som jeg kan lide det. De kræver effekt og kontrol fra forstærkeren. I konstruktionen hos mig er der vist også noget med at delefilteret er ret specielt og kræver meget af enhederne - måske er det derfor disse er blevet valgt! Når der ses på Jaan W. højttallere er det jo ikke enhederne han har skiftet. men noget andet. __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 25 Marts 2005 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nye tiltag inden for udvikling af komponenter er naturligvis ikke altid lig med en forbedring - et udemærket eksempel er Quad ELS63 som den dag idag er at finde med en særdelse vellyd og natuligvis også med begrænsninger - dennes efterkommere har end ikke kunnet vippe den ukronede konge af pinden.
Ja...noget er tidløst. Quad er stadig en fin højtaler, af nogle stadig bedømt som værende det bedste i mellemtoneområde, men det er rigtig at den halter bagefter med...mekanisk stivhed, komponetkvalitet, pålidelighed, basformåen og udstrækning i diskanten for bare at nævne nogle. Et lille firma i Tyskland har købt retten til at fabrikere højtalerne, omend i noget andet trim....læs væsenlig bedre. Det er stadig en vanskelig konstruktion at have med at gøre, men den må se sig slået af andre fabrikater idag.
Et andet eksempel som går den anden vej er Martin Logan, deres hybrid med ELS og konventionel basmembran - var i "gamle dage" en besynderlig højttaler hvor sammenhængen mellem ELS og bassen stort set ikke var til stede - dette er de kommet en hel del efter - bedre, nyudviklet ELS materiale og en langt bedre sammenhæng mellem de to komponenter og afligevel er det efter nogens mening ikke helt lykkes endnu.
Jeg vil nu nok påstå, at sammenhængen idag er perfekt. Den er jo en genial konstruktion ligesom alle andre elektrostater. Læs i din manual til ML og du vil opdage noget interessant historie omkring elektrostater....selv Peter walker bliver nævnt.
Extrema er og bliver et statement fra 90'ernes - et bud på hvorledes man kan bygge en kompromiløs standerhøjttaler med de fordele og ulemper som den fysike størrelse nu engang råder over.
- og afligevel er tiden ikke stået stille - heller ikke hos Sonus Faber, de må naturligvis være på vej hele tiden, dette se også med deres forholdsvis nye Cremona serie - hvor der ikke er blevet plads til Dynaudio enheder - men derimod Scan Speak - Audio Technology - o.lig
Er Sonus Faber så blevet en anden eksponent for lyd !? eller er tiden stået stille !?
Det er rigtigt at selv Sonus Faber bliver klogere hele tiden...og dette at der bliver opfundet nye matrialer og at disse kan bruges på en anderledes og bedre måde. Så tiden står ikke stille for dem....ellers havde de nok lukket.
mvh
Påskeharen
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Marts 2005 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Påskehare/dr. Lyd.
Tak for støtten - du lytter og drager konklusioner. Sådan!!!!
God påske! __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 Marts 2005 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr highend skrev:
|
Hej Påskehare/dr. Lyd.
Tak for støtten - du lytter og drager konklusioner. Sådan!!!!
God påske!
|
|
|
Ja, han er en skrapsak ham Dr. Lyd. 
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger