Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg af subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 18 November 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hvis subben skal følge med dine Jamoer, skal den nok have en enhed på 10-12" - boksstørrelse er jo afhængigt af den valgte enhed, + de krav man har til subben. Ikke nemt at sige noget generelt om. Man kan sige, at ønsker man en enhed der kan levere dybbas i et meget kompakt kabinet, kommer man til at betale mere for enheden (har at gøre med en sådan enheds opbygning) - det gælder Peerless XLS enheder, f.eks. Selv i små bokse med en slave + kompensation kan de gå dybt. På den anden side er den Peerless 10", som jeg anvender i min BP-sub, ret billig (jeg gav 725,- i Dansk Audio Teknik). Til gengæld har jeg altså måttet akceptere en ret stor boks for at komme dybt.

I teorien kan man godt designe en BP-boks på ca. 50 liter (netto) til 'min' Peerless 10" - skulle komme ned på ~32-33Hz, men det er ikke sikkert du vil synes den er præcis nok.

Raider, de billigste sub-amps jeg har set i almindeligt salg, ligger på15-1600kr. Har osse set tilbud, der lå betydeligt lavere, men husker desværre ikke hvor. Visse af car-fi forhandlerne har gode tilbud på sub-amps, beregnet til hjemmebrug.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 November 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Okay..

Det kunne være det var sådan noget jeg skal gå efter, men jeg har ingen ide om hvordan man regner ud hvor stor kassen skal være hvis den skal kunne indholde omkring de 50 ltr. Men jeg kan gå hjem og tage nogle mål og se hvor meget plads jeg har til den... En subwoofer skal da også helst stå i et hjørne for at få bedst effect ? Kan du prøve at komme med en tegning med hvordan en bandpass subwoofer skal se ud ? jeg er nemlig ikke helt sikker på at jeg ved hvad det er..

Indtil videre tak for hjælpen

Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 November 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

På en anden tråd er der en plate-amp til ~900 kr. Link:

http://hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=137&pag e=1

Jeg har givet dig linket til den oprindelige beskrivelse af min BP-sub i en af mine første svar. Her er et par billeder af projektet:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9866&PN =3

Kan osse gi' dig en ide om størrelsen. Den kan så reduceres omkring 35-40% med ~50 liter volumen (intern). Hjørneplacering kan give en naturlig forstærkning af de dybe frekvenser, men er ikke nødvendigvis en fordel. Men subber er behageligt af vejen i hjørnet.

Skal gerne hjælpe med mål/dimensioner senere, når du helt ved hvad du har brug for .

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Okay... hvis jeg køber sådan en subwoofer forstærker der, er det så nødvendigt med en vild dyr enhed ? og er den der kraftig nok til at ryste værelset lidt igennem ?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Nej, det er ikke nødvendigt med en meget dyr enhed! Og med en sub-amp kan du jo equalise, så du opnår det rette basniveau. Du kunne anvende denne enhed i et simpelt, lukket kabinet:

Peerless SLS 315
315 SWR 39 134 THSX 4L AL SLS 8 Ohm    -    Order ID: 830669

Det er en 12", vil fungere fint i en boks fra 70 liter og op. Den er osse til at betale. Fås hos Dansk Audio Teknik og andre steder osse. Da den er rimeligt effektiv, vil den nok klare sig fint med en ret 'lille' amp.

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 November 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Okay...

Kan jeg opnå de helt lave frekvenser med den enhed ? altså omkring de 25-30hz ?

Takker mange gange for hjælpen indtil videre...

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2004 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

Du kan 'ramme' de lave frekvenser med denne enhed, om ikke andet, så vha. EQ'ingen i sub-ampen. Men du skal osse tænke på, at rummet hjælper ved de laveste frekvenser - man får et gratis basløft på den måde.

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 November 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej Pepino

Jeg har en aktiv forstærker at ligge... Den hedder "Infinity sub100 amplifier"

Står den yder 220 watt 50-60HZ (230/240V)

Der er følgende knapper:

Volume, Crossover, Phase, line in, 4 indgange til satelit højtalere, power, fuse control...

Den er ikke specielt køn, men fungere - og hvis du har lidt snilde så kan den blive pæn. Der følger nogen ekstra dele med til hvis der er noget du evt vil skifte eller går i stykker...

Kan købes for 400 kr.

Skriv hvis det evt kunne have interesse!

Til top Vis Jogl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jogl

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa Jogl..

Den kunne meget vel have interesse..
Kan du evt komme med et link eller et billede af den ?
Hvor gammel er den ?
Hvor langt kan den gå ned i hz ?

Mollocon:
Okay.
Ved du evt noget om den forstærker Jogl sælger, om den er god ? og ville det være et godt køb at give 400.- for den ?

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Hej Pepino

Kan ikke rigtigt finde ud af at sætte et billed ind herinde... Pinligt

Kan jeg evt sende det per mail.

Kender ikke alderen på den.

Den kan gå fra 50-150 HZ

Skal lige siges at jeg har fortrudt lidt at jeg har sat den så billigt... Men jeg står selvfølgelig ved... Godt nok er det ikke et vidunder, men den virker! Og burde kunne trække det som du skal bruge den til.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 November 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Hej Jogl

Du kan ikke direkte sætte billeder ind i disse forums - kun de med "mit surroundanlæg" osv. Du skal linke til billederne, som så kræver, at du har billederne liggende på en web-server.

Det undrer mig lidt (meget), at din sub-amp kun går ned til 50 Hz. Til det meste musik er den værdi passende (især, hvis man afspiller LPer), men ved film (DVD) bør den gå længere ned - helst til 20 Hz. Og det er jo også PePinos ønske. Hvis du har nogle data på den, kunne jeg godt tænke mig at se dem.

IMHO: Så bør sub-forstærkere have store trafoer (altså i VA, Watt) og store elektrolytter (> 47.000 µF). De behøver ikke nødvendigvis at være på mange Watt i udgangseffekt.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej Boholm

Har skrevet lidt længere oppe i tråden hvad jeg ved om den. Har desværre ikke et direkte link mht billed.

Der står kun 50-150 HZ bag på den...?

Infinity sub100 det er alt hvad der står på den. Og kan ikke finde nogen oplysninger om den... Desværre!

Mvh

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Ærgerligt

Jeg har selv søgt på nettet, men har ikke kunnet finde noget. Et diagram havde været interessant . . .

Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jogl, 50 hz er desværre ikke nok til mit behov, den skal helst kunne gå ned i ca. 25 hz, da jeg ikke rigtig synes der er noget bass over det ellers...

Hvis du skal have billeder herind, kan du bare uploade på http://bigup.peecee.lir.dk/

Jogl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Okay det er bare i orden...

Kunne godt være du ville gå på kompromi når den var så billig...

Se evt. billed! http://bigup.peecee.lir.dk/view.php?id=2254

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 November 2004 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Hov, det er altså ikke sådan at den knap, som bestemmer ØVRE afskæringsfrekvens (altså kan begrænse, hvor HØJE toner, der skal slippe med igennem subben) har noget som helst at gøre med, hvor DYBT konstruktionen kan gå i frekvens. Der er normalt ingen nedre grænse for, hvor dybt en transistoríseret forstærker kan gå, helt ned til DC (Direct Current = nul Hz, altså at membranen bare går helt ud eller ind og står stille der, ligesom når du sætter et 1,5 volt batteri på). DC må ikke findes, og alle forstærkere er beskyttet mod DC, fordi det slår elektronikken i stykker. Der er godt nok nogle subber, som indeholder et højpas-filter, som f.eks. går ind og skærer i alt under 20Hz for ikke at "spilde" membranudsving og forstærkereffekt på lyde, som man normalt antager ikke kan høres, men det bør egentlig stå i databladet. (Dali SW-15 har faktisk sådan et filter). Jeg mener at det er lidt forkert at sætte sådan et filter ind uden fra/til vælger, da jeg synes at frekvenser under 20Hz kan være interessante i visse sammenhænge. Dog skal man passe gevaldigt på med vinylafspilning, som kan sætte gang i meget lave udsving fra nålearms/tonearms-resonansen og måske akustisk tilbagekobling.

Nå, men det, som bestemmer om din sub kommer til at gå mere eller mindre dybt og med mere eller mindre autoritet er forstærkerens strømkapacitet og evne til at levere strøm villigt, samt enhedens data og størrelse i samarbejde med kabinettets størrelse og konstruktion. Husk at 20Hz er en meget, meget lav frekvens, som næsten ingen højttalere magter, og ret få subber. Ved så lave frekvenser kommer man ikke uden om at flytte særdeles meget luft. Det kan man så enten gøre med en meget stor membran eller en mindre en med meget lang slaglængde. Jeg synes dog, at de meget populære subber med små (8 og 10 tommer) langslags-enheder har nogle lydmæssige ulemper i forhold til store membraner. Men de fylder mindre. Og husk også at en stor bas ikke automatisk går dybt. Mange 12 og 15 tommer enheder er for stive i ophængene og har for kort slaglængde til at gå virkelig dybt, så der skal handles med omhu eller kyndig vejledning.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Øhhh, desværre folkens, I vrøvler! Citat fra Jogls post:

"Står den yder 220 watt 50-60HZ (230/240V)"

De 50-60Hz er NETFREKVENSEN! Har INTET at gøre med ampens evner i bassen...  Vi 'kører' 50Hz i dette land, 220volt.

Den kan sagtens bruges... Til prisen er den absolut OK.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

. . . og de 50-150 Hz er selvfølgelig øvre afskæringsfrekvens . . .    

Det giver også mere mening. Både mht. at det er en subforstærker og mht. at det er Infinity, som jo er kendt for deres højttalere (men mig bekendt ikke med forstærkere . . . ?)

Men Klogesen er inde på noget vedr. basenheden og frekvenser ved 20 Hz. Forudsat, at programkilden indeholder 20 ved 0 dB (hvilket jeg tvivler meget på), skal der enten et stort membranareal til eller stor membranvandring til for at kunne sætte ordentlig skub i den mængde luft, der vitterlig skal til. Når det er sagt, er det min erfaring, at langt det meste musik indeholder ikke så dybe toner. Jeg har ikke kendskab nok til film på DVD endnu, så der skal lige studeres lidt.

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Takker for alle svarene. sgu nogle hjælpsomme mennesker der holder til herinde 

Kan i sige mig om de 2 ting oven kan bruges sammen ?

Infinity sub100 amplifier og,

Peerless SLS 315
315 SWR 39 134 THSX 4L AL SLS 8 Ohm    -    Order ID: 830669

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2004 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige denne subwoofer på DBA:

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/5/spareshopdata/su bdet2.htm

Den er tilsalg for 1.200.-

Ville den være bedre end at bygge selv ? og er Eltax godt NOK??

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes