Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 18:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg af subwoofer? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 26 November 2004 kl. 04:31 | IP-adresse registreret  

Peerless'en og Infinity amp'en vil kunne fungere sammen, ja. 

Eltax'en ser imponerende ud (det er 15"eren, ikke?) - men jeg tror stadig du kan få et bedre resultat ud af at bygge selv. Eltax'en ser ud som en oplagt hjemmebio sub, nok for 'rumlende' til musik. Jeg tror ikke præcision er dens stærke side. Men OK, den er jo et stærkt tilbud.

Mht. de laveste frekvenser... De undersøgelser af film jeg har set, synes at vise, at hovedindholdet af effektlyd i subbassen ligger ~35Hz; dér kan det stadig høres, og 'ryste'-effekten er der osse . Og niveauet er stadig til at klare for en rimeligt udført sub. Som det er nævnt, er indholdet af de meget dybe toner ved musik generelt meget begrænset. Det kan nævnes, at JBLs professionelle THX-subs til biografbrug, har -3dB v. 25Hz.

Og, glem ikke - rummet vil hæve de dybeste frekvensers niveau betragteligt! Var det ikke tilfældet, ville mange højtalere, subs inklusive, lyde ret 'tynde'. 

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 November 2004 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Mollocon:

Jeg tror at jeg vælger Eltax'en, da jeg har snakket lidt med en af mine venner om at bygge selv (han har rimelig meget forstand på hifi) og det ville være for svært at bygge en ordenlig Båndpass sub...

Det er jo også en Justerbar frekvens på den vil jeg tro, så kan man jo bare instille på den hvis man vil have den til at spille lidt højere frekvenser? har jeg ret ?

Til top Vis PePinO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PePinO

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvor kom det nu fra med en båndpas-konstruktion? Båndpas-subber er meget specielle, og man skal være helt klar over, hvad man ønsker af sin sub før man anskaffer sådan en. Båndpas betyder jo at enheden er gemt inde i kassen, og kun spiller ud til lytteren gennem porte. Det giver mulighed for meget kraftig bas i et ret snævert område, altså en meget effektiv konstruktion, men som altid koster det noget at optimere et enkelt punkt. Båndpasserne er oftest temmelig unuancerede og bumlende i lyden. Transienter udtværes og der er en udpræget trendens til "one-note-bass", hvor det er svært at skelne de enkelte toner fra hinanden. Man kan få meget glæde af sådan en fætter, hvis buldrefaktoren er vigtig, men jeg vil egentlig mene at båndpas-subbernes tid er ovre, undtagen hvis man netop søger max. bulder i forhold til størrelse. De senere års meget kraftige digitalforstærkere og meget robuste langslags-basenheder har dog lidt overflødiggjort båndpas. Faktisk kan man vel sige, at efter Carvers Amazing Sub kan det næsten kun være fordi der ikke er råd til en rigtig kraftig forstærker og en meget robust langslags-bas at man bør overveje båndpas. Sådan en kan nemlig bygges meget billigt.

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Klogesen:

Jeg tror ikke det er mulidt at konstruere en subwoofer til 1000kr. i et lukket kabinet, da man skal have en dyr enhed der virkelig kan arbejde frem og tilbage, også skal kabinettet også være ret stort ? har jeg ret ?

Jeg ELSKER en god bulderbass er rigtig kan få tingene til at ryste, det skal ikkke være sådan hvis der f.eks bare sidder en bas i en alm højtaler.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 November 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Jomen, den 12" Peerless der har været nævnt før, kan altså flytte en del luft! Og den er jo ikke specielt dyr, og osse ret effektiv.

Hvad angår båndpas-subs, så mener jeg at deres dårlige ry i høj grad skyldes, at de indgår i mange billige sat/sub-systemer, hvor de skal bidrage med at give det samlede system en vis 'bas'. Men en fornuftigt opbygget BP-sub kan lyde aldeles udmærket - jeg har i hvert fald ikke oplevet problemer med manglende nuancering eller hurtighed med mine hjemmebyggede og -konstruerede eksemplarer. Men, jeg har osse ofret et ret stort kabinet, som så har givet mig fordelen af en (relativt) effektiv subwoofer oveni. Teknisk kompliceret er det ikke, det kræver blot en ekstra skillevæg + porten.

Men hvis du føler dig så usikker på projektet, Pepino - så ER du måske bedst tjent med at holde dig til Eltax'en.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 26 November 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Nej, det er nok rigtigt nok, PePinO. En tusse er ikke så meget, med mindre du er meget heldig at finde noget brugt billigt, og hvor sandsynligt er det? Så du må købe noget og så sælge det igen, hvis det skuffer. Sådan at opgradere efterhånden har vi jo alle gjort. Jeg er også meget glad for "rystende" bas, så jeg kan sagtens følge dig.

PePinO
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det bliver Eltax'en da den lyder rimelig til prisen..
Takker for alt jeres hjælp...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes