Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 10:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: igen: DLP vs. LCD projektore (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 09 November 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Hej Magnus.

Af de 2 maskiner du hælder til, ville min appelsin også falde i Z2'erens turban (hvis de kan anskaffes til nogenlunde den samme pris):

- Maskinernes kontrast- og sortniveau er tæt på hinanden - dog har X1'eren en fordel her i kraft af DLP teknikken. 

- X1 har mere synlig screendoor (trods det er en DLP) end Z2 ved en identisk lærredsstørrelse. Det skyldes at Z2 har 1280*720 px at opbygge et 16:9 billede med, hvor X1 har 800*ca.480 - dvs en faktorforskel på 2,5 som er ret meget.

- Z2 kan prale af en blæserstøj på 24dB som er meget tyst. X1 ligger ifølge projectorcentral.com på 37dB som må betegnes som støjende. Så hvis du kræver en tyst projektor, er der ikke rigtigt nogen konkurrence i den katagori.

- Z2 har digital billedindgang - det har X1 ikke.

- så er der selvfølgeligt regnbuerne som andre også nævner.

X1 har med god ret haft sin glansperiode med god ydelse for en lille pris, men her i 2004 er konkurrenterne efterhånden blevet så meget bedre, at man her får mere projektor for pengene.

Lidt fremtidsudsigter for 2005:

DLP: Den nye generation af 1280*720 maskiner med HD2+/3 chip forventes at falde i pris - måske ned i nærheden af LCD'eren HS50's pris. Disse maskiner vil have større fokus på godt kontrastforhold (dynamisk iris-teknologi?), lav blæserstøj og hurtigere farvehjul end forgængerne. Ligeledes vil 16:9 DLP'ere med lavere opløsning også falde i pris. Regnbuer vil blive sjældnere og sjældnere. Vil man undgå regnbuer 100% kan man spare op til 3-chips DLP'ere - de koster kun i omegnen af op til et par hundrede tusind.

LCD: 1280*720 vil nogenlunde blive i sit nuværende prisleje - derimod vil de få bedre features til de samme penge. Dynamisk iris i en eller anden 'afskygning' bliver standard i næsten alle fremtidige LCD-maskiner. Nyudviklede Epson D5 paneler vil booste kontrastforholdet ydeligere. Sidst på året vil de første 1920*1080 maskiner blive tilgængelige for forbrugermarkedet - de vil i starten præstere ca. samme kontrastforhold som de bedste 1280*720 LCD'ere idag - muligvis lidt lavere. De vil nok koste det samme som de gode 1280*720 DLP'ere gør idag, men det er kun et gæt.

De øvrige teknologier som LCOS, D-ILA og Qualia vil langsomt men sikkert miste markedsandele til DLP og LCD. Hvorfor betale 250.000 for en 1920*1080 Qualia når man i 2005/2006 kan få en 1920*1080 LCD til måske 30-50.000 med samme kontrastforhold?

vh Thomas 

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 November 2004 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

jeg hælder, som cooper også mener er det bedste, mest til den Sanyo Z2'er. forresten glemte jeg at mit lærred skal være omkring 80" da jeg kun skal sidde 2.5 meter væk. Og hvis der skulle være en venlig sjæl fra fyn med en Z2'er eller anden projektor, som jeg kunne komme og se den ved, må i endelig skrive

Mvh magnus

Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

callme911
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 November 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke kigge lidt på bigscreen.se ?? et par af de projektorer de har(en epson og en toshiba) kan skaffes for pänt under 10.000 kr. En af dem tilmed med lärred på siba.se ;-) Ellers ville jeg anbefale Z2 - billedet er särdeles udmärket, lydniveauet absolut til at leve med og så slipper man for de grimme regnbuer der er på x1!!! I USa kan en x1 fåes for godt 4000 kr på tilbud(Normalpris omkring 5500) - alligevel er det ikke noget folk river ned fra hylderne... den er simpelthen for gammel.
Til top Vis callme911's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af callme911

Toxis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Januar 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere steder hørt at folk siger at LCD-projektorene forholdsvis hurtigt falmer i farverne. Da jeg regner med at købe en projektor til brug i mindst 3 år før udskiftning til en ny, vil jeg høre om det klart er af fortrække dlp-teknologien..

Århusianer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til spørgsmålet om, hvorvidt farvepanelerne i en LCD-projektor med tiden afbleges p.g.a. den kraftige varme fra pæren eller ej, så har jeg hørt folk - som formodes at vide noget om de ting (bl.a. ejeren af "Laserdisken" i Aalborg) - udtale at der naturligvis altid vil være en lille risiko for noget sådant. Men der understreges også kraftigt, at de tilfælde af misfarvning eller afblegning af panelerne som personerne selv har haft kendskab til, udelukkende har skyldtes misligeholdelse af projektoren, fordi ejermændene har sjusket med at renholde og udskifte luftfiltrene. Og at en velholdt LCD-projektor sagtens kan have en lang levetid, uden at miste noget af farvekvaliteten. Så, måske - måske ikke ...............

Angående DLP-projektorer og "Regnbue-effekten":

Selv har jeg en Toshiba DLP-projektor (MT500), med et farvehjul i den hurtige ende af skalaen. Når jeg viser nogen bestemte film på den - enten via Component Video, Progressive Scan eller S-Video - kan jeg godt se lidt regnbue-effekt i ny og næ. Ikke nok til at det direkte virker generende, men dog nok til at jeg lægger mærke til, at det er der. Men det pudsige er nu, at når jeg så genser de samme film på projektoren via DVI-indgangen - ja, så er regnbue-effekten stort set forsvundet! Og den lille smule der endnu er tilbage, er af så diskret karakter, at jeg næsten ikke når at registrere at det var der. Faktisk skal jeg nu nærmest sidde og direkte holde udkig efter det, for at kunne se det.

Så hvis man ejer en god DLP-projektor med DVI-indgang, samt en afspiller der kan smide billedsignalet ud digitalt, så er det min personlige erfaring, at man dermed stort set er ude over problemet med regnbue-effekten.

Til top Vis Århusianer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Århusianer

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg har hørt fra Otto (TC) at den med at Lcd hurtigt falmer i farverne skyldes en test som blev udført af en DLP producent, og den blev udført på en måde der netop havde til hensigt at stille LCD i et dårlig lys, kontra DLP. Jeg har personligt haft både DLP og LCD projektors, og jeg har aldrig selv konstateret at farverne falmede. Jeg har selv en LCD nu, da jeg foretrækker dem, fordi jeg syntes at de har mere naturlige farver, og  lavere støj. Men da det er dig der skal se på den projektor du køber, vil jeg foreslå at du ser flere forskellige projektors/systemer i brug, og så vælger den de passer dig bedst med hensyn til billede og pris. Held og lykke, og godt nytår til alle herinde. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

isman skrev:
Hej. Jeg har hørt fra Otto (TC) at den med at Lcd hurtigt falmer i farverne skyldes en test som blev udført af en DLP producent, og den blev udført på en måde der netop havde til hensigt at stille LCD i et dårlig lys, kontra DLP.

Det må være den hér test, der henvises til: http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm

Det lader ihvertfald ikke til, at folkene bag projectorcentral.com er særlig imponerede over testen og testforholdene.

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 04 Januar 2005 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Bigj skrev:

Hey

Har lige selv købt en Toshiba MT 200 DLP projektor til 12.9 i HIFI klubben med en farvehjul på x6 det spiller max, som osse før nævnt i dette inlæg har lcd det med at falme i farverne hvor DLP konstant er skarp, så mit bud er klart så spar lidt mere op og køb noget du bliver glad for istedet at købe billigt og i sidste ende blive træt af det

Jeg var inde og tjekke en MT200 netop fordi jeg er ekstremt irriteret af regnbue-effekten på DLP-projektorer. Desværre generede den mig ligeså meget som en kammerats X1.
Så det ser ud til jeg helt bliver nødt til at gå uden om DLP

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes