| Forfatter |
|
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som om pladespilleren har fået en renaissence. Hvordan forholder de ærede medlemmer sig til dette ? Er dette et udtryk for en generel holdning om at den er bedre end CD/SACD/DVDA, eller blot en retrobøvs, eller handler det om en form for træthed over de nye forvirrende medier ? Kan det måske skyldes et tilbageblik på sin egen ungdom. Vi var jo mange der startede vores hifikarriere i slutningen af 70`erne og starten af 80`erne, hvor der kun var pladespiller og båndoptager. Nu er er vi nået 40`erne eller ældre endnu og har måske et behov for tilbageblikket.
Giv din mening til kende.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er 22 og ejer hverken dvd eller cd spiller.. kun min elskede Rega P25 
dog skal jeg have en cd spiller igen på et tidspunkt, ja os en dvd.. men når der skal lyttes seriøst så er det på plov 
Har haft mange forskellige cd spillere i prisklassen op til 30 k, ingen af dem jeg har haft har kunnet konkurrere med min plov..
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft min gramofon i ca . 20 år , og har stået "på lager" i de 10, men nu kommer den op igen når "musik rummet" kommer på plads om ca. 14 dage.
Hvordan det lyder kan jeg ikke sige noget om, men mange nye plader er købt (incl. flere 180 g. plader) så jeg glæder mig. Om det er en genfødt plade lyst ved jeg ikke endnu, men lysten til at se grammofonen på sin plads er nok kommet herinde fra grundet de mange indlæg og den gode analog lyd. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan blot være indbildning (ingen blindtest her  ), men jeg synes at musikkken på en eller anden måde lever og ånder mere når den kommer fra vinyl. Og så er der mere kultur i den sorte end den blanke
|
| Til top |
|
| |
OceanMan Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 516
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyza... Jeg er også ivrig tilhænger af pladespiller frem for CD/SACD/DVD-A. LP'erne har i mine øre bare mere liv, sjæl, varme og musikalitet! Og jeg er også kun i starten af 20'erne 
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej dato
For mit vedkommende, savner jeg både at høre min LP samling og Lyden
fra en plov, den er bare mere rigtig om man vil, du får meget mere
vellyd for pengene ved at købe en plov end en CD-spiller i samme
prisklasse.
Så nu skal der efter 2 år's fravær indkøbes en ny en af dagene.
Mine LP'er står simpelthen i kø for at blive spillet
__________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er efter min mening tale om både retro (for os gamle) og ønsket om den mere levende og varme lyd. Selv synes jeg at såvel gode CD'er som plader er værd at lytte til. Den ene har noget den anden ikke har - kunne man blot kombinere de 2 medier og opnå fordelene fra dem begge.
Pladespilleren er også "hyggelig" på en anden måde end CD'en. Hele ritualet med at lægge pladen på, børste den ren, rense pickup'en, starte motoren og så lytte. Og så tiltaler det mig at man kan se "mekanikken" producere lyd. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
| Til top |
|
| |
Clemens Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også en ung knøs på sølle 21 år som er faldet for ikke mindst
pladespillerens lyd, men også det ritual der er omkring det at lytte
til en blade som walin beskriver!
Jeg har også den oplevelse at jeg giver mig mere tid til at lytte til
en plade end til en cd. Det kræver alligevel lidt at få pladen sat på,
man skal være omhyggelig, og man skal være opmærksom på hvornår den
skal vendes, det skaber ro til at lytte synes jeg.
Derudover synes jeg det er sjovere at gå på pladejagt end at kigge
efter cd'er. Når jeg køber cd'er gå jeg oftest efter noget bestemt, og
tit køber jeg det bare over nettet, men med plader kan jeg bruge en hel
eftermiddag i en brugtforretning, og det giver en hel speciel
fornemmelse når man finder en fuldstændig fejlfri 30 år gammel
indspilning
På den anden side tror jeg også vinylen er et oprør mod den "dårlige"
digitale lyd, i form af komprimeret musik. Det er jo på sin hvis også
en kontrast til al den digitale kopiering der foregår, idet det trods
alt er lidt mere bøvlet at kopiere en lp. Jeg synes i kraft af dette,
at man har en lidt større ejerfornemmelse over sine plader, det er ens
egne, og det kræver et godt anlæg med en god pladespiller for at få en
oplevelse ud af dem.
- Clemens
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vinyl og CD er to forskellige måder at reproducere på. Begge systemer har sine fordele og er hver for sig (eller kan være) gode nok til at tilfredsstille den dejlige trang til MUSIK.
Jeg lever med begge systemer – men kunne nøjes med det ene (hvis jeg skulle)– uanset hvilket.
Er man til klassisk musik, kan man ikke undvære CD, da der ikke i meget lang tid er kommet nyindspilninger på vinyl.
Pga. min høje alder gider jeg ikke flere systemer og ser bort fra DVD og SACD, det kan ikke noget som jeg ikke allerede kan opnå.
Jeg hygger gevaltigt med begge systemer, og i løbet af en aften går det på skift derudaf.
Vi hørte i aftes ”Brothers and Sisters” (Muldauer, Rory, Bibb) på Telarc på CD, det var så sublimt at det ikke kan blive bedre, og kom den på vinyl ville jeg ikke føle mig tilskyndet til et køb. Til gengæld er Heather Nova blevet udnævnt til nusertøs efter at STORM er anskaffet på vinyl, på CD var den ”kun” som så meget andet.
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ender sku med vi skal betale afgift for de cdér vi ikke køber grundet vinyl 
men ja hvis jeg var tilfreds med cd lyden og de elendige indspilninger man løber ind i, var jeg aldrig skiftet.. bare smid den samme LP og cd på (kan jeg ik pt, da jeg stadig er uden cd>) men der er kæmpe forskel.. LP er meget mere nærværende, og med rigtig riaa pu osv så er den cd spilleren overlegen på alle punkter
|
| Til top |
|
| |
Clemens Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg må sige, der er godtnok også nogle elendige vinyl
indspilninger, synes især jeg har oplevet at nogle indspilninger fra
midtfirserne er super tamme i lyden. Vinylen er også helt tynd!
Købte forleden Sting: The dream of the blue turtles, og den var bare af
elendig kvalitet, men den var også fra 85, muligvis er der et
sammenhæng.
__________________ - Clemens
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan da komme med en anden forskel på cd og vinyl.. hvis man sidder og laver andre ting samtidig med musikken spiller, feks skriver herinde ja på cd så er musikken der bare i baggrunden.. med vinyl feks Dire straits Love over gold som der er nu.. hvis der kommer en passage med noget guitar eller et eller andet ja så vender jeg mig sku om for at se hvad var det.. musikken fylder meget mere, man behøver ik nødvendigvis sidde i sweetspot for at nyde den
men ja der findes os dårlige indspilninger på vinyl. dog slet ik i samme grad som på cd
|
| Til top |
|
| |
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glemte lige covers. Bortset fra nogle få og kreative CD producenter er plastikæskerne og indhold ikke ophidsende - det kunne et møde med denne engel nok blive

|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hører også til dem der er under 30 år gamle og har anskaffet sig en plov.
Det skyldes at jeg mener man kan købe en plov til 30K der banker mange
CD'er til over 70K. Der er bare mere lydkvalitet for pengene. Det er
også til at finde en brugt high-end plov til rimelige penge, der kan
konkurere med de nyeste.
Også pladerne er billige: hvis man køber en samling er prisen sjældent over 20kr/stk, det er svært at købe cd'er til den pris.
Mere musik, mere glæde
Afslutningsvis vil jeg dog sige at også hører meget CD og er godt tilfreds med det også.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
Dolkin Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 752
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilslutte mig koret af vinylelskere - desværre ikke koret under de 35
Der er en anden dynamik og nærværd i vinyl, hvis du spørger mig. Det er som det hele er mere naturtro. Og så skal vi jo heller ikke glemme at frekvensspektret ser noget bredere ud, selvom vores højttalere ruller af over de 20kHz - og vores ører noget før. Det giver en anden 'kvalitet' i lyden, at en plov går op til omkr. 100kHz - prøv selv at sammenligne..... __________________ MvH. Dolkin.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 11 November 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stadig en pladespiller. Det skyldes det simple faktum, at jeg har i nærheden af 1000 vinylplader, som jeg stadig gerne vil kunne spille.
I CD´ens barndom var CDérne for ringe i forhold til vinyl. CD-afspillerne er idag så gode, at jeg sagtens kan leve med lyden fra dem. Men såvel CD som vinyl har stærke og svage sider.
Vinylens fordele er: mere atmosfære og sjæl.
CD´ens fordele er: nul pladeslid, nul pladestøj og forvrængning, fylder mindre.
Alt nyt musik køber jeg på CD.
__________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes tråden burde standses......  , før pladespilleren fik sin 2. eller 3. luft, kunne man få superpladespillere og tilbehør incl. plader, for ingen penge!!!, i dag hvor mange har set lyset, skal vi igen til at betale dyrt for vores drugs
Spøg til side, jeg er glad for, at jeg ikke solgte pladespiller + plader i midt 90´erne, der var øjeblikke hvor jeg var svag.
Hvis nogen er i tvivl....Jeg syntes at en fed plov styrer 100% __________________ Hilsen Pihl
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at man skal bedømme de to medier på 2 forskellige måder..! Hvis man opbygger sit anlæg til at kunne gengive musik fra CD mediet, kan det bringes til at spille fantastisk. Og ligeså hvis man er til vinyl. Mine oplevelser er at hvis man eks. Bedømmer CD mediet på et anlæg der er optimeret til vinyl, vil man ofte bedømme det som koldt og stereo perspektivet mangler, hvorimod det ofte opleves omvendt hvis det går den anden vej. Det er vel også naturligt nok! Da de medier opføre sig ret forskelligt mht. kanal separation ”hvor vinyl kræver større afstand mellem højttalerne” og hvor meget energi de to medier kan levere i bas og diskant.
Desværre har jeg et ekstremt forbrug af musik, som har resulteret i at jeg begrænser mig til kun at købe 10 plader om ugen, dette var også tilfældet da jeg havde vinyl, og jeg er ikke nostalgisk mht. musik ”jeg elsker at dyrke nyt musik” Så nogle gange sælger jeg simpelt hen alt ud for en slik, for at få plads. Så desværre gik LPèrne, Laserdiscène for mange år siden. Og snart kommer turen til CDèr.
Med alt det sagt.! Så er jeg ved at falde af stolen hver gang jeg høre vinyl, og selv om min tekniske side forbyder mig det..!? Så syntes jeg vinyl lyder bedst ...Shhh. Og hatten af for dem her der lytter til det, og nyder det. I er sku` da rigtige entusiaster .
Desværre har jeg til gode at høre om SACD/DVD-A er blevet bedre..!? for jeg syntes dybest set at det er det samme skrammel som CD ”jeg vil vove den påstand at jeg har indspilninger fra CDèns begyndelse der banker dem hen hvor peberet gror!? Og jeg tror ikke at det skyldes de nye mediers potentiale. Og den musik man kan bedømme det på er oftest gammen vin på nye flasker, eller en eller anden ukendt test indspilning ”her må de vist på tegnebrættet igen” Og den tråd der var for nogen tid siden om ”hi-fi entusiaster var dumme”! Illustrere tydeligt hvor meget studie folk ville kunne udnytte at få bedre muligheder og udstyr?.
Peter
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg kan tolke disse tilkendegivelser, må pladespilleren være klar til det næste årtusind.
Jeg var også en af de faldne diciple i starten af 90´erne der afhændede hele min pladesamling og pladespiller...... I dette herrens år 2004 købte jeg en ny og har siden været på jagt efter "mine" gamle plader. En hel del brugt og nyt er tilføjet ialt ca. 270 stk. Og jeg glædes igen over at høre de "gamle" LP`er. De gode indspilninger kan stadig noget med varme, musikalitet, transparens, rummelighed og ægthed.
Jeg glæder mig virkelig, også på andres vegne, at dette medie igen er kommet op at køre og at man er glad for det.
Mvh
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 12 November 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sad lige i går aftes og lyttede til Neil Youngs 'After the Gold Rush' på min Rega 3 og min Project-riaa-rør-forstærker!
Det var en oplevelse af nærvær og rytme!
|
| Til top |
|
| |