Forfatter |
|
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
Sendt: 03 December 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
En baffel er betegnelsen for den plade, højtalerenheden er monteret på. IB er en forkortelse af det engelske 'Infinite Baffle', hvilket betyder 'Uendelig Baffel'. Udtrykket er osse, noget forvirrende, brugt om lukkede kabinetter... En IB skal være så stor, at forsiden og bagsiden af højtalerenheden ikke kan 'se' hinanden, akustisk set (hvilket faktisk er tilfældet med lukkede bokse - men de vil, principielt, gøre det mere vanskeligt at gengive bas, sammenlignet med en ægte IB).
|
|
|
God forklaring !
Mon ikke starwars kunne være sjovt på denne anlæg 
Hvis nogen har måleudstyr og har lyst til at se "svinet", er jeg sikker på at mine kammi´s giver et lyt.
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 246
|
Sendt: 16 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2004 kl. 06:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes "Cult of the Infinitely Baffled" har også fede billeder af IB subs. Her inde kan man også lære trix!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 December 2004 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Fedt projekt - men det ser ud som om, der er en dør i din "uendelige" baffel, ret tæt på enhederne. Står den ikke og klaprer når du fyrer op?
Måske skulle jeg selv prøve IB - jeg har jo et dejligt loftrum lige over stuen - fruen kan da kun blive gladere for at få subben væk fra gulvet...
|
|
|
Jeg synes du skulle prøve det ! Det har en kæmpe WAF hvis bare man dække hulet pæn til.
Nej Man kan ikke høre det mindste fra døren + man faktisk ikke kan mærke noget på væggen.
|
Til top |
|
|
Gyzz Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 81
|
Sendt: 22 December 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torkild
Dit projekt ser skide interessant ud, jeg er blevet meget varm på et lignende projekt, og har lige et par spørgsmål .
bruger du nogen form for Equlizing ?, jeg kan se i div. forummer at det er(kan være) en fordel, men ikke er en nødvendighed.
Hvis løsningen er så optimal, hvordan kan det være at man ikke ser og hører mere om det ?
Når hva faen, jeg har et par 14" og en dør, som jeg kan lave et lille "forprojekt" med, før jeg splitter hele min biograf ad 
Kanon projekt.......kanon inspiration.......det skal prøves 
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

|
Sendt: 22 December 2004 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gyzz
IB sub er bas som du aldrig hørt bas før. en af grundene til at man desværre
ikke ser så meget til her hjemme er f.eks det er ikke så nemt at lave i f.eks en
lejlighed, det er som regel lettere at lave i et hus hvis muligheden og pladsen er
der til det. en god EQ til IB er behringer dsp1124p. byg en ordentlig IB sub der
kan flytte masser af luft vil under de rette forhold gå meget dyyyybt
du kan kigge lidt på det link jeg skrev tidligere i tråden der er masser af god info
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 December 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med de enheder som jeg brugte hos mine venner har de ikke brug for EQ, men kan man få det billigt så "skal man da ha´"
|
Til top |
|
|
Gyzz Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja, hvis man bruger de enheder, kan man sku få nogle stykker for pengene 
jeg har en biograf/fjernsynsstue på ca, 40 m², så jeg vil nok bruge 8 enheder, for at få et ordentligt lydtryk .
Så hvidt jeg kan se har du forbundet dem så de giver 4 Ohm, er det den bedste løsning ? det giver jo flest watt til rådighed, men der skal vel ikke mange watt til at slå enhederne i stykker 
Gyzz
|
Til top |
|
|
cst1967 Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 27 December 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er normalt ikke for mange watt der slår højtalerne i stykker men for meget forvringning.
__________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 27 December 2004 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et stort membranareal vil reducere risikoen for enhederne betragteligt. Og, en af fiduserne ved IB-subs er netop, at man kan anvende enheder med lav resonans og højt Q - reducerer både udgifterne til enheder OG gør behovet for EQ'ing meget mindre (eller fjerner det helt).
Når princippet ikke er mere udbredt, skyldes det nok, at det jo trods alt kræver, at folk laver små ombygninger i deres hjem. Mange synes, at det er at gå for vidt...
|
Til top |
|
|
Gyzz Forum Bruger

|
Sendt: 27 December 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man ser hvad der ellers er af projekter med store kasser i hvert hjørne af stuen, og hvad folk bruger af penge tid og ressurser, syntes jeg nærmest det virker som den ideelle løsning, at placere sub'en i et andet rum, og kun have en port i væggen, og så er det tilmed billigt  
jeg er sikker på at min kone bliver henrykt, bortset fra den lille detalje at jeg skal til at slå hul i en væg 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 December 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
WAF´en er stor på IB subs !
8 enheder lyder som en fornuftig antal.
Nej der skal ikke mange watt til at "bunde" enhederne. et slag på tasken er 60watt under 20 hz pr. enhed
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 24 September 2005 kl. 01:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gyzz, jeg vil godt give dig ret - men trods alt slår man jo huller i væg/loft/gulv, nogen vil nok tænke på, om 'hytten' skal videresælges engang... Jeg tror folk tøver med det af den grund. Selv en stor subkasse skal blot flyttes, så ligner huset sig selv. Desuden påpeger du jo selv, at kvinders reaktion på ideen kan blive ret blandet .
Mht. til de billige enheders evne til at tåle effekten, så skal man tænke på, at følsomheden stiger proportionalt med antallet af enheder, og den forbedrede akustiske belastning reducerer behovet for store membranbevægelser betragteligt (i realiteten to sider af samme sag). Bruger man f.eks. 6 X 12", har man ~3000 cm2, svarende til 2½ X 18", ganske pænt... . Det er osse derfor man kan tillade sig at anvende billige enheder - de kommer meget sjældent, nok aldrig, til at arbejde så hårdt, at forvrængningen bliver et stort problem.
|
Til top |
|
|
Gyzz Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2005 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaeø, jeg tror at jeg er med på hvad du mener .
Enhedernes arel er så stort at de skal arbejde meget lidt for at flytte en stor mængde luft Arh ha .
Ja jeg kan kun bekræfte, med mine 8x12" har jeg endnu ikke haft over 1/2 udslag, og så er det ikke længere spor rart at være i rummet.
Jeg var lidt nervøs for at jeg ikke kunne "fylde" rummet med bas, da rummet er ca. 10x4,3x2,2 meter, hvor biografen, er i den ene ende, ca. 4m af de 10.
DET ER GJORT TIL SKAMME...... BIG TIME .
Kristian
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tygget mig igennem siderne og nu har jeg lige et par spm. 
Hvad kan anbefales af enheder?
Jeg kan jo opstille 3 kategorier:
- Billige - der skal jo gerne bruges et par stykker eller 8

- Gode - her er vægten lagt på (lyd)kvaliteten - så kan jeg leve med færre enheder og lavere lydtryk.
- "Ultimative" enheder - F.eks specialfremstillet fra Skaaning etc...

Kom med et par bud, så jeg har lidt at kigge på - for jeg har et loft, og en IB-sub er sku et meget spændende projekt 
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er en jeg har set på et par IB-sider:
http://edesignaudio.com/product.php?cid=2&pid=21&cur =USD
Men hvad gør den så god?
mollecon skrev:
Et stort membranareal vil reducere risikoen for enhederne betragteligt. Og, en af fiduserne ved IB-subs er netop, at man kan anvende enheder med lav resonans og højt Q - reducerer både udgifterne til enheder OG gør behovet for EQ'ing meget mindre (eller fjerner det helt).
Når princippet ikke er mere udbredt, skyldes det nok, at det jo trods alt kræver, at folk laver små ombygninger i deres hjem. Mange synes, at det er at gå for vidt...
|
|
|
Hvad skal man helt konkret kigge på af data ved IB - hvad er "gode" data?
(PS - jeg har rimeligt styr på lukkede, refleks,transmission og horn, men IB er ret nyt for mig )
Hilsen Thomas
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 27 September 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de interessante ting ved valget af enheder til IB's er at man ofte kan nøjes med billigere enheder da et lavt Q (= stor magnet) ikke nødvendigvis er en dyd i disse konstruktioner.
Så mit bud på parametre kunne være:
- Qts omkring 0,5 - 0,7 - Lavere, hvis der skal boostes elektronisk.
- lav Fs: ca. 20- 25 Hz
- Vas må gerne være stort
- Mulighed for at flytte meget luft - dvs. mange enheder med stort areal og almindelig til lang slaglængde.
- Høj følsomhed er aldrig ringe og tilhængere af lav-Q systemer kan jo også sagtens have gavn af større magneter, så de skal ikke afvises pure.
En IB vil ikke påvirke enhedens egne parametre i samme grad som (små)lukkede eller baseflekskabinetter, så det er fint at bruge enhedens egne parametre som mål for dens opførsel. Hvis du vil simulere det med et program, så prøv et stort (tusind liter eller flere) lukket kabinet.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2005 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye har ret - blot vil jeg nævne, at enheder med en (relativt) høj Qt-værdi godt kan være ret følsomme, især de større >12".
|
Til top |
|
|
Coolzone Forum Bruger

|
Sendt: 27 September 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|