| Forfatter |
|
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
ZzZzleepY skrev:
det kan da godt være at Perejvind vil kalde at tilføre noget kunstigt
til musikken osv.. men jeg vil dog stadig mene at bi-wire er værd at
prøve hvis man har mulighed for det.
|
|
|
Absolut! Jeg er helt enig. Prøv det, og vúrder selv om du synes det lyder bedre. Når man skal vurdere forskellen mellem single- og bi-wiring, så er det vigtigt at bruge samme kabeltype og samme samlede kabeltværsnit. I modsat fald er det jo kabeltyperne man vurderer og ikke bi- kontra single- wiring. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hele ide'en med biwire er IKKE at erstatte kortslutningesbøjlerne..
Det der er tænkt med biwire er at forhindre tilbageløbsstrøm fra basenheden i at nå mellemtone/diskant.. For når du med strøm kan sætte en enhed igang, er det jo fordi at der på membranen sidder en spole som med strømmen bliver mere eller mindre magnetisk, og da der omkring spolen sidder en magnet, så vil spolen pga modpoler skubbes fra hinanden.. Men når der så ikke er denne strøm mere i spolen, men stadig en svingning på membranen, så skabes der en lille strøm som jo ikke har noget med musik-kilden at gøre...
Denne strøm vil så påvirke mellemtone/diskant når du har kortslutningsbøjlerne, fjerner du dem, skal denne strøm helt ned til forstærkeren før den kan komme op til mellemtone/diskant.. og der mener man så at den er blevet så lille at den ikke længere betyder noget..
Jeg har selv leget med biwire, og på mig lille anlæg gav det ikke nogen hørbar forskel, så pengene ville for mig, være bedre brugt på et det bedre singlewire kabel.. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 07:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. søg under biwire, der har været en masse tråde om emnet.
2. en del mener at den forbedring man opnår, stammer fra at man slipper for den billige bøjle der føljer med. det kunne derfor med fordel prøves, at fjerne denne, og enten strippe kablet så langt, at det kan nå begge terminaler. eller købe 4 x 10cm kvalitets kabel med f.eks. bananer og prøve med.
3. jeg er ikke så sikker på. jeg ikke heller ville ha' 2x3 meter til den pris hvad 4 x 3m koster.
biwire er ikke kun en fordel, se evt: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
og her er lidt mere (som jeg ikke mener som reklame, men blot som Cardas info/syn på generelt om kabler. bla. biwire.
http://www.cardas.com/content.php?area=faqs&content_id=3 &pagestring=Cable+Use __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 07:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX>>
Biwire er mest en ulempe når man benytter forskellige kabler til high/low, som mange faktisk gør.. Benytter man samme kabler til high/low så burde det give en fordel da ud undgår at bassens tilbageløbsstrøm går i mellemtone/diskant..
--
Jeg mener dog at er man under 400,- pr meter kabel, er det bedre at singlewire for alle pengene, frem for at biwire.. Man skal langt op i pris før et singlewire kabel til dobbelt pris, ikke længere lyder bedre en et biwirekabel.. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 07:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muttley
Ja. Hvis man benytter to forskellige typer, så skal det godt nok gøres med omhug. Jeg har dog med to forskelige MIT kabler, kunne gøre det med ok resultat. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal ikke biwire for - alt andet lige - at få en bedre lyd!
Men biwire terminaler gør det muligt at tilslutte mere kvadrat kabel, det kan give en effekt.
|
| Til top |
|
| |
easyrider Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2004
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Tak for alle svarene. Selv om emnet jo utvivlsomt har været oppe før, så er der svaret ikke entydigt...
Jeg aner ikke hvilken bøjle det er nogle mener man skal fjerne. Prøvede som een foreslog at afisolere nok kabel så begge terminaler (2*+ og 2*-) kunne nås. Dette gav en meget hørbar forskel til trods for at kablet er et 0,75mm2 (ja jeg ved det godt, har dog et 4mm2 jamo kabel som ikke er sat til endnu). Lyden var før ret mørk, som om diskanten kun spillede på halv. Og denne forskel var ikke et spørgsmål om smag og behag. Kunne næsten sammenlignes med at høre musik med og uden fingre i ørene . Nu lyder den som den skal.
Nogen der kan forklare det?
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Easyrider>>
Du SKAL fjerne de kortslutningsbøjler, ellers er der ingen ide med at sætte 2 sæt kabler på, foruden det at du får et tykkere kabel..
Som navnet antyder, er det noget som laver en kort slutning mellem noget - De sidder der for at man ikke absolut skal bruge 2 sæt kabler, så er der 2 metal bøjler - en mellem bas+ og mellemtone/diskant+ og en mellem bas- og mellemtone/diskant- så kan man altså nøjes med at sætte kabel til bas terminalerne, da mellemtone/diskant så får samme signal via kortslutningsbøjlerne..
Jeg har taget 2 billeder af min ene speaker, så du kan se hvordan det kan se ud.:
Her er de på:

Her er kun den ene på:
 __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
easyrider Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm...
Sådan nogle har mine B&W'ere slet ikke. Ikke længere ihvertfald, har købt dem brugt så det er ikke mig der har pillet dem af og jeg anede derfor ikke de har været der. Med mindre altså de sidder indvendigt? Er det muligt?
Vil det sige at hvis man piller dem af og ikke tilslutter diskanten med HT kabel særskilt, ja så er der slet ingen forbindelse til diskanten?
|
| Til top |
|
| |
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld.
Jeg kan bare ikke lade vær.
"Jamen selvfølgelig skal du biwire dine højttalere - ingen tvivl om det. Hermed opnår du den store fordel at selv om der er evt. forvrængning i bassen påvirker dette ikke dine mellemtoner og diskanttoner"
"NU er der bas - helt ned til 13 hz - og den er DYB."
Jeg kan desværre kun grine. Troede først at det var en skrive fejl. Man kan jo være forviret, men så kom den der "NU er der bas" i andet indlæg.

|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
easyrider skrev:
|
Hmm...
Sådan nogle har mine B&W'ere slet ikke. Ikke længere ihvertfald, har købt dem brugt så det er ikke mig der har pillet dem af og jeg anede derfor ikke de har været der. Med mindre altså de sidder indvendigt? Er det muligt?
Vil det sige at hvis man piller dem af og ikke tilslutter diskanten med HT kabel særskilt, ja så er der slet ingen forbindelse til diskanten?
|
|
|
Jep.
Forbind dit (singelwire) kable som jeg har gjort.

__________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Easyrider>>
Ja, er bøjlerne der ikke, vil du ikke kunne høre diskant ved at kun at tilslutte på bas terminalerne..
Hvis du ikke kan se noget udenpå, så har manden måske lavet noget ved dem indeni, men jeg kender ikke lige b&w's bøjler, så jeg ved ikke lige hvordan de ser ud i forhold til mine, men de burde ligne lidt..
__________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
MuttleyDK skrev:
|
Hvis du ikke kan se noget udenpå, så har manden måske lavet noget ved dem indeni, men jeg kender ikke lige b&w's bøjler, så jeg ved ikke lige hvordan de ser ud i forhold til mine, men de burde ligne lidt..
|
|
|
De er magen til og lyder forfærdeligt __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clifton>>
ups da, havde ikke set du havde skrevet og taget et billed.. Men perfekt så, så ved easyrider det.. :) og ja, de bøjler bør ikke bruges :> __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
easyrider Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Tak for de illustrative billeder. Nu kan også jeg hitte ud af det
Er det bedre at bruge det samme kabel til begge terminaler eller kan det betale sig at forbinde diskanten med et lille stykke særskilt kabel fra bas terminalen som en anden har foreslået at gøre?
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rent akademisk mener jeg ikke du vil få noget ud af at bruge noget andet kabel end det du føder dine højttalere med (så længe det ikke er ringere, selvfølgeligt). Umiddelbart tror jeg det er bedre bare at køre kablet gennem terminalerne, men de kan jo prøve dig frem  __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
easyrider>>
Var jeg dig, ville jeg for det første tjekke om diskanten spiller hvis du kun forbinder bas'en.. Gør den det, skal du ha' fixet dine speakers, så der ikke længere er forbindelse mellem bas/diskant..
Spiller diskanten ikke, så kan du med 1 stk. kabel gøre som clifton viser. Har du 2 ens kabler, tilslutter du bas og diskant seperat og samler de 2 kabler i 1 sæt terminaler på forstærkeren. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |