Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Verdens bedste højttaler til prisen??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 December 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Sheiken skrev:

Skoust skrev:
HÅBER det var ironisk ment..

var det ik

Nnnnå.. *GGG*

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

Sheiken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 December 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:
Sheiken skrev:

Skoust skrev:
HÅBER det var ironisk ment..

var det ik

Nnnnå.. *GGG*

Kåre svar

Til top Vis Sheiken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sheiken

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 December 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

hmm. lidt latterlig tråd i mine øjne - "den beste højttaler til prisen"

Spørgsmålet er så bare:

til hvilken pris?

i hvilket rum?

til hvilken musiksmag?

med hvilket udstyr?

ovenstående er parametre man ikke kan tale generelt om. Er en lille kompakt Sonus Faber monitor (f.eks guareni homage) dårligere eller bedre end et sæt VA mahler? næ, de kan bare noget forskelligt! Det er forskellige mennesker der køber dem.

Den bedste HT findes ikke, da det i sidste ende kommer ud på individeulle præferencer. Min pointe er at det er håbløst at diskutere, uden først at have sat nogle faste parametre op. Og selvom der var fastlagte parametre, ville det være umuligt at udregne pris/ydelsesforholdet..

Mange af de forslag, der er kommet fra folk, er sgu sikkert bare fremsat på baggrund af spekulationer og hverdagsforestillinger, for hvor mange forskellige mærker er det nu lige - i bund og grund -  vi har hørt???

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 December 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

hmm. lidt latterlig tråd i mine øjne - "den beste højttaler til prisen"

Spørgsmålet er så bare:

til hvilken pris?

i hvilket rum?

til hvilken musiksmag?

med hvilket udstyr?

ovenstående er parametre man ikke kan tale generelt om. Er en lille kompakt Sonus Faber monitor (f.eks guareni homage) dårligere eller bedre end et sæt VA mahler? næ, de kan bare noget forskelligt! Det er forskellige mennesker der køber dem.

Den bedste HT findes ikke, da det i sidste ende kommer ud på individeulle præferencer. Min pointe er at det er håbløst at diskutere, uden først at have sat nogle faste parametre op. Og selvom der var fastlagte parametre, ville det være umuligt at udregne pris/ydelsesforholdet..

Mange af de forslag, der er kommet fra folk, er sgu sikkert bare fremsat på baggrund af spekulationer og hverdagsforestillinger, for hvor mange forskellige mærker er det nu lige - i bund og grund -  vi har hørt???

Nu tror jeg vi skal passe på med at overreagere. Det er selvfølgelig en subjektiv vurdering ud fra det, som den enkelte har hørt. Ligesom lyd, har folk også forskellig opfattelse af priser. Noget er dyrt for andre, nogle syntes noget udstyr er rimeligt prissat..... Ja ligefrem billigt. Folk bor også forskelligt. Det afhænger af mange faktorer. Så det tror jeg alle kan være enige i.

Det er et spørgsmål om tolkning og præferencer. Tror ikke man skal tage denne tråd alt for bogstaveligt og ophøjet. Jeg har personligt opfattet tråden som en subjektiv vurdering, hvor man kan komme med sit besyv. Intet rigtigt eller forkert i det. Det er en individuel vurdering hvor der ikke er et endegyldigt facit.

Det er bare bud. Det kan ikke give ild i bagporten hos mig   

Jeg kan udemærket følge Malthe K´s anskuelser, som der er meget rigtigt i. Syntes måske blot at der bliver navlepillet lidt for meget, istedet for at tage tråden for det, den er   

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Holdberg, som jeg læser dig, så er du jo enig i mine betragtninger, hvilket jo er fint nok... 

Men derfor undres jeg lidt over alle dine stikpiller rettet til mig. Hvor hører det hjemme at beskylde mig for navlepilleri, "ild i bagporten" og "overreagere" (husk mottoet - gå efter bolden, ikke manden!) .

Og hvad er der nu i vejen med lidt entusiasme? Jeg går op i hifi, og synes blot det er forkert at man straks udnævner "sit mærke" til verdens bedste! I så fald må man også forvente lidt kritik, om ikke andet så til den metodiske tilgang (eller manglen på samme). 

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jammen jeg er nu af en helt anden mening.. feltet er slet slet ik så stort..

hvis vi tog samtlige speakers nævnt i denne tråd.. ja selv CV  smed på samme udstyr samlede 100 personer herinde fra.. så tror jeg valget vil ligge på to speakers ca jævnligt fordelt..

Smag er imo ikke så stor en faktor, noget lyder rigtigt, andet lyder forkert  

smag er bare en måde at forsvare sit valg på, men grunden til vi alle har så mange forskellige ting er vel udtryk for forskellige lyttesesioner før køb og forskellig størrelse på spækket i baglommen.. samt selvfølgelig er der os lytterum at tage højde for

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Holdberg, som jeg læser dig, så er du jo enig i mine betragtninger, hvilket jo er fint nok... 

Men derfor undres jeg lidt over alle dine stikpiller rettet til mig. Hvor hører det hjemme at beskylde mig for navlepilleri, "ild i bagporten" og "overreagere" (husk mottoet - gå efter bolden, ikke manden!) .

Og hvad er der nu i vejen med lidt entusiasme? Jeg går op i hifi, og synes blot det er forkert at man straks udnævner "sit mærke" til verdens bedste! I så fald må man også forvente lidt kritik, om ikke andet så til den metodiske tilgang (eller manglen på samme). 

Jeg tror du misforstår mig. Så nært skal du ikke tage mine ord. Stikpiller er det i alle tilfælde ikke. Hvis du føler dig stødt over min formulering, skal jeg være den første til at undskylde. Jeg er ikke garant for at bruge tid på mudderkast, det er der rigeligt af

Du har givet dit syn på tråden. Jeg giver blot mit i ovenstående. Jeg mener måske at du går lidt for meget i detaljen. No hard feelings her.

Jeg føler ikke at du kritisere mig personligt, eller så er der afgjort noget som jeg har misforstået. Jeg nævner også i min tråd, at intet er 100% perfekt. Men allround er Strauss den fortrukne højttaler for mig, udfra de emner som jeg har prøvet i min stue. Det beroer på en subjektiv vurdering. Overfladiske om du vil. Det skal der også være plads til, så længe det har relevans for tråden.

"Verdens bedste højttaler" er måske også at tage munden for fuld, da der som du korrekt nævner, er en masse faktorer som spiller ind. Tråden skulle nok nærmere have overskriften "Din foretrukne højttaler".

Ps. Jeg vil også betegne mig selv som entusiast. Så vi er i samme båd, selvom vi ikke er enige om alt !

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Holdberg, som jeg læser dig, så er du jo enig i mine betragtninger, hvilket jo er fint nok...

Men derfor undres jeg lidt over alle dine stikpiller rettet til mig. Hvor hører det hjemme at beskylde mig for navlepilleri, "ild i bagporten" og "overreagere" (husk mottoet - gå efter bolden, ikke manden!) .

Nu død jeg sgu af grin følger du dig også forfulgt på gade ???

Nå den bedste speaker til prisen er og bliver Snell EII .
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

yanomami
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 04 December 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Vienna A Strauss, basta!!!!!!!!!!!!!!!

Til top Vis yanomami's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af yanomami

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

hvis vi tog samtlige speakers nævnt i denne tråd.. ja selv CV  smed på samme udstyr samlede 100 personer herinde fra.. så tror jeg valget vil ligge på to speakers ca jævnligt fordelt..

smag er bare en måde at forsvare sit valg på, men grunden til vi alle har så mange forskellige ting er vel udtryk for forskellige lyttesesioner før køb og forskellig størrelse på spækket i baglommen.. samt selvfølgelig er der os lytterum at tage højde for

Ja, jeg er helt enig i at man godt objektivt kan tale om at nogle hifi-ht lyder mere rigtigt end andre. MKen det ændrer ikke på problematikken af at finde det helt rigtige match mellem pris og ydelse.

Noget andet er at nogle HT lyde vidunderligt på en lille fin rørforstærker, mens andre HT kræver en kæmpe (dyr) amp for at åbne op. Skal man så medregne det nødvendige komponenter i setuppet i højttalerens pris?

Som jeg også tidligere har redegjort kort for synes jeg der er mange men'er i at finde den bedste HT til prisen. Jeg tror ikke det lader sig gøre så nemt som du siger.

Jeg vil tilslutte mig det Holbergs skriver - at denne tråd nok nærmere skulle handle om, hvilke HT man synes godt om.

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Jensen skrev: "Nu død jeg sgu af grin"  tjaa.. Gid det var så vel!

følger du dig også forfulgt på gade ??? Nej, men du har åbenbart et problem med mig, eller det jeg skriver?   

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 04 December 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Jensen skrev: "Nu død jeg sgu af grin"  tjaa.. Gid det var så vel!

følger du dig også forfulgt på gade ??? Nej, men du har åbenbart et problem med mig, eller det jeg skriver?   

Næ kan du ikke læse hvad du selv skriver , forbi holberg skriver det han mener .

Som du selv skrev

Men derfor undres jeg lidt over alle dine stikpiller rettet til mig. Hvor hører det hjemme at beskylde mig for navlepilleri, "ild i bagporten" og "overreagere" (husk mottoet - gå efter bolden, ikke manden!)

Det er da en griner .

Og ja alle falder nok DØD om en dag også dig .

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Wayne skrev:

Ja jeg ved godt at der har været en lignende tråd her i forummet men ville lige sætte en debat i gang, denne gang om "Verdens bedste højttaler til PRISEN".

Jeg har selv hørt meget få højttalere så jeg har ikke selv noget bud men skriv løs!! ;)

Kan godt lide dit inlæg....Meeeen hvis man delte højtalerne op i pris grupper så ville man bedre kunne sammenligne.

EKS.

En med mange penge ville måske synes at en BMW 745 er bedst til prisen.....

Mens en med en lille penge pung ville synes at en FIAT 127 er bedst til prisen.... 

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du har en mærkelig form for humor Jensen- men skal vi ikke bare afslutte den her, inden det bliver alt for meget off topic.

Det jeg ikke kunne forstå på Holbergs indlæg var at han gav mig ret i mine tanker, men så i øvrigt tilføjede at det var det rene navlepilleri fra min side. Men jeg tror Holberg og jeg er nået til enighed omkring det her - han har i hvert fald forklaret, hvad der var meningen. Tak for det.

men grin du bare videre. jeg er da glad for at jeg kan gøre dit liv lidt sjovere

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Sendt: 05 December 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Jeg synes du har en mærkelig form for humor Jensen- men skal vi ikke bare afslutte den her, inden det bliver alt for meget off topic.

Det jeg ikke kunne forstå på Holbergs indlæg var at han gav mig ret i mine tanker, men så i øvrigt tilføjede at det var det rene navlepilleri fra min side. Men jeg tror Holberg og jeg er nået til enighed omkring det her - han har i hvert fald forklaret, hvad der var meningen. Tak for det.

men grin du bare videre. jeg er da glad for at jeg kan gøre dit liv lidt sjovere

Ja jeg har humor og bruger den også , det skal du også

Jeg synes da holbergs indlæg var rigtig godt

Men jeg holder på Snell EII endnu .

Tænk hvis man kunne lave disse speaker igen og spytte dem ud til 5000kr sættet det ville være sjovt .

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 December 2004 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Ingen af de nævnte...jeg syntes det er vanvittigt at man skal op med min. 50k for et sæt speakers før de lyder ordentligt

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 December 2004 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Bedste til prisen, tja... Et lille sub-sat PC system til et par hundrede kr. i Aldi.....

Ellers er der som Alex nævnte en god chance for at de fleste mener at netop deres valg er det bedste til den givne sum penge, ellers havde man vel ikke købt dem?

Med dette emne skal man nok ikke tage tråden for seriøst. Der skal nok lidt flere parametre til for at gøre et optimalt valg i en given prisklasse.

Mvh,

Karsten

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Sendt: 05 December 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hvorfor behøver det at være indenfor en given prisklasse? Hvis man sammen ligner et par højttalere til 10k, med et sæt til 15k, men dem til 15k gir dobbelt så meget lyd for pengene? Så må de da være bedst til prisen. Dagen after hører man måske et sæt til 100k, men de er ti gange så gode som dem til 15k, så må det være dem til 100k man synes er "BEDST TIL PRISEN" selvom man måske ikke har råd til dem.

Ved godt det er meget firkantet stillet op, og jeg ved også godt at mange skifter fra et par højttelere til f.eks 30k, til nogle der måske koster 40 eller 50k, bare lige for at få LIDT bedre perspektiv, LIDT flere detaljer eller LIDT strammere bund. Det betyder ikke nødvendigvis de mener de nye er bedre til prisen men bare at de er villig til at ofre det ekstra, for dén lille smule mere.

Og nu det tråden egentligt handler om  -  Personligt synes jeg at et af de bedste bud på "bedst til prisen" må være DLS R55, som gør så meget rigtigt, til en helt overkommelig pris. De koster vejledende 10k for et sæt, men spiller nemt op med højttalere til 15 eller måske endda 20k sættet.

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

Cujo
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Heltny m.fl.

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 05 December 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

´Smag er IKKE en måde at forsvare sig på - nogle vil hellere ha hjemmelavet bøf og andre dåsebøf - jeg vælger hjemmelavet bøf, selv om de er de BILLIGSTE ---- Har man et lyst klingende anlæg, vælger man vel også et varmt/mørktklingende kabel for at få ballance i klangen - selvom om de LYSTKLINGENDE kabel koster 30 gange så meget.

Det er LANGT fra ALLE der vil/skal ha noget dyrt, for at gøre sig interessant !!!!

Men HVIS smag bare er et ord man gemmer sig bagved - jamen så er jeg jo 10.000 kilometer foran - mit anlæg koster ikk en brøkdel af hvad de forskellige her på siden har ofret (pga det er noget man selv har skruet sammen) og hvordan det så lyder, JAE det er jo ikk en smagssag, så det lyder jo HELT SIKKERT ligeså godt som det i har brugt mellem 75.000 og 500.000 på !!!

SMAG = ER BARE ET ORD MAN GEMMER SIG BAGVED !?!?!?!?!? Og hvormange dollars man har at bruge af ?????? HVORFOR har ALLE så ikk det samme anlæg fra BILKA til 1500,- kr ??? Er dem der har brugt MANGE MANGE MANGE penge på anlæg så snotdumme ???? Eller vil de bare ha et RIGTIG DYRT ANLÆG at gemme sig bagved ????

SÅ KAN JEG DA PEGE PÅ EEEN, DER ER SNOTDUM !!!!!!!!!

AAAAAAAAAAAARRRRHHHHHH, ved du hvad, du er jo ikk rask - jo lyd ER en smagssag - Jeg HAR brugt MANGE MANGE MANGE IDIOTPENGE på anlæg, men der var sku ikk noget der rigtig faldt i min SMAG !!!!!!!!

Men jo - jeg kender også en der har VERDENS BEDSTE/DYRESTE FORSTÆRKER - VERDENS BEDSTE/DYRESTE HØJTTALERE - VERDENS BEDSTE/DYRESTE KABLER OG VERDENS DYRESTE DREV OG D/A -------- Jeg er ikk misundelig, for han er ikk engang SELV tilfreds på trods af MANGE MANGE MANGE timer og penge til det.

Det der er sket er at han har været for DUM til at lade sig påvirke af omgivelserne FØR køb osv. han har sku nok ikk sin egen SMAG

Men sig mig, HVORFOR har du lige DET anlæg du har ???? Det sku vel ikk være fordi lyden falder i DIN SMAG ? Eller har du været FOR DUM og ladet dig påvirke ?

Jeg synes altså generelt at DU er en "lille" smule for dum at høre på - og du bad os (mig og en anden) finde et andet sted at skrive ?? men er det egentlig ikk også en SMAGSSAG ????

Jeg ved ikk om du er igang med at fortælle omverdenen, at du har RIGTIG mange penge eller hvad du har gang i ? Er dit anlæg DIN smag eller skal du bare ha noget at vise kammeraterne ???

Næh nej - smag er noget man HAR, ikk noget man gemmer sig bagved - ellers var der jo nok ikk så meget at vælge imellem (i samme prisleje)

Jo - smag gælder STORT inden for hifi - MIT anlæg, er MIN smag - om andre kan li lyd/udseende osv rager mig - det er MIT og MIG der skal se/lytte på det ! Jeg skal ikke vise det frem for andre - eller fortælle at jeg har brugt så og så mange penge på det !!!!!

Til top Vis Cujo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cujo

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 December 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

CUJO - det er fint at argumentere, men pas lige lidt på dit sprog. Du kan sagtens give din uforbeholdne mening til kende uden at dømme nogen "dumme"
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes