Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2009 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Hej frede4500

Størelsen på kortet er stort set ligegyldig, bare at signalvejen er så kort som muligt !  og så skal komponenterne være i orden ! Ang. strømforsyning så køre jeg med en bærbar UDEN powerstikket tilsluttet, så både bærbar OG dac forsynes med rent batteridrift !  og jo det kan GODT HØRES !  selvom der stadig er et godt stykke vej op til min Lyngdorf CD-1

MVH Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:
...men af de mange proff kort jeg har hørt ,lød de alle betydeligt bedre hvis de kørte ud gennem en extern dac ,det er umuligt at lave en high end dac og et audio interface i en lille box ,eller på et indstikskort ,pci el pcix ,hvor dac'en og de analoge kredsløb ,får sin strøm fra pc,en ,gode proffe audiokort såsom ,rme ,m-audio ,digidesign ,audiotrack ,tc osv har ret gode spdif udgange ,og leverer et godt digital signal ,tilsæt en extern dac og pc'en bliver næsten ligesågod som en high end cd afspiller

Må lige indskyde at din tekst herover åbenbart er baseret på mangel på viden, og mere indeholder holdninger end fakta.
Har selv brugt Lynx Two B via dets analoge udgange på et highend anlæg i flere år nu.
På intet tidspunkt har der været støj eller forvrængning ud af kortet der på nogen måde kunne relateres til PC'ens strømforsyning. Lyden er ganske enkelt hamrende neutral, transparent og detaljeret.
Jo, der findes da bedre eksterne DAC'er, men man skal altså typisk op på en prislap på over 100.000 kr for at finde noget få produkter der entydigt er bedre.
Jeg foretog på et tidspunkt en sammenlignende test mellem Lynx Two B og en Accuphase CD/SACD afspiller til 90.000 kr. på et særdeles kompetent anlæg. Kablerne var de nyeste, hotteste highend kabler på Accuphasen og på Lynx var det det breakout kabel der følger med lydkortet. Foreskellen mellem dem udeblev helt og aldeles ved de første 5-6 musiknumre vi spillede, der var ganske enkelt INGEN foreskel. Derefter fandt vi nogle få numre hvor dybe kvindestemmer afslørede at nedre mellemtone var en anelse mere fyldig via Lynx end via Accuphasen. Om det så var Lynx eller Accuphase der var mest korrekt var umuligt at vurdere, dertil var forskellen alt for lille. Faktisk kunne foreskellen lige så godt være relateret til kablerne som til konverterne. Uanset hvad ens holdning er til Accuphase, hører de absolut til i den seriøse ende af HiFi spekteret, så der er altså ingen tvivl om at interne lydkort i klasse med Lynx lægger sig lunt i svinget i highendklassen.
At man så kan montere en ekstern dac til den digitale udgang og gøre sit 7000 kr.'s lydkort en anelse bedre med en ekstern dac til måske 20 gange så høj pris, er jo bare en rar ting. Men man får efter min opfattelse derved kun mulighed for en marginal forbedring til en ekstrem merpris.

Med venlig hilsen
Henrik Balle Koefoed

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

mit indlæg er baseret på erfaring med audiokort ,har prøvet nogle stykker efterhånden og de bedst lydende er dem fra m-audio og rme .rme er efterhånden gået hen og blevet studie stndard ligesom jbl4412 ,jeg arbejder med lydteknik i lydstudie ,og har endu ikke hørt et lydkort ,der leverede en brugbar lydkvalitet over analog indgangene ,til miks recording og masterering af feks en cd produktion ,dertil er min externe dác for go i forhold til lydkortenes små ditto ,den analoge udgang lyder fint fint ,men den lyder endu bedre over dac,en ,er især hørbart på gode studio monitors og på mine akg k702 ,der er forskel uden dac er lyden uengagerende og der er kompresion og der mangler dynamik ,dette har jeg oplevet på alle kort ,kender dog ikke kortet fra lynx ,men kunne ikke forestille mig at det skilte sig ud fra mængden af proffe audiokort

det skal siges at jeg er trænet i at lytte .og træner/arbejder ca 4 timer foran pulten hver dag

for det utrænede øre kan det være svært at høre forskel på ting ,måske derfor du får sammenlignet et billigt pci kort med ultimativ high end ,gid det var sådan

selv protools hd sytemmerne ,lyder bedre over en extern dac

nu skal det lige siges herfra at ,accuphase og ml aldrig har imponeret mig ,kun prisen

har en ven der har lyttet til 100 vis af forstærkere ,og han mener stadig hans nad3020 er den bedst lydende i verden uanset pris

Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Nu har lynx altså et lidt specielt ry blandt lydkort, så jeg mener ikke at det kan skæres over samme kam som alle andre.

Inden tråden løber helt ud i hat og briller, er der så nogle af jer der har hørt et lydkort der er bare mindst lige så godt som lynx two ?, de har trods alt ca. 5 år på bagen.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Juni 2009 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

det her skal nok banke lynx af banen ,måske er det verdens pt bedste lydkort

http://www.thomann.de/dk/rme_micstacy_incl_madi_option.htm

eller dette med en presonus digimax konverter ,lyder kanont over spdif udgangen

http://www.thomann.de/dk/maudio_profire_lightbridge.htm

med en brugt ontech dac til 2500kr istedet for presonusen  er det billigere ,og betydeligt bedre end feks lynx kortet

Ghump
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

frede4500 skrev:

kender dog ikke kortet fra lynx

frede4500 skrev:

med en brugt ontech dac til 2500kr istedet for presonusen  er det billigere ,og betydeligt bedre end feks lynx kortet

Sjov påstand når du netop ikke kender produktet

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2009 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Som læser er det lidt frusterende, når så kompetente (og dermed troværdige) folk udtaler sig sort/hvidt om noget de dybest set ikke ved.
Husk at som fagmand regnes de dine ord for mere troværdige end mine, så udtal lidt mindre sort/hvidt, når du ikke er 100% sikker

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om fordelene ved at sende lyden digital væk fra computerens strømforsyningen og klare dekodinngen et mere elektronisk beskyttet sted.
Men derfra til at lave en sammenligning, hvor parten man ikke kender nedgøres til taberen er lidt useriøst.

Yderligere er det useriøst sammenligne nypriser med brugtpriser.

Jeg har købt lynxtwo B brugt for 350 USD på ebay, og dermed er lynxtwo løsningen faktisk den billigste (hvilket var derfor jeg valgte denne løsning).

frede4500 skrev:

"Billigere" passer tydeligvis ikke. "Betydeligt bedre" er en alt for skarp udtalelse om noget du ikke har hørt. Til nød kunne du have sagt "formentlig bedre".

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 Oktober 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

sjovt nok har jeg et m-audio lightbridge og et rme hammerfall lydkort ,har hat lånt et lynx2 kort ,et digitech rack2 ,og haft mulighed for at lytte på protools hd ,via mit eget monitor anlæg som består crown powertech 2,1 og jbl pro 4412a modificeret med sølvkabler og udmålte high end komponenter i delefilteret)

som dac er brugt en parasound dac 1100hd og en presonus digimax fs

som word clock generator er brugt apogee big ben

det der gav den bedste opløsning og er mest frekvens korrekt er protools hd med parasound dac

det der lød næstbedst var m-audio/rack2 med parasound dac ,dog er forskellen så lille at det ikke kan betale sig at investere de 50.000kr som protools hd systemmet koster ,man skal alligevel bruge en ordentlig ekstern dac alligevel

lynx kortet lød også godt men det havde et par problemmer medopløsning og tansistenser over sin egen dac ,og en noget flad lyd , det samme problem der er med rme kortene ,selv med ekstern dac

lynx kortet lød fint med ekstern dac dog kunne det ikke måle sig med de rent digitale firewire lydkort ,jeg prøvede det imod

konklusion indstiks kort er ikke en optimal audio løsning ,derfor bruges den slags heller ikke i mit lydstudie ,eller andre seriøse studier jeg kender til ,bare alt den digitale støj der er inde i et pc kabinet ,er nok til at ødelægge lyden en del ,firewire er den optimale løsning

det skal siges at mit m-audio kort ikke trækker strøm fra pc,en men får strøm fra sin egen lille hjemmelavede switch mode strømforsyning

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Hvis du har haft lånt Lynxtwo kortet (A, B eller C), så giver det rimelighed, at du udtaler dig (Lynxone giver ikke et rimeligt sammenligningsgrundlag).

Dit sidste indlæg var også noget mere nyanceret og beskrivende forhold til dit første. De detaljer og sammenligninger du nævner er erfaringer, der virkeligt kan bruges til noget her på sitet.

Men dine forrige indlæg var lidt sort/hvide og du gav ikke til kende, at du havde haft lånt lynxtwo kortet.

frede4500 skrev:

mit indlæg er baseret på erfaring med audiokort ... kender dog ikke kortet fra lynx ,men kunne ikke forestille mig at det skilte sig ud fra mængden af proffe audiokort

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

lynx kortet jeg har lyttet på var en a version med 4in/out ,det havde den klart bedste interne dac og var det kort der lød bedst på analog udgangen ,men det lød bedre med en ekstern dac ,det er et kanont kort nok det bedste lille pci kort på markedet ,ville gerne høre et af deres kort med aes ebu udgang ,jeg afprøvede det hele via spdif udgangene

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

A, B og C burde lyde ens, det er jo blot antallet af kanaler der variere. Jeg mener også det er et ganske udmærket kort, selvom det nok ikke er "verdens bedste uanset pris". Ingen tvivl om, at der findes ekstert grej der overgår det.

Når du siger, at du afprøvede det hele via spdif udgangene, hvad mener du så?
Sammenlignede du Lynxtwo analog udgange, med Lynxtwo spdif udgang -> DAC?

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er ked af at sige det.
Det meste af det du har givet udtryk for ind til nu, har udstrålet useriøsitet, uvidenhed og mangel på evne til at udtrykke hvad det nu er du ønsker at formidle videre til os.
Dine seneste to indlæg var klart bedre end de første, men stadig indeholdende en stor del fejlinformationer og mangel på forståelse for hvad du udtaler dig om.

Forumet her er et HIFI forum. Du lader til at forveksle lydstudie teknik, monitorlyd og evnen til at afsløre fejl i mixningen, med HiFi produkter, highendlyd og evnen til at formidle en musikalsk fremførelse med høj troværdighed.
De ting er nemlig vidt forskellige produktgrupper, lydtyper og fremførelses filosofier.
Crown og JBL "siger" overskud, kraft og afsløring når vi taler lydstudier.
De samme produkter siger for-meget-overskud-til-at-kunne-fokusere-på-de-små-detajler, opsvulmede og grovkornede når vi ser på dem med HiFi øjne.

Derudover får typen af produkter, mig til at tænke (og her kan det jo være jeg tager fejl);
Disse produkter står formodenlig placeret i et lydstudie af en art. Her er det 99% sikkert de ikke er stillet op så der er taget behørig hensyn til refleksion, difraktion og lydudståling i det hele taget. Der bliver efter al sandsynlighed lyttet i nærfelt så hele perspektivet er væk og rummet er sandsynligvis efterklangsmæssigt dæmpet lang mere end nogen foreskrifter til HiFi-lytterum anbefaler.

Hvorfor denne lange udredning som nærmest ligner en person hetz?
Jo, alt dette skriger nemlig til himlen at enhver vurdering af High End produkter testet under disse betingelser må betragtes som useriøs, fejlbehæftet og udført af en person der tydeligvis ikke har indsigt nok i emnet til at udtale sig i en tråd der indtil nu ellers stort set har udstrålet seriøsitet, indsigt og viden.
Når personen så samtidig udtaler sig skråsikkert, sikrer han sig også at andre falder i den samme vildfarelse som han selv og tror hans udtalelser rent faktisk kan bruges til noget i denne sammenhæng.
Skal man udtale sig så skråsikkert er det en god idé at vide noget om det man skriver.
For eksempel at der er forskel på en DAC og en ADC,
at man ikke kan udtale sig om frekvens korrekthed uden at have målt på produkterne,
at det hedder transienter og ikke tansistenser.
at de DACs og ADCs der sidder på Lynx Two A/B/C er helt ens for hver type og opbygget med samme printlayout omkring hver DAC eller ADC chip.
at Lynx Two faktisk har en AES/EBU udgang.
(Listen er meget længere, men det er min tålmodighed ikke)

Du lægger ud med at postulere at Lynx Two er et ikke særlig godt lydkort med mange bedre alternativer, og efter at du bliver presset, udtaler du at det er det lydkort du har stiftet bekendtskab med der har den bedste lyd ud af kortet i sig selv, men at det kan blive meget bedre med en ekstern DAC.
Ja, undskyld. Og her har jeg så gået i 5 år og troet at tråden hed "Verdens bedste lydkort uanset pris", og ikke "verdens bedste eksterne DAC uanset pris".

Jeg trækker mig hermed fra tråden til den forhåbentlig genvinder sin seriøsitet.

Med venlig hilsen
Henrik Balle Koefoed
Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 15 Oktober 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

sorry sinobi jeg er ordblind og staver mange ting forkert ,og din argumentation minder om noget der er kommet ud af pia k's mund

der findes sgu ikke nogen pci kort på markedet der lyder fedt i sig selv basta ,så ville man jo nok bruge analog udgangene ,hverken til hifi eller studie brug ,et lydkort kan være rent digitalt og eksternt eller det kan være en komplet løsning

mht studie så ved du vist ikke helt hvad du taler om ,mit studie rum er ikke dæmpet specielt meget ,da jeg bruger software baseret rum korrektion ik's arc ,da jeg er afhængig af også at kunne lytte hifi på anlægget ,for at have enreference at mikse efter

jeg har ikke siddet og testet kort med skulle bruge et ekstra kort til et ekstra sytem og afprøvede lige hvad jeg kunne låne mig frem til

ved godt der er aes på kortet men min indgang i parasounden virker ikke omskifter relæet skal skiftes

det var nu også deres store kort der var interesante at afprøve via aes ebu udgangen ,men de kan ikke køre protools ,så det bliver nok aldrig interesant med lynx kort for mit vedkommende heller ikke til hifi

for de der pci kort deler strømforsyning med resten af pc,en og det genererer digital støj på et generende niveau 

ang acuphase så er det ikke et mærke der nogensinde har imponeret mig ,heller ikke mark levisom gryphon passlabs og hvad man ellers har prøvet at lytte til

jeg har brugt proffe pc audio kort siden 2002 ,til både hifi og lydproduktion ,og har haft mulighed for at afprøve det meste .og sværger til eksterne kort som helst skal være rent digitale ,med egen switch mode forsyning ,mit nuværende m-audio kort ,har fået en specielt hjemmebygget switcth mode forsyning med net filtre istedet for den der fulgte med og det kan klart høres ,jeg kører den på batterier sammen med presonus preampen/dac

og det største problem ved at gengive lyd fra en pc ,er at moderne dvd drev som cd afspiller ,ikke er nogen særlig god løsning ,philips løbeværket i parasounden er pænt mange gange bedre og mere stabilt

hvis vi er der ude omkring audio kort er uad's dsp kort også audiokort ,og uad2 med ssl4000 emulering er det mest velydende på markedet ,især deres fairchild emulering som lyder bedre end the real deal

at påstå interne dacs på pci kort bare kommer i nærheden af high end er for mig en dybt uforståelig påstand ,i mine ører gør det ondt når jeg lytter på skodlyd

frede4500
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Ja, undskyld. Og her har jeg så gået i 5 år og troet at tråden hed "Verdens bedste lydkort uanset pris", og ikke "verdens bedste eksterne DAC uanset pris".

Jeg trækker mig hermed fra tråden til den forhåbentlig genvinder sin seriøsitet.

Med venlig hilsen
Henrik Balle Koefoed
[/QUOTE]

kan et lydkort kun være eksternt? det var jeg ikke klar over ,så er mit eksterne rent digitale lydkort slet ikke et lydkort men en dac

Rene_49
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

for lige at komme med min egen person erfaring ang. med brug af pc og afspilning af musik.
jeg bruger faktisk næsten kun min bærbar computer , sammen med et creative soundblaster 24bit lydkort. ekstern lydkort med
usb.
alle mine cd'er er er rippet i lossless apple format til itunes. altså tabsfrit.
jeg overføre mit signal fra lydkortet til min reciver med et coax kabel fra QED.

jeg har haft en cd afspiller på til 2500.kr og det synes jeg ikke var bedre.
men jo der er mange muligheder inden for computer som vi bør udnyttet.
Til top Vis Rene_49's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rene_49

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 12
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes