Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ctacta,
Ja man kan hurtigt få skudt noget i skoen. Jeg mener selv at jeg kan høre en del, men jeg er ikke så fanatisk som nogle. Musik skal føles, og så er jeg ligeglad med om man kan høre græsset gro. Jeg indrømmer blankt at jeg ikke kan høre forskel på et kvalitets netkabel eller et standard(det må da være træls hvis man kan - hahaha), men jeg kan da sagtens høre forskel på forskellige signalkabler.
Min pointe var nu heller ikke, at jeg egentligt syntes at du var negativ. Det var fint det du skrev, konstruktiv kritik. Jeg ville blot pointere at der står ikke meget negativt om det kort på diverse forum. Og det er faktisk utroligt, når man tænker på hvordan andre produkter bliver dunket af og til, dog ekskusiv Lynx 2 kortet. Her er alle også ellevilde.
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Ctacta for et godt indlæg. Jeg troede jeg var den eneste der roede med hifi i forbindelse med pc.
MEN, jeg kan godt se at jeg bevæger mig i røven af 4 division efter at have læst dit indlæg (jeg rødmer faktisk af skam).........JA, jeg har også et Audigy 2 kort - og troede at jeg var godt kørende......
Jeg bruger mit kort i en 5.1 opstilling: SPDIF fra kort til en surroundreciever...
Det der irriterer mig er disse miniJack stik der benyttes pga. pladsen bag på kortet: de udelukker brug af ordentlige stik/kabler. USERIØST!!!!!!!!!!
En anden ting, som egentlig er grunden til jeg ikke har gjort så meget ud af optimering af lyden er at pc,en med al sin elektronik/blæsere mv. skulle give "seriøs lyd" yderst ringe kår - så længe det sker INDE i pc,en. Og der tænker jeg specielt på lydens vej (analog) fra mit Pioneer dvd drev (som ikke har digital ud) via et ultra tyndt/dårligt kabel (sytråd) ned til lydkortet osv. - det kan da umuligt gavne lyden?. Og så kan det da ikke svare sig at købe et lydkort til 6000,-, eller har jeg totalt misforstået noget?
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak,
Nu når Peter AR var så venlig - i en anden tråd - at gøre mig opmærksom på at pc-lydkort er noget bras, selv highend, ja så var der lige en venlig sjæl herinde der også gjorde opmærksom på at Linn også roder med pc-teknologi og PCI-lydkort Har faktisk gjort det i en række år, hvilket jeg slet ikke var klar over 
http://www.linn.co.uk/spec_sound/product_display.cfm?Product ID=140&activeNavBar=products&activeSubNavBar=Knekt
Det giver jo lidt stof til eftertanke ikke sandt? pc'en er kommet for at blive, og den skal nok også overtage traditionelt A/V udstyrs rolle og position på kort sigt.
|
Til top |
|
|
tranum1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg har forstået er det ikke en fordel længere, at overføre via det lille digital kabel direkte fra drev til lydkort. Kan ikke huske begrundelsen, men måske er der andre der ved mere.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man "læser" ikke data fra den lille analoge eller digitale udgang på drevet internet. Nej nej, du læser data RAW fra data-bussen over IDE-kanalen og direkte ind i lydkortets Directshow filter, og så derigennem kortets I/O kontroller og ud igennem D/A konverteren hvis det er analogt.
Onde tunger påstår også at pc-drev fejlaftaster data voldsomt, ja der findes mange dårlige drev, men der findes også mange der er ektremt gode, især hvis læsehastigheden nedsættes til 1:1 og der laves lidt firmware hack. Jeg gik så langt som at få lavet mit eget OEM-drev af slotin-type for at blive tilfreds.
|
Til top |
|
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at skulle komme på kant med nogen, så:
hvis man tro de to typer anlæg (hifi vs. pc) ikke smelter sammen så er man nok lidt naiv.
se nu f.eks. alle de DVD'er der praler med DVI udgang. det har altså været på pc'er i flere år.
hvorfor skulle man ikke udnytte, den regnekraft der er i en pc'er, til brug for gengivelse af lyd, billede osv osv. meget mere, istedet for at adskille de to.
jeg skal de ikke være bleg for at et lydkort som det til 1000$, en håndfuld icepower, og en fed fjernbetjænt pc'er ville være ok til mig som SS anlæg 
at jeg så har en gamel plov, en rørslæde forfor og kun to kanaler. har jo intet at gøre med at det andet ikke en dag vil overtage. og at pc løsninge ikke pt kan hamle op med den gamel løsning.
min knægt vil sgu da dø af grin, hvis jeg en dag siger "at i gamle dage var pc'eren, lyd anlæget adskilte", og han vil nok også dør af grin over at hans far havde 8 remoter
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 17 November 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fedt at se der er gang i tråden.. Folk der ikke tror en PC kan bruges til high-end, er dem som stadig sidder på et 14.4 modem med lysdioder på størelse med fyn!
og om der bruges minijack eller jackstik, er altså lige meget, du skal jo ikke starte en bil med signalet.. tænk på at det kommer fra en lille chip med meget tynde ben, eller en tynd printbane.. Se bare på en 10A sikring, hvor tynd den faktisk er.. Så bare rolig, minijack er alt fint..
Og det med om et drev er af god eller dårlig kvalitet, det kan jeg ikke helt følge.. Jeg har prøvet at rippe en audio CD i 5 forskellige drev, og endda skubbet så hårt til maskinen at drevet måtte sætte hastigheden helt ned og fokusere igen.. alle 10+ læsninger af en sang på ca. 50 MB var alle 100% ens, "checket med et compare program der tjekker 1:1", og dette skyldes at der benyttes CRC error-checking osv.. Men ret mig endelig hvis jeg misforstår noget her.. __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK! - nu har jeg "dyrket" hifi de sidste 28 år, og har fået en rimelig fornemmelse for hvad der giver god lyd: så fordi der er noget der hedder 0 og 1 - i en eller anden kombination, så er det ikke nødvendigvis sandheden der kommer i sidste ende.......
Der kan ske meget l... undervejs!
Dermed ikke være sagt at det IKKE kan lyde godt (under de rigtige forudsætninger)
Men generelt: jeg er sgu med på den værste så længe der er en mening...
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der mange formater, redbook bla. og CRC-checksum er stor når vi snakker data, men ikke audio. Der gætter man sig frem, hvis der er fejl i aftastningen, og det er her at fanden er løs, hvis man sidder med et dårligt løbeværk eller dårligt algoritme til beregning af mistede data. Det bedste udgangspunkt er naturligvis at aftaste data 100% korrekt og ikke gætte.
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta>>
Altså, kald mig bare tosse, for det er jeg - og jeg er stolt af det, men når 5 drev læser cd'en 100% ens, så er der ikke meget gætteri der.. Jeg skriver jo at jeg ikke engang kan provokere den til at komme med et andet resultat..
Jeg har prøvet Aopen, lite-on, plextor, og 2 philips drev.. Det er hvad jeg lige har.. De kommer alle med samme data.. Og det har aldrig været et problem at læse en Audio-CD, men et problem at brænde en som så igen kan læses på samme måde med samme data..
Dem der mener der skal et godt drev til at læse, er dem der tror en CD virker som en LP plade, hvor den køre 1xspeed og kun har en mulighed for at læse.. Hvis en CD-afspiller virker sådan stadig, så er det da fordi producenterne ikke VIL give kunderne noget bedre.. computeren læser jo flere gange, og er læsning 1 og 2 ikke ens, laves der 2 nye, eller noget i den stil, jeg er ikke helt 100% inde i hvordan det praktisk virker, men der sker ikke de fejl som mange tror der kan ske.. og skulle et par bit læses forkert, så glatter DAC'en jo lyden ud så det faktisk ikke er hørbart, der skal satme mange bitfejl til før du kan høre det..
Men ctacta, forklar mig det gerne hvis jeg tager fejl, vil meget gerne vide hvis jeg tager fejl, men gerne med en god forklaring og ikke bare: "du tager fejl"
PS. jeg er klar over at data formatet er en anden end audio, men jeg kan ikke se at audio-data skulle være sværer at læse end normal-data.. måske kan du ikke med audio-data-formatet lave en errorchecking, men du kan læse samme audio-data flere gange, og så med stor sandsynlighed få det rigtige resultat..
PPS. Hvad kan et "high-end" drev, som et "normalt" drev ikke kan ? stabil-hastighed, mere power på læseren, bedre føler, bedre fokus, eller ?? Du af alle går op i at folk ikke skal snydes, så må du vide hvad man får ved et high-end drev.. :)
PPPS. Lyder nok lidt provo, men jeg ved du kan ta' det !  __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello MuttleyDK!
Dette er godt nok off topic, men CD-A og CD-R er altså to forskellige formater.
Alene ved konverteringen mellem formaterne "opnås" der en lydforringelse.
Din såkaldte verifikation af ligheden mellem Master og Original, vil jeg MEGET gerne høre nærmere om, for du har tilsyneladende opnået noget, ingen andre endnu har været i stand til at opnå på en PC, *nix eller Mac maskine.
Fortæl-fortæl... ;-)
Med høflig hilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 04:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel og Sur>>
Jeg tror du misforstår mig.. Jeg siger ikke at jeg ved mine læsninger opnår 100% orginalen, men 100% ens data uanset drev eller om jeg voldtager drevne undervejs... Så det en PC'er får ud af det der ligger på en Audio-CD er altså ens uanset hvad, det er det jeg mener, så som man har et l**te drev, eller et godt drev til PC'eren, er lige meget, for du får samme DATA på en PC.. ctacta sagde jo at han havde opnået et rimeligt resultat med et af hans modificeret drev, det er det jeg ikke forstår..
Men når du så er igang, så lad mig spørge dig, hvad kan en digital-->Analog converter opnå af bits som en computer ikke kan ? Du ved at når vi snakker digital så kan du konvertere mellem formaterne så meget som du vil, uden at midste noget.. Og den smugle du skulle midste, er ingenting i forhold til hvis du købte det bedre DAC.. "Forstået på den måde at hvis du har en dac til 10k,- og et drev til 5k,- så var lyden bedre hvis du brugte computeren som digital kilde, og en DAC til 15K,-"
Jeg snakker også kun om at læse Audio-CD'er, ikke lave dem, for når du brænder med en PC-brænder, ændres der meget, det er jeg klar over.. Men til ripning/afspilning, er en PC alt fin.. Desuden er der mange nye studio_ting som bruger firewire osv.. Det sender også i et andet format end Audio-CD hvordan så med det ? midster du så ikke en masse ved konverteringen ? nææ :)
Som du selv har skrevet i andre indlæg, så er det ikke læsningen, men skrivningen af audio-cd'er der Los Problemos :) husk det :P __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 05:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er som der bliver sagt kraftigt CRC tjek på en data cd, det er der desværre ikke på en audio cd, fordi man lige sku klemme 10min mere musik ned på dem. 
Datafejl er dog nok ikke det største problem men derimod tidsfejl (jitter), som kan opstå mange steder undervejs fra laser pickup til dac.
En cdafspiller gør det hele i en smøre, uden nogen flow kontrol eller noget, det er clock signalet der styre det hele. Hvis der opstår tidsfejl er der ingen mulighed for at rette dem. (Sammenligningen med en pladespiller er faktisk ikke helt hen i skoven.) Her gælder det om at det hele skal være så stabilt som muligt. Man kan godt sige at tids delen stadig er analog.
spdif overførsel gøre det endnu værre fordi her skal clock signalet genskabes fra spdif data strømmen som medføre flere tidsfejl.
I en pc og nogle hiend cdafspillere bruges der flowkontrol, buffere og reclockning, men det eleminere ikke alle fejlmuligheder. Jeg tror desværre ikke der gøres meget ud af lyd kvalitet og extra fejl korrektion i alm cdrom drev. (De skal bare være billige og læse data hurtigt.) Normalt læser de vel kun single speed ved audio, så der er ikke mulighed for at lave flere læsninger og sammenligne, men der er da noget at hente hvis det ikke allerede bliver brugt? Ved ikke om man kan styre det software mæssigt ved raw læsning eller om det skal laves i firmware på drevet. Eneste ulempe er mere støj pga højere spindel hastighed.
Selvom man har det rigtige digital signal kan det stadig være svært at få clocket rigtigt ud til dac'en. Konvetering mellem forskellige formater og samling rates giver også tit afrundings fejl osv.
CD afspilning er desværre lidt mere kompliceret end 0 og 1. Der skal heller ikke ret store tids eller data fejl til for at det kan høres på et hiend anlæg.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 05:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det forstår jeg ikke en meter af, måske snakker vi forbi hinanden. Måske er det meget sent/tidligt.
Hvilken software eller teknik anvender du til at extracte data fra en cd?
Har du prøvet dette: http://www.exactaudiocopy.de/ ? I så fald bør du prøve. Hvis du kan lave 10 identiske aflæsningerne, så er du nok den første i verden der har udført dette stunt.
Hvilket drev anvender du? ASPI-layer driver? Eller std. XP?
Laser og linse afgør i stor udstrækning om et 1 aflæses som et 1 og ikke 0. Og det gør de ikke altid. Husk også på at mange drev ikke er istand til at fortælle hosten (PC'en) om der opstår en C2 Error. Ups var Der er også nogle drev der slet ikke understøtter Accurate Stream 
Prøv ovenstående software på bare 2 forskellige drev, og fortæl os hvad scoren bliver, herunder angive data og sync errors.
Kopibeskyttede audio cd'ere som er udenfor standard, går jo netop ud på at stresse servooptik og fejlkorrektion så meget at datastrømen ikke kan gennemføres hurtigt nok = ingen afspilning. Nogle drev håndtere dette bedre end andre.
Du kan også prøve applikationerne Key2Audio og CDS200. Nero har også en DAE qualitytest som også understøtter Accurate Stream hvis drevet gør.
Endelig har du ogå jitter error raten, som variere fra drev til drev. Og fra plade til plade og fra gang til gang den afspilles, selv samme plade på samme drev. Ergo du vil aldrig extracte 100% nøjagtig data hver gang. I teori måske men i praksis nej.
Tag f.eks. bare at se konklutionen på en ny populær DVD-brænders evner som aflæser: http://www.cdrinfo.com/Sections/Reviews/Specific.aspx?Articl eId=10711&PageId=24 (bunden)
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 06:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
DarkWing>>
Jeg snakker på ingen måde brug af PC-drev i stedet for hifi-drev. Altså hvor du ligger en CD i og så trykker play og lytter.. Jeg snakker det at rippe en skive og så afspille den fra harddiaken, som er en hel del mere præcis end noget CD-Drev!
Det er selvfølgelig et problem hvis den data man putter på harddisken er forkert, men jeg mener ikke den er meget forkert hvis du ripper den med f.eks. exactaudiocopy eller noget i den stil.. og bruger du så pengene på en det bedre DAC, som du sparer ved IKKE at købe et high-end drev, så går hele regnestykket op..
ctacta>> " du er og bliver en Mosegris med nummerplade og rød tilbudsprismærke "
Men ja, jeg bruger noget så simpelt som windac, det er gammelt, men har brugt det gennem flere år og er fin tilfreds.. Det læser et nummer midt på skiven på under 15 sekunder.. og det er 100% det samme data gang på gang, også selvom jeg skubber til maskinen så drevet må fokusere igen og helt stopper i 2-3 sek.. Og det er lige meget hvad drev jeg bruger.. Så mig at se, får drevet det som er på skiven gang på gang, hvorfor andre ikke kan det, ved jeg ikke.. og jeg fatter ikke det passer det DarkWing siger, så er det eneste man får i en High-End CD-Afspiller, antichokbuffer.. hehe.. dette er en syg verden!
EDIT:
Screenshot fra mit windac_drive_info:

altså ikke UPS alligevel 
Okay, nu er jeg provo, men du kan ta' det, right ? __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja selvfølgelig kan jeg det "din lille blegfede køtter der er dyppet i orange maling" 
Nå men hvad får du i score ved 10 aflæsninger på samme drev og 2 forskellige drev? Du må meget gerne sparke til den som du beskrev under en DAE test. Bruger du hyttesko? Eller mavesko? Forhåbentlig ikke træskostøvler 
Fint drev du har der, men din påstand var nu den at uanset hvilket drev du brugte, så fik du ens data, bit for bit. Det vil jeg meget gerne se noget data og dokumentation på. Jeg sender gerne en trillebør og 9-nåls matrixprinter 
Ej spøg til side, jeg tror gerne på dig, men giv mig lige score og lidt mere info.
Ærbødigst,
|
Til top |
|
|
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der burde vel ikke være forskel på om man afspiller direkte fra cdrom til lydkort (data via ide, ikke den indbyggede dac i cdrom drevet), eller man gemmer det på harddisk. Kan da godt være dit software kan nogle trix, men data kommer fra det samme drev. Hvordan sammenligner du data? Byte compare af wave filer eller hvad?
Og hvad med udgiften til en lille fanless pc? Så er der vist ikke så meget sparet i forhold til et hiend drev.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Byte/Bit compare er meget tidskrævende, er scoretest som tidligere nævnt fortæller hvormange aflæsningsfejl drevet har under en aflæsning, giv mig bare nogle tal på 2 forskellige drev og et hvor du sparker til drevet
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta>>
Jeg skal nok lave en test igen når jeg får sovet, den sidste test lavede jeg får nogle måneder siden, da der var snak om dette også.. jeg har dog ikke mit plextor drev, kun 3 forskellige lite-on drev "2xbrændere og en dvd-drev" har også stadig mit aopen et sted tror jeg.. Men må heller få sovet lidt nu..
DarkWing>>
Klart en støjsvag computer koster mere end et drev, men computeren har mange i forvejen, og fordelen er at du ikke skal skifte CD hele tiden.. Det syntes jeg er en stor fordel.. Desuden mener jeg heller ikke at folk ikke skal købe en cd-afspiller, det er vel fint nok, men jeg kan ikke ta' folk ikke vil fatte at computeren er fin sammen med hifi..
Og ja, jeg bruger et compare program som tjekker bit for bit i en wav fil.
beyond compare: http://www.scootersoftware.com/
EDIT:
Og nej, mit software kan selvfølgelig ikke nogle trix Jeg skrev det med harddisken så vi netop ikke skulle diskutere om nu drevet laver støj når det læser osv.. Men klart, forskellen er der ikke, med mindre man bruger den indbygget DAC, hvor drevet så kun køre singlespeed og virker som en normal cd-afspiller.. __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

|
Sendt: 18 November 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|