Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
Sendt: 18 November 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bedste løsning, som kan betales:
Benchmark DAC1 + tilfældigt lydkort der kan sende dig ud uden at resample
koster ca $1000 og dollar kursen er fin for tiden...
eller en Weiss DAC1 + tilfældigt lydkort
koster ca 30kkr
begge dacs har jitter reduktion
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 06:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta>>
Har kun i første omgang lavet en lille test, for jeg ved ikke helt hvordan jeg skulle lave noget du og andre ville tro på alligevel.. Screenshots kunne jeg bare fuske med, ved at rippe en fil og kopier den til en anden at sammenligne med..
Jeg har også et digital kamera som kan optage video i 2 min, men på 2 min kan jeg ikke vise ret meget heller..
Så mit forslag er at du skulle prøve selv :P måske du bliver overrasket.. Jeg har dog fundet ud af noget ved denne nye test, jeg er faktisk kommet frem til en forskel, uhhh men den er ikke så gal..: -->
Jeg tog en Kim Larsen cd, rippede sang nummer 6, 3 gange. Jeg havde CD'en ude af drevet alle gange.. Alle rip var 100% ens.. Det var min lite-on cdr..
Jeg gentog samme test på mit liteon dvd-drev, alle 3 rip var 100% ens.. Men nu kom det skumle så, jeg sammenlignede rip fra cdr og dvd, og det var sgu ikke ens !! Det er modsat da jeg testede sidst med 5 cd-drev.. Så jeg ved ikke om DVD-drev har noget som gør dette.. For da jeg kiggede nærmere, var det kun 2 steder i den 42.354.860 bytes store fil som ikke var ens..
Sted nummer 1 var 26 bytes i træk som ikke var ens, men der var data i begge filer.. Sted nummer 2 var mere skummel, der var der linie skift og kun data i filen fra cdr-drevet.. vi snakker her om 21 bytes i træk plus 2 linieskift..
Hvad du ellers vil ha' mig til, for at vise at det passer, ved jeg ikke, men sig endelig til, så skal jeg nok gøre det..
MvH..
PS. Vi er vel enig om at de under 50 bytes ikke har det mindste at sige ? :) __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
Sendt: 19 November 2004 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som du selv har konkluderet, så aflæser de forskellige drev ikke date 100% ens. Om 50 bytes ud af 42MB udgør en hørbar forskel? Nej det er ikke noget normale mennesker ville kunne høre overhoved, men Peter-AR vil jo nok nedsable dit stakkels drev og kalde det en non-audiofil-komponent der ikke er værd at høre på 
Har du prøvet de andre test jeg foreslog dig? Hvad siger Nero f.eks. på antal fejlaftastninger? og de andre programmer jeg angav?
Du behøver ikke dokumentere yderligere (modtager kun 35mm film da digitale optagelser kan manipulerers ej joke!) dog undrer det mig mig meget hvis du kan aflæse en hel audio-cd fra et alm. pc-drev og at data er 100% nøjagtige hver gang. Men igen, det siger ikke noget om antallet af fejlaftastninger.
Mere info tak 
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 19 November 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
Er der nogen der kender til dette? |
|
|
Det mod kan helt sikkert ikke betale sig, onboard sutter, uanset hvad man laver af mods... Smid dog istedet Revo 7.1 kort i PCI'en det kræver ingen loddekolbe.
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta>> din abekat 
Jeg er næsten lige stået op, og skal i bad og efter pizza inden de lukker, men jeg lavede lige en image test i Nero, 2 x 459.565.304 bytes 100% ens, fra samme drev.. Skal nok lige lave en image fil med dvd_drevet når jeg har spist.. Og du skriver at jeg nu har fundet ud af at forskellige drev ikke læser ens.. Men det er nu ikke min mening, så udtrykkede jeg mig forkert.. Jeg skrev jo netop at det kommer bag på mig, da jeg sidst fik 5 forskellige drev til at læse 100% samme data.. Dengang var det kun cd-drev, og den der nu viser under 50 bytes til forskel, er et DVD-drev, jeg kunne forestille mig at det er der fisken ligger begravet.. Jeg skal med glæde prøve exactaudiocopy nu i aften, og også andre programmer efter ønske..
**Og hvis AR-Peter skulle finde på at sige noget om de 50 bytes, så går der ca. 176 bytes pr. milisekund..
PS. Kan du ikke finde en mere kinky animation ? Eller mener du fokus forsvinder fra dine ord så ? hehehehe __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 01:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
ctacta - ang. Ice power: hvilket mærke har du erfaring med? Grunden til jeg spørger er at "AR" (http://www.acoustic-reality.com/) som jo er et Dansk firma der er bygget på "ICEpower" er gået i "panik": På den ene side vil firmaet gerne være "high end" og være bedre end Mark Levinson oa. Og på den anden side virker det som om de gør alt for at overleve: holder "jubilæumslagerudsalg" hvor man kan købe på kredit til en 1/4 af "normal pris" - uden udbetaling og renter + at de har en ny forstærker til 5000,- OSV........ MEGET rodet når firmaet påstår de laver "verdens bedste forstærkere uanset pris".... Jamen så burde kunderne da stå i kø (til normal pris)
Jeg vil meget gerne købe Mark Levinson til under halv pris - rentefrit.
|
Til top |
|
|
Peter-AR Udelukket fra forum

Branche medlem
Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 358
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Go4it,
Ja, vi har været forberedt på "attack" i laaaang tid, og vi har "krudtet" klar, så ingen vil være i stand til at konkurrere på pris eller på ydelse.
Nu er der jo nogle, som prøver på at bilde folk ind en ICEpower med ASP (switch Mode power supply) spiller lige så godt som en med en analog supply, filtre og andre "tweaks". Det gør INGEN af dem og jeg tror ikke een forstærker med en switch mode vil slå en med analog i fremtiden, da man jo også kan forbedre den analoge!
MEN, der er noget for enhver "smag", og man får præcis det man betaler for.
Vi har NOK af ordre, så ingen panik her.
BTW: Også en hel del kunder, som skifter fra ML33H mono-blocks.
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 02:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Go4it skrev:
ctacta - ang. Ice power: hvilket mærke har du erfaring med? Grunden til jeg spørger er at "AR" (http://www.acoustic-reality.com/) som jo er et Dansk firma der er bygget på "ICEpower" er gået i "panik": På den ene side vil firmaet gerne være "high end" og være bedre end Mark Levinson oa. Og på den anden side virker det som om de gør alt for at overleve: holder "jubilæumslagerudsalg" hvor man kan købe på kredit til en 1/4 af "normal pris" - uden udbetaling og renter + at de har en ny forstærker til 5000,- OSV........ MEGET rodet når firmaet påstår de laver "verdens bedste forstærkere uanset pris".... Jamen så burde kunderne da stå i kø (til normal pris)
Jeg vil meget gerne købe Mark Levinson til under halv pris - rentefrit.
|
|
|
Jeg er nok den dårligste på denne jord til at sige noget om de mange spørgsmål du rejser, men jeg forsøger gerne:
1) AR, ONYX og PSAUDIO har jeg personligt i mit lyttelab. Spørg du mig, så er lyden stort set helt identisk på disse på nogle B&W 802 Nautilus. Der udover næsten alle moduler fra ICEpower, dog ikke ASC200, men de bliver også bestilt en af dagene i næste uge.
2) Bestbuy må uden tvivl - pris/performance - være AR's ASP1000 baserede enheder der lige er faldet fra 15K til 5K. Er de lidt for "skarpe" i lyden til dine øre, så kan du med fordel smide et filter på udgangen. Jeg er gerne behjælpelig med at skaffe kontaktpersoner der kan udføre dette stunt.
500W udgaven kan jeg ikke anbefale, da frekvensgangen ikke er lige så pæn som på 1000W. Prisforskellen er også sølle 500 hos AR.
3) Rentefrit er rentefrit, og hvis det er rigtigt at der kun løber et adm.gebyr på 15,- pr. md. så er skatteværdien af fradragsværdien heraf ca. 32%. Men han skal selvfølgelig oplyse ÅO (Årlige Omkostninger) i henhold til kreditaftalelovgivningen.
PR er en vanskelig ting 
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oh, ja, et gebyr på 5% på oprettelse (det er allerede regnet med i månelig ydelse) og 15 dkr. i gebyr til finansieringsselskabet for at udstede opkrævningen i hver måned.
Oprettelsesgebyr kan trækkes fra i skat.
ctacta, så skulle det også være sat på plads.
-------------
For at vende tilbage til priserne, så er tidligere priser, hvis man f.eks. skulle betale Hifi-Klubben for at sælge dem. Der er ingen mellemmænd her. Det kan du ta' en del af æren for.
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
FYI: iflg. gældende lov (markedsføring og prismærkning) så er det ulovligt at angive fiktive førpriser. Det er fiktivt hvis ikke de tidligere har været solgt til den angivede førpris. Forbrugerombudsmanden politianmelder overtrædelser der straffes med bøde.
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det HAR de, ha, ha, ctacta. (altså de HAR været solgt til tidligere priser, vi har faturaer på dette)!
Vi har da også et par kunder, som har ordre, der får nedsat deres pris.
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter-AR skrev:
Men det HAR de, ha, ha, ctacta. |
|
|
Så er der nogle kunder der er kede af det, eller udsteder du også prisgaranti mod yderligere prisfald på produkter?
|
Til top |
|
|

Branche medlem
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, priserne er vist så lave, at de ikke kan gå ned, UDEN vi ser et mega styrtdyk i US dollaren, let's say den havner i 4 kroner pr. US dollar, ja, så vil prisen falde, men hvis den stiger, så stiger prisen måske!
Oh, jeg glemte, at hvis man kan få noget tilsvarende et andet sted til billigere kroner, så underbyder vi naturligvis. Dette er vores pris-garanti: "KOSTE HVAD DET VIL".
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 03:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
MuttleyDK skrev:
Gammel og Sur>>
Jeg tror du misforstår mig.. Jeg siger ikke at jeg ved mine læsninger opnår 100% orginalen, men 100% ens data uanset drev eller om jeg voldtager drevne undervejs... Så det en PC'er får ud af det der ligger på en Audio-CD er altså ens uanset hvad, det er det jeg mener, så som man har et l**te drev, eller et godt drev til PC'eren, er lige meget, for du får samme DATA på en PC.. ctacta sagde jo at han havde opnået et rimeligt resultat med et af hans modificeret drev, det er det jeg ikke forstår..
Men når du så er igang, så lad mig spørge dig, hvad kan en digital-->Analog converter opnå af bits som en computer ikke kan ? Du ved at når vi snakker digital så kan du konvertere mellem formaterne så meget som du vil, uden at midste noget.. Og den smugle du skulle midste, er ingenting i forhold til hvis du købte det bedre DAC.. "Forstået på den måde at hvis du har en dac til 10k,- og et drev til 5k,- så var lyden bedre hvis du brugte computeren som digital kilde, og en DAC til 15K,-"
Jeg snakker også kun om at læse Audio-CD'er, ikke lave dem, for når du brænder med en PC-brænder, ændres der meget, det er jeg klar over.. Men til ripning/afspilning, er en PC alt fin.. Desuden er der mange nye studio_ting som bruger firewire osv.. Det sender også i et andet format end Audio-CD hvordan så med det ? midster du så ikke en masse ved konverteringen ? nææ :)Som du selv har skrevet i andre indlæg, så er det ikke læsningen, men skrivningen af audio-cd'er der Los Problemos :) husk det :P |
|
|
Halløjsa MudderklireDK!
Du siger, at du ikke opnår 100 pct originalen, men 100 pct ens data. Kan du ikke se, at den hal...ter lidt? ;-)
Du har stadig ikke svaret på, hvad du har brugt til at sammenligne data med. Dette vil nemmerlig være særdeles interessant, da du som sagt ville være den første i historien til at opnå dette. Fortæl-fortæl...
"Hvad kan en DAC opnå af bits, som en computer ikke kan"? Sorry, spørgsmålet ikke forstået...???
Så vidt jeg kan se, så har både DarkWing og Mosegrisen (no offence ;-) svaret både godt og grundigt på, at digitalt ikke "bare" er digitalt.
Ligesåvel som i en rent analog kæde, så mistes der i en digital kæde information hver gang, der laves en overførsel eller konvertering. Lysleder eller SP/DIF eller andet, det er underordnet. Der mistes i alle tilfælde bits (og nogle gange også hele bytes) undervejs, og disse SKAL genfindes for at gendanne et komplet signal uden drop-outs.
Hvis man snakker high end, så er PC stadig ikke tilstrækkeligt, uanset lydkortet. For at det blot begynder at ligne, så skal der externe DAC's til. Og det i en væmmerlig prisklasse. En af mine egne favoritter er her Meitner DAC6. Den koster den nette sum af ca. 60K. I USA, vel at mærke ;-)
Jeg har været på vognen med HTPC og PC-CD afspiller og i varierende konfigurationer lige siden en processor kunne slæbe et 420*640 billede op på et TV med noget der blot mindede om et billede og havde tilløb til stereofonisk lyd. Mange ting er derfor afprøvet herfra, og hovedparten er fundet for lette.
Jeg har også nogle af de helt fede, gamle Plextor drev med BB K konvertere, caddy og hele svineriet liggende. Der er stadig INGEN konkurrence, når det kommer til en ægte high end CD spille.
At du kan opnå "ens" data, selvom du skubber til drevet eller hælder Arnbitter ned i strømforsyningen, siger reelt kun noget om styrken af fejlkorrektionen i din PC konfiguration. Man kan ikke drage nogle reelle slutninger udfra det, desværre.
Der er nok også en årsag til, at Mosegrisen gider besvære sig med 1x downspin og ændret firmware, skal du se ;-)
Jeg kan se på dit screenshot af WinDac, at der understøttes kraftig fejlkorrektion, herunder interpolering. Dette er rigtig godt, såfremt man blot ønsker brugbare, men ikke nødvendigvis vellydende data ;-) Måske en del af hunden ligger begravet her...?
Hvis du i øvrigt har læst hele den tråd, som du henviser til, så vil du også vide, at det både er read og write, der er problemet, når det kommer til PC, *nix eller Mac platformen. Det er ganske "enkelt" et kombineret interface og format problem. Så jo, stadig Los Problemos - big time, endda! ;-)
Der er med andre ord stadig et stykke vej, førend en PC, *nix eller Mac kan hamle op med en high end CD spille. Hvis det modsatte var tilfældet, så stod der sq ikke en high end CD spille i den heltunge klasse her på slottet, kan jeg forsikre dig for - det har jeg simpelthen for meget "gammel" cp hardware til! ;-)
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gammel og Sur>>
Jeg er ked af at du desværre har det på samme måde med computeren som mange andre herinde, nok fordi du og andre har brugt MANGE penge på af-spillere, så er det svært at sluge, det er klart.. Jeg har det også hård når man den ene dag køber en printer, og den næste dag ikke kan få toner til den mere.. Men sådan er det med IT, der sker lidt mere end så mange andre steder..
Husk også på at det var ctacta der startede med at sige at han havde tabt kæben fordi en computer havde spillet high-end, jeg kørte bare med på vognen..
Jeg har desuden på side 3 skrevet hvilket software jeg bruger til at sammenligne data med, men kan da godt gentage det for dig :)
Beyond Compare http://www.scootersoftware.com
Og jeg kan tydeligvis se at du har forstand på en masse, men at du har været med længe, fortæller jo ikke noget.. Der kommer så meget nyt hele tiden.. Men skulle det være voldsomt vigtigt for dig, så har jeg da været med siden dos 3.. Det ser jeg bare ikke hvad skal bruges til..
Og nu syntes jeg snart vi skulle komme ind på hvordan det hele virker, for jeg har måske misforstået noget iforhold til cd-afspilleren, men på samme tid har du måske misforstået noget med computeren.. -->
- Når du skal læse data fra en CD, skydes en læserstråle op på pladen, og strålen reflekteres ned på en sensor.. Det sensoren får ud af styrken, er så enten et 1 eller et 0.. For at afspilleren kan bruge de 1'er og 0'er til noget, skal der være et tidsbestemt mellemrum hvorpå man tjekker hvad der nu ligger på sensoren.. jeg ved ikke hvad det teknisk kaldes alt dette, men det er vel forståelsen og ikke tekniske udtryk vi skal bruge ? -->
- Dette tidsbestemt mellemrum kan så komme gal på den, hvis nu det brændte/trykte hul i CD'en ligger lidt forkert, det er det som jeg forstår det, som i kalder jitter... og så er det at jeg siger: En CD-afspiller læser dette hul en gang, og bruger det. Hvordan kan det være mere high-end end et PC-Drev som læser samme sted på skiven flere gange ?? "Nu ved jeg godt at nogle få afspillere læser det samme sted flere gange, men normalt er 1 gang for langt de fleste afspillere, det var det Darkwing også sagde"
Så er der også det med computeren at den ikke bruger data'en når det læses.. Det ligges i en buffer, så skulle drevet komme ud af kurs, har den massere af tid til at genfokusere og læse lidt gammel data indtil den kommer til rette sted.. i en cd-afspiller må den fortsætte hvor den er, da den ikke har tid til noget.. Og når denne data kommer ud af bufferen, kommer det i så rent et flow, at jitter op i mod DAC'en ikke har noget at sige, men det er selvfølgelig ikke godt hvis data'en i bufferen er forkert.. "Men igen var det så det jeg lige skrev før, pc-drevet må ha' fordel når den læser samme data mange gange"
Og som jeg spurgte sidst, hvad i alverden er det som du siger ? Du siger at data ikke er data når vi snakker audio-cd'er Det er jo netop kun data, der er ikke noget som ikke er data.. data = information, right ? Der forskellen ligger, efter hvad jeg har kunne læse, er at audio-cd formatet ikke har noget indbygget til error-checking, men det er da ens for både computeren og cd-afspilleren, lige vilkår der.. og når der ikke er indbygget error-checking, så er det vel meget smartere at kunne læse stedet mange gange, frem for kun en gang..
Når så først denne data er på computeren, så er det så vi kan diskutere om ctacta har ret, eller ej.. Han siger jo at et lydkort kan slå en high-end afspiller, det har jeg aldrig sagt.. Jeg har sagt at du kommer langt med et lydkort til 700,- men at en ekstern DAC er det bedste... Jeg vil så også gerne gøre dig opmærksom på at flere og flere produkter kommer med andre digitale løsninger end lige sony/philips digital interface, så det med at computeren støjer, kan lige så godt droppes med det samme, da data'en kan sendes i protokoller med error-checking som nu Firewire eller bare tcp/ip..
Og som sidste ord, hvis DU nu mener det er SÅ svært at læse en Audio-CD, syntes du så ikke snart vi skulle gå frem og forlange lidt for pengene.. Så er Audio-CD formatet jo lige til at lukke op og skide i, var ? :)
ctacta>> jeg er ked af at måtte bruge dit navn som beskyttelse, men det er nok fordi jeg er en kylling :) men det var nu dig der startede med at sige mange af disse ting jeg nu får skideballe for, så håber ikke du bliver sur.. :P
MvH
__________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
Go4it Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1186
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Peter-AR: Det var nu ikke for at lave rav i den med mit indlæg, men simpelthen en udtryk for undren/usikkerhed for hvad der egentligt foregår hos AR: en meget rodet markedsføring (den kan du ikke komme uden om Peter!), som alt andet lige gavner firmaet. Det virker som AR ændre strategi hele tiden - og det har holdt mig tilbage med at købe hos AR: for hvad sker der imorgen?
Men alt i alt "lyder" det som nogle gode tilbud i har, så det kunne være........
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MuttleyDK skrev:
...der forskellen ligger, efter hvad jeg har kunne læse, er at audio-cd formatet ikke har noget indbygget til error-checking |
|
|
CD-A standarden har iflg Red book specifikationene 304 bytes pr 2,352 byte blokke specificeret og reserveret til error detecting og correction 
CIRC (Cross Interleaved Read-Solomon Code) adds two dimensional parity information, to correct errors, and also interleaves the data on the disc to protect from burst errors. CIRC corrects error bursts up to 3,500 bits (2.4 mm in length) and compensates for error bursts up to 12,000 bits (8.5 mm) such as caused by minor scratches. CD-ROM discs generally have extra error protection.
The EFM (Eight to Fourteen) modulation scheme encodes each 8-bit symbol as 14 bits plus 3 merging bits (17 bits in all). The EFM data is then used to define the length and spacing of pits on the disc. The merging bits ensure that pit & land lengths are not less than 3 and no more than 11 channel bits. This reduces the effect of jitter and other distortions on the error rate.
|
Til top |
|
|
MuttleyDK Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa ctacta>>
Takker for oplysningen.. Jeg fik engang at vide at alt data på en audo-cd var der 2 gange, så den nemmere kunne bruges når den var ridset.. Det fandt jeg dog hurtig ud af ikke passede.. Men manden må ha' snakket om CIRC .. En historie der går fra mund til mund kan hurtig drejes en del, men det er vel kendt af alle.. :)
Og nu du ved alt, hvad er det så der skiller et 12x speeds drev fra et 52x speeds drev ? Er laseren kræftigere, er sensoren mere følsom eller huh ?
Grunden til at jeg spørger, er at når jeg ripper med windac, så starter den ikke bare, og kører med max hastighed derud af.. Det virker sådan på en ridsefri disk, men tager man en med ridser og fedtet fingere, så ryger hastigheden op og ned alt efter hvor god skiven er hvor den nu læser.. Det må jo betyde at der er en hvis kontrol, at den ikke bare læser det den nu læser, og glatter data'en ud som i siger.. "gætter data" Og jo hurtigere et drev kan køre, jo mere følsom, og jo mere kan den sættes ned i hastighed og blive endnu mere præcis..! Så jeg bliver mere og mere sikker i min sag, pc-drev er mindst lige så gode som de fleste drev i hifi-produkter..
Og nej, jeg skriver ikke at alle 52x speed er bedre end alle 12x speed drev.. Jeg ved godt at mange drev er software begrænset.. Men du ved hvad jeg mener.. :) __________________ AKG K271 MKII
|
Til top |
|
|
ctacta Lukket konto

|
Sendt: 20 November 2004 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var det på rigshospitalets fødselsafd. at rygtet løb? 
Primært optik og mekanik, altså at fiksere skiven bedst muligt. Det største problem ved hurtig dataaflæsning er en ubalanceret skive i drevet. Derfor kører et drev med en helt ridsefri og aftastningsproblemfri skrive op og ned i hastighed. Præcis som min Miele vaskemaskine når tøjet får lagt sig lidt "skævt" under centrifugering.
Der findes også optik der splitter laseren op i 2 eller 3, så man i realiteten kan aflæse data 3 gange realtime. God optik er også nødvendig for at kunne læse ridsede medier med godt resultatet, fremfor at lade fejlkorrektionen korrigere for tabte date.
Laseren er nogle gange kraftigere.
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 20 November 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godlørdagaften hr. MuttleyDK!
Lad mig starte med at rette et par misforståelser; først med sige, at det er Ghammel & Suhr - ikke Gammel og Sur. Sidstnævnte er nemmerlig helt hen i vejret ;-)
Og at du tager mit indlæg som en skideballe, kan jeg slet, slet ikke forstå... jeg beretter blot om mine erfaringer, konklusionen af disse og hvad det her på slottet er endt med. Please, skam dig! :-D
Der er i øvrigt ikke noget at være ked af, da jeg slet ikke har det, som du beskriver det ;-) Jeg synes, det fremgår ret tydeligt af mit tidligere indlæg, at jeg gennem årene netop har prøvet flere tiltag til en PC-CD spille, end de fleste gider rode med. Det ER jo spændende at se, om det nu også er blevet bedre siden sidst, man prøvede. Og når man har muligheden for at svælge i det, så gør man det jo nogle gange ;-)
Og ganske som mange andre før og efter undertegnede har fundet ud af, så fandt jeg også ud af, at en ekstern DAC er nødvendig, hvis der skal tales high end. Ligesom i studierne. Der skal altså investeres minimum en 30-50K i DAC alene + en 4-6K i et high end digi-kabel. Og så er det sq ligesom om, at fidusen ved en PC-CD er væk, vil jeg mene. Så er det jo blot et drev, ikk'? ;-)
Taler vi derimod om en decideret HTPC, så vil jeg mene historien er en ganske anden, da det jo typisk er regulær lydpåvirkning, der her gås efter - i modsætning til hifi, hvor troværdigheden prioriteres. Altså to rimeligt forskellige underholdningsværdier, med hver deres berettigelse og formål.
Beyond Compare - kender det ikke, da jeg normalt bruger andre værktøjer. Men det ser ok og dejlig nemt ud, og det koster jo ikke ligefrem en ny slotskirke, så måske det var tiden at prøve noget nyt. Takker for linket!
Antallet af aflæsninger alene bestemmer ikke, hvorvidt noget er high end. Det er da heller ikke her, de største "faldgruber" ligger. Blot bliver aflæsningen aldrig bedre end mediet, og der er som bekendt et større eller mindre antal fejl på alle CD'er. Og disse fejl skal jo rettes på en eller anden måde, for at vi kan holde ud at høre på det.
Bufferen kan være skyldig i ret store mænger jitter. Jeg mener det var kramer71, der på et tidspunkt beskrev dette ret nøjagtigt. Prøv evt. at søg på det.
Og næh-nix, jeg siger ikke, at data ikke er data. Frem med brillen igen, så tømmer jeg skoene imens :-D
Jeg siger i stedet, at bits ikke "bare" er bits, når vi taler om CD-Audio - netop fordi "chancen" for tab er tilstede utroligt mange steder. Og for at bevare den bedst mulige lyd af det, der er på skiven, må det jo være i os lydt**sers bedste interesse, at bevare så mange som overhovedet muligt af de oprindelige bits. Og det gøres vel bedst ved at undgå tabsgivende tingester og indretninger. Og jowda, man benytter stadig med en PC massiv fejlkorrektion og interpolation af audio data, både fra firmware og drivers/software. Så vi er altså en smule ovre i farveladeafdelingen ;-)
Jeg mener ikke Mosegrisen (still no offence ;-) har helt ret, når han siger "high end CD afspilning fra en PC". Men det får han højst sandsynligt på et tidspunkt, når/hvis der kommer f.eks. IcePower moduler med indbyggede DACs i high end kvalitet. Det skulle ikke undre mig, om der allerede nu findes nogle prototyper af stadset hos Brum & Overstyr. Andre fabrikanter har det jo allerede på markedet (Tact m.fl.), så det kan næsten kun være et spørgsmål om tid. Dog har jeg en fornemmelse af, at det bliver konsummarkedet, der vinder, så vi andre stadig må shoppe ude i byen efter en high end DAC.
Hæ-hæ, nu er det (desværre ;-) ikke mig, der bestemmer hvor nem eller svær en Audio CD skal være at læse, men processen ER sq compliceret, og jo højere krav til lydkvalitet man stiller, jo flere variabler bliver der introduceret. Og det er jo den spændende del af vores hobby! :-)
Du har derfor helt ret i, at vi bør forlange noget mere for vores penge. Det er vist også jævnligt oppe herinde, da lyden fra CD vist ikke altid er high end, men nogle gange nærmere noget, der hører til i bunden af en solid gang mylderbæ. Træk og slip! ;-)
Med høflig lørdagshilsen
G&S __________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|