Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. maj 2025 | 12:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 21 November 2004 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr>>

Jeg syntes det er meget lidt tekniske forklaringer der kommer på bordet må jeg nok indrømme,   jeg syntes kun at høre dig modsige mig,  og så ellers mene det er forklaring nok,  det holder bare ikke i retten..   Jeg er efterhånden ved at tro at du slet ikke ved hvordan det teknisk virker,  for du kommer ikke med noget der giver mening,  kun det du altid har sagt..  (pc og high-end dur ikke sammen)

Og at du pludselig siger at PC'en så kun kan bruges som drev,   er jo hele min påstand,   jeg har aldrig sagt andet..   Jeg går ind for computeren som drev da jeg så er fri for at skulle skifte CD hele tiden..  Og da jeg så undersøger sagen,  så kommer jeg frem til at PC'en fint kan bruges som digital kilde..

Du har ret i at som audio-cd formatet fremstår,  så kan der nemt ske fejl,  men du glemmer ligesom at det er sådan for ALLE drev..  Samme format,  samme vilkår..  Og hvis du kan komme med en forklaring på hvorfor et PC-drev ikke skulle kunne læse en audio-cd lige så godt som et high-end drev,  så er det noget andet,  men bare at sige at sådan og sådan forholder det sig,  det er for lavt,  og det lærer ingen ved..  på den måde kunne en falsk info gå fra folk til folk og pludselig er der ingen der kender sandheden..   Der skal en logisk forklaring til..

Og at en buffer skulle skabe jitter,  hmm,   så er der godt nok noget jeg har misforstået,   for jitter er ikke støj,  men mellemrums forskel på skiven..  der kan da ikke være mellemrums forskel i en chip,  come on... :)

Sidste ting,   det som gør et drev godt,  må være det at drevet er følsomt,  og kombineret med muligheden for mange tjek på samme bit,  må også være positiv ting..   er vi ikke enig så langt ?

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 November 2004 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Godlørdagaftenigen MuttleyDK!

Hvis du vil have nogle tekniske forklaringer, så bliver du nok nødt til at specificere lidt nærmere, hvad det er, du ønsker en forklaring på, i stedet for konsekvent at gå ud fra, at jeg kun er ude på at modsige dig.

Og hvad er det i øvrigt helt konkret, der ikke giver nogen mening...???

At PC'en kun kan bruges som drev, er da ikke noget "jeg pludselig siger". Det sagde jeg allerede i mit første indlæg i denne tråd - du kan jo bare læse, hvad der står! :-D

Pointen er netop, at vi begge er ca. uenige med Mosegrisen i, at en PC kan bruges til high end CD afspiller :-)

Hertil fortæller jeg dig så, at jeg i mange år, men uden held, har forsøgt at få noget brugbart ud af et hav af kombinationer. Altså helt på linje med din egen erfaring. Synes du dét understøtter den uenighed, som du bliver ved med at mene der er?

Nej, jeg glemmer ikke, at alle drev laver fejlaflæsninger - det var derimod netop en af de ting, jeg nævnte!

Jo, jitter er digital støj. Støj benævnes teknisk som den information, der ikke har noget med, som i vores tilfælde, kildematerialet CD-A at gøre.

Jitter er ikke mellemrumsforskel på skiven, men den støj, der fremkommer som følge af f.eks. de benævnte mellemrum. Jitter er såkaldt time/domain støj/forvrængning (også kaldet digital støj eller digital forvrængning), forstået på den måde, at de data, der burde være et bestemt sted i rækkefølgen til en bestemt tid, kommer for sent/tidligt frem eller mangler helt. Dette kan igen forårsages af mange ting, f.eks. en dårligt centreret skive, buffere, kabler, selve drevet, dårlig optik, dårlige komponenter, etc. etc.

Igen bliver listen længere og længere, jo højere krav der stilles til lydkvaliteten.

Hvis du ser lidt nærmere på de high end drev, der findes på markedet (nu snakker jeg ydelse og ikke nødvendigvis pris), så vil du finde ud af, at de bedst lydende drev oftest også er de mest robust konstruerede. Altså en lidt anden boldgade, end et ofte smådinglende cp drev.

Hvis du vil have en yderligere teknisk forklaring, så er dette allerede uddybet af både undertegnede, kramer71 og mange andre i andre tråde - start f.eks. her:

http://www.hifi4all.dk/forum/search.asp?KW=jitter&SM=1&SI=TC &FM=0&OB=1&Submit=Start+s%F8gning

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Sendt: 21 November 2004 kl. 03:13 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr>>

Jeg syntes stadig du bliver stående samme sted,  du kommer ikke med en logisk forklaring,  du nævner en masse ting der kan gå galt,  men det er stadig ens på alle drev..  samme vilkår,  du fortæller ikke hvorfor et high-end drev læser dataen mere korrekt end et PC-drev..

Hvordan vil du forklare at 5 af mine drev kom med samme data ?   vi snakker jo ikke held her,   det er 50.000.000 bytes,  400.000.000 bit.   Det sker ikke hvis der er så meget gætteri som du mener et PC-drev laver..

Og når data'en er på harddisken,  så er vi vel enig om at computeren pludselig er en hel del mere præcis end noget cd-drev ?

Det er måske muligt at SPDIF fra en computer ikke er optimalt,  men der findes som sagt massere af andre muligheder,  hvor data'en bliver sendt 100% i orden..   "via protokoler"   og så er ordet computer pludselig mere high-end end noget cd-drev..  Måske vi ikke kan blive enig om hvorvidt det er muligt at bringe cd-audio på en harddisk,  men vi er vel enig om at hvis man kunne det,  så var computeren pludselig fin,  right ?      jeg vil gerne ha' det på det rene med dig inden jeg undersøger vidre,  for jeg kommer jo ingen vejne hvis du så bagefter mener at data'en på harddisken ikke kan komme derfra og til en DAC uden tab..

MvH

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 November 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg anskaffet mig et RME kort!

Lyder super ingen tvivl om det!  Jeg tror dog indtil videre kan jeg ikke overskue hvordan jeg med mit setup kan køre uden om min digital DSP control forstæker?!

FORDI (mit setup):

Jeg har 5.1 højttalere og én forstærker til hver højttaler. Ved gengivelse af DVD film (og kun DVD film!) så kan jeg godt med RME og den breakout dims/box jeg jeg har på køre 5.1 analog lyd direkte ud i hver forstæker = alt virker som det skal!

MEN ved normal CD/Mp3/Video klip og alt muligt andet lyd som normalt er i 2 kanaler kan jeg ikke bruge andet end 2 kanaler (dvs. mine front højttalere) og da JEG har valgt at have nogle mindre højttalere mangler jeg alm. stereo lyd med bass- jeg har altid haft mine sub-woofere til at spille med, men det kan jeg kun via HIFI udstyr ikke via lydkortet!  Programmet AC3 filter ser ud at den er TÆNKT til at kunne styre dette for mig - noget med 16bit 2kanal ind og 2x stereo + LFE out   men det virker som om når jeg installere den at intet regerer på dens indstillinger, og måske har jeg selv svaret (?) - er det fordi at RME lydkoret som ctacta også skrev at han gjorde - IKKE kører lyd gennem windows kernen men udenom ?  for så virker AC3 filter vist ikke ?  

Hvad kan jeg så gøre?   Bliver jeg nød til stadig at bruge den HIFI control forstærker der kan have sub woofer + satellit på til alm. stereo brug?

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2004 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Tænkte på,

Nu står jeg uden nogen preamp de næste 2 ugers tid og har kun et Live! lydkort, men ville jeg kunne bruge dette som pre direkte til efffekten i disse 2 uger?

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2004 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Spraycleaner

Forstår jeg dig ret: Du kan afspille 5.1 lydkilder i surround, men du kan ikke få 2 kanals lyd smidt ud på 5.1 kanaler eller bare 2.1? Ved 5.1 lyd er hvert lydspor jo splittet op, så RME lydkortet sender blot hvert signal videre til dine forstærkere. Du mangler noget software der kan mixe signalerne, eller f.eks fordele 2 kanaler til 3 eller 6.

Hvis du f.eks har små fronter ønsker du jo ikke at de skal spille hele basområdet og derfor skal en del af bassen + LFE (.1) signalet sendes til din sub. Jeg mener at TheaterTek 2.0 har indbygget bassmanagement i softwaren, så her kan du indstille dine HT'eres frekvensområde og delay. Om dette kan bruges til afspilning af musik, aner jeg ikke. Jeg har heller ikke selv testet den nye TheaterTek, men kun læst om denne på www.avsforum.com.

Men du mangler altså BassManagement og noget software der kan tilbyde nogle DSP-funktioner. God Jagt.

Kenneth

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Lige som svar på det!

Jeg vil køre 2.1 fordi at jeg har 2 x subwooferen jeg vil have til at spille sammen med mine "satellitter", og jeg vil kun have denne "bass redirection" ved Mp3/Stereo lyd!

Egentlig burde AC3 filter kunne gøre dette men det virker vist netop IKKE på RME/LynxTwo m.v. fordi at de kører UDEN om windows kernen så de "normale" programmer ikke virker til de kort! Så det er nærmest RME i mit tilfælde som burde have den opgave og lave noget KORT specifikt software ;-(

TheaterTek har jeg lige købt den er fin slet ikke DET, den har også bare styr på tingene, MEN så skal jeg også bruge den til Mp3/Wave lyd og det tror jeg blive noget rod ;-)

Til top Vis spraycleaner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spraycleaner

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 November 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Angående læsning af CD-DA Data!

Nu er det ikke for at bringe jeres store diskussion frem igen!

Men var der nogen der kunne fortælle mig om hvis et computer drev skal læse en CD-DA (mest) korrekt, har det så nogen betydning om man læser 1 x speed eller 52 x speed (for at undgå at drevet skal lave mest fejl korrektion?) eller var der forskel på om man brugte et alm. brændersoftware (f.eks. NERO) eller noget special softare der læser bedre?

Hvad anbefales her?  

ps. svar udfra hvad der er bedst eller hvis det er ligemeget - for mig er det ikke så interessant om et cdrom drev kan læse de data korrekt eller ej eller om data ikke er data (som en skrev hehe)..

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Sendt: 29 November 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

spraycleaner skrev:

Jeg vil køre 2.1 fordi at jeg har 2 x subwooferen jeg vil have til at spille sammen med mine "satellitter", og jeg vil kun have denne "bass redirection" ved Mp3/Stereo lyd!

Hvis du har sattelitter, så er du vel også interesseret i at omdirigere noget af bassen, ved DVD-afspilning, til subwooferen, så subwooferen kan tage sig af både LFE og det bas sattelitterne ikke kan håndtere på grund af deres fysiske størrelse.

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

JEPS.........bla derfor også! det gælder bestemt også flot og dynamisk alm. lyd (stereo)  jeg kan bla. spille noget højere ved at lave basserne tage over...men det er der bare ikke noget software jeg kan alt dette så jeg kan godt til andre anbefale RME og andre gode lydkort for at få den gode lydkvalitet men for mig kan en HTPC computer ikke helt erstatte en ctrl forstærker / dsp forstærker vi mangler lige lidt hertil.. ...men nøjjj den lydkvalitet er vildt ivertfald jeg har aldrig hørt noget så godt !!!

Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Nu må den her ammestuesnak om CD-A læsnings faldgruber altså stoppe!

CD-A ripping er en exact science, ligesom det meste andet indenfor den digitale verden. Jeg prøvede lige det nogle af jer opfordrer til og ikke tror kan lade sig gøre - nemlig at få det samme resultat fra forskellige læsninger på forskellige drev.

Mine to drev - et billigt 52x LiteOn og en NEC DVD-brænder lod jeg rippe det samme nr. fra en kommerciel CD to gange hver - én gang ved max speed (vistnok 12x på begge) og én gang ved 4x. Resultaterne holdt jeg, som jeg jo plejer i disse sager, op mod hinanden ved at fasevende én af dem og mixe dem. Resultatet blev som forventet at de alle kunne fase hinanden ud 100% - altså INGEN forskel i lyd what so ever. Lad være med at prøve at modstride denne konklusion, for den er endegyldig. Hvis du ikke er enig i dette, har du ikke forstået hvad det handler om.

Dog læste LiteOn drevet et par samples (ca. 40) mere end NEC-drevet i starten af tracket, så NEC-drevets filer skulle forskydes med disse 40 samples før udfasningen var total. Det var den eneste forskel.

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Undskyld hvis jeg gentager noget der allerede er sagt, men jeg
orker ikke at pløje hele tråden igennem.

Problemet med digital lyd ud af en PC er sandsynligvis jitter på
SPDIF udgangen mere end noget andet (fejllæsninger af CD'en
osv. er altså i småtingsafdelingen).

Løsningen må være et digitalt interface der ikke bærer
clock-signalet til DAC'en også. USB ser ud til at være glimrende
til dette formål!

Så med en "high-end" DAC med USB indgang burde det ikke være
noget problem at få god lyd ud af en PC.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig med Hansen omkring fejllæsninger kun udgør et mindre problem mht til at bruge PC til digital udgang.

Men man slipper ikke for at "bære" clocken med. Selvom man bruger USB efter min bedste overbevisning.

Det er jo nødvendigt for at få dem i sync.

Det optimale vil være at styre clocken i PC'en fra DAC'en.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Men man slipper ikke for at "bære" clocken med. Selvom man
bruger USB efter min bedste overbevisning.

SPDIF er en envejs-kommunikation hvor afsenderen propper data
ned i halsen på modtageren. Derfor er det nødvendigvis
afsenderen der bestemmer hastigheden og dermed clocken.

Sådan er det ikke med USB! Det er en langt mere intelligent
protokol hvor modtageren kan læse data når modtageren ønsker
det -- derfor kan DAC'en selv clocke signalet med sin egen clock.
Der er grunden til at jeg foreslår USB.
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 30 November 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Nå, jeg tog chancen og satte effekten direkte til et audigy og hold kæft hvor er det dog elendigt. ;)

Prøvede så med et Live lydkort, hvor sagen her dog er helt en anden, ikk perfekt, men NOGET bedre end audigyen i stereo it is.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

att. stemer

jeg troede at holdningen herinde var at pc var noget møj og ikke duer så jeg turde ikke skrive det på anden måde for ikke at starte endnu en diskussion jeg er 1000000% enig i det du skriver at sådan burde det være og sådan er det.. så er det jo simpelthen bare nemt så kan jeg bruge det program jeg ønsker... :-)

spraycleaner
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

hov der var så bare lige det med at nogle program til CD-DA ripning MÅSKE kan være bedre end andre til at rippe!

Exact CD DA Ripper herfra ser ud til at gøre det lidt bedre (hvis pladen har ridser...) tryk i venstre side på "DAE Quality"

http://www.exactaudiocopy.org/

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 December 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

hansen skrev:
LGrau skrev:

Men man slipper ikke for at "bære" clocken med. Selvom man
bruger USB efter min bedste overbevisning.

SPDIF er en envejs-kommunikation hvor afsenderen propper data
ned i halsen på modtageren. Derfor er det nødvendigvis
afsenderen der bestemmer hastigheden og dermed clocken.

Sådan er det ikke med USB! Det er en langt mere intelligent
protokol hvor modtageren kan læse data når modtageren ønsker
det -- derfor kan DAC'en selv clocke signalet med sin egen clock.
Der er grunden til at jeg foreslår USB.

Hej Hansen.

Jeg ved ikke hvor jeg havde mit hoved da jeg svarede .
Du har selvfølgelig 100% ret.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

akerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Sendt: 08 December 2004 kl. 02:16 | IP-adresse registreret  

Genopliver lige denne tråd.. jeg fandt den på google da jeg var på udkig efter et M-Audio Revolution 7.1 i DK. Jeg skal nemlig bruge et OK lydkort med optisk udgang, til brug i en "HTPC". Det skal dog også bruges som et normalt lydkort, dvs. til spil, (komprimeret) musik etc.

Jeg var inde og kigge på aage.dk, og de fører åbenbart ikke længere M-audios revolution 7.1 Kan man få det andre steder i DK til en god pris? Hvis ikke, hvad er der så af alternativer.. hvad med Terratecs Aureon 7.1 Space, som der snakkes om i starten af tråden - kan det gå an ?
Til top Vis akerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af akerman

bayman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 December 2004 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Akerman

Du kan få det i mange musikforetninger

Til top Vis bayman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bayman

<< Forrige Side af 12 Næste >>