Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Verdens bedste lydkort uanset pris (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 12
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Go4it]Hey derude, fandt et spændende pclyd tweak hos LCaudio: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=66[/QUOTE]

Det ville da være interessant at prøve det på et Terratec Phase 24fw. :)
Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 26 Juni 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo et firewire kort, så jeg har lidt svært ved at se hvorledes LCaudio dette tweak skulle bruges.

Jitter bør i øvrigt ikke være det store problem ved et firewire kort, eller hvad. I værste fald er der faktisk mulighed for at give phase 24 FW en ekstern clock source, personligt tvivler jeg på at det vil give det helt store, endsige noget.

Jeg må også indrømme at de priser der føres på disse LCaudio tweaks er helt ude i hampen - printet med "reference clock'en" koster det samme som terratec kortet.

Hvis der skal tweakes, vil det være oplagt at prøve at opgradere den eksterne 9v stømforsyning til noget mere highend agtigt.

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Ser man det. Det er da også en udskrivning for den clock - men såvidt jeg ved koster terratec kortet de fleste steder 2000 kr. Hvad har du set det til, og hvor?

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Du skulle nok kunne finde den i tyskland til lidt over 200 euro, google er din ven   

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

(Se det var det jeg tænkte. Google er ikke min ven, dog ej heller min fjende. )

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 August 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret  

Hej.

findes der lydkort med digi-ind (coax) ligesom det udgåede audiotrak prodigy 7.1 (ikke lt versionen)?

Jeg er kun interesseret i kvali-lyd som m-audio og audiotrak, ikke creative mv....

Kan man med externe firewire lydkort undgå dc-pops?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2005
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 26 August 2005 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det var mig der skrev lydkorts artiklen i HF,
så tænkte jeg heller måtte give lidt lyd fra mig her.

PHN2 skrev:
Jeg tror primært, at de gjorde pci-kortet externt i testøjemed...Det skriver de ihvertfald.

Det er korrekt.
Det var dog også for at kunne bruge PCI kablet derhjemme i fremtiden.
Jeg ELSKER modifikationer
Men de 7 timer det tog at lave kablet var nu ret stygge at komme igennem.

PHN2 skrev:
Foriøvrigt; Chacta, hvis du lytter med: vil ext. 12 volt være nok i dc-braghenseende? Eller skal også 3,3 og 5 volt gøres externt?

Ekstern +/-12 volt forsyning er, ihvertfald med Revo 7.1, ikke nok til at undgå knald.
Jeg er derfor også ved at lave en løsning i stil med ctacta's løsningsmodel 1.
En ven til mig har lavet et lille program der hiver hver anden bit på parallelporten op og ned med 30ms mellemrum. Jeg har så lavet et lille kredsløb med 3 IC'er, en transistor, 4 passive komponenter og et relæ, som checker at kun hver anden bit skifter og har en monostabil multivibrator som så trigges hver 30ms. Hvis den ikke trigges indenfor 50ms timer den ud og slukker/muter forstærkerne.
Om 50ms er kort nok til at undgå knald ved systemcrash vil vise sig.
Jeg har også overvejet at sætte ekstern 5volt forsyning på lydkortet på min HTPC.
Dette bl.a. for at minimere støjindstråling til lydkortet men også for at se om det minimerer knaldene.
Revo 7.1 bruger ikke 3.3v.

Henrik

Til top Vis Sinobi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sinobi

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Fedt at du er kommet på banen !

Men sig mig hvorfor du ikke bare bruger et eksternt lyd kort, når lyden er det altafgørende ?

Har du prøvet et terratec PHASE 24 FW ? Der findes et utal af eksterne kort, hercules og Echo har nogle med mange kanaler der er godt nede i pris. De omtalte kort har eksterne forsyninger som kan opgraderes hvis man vil.

Sinobi skrev:

Hej.

PHN2 skrev:
Jeg tror primært, at de gjorde pci-kortet externt i testøjemed...Det skriver de ihvertfald.

Det er korrekt.

PHN2 skrev:
Foriøvrigt; Chacta, hvis du lytter med: vil ext. 12 volt være nok i dc-braghenseende? Eller skal også 3,3 og 5 volt gøres externt?

Ekstern +/-12 volt forsyning er, ihvertfald med Revo 7.1, ikke nok til at undgå knald.
En ven til mig har lavet et lille program der hiver hver anden bit på parallelporten op og ned med 30ms mellemrum. Jeg har så lavet et lille kredsløb med 3 IC'er, en transistor, 4 passive komponenter og et relæ, som checker at kun hver anden bit skifter og har en monostabil multivibrator som så trigges hver 30ms. Hvis den ikke trigges indenfor 50ms timer den ud og slukker/muter forstærkerne.
Jeg har også overvejet at sætte ekstern 5volt forsyning på lydkortet på min HTPC.
Dette bl.a. for at minimere støjindstråling til lydkortet men også for at se om det minimerer knaldene.

Henrik

Binnerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2005 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Sinobi: Spændende at du er kommet herind - jeg har også købt bladet og læst artiklen - rigtig god artikel.

Men hvis dit eksterne kabinet ikke løser DC pop problemet, så undrer det mig at du vælger at lave den eksterne løsning, når du selv nævner at det kort du tester har en USB søster?

Jeg er selv mega træt af DC pop problemet, og er tæt på at skaffe mig af med min 5x100 watt Rotel effektforstærker og gå tilbage til SPDIF, hvilket i sig selv er lidt ærgeligt.

Mvh

Brian

My Movies - Media Center Film Applikation
Til top Vis Binnerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Binnerup

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

dk2000 skrev:

Fedt at du er kommet på banen !

Tak

dk2000 skrev:
Men sig mig hvorfor du ikke bare bruger et eksternt lyd kort, når lyden er det altafgørende ?

Har du prøvet et terratec PHASE 24 FW ? Der findes et utal af eksterne kort, hercules og Echo har nogle med mange kanaler der er godt nede i pris. De omtalte kort har eksterne forsyninger som kan opgraderes hvis man vil.

Nævn mig ét eksternt lydkort der er i samme lydkvalitet som Revo7.1, har native bass-managment og surround decoder der virker på analog in så man kan bruge det til surrounddecoding af eksterne kilder?
Nej,vel?
Derfor!!
I den henseende er Revo7.1 eneherskende.

Når man så vil have den ultimative lyd til musik og dvd og highdefinition og hvad har vi, så må man smide eksempelvis et RME 9632 i HTPC'en også, og så lave relæomskiftning mellem de 2 lydkortsudgange.
Det er nok desværre den eneste løsning i øjeblikket.
Næsten... for jeg har faktisk leget med et surround decoder plugin i Foobar2000 der kan SR-decode lyden fra analog in. Det virker, men med næsten 1 sekunds latency. Da DScaler ikke kan delay'e billedet er det et problem.

Henrik

Sinobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2005 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Binnerup skrev:
Men hvis dit eksterne kabinet ikke løser DC pop problemet, så undrer det mig at du vælger at lave den eksterne løsning, når du selv nævner at det kort du tester har en USB søster?

USB søsteren er ikke en USB tvillingesøster.
Bl.a. går den kun op til 96KHz/24bit og har heller ikke de samme muligheder som jeg lige remsede op i sidste post. Konverterene er, så vidt jeg husker, heller ikke helt lige så gode.
Det eksterne kabinet er heller ikke primært lavet for at eliminere knald.
Som jeg skriver i artiklen er det fordi den elektromagnetiske støj i kabinettet er meget forskellig fra PC til PC og kvaliteten (renheden) af PSU'en ligeså.
Så for at testen ikke skulle være begrænset af selve PC'en men kun selve lydkortet blev det gjort på den måde.
Næsten vigtigst af alt: Vi kunne bruge vores sædvanlige kabler uden stik-omformere, fordi jeg monterede gode RCA stik på bagsiden. RCA'erne er forbundet direkte til sidste komponent på hver kanal med 99,99% ren solid-core sølv tråd.

Binnerup skrev:
Jeg er selv mega træt af DC pop problemet, og er tæt på at skaffe mig af med min 5x100 watt Rotel effektforstærker og gå tilbage til SPDIF, hvilket i sig selv er lidt ærgeligt.

OK. I det daglige går det nu meget godt hos mig.
Både min familie (bl.a. børn ned til 9 år) og jeg tænder først HTPC'en, venter til windows har bootet og tænder først derefter forstærkerne. Ved nedluknig er rækkefølgen naturligvis omvendt. Resultat: Ingen knald.
Konen brokker sig dog over det så derfor er jeg ved at lave den automatiske løsning. Så kan man også slukke for forstærkerne fra remoten hvis HTPC'en kun skal køre "ikke-lyd-programmer".

Henrik

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Sinobi skrev:

Hej.

PHN2 skrev:

Det er korrekt.

PHN2 skrev:

Henrik

Henrik: hvor er verden dog lille - jeg læste din fine artikel (tak), men var dog noget irriteret/frustreret  over at du kun brugte et billigt lydkort mv., og har i den forbindelse tænkt at skrive til HF, og bede om en grundigere gennemgang/test af dette spændende emne - men dette er hermed ikke nødvendigt

Jeg tænkte også at du med fordel kunne "tale" med ctacta som står for denne tråd - dét er også sket   - Hvad med en besøgs artikel Henrik/ctacta?

Jeg starter en ny tråd: "Superlyd fra Pc?" efter at have læst en del spændende ting på Acoustic Realitys hjemmeside:http://www.acoustic-reality.com/ hvor PeterAR påstår at kunne levere bedre lyd via PC/Fire Wire til ekstern DAC/kontrol"forstærker" - end det bedste af det bedste High end grej....

Noget af et postulat, men vel ikke helt umuligt teoretisk, da man godt kunne forestille sig et 100% "rent" digitalt miljø - hvor dét der kommer ud i sidste ende rent faktisk er 100% identisk med "Masteren": dét man faktisk har lovet fra starten af den digitale tidsalder....     Meeen, det er da yderst fristende at se/høre nærmere på - hvis det ellers holder vand...

Og Henrik, a pro pros artikler i HF: hvad med at du/I på HF tester denne "påstand" snarrest?  - det er jo næsten for godt til at være sandt...

Til top Vis Go4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Go4it

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

exotic skrev:
[QUOTE=Go4it]Hey derude, fandt et spændende pclyd tweak hos LCaudio: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=66[/QUOTE]

He - jeg er pt. gået bort fra at lege med tweak af PC/lyd - koncentrerer mig nu om stereo

Men jeg skal da have en Hj.Bio med projektor om ca. 1 års tid, så det kan da være at Pcen får en chance til - ikke mindst med de muligheder Acustic Reality beskriver/lover

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 28 August 2005 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:

exotic skrev:

He - jeg er pt. gået bort fra at lege med tweak af PC/lyd - koncentrerer mig nu om stereo

Men jeg skal da have en Hj.Bio med projektor om ca. 1 års tid, så det kan da være at Pcen får en chance til - ikke mindst med de muligheder Acustic Reality beskriver/lover

Kan en pc da ikke spille stereo

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Go4it skrev:

exotic skrev:

He he jo da - men ikke helt (endnu) i den kvalitet som jeg kan få med traditionelt grej. Men når det er sagt så er musikken, PCen og mit stereo grej min bedste fritidsbeskæftligelse, så ja, jeg håber en dag på en eller anden fusion imellem de 3 ting - men kun hvis det giver bedre lyd  

Har lige haft en ultra negativ oplevelse med "shg computer", hvor jeg har købt "min" specielt specificeret superPC, hvor HD lå og flød i bunden af kabinettet første gang jeg fik den...... nu har den været frem og tilbage til cervice 4 gange på kort tid, uden at det har hjulpet  Nu kan de beholde den...  

Men det gør at jeg skal starte helt forfra

Så PC er ikke helt uproblemmatisk

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 28 August 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
micma18 skrev:
Go4it skrev:

exotic skrev:

He he jo da - men ikke helt (endnu) i den kvalitet som jeg kan få med traditionelt grej. Men når det er sagt så er musikken, PCen og mit stereo grej min bedste fritidsbeskæftligelse, så ja, jeg håber en dag på en eller anden fusion imellem de 3 ting - men kun hvis det giver bedre lyd  

Har lige haft en ultra negativ oplevelse med "shg computer", hvor jeg har købt "min" specielt specificeret superPC, hvor HD lå og flød i bunden af kabinettet første gang jeg fik den...... nu har den været frem og tilbage til cervice 4 gange på kort tid, uden at det har hjulpet  Nu kan de beholde den...  

Ok, det var sku da en træls oplevelse du har haft med din computer, og så endda ved SHG, de plejer da at være meget flinke og medgørlige...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Go4it skrev:
micma18 skrev:
Go4it skrev:

exotic skrev:

Ok, det var sku da en træls oplevelse du har haft med din computer, og så endda ved SHG, de plejer da at være meget flinke og medgørlige...

Ja, meget surt! Men det skal da lige siges at shg har været meget venlige osv., men de evnede altså ikke at få min PC til at fungere på 4 forsøg, og det er altså surt at skulle indpakke en stor PC på 25 kg, og slæbe den ned fra 5 sal, og hen på postkontoret... 4 gange, + en masse mails & telefonering til shg...

så bliver selv jeg NEGATIV, eller snarre TOSSET 

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 28 August 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Tjek lige det nyeste udspil fra Creative:

http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category= 1&subcategory=208&product=14064

Det ser da interessant ud
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category= 1&subcategory=208&product=14064

Tilsyneladende ingen support for DVD-audio...

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Go4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 August 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Har selv et Audigy2 som da er ok - men har en ide om at Creative er alt  for "useriøse" når det gælder hig end: se bare på alle deres produkter og hvad/hvem de henvender sig til: skod  

Og så har de efter sigende købt mærket, læs: rettighederne til THX - det er s.. for nemt bare sådan at købe sig til en kvalitetsbetegenlse...

UPS har lige checket på nettet: Creative ejer 60% af THX.... men er det ikke lidt det samme som "100"%

<< Forrige Side af 12 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes