Emne: Hvorfor duer sølv i kabler ikke?? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
HOLBERG Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1987
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg føler det er på tide at der bliver bragt lidt klarhed over denne sag vedr. det iøvrigt MEGET UBERETTIGEDE slogan "Mictor, kend dem på knækket". Denne bemærkning siger mere om personen som lagde dette indlæg, i modsætning til Michael Corvenius som jeg kun kan sige, har handlet meget professionelt, da jeg købte Melliflous signalkablet af ham i tidernes morgen.
Jeg købte Melliflous, da det var i støbeskeen. Kablet var med andre ord ikke færdigudviklet. Jeg købte kablet billigt, da jeg gerne ville prøve kablet, samt at jeg var meget begejstret for Mictor Blue sky. Rigtigt som Michael har skrevet, var der problemer med stikkene. Derfor brugte vi en del tid på at sende kablerne frem og tilbage, for at få skaden udbedret. Da fejlen ikke kunne udbedres, valgte Michael at stoppe med at lave kablet. Jeg fik mine penge retur og blev korrekt holdt skadesløs. End of story.
Jeg undre mig også over Milu´s udmelding, som i mine øjne er helt ude i hampen
Mht. trådens emne, kan man ikke konsekvent sige sølvkabler ikke dur i signalvejen. Faktorer som materialevalg spiller afgjort en stor rolle, samt i hvilket setup det skal indgå. Der er kun tilbage at prøve sig frem.
Iøvrigt syntes jeg at der er tiltagende elementer, af personer inde på dette forum, som kun bidrager med provokationer, vandede vittigheder, nedladende og negative kommentare omkring alt der rører sig. Jeg syntes personligt at tonen og opførslen på dette forum er et tiltagende problem. Jeg har været inde og nærlæse indlæg, på div. forums ved vore svenske og norske hifi-brødre. Sande entusiaster som elsker, og brænder for hifi. De deler glæden ved hifi fremfor at kaste mudder. Hvorfor er det anderledes på et dansk forum ??
Godt nok et lille sidespring, men jeg føler det er relevant at nævne, desværre  __________________ De bedste hilsner
Holberg
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=faithful]
Live 21
Deri er jeg da enig. Jeg anmoder blot om at få Janteloven begravet og noget seriøsitet. Det er da seriøst at ha´ en kritisk holdning til et produkt, også at dele den med andre, men ikke med barnlige, nedladende og usaglige indlæg om "spil på bunden af Århus havn" m.v. Du skriver, at Du ikke hører til blandt dem, der synes at alle produkter har en berettigelse! Har Du formuleret dig forkert eller mener Du, at der skal en slags cencur ind og bestemme hvilket produkter, der må komme på markedet? Husk nu på, at det ikke nødvendigvis er den forstærker eller de højttalere Du har valgt som "de bedste", der behøver at blive opfattet som "det bedste" af naboen.
Jeg synes da ellers jeg havde gjort min mening synlig nok med mit indlæg, men noget tyder på, at Du ikke har forstået mig helt korrekt .
Mictor "branchemedlem"
Jo er fint klar over hvad du mener: Det jeg efterhånden er meget træt af, er den halve snes navlebeskuende små nidkære genganger drenge (jeg siger med vilje ikke mænd), der sidder dagen lang foran deres computer - hjemme i kælderværelset hos mor og far - og skal finde på noget nyt at gøre sig kloge på i det aktuelle forum, i stedet for at komme ud og arbejde lidt. Mange af dem - både med og uden Tomos knallert - har så mange imbacile indlæg i dagligt om alskens ting, som de ofte rakker ned på og forsøger at latterliggøre, mens de skamroser deres egne gamle tweakede Denon og Nad spille, eller hvad der nu kan blive råd til. Imens får Nordost, Eben og mange flere den ene nedladende kritik efter den anden, mens der bliver snakket om "prut" og "min far er stærkere end din far" m.v. Simpelthen nogle latterlige narrehatte, som man mest af alt har lyst til at invitere med hen i den lokale bokseklub til en hyggeaften med lidt meningsudvekslinger
Og du forstår ik hvorfor du fik en advarsel ?
Der er nu engang nogen der udtrykker sig lidt anderledes end normen, fred være med det, hvis man er så forstokket man ik kan se humoren i det, så lad være med at læse det.. imodsætning til din sviner er det da i det mindste holdt i en ordentlig tone..
Og nej efterlyste sgu ik censur, og er godt klar over smag er forskellig, men der er produkter der er så fundementalt forkerte at de aldrig kommer til at lyde godt, ligemeget hvad man parre dem sammen med.. dette forum er vel til for bla at hjælpe købere med at frasortere mærker og modeller som ik giver ret meget for pengene ?
Sjovt at 90% herinde er enige i Eben har nogle uheldige egenskaber, så er vel godt der er blevet gjort opmærksom på det ? måden kan man så diskutere, men det er den vist blevet tyve gange før
Edit: men enig i at det var under bæltestedet at nævne et produkt under udvikling, for at underbygge et indlæg
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må tilstå at jeg ikke rigtigt forstår hvordan man kan skrive at sølv ikke ilter. Vedkommende er vist ikke i besiddelse af f.eks. sølvbestik - som bliver sort af at ligge ubrugt hen. Jo - Der dannes sølv oxid ved kontakt med ilt - også ved stue temperatur. Skulle du være i tvivl så tag forbi sølvkælderen i skindergade og spørg dem hvor meget tid de bruger på at pudse/rengøre deres selvtøj..
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa da!
Jo er fint klar over hvad du mener: Det jeg efterhånden er meget træt af, er den halve snes navlebeskuende små nidkære genganger drenge (jeg siger med vilje ikke mænd), der sidder dagen lang foran deres computer - hjemme i kælderværelset hos mor og far - og skal finde på noget nyt at gøre sig kloge på i det aktuelle forum, i stedet for at komme ud og arbejde lidt. Mange af dem - både med og uden Tomos knallert - har så mange imbacile indlæg i dagligt om alskens ting, som de ofte rakker ned på og forsøger at latterliggøre, mens de skamroser deres egne gamle tweakede Denon og Nad spille, eller hvad der nu kan blive råd til. Imens får Nordost, Eben og mange flere den ene nedladende kritik efter den anden, mens der bliver snakket om "prut" og "min far er stærkere end din far" m.v. Simpelthen nogle latterlige narrehatte, som man mest af alt har lyst til at invitere med hen i den lokale bokseklub til en hyggeaften med lidt meningsudvekslinger
Nu ved jeg ikke lige hvor denneher er sakset fra, men åbenbart fra et sted hvor jeg ikke til dagligt kigger ind. Faktisk ved jeg heller ikke med sikkerhed hvem der skrevet det. Nu kan jeg da læse ud af teksten, at mit ydnlingstransportmidel og et par produkter, som jeg ved flere lejligheder har prøvelyttet omtales i ovennævnte tekst.
Først! En Tomos er ikke bare en knallert, den er resultatet af en kontinuerlig udvikling og forfinelse af et hedengangent forbillede. D.d. fremstår en Tomos som det ypperste fra slovenien - toptunet, lækker og moderne. Jeg tror sågar den danske ordensmagt får svært ved at køre en bølle på sådan en raket op .
Hvis jeg skal være rigtigt flink, så vil jeg give en højttaler med +5dB (set med det nærsynede øje) ved 2KHz, en middelmådig karakter, hvis den var smækket sammen i en fart med en betændt finish og kostede en tusse. Her står vi altså med en højttaler til en pebret pris, hvor man må forvente, at i det mindste den ting er der taget hånd om. At jeg tilfældigvis har kunnet høre dette før jeg så målingen, gør da ikke mig til den der har lavet fejlen. At forsvare et sådant produkt eller enddog blot holde hånden over det, virker for mig noget underligt. Mon Raidho kontakter ejerne af dem og siger "beklager vi lavede en fejl på 5dB ved 2KHz, som vi ikke kunne høre. Her har du pengene tilbage og undskyld ulejligheden" Næh vel? Du må leve med Elvis med polypper og tilstoppet næse.
Mht. NO er det lidt sværere at måle formasteliteterne, her må man lytte. Det ar jeg gjort mange gange, resultatet har lignet hver gang.
At der så findes mange andre produkter, der ikke er stort bedre, bliver aldrig en gyldig undskyldning for en svipser. At kritikken bør være saglig er jeg fundamentalt enig i. Beklager jeg ikke kan lade være med at gøre grin med 5dB peaks. men nu har alle jo med egne øjne set hvorledes det ser ud og det er jo fakta - dem kan man jo så bare benægte, men nu kan de fleste sikkert også endda høre det.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade skrev:
Jeg må tilstå at jeg ikke rigtigt forstår hvordan man kan skrive at sølv ikke ilter. Vedkommende er vist ikke i besiddelse af f.eks. sølvbestik - som bliver sort af at ligge ubrugt hen. Jo - Der dannes sølv oxid ved kontakt med ilt - også ved stue temperatur. Skulle du være i tvivl så tag forbi sølvkælderen i skindergade og spørg dem hvor meget tid de bruger på at pudse/rengøre deres selvtøj.. |
|
|
Jeg må så gentage hvad jeg før sagde. Sølv oxyderer ike ved stuetemperatur. Sølvtøjet bliver ganske enkelt beskidt. Sølvoxyd er ekstremt giftigt, og kan først fremstilles ved (så vidt jeg husker) temperaturer over 1.200 gr.
|
Til top |
|
|
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Cool Blade skrev:
Tror en af grundene til at mange folk har et forkert indtryk af sølv kabler er at det er nemt at reklamere med et kabel er lavet af sølv - men mindst ligeså svært at lave dem rigtigt som dem af kobber. Utroligt mange af de bedste kabler i verden benytter sølv, enten alene eller blandet med kobber eller guld. Kan i flæng nævne: WireWorld (rent sølv i deres highend linie'er), Nordost (enten rent eller blandet med kobber), Siltech (rent eller blandet med kobber eller guld) etc..
Sølv bør ikke nødvendigvis være bedre end kobber til at starte med, men vil over tid klart slå kobber, da det under iltning danner sølvoxid Sølv danner absolut ikke sølvoxyd. det kræver meget høje temperaturer at fremstille slvoxyd. Sølv bliver snavset - og ikke andet. Så når du giver sølv en omgang fluortandpaste, eller kogende saltvand, så er det rengøring - ikke afoxydering. Kobber derimod oxyderer fra det øjeblik der er ilt tilstede, derfor er der nogle kabelproducenter, som forsølver i ekstruderingsøjeblikket. Sølvlaget tjener som beskyttelse af kobberet. som er ledende i modsætning til kobber (kobberoxid) som er en utrolig ringe leder. Med andre ord, der er en god chance for at evt sølvkabler holder lyden bedre end kobber kabler - og behøver jeg at nævne at alting begynder at oxidere med det samme.. Det gør det faktisk ikke. Kun ganske få metaller har evnen til at binde iltatomer ved stuetemperatur. Jern og Kobber er gode eksempler. Modsat er Tin, Aluminium, bly, nikkel, chrom og mange flere ikke særligt tilbøjelige til at oxydere
Mht lyden, så er det dog min erfaring at sølv lyder anderledes og at de fleste "dårligt" sammensatte ænlæg kan få en tendens til at blive lidt trættende i længden med sølvkabler - tror også at det er derfor at folk bliver skuffede, for det stiller altså krav til ens anlæg. Om man så vil acceptere dette eller bare sige at sølv er noget bras (ikke at forveksle med messing ) det er op til en selv - jeg kan dog kun anbefale folk at prøve f.eks. kabler fra wirewolrd - tror de fleste vil være positivt overraskede...
|
|
|
At de forskellige metaller hver har deres lyd, tvivler jeg ikke ret meget på, men prøver man f.eks. forskellige kobberkabler, så er det tydeligt for enhver, at kobberkabler indbyrdes kan være utroligt forskellige. Det samme kan sølv kabler selvfølgelig. Isolering, geometri, tykkelse og facon, har meget at skulle sige.
Prøv til eksempel Duelund og Bertram lige efter hinanden. Begge er fladvalset sølv. Mictor ligner Bertram meget, men er kryogenbehandlet.
I hvert tilfælde er Duens og Bertrammerens kabler meget forskellige, til trods for at fladvalset sølv er den fælles platform. Isoleringen er meget forskellig på dem, Duen bruger gamle underbukser , Bertrammeren krympeteflon.
Og her kommer så det der undrer mig mest. Hvem oplever disse kabler som stramme, slanke, afslørende, trættende, spidse, metalliske osv. Det gad jeg godt vide. (Mictor er ikke afprøvet i mit set-up)
|
|
|
Ja det er jo nok mig der skal svare her... Duelund og Bertram har jeg desværre ikke haft fornøjelsen af endnu. Men har prøvet Mictor (mener det var Melliflous) og det er absolut det bedste sølvkabel jeg har prøvet til dags dato. Men igen sølv... Sølv er ikke kun hørt på mit eget anlæg, også hos andre synes jeg det har spillet igennem, at det er sølv. Især når der gåes til makronerne, så føler jeg virkelig at man hører det! Og det er ikke til min smag, men ok, med Mictor kablet nærmer vi os.
Sølv kabler er mere afslørende over for anlægget? Nok rigtigt. Men man kan så undres over at nogle med mindre audiofile anlæg vælger sølv? Jeg synes bare det må være trættende i længden?
Der var én der skrev at der var lige så stor forskel på kobber kabler som på sølv kabler. Absolut.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hawdi. Lige for at klemme mig ind med mit B7. Jeg har altid kørt med
50-300,- kobber HT kabler og ca. 1000,- kobber signal kabler. Men en
dag tog HIFI fanden ved mig, og jeg lånte et sæt Bertram sølv kabler
med hjem.
Inden da, var min eneste erfaring med sølv, et par 2500,-ers
audio note signal kabler. Da jeg for et par år siden prøvede dette sæt
audio note sølv kabel, havde jeg samtidig et sæt kobber ditto hjemme,
fra samme firma. Den test, mellem audio note sølv og kobber, vandt
kobber kablet.Kobber kablet forkom langt mere efter min smag og passede
bedre ind i mit anlæg på daværende tidspunkt. Jeg husker sølv kablet
som værende tyndt og meget slankt i lyden.
Et par år og anlæg efter, gik den den før omtalte HIFI djævel så i mig,
og den overbeviste mig om, at jeg skulle prøvet et sæt Bertram kabler.
Det var et sæt siglewire højttaler kabler. De skulle afløse mine gamle
Cabletalk kobber kabler. Det første der slog mig ved mit utilspillet
nye sølv kabel (ja, jeg tror på kabel tilspilning!!), var at jeg kunne
spille med højre volume, end før. Der var simpelthen, mindre
forvrængning i mine nye solidcore sølv børger. Efterhånden som de blev
brændt ind, noterede jeg mig og overtoner og den generelle grundklang i
mit anlæg, pludselig lød mere "ægte" og analog. Samtidig var der også
en klar forbedring på transient området. Det var en ægte "ahaaaa"
oplevelse jeg var vidne til...
Så nu mangler jeg bare at skifte mine net kabler
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hør Kubik, du skulle vist have hørt mere efter i timerne istedet for at køre uden styrthjælm - så vi tager lige et udpluk fra fysik 1.01
Hvis du er i tvivl så er AG2O lig med sølvoxid - står under reaction with air!
Name |
Silver |
Symbol |
Ag |
Atomic number |
47 |
Atomic weight |
107.868 |
Density @ 293 K |
10.5 g/cm3 |
Atomic volume |
10.3 cm3/mol |
Group |
Trans. Met. |
Discovered |
0 |
State (s, l, g) |
s |
Melting point |
1235.1 K |
Boiling point |
2428 K |
Heat of fusion |
11.30 kJ/mol |
Heat of vaporization |
250.580 kJ/mol |
Back to the top
1st ionization energy |
731 kJ/mole |
Electronegativity |
1.93 |
2nd ionization energy |
2073.5 kJ/mole |
Electron affinity |
125.6 kJ/mole |
3rd ionization energy |
3360.6 kJ/mole |
Specific heat |
0.235 J/gK |
Heat atomization |
284 kJ/mole atoms |
Shells |
2,8,18,18,1 |
Electron configuration |
[Kr] 4d10 5s1 |
Minimum oxidation number |
0 |
Maximum oxidation number |
3 |
Minimum common oxidation number |
0 |
Maximum common oxidation number |
3 |
Back to the top
Structure |
fcc: face-centered cubic |
Color |
silvery |
Uses |
film(AgBr),coins,jewelry |
Toxicity |
|
Hardness |
3.25 mohs |
Characteristics |
soft, ductile, tarnishes |
Reaction with air |
mild, =>Ag2O |
Reaction with 6M HCl |
none |
Reaction with 6M HCl |
none |
Reaction with 15M HNO3 |
mild, =>AgNO3 |
Reaction with 6M NaOH |
|
Back to the top
Number of isotopes |
2 |
Hydride(s) |
none |
Oxide(s) |
Ag2O |
Chloride(s) |
AgCl |
Ionic radius (2- ion) |
pm |
Ionic radius (1- ion) |
pm |
Atomic radius |
144 pm |
Ionic radius (1+ ion) |
129 pm |
Ionic radius (2+ ion) |
108 pm |
Ionic radius (3+ ion) |
89 pm |
Back to the top
Thermal conductivity |
429 J/m-sec-deg |
Electrical conductivity |
630.5 1/mohm-cm |
Polarizability |
7.9 A^3 |
Source |
Argentite (sulfide) |
Rel. abund. solar system |
-0.313 log |
Abundance earth's crust |
-1.2 log |
Cost, pure |
120 $/100g |
Cost, bulk |
14 $/100g |
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg må så gentage hvad jeg før sagde. Sølv oxyderer ike ved stuetemperatur. Sølvtøjet bliver ganske enkelt beskidt. Sølvoxyd er ekstremt giftigt, og kan først fremstilles ved (så vidt jeg husker) temperaturer over 1.200 gr. |
|
|
SØLV ER DEN BEDSTE LEDER AF ALLE METALLER ! Det er rigtigt at sølv ikke oxiderer ved stuetemperatur, der kræves heftig opvarmning. Der dannes imidlertid et lag sølvsulfid (jo surere atmosfære desto hurtigere). Det er det Kurt kalder beskidt. SølvOxid og Dioxid anvendes i bl.a. batterier - og er ledende sølvsalte. Optræder også i fotosammenhæng (film og fotopapir)
Forsølvning af kobber giver en risiko for FORØGET galvanisk korrosion af kobberet - også kaldet kobberpest. Det sker hvis der er sprækker i sølvlaget. Derfor er forsølvning af kobberkabler ikke nogen god ide. __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare for at tilføje..
De eneste metaller som ikke reagerer naturligt med luft er de såkaldte ædel metaller - så som Guld og Platin.
Du nævner selv tin, Aluminium, Bly, Nikkel, og Chrom. Alle de nævnte oxiderer. Tag bly og se selv hvad der sker hvis du skraber i det - så bliver det blankt og hvis du lader det ligge bliver det mat. Det samme gør sig gældende med alle de andre nævnte metaller.
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg giver op - Man kan have mange meninger om HiFi, men Kemi er nu ret en ret exakt videnskab. Hvis man ikke vil acceptere uddraget om sølv's kemiske værdi og dets reaktion med luft (ved stue temperatur) så bliver det en "religiøs" diskusion hvor at fakta åbenbart ikke hører hjemme. Synes dog alligevel at I skulle overveje at kontakte jeres gamle kemi lærerer..
|
Til top |
|
|
walin Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 530
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade - du har OGSÅ ret. 
Men der er ved stuetemperatur kun tale et oxideringslag på om få brøkdele af en nanometer!. (kilde: Waterhouse, G. I. N., Bowmaker, G. A. and Metson, J. B. Oxidation of a polycrystalline silver foil by reaction with ozone)
Iøvrigt er jeg enig - det er lidt absurd at diskutere kemi og atomfysik når vi taler om hifi kabler - men vi er jo underlagt fysikkens love og ikke kun Ohms lov  __________________ - Klaus -
Island s are where the Sea ends.
|
Til top |
|
|
Cool Blade Forum Bruger

|
Sendt: 16 November 2004 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht den undersøgelse, så udføres eksperiementet kun i en periode på 30 min. Vi må vist tage udgangspunkt i et lidt længere varende forløb.
Citat fra anden undersøgelse:
In the studies of Waterhouse et al.,78 it has been found that at room temperature, oxidation of polycrystalline silver foil is improved significantly after the sample has been ‘‘scratched,’’ which generates a high concentration of defects which act as the sites for the oxide film nucleation, highlighting the importance of defects. Also diffusion of oxygen and silver atoms is seemingly improved significantly due to the non-uniformity of the growth. We note that subsequent to completion of our studies, very recent experimental work reported thick oxide formation at Ag~111! by using a flux of atomic oxygen,80 thus supporting our findings.
Det rigtigt sjove er den iagtagelse at sølv oxiderer ennu hurtigere såfremt der er ridser i det. Det må siges at være relevant, specielt hvis vi snakker om stik, eller valsede kabler.
Konklusionen må være at 1: Sølv oxiderer 2: Det vedbliver med at gøre dette over tid, tidperioden bestemmer hvor meget det oxiderer - dvs hvor tykt et lag der dannes (jo længere tid, jo mere sort) 3: Sølvoxid er en god leder, sammenlignet med kobberoxid 4: Det er korrekt at ved kontakt med sure matrialer dannes der andre matrialer, men da luft ikke kan være surt (med mindre der er dampe i det) har det ingen direkte betydning - med mindre man f.eks. kan afsætte finger aftryk på sølvet der indeholder sved som er surt..
|
Til top |
|
|
dige Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger
Bruger siden: 27 Oktober 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 404
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et forslag til dig Malthe, så du kan høre hvorfor det ikke duer:
Køb et brugt Linn Silver IC. Mage til farvelade og forvrængning skal man lede længe efter. Har iøvrigt den opfattelse, så meget firkantet sagt, at sølv og kobber tilsammen laver en underlig lyd.
Der er ikke så meget mere at hente. Tænk bare på hvad du tænker når du gennemlæser de andres fysikgennemgang af sølvs egenskaber. Jeg spørger bare; og hva så, kan du høre eller forstå det ?
Jeg er ikke ignorant overfor de logiske andragelser, men fatter dem nok ikke.
Jeg er færdig med at dømme kabler og alt muligt andet ud fra deres fysiske egenskaber, jeg har for tit før købt ud fra "ingeniørargumentation", den der baglæns kobling, ..."at når det nu det her materiale er så rent og den der fidus er så clean og rigtig, så kan du nok forstå det lyder godt"...
Niks, jeg køber det ikke. Lad mig høre of glemme de mange kloge argumenter.
|
Til top |
|
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
Jeg har et forslag til dig Malthe, så du kan høre hvorfor det ikke duer:
Køb et brugt Linn Silver IC. Mage til farvelade og forvrængning skal man lede længe efter. Har iøvrigt den opfattelse, så meget firkantet sagt, at sølv og kobber tilsammen laver en underlig lyd.
Der er ikke så meget mere at hente. Tænk bare på hvad du tænker når du gennemlæser de andres fysikgennemgang af sølvs egenskaber. Jeg spørger bare; og hva så, kan du høre eller forstå det ?
Jeg er ikke ignorant overfor de logiske andragelser, men fatter dem nok ikke.
Jeg er færdig med at dømme kabler og alt muligt andet ud fra deres fysiske egenskaber, jeg har for tit før købt ud fra "ingeniørargumentation", den der baglæns kobling, ..."at når det nu det her materiale er så rent og den der fidus er så clean og rigtig, så kan du nok forstå det lyder godt"...
Niks, jeg køber det ikke. Lad mig høre of glemme de mange kloge argumenter.
|
|
|
Hej Dige (og I andre selvfølgelig)
Jeg synes at noget af den nyttige information, der er kommet frem gennem denne tråd, har været at sølkabler, såvel som kobberkabler, ikke lyder ens, men at de lyder forskellig. Dette skyldes forskellige faktorer såsom produktionsprocess, opbygning (geometri) isolering osv..
Det kunne jo godt tænkes, at der er andre årsager end materialet, der gør at dit linn- kabel lyder skrækkeligt (hvis et kabel overhovedet kan det)
Jeg selv har et kabel, der er sammensat af både sølv og kobber, og jeg synes faktisk det gør det godt! (Hvis vi engang mødes i Sonus Faber-klubbem kunne jeg tage det med ) det kunne være lidt sjovt at teste forskellige kabler op mod hinadnen.
Jeg er heller ikke særlig teknisk anlagt, men det jeg efterspørger i denne tråd er at nogen (på en pædagogisk måde) forklarer hhv. kobbers og sølvs lydmæssige egenskaber, så selv jeg kan forstå det.
Diskussionen omkring hvorvidt det ene metal oxyderer mere end det andet er måske relevant nok, men det siger jo ikke noget om de lydmæssige egenskaber her og nu.
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er summen af faktorer jo ikke konstant. Man kan ikke isolere enkeltkomponenter og så tro at man på den baggrund kan vurderer om det er godt eller skidt. Dige, det kan godt ære at det linn kabel er noget værre farvelade (ment som eksempel), men hvad nu hvis det faktisk er sådan at de elementer du ikke synes om er nøjagtige som dit anlæg faktisk lyder, mens at farveladekablet blot er en neutral bibringer af farvelademislyden , mens at de kabler du faktisk benytter måske dæmper unoderne. Tilsvarende prøvede jeg og et par andre at skifte mellem forskellige komponenter i diskant filteret på min højttaler (Kondensatorer og modstande). Det viste sig at stort set alle kondensatorer lød ens (marginalt forskelligt), mens der var enom forskel på modstandene. Nu tænker jeg på at hvis ikke modstanden var den rigtige, hvordan skulle jeg så kunne bedømme kvaliteten på kondensatorene, når det i virkeligheden var en dårlig modstand. som satte grænsen for hvor godt det kunne lyde. eller en Dårlig dome eller noget andet som satte en begrænsning i ydelsen. Det jeg prøver at sige er, at det at have en tilnærmet videnskabelig tilgang til noget så kompleks som at vurdere produkter udfra korte bekendskber, lyt på messer og sporadisk hjemlån er en håbløs og halsløs gerning, Man har simpelthen ikke overblik og de indvirkende faktorer og deres indbyrdes betydning.
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool Blade skrev:
Jeg må tilstå at jeg ikke rigtigt forstår hvordan man kan skrive at sølv ikke ilter. Vedkommende er vist ikke i besiddelse af f.eks. sølvbestik - som bliver sort af at ligge ubrugt hen. Jo - Der dannes sølv oxid ved kontakt med ilt - også ved stue temperatur. Skulle du være i tvivl så tag forbi sølvkælderen i skindergade og spørg dem hvor meget tid de bruger på at pudse/rengøre deres selvtøj.. |
|
|
Du har desværre uret. Sølv oxiderer ikke - forsvovler. Det er derfor, at man ikke skal spise blødkogt æg med sølvske.
Jeg kan se at der er svaret så dette indlæg er forsåvidt ikke nødvendigt, men giver en anden vilkel til problemet Ag2O
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
dige skrev:
|
|
|
Jeg mener at huske at Linn Silver IC er et kobber kabel...? (med sølvfarvet isolering ) Eller husker jeg helt galt...?
|
Til top |
|
|
Knudsen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 265
|
Sendt: 16 November 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh... Linn Silver Interconnect:
Linn angiver at de tre ledere er fremstillet af meget fint kobber omgivet af et fint lag sølv.
Så jeg var ikke helt galt på den... eller... 
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|