Emne: Hvorfor duer sølv i kabler ikke?? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 28 November 2004 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
PaleRider skrev:
Jeg lar kabelen være helt original, og dermed svært godt skjermet. Det å holde positiv og negativ signalhalvdel totalt adskilt, og dermed signalet rent er noe de fleste kabelprodusenter overser betydningen av!
Mvh. RS
|
|
|
At holde positiv og negativ leder adskilt gør ikke signalet rent. Det øger induktionen i kablet, men får kapaciteten til at falde. Omvendt kan du sno lederne tæt sammen for at øge kapaciteten og derved sænke induktionen i kablet. Om den ene eller den anden konfiguration er bedst i en given situation, kommer meget an på længden af kablet og de sammenkoblede apparaters impedanser, induktanser og kapaciteter. Så du kan da have noget ret i, at de fleste kabelproducenter helt og aldeles med vilje overser at fjerne + og - fra hinanden.
Aluminium er ikke nogen specielt god leder, den har dog særdeles gode ledningsevne/vægt egenskaber. Det får bl..a kraftværkerne og el-distributørerne til at foretrække Alu helt frem til havelågen. |
|
|
Og så er det møj billigt, let at bearbejde og tilgængeligt i mere end rigelige mængder
Bjørn
|
Til top |
|
|
PaleRider Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 178
|
Sendt: 28 November 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
PaleRider skrev:
Jeg lar kabelen være helt original, og dermed svært godt skjermet. Det å holde positiv og negativ signalhalvdel totalt adskilt, og dermed signalet rent er noe de fleste kabelprodusenter overser betydningen av!
Mvh. RS
|
|
|
At holde positiv og negativ leder adskilt gør ikke signalet rent. Det øger induktionen i kablet, men får kapaciteten til at falde. Omvendt kan du sno lederne tæt sammen for at øge kapaciteten og derved sænke induktionen i kablet. Om den ene eller den anden konfiguration er bedst i en given situation, kommer meget an på længden af kablet og de sammenkoblede apparaters impedanser, induktanser og kapaciteter. Så du kan da have noget ret i, at de fleste kabelproducenter helt og aldeles med vilje overser at fjerne + og - fra hinanden.
Aluminium er ikke nogen specielt god leder, den har dog særdeles gode ledningsevne/vægt egenskaber. Det får bl..a kraftværkerne og el-distributørerne til at foretrække Alu helt frem til havelågen. |
|
|
Teoretisk tåkeprat Kurt, gevinsten av å holde lederne adskilt er for det første absolutt hørbar og for det andre meget logisk. Alle elektrisk påvirkning av signalet innebærer forringelse.
Ellers undrer det meg hvor du tar det fra at lederen skulle være av aluminium? Har du noengang sett aluminium anvendt til lignende formål? Du bør da vite bedre. Kabelens avskjerming derimot er av aluminium, innerlederen er en kobberlegering.
Mvh. RS
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 28 November 2004 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Teoretisk tåkeprat Kurt, gevinsten av å holde lederne adskilt er for det første absolutt hørbar og for det andre meget logisk. Alle elektrisk påvirkning av signalet innebærer forringelse. Nej! Gevinsten er ikke hørbar - det er en ændring der er hørbar. Og det behøver absolut ikke være nogen gevinst. De stopper overhovedet ikke de elektriske påvirkninger af signalet, ved at fjerne lederne fra hinanden. De ændres.
Ellers undrer det meg hvor du tar det fra at lederen skulle være av aluminium? Har du noengang sett aluminium anvendt til lignende formål? Du bør da vite bedre. Kabelens avskjerming derimot er av aluminium, innerlederen er en kobberlegering. Jeg sagde jo at jeg ikke var god til italiensk. Men jeg har set alukabler før, ligesom der sågar findes nogen af stål.
Mvh. RS |
|
|
|
Til top |
|
|
PaleRider Forum Bruger

|
Sendt: 29 November 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
PaleRider skrev:
Teoretisk tåkeprat Kurt, gevinsten av å holde lederne adskilt er for det første absolutt hørbar og for det andre meget logisk. Alle elektrisk påvirkning av signalet innebærer forringelse. Nej! Gevinsten er ikke hørbar - det er en ændring der er hørbar. Og det behøver absolut ikke være nogen gevinst. De stopper overhovedet ikke de elektriske påvirkninger af signalet, ved at fjerne lederne fra hinanden. De ændres.
Ellers undrer det meg hvor du tar det fra at lederen skulle være av aluminium? Har du noengang sett aluminium anvendt til lignende formål? Du bør da vite bedre. Kabelens avskjerming derimot er av aluminium, innerlederen er en kobberlegering. Jeg sagde jo at jeg ikke var god til italiensk. Men jeg har set alukabler før, ligesom der sågar findes nogen af stål.
Mvh. RS
|
|
|
|
|
|
- igjen; all elektrisk påvirkning av signalet innebærer en degenerering, dette innbefatter også eventuell intern påvirkning mellom de to signalhalvdeler. Nå vil det alltid være snakk om en viss uungåelig forringelse, kunsten er bare å minimalisere denne. En skjermet, massiv en-leder er det nærmeste vi kommer, derfor anvendes også denne typen kabler til TV-signal. Forsøk å se TV gjennom 30 meter av din nåværende overprisede signalkabel..
Skal jeg kort beskrive den lydmessige gevinst ved å holde signalhalvdelene upåvirket av hverandre (igrunn ganske utrolig at det skal være nødvendig å argumentere for noe så selvfølgelig!) er det mest iørefallende at man ikke bare har lyden mellom høyttalerne; lydbildet strekker seg høyere og bredere, som stereo skal være.
Mflvh. RS - coaxpusher
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Hi-FI venner.
Hele debatten her er lidt lang og til tider overophedet. Jeg tror jeg kan tilslutte mig andre der beder om en bred og seriøs tone, de varme gloser er ikke ensbetydende med varm og dynamisk lyd.
Jeg har personligt testet et hav af kabler, en meget stor del af dem har deres helt egen kvalitet, og heldigvis lyd.
For og imod det ene og det andet, er meget svært. Personligt er jeg selv endt op med Nordost Valhalla og SPM, efter at have prøvet en masse. Jeg kunne sagtens vælge andre kabler jeg kunne blive glad for. Man hører af til noget være bavl om Nordost og lyd. Nordost har det med at levere varen kontant og hurtigt. Jeg vil dog påstå, at det er svært at skille sig af med dem igen, de lyder forrygende godt, man får lidt mere af det hele.
Og så kommer vi til problemet, lidt mere af det hele, kontant og hurtigt. det afslører ekstremt meget, og har man ikke orden i sit elektronik, så får højtalerne noget af en opgave. Er højtalerne så også lidt på tværs af det hele, så står vi med det tilbagevendende problem - hvor er den gal. Så prøver vi nogle andre kabler der dræber lidt af det hele, så lyder det pludselig bedre, det roder nemlig ikke så meget, men hvad e rdet for en løsning, ikke den rigtige for der forsvandt også en masse lækre detaljer.
Næste problem er, er kablerne man låner eller tester - spillet til. Man kan hurtigt komme ud i det uoverskuelige og placere skylden det forkerte sted. Kabler skal spilles ordentligt til og det tager rigtig mange timer, kontinuerlig spilning i 10 timer om dagen og så efter en måned så hjælper det.
Bytten ud af kabler og elektronik for den sags skyld, kræver at det er grej der er tilspilet, dernæst skal det spille i rimelig lang tid inden man bedømmer det selv, her anbefaler jeg en tilspilnings og indbrændingstid på minimum 24 timer før man drager nogle meninger. det med at rive elektronik og kabler fra hinanden i et væk, giver uro og meget forkerte indtryk.
De lytteaftener hvor mange bringer sit grej og alle vil prøve og lytte, duer ikke rigtigt til en kritisk test og seriøs bedømmelse af andres grej eller fabrikanters formåen, og ofte tømmer det bare pengepungen hvis man farer ud og køber efter den slags.
Endelig kan jeg varm anbefale, at man ikke lader sine kabler ligge og flyde på gulvet, ligesom at højtalerkabler og netkabler er viklet ind i hinanden. De skal separeres fra hinaden og bindes op. Selv har jeg lavet en kabelkasse af træ til højtalerkablerne, plasik er forbudt. Denne kabelkasse er skruet på møblet som også er hjemmebyg - gasbeton og plade -MDF plade. På den måde ligger det ikke og flyder på gulvet. samme løsning med netkablerne - eller bindes op. Ja det er et helvedes arbejde, men det giver også meget bedre lyd, et halvt sæt højtalerkabler gratis i værste / bedtse fald.
Det var så mine erfaringer og indtryk, og jeg respekterer fuldt ud sølvkabler og kobberkabler og endda også forsølvede kobberkabler. Og for den sags skyld også de mange forskellige oplevelser og indtryk.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kære Thoftdahl,
Et virkelig godt indlæg!
Ja, der er virkelig mange faktorer, som spiller ind, og det er klart svært at nå sit mål netop derfor (et skridt frem og to tilbage)...
Kunne godt tænke mig at du oprettede en tråd, hvor man kunne se dit setup og især dit hifi møbel - mit er nemlig roden til alt kabelrod!
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
- igjen; all elektrisk påvirkning av signalet innebærer en degenerering, dette innbefatter også eventuell intern påvirkning mellom de to signalhalvdeler. Nå vil det alltid være snakk om en viss uungåelig forringelse, kunsten er bare å minimalisere denne. En skjermet, massiv en-leder er det nærmeste vi kommer, derfor anvendes også denne typen kabler til TV-signal. Forsøk å se TV gjennom 30 meter av din nåværende overprisede signalkabel.. Et TV signal stiller helt anderledes krav end audio. Kig f.eks. på databladet for det nævnte Vivanco kabel. Det man går op i et attenuation i megahertzområdet, den karakteristiske impedans og kapaciteten. De fleste antenne kable har en overfladebehandlet inderleder (forsølvet), fordi strømfortrængningen ved de frekvenser der skal igennem kablet er betydelig. Dvs. at størstedelen af antenne signalet vanderer på kablets overflade. I audio området har man ikke ret meget strømfortrængning. For at få så høje frekvenser igennem et kabel, så er der en del forhold der skal være styr over, bl.a. den karakteristiske impedans, som nøje skal passe til belastningen. (karakteristisk impedans er det begreb, at elektronerne hele vejen gennem kablet, stik, belastning møder samme konstante modstand. Sker det ikke, opstår der skygge signaler, som du kan se på et TV, hvis du anvender forkerte antennekabler). Karakterisistisk impedans er der kun kontrol over i coax kabler der vel at mærke anvendes som coax kabler. Det er den eneste grund til, at signalkabler beregnet til audio ikke duer til TV. De er impedansmæssigt helt og aldeles mistilpassede. Kapaciteten i et antenne kabel er meget afgørende for attenutionen i MHz området. Den skal være meget konstant i et antennekabel, derfor coax. Når man anvender dem med inderlederne hver for sig, opgiver man impedans og kapacitets tilpasningen af det oprindelige kabel. Forklar lige hvorfor en skærmet massiv leder er at foretrække, jeg tror du kommer i konflikt med ret mange ingeniører og naturlove.
Skal jeg kort beskrive den lydmessige gevinst ved å holde signalhalvdelene upåvirket av hverandre (igrunn ganske utrolig at det skal være nødvendig å argumentere for noe så selvfølgelig!) Det er ikke selvfølgeligt. Der er ét og andet du har fået helt galt i halsen. At adskille lederne øger kablets indflydelse på lyden, at samle dem øger elektronernes modsatte ladningers indflydelse. Man vælger altså selv, induktion eller kapacitet og for den sags skyld karakteristisk impedans. er det mest iørefallende at man ikke bare har lyden mellom høyttalerne; lydbildet strekker seg høyere og bredere, som stereo skal være.
Kigger vi i stedet på digitalkabler, så er reglen at impedanstilpasningen er meget vigtig. Stikkene er med andre ord ikke uden betydning. vis man fejler i denne tilpasning, så opstår der nemt skygge signaler, som ret beset er stående bølger i kablet. 2 helt ens kabler men med forskellig længde, kan således give vidt forskellige resultater - og det er ikke engang løgn. For SPDIF kabler er hovedreglen, at kun coax opfylder betingelserne, idet geometrien er fastlåst og konstant over kablets længde. Hvis man prøver med 2 enkeltledere, vil man kunne forandre det signal der rammer modtagerenden ret voldsomt. Det betyder så, at det kabel der duer et sted, ikke nødvendigvis duer andre steder.
Mflvh. RS - coaxpusher |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Kære Hi-FI venner.
Hele debatten her er lidt lang og til tider overophedet. Jeg tror jeg kan tilslutte mig andre der beder om en bred og seriøs tone, de varme gloser er ikke ensbetydende med varm og dynamisk lyd. Det lyder helt rigtigt og uforvrænget i mine ører.
Jeg har personligt testet et hav af kabler, en meget stor del af dem har deres helt egen kvalitet, og heldigvis lyd. Det har jeg også gjort, tillige har jeg mange af dem endnu.
For og imod det ene og det andet, er meget svært. Personligt er jeg selv endt op med Nordost Valhalla og SPM, efter at have prøvet en masse. Jeg kunne sagtens vælge andre kabler jeg kunne blive glad for. Man hører af til noget være bavl om Nordost og lyd. Nordost har det med at levere varen kontant og hurtigt. Jeg vil dog påstå, at det er svært at skille sig af med dem igen, de lyder forrygende godt, man får lidt mere af det hele. Her er jeg så ikke enig med dig, men det kan for så vidt være det samme. Jeg er dog tilhænger af, at et kabel skal kunne indsættes i en kæde - gerne i tapesløjfen eller med et lille hun/hun stik - med den minst mulige påvirkning af lyden til følge. Her scorer NO desværre ikke særligt højt.
Og så kommer vi til problemet, lidt mere af det hele, kontant og hurtigt. det afslører ekstremt meget, og har man ikke orden i sit elektronik, så får højtalerne noget af en opgave. Er højtalerne så også lidt på tværs af det hele, så står vi med det tilbagevendende problem - hvor er den gal. Så prøver vi nogle andre kabler der dræber lidt af det hele, så lyder det pludselig bedre, det roder nemlig ikke så meget, men hvad e rdet for en løsning, ikke den rigtige for der forsvandt også en masse lækre detaljer. Løsningen på det problem er såmænd at prøve at indsætte uden at fjerne noget. Så ved man hvad der gør hvad, hvilket i sidste ende er meget vigtigt. Hvis man ikke vil skifte udstyr, så finder man andre kabler. Hvis man på længere sigt ønsker neutral lyd, så lider man blot indtil man har fundet den rette elektronik/HT.
Næste problem er, er kablerne man låner eller tester - spillet til. Man kan hurtigt komme ud i det uoverskuelige og placere skylden det forkerte sted. Kabler skal spilles ordentligt til og det tager rigtig mange timer, kontinuerlig spilning i 10 timer om dagen og så efter en måned så hjælper det. En lodning skal ligge nogle dage før den kan indgå uden at den opfører sig underligt. Tilspilning af kabler er vigtig, men jeg har dog aldrig oplevet andet end få dages brug som nødvendig. For mange der mener at tilspilning i meget lang tid er nødvendig, så prøv i stedet efter 1 måned at rense stikkene i f.eks. Freon. Så lyder det som nyt igen - næsten.
Bytten ud af kabler og elektronik for den sags skyld, kræver at det er grej der er tilspilet, dernæst skal det spille i rimelig lang tid inden man bedømmer det selv, her anbefaler jeg en tilspilnings og indbrændingstid på minimum 24 timer før man drager nogle meninger. det med at rive elektronik og kabler fra hinanden i et væk, giver uro og meget forkerte indtryk. Det er rigtigt, specielt hvis man skal være rigtig kritisk.
De lytteaftener hvor mange bringer sit grej og alle vil prøve og lytte, duer ikke rigtigt til en kritisk test og seriøs bedømmelse af andres grej eller fabrikanters formåen, og ofte tømmer det bare pengepungen hvis man farer ud og køber efter den slags. I store træk kan man godt komme til at kende et produkt på relativt kort tid. Det er jo ikke ligefrem en helt ny klangballance der kommer efter et stykke tid. Elektronik har typisk 0 dynamik før der er varmet op, det kan man jo selv sidde og følge med i under opvarmningen. Ellers er pointen at man sætter strøm på hele skidtet, lader det varme op og så går i gang.
Endelig kan jeg varm anbefale, at man ikke lader sine kabler ligge og flyde på gulvet, ligesom at højtalerkabler og netkabler er viklet ind i hinanden. De skal separeres fra hinaden og bindes op. Selv har jeg lavet en kabelkasse af træ til højtalerkablerne, plasik er forbudt. Denne kabelkasse er skruet på møblet som også er hjemmebyg - gasbeton og plade -MDF plade. På den måde ligger det ikke og flyder på gulvet. samme løsning med netkablerne - eller bindes op. Ja det er et helvedes arbejde, men det giver også meget bedre lyd, et halvt sæt højtalerkabler gratis i værste / bedtse fald. Det er rigtigt - skæg for sig og snot for sig. et vil endda være tilrådeligt med flere separerede stikdåser, hvor effekt og mindre effektslugende apparater deles op - men husk KUN en gruppe. MDF pladerne bør du prøve skiftet til noget andet, prøv helt alm. spånplade. Der er også en skole der er vild med krydsfinér. Begge disse hylde materialer er langt at foretrække frem for MDF. Min favorit er spånlade.
Det var så mine erfaringer og indtryk, og jeg respekterer fuldt ud sølvkabler og kobberkabler og endda også forsølvede kobberkabler. Og for den sags skyld også de mange forskellige oplevelser og indtryk. Jeg tror egentlig også, at man kan lave meget forskellige resultater med sølv, ligesom man kan det med f.eks. kobber. Forskellen på de 2 metaller finder man først, når man laver 2 lige læange og helt ens kabler i hver sit materiale.
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 29 November 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Er der nogen der ved hvor dette kabel kan findes?
Vivanco KX-710
Hvem har sådan en rulle under hovedpuden. Vi skal have testet det som signalkabel. Palle rytter påstår det stikker hele verden og at hvis man ikke kan høre det, så er man ikke kvalificeret, og har kun en fremtid som rengøringskone.
|
Til top |
|
|
TheManMan Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 29 November 2004 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har sølv kabler til højtalerne og kobber med sølv til signal vejen. Problemet med sølv er at det generelt giver en skarp diskant men lader ikke så meget bass i gennem, men dette kan være en fordel hvis dit anlæg har meget bas men ringe diskant. og sølv kobber fordi jeg syntes at det giver perfekt diskant og bass, en sammen svejsning ag alt det gode.
MVH
|
Til top |
|
|
Toftdahl Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1593
|
Sendt: 30 November 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kurt Von Kubik
Tak for alle dine fine kommentarer og fremstillinger, jeg er da nok enig med dig på nogle områder, men jeg synes at kunne kende tråden.
Se - jeg har Hi-FI som en interessant hobby, hvor musikken er en vigtig del, og med musik mener jeg glad musik der flyder som en oplevelse, hvor man får lyst til at lytte alle sine CDer, og hvor disse CDer afspilles som i en til en live koncert. Og der er mange anerkendelser for den referencelyd der er opnået. Dermed siger jeg ikke det er det eneste rigtige, slet ikke, der findes mange dygtige mennesker med fremragende anlæg og lyd. Det var en klar målsætning, og det er det jeg har arbejdet mig frem til, iøvrigt sammen med mange dygtige og anerkendte HI-FI folk.
Om så man kan arbejde sig ind i et langt professorat, hvor spånplader spiller bedre end MDF plader, som er anvendt i HI-FI møblet, det blive for irrellevant og helt uden betydning.
Den med flere dåser opdelt og en gruppe - jamen det er da udgangspunktet i al HIGH END. En gruppe fra måleren kun til det samme og ordentlige kabler. Med et anlæg der kan gengive tingene og hvis man tester nok og længe nok, så finder man ud a at lang tilspilningstid er alfa omega.
Freon, ja måske, men hvorfor ødelægge den gode lyd efter en måned. Jeg er helt uenig mned dig i den der med freon efter en måned, erfaringerne viser det stik modsatte. Men okay nogle får en virkning af at pille vged kablerne, hvis de opererer med for meget statisk elektrisitet, hvilket er et stærkt lyddræbende fænomen. Men igen hvis man tester nok og længe nok uden at pille og rode, det kræver tålmodighed, så finder man ud af og løser den slags - de rigtige steder.
Men jeg respekterer at alt det du fremfører har hjulpet hjemme hos dig eller med det du arbejder, tingene kan være så forskellige. Men ensartethed og tålmodighed med test, uden at bytte det ene ud efter det andet, og teste det ene efter det andet på samme dag og tid - forvirrer alting og bringer slutresultatet ud på et sidespor - ubetinget. Og jeg påstår ikke du arbejder sådan - respekt.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 30 November 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Toftdahl skrev:
Kære Hi-FI venner.
Hele debatten her er lidt lang og til tider overophedet. Jeg tror jeg kan tilslutte mig andre der beder om en bred og seriøs tone, de varme gloser er ikke ensbetydende med varm og dynamisk lyd. Det lyder helt rigtigt og uforvrænget i mine ører.
Jeg har personligt testet et hav af kabler, en meget stor del af dem har deres helt egen kvalitet, og heldigvis lyd. Det har jeg også gjort, tillige har jeg mange af dem endnu.
For og imod det ene og det andet, er meget svært. Personligt er jeg selv endt op med Nordost Valhalla og SPM, efter at have prøvet en masse. Jeg kunne sagtens vælge andre kabler jeg kunne blive glad for. Man hører af til noget være bavl om Nordost og lyd. Nordost har det med at levere varen kontant og hurtigt. Jeg vil dog påstå, at det er svært at skille sig af med dem igen, de lyder forrygende godt, man får lidt mere af det hele. Her er jeg så ikke enig med dig, men det kan for så vidt være det samme. Jeg er dog tilhænger af, at et kabel skal kunne indsættes i en kæde - gerne i tapesløjfen eller med et lille hun/hun stik - med den minst mulige påvirkning af lyden til følge. Her scorer NO desværre ikke særligt højt.
Og så kommer vi til problemet, lidt mere af det hele, kontant og hurtigt. det afslører ekstremt meget, og har man ikke orden i sit elektronik, så får højtalerne noget af en opgave. Er højtalerne så også lidt på tværs af det hele, så står vi med det tilbagevendende problem - hvor er den gal. Så prøver vi nogle andre kabler der dræber lidt af det hele, så lyder det pludselig bedre, det roder nemlig ikke så meget, men hvad e rdet for en løsning, ikke den rigtige for der forsvandt også en masse lækre detaljer. Løsningen på det problem er såmænd at prøve at indsætte uden at fjerne noget. Så ved man hvad der gør hvad, hvilket i sidste ende er meget vigtigt. Hvis man ikke vil skifte udstyr, så finder man andre kabler. Hvis man på længere sigt ønsker neutral lyd, så lider man blot indtil man har fundet den rette elektronik/HT.
Næste problem er, er kablerne man låner eller tester - spillet til. Man kan hurtigt komme ud i det uoverskuelige og placere skylden det forkerte sted. Kabler skal spilles ordentligt til og det tager rigtig mange timer, kontinuerlig spilning i 10 timer om dagen og så efter en måned så hjælper det. En lodning skal ligge nogle dage før den kan indgå uden at den opfører sig underligt. Tilspilning af kabler er vigtig, men jeg har dog aldrig oplevet andet end få dages brug som nødvendig. For mange der mener at tilspilning i meget lang tid er nødvendig, så prøv i stedet efter 1 måned at rense stikkene i f.eks. Freon. Så lyder det som nyt igen - næsten.
Bytten ud af kabler og elektronik for den sags skyld, kræver at det er grej der er tilspilet, dernæst skal det spille i rimelig lang tid inden man bedømmer det selv, her anbefaler jeg en tilspilnings og indbrændingstid på minimum 24 timer før man drager nogle meninger. det med at rive elektronik og kabler fra hinanden i et væk, giver uro og meget forkerte indtryk. Det er rigtigt, specielt hvis man skal være rigtig kritisk.
De lytteaftener hvor mange bringer sit grej og alle vil prøve og lytte, duer ikke rigtigt til en kritisk test og seriøs bedømmelse af andres grej eller fabrikanters formåen, og ofte tømmer det bare pengepungen hvis man farer ud og køber efter den slags. I store træk kan man godt komme til at kende et produkt på relativt kort tid. Det er jo ikke ligefrem en helt ny klangballance der kommer efter et stykke tid. Elektronik har typisk 0 dynamik før der er varmet op, det kan man jo selv sidde og følge med i under opvarmningen. Ellers er pointen at man sætter strøm på hele skidtet, lader det varme op og så går i gang.
Endelig kan jeg varm anbefale, at man ikke lader sine kabler ligge og flyde på gulvet, ligesom at højtalerkabler og netkabler er viklet ind i hinanden. De skal separeres fra hinaden og bindes op. Selv har jeg lavet en kabelkasse af træ til højtalerkablerne, plasik er forbudt. Denne kabelkasse er skruet på møblet som også er hjemmebyg - gasbeton og plade -MDF plade. På den måde ligger det ikke og flyder på gulvet. samme løsning med netkablerne - eller bindes op. Ja det er et helvedes arbejde, men det giver også meget bedre lyd, et halvt sæt højtalerkabler gratis i værste / bedtse fald. Det er rigtigt - skæg for sig og snot for sig. et vil endda være tilrådeligt med flere separerede stikdåser, hvor effekt og mindre effektslugende apparater deles op - men husk KUN en gruppe. MDF pladerne bør du prøve skiftet til noget andet, prøv helt alm. spånplade. Der er også en skole der er vild med krydsfinér. Begge disse hylde materialer er langt at foretrække frem for MDF. Min favorit er spånlade.
Det var så mine erfaringer og indtryk, og jeg respekterer fuldt ud sølvkabler og kobberkabler og endda også forsølvede kobberkabler. Og for den sags skyld også de mange forskellige oplevelser og indtryk. Jeg tror egentlig også, at man kan lave meget forskellige resultater med sølv, ligesom man kan det med f.eks. kobber. Forskellen på de 2 metaller finder man først, når man laver 2 lige læange og helt ens kabler i hver sit materiale.
Som tildligere nævnt er det præcis hvad jeg råder over, 2 sæt højttalerkaber, henholdsvis sølv og kobber, begge sæt fladvalset og "udglødet", begge isoleret "model Duelund"
"forskellen" er i al sin enkelhed en markering af mellemtonen for kobbervarianten, omvendt at sølvvarianten forkommer neutral. Jeg har haft begge sæt så længe at en ombytning blot betinger et par dages tilvænning, men sølvvarianten formidler trods alt den mest overbevisende illusion
Med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
PaleRider Forum Bruger

|
Sendt: 30 November 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hejsa
Er der nogen der ved hvor dette kabel kan findes?
Vivanco KX-710
Hvem har sådan en rulle under hovedpuden. Vi skal have testet det som signalkabel. Palle rytter påstår det stikker hele verden og at hvis man ikke kan høre det, så er man ikke kvalificeret, og har kun en fremtid som rengøringskone.
|
|
|
Dansk forhandler har jeg visst funnet, her følger kopi av mail jeg mottok fra firma hifi-import på forespørsel:
"
Hej
KX-710 sælges kun på hele ruller på 100 meter pris 1199,- kr. Alternativ kabel er på 20 meter i plastfolie med 7mm leder til 149,- kr.
Med venlig hilsen/Best regards
Mvh. RS
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Som tildligere nævnt er det præcis hvad jeg råder over, 2 sæt højttalerkaber, henholdsvis sølv og kobber, begge sæt fladvalset og "udglødet", begge isoleret "model Duelund"
"forskellen" er i al sin enkelhed en markering af mellemtonen for kobbervarianten, omvendt at sølvvarianten forkommer neutral. Jeg har haft begge sæt så længe at en ombytning blot betinger et par dages tilvænning, men sølvvarianten formidler trods alt den mest overbevisende illusion
|
|
|
Hmm! Jeg testede i aftes 2 signal RCA/RCA kabler mod hinanden. VdHD501 som består af mekanisk forsølvet kobber. VdHD501 Silver Hybrid, som har leder af rent sølv og med en lille tynd ekstra skærm af kulfibre. Isolationsmaterialerne er rimeligt ens, ligesom dimensioneringen er helt den samme. Stikkene var fra SME på begge kabler. Desværre er kablerne altså ikke 100% ens, men kun næsten. Det jeg hørte var dog i mine ører ret typisk for sølv vs. kobber. Sølvet har ganske enkelt en betoning i den øvre del af mellemregistret. Det får ofte folk til at tale om stram bas, men den oplever jeg egentlig ikke anderledes i denne situation, det er betoningen der gør det. Den forhindrer også at man kan høre hvad der foregår længere oppe. Det er ligesom en "hertil og ikke længere" effekt over det. I bund og grund er det noget spektakel, der ikke vedkommer musikken. K.S. Møller ville i sin tid have beskyldt sølvet for gjalderi, så det gør jeg også. Kobberkablet - som altså, hvis det skal være helt korrekt, er forsølvet mekanisk i ekstruderingsøjeblikket - har ikke antydning af denne betoning, hvorved der bemærkes en helt anden kontrol over lydbilledet. 3D effekter, udklingning, rum, dynamik, udstrækning og specielt er form og størrelse af instrumenter, der er skudt med simpel teknik, meget mere rigtig. Jeg kan ikke bruge sølv på dette sted (pre - power amp) Mellem DAC og pre gik det næsten værre. Om sølv så måske bedre gør sig gældende, når det anvendes andre steder, ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke hvorfor det ikke bare gør som det burde gøre - spiller rent. Måske det er mødet mellem de forskellige metaller, der giver udslaget - sølv, tin, bly, guld, kobber osv i sand gang snask. Hvis nogen har mod på at gentage testen, så kunne man passende bestille lidt VdHD501 Hybrid og så teste det op mod min Silver udgave.Så er kablerne nemlig 100% ens. Jeg tror dog ikke det flytter så meget på sagerne - mærkværdigvis. Er der andre der har forsøgt sig?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
PaleRider skrev:
Dansk forhandler har jeg visst funnet, her følger kopi av mail jeg mottok fra firma hifi-import på forespørsel:
Hej
KX-710 sælges kun på hele ruller på 100 meter pris 1199,- kr. Alternativ kabel er på 20 meter i plastfolie med 7mm leder til 149,- kr.
Med venlig hilsen/Best regards
|
|
|
Hvem er med på en rulle?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toftdahl skrev:
Til Kurt Von Kubik
Tak for alle dine fine kommentarer og fremstillinger, jeg er da nok enig med dig på nogle områder, men jeg synes at kunne kende tråden.
Se - jeg har Hi-FI som en interessant hobby, hvor musikken er en vigtig del, og med musik mener jeg glad musik der flyder som en oplevelse, hvor man får lyst til at lytte alle sine CDer, og hvor disse CDer afspilles som i en til en live koncert. Og der er mange anerkendelser for den referencelyd der er opnået. Dermed siger jeg ikke det er det eneste rigtige, slet ikke, der findes mange dygtige mennesker med fremragende anlæg og lyd. Det var en klar målsætning, og det er det jeg har arbejdet mig frem til, iøvrigt sammen med mange dygtige og anerkendte HI-FI folk. Det er jo fint.
Om så man kan arbejde sig ind i et langt professorat, hvor spånplader spiller bedre end MDF plader, som er anvendt i HI-FI møblet, det blive for irrellevant og helt uden betydning. Jeg vil vove påstanden, at hylden er ligeså vigtig som kablerne. Man skal tænke på afkobling/tilkobling fra flere sider. Det skal forhindres at apparatet modtager udefra komende vibrationer. Det skal muligøres at de vibrationer der opstår i eller opfanges af apparatet kan afledes effektivt, uden at gå på kompromis med den første mulighed. MDF har desværre en del egenlyd. Det anvendes til højttalere fordi der kan formes langt bedre end spånplade, som man jo brugte tidligere.
Den med flere dåser opdelt og en gruppe - jamen det er da udgangspunktet i al HIGH END. En gruppe fra måleren kun til det samme og ordentlige kabler. Med et anlæg der kan gengive tingene og hvis man tester nok og længe nok, så finder man ud a at lang tilspilningstid er alfa omega. Thah! jeg mener at kunne finde andre ting med større relevans.
Freon, ja måske, men hvorfor ødelægge den gode lyd efter en måned. Jeg er helt uenig mned dig i den der med freon efter en måned, erfaringerne viser det stik modsatte. Men okay nogle får en virkning af at pille vged kablerne, hvis de opererer med for meget statisk elektrisitet, hvilket er et stærkt lyddræbende fænomen. Men igen hvis man tester nok og længe nok uden at pille og rode, det kræver tålmodighed, så finder man ud af og løser den slags - de rigtige steder. Det tror jeg ikke man gør. Elektronerne finder deres egen bane i kabler, stik m.m. Hvis et kabel er snoet (indeni) og man rører ret meget ved det, så begynder man forfra. Stikkenes tilsnavsning er indiskutabel og efter en måned er der temmelig livlige forskelle på rengjorte og ikke rengjorte stik. Freon blev i sin tid anvendt af elektronikindustrien til afrensning af komonenter før montage.
Men jeg respekterer at alt det du fremfører har hjulpet hjemme hos dig eller med det du arbejder, tingene kan være så forskellige. Men ensartethed og tålmodighed med test, uden at bytte det ene ud efter det andet, og teste det ene efter det andet på samme dag og tid - forvirrer alting og bringer slutresultatet ud på et sidespor - ubetinget. Og jeg påstår ikke du arbejder sådan - respekt. Hvis man nøjes med at skifte èn ting ad gangen og sørger for driftstemperaturen er OK! Så mener jeg ikke at konklusionen senere ændres pga. langtidskendskab til produktet.
med venlig hilsen
Jørgen Toftdahl |
|
|
|
Til top |
|
|
PaleRider Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm, til sammenligning betaler jeg knapt 600,- hos Norsk importør..
- kanskje skulle jeg smugle ned en rulle og ta med en Chateu Font Pinet opp igjen
Mmh. RS
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
Hmm! Jeg testede i aftes 2 signal RCA/RCA kabler mod hinanden. VdHD501 som består af mekanisk forsølvet kobber. VdHD501 Silver Hybrid, som har leder af rent sølv og med en lille tynd ekstra skærm af kulfibre. Isolationsmaterialerne er rimeligt ens, ligesom dimensioneringen er helt den samme. Stikkene var fra SME på begge kabler. Desværre er kablerne altså ikke 100% ens, men kun næsten. Det jeg hørte var dog i mine ører ret typisk for sølv vs. kobber. Sølvet har ganske enkelt en betoning i den øvre del af mellemregistret. Det får ofte folk til at tale om stram bas, men den oplever jeg egentlig ikke anderledes i denne situation, det er betoningen der gør det. Den forhindrer også at man kan høre hvad der foregår længere oppe. Det er ligesom en "hertil og ikke længere" effekt over det. I bund og grund er det noget spektakel, der ikke vedkommer musikken. K.S. Møller ville i sin tid have beskyldt sølvet for gjalderi, så det gør jeg også. Kobberkablet - som altså, hvis det skal være helt korrekt, er forsølvet mekanisk i ekstruderingsøjeblikket - har ikke antydning af denne betoning, hvorved der bemærkes en helt anden kontrol over lydbilledet. 3D effekter, udklingning, rum, dynamik, udstrækning og specielt er form og størrelse af instrumenter, der er skudt med simpel teknik, meget mere rigtig. Jeg kan ikke bruge sølv på dette sted (pre - power amp) Mellem DAC og pre gik det næsten værre. Om sølv så måske bedre gør sig gældende, når det anvendes andre steder, ved jeg ikke. Jeg ved heller ikke hvorfor det ikke bare gør som det burde gøre - spiller rent. Måske det er mødet mellem de forskellige metaller, der giver udslaget - sølv, tin, bly, guld, kobber osv i sand gang snask. Hvis nogen har mod på at gentage testen, så kunne man passende bestille lidt VdHD501 Hybrid og så teste det op mod min Silver udgave.Så er kablerne nemlig 100% ens. Jeg tror dog ikke det flytter så meget på sagerne - mærkværdigvis. Er der andre der har forsøgt sig?
|
|
|
Beklageligvis har du udført forsøget med 2 kabler der begge benytter sig af "blandede ledere" så du ikke ved hvad der "gør" hvad. Til overflod er min erfaring at belagte ledere er noget "snavs" især hvis belægningen har mindre modstand end kernematerialet.
KSM's lydunivers er mig et nummer for sært og VdH vil jeg helst glemme jeg nogen sinde har hørt (om)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 December 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Beklageligvis har du udført forsøget med 2 kabler der begge benytter sig af "blandede ledere" så du ikke ved hvad der "gør" hvad. Til overflod er min erfaring at belagte ledere er noget "snavs" især hvis belægningen har mindre modstand end kernematerialet.
KSM's lydunivers er mig et nummer for sært og VdH vil jeg helst glemme jeg nogen sinde har hørt (om) |
|
|
Ja det er blandede ledere - desværre og heldigvis. At du har det som du har det med VdH gør mig helt glad. Et rigtig godt kabel SKAL kunne få øjne, ører, næse, tandemalje og det hele op at resonere. Ellers filtrerer det. Sæt tingene ind og lyt efter forskel. Det sætter tingene i perspektiv. KSM har da nu gjort mangen en ærlig test igennem tiderne. Og kendskab til plader det har han.
|
Til top |
|
|
Ghammel & Suhr Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1099
|
Sendt: 01 December 2004 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Er der andre der har forsøgt sig? |
|
|
Godawten!
Her har der også været forsøgt med en blanding af sølv og kobber - dog som separate metaller.
Udfaldet blev, at sætter jeg kun kobber i signalvejen, så kan det sagtens slæwe an med sølv på bagsiden af klædeskabene. Ved de hidtil testede Cu kabler mangler der dog helt klart noget åbenhed, set i forhold til sølvkæden.
Men sætter jeg kobber bag på klædeskabene og sølv på det øvrige, så begynder det at gå smågalt. Det lyder faktisk lidt som om, at kobberet ikke kan følge med transienterne via sølvet. I forhold til mine sølvkabler har jeg kun oplevet "smearing" i denne forbindelse. Altså udtværing af transienter, og måske specielt holografien lader noget tilbage at ønske.
Halvgalt går det, når der i en hel sølvkæde indsættes et enkelt kobberkabel. Uhadada, det lyder sq væmmeligt. Her afsløres kobberets begrænsninger i stor grad i forhold til de forbudte sølvkabler.
Helgalt er ikke ordet, når der er kobber bagpå klædeskabene og både sølv og kobber på enten CD spillen eller power amp'en (vælg selv). Denne kombination er derfor blevet strengt forbudt her på slottet.
Jeg er nu blevet prakket et sæt Audio Metallurgy kobbersnore på af en meget venlig mand. De skulle klare det, forlyder det. Prøves skal de da også - meeeen, jeg er nu ved at være slemt tilfreds med de dersens forbudte nogen ;-)
Med høflig hilsen
G&S
__________________ Denny Crane tilbage på TV, dammit!
Strøm FAQ - lavet af forummet
Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|